Langrenn 2022: 15 km klassisk, menn (11/2)

Svar
Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Re: Langrenn 2022: 15 km klassisk, menn (11/2)

Legg inn av JODDEMM »

janesaj skrev: fre feb 11, 2022 1:17 pm Skiathlon og den gamle tremila er definitivt IKKE samme øvelse. 10 km kan jeg vurdere å gi meg på.
Kanskje ikke samme øvelse- men samme distanse- som er mitt utgangspunkt for å samle alle slags konkurransevarianter i samme historie: nemlig historien om 3-mila.

10-15-18 kilometre i intervall, jaktstart, skibytte osv. legger jeg litt i samme gruppe "det korteste/ de korteste distanseløpene.


Men på en måte enig i at det ikke er helt greit å sammenligne de ulike variantene direkte da dagens 15 kilometer på 90-tallet best kunne sammenlignes med en 10 km som alltid gikk i klassisk, mens den faktiske distansen 15 km alltid gikk i fri og med utgangspunkt i en annen distanse og en annen stilart.
Litt som at dagens 3-mil alltid ender i friteknikk vs. alterneringen på 90-tallet ++.

Den rareste sammenligningen jeg har sett tror jeg var i forkant av ski-VM 2005 hvor 5-mila i fellesstart og én stilart ble sammenlignet med 3-mila i VM 2003 (fellesstart i én stilart)...
...og hvor "den nye 3-mila" med skibytte ble sammenlignet med 20.kilometeren i VM 03 siden den inneholdt skibytte.
At distansene (i alle fall 50 vs. 30 km) var helt forskjellige var liksom helt uten betydning 🙂

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Ellers en imponerende bronse av Klæbo i dag!

Sa det med en gang han lå 26 bak teten på 1,8 at han fort kan ha noe å spa på med etterhvert!

Og det hadde han: for noe som ikke har blitt nevnt her i tråden var at han fra 10,5 og til mål tok inn 15 sekunder på Niskanen og 9 på Bolshunov (!)- og i alle fall Niskanen gikk det han kunne siden Bolshunov kom bakfra!

Og dette gjorde han på slutten av løpet- i høyden- på en 15 kilometer intervallstart! Tenkte at dette kunne ende med sølv så litt nedtur at russeren holdt seg foran likevel- men først og fremst imponerende...

...og på høyde med 5-mila i tunge VM-løyper i fjor (hvor han ble fraranet Gullet- nok om det), men så måtte han jo i dag gi fra seg halvminuttet i begynnelsen for å ha litt igjen til slutten- men likevel: 👍for den første distanse-medaljen!

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Noen ganger må man bare hylle utenlandske gullvinnere, for det var en nytelse å se Niskanen gå dette løpet!

HarryH

Legg inn av HarryH »

"Bjørn Torgeir", enkelt og genialt!

Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

Ventes visst "drittvær" under herrestafetten, ifølge Golberg. Det kan jo gjøre at innsatsen i smøreboden vil få enda mer å si enn den har til nå.

Har uansett en småuggen følelse ved Golberg/Valnes på de to første etappene, to sprekk-kandidater. Lurer på om de vurderer å gamble med å kaste Krüger inn på tredje, han skal jo være på plass i Beijing i morgen, og bruke Holund på en klassisk-etappe. Jeg tror ikke det skjer, men tanken kan vel ha streifet dem.

Armando71

Legg inn av Armando71 »

Hudsucker skrev: fre feb 11, 2022 7:06 pm Ventes visst "drittvær" under herrestafetten, ifølge Golberg. Det kan jo gjøre at innsatsen i smøreboden vil få enda mer å si enn den har til nå.

Har uansett en småuggen følelse ved Golberg/Valnes på de to første etappene, to sprekk-kandidater. Lurer på om de vurderer å gamble med å kaste Krüger inn på tredje, han skal jo være på plass i Beijing i morgen, og bruke Holund på en klassisk-etappe. Jeg tror ikke det skjer, men tanken kan vel ha streifet dem.
Er det sagt noe mer om hva slags type drittvær?

janesaj

Legg inn av janesaj »

Armando71 skrev: fre feb 11, 2022 7:09 pm
Hudsucker skrev: fre feb 11, 2022 7:06 pm Ventes visst "drittvær" under herrestafetten, ifølge Golberg. Det kan jo gjøre at innsatsen i smøreboden vil få enda mer å si enn den har til nå.

Har uansett en småuggen følelse ved Golberg/Valnes på de to første etappene, to sprekk-kandidater. Lurer på om de vurderer å gamble med å kaste Krüger inn på tredje, han skal jo være på plass i Beijing i morgen, og bruke Holund på en klassisk-etappe. Jeg tror ikke det skjer, men tanken kan vel ha streifet dem.
Er det sagt noe mer om hva slags type drittvær?
Ifølge værmeldingen er det iallfall meldt snø og isende kulde på søndag.

Mehell

Legg inn av Mehell »

janesaj skrev: fre feb 11, 2022 7:12 pm

Ifølge værmeldingen er det iallfall meldt snø og isende kulde på søndag.
Da er det ekstra herlig å sitte inne i en varm stue og følge konkurransen derfra.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Hudsucker skrev: fre feb 11, 2022 7:06 pm Har uansett en småuggen følelse ved Golberg/Valnes på de to første etappene, to sprekk-kandidater. Lurer på om de vurderer å gamble med å kaste Krüger inn på tredje, han skal jo være på plass i Beijing i morgen, og bruke Holund på en klassisk-etappe. Jeg tror ikke det skjer, men tanken kan vel ha streifet dem.
Har også litt sansen for å sette Holund på andre. I tillegg til Krüger har vi også Røthe som et godt alternativ på tredje etappe. Selv om vossingen måtte bryte på søndag har han tross alt ikke gått et eneste dårlig skøyterenn denne sesongen.

Armando71

Legg inn av Armando71 »

Røthe kan være et alternativ på tredje. Litt redd for at spesielt Valnes kommer til å gå på en smell på sin etappe.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Traff min kjære (og lidenskapelig skiinteresserte) finske nabo på butikken i dag. Han var i over gjennomsnittlig godt humør!

Mehell

Legg inn av Mehell »

anbessa skrev: fre feb 11, 2022 8:03 pm Traff min kjære (og lidenskapelig skiinteresserte) finske nabo på butikken i dag. Han var i over gjennomsnittlig godt humør!
Herlig. Har noen finske venner jeg og, og de feirer som ekte finner i dag. Ren sprit, og MYE av det.

Jeremiah

Legg inn av Jeremiah »

Krüger vil være gambling med høy risiko, om han i det helet tatt er en mulighet. Det går veldig sjelden bra å sette inn noen som ikke har gått før i mesterskapet på stafetten.

Hvem tar 3. etappen for Russland? Spitsov? Kan bli litt av en oppgave å ikke slippe han, og det samme med etappe 1 og 2 mot Maltsev? og Bolsjunov . Hvis Røthe har kommet seg etter 30km og kjenner seg ok i høyden så høres Holund - Golberg - Røthe - Klæbo bra ut.

DrilloIce

Legg inn av DrilloIce »

Jeremiah skrev: fre feb 11, 2022 8:53 pm Krüger vil være gambling med høy risiko, om han i det helet tatt er en mulighet. Det går veldig sjelden bra å sette inn noen som ikke har gått før i mesterskapet på stafetten.

Hvem tar 3. etappen for Russland? Spitsov? Kan bli litt av en oppgave å ikke slippe han, og det samme med etappe 1 og 2 mot Maltsev? og Bolsjunov . Hvis Røthe har kommet seg etter 30km og kjenner seg ok i høyden så høres Holund - Golberg - Røthe - Klæbo bra ut.
Ja, rimelig sikker på Spitsov på 3. etappe. Planen til ROC før OL var nok Chervotkin-Bolshunov-Spitsov-Ustiugov. Chervotkin var usikkert kort etter skiathlon, men etter 15 km er han inne igjen. Spørsmålet nå er om Bolshunov går sisteetappen i stedet for Ustiugov, og da kommer vel Semikov inn på klassisk.

startelver

Legg inn av startelver »

Føret og været kan bli helt avgjørende dessverre, får håpe smørebua har kontroll.

Armando71

Legg inn av Armando71 »

Jeg tror russerne vurderte å kjøre Bolsjunov på sisteetappen etter det som skjedde på skiatlon. Jeg tror muligens de endret oppfatning etter det Klæbo viste i dag, og at de vurdere andre etappen som tidspunktet hvor Bolsjunov vil gjøre mest skade å få den avgjørende luken. Det blir nok også vanskelig å ta så mye inn på Spitsov, enten det er Holund eller Røthe som skal gå tredjeetappen for Norge.

Det kan føre til en situasjon hvor Klæbo må jage den uforutsigbare Ustjugov på siste etappe. Klarer man å holde avstanden på 15-20-sekunder er det selvsagt en sjans, ville jeg sagt i lavlandet. I høyden kan nesten alt skje.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Chervotkin- Bolsjunov- Spitsov- Ustiugov.
Slik tror jeg det russiske laget ser ut på søndag.

Armando71

Legg inn av Armando71 »

Korgutt skrev: fre feb 11, 2022 10:30 pm Chervotkin- Bolsjunov- Spitsov- Ustiugov.
Slik tror jeg det russiske laget ser ut på søndag.

Tror også det blir det russiske laget. Meget sterkt lag selvsagt.

Vangen08

Legg inn av Vangen08 »

TomBrady12 skrev: fre feb 11, 2022 8:58 am Føler meg rimelig sikker på at finnene har fluor under skiene. Hele gjengen er i kjempeform.
Ja, de har påfallende gode ski. Noe er det her. Kertu Niskanen ER IKKE like god som Johaug på en kupert 10 km klassisk. No way.

AalesundsFK

Legg inn av AalesundsFK »

Strålende av Klæbo nok en gang. For et løpshode det er på den fyren. Helt perfekt lagt opp og han får ut absolutt alt han er god for. En helt enorm langrennsløper.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Bjørn Torgeir skrev: fre feb 11, 2022 2:29 pm Hvem bør gå teamsprinten mener dere? Personlig ser jeg kun Golberg+Klæbo og Holund+Klæbo som reelle valg. Valnes er for svak. Vil aldri holde en teamsprint. Ser det som mindre sannsynlig at Holund går på en sprekk av typen Golberg gjorde i 2013, men mannen er ikke akkurat bygd av raske muskelfibre. Holder en knapp på Holund+Klæbo
Mener du at fra det du har sett hittil i OL? For før OL ville det selvsagt være surrealistisk å kalle Valnes for svak, han har nok hele tiden vært klart inne på laget for teamsprinten. Er nok Golberg som er alternativet, Emil Iversen selvfølgelig det samme, men man lar ikke utøvere som ikke har gått individuelt gå stafetter, det blir for stor risiko. Holund er for treg til å være med på teamsprinten. Riktignok er øvelsen en utholdenhetsøvelse, men Holund har ikke farta til å være med på temposkifter som garantert vil skje på teamsprinten.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Litt artig å lese tråden i ettertid å se hvor skeptiske folk var til Klæbo (og Holunds) åpningsfart. Jeg var ikke noe bedre selv, selv om jeg ikke skrev innlegg underveis. I ettertid så klart det riktige valget av Klæbo. Blir jo helt tullete å sette noen spørsmåltegn til løpet til Niskanen, etter at han gikk det flotteste rennet i langrenn i dette OL, men kunne han fått 10-15 sekunder bedre slutt-tid med roligere åpning? Jeg tror kanskje det, samtidig er det jo noe psykologisk viktig for en gullfavoritt å føle at du har kommandoen i løpet.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»