Hva hører du på nå?

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Re: Hva hører du på nå?

Legg inn av Frank.N.Steen »

Skraevadottir skrev: man sep 12, 2022 12:40 pm Ja, helt klart en del fishy med alle ratinger, kåringer, osv. Til syvende og sist handler det om å finne det en selv liker best, men det er klart at det fins visse indikatorer der ute. Ellers deler jeg synet ditt med å ikke lytte seg ihjel for å begynne å like noe. I de fleste tilfeller vil man ikke like det uansett. Da er det i så fall bedre å legge det bort og heller ta det fram igjen etter fem eller ti år, for da kan smaken ha endra seg noe i mellomtida. Men også der er det nok bare et fåtall ganger at man liker noe som man tidligere ikke likte i det hele tatt. Det er litt som rødvin for min del. Jeg drikker det når jeg er i bryllup, og det går ned, men jeg kan ikke si at jeg liker det så veldig mye bedre nå enn da jeg først prøvde det for 20 år siden. Det er nok rett og slett slik at jeg ikke syns rødvin er så veldig godt, selv om jeg ikke syns det er like forferdelig som første gangen jeg prøvde det.

Ellers har jeg ikke lytta så mye på XTC (men tross alt noe, og det liker jeg) mens Talk Talk har jeg alle de skivene du prater om, samt de to første. Liker alle de platene godt, og det er nok Colour of Spring som har vært favoritten her også, da den kombinerer det beste av to verdener i Talk Talk: Nydelige og ganske fengende pop-harmonier med mer artsy og stedvis postrock-aktig musikk. De mer utilgjengelige Spirit of Eden og Laughing Stock liker jeg også godt, men jeg må innrømme at jeg ikke setter dem på så ofte (men nå hører jeg faktisk på førstnevnte). Ellers litt gøy at du nevner Blade Runner, for det er en av mine 10ere (og begge filmene er også 10ere hos meg, og der har jeg langt færre enn 39 med toppscore).

Dead Can Dance tror jeg du vil like. Plata du refererer til er nok Into the Labyrinth. De to 10erne mine der er Within the Realm of a Dying Sun (1987) og Anastasis (2012), så er det naturligvis først og fremst de to jeg vil anbefale, selv om flere av platene er gode eller veldig gode. Er vel bare debuten (1984) og Spiritchaser (1996) som jeg ikke ville anbefalt, men selv de er brukbare.
Nei, noe av "tabben" med å lete opp album, og der er av typen "alle" elsker og hyller, særlig på sider som Rateyourmusic, og hvor en tidlig ut sitter med følelsen av "hva i huleste er dette for noe?", og ja, bikker kjapt over i litt "keiserens nye klær", hvor få virker å egentlig ville innrømme eller være helt ærlig om at, tja, de er kanskje ikke så veldig bra, men siden det gir "kred" i visse kretser, så "må" man liksom henge seg på som resten.

De beste og kanskje mest nære favorittene, er vel i grunn de som tar deg med fullstendig overraskelse, og hvor en går inn, helt uten særlig til forventninger eller "press", men hvor godfølelsen kommer helt naturlig. Og det er jo så deilig når slikt bare vokser, og en får nesten den "forelskelsesrusen", hvor få andre makter å komme i nærheten av, og slikt blir jo tøft å "toppe", for den slags lykkerus, kan en jo ikke presse seg til for hver bidige artist/skive man enn måtte begi seg utpå. Men så vil en jo så gjerne gjenoppleve det, men disse spesielle stundene (akkurat som jenter man har vært ekstra glad i), kommer kun en sjelden gang, men det føles verdt alt "bryet".

Enig i at enkelte er lurt å legge til side, ikke fordi det er total "hat" fra første stund av, men en skjønner at noen ting er verdt å vente på, og at tiden var bare ikke helt inne, der og da.
Men dessverre også de, hvor selv ikke all verdens tid kan bidra i at det blir noe særlig til forandring, og hvor det faktisk hender at det blir desto verre, når en skal ta dem frem igjen.

Har vel endt opp med en solid bunke av film, musikk og bøker, der ligger litt på vent, og man plukker jevnt og trutt frem igjen, da i håp om at nå skal det endelig sitte langt bedre, men i 9 av 10 tilfeller, så blir det dessverre sjeldent mer bedring enn sist. Men de få som går i pluss, de er virkelig verdt å beholde, mens resten går så ut, og da er jeg helt ferdig, uansett hvor mye lovord og positiv omtale folk måtte ha om dem.

Det spesielle med XTC, er vel at de har utgitt og holdt det gående, mye lenger enn Talk Talk, og brukte vel noe lenger tid på å gå fra mer tidlig post-punk, new wave med tung bruk av gitarer, til å bli tja, som med Talk Talk etter de to første synthskivene, noe helt annet med Skylarking (1986), som må være noe av det vakreste av britisk pop-rock fra det tiåret, i hop med The Colour of Spring.
De maktet jo også å levere et nesten like flott stykke mesterverk, i 1999 med Apple Venus Vol. 1, der viste at de hadde ikke mistet magien og talentet i å gjøre storslagen musikk.

Ser også på The Colour of Spring som det beste av to verdener. Det mer kommersielle og fengende (1982-1986), og med den langt mer kunstneriske og kreative (1988-1991), der sørget nok for å splitte fanbasen, men selv er jeg veldig glad i alle skivene, selv om de to første ikke helt makter å ha samme helhet som de senere, tross av noen fantastiske enkeltspor.
Setter nok også ikke på Spirit of Eden og Laughing Stock, like ofte som Colour of Spring, men er nok mer at de går litt "dypere" inn på meg, og må være i det rette humøret, mens Colour of Spring er ei som kan dras frem når som helst, og aldri går lei, noe som også er en meget sjelden gave. For nok av album en har hørt utallige ganger, elsket men så gått helt lei, og orker ikke lenger å dra frem, fordi "magien" er for lengst borte vekk.

Blade Runner soundtracket er nok også en hovedgrunn, til at filmen (eller filmene, både Directors Cut og Final Cut) er blant mine all-time favoritter, men skulle så gjerne hatt ei offisiell CD utgave av Esper Edition, der med sine oppunder 2 timer med musikk, må vel være det nærmest perfeksjon en kan komme, av filmmusikk.

Av 10ern blank, innen film, så er jeg nok litt mer gavmild, men har faktisk kun 64 med 10/10 uti fra oppunder 6, 500 (til og fra) sette titler, så kunne vært verre og kunne helt klart vært mye bedre. Men også her, går det år mellom hver gang en treffer på ei usett toppscore. Men er også streng med hvem som får 1/10 både på musikk og filmfronten, for da skal det være ren og skjær tortur, ikke kun "meh" og "jeg kjeda meg", men noe en ikke ville utsette sin verste fiende for, selv om det i perioder kan være fristende.

Hm, mulig en får snart dra frem Into the Labyrinth, for den er jo faktiks eneste av dem, man eier. Kjøpt inn grunnet den nydelige og flotte musikkvideoen The Carnival is Over.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Megapixsel skrev: man sep 12, 2022 1:10 pm Gjenhør med denne her etter noen år uten. Fantastisk bra.
Hadde en gjennomgang med både Hybrid Theory og Meteora, tidligere i sommer. Og kom vel frem til at debuten var nok den man foretrakk av de to, selv om oppfølgeren (inkludert Numb) hadde noen solide låter, men sistnevnte ble vel også gjengjort med Jay Z i 2004?
Så definitivt et band som hadde mye på gang i perioden 2000-2004, men har vel ikke fått oppdatert meg på deres album siden 2007, og tja, får se om en gjør noe med det, men setter nok Papercut som min største favoritt fra bandet.

Leeds_ModernTalking

Legg inn av Leeds_ModernTalking »


Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Frank.N.Steen skrev: man sep 12, 2022 1:31 pm
Megapixsel skrev: man sep 12, 2022 1:10 pm Gjenhør med denne her etter noen år uten. Fantastisk bra.
Hadde en gjennomgang med både Hybrid Theory og Meteora, tidligere i sommer. Og kom vel frem til at debuten var nok den man foretrakk av de to, selv om oppfølgeren (inkludert Numb) hadde noen solide låter, men sistnevnte ble vel også gjengjort med Jay Z i 2004?
Så definitivt et band som hadde mye på gang i perioden 2000-2004, men har vel ikke fått oppdatert meg på deres album siden 2007, og tja, får se om en gjør noe med det, men setter nok Papercut som min største favoritt fra bandet.
Har ikke hørt nøye gjennom noe av det nyere heller. New Divide er vel helt grei.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Leeds_ModernTalking skrev: man sep 12, 2022 3:25 pm
► Show Spoiler
Så nylig en aller annen tilfeldig Rick Astley på handletur i en musikkforretning på Youtube:
► Show Spoiler
Og ganske så interessant musikksmak mannen har å vise til.
Liker noen av videoene, selv om det sikkert er litt planlagt på forhånd, men her burde de jo ha kjørt på med en mye lenger handlerunde med Astley, for tipper det ville kommet mye interessant utover.
Megapixsel skrev: man sep 12, 2022 3:58 pm Har ikke hørt nøye gjennom noe av det nyere heller. New Divide er vel helt grei.
New Divide, er det den fra en av Transformers filmene? Kom meg aldri lenger enn til den første, eller slik huskes det.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

New Divide, er det den fra en av Transformers filmene? Kom meg aldri lenger enn til den første, eller slik huskes det.
[/quote]

Har ikke peiling, ser ikke så mye film. Blir det film går jeg ikke etter Marvel og lignende som er lagd 98% på PCer :)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Megapixsel skrev: man sep 12, 2022 10:32 pm Har ikke peiling, ser ikke så mye film. Blir det film går jeg ikke etter Marvel og lignende som er lagd 98% på PCer :)
Er rimelig sikker på at Transformers 2, den så man, først og fremst grunnet Isabel Lucas, og tja, det er vel ikke så mye annet en husker enn henne, så nei, noen stor fan av disse filmene ble en aldri.

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

Lytter til den nå avdøde rapperen Pnb Rock. Han ble ikke så lenge siden skutt og drept og ble bare 30 år. Merkelig at folk som driver med rap dør en voldsom død. Ikke alle da men altfor mange i forhold til annen type musikk

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

► Show Spoiler

fargerik

Legg inn av fargerik »

Morroklumpen Rob Scallon covrer Metallica. På ukulele ( ! )



Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Gått noen runder med skivene Big Science og Floating Into the Night av Laurie Anderson og Julee Cruise, der sistnevnte helt klart kom best ut i albumformatet, men begge har denne fine kombinasjonen av å blande inn beroligende, varme og nær hypnotiske stemmer/melodier, da i hop med musikk, tekster og stemning der ikke alltids er like varme eller behagelige, men nei, vanskelig å plukke ut kun to favoritter av så mange.
Men disse to er nok de jeg har spilt mest, det siste døgnet:
Julee Cruise - Rockin' Back Inside My Heart (1989)

Laurie Anderson - From The Air (1982)

fargerik

Legg inn av fargerik »

Det er vel ikke mange som liker slikt, men siden trådens tema er hva jeg hører på......Gammel hippiemusikk fra Steve Hillage ...

Optimist1

Legg inn av Optimist1 »

Shawn Mendes - it will be ok

Optimist1

Legg inn av Optimist1 »

OTTAWAN - hands up 1981
- D.I.S.C.O
- shalala-song

at youtube

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg har radio i dag, og på P13 kom et program om Radiohead.
Interessant!

https://radio.nrk.no/direkte/p13

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

The Galway Girl - The Kilkennys

BioDex

Legg inn av BioDex »

Oppdaget nylig Pale Blue Eyes via Spotify. Kom ut med sitt første album i år. Noen smaksprøver:






Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Tviler på at denne skiva vil makte å bli noen favoritt med det første. Får gi den et par runder til, men innser at det skal gjøres mye å toppe de fantastiske Heyday (1985) og Starfish (1988), hvert fall med det første.
Likevel, The Church har tross av noen småskuffende og ujamne skiver senere, alltids maktet å inneha nok av kremspor, til at de mer middelmådige/svakere utgivelsene er nå verdt å ha i samlingen, selv om de tvilsomt vil bli spilt i sin helhet like ofte som de to nevnte favorittene.
Denne flotte og vakre låta har gått noen runder i dag, og nei, litt kjipt at slike blir fanget mellom så mye, tja, ikke fullt så interessante saker, men nei, det drømmeaktige og behagelige gitarsoundet er definitivt noe av det man liker best med denne gjengen:

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »


Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »


Brukeravatar
Rompetrollet
Innlegg: 130

Legg inn av Rompetrollet »

Einar Rose - gummisåler

trønderen

Legg inn av trønderen »

Nok en gang går denne versjonen av Echoes mye på repeat på Spotify.

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Flott anti kvinne låt fra selveste Eddie Grant. Pen låt.


Hedning

Legg inn av Hedning »

21 century. Where can i get a fuckable little grungette?


fargerik

Legg inn av fargerik »

Dagens visdomsord v/ Mono Neon :

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Soundgarden. ❤


fargerik

Legg inn av fargerik »

Skraevadottir skrev: man sep 12, 2022 9:34 am Jethro Tull.

Hørte ekstremt mye på dem i studietida, litt mindre etter det. Hyggelig gjenhør, akkurat nå er det Songs from the Wood.
Jeg hører på radio. P. I.L.S (popmusikk ispedd litt sladder) i radioen akkurat nå.
Dagens program har Jethro Tull som tema.
https://radio.nrk.no/direkte/p1_oslo_akershus

fargerik

Legg inn av fargerik »

"Guttungen" var innom her, det ble litt kaffe og GPP, men han minnet meg om Plini, oppkalt etter sologitaristen Plini, som skal spille på JohnDee onsdag, og dit skal han.
Plini? Åhh.....det var de som spiller så flink musikk, det!
Så vi ble sittende å høre på noe Plini.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Det var ikke noe bilde på den linken, jo!
Prøver en gang til. Plini :

Brukeravatar
Rompetrollet
Innlegg: 130

Legg inn av Rompetrollet »

Alicia Keys , try sleeping with a broken heart

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»