Presidentvalget i Frankrike

Svar
Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Re: Presidentvalget i Frankrike

Legg inn av ehall »

Henningsen skrev: søn apr 24, 2022 10:56 pm
Bakkus skrev: søn apr 24, 2022 10:53 pm
Henningsen skrev: søn apr 24, 2022 10:47 pm

Eneste rette seierherre, takk og lov selv om han også er et dårlig valg
Alternativet er langt værre!
Det vil vi aldri få vite. Jeg tror fremtiden kommer til å vise noe veldig annet.
Det står du selvfølgelig fritt til å tro.
Fascisme har vi sett før - det er ikke noen løsning.
Bla bla bla, alle som er uenig med meg er noen fascismer og nazister. Ta med utrykket rasister også. Blir dere aldri lei av å sette merkelapper på alle som ikke er enig med dere? Skjønner ikke dere at dere har ufarliggjort ordene med å slenge de frem i hytt og pine. Det er kun for innvortes bruk, vi andre bare rister på hodet at dere ikke har et større ordforråd.

Så til valget om dere er interessert. Det sier mye om hvor dårlig jobb Macron har gjort når en representant fra ytre høyre får over 40%. Om ikke det var akkurat en fra Nasjonal Samling som var motkandidat ville Macron bli feid av banen.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Hvis ikke terror de 2 som ble drept, så kan det nok være stor fare for massive opptøyer i Frankrike i ukene som kommer.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

ehall skrev: man apr 25, 2022 12:09 am
Henningsen skrev: søn apr 24, 2022 10:56 pm
Bakkus skrev: søn apr 24, 2022 10:53 pm
Det vil vi aldri få vite. Jeg tror fremtiden kommer til å vise noe veldig annet.
Det står du selvfølgelig fritt til å tro.
Fascisme har vi sett før - det er ikke noen løsning.
Bla bla bla, alle som er uenig med meg er noen fascismer og nazister. Ta med utrykket rasister også. Blir dere aldri lei av å sette merkelapper på alle som ikke er enig med dere? Skjønner ikke dere at dere har ufarliggjort ordene med å slenge de frem i hytt og pine. Det er kun for innvortes bruk, vi andre bare rister på hodet at dere ikke har et større ordforråd.

Så til valget om dere er interessert. Det sier mye om hvor dårlig jobb Macron har gjort når en representant fra ytre høyre får over 40%. Om ikke det var akkurat en fra Nasjonal Samling som var motkandidat ville Macron bli feid av banen.
Flink du er til å lage stråmenn 😉
Vittig hvordan du kritiserer andre men gjør det samme selv hele tiden.
Du får ta deg ei dose med selvinnsikt, og feie for egen dør først, for vi andre rekker deg ikke til anklene når det gjelder det du kritiserer andre for.
Det er noe med flisa du ser i andres øye, kontra bjelken i ditt eget.

Og, ja hadde macron hatt en vettug motstander hadde han blitt feid av banen. Han er ingen god kandidat, men motparten er ørten hakk værre...

William_S

Legg inn av William_S »

Figurer som Le Pen, Orban osv er jo det Putin ønsker aller mest. Nå tok heldigvis franskmennene til fornuften og avviste Putins kvinne i Frankrike. Det er egentlig ganske skummelt når figurer som kommer til makta gjennom demokratiske valg (som feks Orban) åpent ytrer om at demokratiet må bli illiberalt. Heldigvis da så er norske partier ganske enige om at demokratiet må bestå og det nærmeste vi kommer et høyrepopulistisk parti her til lands som FrP ønsker slettes ikke å være Putins lakeier (selv om det er et par folk i FrP som åpent liker Putin da, men de har ikke noe stor makt i partiet)

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Neptun skrev: søn apr 24, 2022 11:30 pm
Rainmaker skrev: søn apr 24, 2022 10:40 pm
Neptun skrev: søn apr 24, 2022 10:00 pm

Finn på noe nytt.
Dessverre er ikke fascisme noe nytt.

Det må bekjempes gang på gang.
Det er disse karakteristikkene og etikettene venstresiden deler ut om alle de ikke liker jeg mener, selvsagt.

Som hjulvisper raser de rundt i alle kommentarfelt med disse rasist, facist, nazist, ytre høyre, høyre-ekstrem osv. karakeristikkene.
Ufattelig at dette kommer fra deg av alle :lol:
Du har nesten ikke et innlegg hvor du putter alle som er uenige med deg i bås, og gjengangeren er dere på ytre venstre, venstresiden, globalister, muslimelskere, sahriatilhengere og lignende. Og sånn holder du på i omtrent hvert bidige innlegg.

Vannvittig latterlig at du kritiserer andre for dette. Du er jo selve kongen av å plassere meningsmotstanderne sine i bås. Ingen over, og ingen ved siden av.
Så ta en kikk på deg selv først før du retter en pekefinger mot noen andre.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

En hyggelig bonus i går var jo og det sviende nederlaget til nasjonalistpopulisten Jansa i Slovenia, som på kort tid har gjort Slovenia til et nytt Ungarn/Polen med sitt illiberale sludder.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Knaxern skrev: søn apr 24, 2022 9:58 pm
Centrist skrev: søn apr 24, 2022 8:11 pm Macron vinner ikke fordi han er populær. Han vinner fordi Le Pen er upopulær.
63% oppmøte. Av de 63%, så er det 59% som har stemt Macron, og 41% som har stemt Le Pen. To bedritne kandidater, hvor den ene vinner pga at motparten er upopulær som du sier.
Nå var det en 1. runde også, og ingen andre samlet nok for og nå 2. runde. Valgdeltagelsen endte forøvrig på 72% og ikke 63%. Noe av det lavere i Frankrike, men sakens kjerne er at folk ikke ønsker seg ekstreme ytterpunkt enten det er ytre venstre, eller ytre høyre, og for en president må en person stikke av som vinner, kan ikke kjøre en løsning på president der man får si 23% Le Pen, 27% Macron, go 22% Melenchon osv. i den type system som Frankrike har.

En kan selvsagt alltids stille spørsmål med om man burde ha president med mye makt vs. f.eks en norsk modell, men selv i Norge så er det jo flere svakheter, da det alltid vil være et stort mindretall, eller gode muligheter for at et stort mindretall ikke blir hørt, eller til og med flertallet av folket ikke får sitt foretrukne ønske også til og med. Det er svært sjeldent man får en løsning der alle er fornøyde.

https://www.resultats-elections.interie ... 22/FE.html

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Boccherini skrev: man apr 25, 2022 8:58 am En hyggelig bonus i går var jo og det sviende nederlaget til nasjonalistpopulisten Jansa i Slovenia, som på kort tid har gjort Slovenia til et nytt Ungarn/Polen med sitt illiberale sludder.
Dette er vel han som blir kalt "Slovenias Trump". Kom ikke skikkelig igang med Trump-prosjektet sitt, ser det ut til. Som man har sett i Polen og Ungarn, så behøver man gjerne et gjenvalg eller to før prosjektet med å etablere et maktmonopol kan begynne å lykkes.

Han kan iallefall trøste seg med at han ikke gjorde det dårligere enn originalen.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Henningsen skrev: man apr 25, 2022 8:26 am
ehall skrev: man apr 25, 2022 12:09 am
Henningsen skrev: søn apr 24, 2022 10:56 pm

Det står du selvfølgelig fritt til å tro.
Fascisme har vi sett før - det er ikke noen løsning.
Bla bla bla, alle som er uenig med meg er noen fascismer og nazister. Ta med utrykket rasister også. Blir dere aldri lei av å sette merkelapper på alle som ikke er enig med dere? Skjønner ikke dere at dere har ufarliggjort ordene med å slenge de frem i hytt og pine. Det er kun for innvortes bruk, vi andre bare rister på hodet at dere ikke har et større ordforråd.

Så til valget om dere er interessert. Det sier mye om hvor dårlig jobb Macron har gjort når en representant fra ytre høyre får over 40%. Om ikke det var akkurat en fra Nasjonal Samling som var motkandidat ville Macron bli feid av banen.
Flink du er til å lage stråmenn 😉
Vittig hvordan du kritiserer andre men gjør det samme selv hele tiden.
Du får ta deg ei dose med selvinnsikt, og feie for egen dør først, for vi andre rekker deg ikke til anklene når det gjelder det du kritiserer andre for.
Det er noe med flisa du ser i andres øye, kontra bjelken i ditt eget.

Og, ja hadde macron hatt en vettug motstander hadde han blitt feid av banen. Han er ingen god kandidat, men motparten er ørten hakk værre...
Haha, men humor har du :lol:

Centrist

Legg inn av Centrist »

Texas_John skrev: søn apr 24, 2022 10:09 pm
fazz skrev: søn apr 24, 2022 3:39 pm Flere republikanske kandidater har jo begynt å gå ut i full offentlighet og si a demokrati ikke er viktig lenger.
I all hovedsak er det de unge som sier at de heller ville hatt en politiker (diktator) de er enige med, enn et fritt demokrati. Og spesielt de venstrevridde, og i særdeleshet klimafanatikerne. Det er samme tendensen over hele Vesten. Vi så det også da Trump vant valget, med kampanjer som #NotMyPresident
Du hadde altså ikke noen kilde på denne påstanden?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Henningsen skrev: man apr 25, 2022 8:43 am
Neptun skrev: søn apr 24, 2022 11:30 pm
Rainmaker skrev: søn apr 24, 2022 10:40 pm

Dessverre er ikke fascisme noe nytt.

Det må bekjempes gang på gang.
Det er disse karakteristikkene og etikettene venstresiden deler ut om alle de ikke liker jeg mener, selvsagt.

Som hjulvisper raser de rundt i alle kommentarfelt med disse rasist, facist, nazist, ytre høyre, høyre-ekstrem osv. karakeristikkene.
Ufattelig at dette kommer fra deg av alle :lol:
Du har nesten ikke et innlegg hvor du putter alle som er uenige med deg i bås, og gjengangeren er dere på ytre venstre, venstresiden, globalister, muslimelskere, sahriatilhengere og lignende. Og sånn holder du på i omtrent hvert bidige innlegg.

Vannvittig latterlig at du kritiserer andre for dette. Du er jo selve kongen av å plassere meningsmotstanderne sine i bås. Ingen over, og ingen ved siden av.
Så ta en kikk på deg selv først før du retter en pekefinger mot noen andre.
Jeg skriver venstresiden og globalister ja, ikke de andre tingene du ramser opp.
Slutt å spre løgner.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Neptun skrev: man apr 25, 2022 9:05 pm
Henningsen skrev: man apr 25, 2022 8:43 am
Neptun skrev: søn apr 24, 2022 11:30 pm

Det er disse karakteristikkene og etikettene venstresiden deler ut om alle de ikke liker jeg mener, selvsagt.

Som hjulvisper raser de rundt i alle kommentarfelt med disse rasist, facist, nazist, ytre høyre, høyre-ekstrem osv. karakeristikkene.
Ufattelig at dette kommer fra deg av alle :lol:
Du har nesten ikke et innlegg hvor du putter alle som er uenige med deg i bås, og gjengangeren er dere på ytre venstre, venstresiden, globalister, muslimelskere, sahriatilhengere og lignende. Og sånn holder du på i omtrent hvert bidige innlegg.

Vannvittig latterlig at du kritiserer andre for dette. Du er jo selve kongen av å plassere meningsmotstanderne sine i bås. Ingen over, og ingen ved siden av.
Så ta en kikk på deg selv først før du retter en pekefinger mot noen andre.
Jeg skriver venstresiden og globalister ja, ikke de andre tingene du ramser opp.
Slutt å spre løgner.
Det var nok ikke ordrett. Men du gjentar deg selv værre en ei plate med hakk.
Men alle vil gjenkjenne beskrivelsen, og skjønner hva jeg mener med det.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Centrist skrev: man apr 25, 2022 8:52 pm
Du hadde altså ikke noen kilde på denne påstanden?
Følger du ikke med i samfunnsdebatten? Det er da en kjent sak som har blitt problematisert i flere år.

I en fersk svensk undersøkelse svarer unge at de foretrekker en sterk leder, ekspertstyre og begrensninger av stemmeretten. https://www.tankesmienagenda.no/post/hv ... t/details

40% av unge britiske muslimer heller vil ha Sharia https://www.theguardian.com/uk/2007/jan ... s.religion

Når det gjelder klimakampen er det en kjent sak at mange mener at demokrati og flertallsstyre ikke kan løse disse problemene. Derfor er diktaturpreferansen spesielt sterk hos disse. Du har sikkert blant annet fått med deg klimasøksmålet, hvor man har forsøkt å stanse lovlige Stortingsvedtak i domstolene.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Festlig at det er en hengiven tilhenger av Trump som gnåler om at andre ikke har demokratisk sinnelag.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Folk_flesk skrev: man apr 25, 2022 10:02 pm Festlig at det er en hengiven tilhenger av Trump som gnåler om at andre ikke har demokratisk sinnelag.
"Whataboutism er en diskusjons- og propagandateknikk som har til hensikt å diskreditere en motstanders påstand ved å rette en anklage tilbake om hykleri, uten direkte å motbevise eller avkrefte deres argument. "
https://no.wikipedia.org/wiki/Whataboutism

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Texas_John skrev: man apr 25, 2022 10:08 pm
Folk_flesk skrev: man apr 25, 2022 10:02 pm Festlig at det er en hengiven tilhenger av Trump som gnåler om at andre ikke har demokratisk sinnelag.
"Whataboutism er en diskusjons- og propagandateknikk som har til hensikt å diskreditere en motstanders påstand ved å rette en anklage tilbake om hykleri, uten direkte å motbevise eller avkrefte deres argument. "
https://no.wikipedia.org/wiki/Whataboutism
Du har rett på en ting: Det var en anklage om hykleri. Og åpenbart en veldig berettiget en.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Texas_John skrev: man apr 25, 2022 9:58 pm
Centrist skrev: man apr 25, 2022 8:52 pm
Du hadde altså ikke noen kilde på denne påstanden?
Følger du ikke med i samfunnsdebatten? Det er da en kjent sak som har blitt problematisert i flere år.

I en fersk svensk undersøkelse svarer unge at de foretrekker en sterk leder, ekspertstyre og begrensninger av stemmeretten. https://www.tankesmienagenda.no/post/hv ... t/details

40% av unge britiske muslimer heller vil ha Sharia https://www.theguardian.com/uk/2007/jan ... s.religion

Når det gjelder klimakampen er det en kjent sak at mange mener at demokrati og flertallsstyre ikke kan løse disse problemene. Derfor er diktaturpreferansen spesielt sterk hos disse. Du har sikkert blant annet fått med deg klimasøksmålet, hvor man har forsøkt å stanse lovlige Stortingsvedtak i domstolene.
Først og fremst er ikke disse undersøkelsene og studiene akkurat ukjent. Derimot er det naturlig å stille seg kritisk til utformingen av noen av spørsmålene. Mener faktisk jeg selv svarte på lignende undersøkelse en gang i tiden, hvor jeg påpekte at det for meg er viktig å bo i et demokrati. Spørsmålet er derimot ikke stilt på den måten. Spørsmålet ble ikke stilt i et personlig fokus, og det er ikke slik at det på generelt grunnlag er viktig å bo i et demokrati. Om noe så vitner en slik holdning om trangsynthet i globale nyanser.

Derimot har du ingen kilde til påstanden at dette gjelder «spesielt de venstrevridde, og i særdeleshet klimafanatikerne.» Hvis eksemplet ditt er klimasøksmålet, så har jeg kommet til motsatt konklusjon. De brukte sine demokratiske retter ved å ta staten til retten, og respekterte dommen fra HR, selv om det kom en liten protest i etterkant. Om noe stormet de i hvert fall ikke HR.

Hvis så utdraget ditt fra klimasøksmålet er at man forsøkte å «stanse lovlige Stortingsvedtak i domstolene», og det er et problem, så er det en helt feil fremstilling. Poenget er nettopp å prøve lovligheten av vedtaket. Om noe så er det en styrke for demokratiet og rettstaten at vedtak (av en viss størrelse) prøves for retten. Hva hvis så domstolen hadde kommet frem til at vedtaket var grunnlovsstridig? Hele argumentasjonsrekken din faller på sin egen urimelighet.

For øvrig er det faktisk hyklersk at du, hvor en naturlig oppfatning er at du er Trump-tilhenger, påpeker andre for et ikke-demokratisk sinnelag. Og nei, det er ikke whataboutism. I realiteten gir det deg en mulighet til å anvende dine demokratiske standarder på en ikke-selektiv måte. Om så dette ikke er mulig, anbefaler jeg deg å forkaste de. For selv om stadige flere ungdommer kanskje ikke er like stor fan av demokratiet som før, har de i hvert fall ikke angrepet en kongress for å stoppe et demokratisk valg.

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

Parlamentsvalg i Frankrike. Jeg fant ikke tråden jeg trengte, så jeg bestemte meg for å poste her.

Hvis partiet, vil Mélenchon vinne parlamentsvalget i Frankrike. Så erklærer han at han vil trekke Frankrike ut av NATO.
Noen sier at partiet hans har en veldig stor sjanse til å vinne valget.

Er det noen som har noen statistikk?

William_S

Legg inn av William_S »

Vind skrev: søn jun 12, 2022 11:52 am Parlamentsvalg i Frankrike. Jeg fant ikke tråden jeg trengte, så jeg bestemte meg for å poste her.

Hvis partiet, vil Mélenchon vinne parlamentsvalget i Frankrike. Så erklærer han at han vil trekke Frankrike ut av NATO.
Noen sier at partiet hans har en veldig stor sjanse til å vinne valget.

Er det noen som har noen statistikk?
Det virker veldig jevnt mellom Macrons parti og Melanchons parti i følge meningsmålingene. Kan jo bli spennende om Melanchon blir statsminister, da har vi for første gang på lenge såkalt cohabition i Frankrike. Men det virker likevel mest sannsynlig at Macrons allianse får flertallet av setene.
https://en.wikipedia.org/wiki/Opinion_p ... e_election

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

William_S skrev: søn jun 12, 2022 12:19 pm
Vind skrev: søn jun 12, 2022 11:52 am Parlamentsvalg i Frankrike. Jeg fant ikke tråden jeg trengte, så jeg bestemte meg for å poste her.

Hvis partiet, vil Mélenchon vinne parlamentsvalget i Frankrike. Så erklærer han at han vil trekke Frankrike ut av NATO.
Noen sier at partiet hans har en veldig stor sjanse til å vinne valget.

Er det noen som har noen statistikk?
Det virker veldig jevnt mellom Macrons parti og Melanchons parti i følge meningsmålingene. Kan jo bli spennende om Melanchon blir statsminister, da har vi for første gang på lenge såkalt cohabition i Frankrike. Men det virker likevel mest sannsynlig at Macrons allianse får flertallet av setene.
https://en.wikipedia.org/wiki/Opinion_p ... e_election
Melenchons parti er vel heller en bred allianse av røde og grønne partier. Det er vel dette trekket som har gjort at det i det hele tatt er en viss spenning. I et land der ting gjerne fragmenterer og smuldrer opp er det ganske imponerende å lappe sammen en slik allianse. Så Melenchon skal ha kreditt for det, selv om Macrons parti greier flertallet.

William_S

Legg inn av William_S »

Folk_flesk skrev: søn jun 12, 2022 12:28 pm
William_S skrev: søn jun 12, 2022 12:19 pm
Vind skrev: søn jun 12, 2022 11:52 am Parlamentsvalg i Frankrike. Jeg fant ikke tråden jeg trengte, så jeg bestemte meg for å poste her.

Hvis partiet, vil Mélenchon vinne parlamentsvalget i Frankrike. Så erklærer han at han vil trekke Frankrike ut av NATO.
Noen sier at partiet hans har en veldig stor sjanse til å vinne valget.

Er det noen som har noen statistikk?
Det virker veldig jevnt mellom Macrons parti og Melanchons parti i følge meningsmålingene. Kan jo bli spennende om Melanchon blir statsminister, da har vi for første gang på lenge såkalt cohabition i Frankrike. Men det virker likevel mest sannsynlig at Macrons allianse får flertallet av setene.
https://en.wikipedia.org/wiki/Opinion_p ... e_election
Melenchons parti er vel heller en bred allianse av røde og grønne partier. Det er vel dette trekket som har gjort at det i det hele tatt er en viss spenning. I et land der ting gjerne fragmenterer og smuldrer opp er det ganske imponerende å lappe sammen en slik allianse. Så Melenchon skal ha kreditt for det, selv om Macrons parti greier flertallet.
Ja det stemmer - i den alliansen inngår jo alt fra grønne partier til nærmest kommunister. Men Macrons allianse er jo også bredt sammensatt med mange partier. Marine Le Pens parti har iallfall ingen sjanse og godt er det.
Sist redigert av William_S den søn jun 12, 2022 12:33 pm, redigert 1 gang totalt.

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

Hvis Le Pen parti og Mélenchon forener sine stemmer, vil de kanskje ha flertall.
Sist redigert av Vind den søn jun 12, 2022 12:35 pm, redigert 1 gang totalt.

William_S

Legg inn av William_S »

Vind skrev: søn jun 12, 2022 12:33 pm Hvis Le Pens parti og Mélenchon forener sine stemmer, vil de kanskje ha flertall.
Hvorfor skulle Le Pen støtte Melanchon? Kan knapt komme på to kandidater som er så lang fra hverandre politisk. Blir som om Sylvi Listhaug skulle støtte Bjørnar Moxnes.

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

William_S skrev: søn jun 12, 2022 12:34 pm
Vind skrev: søn jun 12, 2022 12:33 pm Hvis Le Pens parti og Mélenchon forener sine stemmer, vil de kanskje ha flertall.
Hvorfor skulle Le Pen støtte Melanchon? Kan knapt komme på to kandidater som er så lang fra hverandre politisk. Blir som om Sylvi Listhaug skulle støtte Bjørnar Moxnes.
De har samme mål å trekke Frankrike ut av NATO.

William_S

Legg inn av William_S »

Vind skrev: søn jun 12, 2022 12:36 pm
William_S skrev: søn jun 12, 2022 12:34 pm
Vind skrev: søn jun 12, 2022 12:33 pm Hvis Le Pens parti og Mélenchon forener sine stemmer, vil de kanskje ha flertall.
Hvorfor skulle Le Pen støtte Melanchon? Kan knapt komme på to kandidater som er så lang fra hverandre politisk. Blir som om Sylvi Listhaug skulle støtte Bjørnar Moxnes.
De har samme mål å trekke Frankrike ut av NATO.
Det kan godt være, men utover det er det ikke så mye som forener dem. Dessuten så er utenrikspolitikken presidentens domene i Frankrike.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Vind skrev: søn jun 12, 2022 12:33 pm Hvis Le Pen parti og Mélenchon forener sine stemmer, vil de kanskje ha flertall.
Tvilsomt, selv de mest optimistiske målingene gir ikke over 289 seter sammenlagt til disse partiene.

Spenningen ligger vel egentlig om Macrons støttespillere når 289 seter og absolutt flertall, eller om de må ha støtte fra andre partier for å få igjennom politikken.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

William_S skrev: søn jun 12, 2022 12:31 pm Ja det stemmer - i den alliansen inngår jo alt fra grønne partier til nærmest kommunister. Men Macrons allianse er jo også bredt sammensatt med mange partier. Marine Le Pens parti har iallfall ingen sjanse og godt er det.
Det siste Europa hadde trengt var enda en Putin-marionett ja.

Så at hun tapte var en lettelse.

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

William_S skrev: søn jun 12, 2022 12:37 pm
Vind skrev: søn jun 12, 2022 12:36 pm
William_S skrev: søn jun 12, 2022 12:34 pm

Hvorfor skulle Le Pen støtte Melanchon? Kan knapt komme på to kandidater som er så lang fra hverandre politisk. Blir som om Sylvi Listhaug skulle støtte Bjørnar Moxnes.
De har samme mål å trekke Frankrike ut av NATO.
Det kan godt være, men utover det er det ikke så mye som forener dem. Dessuten så er utenrikspolitikken presidentens domene i Frankrike.
Hovedsaken er hvem som skal kontrollere maktstrukturene (politiet) osv.

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

newsflash skrev: søn jun 12, 2022 12:40 pm
Vind skrev: søn jun 12, 2022 12:33 pm Hvis Le Pen parti og Mélenchon forener sine stemmer, vil de kanskje ha flertall.
Tvilsomt, selv de mest optimistiske målingene gir ikke over 289 seter sammenlagt til disse partiene.

Spenningen ligger vel egentlig om Macrons støttespillere når 289 seter og absolutt flertall, eller om de må ha støtte fra andre partier for å få igjennom politikken.
Jeg tror vi finner ut av det i løpet av de neste dagene. Men noen medier sier at venstresiden kan få 50 prosent.

William_S

Legg inn av William_S »

Vind skrev: søn jun 12, 2022 12:53 pm
newsflash skrev: søn jun 12, 2022 12:40 pm
Vind skrev: søn jun 12, 2022 12:33 pm Hvis Le Pen parti og Mélenchon forener sine stemmer, vil de kanskje ha flertall.
Tvilsomt, selv de mest optimistiske målingene gir ikke over 289 seter sammenlagt til disse partiene.

Spenningen ligger vel egentlig om Macrons støttespillere når 289 seter og absolutt flertall, eller om de må ha støtte fra andre partier for å få igjennom politikken.
Jeg tror vi finner ut av det i løpet av de neste dagene. Men noen medier sier at venstresiden kan få 50 prosent.
En må også huske på at parlamentsvalget i Frankrike i likhet med presidentvalget går over to runder. Så vi kan få en indikasjon i dag, men ingenting er avgjort før neste runde som er om en uke igjen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»