Presidentvalget i Frankrike

Svar
Pernille

Re: Presidentvalget i Frankrike

Legg inn av Pernille »

HarryH skrev: ons apr 13, 2022 10:47 am Potten er jo ikke gitt. Flere arbeidsinnvandrere betyr økt verdiskapning og dermed større pott.
Ikke hvis potten spises opp raskere enn den fylles opp. Hvis man skal begynne å snakke om verdiskapning og lønnsomhet med innvandring så må vi isåfall begynne å sile ut innvandrere fra hvor de kommer fra -- for noen grupper kommer vesentlig dårligere ut enn andre.

Pernille

Legg inn av Pernille »

fazz skrev: ons apr 13, 2022 10:27 am
Hvordan da tenker du?
Det har jeg allerede linket til, men jeg kan sikkert gjenta hovedpunktene:

* Innvandring fører til større ulikheter.
* De fattige taper, de rike vinner på innvandring.
* Mer konkret: de som kan erstattes er de største taperne.
* Innvandring bidrar til økt politisk polarisering.
* Innvandrere presser fattige nordmenn ut av arbeidslivet.

Her er det da i tillegg viktig å poengtere at det spiller en rolle hvor innvandrerne kommer fra. Innvandrere fra Vest-Europa (R1) vil som regel gå rett inn i høyt betalte jobber og konkurrerer ikke med så veldig mange andre mens innvandrere fra den tredje verden vil typisk skape større konkurranse i det ufaglærte arbeidsmarkedet. Det er også R3-innvandrere som legger størst press på velferdspotten og som til syvende og sist vil gå mest ut over de som har minst fra før.

Man må i det hele tatt være fullstendig ideologisk sveiseblind hvis man går rundt og tror at innvandring ikke har negative konsekvenser.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Pernille skrev: ons apr 13, 2022 4:31 pm
HarryH skrev: ons apr 13, 2022 10:47 am Potten er jo ikke gitt. Flere arbeidsinnvandrere betyr økt verdiskapning og dermed større pott.
Ikke hvis potten spises opp raskere enn den fylles opp. Hvis man skal begynne å snakke om verdiskapning og lønnsomhet med innvandring så må vi isåfall begynne å sile ut innvandrere fra hvor de kommer fra -- for noen grupper kommer vesentlig dårligere ut enn andre.
Ser ut som vi er enig om at potten ikke er gitt.

Det kan være interessant for noen formål å sortere på grupper, men viktig å være klar over at en slik forenkling er nettopp en forenkling.

Pernille

Legg inn av Pernille »

KongOlav2 skrev: ons apr 13, 2022 10:05 am Uansett illustrerer noe av det jeg har sagt. Det må koordinert innsats til og dagens økonomi er tilrettelagt for flytting av penger og arbeidskraft, alt for å gjøre de rike enda rikere. Det er rett og slett altfor stor andel av pengene i dagens moderne økonomi som ikke blir skattelagt på noen måte.
Det er sikkert riktig, men hvordan mener du dette vil løse utfordringene som Frankrike har med innvandring, den enorme kulturelle og etniske segregeringen som foregår i forstedene, kriminaliteten og den sosiale nøden? Hvis det er penger det er snakk om så har Frankrike allerede brukt milliarder av euro på en rekke integreringstiltak uten særlig hell.

Hvor mye penger skal Frankrike egentlig bruke på innvandring for at ting kanskje skal ordne seg?

fazz

Legg inn av fazz »

Her har vi da ytringsfriheten i de høyreekstremes navn:

https://www.dagbladet.no/video/demonstr ... e/S3gC6arf

Tydelig at Le Pen ikke liker at folk blir minnet på hvordan hun ser opp til Putin.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

fazz skrev: lør apr 16, 2022 11:14 am Her har vi da ytringsfriheten i de høyreekstremes navn:

https://www.dagbladet.no/video/demonstr ... e/S3gC6arf

Tydelig at Le Pen ikke liker at folk blir minnet på hvordan hun ser opp til Putin.
Ingen autoritære liker at folk får se hva politikken deres betyr i praksis (før det er for sent)

Pernille

Legg inn av Pernille »

Dere burde kanskje se hele videoen først. :-)

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

I kveld er det klart for den første og siste tv sendte debatten mellom Macron og Le Pen.

https://www.politico.eu/article/marine- ... tv-debate/

Macron har, som forventet, en rimelig klar ledelse og Le Pen er nok avhengig av å gjøre det enormt mye bedre enn forrige gang de møttes i en tilsvarende duell.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Bookiene gir Le Pen 12-13 prosent sjanse.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Marine Le Pen sier hun vil forby bruk av hijab i Frankrike om hun vinner presidentvalget. President Emmanuel Macron sier det vil utløse en «borgerkrig».

Hun kaller det religiøse hodeplagget «en uniform pålagt av islamister», men sier hun ikke «kjemper mot islam».

– Du kommer til å forårsake en borgerkrig. Jeg mener det inderlig, svarte Macron.


Er de kommet så langt med islamiseringen av Frankrike da?

https://www.adressa.no/nyheter/utenriks ... 407180.ece

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Guttorm123 skrev: tor apr 21, 2022 12:56 pm

– Du kommer til å forårsake en borgerkrig. Jeg mener det inderlig, svarte Macron.

Er de kommet så langt med islamiseringen av Frankrike da?
Har ikke du nettopp skrevet side opp og side ned om ytringsfrihet gjennom retten til å brenne koran? Det å gå med et klesplag er også beskyttet av ytringsfriheten, og om fascister begynner å gå løs på menneskers grunnleggende rettigheter så kan det fort eskalere. Så er jeg generelt mot å bruke begrep som borgerkrig lettvint, det gjelder både for Macron og de som hevder det er borgerkrig i Sverige nå pga opptøyer.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

GoingKronos skrev: tor apr 21, 2022 1:01 pm

Har ikke du nettopp skrevet side opp og side ned om ytringsfrihet gjennom retten til å brenne koran? Det å gå med et klesplag er også beskyttet av ytringsfriheten, og om fascister begynner å gå løs på menneskers grunnleggende rettigheter så kan det fort eskalere. Så er jeg generelt mot å bruke begrep som borgerkrig lettvint, det gjelder både for Macron og de som hevder det er borgerkrig i Sverige nå pga opptøyer.
Jeg har ikke uttalt meg noe som helst om retten til å bære religiøse klesplagg. Jeg lurte bare på om dette med borgerkrig var seriøst ment. Det kan jo faktisk virke som en trussel mot sine politiske motstandere, og befolkning for øvrig.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Guttorm123 skrev: tor apr 21, 2022 1:20 pm
Jeg har ikke uttalt meg noe som helst om retten til å bære religiøse klesplagg. Jeg lurte bare på om dette med borgerkrig var seriøst ment. Det kan jo faktisk virke som en trussel mot sine politiske motstandere, og befolkning for øvrig.
Trusselen kommer jo fra dem som angriper menneskerettighetene, og det andre er jo bare en analyse av konsekvensene av en slik politikk. Kanskje en dårlig analyse, men det er jo de fleste analyser siden fremtiden er veldig utfordrende å spå om. Jeg tror det er all grunn til å være bekymret for mye uroligheter om Frankrike velger en fascistisk president, men derfra til borgerkrig er det et godt stykke. Og så vet man jo ikke hvor mye som bare er retorikk, og hva som hun faktisk kommer til å gjennomføre.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

GoingKronos skrev: tor apr 21, 2022 1:41 pm

Trusselen kommer jo fra dem som angriper menneskerettighetene, og det andre er jo bare en analyse av konsekvensene av en slik politikk. Kanskje en dårlig analyse, men det er jo de fleste analyser siden fremtiden er veldig utfordrende å spå om. Jeg tror det er all grunn til å være bekymret for mye uroligheter om Frankrike velger en fascistisk president, men derfra til borgerkrig er det et godt stykke. Og så vet man jo ikke hvor mye som bare er retorikk, og hva som hun faktisk kommer til å gjennomføre.
Fra 2018: FN-komité mener fransk burkaforbud er i strid med menneskerettighetene;

I fjor: Frankrike vil styrke den sekulære staten og bekjempe «islamistisk separatisme». Dermed kan det bli forbudt for jenter under 18 år å bruke hijab offentlig.

Her er det jo Emmanuel Macron som sitter med makten, men noen antydninger om borgerkrig har jeg aldri hørt.

https://www.aftenposten.no/verden/i/lER ... oer-hijabe

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Le Pen er for langt føkkings ute for meg personlig.
Populisme, nasjonalisme, rasisme rørt sammen til et oppgulp som appellerer til de enkleste sjelene.
Jeg tror egentlig ikke franskmenn flest er lettpåvirkelige nok til å falle for populismen.
Håper det, i hvertfall.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Guttorm123 skrev: tor apr 21, 2022 2:07 pm . Dermed kan det bli forbudt for jenter under 18 år å bruke hijab offentlig.

Her er det jo Emmanuel Macron som sitter med makten, men noen antydninger om borgerkrig har jeg aldri hørt.
Barn har andre begrensinger enn hva man har som myndig. Så kan man diskutere hvilke regler som skal gjelde for barn, men både foreldre og stat har ansvaret for barn. Jeg ser absolutt argumenter for å ikke ha religiøse plagg i barnehage og barneskole for å beskytte barns integritet. Men voksne mennesker skal kunne bestemme selv hvilke klær de ønsker å gå med, og så kan vi snakke om enkelte klesplagg som er problematisk i offentlighet (som gjør at personer er maskert f.eks). Men det gjelder ikke for hijab, og jeg har forstått det slik at Le Pen kun ønsker å gjøre dette for muslimske plagg og ikke for andre religioner. Men det er jo i god fascistisk tradisjon å velge seg ut religiøse minoriteter å gå etter.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

GoingKronos skrev: tor apr 21, 2022 2:29 pm og jeg har forstått det slik at Le Pen kun ønsker å gjøre dette for muslimske plagg og ikke for andre religioner. Men det er jo i god fascistisk tradisjon å velge seg ut religiøse minoriteter å gå etter.
Om du leser linken , så er det jo akkurat det samme som Emmanuel Macron blir beskyldt for å gjøre.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Guttorm123 skrev: tor apr 21, 2022 2:32 pm
GoingKronos skrev: tor apr 21, 2022 2:29 pm og jeg har forstått det slik at Le Pen kun ønsker å gjøre dette for muslimske plagg og ikke for andre religioner. Men det er jo i god fascistisk tradisjon å velge seg ut religiøse minoriteter å gå etter.
Om du leser linken , så er det jo akkurat det samme som Emmanuel Macron blir beskyldt for å gjøre.
Le Pen slår altså inn åpne dører, da.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Guttorm123 skrev: tor apr 21, 2022 2:32 pm

Om du leser linken , så er det jo akkurat det samme som Emmanuel Macron blir beskyldt for å gjøre.
Men det er altså ikke det lovforslaget sa, det var for mindreårige av alle religioner, og kun i enkelte settinger. Det Le Pen snakker om er å forbud for mennesker, kun muslimske religiøse klær/symboler og i alle sammenhenger. Det er ikke akkurat det samme, det er veldig forskjellig.

Det hadde vært interessant å høre hva du mener om forbud mot hijab, siden du har vært så høyt på banen rundt koranbrenning.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

GoingKronos skrev: tor apr 21, 2022 2:44 pm

Men det er altså ikke det lovforslaget sa, det var for mindreårige av alle religioner, og kun i enkelte settinger. Det Le Pen snakker om er å forbud for mennesker, kun muslimske religiøse klær/symboler og i alle sammenhenger. Det er ikke akkurat det samme, det er veldig forskjellig.

Det hadde vært interessant å høre hva du mener om forbud mot hijab, siden du har vært så høyt på banen rundt koranbrenning.
Loven mot separatisme inneholder en rekke bestemmelser. Her er noen av dem:

«Nøytralitetsprinsippet» utvides. Det forbyr allerede offentlige ansatte å bruke religiøse symboler og uttrykke politiske meninger. Nå vil det også gjelde private entreprenører for offentlige tjenester.

Loven tillater myndighetene å stenge religiøse steder for å stoppe predikanter fra å spre hatefulle ytringer.

Religiøse organisasjoner som mottar utenlandsk støtte må føre et strengt regnskap.

Organisasjoner som mottar offentlig støtte må signere en kontrakt. Her må de forplikte seg til prinsippene om frihet, likhet, brorskap og respekt for menneskeverdet.

Enhver som sprer personlig informasjon om offentlig ansatte, med hensikt å skade, kan få bøter på 45.000 euro eller opp til tre år i fengsel.

Loven nevner ikke islam eller muslimer med ord. En talsperson fra presidentens kontor har uttalt at loven ikke er imot islam. Den er imot personer som gjennom «en feil eller rekonstruert visjon om religion, opptrer på en måte som står i kontrast til republikken.»

Likevel føler muslimer i Frankrike at loven er rettet mot dem. Da president Emmanuel Macron introduserte den i oktober i fjor, snakket han spesifikt om å bekjempe «islamistisk separatisme.» Den samme måneden ble Frankrike rammet av to dødelige angrep knyttet til ekstreme islamister.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

GoingKronos skrev: tor apr 21, 2022 2:44 pm
Det hadde vært interessant å høre hva du mener om forbud mot hijab, siden du har vært så høyt på banen rundt koranbrenning.
For meg er det ett fett hvordan man går kledd, selv om jeg finner det litt merkelig at frie kvinner i Norge, ønsker å benytte seg av plagg som er påbudt i land vi (noen av oss) ikke liker å assosiere oss (fortsatt bare noen av oss) med.

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »

fargeblind skrev: tor apr 21, 2022 2:28 pm Le Pen er for langt føkkings ute for meg personlig.
Populisme, nasjonalisme, rasisme rørt sammen til et oppgulp som appellerer til de enkleste sjelene.
Jeg tror egentlig ikke franskmenn flest er lettpåvirkelige nok til å falle for populismen.
Håper det, i hvertfall.
Enig, at hun får en del penger fra Russland gjør ikke det bedre.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

fargeblind skrev: tor apr 21, 2022 2:28 pm Le Pen er for langt føkkings ute for meg personlig.
Populisme, nasjonalisme, rasisme rørt sammen til et oppgulp som appellerer til de enkleste sjelene.
Jeg tror egentlig ikke franskmenn flest er lettpåvirkelige nok til å falle for populismen.
Håper det, i hvertfall.
Er vel få folkeslag i Europa som setter mer pris på forenklede budskap enn franskmennene. Og de har jo allerede valgt en populist fra før i form av Macron. Faktisk må en jo kunne si at Le Pen, Macron og Melenchon alle er populister, så franskmennene har jo snart klart å bygge ned partisystemene som demokratiske fundament i enda større grad enn f.eks Italia hvor Femstjernersbevegelsen er på full vei ut nå.

malvolio

Legg inn av malvolio »

GiPazzini_85 skrev: fre apr 22, 2022 7:53 am Er vel få folkeslag i Europa som setter mer pris på forenklede budskap enn franskmennene. Og de har jo allerede valgt en populist fra før i form av Macron. Faktisk må en jo kunne si at Le Pen, Macron og Melenchon alle er populister, så franskmennene har jo snart klart å bygge ned partisystemene som demokratiske fundament i enda større grad enn f.eks Italia hvor Femstjernersbevegelsen er på full vei ut nå.
Det er et interessant poeng. De to partiene som har hatt presidentene de tretti årene før Macron, "republikanerne" (partiet til Chirac og Sarkozy) og sosialistene (partiet til Mitterrand og Hollande) fikk til sammen ikke engang ti prosent i første valgrunde nå. Det er virkelig ganske utrolig hvor ubetydelige de er blitt på ganske kort tid ...

Så vil jeg dog legge til at selv om Macron så absolutt ble valgt som populist, opptrer han i praksis som en ganske tradisjonell sentrumspolitiker.

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Valget er allerede avgjort. Macron vinner. Dette er trist sak. Frankrike er et underlig demokrati.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Det blir spennende å se om franskmennene også denne gangen velger islam og globalisme - foran franskmenn og Frankrikes sikkerhet.

Skjønt så veldig spennende blir det ikke, all erfaring etter flere tiår med selvdestruksjon tyder på at de fortsetter med dette.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Neptun skrev: fre apr 22, 2022 7:32 pm Det blir spennende å se om franskmennene også denne gangen velger islam og globalisme - foran franskmenn og Frankrikes sikkerhet.

Skjønt så veldig spennende blir det ikke, all erfaring etter flere tiår med selvdestruksjon tyder på at de fortsetter med dette.
Ps... Ingen muslimer/islamister stiller til valg...

Lurer på hvor mange ganger du gjentar islamhatet ditt, venstre blablabla, globalister osv.
Har aldri sett på maken til hakk i plata :roll:

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Neptun skrev: fre apr 22, 2022 7:32 pm Det blir spennende å se om franskmennene også denne gangen velger islam og globalisme - foran franskmenn og Frankrikes sikkerhet.

Skjønt så veldig spennende blir det ikke, all erfaring etter flere tiår med selvdestruksjon tyder på at de fortsetter med dette.
Feil, det er ikkje så veldig spennande, men det er ein liten sjanse for at franskmennene velje facisme og Putin i staden for fridom og Europa.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Neptun skrev: fre apr 22, 2022 7:32 pm Det blir spennende å se om franskmennene også denne gangen velger islam og globalisme - foran franskmenn og Frankrikes sikkerhet.
Europa har prøvd fascisme før, det endte i diktatur, folkemord og verdenskrig. Det er ikke akkurat bra for franskmenn og Frankrikes sikkerhet. Og fascisme har mye mer tilfelles med islamisme enn det vestlige demokratiske politikere og partier har.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

MRSA skrev: fre apr 22, 2022 9:30 pm
Islam stille ikkje til val i Frankrike, heller ingen muslim. Men ein facist og Putinelskar gjere.
Islamsk ekstremisme er et enormt problem i Frankrike, mange jøder har flyktet ut fordi det ikke lenger er trygt å vise offentlig at man er jøde der. Alle disse islam-motiverte terrorangrepene har vel ikke hjulpet på de heller.

Jeg har en viss forståelse for at de som er tydeligst på å ta tak i problemet er de valget står mellom nå.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»