Presidentvalget i Frankrike

Svar
Folk_flesk

Re: Presidentvalget i Frankrike

Legg inn av Folk_flesk »

Macron kan vel best beskrives som en "sentrums-ekstremist".

Man skal aldri si aldri, men jeg tror han har kontroll på Le Pen her.
Sist redigert av Folk_flesk den søn apr 24, 2022 12:16 pm, redigert 1 gang totalt.

BigWhale

Legg inn av BigWhale »

Er er jo bare nødt til å elske disse VG-artiklene om valget i dag, som ikke akkurat er i nærheten av å være nøytrale. Først skal det fokusere på hvor ille den ene kandidaten er:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/ML ... _row2_pos1

Ok, men hva med at hun har lovet å gi alle helsearbeidere som mistet jobben sin pga. at de ikke tok koronavaksinen, jobben sin tilbake. Flere hundre tusen vil kunne gå tilbake i arbeid, inkludert sikkert mange innvandrere. Er ikke dette en positiv ting? Men neida, skal kun fokuseres på det negative med kandidaten.

Så følges det opp med en lederartikkel hvor kommentatoren kommer med noen absurde utsagn:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/g6 ... ropas-kurs

"Vi kan ikke ta sikkerhet, frihet og demokrati for gitt. Hvis ikke demokratiene i Europa står sammen når det gjelder som mest er vi alle sårbare. Derfor er valget i Frankrike særdeles viktig. Også for oss."

Snakk om et demokrati, hvor en har en President som tvinger befolkningen til å ta en uprøvd vaksine for å jobbe og å leve, og som sier at han vil 'plage de uvaksinerte'. Er dette frihet og demokrati? Nei, det er det stikk motsatte. Å fremstille Macron som en slags helgen og en sikkerhet for demokratiet er en stor vits når en ser hva han har drevet med de to siste årene.

Kan Le Pen sin politikk ha noen ulemper? Sannsynligvis, men hvis jeg var Fransk så er det 100% sikkert at jeg ville stemt på henne og ikke Macron - som er på nivå med Justin Trudeau når det gjelder tyrannisme.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

For meg personlig fremstår Macron uansett som tryggere for det franske folk enn alternativet.
Og det er det mange grunner til.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

BigWhale skrev: søn apr 24, 2022 12:16 pm Er er jo bare nødt til å elske disse VG-artiklene om valget i dag, som ikke akkurat er i nærheten av å være nøytrale. Først skal det fokusere på hvor ille den ene kandidaten er:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/ML ... _row2_pos1

Ok, men hva med at hun har lovet å gi alle helsearbeidere som mistet jobben sin pga. at de ikke tok koronavaksinen, jobben sin tilbake. Flere hundre tusen vil kunne gå tilbake i arbeid, inkludert sikkert mange innvandrere. Er ikke dette en positiv ting? Men neida, skal kun fokuseres på det negative med kandidaten.

Så følges det opp med en lederartikkel hvor kommentatoren kommer med noen absurde utsagn:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/g6 ... ropas-kurs

"Vi kan ikke ta sikkerhet, frihet og demokrati for gitt. Hvis ikke demokratiene i Europa står sammen når det gjelder som mest er vi alle sårbare. Derfor er valget i Frankrike særdeles viktig. Også for oss."

Snakk om et demokrati, hvor en har en President som tvinger befolkningen til å ta en uprøvd vaksine for å jobbe og å leve, og som sier at han vil 'plage de uvaksinerte'. Er dette frihet og demokrati? Nei, det er det stikk motsatte. Å fremstille Macron som en slags helgen og en sikkerhet for demokratiet er en stor vits når en ser hva han har drevet med de to siste årene.

Kan Le Pen sin politikk ha noen ulemper? Sannsynligvis, men hvis jeg var Fransk så er det 100% sikkert at jeg ville stemt på henne og ikke Macron - som er på nivå med Justin Trudeau når det gjelder tyrannisme.
Kvifor kjem du med slike påstandar om ei vaksine som er trygg og godt utprøvd.

Og det er heilt rett at vi ikkje kan sikkerheit, fridom og demokrati for gitt. Det vise jo nettopp krigen i Ukraina. Og så vil du stemme på ei som er Putin sin våpendragar.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Valget i 2017 var klokkeklart, Macron var et bedre alternativ. Jeg sier ikke Le Pen er et bedre alternativ nå, for det mener jeg ikke. Men Macron er et aldeles grusomt valg det og. Pest og kolera. Men Macron er et "trygt" valg.

Forøvrig kommer Macron til å vinne dette lett. Le Pen fikk 33% i 2017, hvor hun var på en god bølge. I første runde fikk Zemour 7% og Melenchon nesten 22%, kun noen hundretusener stemmer ifra Le Pen. Tror det hadde blitt spennende med Macron vs. Melenchon.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

GoingKronos skrev: søn apr 24, 2022 12:08 pm
Frankrike hadde i løpet av tiåret før Macron en korrupt konservativ president og en sosialistisk president som kollapset fullstendig og måtte gjøre retrett i sin økonomiske politikk - så da kom Macron som en ny vind og ny retning. Og det å ikke ha en ideologi er ikke det samme som å være en sentrumspolitiker, Macron er først og fremst en populist og et enmannsshow.
Macron kom inn som en ny vind, men ikke ny retning. Han viderefører den utviklingen de konservative og sosialdemokratene sto for. Men for all del, han har definitivt en del populistiske trekk.

BigWhale

Legg inn av BigWhale »

MRSA skrev: søn apr 24, 2022 12:35 pmKvifor kjem du med slike påstandar om ei vaksine som er trygg og godt utprøvd.

Og det er heilt rett at vi ikkje kan sikkerheit, fridom og demokrati for gitt. Det vise jo nettopp krigen i Ukraina. Og så vil du stemme på ei som er Putin sin våpendragar.
All den tid jeg ikke kan stemme, så er det jo lite jeg får gjort med det. Bare poengterer ironien i at Macron skal være en 'redning for demokratiet', når han - og andre WEF-lakeier som Trudeau - står for sensur og undertrykkelse av befolkningen. Slike må ut av 'office' så fort som mulig, uansett hva alternativet er.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

BigWhale skrev: søn apr 24, 2022 2:09 pm
MRSA skrev: søn apr 24, 2022 12:35 pmKvifor kjem du med slike påstandar om ei vaksine som er trygg og godt utprøvd.

Og det er heilt rett at vi ikkje kan sikkerheit, fridom og demokrati for gitt. Det vise jo nettopp krigen i Ukraina. Og så vil du stemme på ei som er Putin sin våpendragar.
All den tid jeg ikke kan stemme, så er det jo lite jeg får gjort med det. Bare poengterer ironien i at Macron skal være en 'redning for demokratiet', når han - og andre WEF-lakeier som Trudeau - står for sensur og undertrykkelse av befolkningen. Slike må ut av 'office' så fort som mulig, uansett hva alternativet er.
Jeg har lite tro på at ytre høyre vil avskaffe sensur. Tror nok heller det motsatte kan skje.
Men for all del.....det er vel kanskje bare bra å hoppe fra asken til ilden.
De som virkelig tror på luftslottene fra LePen, kommer nok til å få seg en nesestyver.
Løgnene vil nemlig bli avslørt etterhvert når løftebruddene kommer for fullt.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

BigWhale skrev: søn apr 24, 2022 2:09 pm
MRSA skrev: søn apr 24, 2022 12:35 pmKvifor kjem du med slike påstandar om ei vaksine som er trygg og godt utprøvd.

Og det er heilt rett at vi ikkje kan sikkerheit, fridom og demokrati for gitt. Det vise jo nettopp krigen i Ukraina. Og så vil du stemme på ei som er Putin sin våpendragar.
All den tid jeg ikke kan stemme, så er det jo lite jeg får gjort med det. Bare poengterer ironien i at Macron skal være en 'redning for demokratiet', når han - og andre WEF-lakeier som Trudeau - står for sensur og undertrykkelse av befolkningen. Slike må ut av 'office' så fort som mulig, uansett hva alternativet er.
Er jo et spørsmål om hva man legger i demokrati-begrepet, det spenner vidt. Ett eksempel er "verdens største demokrati" USA hvor man opplevde storming av kongressen, mens man var i Afghanistan for å opprette demokrati der med hjelp av bomber og granater :D

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

BigWhale skrev: søn apr 24, 2022 2:09 pm
MRSA skrev: søn apr 24, 2022 12:35 pmKvifor kjem du med slike påstandar om ei vaksine som er trygg og godt utprøvd.

Og det er heilt rett at vi ikkje kan sikkerheit, fridom og demokrati for gitt. Det vise jo nettopp krigen i Ukraina. Og så vil du stemme på ei som er Putin sin våpendragar.
All den tid jeg ikke kan stemme, så er det jo lite jeg får gjort med det. Bare poengterer ironien i at Macron skal være en 'redning for demokratiet', når han - og andre WEF-lakeier som Trudeau - står for sensur og undertrykkelse av befolkningen. Slike må ut av 'office' så fort som mulig, uansett hva alternativet er.
Du påstår at Maron driv med sensur og undertrykker befolkninga, er det andre enn høgreekstreme som er einige med deg? Veit du kva som skjer når facistar kjem til makta? Då blir det mykje sensur og undertrykking. Ein treng ikkje sjå lenger enn til Russland der bestevennen til Le Pen regjerer.

Pernille

Legg inn av Pernille »

fargeblind skrev: søn apr 24, 2022 2:14 pm De som virkelig tror på luftslottene fra LePen, kommer nok til å få seg en nesestyver.
Løgnene vil nemlig bli avslørt etterhvert når løftebruddene kommer for fullt.
Akkurat det går nok begge veier. Listen over Macrons løftebrudd er langt som et vondt år.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

hauge23 skrev: søn apr 24, 2022 2:23 pm
BigWhale skrev: søn apr 24, 2022 2:09 pm
MRSA skrev: søn apr 24, 2022 12:35 pmKvifor kjem du med slike påstandar om ei vaksine som er trygg og godt utprøvd.

Og det er heilt rett at vi ikkje kan sikkerheit, fridom og demokrati for gitt. Det vise jo nettopp krigen i Ukraina. Og så vil du stemme på ei som er Putin sin våpendragar.
All den tid jeg ikke kan stemme, så er det jo lite jeg får gjort med det. Bare poengterer ironien i at Macron skal være en 'redning for demokratiet', når han - og andre WEF-lakeier som Trudeau - står for sensur og undertrykkelse av befolkningen. Slike må ut av 'office' så fort som mulig, uansett hva alternativet er.
Er jo et spørsmål om hva man legger i demokrati-begrepet, det spenner vidt. Ett eksempel er "verdens største demokrati" USA hvor man opplevde storming av kongressen, mens man var i Afghanistan for å opprette demokrati der med hjelp av bomber og granater :D
USA har falt endel på "The Democracy Index" i løpet av få år, da. Så sent som i 2016 ble de degradert fra "Fullt Demokrati", slik vi f. eks har i Norge.
Nå er USA degradert til "Flawed", som betyr noe ala feilet.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

hauge23 skrev: søn apr 24, 2022 2:23 pm
BigWhale skrev: søn apr 24, 2022 2:09 pm
MRSA skrev: søn apr 24, 2022 12:35 pmKvifor kjem du med slike påstandar om ei vaksine som er trygg og godt utprøvd.

Og det er heilt rett at vi ikkje kan sikkerheit, fridom og demokrati for gitt. Det vise jo nettopp krigen i Ukraina. Og så vil du stemme på ei som er Putin sin våpendragar.
All den tid jeg ikke kan stemme, så er det jo lite jeg får gjort med det. Bare poengterer ironien i at Macron skal være en 'redning for demokratiet', når han - og andre WEF-lakeier som Trudeau - står for sensur og undertrykkelse av befolkningen. Slike må ut av 'office' så fort som mulig, uansett hva alternativet er.
Er jo et spørsmål om hva man legger i demokrati-begrepet, det spenner vidt. Ett eksempel er "verdens største demokrati" USA hvor man opplevde storming av kongressen, mens man var i Afghanistan for å opprette demokrati der med hjelp av bomber og granater :D
Verda største demokrati er vel India som krev som tittel. No er heller ikkje USA spesielt demokratisk, Norge kjem mykje høgare på lista.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

fargeblind skrev: søn apr 24, 2022 2:35 pm
hauge23 skrev: søn apr 24, 2022 2:23 pm
BigWhale skrev: søn apr 24, 2022 2:09 pm

All den tid jeg ikke kan stemme, så er det jo lite jeg får gjort med det. Bare poengterer ironien i at Macron skal være en 'redning for demokratiet', når han - og andre WEF-lakeier som Trudeau - står for sensur og undertrykkelse av befolkningen. Slike må ut av 'office' så fort som mulig, uansett hva alternativet er.
Er jo et spørsmål om hva man legger i demokrati-begrepet, det spenner vidt. Ett eksempel er "verdens største demokrati" USA hvor man opplevde storming av kongressen, mens man var i Afghanistan for å opprette demokrati der med hjelp av bomber og granater :D
USA har falt endel på "The Democracy Index" i løpet av få år, da. Så sent som i 2016 ble de degradert fra "Fullt Demokrati", slik vi f. eks har i Norge.
Nå er USA degradert til "Flawed", som betyr noe ala feilet.
Ja, ja, vi snakker ikke om det....det er søndag i dag, sola skinner og sommeren nærmer seg.... :)

hauge23

Legg inn av hauge23 »

MRSA skrev: søn apr 24, 2022 2:38 pm
hauge23 skrev: søn apr 24, 2022 2:23 pm
BigWhale skrev: søn apr 24, 2022 2:09 pm

All den tid jeg ikke kan stemme, så er det jo lite jeg får gjort med det. Bare poengterer ironien i at Macron skal være en 'redning for demokratiet', når han - og andre WEF-lakeier som Trudeau - står for sensur og undertrykkelse av befolkningen. Slike må ut av 'office' så fort som mulig, uansett hva alternativet er.
Er jo et spørsmål om hva man legger i demokrati-begrepet, det spenner vidt. Ett eksempel er "verdens største demokrati" USA hvor man opplevde storming av kongressen, mens man var i Afghanistan for å opprette demokrati der med hjelp av bomber og granater :D
Verda største demokrati er vel India som krev som tittel. No er heller ikkje USA spesielt demokratisk, Norge kjem mykje høgare på lista.
Hyggelig det, bare synd at så mange av oss velgere ønsker skyhøye ustabile priser på strøm.

fazz

Legg inn av fazz »

fargeblind skrev: søn apr 24, 2022 2:35 pm
hauge23 skrev: søn apr 24, 2022 2:23 pm
BigWhale skrev: søn apr 24, 2022 2:09 pm

All den tid jeg ikke kan stemme, så er det jo lite jeg får gjort med det. Bare poengterer ironien i at Macron skal være en 'redning for demokratiet', når han - og andre WEF-lakeier som Trudeau - står for sensur og undertrykkelse av befolkningen. Slike må ut av 'office' så fort som mulig, uansett hva alternativet er.
Er jo et spørsmål om hva man legger i demokrati-begrepet, det spenner vidt. Ett eksempel er "verdens største demokrati" USA hvor man opplevde storming av kongressen, mens man var i Afghanistan for å opprette demokrati der med hjelp av bomber og granater :D
USA har falt endel på "The Democracy Index" i løpet av få år, da. Så sent som i 2016 ble de degradert fra "Fullt Demokrati", slik vi f. eks har i Norge.
Nå er USA degradert til "Flawed", som betyr noe ala feilet.
Flere republikanske kandidater har jo begynt å gå ut i full offentlighet og si a demokrati ikke er viktig lenger.

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

Hvem vinner for øyeblikket kan noen ha litt informasjon?

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Hun høres så jævlig mektig ut når hun snakker dog. Jeg kan ikke fransk, men hva enn hun sier så sier hun det meget godt.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Vind skrev: søn apr 24, 2022 5:06 pm Hvem vinner for øyeblikket kan noen ha litt informasjon?
Klar ledelse på Macron så langt(56 mot 44).
Svært lav oppmøte, rundt 63 %, mange som stemmer blankt.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Da har de belgiske valgdagsmålingene kommet, basert på velgere som stemte før kl 17:00. Her ligger Macron an til å få mellom 55 og 58 prosent av stemmene.

Link

Valgdeltakelsen er fortsatt lav, og også mange som sier de skulle stemme blankt.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Macron vinner ikke fordi han er populær. Han vinner fordi Le Pen er upopulær.

Bare det i seg selv er en svakhet for demokratiet. Uavhengig av dette er det fint å bemerke at Le Pen erkjenner nederlag, og gjør det rette for demokratiet. Til ulikt for en over dammen.

William_S

Legg inn av William_S »

Viktig seier for Europa og verden det her. Macron er ikke en bra president men alternativet er mye verre

Visa

Legg inn av Visa »

Europa er reddet!

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Veldig gledelig, og spesielt at det blir en så klart seier. Det gir et solid mandat for å styre landet videre. Det er også forhåpentligvis slutten for Le Pen-slekten slik at fransk politikk kan bli mer normal fremover og ikke hele tiden en koalisjon for å berge demokratiet.

Så er utfordringene mange og de neste fem årene kommer til å bli alt annet enn lette, og jeg håper at Macron tør å ta grep selv om det ikke gir kortsiktig politisk gevinst.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Franskmennene valgte fortsatt globalisme, EU, stadig lavere kjøpekraft og enorme problemer med innvandring.

Det var vel ventet. Men da kan de ikke i ettertid klage med mindre man gjorde sitt for å endre den negative spiralen.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Neptun skrev: søn apr 24, 2022 9:34 pm Franskmennene valgte fortsatt globalisme, EU, stadig lavere kjøpekraft og enorme problemer med innvandring.

Det var vel ventet. Men da kan de ikke i ettertid klage med mindre man gjorde sitt for å endre den negative spiralen.
Sett uavhengig av Macrons politiske ståsted, hva tenker du om Le Pen? Spesielt hennes syn på Russland, Putin og ellers antidemokratiske samfunn rundt om i verden?

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Neptun skrev: søn apr 24, 2022 9:34 pm Franskmennene valgte fortsatt globalisme, EU, stadig lavere kjøpekraft og enorme problemer med innvandring.

Det var vel ventet. Men da kan de ikke i ettertid klage med mindre man gjorde sitt for å endre den negative spiralen.
De valgte ikke fascisme.

Hvilket er meget bra

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

Centrist skrev: søn apr 24, 2022 8:11 pm Macron vinner ikke fordi han er populær. Han vinner fordi Le Pen er upopulær.
63% oppmøte. Av de 63%, så er det 59% som har stemt Macron, og 41% som har stemt Le Pen. To bedritne kandidater, hvor den ene vinner pga at motparten er upopulær som du sier.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Rainmaker skrev: søn apr 24, 2022 9:38 pm
Neptun skrev: søn apr 24, 2022 9:34 pm Franskmennene valgte fortsatt globalisme, EU, stadig lavere kjøpekraft og enorme problemer med innvandring.

Det var vel ventet. Men da kan de ikke i ettertid klage med mindre man gjorde sitt for å endre den negative spiralen.
De valgte ikke fascisme.

Hvilket er meget bra
Finn på noe nytt.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

fazz skrev: søn apr 24, 2022 3:39 pm Flere republikanske kandidater har jo begynt å gå ut i full offentlighet og si a demokrati ikke er viktig lenger.
I all hovedsak er det de unge som sier at de heller ville hatt en politiker (diktator) de er enige med, enn et fritt demokrati. Og spesielt de venstrevridde, og i særdeleshet klimafanatikerne. Det er samme tendensen over hele Vesten. Vi så det også da Trump vant valget, med kampanjer som #NotMyPresident

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»