Langrenn 2022: Stafett, menn (13/2)

Svar
Vangen08

Re: Langrenn 2022: Stafett, menn (13/2)

Legg inn av Vangen08 »

MadBum skrev: søn feb 13, 2022 8:58 am Gullmedaljen er ikke kjørt ifølge Hetland.
Iversen er klovnen i løypa, Hetland er klovnen i studio. Totalt verdiløs som kommentator.

Sportsidiot

Legg inn av Sportsidiot »

Faen og mye uro Iversen lager med sine uttalelser. Nå bør det være fokus på OL. Virker som hue er alle andre plasser enn i Kina om dagen. Å begynne å snakke om privatsatsing osv nå er så bak mål som det går.

ballee
Innlegg: 307

Legg inn av ballee »

Korgutt skrev: søn feb 13, 2022 1:10 pm
ballee skrev: søn feb 13, 2022 1:07 pm Blir litt lei langrenn når en ser at utstyret bestemmer så mye. Så duellen mellom italieneren og Klæbu på slutten. De sklir ned en bakke , klæbu først og Italia bak, samme fart, men så ser en at skiene til Klæbo begynner å skli hurtigere uten at han beveger en muskel, italieneren sakker og prøver å kompensere med stavene og sparke fra , men skia sklir ikke skikkelig , han har ikke sjangs. Gir bare opp etter dette. Regner med jeg vet hva han sier etter denne duellen
Prøv igjen. Frankrike. Ikke Italia. Må vel klare å få riktig nasjon i det minste?
Æsj ja sorry, franskmann var det selvsagt. Et kort hjernedrypp :-)

anbessa

Legg inn av anbessa »

Sportsidiot skrev: søn feb 13, 2022 11:39 am Forstår ikke det ensidige fokuset på Iversen. Poromaa knuste Golberg på 2 etappe. Vil si at samtlige av de 3 første gikk under pari. Ingen hadde noe spesielt god dag.
Poroma gikk en fantastisk etappe. Raskere enn Bolshunov også. Sverige har to gode kort på 50km, håper de karrer til seg en medalje.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

anbessa skrev: søn feb 13, 2022 2:30 pm Poroma gikk en fantastisk etappe. Raskere enn Bolshunov også. Sverige har to gode kort på 50km, håper de karrer til seg en medalje.
Rimelig god mesterskapsløper Poromaa. Bare så vidt fylt 21 år, og topp 12 i alle sine 5 mesterskapsløp så langt. Ganske imponerende sett i forhold til innsatsen i v-cup.

anbessa

Legg inn av anbessa »

KongOlav2 skrev: søn feb 13, 2022 2:36 pm
anbessa skrev: søn feb 13, 2022 2:30 pm Poroma gikk en fantastisk etappe. Raskere enn Bolshunov også. Sverige har to gode kort på 50km, håper de karrer til seg en medalje.
Rimelig god mesterskapsløper Poromaa. Bare så vidt fylt 21 år, og topp 12 i alle sine 5 mesterskapsløp så langt. Ganske imponerende sett i forhold til innsatsen i v-cup.
Moro for Sverige med en løper som kan treffe med formen til mesterskap. Det har ikke akkurat vært hverdagskost siden Hellner la opp.

Vangen08

Legg inn av Vangen08 »

Downlight skrev: søn feb 13, 2022 9:56 am Fortjent seier til ROC.
Ironi?

KimBlund

Legg inn av KimBlund »

Det har vært så mange feil fra landslagsledelsen ift håndteringen av Iversen denne sesongen at det er her fokuset bør ligge. Ikke på Iversen. Han kunne godt spart seg for å uttale seg åpent i media, men det å bare la ting passere internt funker jo heller ikke. Langrennsledelsen har gjort feil på feil her og gjør ikke annet enn å si at "vi tar dette internt" og absolutt 0 selvkritikk på valgene de har gjort underveis. Iversen ble tatt ut altfor tidlig, han virket nærmest fredet inn i OL-troppen selv om han nesten utelukkende har skuffet denne sesongen og åpenbart overtrent. Han fikk billett uten noe som helst prov på at han hadde eller ville klare å snu dette i tide. Når han først var med i troppen og har blitt lovet plass, så var det ingenting med Valnes sine prestasjoner som gjorde det nødvendig å gå tilbake på en slik lovnad. Jeg skjønner ikke hvorfor Iversen evt skulle lyve om dette, det vil han bare ha alt å tape på ift tillit mot ledelse og sine lagkamerater. Så tar man altså med Iversen nesten som en innrømmelse om at han skulle få gått 15km inn i stafetten hvor man altså gir bort en gullmulighet. ROC ville vært klare favoritter uansett, men med Klæbo på skuddhold, så vet man aldri hva som ville vært mulig.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Sportsidiot skrev: søn feb 13, 2022 2:23 pm Faen og mye uro Iversen lager med sine uttalelser. Nå bør det være fokus på OL. Virker som hue er alle andre plasser enn i Kina om dagen. Å begynne å snakke om privatsatsing osv nå er så bak mål som det går.
Ekstremt dårlig timing av han, først skaper han bråk og griner seg til plass på laget, også fortsetter han og syte etterpå under OL og fortsetter å skape mer uro. For en klovn.

Myhre

Legg inn av Myhre »

Regner med vi ikke ser Iversen i verdenstoppen igjen. Blir mye støy og lite prestasjon.

lund

Legg inn av lund »

thewaterfall skrev: søn feb 13, 2022 1:53 pm
PapaSmurf skrev: søn feb 13, 2022 11:11 am
KongOlav2 skrev: søn feb 13, 2022 10:52 am Festlig, tosken Løfaldli mener at Iversen ikke burde vært tatt ut. Men legger omtrent all skyld på ledelsen, og kommer med en temmelig spesielle begrunnelse:

"En velfungerende ledelse ville ha latt være å ta Iversen med på stafettlaget. Ikke bare fordi formutviklingen hans var så usikker, men også fordi han selv burde ha blitt spart for ydmykelsen."

Så Iversen burde altså fått sluppet å gå fordi det kunne bli flaut for ham. Meget spesielt. Toppløpere over 30 år som har vært i toppen i mange år skal tydeligvis behandles som barn.

https://www.adressa.no/sport/i/z7wqG1/d ... t-mot-emil
Når man begynner å grine fordi man ikke tas ut og dermed får lov til å gå stafett for husfredens skyld så er man selv skyld i at man blir behandlet som et barn.

Det var nesten en slags protest fra landslagsledelsen dette: «Her, værsågod å gå førsteetappen på stafetten og vis verden hvorfor vi valgte som vi gjorde på 15k»
Her synes jeg du (sammen med andre forsåvidt) etablerer et falsk narrativ. Iversen har hele tiden sagt at det var ikke det at han ikke ble tatt ut/det at han ble vraket som var problemet. Han hadde ingen problemer med å ikke få gå de to første distansene og det å ikke bli tatt er en del av gamet, noe han selv har sagt. Problemet er at han følte han hadde blitt lovet å gå den distansen og at han allerede var tatt ut for å si bli vraket ut av det blå rett før distansen. Ingen dialog eller lignende beskjeder som endret det inntrykket. Så kan man si at han selv vet at han ikke har prestert som forventet selvsagt og burde skjønt at plassen var i fare. Men når han er tatt ut til OL og fått klarsignal på en distanse så forholder man seg selvsagt til det, og han følte selv at kroppen var bedre enn tidligere i sesongen når han trente i løypene.

Hadde ikke forundret meg om han ble valgt for at Bjervig ville bevise at Iversen ikke burde gått, men det gjør jo situasjonen bare enda verre. At Iversen mener løfter har blitt brutt helt plutselig er jo enormt dårlig ledelse. Hadde de klart å ha en dialog på dette i forkant om at plassen din er ikke så trygg som vi har sagt tidligere fordi vi er usikker på om formen din er god nok, og resultatene har gjort oss mer usikker så er sjansen større for at man unngår dette bråket. Iversen mente at han var blitt lovet plass på laget, det var derfor han reagerte på vrakingen. Prosessen var det som Iversen egentlig kritiserte, det at han selv ble vraket var på en måte utfallet som førte til kritikken men ikke det han egentlig reagerte mest på. Og det er rævva ledelse å sende ut Iversen i håp om at støyet skal forsvinne fordi enten beviser det "vi valgte rett da" eller "vi valgte rett nå", for spørsmålet som må stilles er jo hva har sportslig endret seg fra uttaket til 15km og uttaket til stafetten.

Problemet er jo at løperne føler en såpass stor frustrasjon mot ledelsen at faktisk snakker ut i media selv om det er mesterskap. Da har man et stort overordnet problem som ledelsen må ta på alvor. Golberg valgte igjen å være kritisk til tidspunktet til Iversen (helt fair), men det demper jo ikke støyen det heller. Kalvå var kritisk i forbindelse med hva som ble sagt og gjort før OL etter at man fikk positive tester. Også helt hårreisende av en landslagssjef å si at det ikke er noe vits i å hente inn reserver fordi de ikke er gode nok offentlig.Man skylder på logistikk og andre ting uansett hva man egentlig mener om nivået, særlig når man som langrennssjef er øverste ansvarlig for at man har gode nok alternativer bak enerne til at de kan gjøre en god figur i mesterskapet, og en av løperne sier dette har vært et varslet problem tidligere. Også når det plutselig er snakk om kritikk så skal alt holdes internt.

Bjervig fikk jo jobben etter selv å ha vært involvert i å intervjue eksterne kandidater før en omorganisering ga han utvidet ansvar når Løfshus ga seg i 2019. Så starten var jo mildt sagt uheldig, og det har jo vært kritikk mot landslagsledelsen fra de nest beste miljøene over tid hvor de opplever ledelsen som arrogant og for lite opptatt av å få med seg de nest beste. Rett og slett har det vært problemer med å skape et ski-miljø som oppleves som samlet, og det er jo ikke så rart når man sliter med å skape et landslag som fremstår som samlet.

Så jeg mener rett og slett at det blir feil å fremstille det som at Iversen grein over at han ikke fikk gå, når det var prosessen til ledelsen han reagerte sterkt på. Man bruker ikke ord som "tillitsbrudd" og sier at saken er lagt til side for øyeblikket bare fordi man er skuffet over å ikke få gå en distanse. Og slike konflikter og kritikk mot ledelsen og Bjervig har det kommet fra flere ulike hold i media med jevne mellomrom siden han tok over i 2019 etter en prosess som ikke var særlig tillitsskapende heller og det var tydelig at han var beste kandidat. Iversen er alt annet enn feilfri i denne situasjonen, men man begynner å se et mønster hvor det er mye konflikter og kritikk gjennom media. Iversen kan kritiseres for utbruddet og timingen på utbruddet, men jeg synes det er feil å kritisere han for å reagere på det han opplever som løftebrudd og det at ledelsen valgte å ta han ut til stafetten. Det er ledelsen sitt ansvar å ta ut det sportslig beste laget, det er ledelsen sitt ansvar at uttakene oppleves som fair og transparente hos utøverne (uenig er de garantert, men de kan "godta" begrunnelsen) og det er ledelsen sitt ansvar at løperne klarer å holde uenigheter internt og ikke føler behov får utblåsing i media.

Det er ledelsen som har sviktet spør du meg. Det er der fokuset bør ligge i størst grad, ikke på at Iversen sviktet på en etappe han ikke var kvalifisert for etter at han ikke fikk gå på en øvelsene han var tatt ut på. Og i alle fall ikke la fremstillingen om at han sutret fordi han ikke fikk gå få fotfeste, for da blir fokuset feil. Det er det overordnede som har sviktet og som er årsaken til at det blir mye misnøye og støy rundt langrennslandslagene.
100 %. Bare tull å gjøre Iversen til den store hakkekyllingen. Det er 1 % av problemet (kunne ventet med å uttale seg til etter femmila, men that`s it. Alt annet er et ledelsesproblem).

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Se flere påpeker at Golberg gikk bedre enn Iversen fordi han har raskere etappetid. Å sammenligne etappetider er en vanskelig øvelse. Første etappe er lengre enn andre, og dessuten snødde det vel en del mer i starten. Og gliden ble gradvis bedre. Vil tro samtlige land har raskere etappetid på andre enn på første så sammenligningsgrunnlaget blir helt håpløst.

Jeremiah

Legg inn av Jeremiah »

Golberg gikk ok. Ikke et toppløp, men han ble gående alene og selv om Bolsjunov brøytet sporet var det langt nok imellom dem til at det ikke hjalp så mye.

Nøkkelen hadde vært å få Golberg ut i ryggen til Bolsjunov. Det blir spennende å se hvordan krüger og eventuelt røthe gjør det på 5mila.
Sist redigert av Jeremiah den søn feb 13, 2022 4:47 pm, redigert 1 gang totalt.

aderyn

Legg inn av aderyn »

Spiller ingen rolle hvem som kunne/skulle gått uansett, Russen hadde slått oss læll. Vi er et hav bak selv med Bolshunov på en off dag. Må hjem å bli bedre.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Sett i ettertid var muligheten til å vinne å stille med Golberg-Holund-Røthe-Kruger og håpe at Røthes skyteform er bra (den skal jo normalt være det).

Golberg har vist bra form i mesterskapet og jeg tror ikke Chervotkin hadde turt å kjøre så hardt så tidlig dersom han hadde hatt Golberg på bakskiene kontra Iversen som alle visste var ett usikkert kort.

Bolshunov gikk heller ikke en fantometappe (vanskelig å gå først selvsagt), så om Holund hadde gått ut i rygg hadde han neppe tapt veldig mye.

Men hvisogattedersom. Norge underpresterre, russerne var bunnsolide. Det beste laget vant.

Jeremiah

Legg inn av Jeremiah »

george_hincapie skrev: søn feb 13, 2022 5:01 pm Sett i ettertid var muligheten til å vinne å stille med Golberg-Holund-Røthe-Kruger og håpe at Røthes skyteform er bra (den skal jo normalt være det).
Jeg ville i utgangspunktet hatt Røthe på laget fordi jeg så det som den største muligheten til gull, men det kan jo hende at lagledelsen vet noe mer om form og helse.

Dog er det litt drastisk å sende han ut med rifle for å skyte russere, selv med god skyteform :lol:

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Det beste laget vant selvsagt. Annet kan man ikke si når de vinner så overlegent. Men jeg følte Ustiugov var ekstremt letta over at han slapp å trøkke til. Hadde Norge kommet 10-15 sekunder nærmere til 3. veksling tror jeg Klæbo hadde tatt han. Den ene gangen Klæbo satte opp farta tok han 10 sekunder i et jafs. Ellers gikk han bare og lekte med franskmannen.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeremiah skrev: søn feb 13, 2022 5:33 pm
george_hincapie skrev: søn feb 13, 2022 5:01 pm Sett i ettertid var muligheten til å vinne å stille med Golberg-Holund-Røthe-Kruger og håpe at Røthes skyteform er bra (den skal jo normalt være det).
Jeg ville i utgangspunktet hatt Røthe på laget fordi jeg så det som den største muligheten til gull, men det kan jo hende at lagledelsen vet noe mer om form og helse.

Dog er det litt drastisk å sende han ut med rifle for å skyte russere, selv med god skyteform :lol:
Salige Per Inge Torkelsen foreslo jo å slå sammen langrenn og skiskyting. Først slapp man ut langrennsløperne, og så noen minutter senere skiskytterne. Øvelsen kalte han jaktstart.

Han foreslo forøvrig skihoppskyting også. Fem blinker ned mens de kom over kulen. 😂

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

PapaSmurf skrev: søn feb 13, 2022 5:41 pm
Jeremiah skrev: søn feb 13, 2022 5:33 pm
george_hincapie skrev: søn feb 13, 2022 5:01 pm Sett i ettertid var muligheten til å vinne å stille med Golberg-Holund-Røthe-Kruger og håpe at Røthes skyteform er bra (den skal jo normalt være det).
Jeg ville i utgangspunktet hatt Røthe på laget fordi jeg så det som den største muligheten til gull, men det kan jo hende at lagledelsen vet noe mer om form og helse.

Dog er det litt drastisk å sende han ut med rifle for å skyte russere, selv med god skyteform :lol:
Salige Per Inge Torkelsen foreslo jo å slå sammen langrenn og skiskyting. Først slapp man ut langrennsløperne, og så noen minutter senere skiskytterne. Øvelsen kalte han jaktstart.
Jeg har tidligere tenkt på en lignende kombinasjon. Skiskyting kombinert med hopping. Typ lerdueskyting...

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

KongOlav2 skrev: søn feb 13, 2022 11:19 am
PapaSmurf skrev: søn feb 13, 2022 11:11 am
Man kan kanskje forklare/forsvare manglende høydesatsing inn mot OL med en mer helhetlig begrunnelse, men at Norge er det eneste laget som får særlig med covidsmitte inn i langrennstroppen og de merkelige uttakene er mye vanskeligere å forklare.
Er det ikke slik at vi har et høydehus også som er fulllt lovlig å bruke, men som Norge i sin uendelige godhet og visdom velger å la stå ubrukt?

Folk treng hus og hus treng folk.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Henningsen skrev: søn feb 13, 2022 5:43 pm
PapaSmurf skrev: søn feb 13, 2022 5:41 pm
Jeremiah skrev: søn feb 13, 2022 5:33 pm

Jeg ville i utgangspunktet hatt Røthe på laget fordi jeg så det som den største muligheten til gull, men det kan jo hende at lagledelsen vet noe mer om form og helse.

Dog er det litt drastisk å sende han ut med rifle for å skyte russere, selv med god skyteform :lol:
Salige Per Inge Torkelsen foreslo jo å slå sammen langrenn og skiskyting. Først slapp man ut langrennsløperne, og så noen minutter senere skiskytterne. Øvelsen kalte han jaktstart.
Jeg har tidligere tenkt på en lignende kombinasjon. Skiskyting kombinert med hopping. Typ lerdueskyting...
Jeg har en følelse av at det hadde vært en risikabel sport for utøvere og publikum.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

kytec skrev: søn feb 13, 2022 5:47 pm
KongOlav2 skrev: søn feb 13, 2022 11:19 am
PapaSmurf skrev: søn feb 13, 2022 11:11 am
Man kan kanskje forklare/forsvare manglende høydesatsing inn mot OL med en mer helhetlig begrunnelse, men at Norge er det eneste laget som får særlig med covidsmitte inn i langrennstroppen og de merkelige uttakene er mye vanskeligere å forklare.
Er det ikke slik at vi har et høydehus også som er fulllt lovlig å bruke, men som Norge i sin uendelige godhet og visdom velger å la stå ubrukt?

Folk treng hus og hus treng folk.
Det er jo klimavennlig. Fremfor å fly en skokk mennesker til Alpene kan de bo her i Norge. Bruker man det argumentet kommer MGD til å bygge huset for dem av restmaterialer og tang.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

PapaSmurf skrev: søn feb 13, 2022 5:47 pm
Henningsen skrev: søn feb 13, 2022 5:43 pm
PapaSmurf skrev: søn feb 13, 2022 5:41 pm

Salige Per Inge Torkelsen foreslo jo å slå sammen langrenn og skiskyting. Først slapp man ut langrennsløperne, og så noen minutter senere skiskytterne. Øvelsen kalte han jaktstart.
Jeg har tidligere tenkt på en lignende kombinasjon. Skiskyting kombinert med hopping. Typ lerdueskyting...
Jeg har en følelse av at det hadde vært en risikabel sport for utøvere og publikum.
Ja, Den gjør seg nok best på pratestadiet litt utpå kvelden den kombinasjonen der

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

KongOlav2 skrev: søn feb 13, 2022 10:52 am Festlig, tosken Løfaldli mener at Iversen ikke burde vært tatt ut. Men legger omtrent all skyld på ledelsen, og kommer med en temmelig spesielle begrunnelse:

"En velfungerende ledelse ville ha latt være å ta Iversen med på stafettlaget. Ikke bare fordi formutviklingen hans var så usikker, men også fordi han selv burde ha blitt spart for ydmykelsen."

Så Iversen burde altså fått sluppet å gå fordi det kunne bli flaut for ham. Meget spesielt. Toppløpere over 30 år som har vært i toppen i mange år skal tydeligvis behandles som barn.

https://www.adressa.no/sport/i/z7wqG1/d ... t-mot-emil
Ydmykelse? Vel kjøper ikke den. Iversen virker ikke spesielt ydmyk og uansett har han nå et stafettsølv hengende over peisen som Røthe aldri kommer til å få, måten han fikk de på kommer til å fade om kun kort tid.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Lite Norge kunne gjort annerledes under de aktuelle omstendighetene. Iversen er ikke i toppform, og innser det selv, men Valnes hadde selv i beste fall kun gjort det marginalt bedre. Han kunne også gjort det betraktelig verre når man ser hvor mye Chervotkin slo ham med på 15-kilometeren. Da tror jeg det er greit å spare ham til sprintstafetten. Derimot stusser jeg over at Golberg er fornøyd med en etappe hvor han slås med over 1 minutt av Niskanen. Det er mye på 10 kilometer, altså. Han er jo klart langsommere enn Poromaa også. Synes dessuten det er litt urovekkende med tanke på 5-mila at Holund ikke klarer å parkere en Parisse med sprengåpning og dårlig glid. Akkurat som på damestafetten var de fleste av våre ikke i nærheten av et toppløp, og da blir det ikke gull.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

TheBaseline skrev: søn feb 13, 2022 12:06 pm
Sportsidiot skrev: søn feb 13, 2022 11:39 am
This. Selv før stafetten hadde jeg avskrevet gull til Norge. Dessverre overbeviste de ikke i dag og Russland vant fortjent, ikke overraskende.
Ja det var meget vel fortjent

eller .......... men det får vi kanskje aldri vite.
Sist redigert av kytec den søn feb 13, 2022 6:15 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Se den nydelige blomsten Poromaa er sammen med i alle fall av og til.

https://www.tv2.no/a/14297943/

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

e-lectron skrev: søn feb 13, 2022 5:50 pm. Synes dessuten det er litt urovekkende med tanke på 5-mila at Holund ikke klarer å parkere en Parisse med sprengåpning og dårlig glid.
Parisse er rå på tredjeetappe av mesterskapsstafetter. Imponerende at Holund i det hele tatt klarte å skaffe en liten luke!

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Sportsidiot skrev: søn feb 13, 2022 11:39 am Forstår ikke det ensidige fokuset på Iversen. Poromaa knuste Golberg på 2 etappe. Vil si at samtlige av de 3 første gikk under pari. Ingen hadde noe spesielt god dag.
Iversen ber jo om å fokuset på seg, sånn som han holder på. Er vel det som er litt av greien. Hadde han holdt kjeft og gjort den etappen, så hadde det blitt mindre oppmerksomhet.

Sportsidiot

Legg inn av Sportsidiot »

Tjaaah skrev: søn feb 13, 2022 6:41 pm
Sportsidiot skrev: søn feb 13, 2022 11:39 am Forstår ikke det ensidige fokuset på Iversen. Poromaa knuste Golberg på 2 etappe. Vil si at samtlige av de 3 første gikk under pari. Ingen hadde noe spesielt god dag.
Iversen ber jo om å fokuset på seg, sånn som han holder på. Er vel det som er litt av greien. Hadde han holdt kjeft og gjort den etappen, så hadde det blitt mindre oppmerksomhet.
Jeg forstår fokuset i media,men her inne hvor jeg regner gjennomsnittet litt over hvermansen sportsinteresserte forstår jeg det ikke mår man zoomer ut og ser hvordan alle de 3 første presterte.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»