Langrenn: Lagsprint klassisk (16/2)

Svar
All-Equal

Re: Langrenn: Lagsprint klassisk (16/2)

Legg inn av All-Equal »

Faen så mye sutring i media der løperne liksom er sarte sjeler det må vernes om, mens lederne er forgubbede monstre som vil utøverne vondt. Utøverne må være med å ta konsekvensene av at Norge ikke dominerer på kvinnesiden lenger - faktisk er vi på vei ned i en bølgedal. Ledere med realistiske perspektiver er ikke skyld i dette. Det sagt, så er det unødvendig å antyde at man bør hente inn løpere fra andre disipliner for å bite fra seg. Hvis løperne synes det blir sagt ting de ikke liker til media, så får de også slutte å være kritiske i media.

Bjørn Torgeir

Legg inn av Bjørn Torgeir »

All-Equal skrev: ons feb 16, 2022 12:48 pm Faen så mye sutring i media der løperne liksom er sarte sjeler det må vernes om, mens lederne er forgubbede monstre som vil utøverne vondt. Utøverne må være med å ta konsekvensene av at Norge ikke dominerer på kvinnesiden lenger - faktisk er vi på vei ned i en bølgedal. Ledere med realistiske perspektiver er ikke skyld i dette. Det sagt, så er det unødvendig å antyde at man bør hente inn løpere fra andre disipliner for å bite fra seg. Hvis løperne synes det blir sagt ting de ikke liker til media, så får de også slutte å være kritiske i media.
I utgangspunktet er jeg enig med deg, for meg er det at de føler de må gå til media et sterkere symptom enn hva de sier. Det tyder på at tilbakemeldingskuluturen er svært dårlig, og at utøverne ikke føler at de blir hørt når de tar opp ting internt. Hadde disse tingene vært i orden kan jeg ikke se for meg at så mange utøvere følte at de må gå til media for å bli hørt

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

Bjørn Torgeir skrev: ons feb 16, 2022 12:54 pm
All-Equal skrev: ons feb 16, 2022 12:48 pm Faen så mye sutring i media der løperne liksom er sarte sjeler det må vernes om, mens lederne er forgubbede monstre som vil utøverne vondt. Utøverne må være med å ta konsekvensene av at Norge ikke dominerer på kvinnesiden lenger - faktisk er vi på vei ned i en bølgedal. Ledere med realistiske perspektiver er ikke skyld i dette. Det sagt, så er det unødvendig å antyde at man bør hente inn løpere fra andre disipliner for å bite fra seg. Hvis løperne synes det blir sagt ting de ikke liker til media, så får de også slutte å være kritiske i media.
I utgangspunktet er jeg enig med deg, for meg er det at de føler de må gå til media et sterkere symptom enn hva de sier. Det tyder på at tilbakemeldingskuluturen er svært dårlig, og at utøverne ikke føler at de blir hørt når de tar opp ting internt. Hadde disse tingene vært i orden kan jeg ikke se for meg at så mange utøvere følte at de må gå til media for å bli hørt
Men noe sier meg at arbeidsmetodikken aldri hadde vært et tema om det dett blitt medalje. Tenker at det er et resultat av frustrasjon når man ikke er vant til motgang og det ikke er noen norske som avleder dårlige prestasjoner med gode, slik at normalt har vært de siste årene.

Bjørn Torgeir

Legg inn av Bjørn Torgeir »

All-Equal skrev: ons feb 16, 2022 1:01 pm
Bjørn Torgeir skrev: ons feb 16, 2022 12:54 pm
All-Equal skrev: ons feb 16, 2022 12:48 pm Faen så mye sutring i media der løperne liksom er sarte sjeler det må vernes om, mens lederne er forgubbede monstre som vil utøverne vondt. Utøverne må være med å ta konsekvensene av at Norge ikke dominerer på kvinnesiden lenger - faktisk er vi på vei ned i en bølgedal. Ledere med realistiske perspektiver er ikke skyld i dette. Det sagt, så er det unødvendig å antyde at man bør hente inn løpere fra andre disipliner for å bite fra seg. Hvis løperne synes det blir sagt ting de ikke liker til media, så får de også slutte å være kritiske i media.
I utgangspunktet er jeg enig med deg, for meg er det at de føler de må gå til media et sterkere symptom enn hva de sier. Det tyder på at tilbakemeldingskuluturen er svært dårlig, og at utøverne ikke føler at de blir hørt når de tar opp ting internt. Hadde disse tingene vært i orden kan jeg ikke se for meg at så mange utøvere følte at de må gå til media for å bli hørt
Men noe sier meg at arbeidsmetodikken aldri hadde vært et tema om det dett blitt medalje. Tenker at det er et resultat av frustrasjon når man ikke er vant til motgang og det ikke er noen norske som avleder dårlige prestasjoner med gode, slik at normalt har vært de siste årene.
Du har selvsagt et poeng. Men det er i utgangspunktet ledelsen som har nytt godt av at gode prestasjoner har avledet de dårlige. Det er vanskelig å kritisere en ledelse av et lag som tar veldig mange gull, selv om de fleste gullene kommer som et resultat av 2-3 stjerner. Du kan selvsagt si at det er utøverne sitt ansvar for at de er for dårlige, men de er i stor grad et resultat av rekrutteringen og det treningsregimet som ledelsen legger opp til, og at det er for svakt på damesiden har vært åpenbart i flere år.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Tendy skrev: ons feb 16, 2022 11:56 am Uheldig dag for Tiril x2 på stafettene i dag.Eckhoff og TUW er absolutt ikke landsforædere.Men skjønner at de føler at ødelegger for både lagvenninner og Norge som nasjon.
Tiril er ikke akkurat "Dagens navn" i Kina!

Og når langrenns-Tiril også har etternavnet Weng: da er det ikke rart alt går til pises!

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Visa skrev: ons feb 16, 2022 11:07 am Kjekke bilder av bestemor Valnes
Er enig med bestemor Gunvor som ble intervjuet av TVNorges utsendte:

"Det var koselig med Gull til Valnes og Klæbo i dag" 😊


Først og fremst jublende glad (som vanlig)- men der er noe tradisjonsrikt og koselig/hyggelig med Vinter-OL/ Ski-VM osv. timevis med sendinger ispedd store norske prestasjoner av våre- kall det folkekjære utøvere vi har hatt et forhold til gjennom mange år 🙂

Så er det ikke alltid det går like bra- men gleden og interessen vi har for vinteridrettene gjør at vi har en viss interesse av det som foregår likevel!

Tendy

Legg inn av Tendy »

JODDEMM skrev: ons feb 16, 2022 1:53 pm
Tiril er ikke akkurat "Dagens navn" i Kina!
Nei, men Tiril var dagens navn på TV i går kveld.Så det navnet der er i skuddet på godt og vondt for tiden. :)

BioDex

Legg inn av BioDex »

Bjørn Torgeir skrev: ons feb 16, 2022 12:00 pm
Tendy skrev: ons feb 16, 2022 11:56 am Uheldig dag for Tiril x2 på stafettene i dag.Eckhoff og TUW er absolutt ikke landsforædere.Men skjønner at de føler at ødelegger for både lagvenninner og Norge som nasjon.
Ja noen må fortelle TUW at de ikke tapte på grunn av det stavbrekket. Spesielt Maiken var betydelig svakere fysisk, og hadde falt av på sin andre etappe uansett.
Ja enig. Hadde vært sjanseløs på medalje uten uhellet. Kunne kanskje tatt en "fin" 4. plass...

HarryH

Legg inn av HarryH »

I dag sikret Erik Valnes seg evig heltestatus. Enormt.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

HarryH skrev: ons feb 16, 2022 3:02 pm I dag sikret Erik Valnes seg evig heltestatus. Enormt.
Ja, ingen tvil om det. (Klæbo har den fra før)
Må innrømme tvil om valget av Valnes mot sterke Bolshunov og Niskanen. (i likhet med mange)
Men snakk om å gjøre tanker til skamme, han innfridde så til de grader og vel så det.
Veldig morsomt at han ble olympisk mester sammen med Klæbo. Et av OLs høydepunkt for min del. Rørende rett og slett.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

KongOlav2 skrev: ons feb 16, 2022 10:43 am Morsomt at Tyskland vant. Men nitrist for de norske jentene utenom Johaug. Jobben til Ole Morten Iversen bør ryke etter denne sesongen. Tok over i mai 2018 og siden den gang har Flugstad Østberg, Haga, Weng og Falla hatt klar fallende tendens og/eller treningssmeller. Det har vært en jevnt over nedadgående kurve og kulminerer med dette elendige OL-et for langrennsjentene.
Og Johaug trenes vel mest av Pål G Mikkelsplass. Ikke mye å rope hurra for av Iversen.
Nei, det er noe som ikke stemmer. Savnet av Østberg og Heidi er selvsagt enormt, men hvorfor greier de ikke få skikk på Østberg?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Bjørn Torgeir skrev: ons feb 16, 2022 10:45 am Nesten provoserende å høre hvor mye studio tilskriver Norges fiasko til stavbrekket. Det er fint å ha noe å skylde på, men de 5 sekundene vi var bak ved veksling etter fallet er ikke grunnen til at Norge ble frakjørt
Johaug og en frisk Heidi Weng tror jeg hadde hatt bra muligheter i dag.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

De Norske jentene hadde ikke vært i nærheten av medaljer uten stavbtekk og trolig ikke medalje med Johaug på laget. Så da hadde man bare oppnådd at Johaug reduserte sine vinnersjanser med noen prosent på tremila.

Knallsterkt av Valnes. Hadde nok gjort det bedre enn Iversen på stafetten, men trolig ikke gått nok til Gull der, så da hadde man kanskje bare oppnådd å ha mindre overskudd i dag og blitt fragått av Finland og Russland, og vi kunne endt med bare bronse her.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Eva Urevc fortsatt helt ute av det etter korona, Riiber trekker seg fra lagkonken. Har ikke mye tro på at Krueger på femmila blir noen stor suksess.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

netrebske skrev: ons feb 16, 2022 7:31 pm Eva Urevc fortsatt helt ute av det etter korona, Riiber trekker seg fra lagkonken. Har ikke mye tro på at Krueger på femmila blir noen stor suksess.
Kruger fikk trent normalt i Seiser Alm en drøy uke før han dro til Kina og før han står på startstreken på lørdag har han nesten en uke på kinesisk snø også. Så det burde ikke være sammenlignbart med Riibers oppladning.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

george_hincapie skrev: ons feb 16, 2022 7:40 pm
netrebske skrev: ons feb 16, 2022 7:31 pm Eva Urevc fortsatt helt ute av det etter korona, Riiber trekker seg fra lagkonken. Har ikke mye tro på at Krueger på femmila blir noen stor suksess.
Kruger fikk trent normalt i Seiser Alm en drøy uke før han dro til Kina og før han står på startstreken på lørdag har han nesten en uke på kinesisk snø også. Så det burde ikke være sammenlignbart med Riibers oppladning.
Urevc da? Fikk korona i midten av januar, rakk sprinten, men var langt bak. Sa vel selv at hun ikke var syk av korona og trodde hun kunne gjøre det bra. Men var veldig langt unna form på sprinten og var like håpløs i dag, 1 måned etter positiv prøve. Fant ingen link nå, men var en del prat om det etter sprinten.

lund

Legg inn av lund »

netrebske skrev: ons feb 16, 2022 7:58 pm
george_hincapie skrev: ons feb 16, 2022 7:40 pm
netrebske skrev: ons feb 16, 2022 7:31 pm Eva Urevc fortsatt helt ute av det etter korona, Riiber trekker seg fra lagkonken. Har ikke mye tro på at Krueger på femmila blir noen stor suksess.
Kruger fikk trent normalt i Seiser Alm en drøy uke før han dro til Kina og før han står på startstreken på lørdag har han nesten en uke på kinesisk snø også. Så det burde ikke være sammenlignbart med Riibers oppladning.
Urevc da? Fikk korona i midten av januar, rakk sprinten, men var langt bak. Sa vel selv at hun ikke var syk av korona og trodde hun kunne gjøre det bra. Men var veldig langt unna form på sprinten og var like håpløs i dag, 1 måned etter positiv prøve. Fant ingen link nå, men var en del prat om det etter sprinten.
Så er vel ikke akkurat Urevc kjent for å være en kapasitetssterk løper heller.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

lund skrev: ons feb 16, 2022 8:25 pm
netrebske skrev: ons feb 16, 2022 7:58 pm
george_hincapie skrev: ons feb 16, 2022 7:40 pm
Kruger fikk trent normalt i Seiser Alm en drøy uke før han dro til Kina og før han står på startstreken på lørdag har han nesten en uke på kinesisk snø også. Så det burde ikke være sammenlignbart med Riibers oppladning.
Urevc da? Fikk korona i midten av januar, rakk sprinten, men var langt bak. Sa vel selv at hun ikke var syk av korona og trodde hun kunne gjøre det bra. Men var veldig langt unna form på sprinten og var like håpløs i dag, 1 måned etter positiv prøve. Fant ingen link nå, men var en del prat om det etter sprinten.
Så er vel ikke akkurat Urevc kjent for å være en kapasitetssterk løper heller.
Hadde landslagsledelsen hatt kjempetrua så hadde de nok sørget for å sende Kalvaa/Weng til OL og brukt Kruger på stafetten. Jeg er i alle fall noe skeptisk på krugers vegne, men intet hadde gledet mere om jeg tok feil, selv om han fikk en medalje i fjor han ikke fortjente.

startelver

Legg inn av startelver »

Neptun skrev: ons feb 16, 2022 6:02 pm
KongOlav2 skrev: ons feb 16, 2022 10:43 am Morsomt at Tyskland vant. Men nitrist for de norske jentene utenom Johaug. Jobben til Ole Morten Iversen bør ryke etter denne sesongen. Tok over i mai 2018 og siden den gang har Flugstad Østberg, Haga, Weng og Falla hatt klar fallende tendens og/eller treningssmeller. Det har vært en jevnt over nedadgående kurve og kulminerer med dette elendige OL-et for langrennsjentene.
Og Johaug trenes vel mest av Pål G Mikkelsplass. Ikke mye å rope hurra for av Iversen.
Nei, det er noe som ikke stemmer. Savnet av Østberg og Heidi er selvsagt enormt, men hvorfor greier de ikke få skikk på Østberg?
Kan det være at de norske damene trener mindre enn før ? Har vært en del diskusjon i media om at man ikke må trene for hardt , hjerteflimmer , slankepress osv, kan det være Johaug er den en eneste som gir alt på treningene?

Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

netrebske skrev: ons feb 16, 2022 9:00 pm
lund skrev: ons feb 16, 2022 8:25 pm
netrebske skrev: ons feb 16, 2022 7:58 pm

Urevc da? Fikk korona i midten av januar, rakk sprinten, men var langt bak. Sa vel selv at hun ikke var syk av korona og trodde hun kunne gjøre det bra. Men var veldig langt unna form på sprinten og var like håpløs i dag, 1 måned etter positiv prøve. Fant ingen link nå, men var en del prat om det etter sprinten.
Så er vel ikke akkurat Urevc kjent for å være en kapasitetssterk løper heller.
Hadde landslagsledelsen hatt kjempetrua så hadde de nok sørget for å sende Kalvaa/Weng til OL og brukt Kruger på stafetten. Jeg er i alle fall noe skeptisk på krugers vegne, men intet hadde gledet mere om jeg tok feil, selv om han fikk en medalje i fjor han ikke fortjente.
Weng er jo sant å si en pyse, og avstod vel av egen vilje fra å dra til Beijing. Begrunnelsene rundt det at hun ikke dro, var i alle fall svært så vage. Med Kalvå må en nesten mistenke ledelsen for å snu på skillingen. Krüger er et stort spørsmålstegn, men han var vel så vidt jeg vet asymptomatisk og behøver ikke være satt tilbake av selve sykdommen, slik tilfellet tydeligvis var med Riiber.

emin

Legg inn av emin »

Valnes overrasket alle i tråden i dag. Hadde ikke forventet at han skulle være så sterk. Tror til og med Bolshunov fikk en liten knekk når Valnes innhentet rykket i bakken og til slutt passerte og la seg foran han.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

emin skrev: ons feb 16, 2022 10:05 pm Valnes overrasket alle i tråden i dag. Hadde ikke forventet at han skulle være så sterk. Tror til og med Bolshunov fikk en liten knekk når Valnes innhentet rykket i bakken og til slutt passerte og la seg foran han.
Ja Bolsjunov har en klart fallende trend fra løp til løp i dette mesterskapet, så tror ikke han klarer å bare å rykke fra alt og alle på femmila, slik han gjorde på tremila.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

netrebske skrev: tor feb 17, 2022 12:07 am
emin skrev: ons feb 16, 2022 10:05 pm Valnes overrasket alle i tråden i dag. Hadde ikke forventet at han skulle være så sterk. Tror til og med Bolshunov fikk en liten knekk når Valnes innhentet rykket i bakken og til slutt passerte og la seg foran han.
Ja Bolsjunov har en klart fallende trend fra løp til løp i dette mesterskapet, så tror ikke han klarer å bare å rykke fra alt og alle på femmila, slik han gjorde på tremila.
Gir vel vann på mølla til de der ute som spekulerte i bloddoping.

Vangen08

Legg inn av Vangen08 »

lund skrev: ons feb 16, 2022 11:06 am Og med det var medaljestatistikken avgjort for godt.
Bolshunov er ikke i samme form som begynnelsen av mesterskapet må man vel også kunne si.
Nei, ikke sant... Litt pussig hvordan russiske løpere alltid kommer inn i mesterskap i kanon form, og så mattes betydelig ned etter som dagene går. Sånn har det vært siden 70- og 80-tallet, da de alltid herjet på 3-mila tidlig i mesterskap, mens Norge og andre gjerne tok 5-mila på slutten.
Men dette er jo sikkert tilfeldig.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Vangen08 skrev: tor feb 17, 2022 12:23 am
lund skrev: ons feb 16, 2022 11:06 am Og med det var medaljestatistikken avgjort for godt.
Bolshunov er ikke i samme form som begynnelsen av mesterskapet må man vel også kunne si.
Nei, ikke sant... Litt pussig hvordan russiske løpere alltid kommer inn i mesterskap i kanon form, og så mattes betydelig ned etter som dagene går. Sånn har det vært siden 70- og 80-tallet, da de alltid herjet på 3-mila tidlig i mesterskap, mens Norge og andre gjerne tok 5-mila på slutten.
Men dette er jo sikkert tilfeldig.
Hehe, ja sikkert helt tilfeldig :)

Brukeravatar
Team Ingebrigtsen
Innlegg: 1081
Sted: Kongsberg

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

oddvar_kjempebra skrev: ons feb 16, 2022 12:27 pm Kan se ut som du fikk rett, men du svarte jo også først etter at du fikk rett...
Det kan man si, samtidig er det ikke rakettforskning å vite at Valnes jevnt over har vært verdens nest beste på klassisk sprint over tid, samtidig som han har utviklet utholdenheten godt de siste par årene. Tar man det med seg inn i vurderingene, så er det ikke akkurat en overraskelse at han er god på klassisk teamsprint. En del har hengt seg for mye opp i at han ikke fikk toppresultat på sprint i fri teknikk, hvor han tross alt ikke er i nærheten av de samme resultatene som på klassisk.

lund

Legg inn av lund »

Skal sies at Valnes har levert meget godt i skøytesprint også tidligere. Det har bare vært et større avvik mellom de respektive prestasjonene denne sesongen enn for eksempel forrige.
Når det gjelder Bolshunov, så har han alltid levert på den avsluttende femmilen. Det teller naturligvis i hans favør hva gjelder troverdighet.

Jeremiah

Legg inn av Jeremiah »

Det er vel ikke mange som har vært like gode på slutten av ski-tourer og mesterskap som Bolsjunov. Det som går imot han er at han går nesten alt i alle mesterskap og han har muligens ikke like godt treningsgrunnlag som vanlig i år. Nå skal ikke jeg garantere at han er ren men resultatene hans har vanligvis tilsynelatende naturlige variasjoner.

Forøvrig er jeg glad for at vi hadde flaks i semifinaletrekningen. Med så kort ventetid (ingen? Jeg rakk ikke et kort toalettbesøk og å finne meg mat engang) mellom semifinaler og finaler så grenser det til å være blodig urettferdig.

Jeg hadde vært hoppende gal hvis det hadde vært motsatt trekning slik at Norge hadde kommet i andre semifinale og russerne i den første. Dette er bare ikke godt nok for en mesterskapsøvelse. Enten må man ha mye lengre hvileperiode eller så får man gjøre noe lignende som når sprinterne velger heat.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Team Ingebrigtsen skrev: tor feb 17, 2022 6:06 am
oddvar_kjempebra skrev: ons feb 16, 2022 12:27 pm Kan se ut som du fikk rett, men du svarte jo også først etter at du fikk rett...
Det kan man si, samtidig er det ikke rakettforskning å vite at Valnes jevnt over har vært verdens nest beste på klassisk sprint over tid, samtidig som han har utviklet utholdenheten godt de siste par årene. Tar man det med seg inn i vurderingene, så er det ikke akkurat en overraskelse at han er god på klassisk teamsprint. En del har hengt seg for mye opp i at han ikke fikk toppresultat på sprint i fri teknikk, hvor han tross alt ikke er i nærheten av de samme resultatene som på klassisk.
Det er jeg enig i, men det var Valnes lite overbevisende prestasjon på 15 km, usikkerheten med høyden og de norske forberedelsene jeg mente gjorde at det var usikkerhet rundt ham.

Og det faktum at han møtte Bols og Niskanene på sin etappe.

Det er jo bare å se på Karlsson for å finne en som ikke får det til i høyden. Hun burde jo vært den nest beste i alle langløp i OL hvis vi skal se på forhistorien.

Brukeravatar
Team Ingebrigtsen
Innlegg: 1081
Sted: Kongsberg

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

oddvar_kjempebra skrev: tor feb 17, 2022 8:22 am Det er jeg enig i, men det var Valnes lite overbevisende prestasjon på 15 km, usikkerheten med høyden og de norske forberedelsene jeg mente gjorde at det var usikkerhet rundt ham.

Og det faktum at han møtte Bols og Niskanene på sin etappe.

Det er jo bare å se på Karlsson for å finne en som ikke får det til i høyden. Hun burde jo vært den nest beste i alle langløp i OL hvis vi skal se på forhistorien.
Nå har jo norske utholdenhetsutøvere en helt annen kompetanse på høyde enn svenskene. Her kan vi være på forskudd, Sverige vil få akkurat samme problemer med neste høydemesterskap i langrenn og skiskyting. Så er jeg enig angående Bolsj. Niskanen derimot er jo ganske langt fra en sprinter. Selv om teamsprint handler om utholdenhet, så er det jo klar fordel med raske muskelfibre som Niskanen ikke har.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»