Hvor lenge vil Netflix overleve?

Svar
Chromeback

Hvor lenge vil Netflix overleve?

Legg inn av Chromeback »

Vi har nå kommet til år 2022, Netflix har siden fødselen i 1997 etablert seg som den soleklart største streamingaktøren i forhold til antall betalende kunder, samtidig som de har vært mye av årsaken til at internettpiratene gradvis forsvant utover mot midten av 2010.

I 2006 var 70% av internettrafikken dedikert til peer-to-peer (P2P) filer, hvor BitTorrent stod for hovedparten av disse.
I 2011 tok Netflix igjen denne trafikken, og P2P-filer var nede på 19%, før det i 2015 var helt nede i 3%.

Netflix kom som en slags form for redning for denne delen av underholdningsverdenen, hvor folk begynte å frivillig betale for en trygg og enkel løsning, i stedet for å enten sitte med dyre kabelpakker eller laste ned filmer og serier ulovlig.

Men hva har skjedd siden da?

Netflix har fått flere store konkurrenter, hvor av Disney+ er den desidert største, og det blir spådd at de vil ta igjen Netflix i 2025 i antall betalende kunder. Noen tror det vil skje allerede i 2024.

Ved siden av Disney+ har man HBO med Warner Bros. i ryggen, man har et Amazon Prime med enorme ressurser. I tillegg til dette har man Apple sin tjeneste. Denne er ikke en like stor utfordrer per dags dato, men de har en fordel med hva man har av finansielle muskler i bakgrunnen og tåler å stå i et langsiktig kjør, noe som også gjelder for Disney og Amazon.

I 2019 så brukte Amazon, Disney og Hulu tilsammen $9.5 billions på originale serier, mens Netflix brukte hele $15 billions, og i gjennomsnittt slapp de mer en ett nytt show per dag. Denne summen steg til $17 billions i 2020.

Samtidig som kostnadene stiger, så ser man at medlemstallet stopper noe opp. I Q4 i 2021 var det Netflix dårligste utvikling siden 2015 i antall nye betalende kunder. Mens dette foregår ser man også at Disney pusher på med sine originale produkter i form av feks Star Wars og Marvel sine serier, Amazon blar stort opp for sine storsatsninger.

Netflix fikk også ganske mye tyn for å heve prisene på pakkene sine tilbake i januar, noe mange spekulerer i er fordi kundebasen ikke vokser noe mer, men de er fortsatt helt avhengige av større inntekter inn.

For der de kom inn som en redning for mange på 2010-tallet, så har ringen på mange måter tatt dem igjen. Der kjipe kabelpakker tidligere gjorde at favorittprogrammene dine ble spredt ut over mange dyre pakker, er vi nå tilbake til dette igjen, med flere streamingservicer.

Til tross for at man har litt mer valgfrihet ifht hva man selv ønsker å betale for, ser man også at en av konsekvensene med dagens marked er at piratene begynner å seile igjen. Mellom 2016 og 2019 steg piratvirksomheten med 1390%.

I all hovedsak kunne denne tråden handlet om hvilket som helst streamingselskap, eller streaming generelt.
Men Netflix som på mange måter spiller hovedrollen synes jeg er et ganske fascinerede tilfelle.
Vil jaget etter å dytte ut de største snakkisene ta dem igjen, eller vil de klare å styre skuta inn i fremtiden også med sin faste kundebase?

Hvis du skulle komme med en spådom, hvordan tror du markedet ser ut om 5-10 år? Vil det være noe konkurranse? Kommer Netflix til å se like dominerende ut? Vil piratene ta over havet igjen?

Eller har Disney kjøpt opp alt som kan kjøpes?

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Amazon har også snart tatt igjen Netflix i antall abonnementer, bare underveis i pandemien har det gapet blitt betydelig smalere (2020-nå)

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Piratene er nok ferdige. Ingen gidder holde på med det styret lenger.

Tipper Netflix står seg bra også om 10 år. De har den beste katalogen, beste kvaliteten bildemessig( har ikke prøvd Disney og amazon) og opplever at de er den leverandøren med mest nytt påfyll. Er på mange måter orginalen de andre må strekke seg etter, derav forklarer det at andre må konkurrere mer på pris.

steponit

Legg inn av steponit »

Chromeback skrev: tir feb 15, 2022 10:09 pm
Hvis du skulle komme med en spådom, hvordan tror du markedet ser ut om 5-10 år? Vil det være noe konkurranse? Kommer Netflix til å se like dominerende ut? Vil piratene ta over havet igjen?

Eller har Disney kjøpt opp alt som kan kjøpes?
Jeg tipper at en del av de mindre strømmetjenestene vil være nødt til å slå seg sammen for å kunne opprettholde en viss markedsandel.
Netflix tror jeg vil bestå, men de lider litt av at de ikke har et veldig stort historisk bibliotek å ta av, og mye av det lisensierte innholdet ser ut til over tid å havne på strømmetjenestene til de som produserte det. Derfor kan jeg ikke helt se for meg at Netflix vil være like dominerende men kun som en av mange store.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Fernandovonarb skrev: ons feb 16, 2022 1:06 pm Piratene er nok ferdige. Ingen gidder holde på med det styret lenger.
Allikevel viser dataen at dette ikke er tilfelle, heller tvert i mot. Så det er direkte feil å si at «ingen gidder å holde på med det styret lengre».

Piratene er i vekst, det har de vært i flere år (og særlig gjennom pandemien) og med flere og flere streamingplattformer vil man nok ikke se noen umiddelbar stans i dette i årene som kommer.

steponit

Legg inn av steponit »

Chromeback skrev: ons feb 16, 2022 1:17 pm
Fernandovonarb skrev: ons feb 16, 2022 1:06 pm Piratene er nok ferdige. Ingen gidder holde på med det styret lenger.
Allikevel viser dataen at dette ikke er tilfelle, heller tvert i mot. Så det er direkte feil å si at «ingen gidder å holde på med det styret lengre».

Piratene er i vekst, det har de vært i flere år (og særlig gjennom pandemien) og med flere og flere streamingplattformer vil man nok ikke se noen umiddelbar stans i dette i årene som kommer.
Har man noen tall på om det er de gamle piratene som har begynt å laste ned igjen eller om det er rekruttert inn nye fra de unge som har vokst opp med strømmetjenester men nå begynner å se seg lei på hvor utviklingen går?

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

steponit skrev: ons feb 16, 2022 1:19 pm
Chromeback skrev: ons feb 16, 2022 1:17 pm
Fernandovonarb skrev: ons feb 16, 2022 1:06 pm Piratene er nok ferdige. Ingen gidder holde på med det styret lenger.
Allikevel viser dataen at dette ikke er tilfelle, heller tvert i mot. Så det er direkte feil å si at «ingen gidder å holde på med det styret lengre».

Piratene er i vekst, det har de vært i flere år (og særlig gjennom pandemien) og med flere og flere streamingplattformer vil man nok ikke se noen umiddelbar stans i dette i årene som kommer.
Har man noen tall på om det er de gamle piratene som har begynt å laste ned igjen eller om det er rekruttert inn nye fra de unge som har vokst opp med strømmetjenester men nå begynner å se seg lei på hvor utviklingen går?
Her dekkes litt av dette:

https://legaljobs.io/blog/piracy-statistics/

Ikke overraskende at millenials er de som synes at piratvirksomhet er greit.

De yngre sikter seg mer inn mot musikken.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Hovedproblemet er jo at alle vil ha en bit av strømmekaka. Dermed blir det for dyrt for forbrukerne å ha det utvalget man ønsker.

Spotify er det eneste man behøver for å høre på musikk. Hadde alle store plateselskap hatt sin egen plattform hadde det ikke funka.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Sånn logisk sett så burde nå egentlig alt stoppe opp, både hva gjelder nokså mediokert innhold i utgangspunktet hos de fleste aktører, samt at det blir for mange plattformer. Det kan umulig gå i lengden og det er vel også aktørene klar over der de melker ut siste skvett av sine kunder.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

PapaSmurf skrev: ons feb 16, 2022 1:24 pm Hovedproblemet er jo at alle vil ha en bit av strømmekaka. Dermed blir det for dyrt for forbrukerne å ha det utvalget man ønsker.

Spotify er det eneste man behøver for å høre på musikk. Hadde alle store plateselskap hatt sin egen plattform hadde det ikke funka.
Nettopp. Samtidig kan man også velge en annen plattform for omtrentlig samme innhold om man vil det. Og Spotify er jo heller ikke noe dyrt, noe disse streamingtjenestene er.

steponit

Legg inn av steponit »

GiPazzini_85 skrev: ons feb 16, 2022 1:26 pm Sånn logisk sett så burde nå egentlig alt stoppe opp, både hva gjelder nokså mediokert innhold i utgangspunktet hos de fleste aktører, samt at det blir for mange plattformer. Det kan umulig gå i lengden og det er vel også aktørene klar over der de melker ut siste skvett av sine kunder.
Prime, Disney+ og Apple TV+ er jo alle støttet av firmaer med hinsides dype lommer, så det kan gå ganske lang tid før en av disse gir opp forsøket på å bli dominerende.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Chromeback skrev: ons feb 16, 2022 1:17 pm Allikevel viser dataen at dette ikke er tilfelle, heller tvert i mot. Så det er direkte feil å si at «ingen gidder å holde på med det styret lengre».

Piratene er i vekst, det har de vært i flere år (og særlig gjennom pandemien) og med flere og flere streamingplattformer vil man nok ikke se noen umiddelbar stans i dette i årene som kommer.
Et lite 2000-talls comeback det der.

Igjen har det blitt for dyrt med så mange aktører :lol:

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

steponit skrev: ons feb 16, 2022 1:28 pm
GiPazzini_85 skrev: ons feb 16, 2022 1:26 pm Sånn logisk sett så burde nå egentlig alt stoppe opp, både hva gjelder nokså mediokert innhold i utgangspunktet hos de fleste aktører, samt at det blir for mange plattformer. Det kan umulig gå i lengden og det er vel også aktørene klar over der de melker ut siste skvett av sine kunder.
Prime, Disney+ og Apple TV+ er jo alle støttet av firmaer med hinsides dype lommer, så det kan gå ganske lang tid før en av disse gir opp forsøket på å bli dominerende.
Det samme gjelder for så vidt for HBO også. Ikke helt uten grunn at mye av det Netflix tjener går rett ut igjen på originalt innhold, må ta flere sjanser for å henge med i lengden.

Will.i.Nickersen

Legg inn av Will.i.Nickersen »

Er da virkelig ikke noe styr å laste ned. Vært pirat siden 80 tallet, og selv om det roet seg når man ble voksen og fikk bra lønninger, har jeg fortsatt. Har allsidig smak i tvserier, og gidder ikke abonnere på 5+ streamingtjenester for å se alt jeg er interressert i.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Chromeback skrev: ons feb 16, 2022 1:17 pm
Fernandovonarb skrev: ons feb 16, 2022 1:06 pm Piratene er nok ferdige. Ingen gidder holde på med det styret lenger.
Allikevel viser dataen at dette ikke er tilfelle, heller tvert i mot. Så det er direkte feil å si at «ingen gidder å holde på med det styret lengre».

Piratene er i vekst, det har de vært i flere år (og særlig gjennom pandemien) og med flere og flere streamingplattformer vil man nok ikke se noen umiddelbar stans i dette i årene som kommer.
Bilde

steponit

Legg inn av steponit »

Chromeback skrev: ons feb 16, 2022 1:47 pm
steponit skrev: ons feb 16, 2022 1:28 pm
GiPazzini_85 skrev: ons feb 16, 2022 1:26 pm Sånn logisk sett så burde nå egentlig alt stoppe opp, både hva gjelder nokså mediokert innhold i utgangspunktet hos de fleste aktører, samt at det blir for mange plattformer. Det kan umulig gå i lengden og det er vel også aktørene klar over der de melker ut siste skvett av sine kunder.
Prime, Disney+ og Apple TV+ er jo alle støttet av firmaer med hinsides dype lommer, så det kan gå ganske lang tid før en av disse gir opp forsøket på å bli dominerende.
Det samme gjelder for så vidt for HBO også. Ikke helt uten grunn at mye av det Netflix tjener går rett ut igjen på originalt innhold, må ta flere sjanser for å henge med i lengden.
Ja, Netflix er vel avhengig av minst et par store snakkiser i året for å kunne rekruttere nye kunder.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Der jeg så mye mer Netflix før, så må jeg si at både HBO og Disney+ er faktisk de to strømmetjenestene jeg går først til når jeg skal se noe. Pga kvalitet på serier hos HBO, og at det er mye utvalg av både filmer/serier jeg liker hos Disney (der hjelper nok også StarWars/Marvel innhold mye for min del, men Star med sine 80-90talls filmer er også et stort pluss).

Netflix tar inn mindre kjente filmer og mer originalt innhold, og i sistnenvte for min del så er utrolig mye ræl. Det er litt gull blandt haugevis av gråstein, og jeg kjenner tålmodigheten for å sifte gjennom gråsteinen for å finne gull nå er betraktelig mindre enn den var før.

Har masse filmer/serier på "listen min" der inne, men de blir liggende der i listen for andre strømmetjenester går foran. I blandt tar jeg et lite "skippertak" på Netflix, men det er mest fordi filmene er markert for "siste dag" type opplegg enn fordi jeg finner Netflix så interessant.

Viaplay i enda mindre grad, så den har jeg nå avsluttet. Jeg tipper neste jeg abbonnerer på blir Amazon Prime pga flere gode serier som ligger der å venter på meg...

Jeg tror nok det er flere av de andre strømmetjeneste som vil fyke forbi Netflix etterhvert som katalogene deres blir bare større ja..

Kærlighed

Legg inn av Kærlighed »

Netflix produserer veldig få kvalitetsserier sammenliknet med hvor mange serier de produserer. HBO og Disney+ er langt mer kvalitet for penga. I begynnelsen likte jeg Netflix siden de hadde mange bra serier i katalogen, men etter at de begynte å satse på egenutviklede serier og fase ut serier fra andre distributører ble det dårligere og dårligere utvalg av serier.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Fernandovonarb skrev: ons feb 16, 2022 1:06 pm Piratene er nok ferdige. Ingen gidder holde på med det styret lenger.

Tipper Netflix står seg bra også om 10 år. De har den beste katalogen, beste kvaliteten bildemessig( har ikke prøvd Disney og amazon) og opplever at de er den leverandøren med mest nytt påfyll. Er på mange måter orginalen de andre må strekke seg etter, derav forklarer det at andre må konkurrere mer på pris.
Synes mesteparten av det egenproduserte innholdet til Netflix er rimelig dårlige greier. Spesielt filmene er traurige greier, med noen få unntak. Tror de vil tape på å opprettholde strategien de holder på med nå

Kærlighed

Legg inn av Kærlighed »

steponit skrev: ons feb 16, 2022 2:02 pmJa, Netflix er vel avhengig av minst et par store snakkiser i året for å kunne rekruttere nye kunder.
Og der sliter de stort. De fleste seriene de lager er døgnfluer som er glemt etter kort tid.

Spent på hvordan tallene til HBO ser ut. Selv elsker jeg HBO-serier, men det har ikke lenger vært så store snakkiser etter at Game of Thrones ble ferdig. Succession, Euphoria, Westworld m.fl. klarer vel alle å rekruttere nye kunder, men sannsynligvis ikke i nærheten av samme skala som GoT. Forstår godt at de ønsker GoT-spinoffs.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Kærlighed skrev: ons feb 16, 2022 9:21 pm
steponit skrev: ons feb 16, 2022 2:02 pmJa, Netflix er vel avhengig av minst et par store snakkiser i året for å kunne rekruttere nye kunder.
Og der sliter de stort. De fleste seriene de lager er døgnfluer som er glemt etter kort tid.

Spent på hvordan tallene til HBO ser ut. Selv elsker jeg HBO-serier, men det har ikke lenger vært så store snakkiser etter at Game of Thrones ble ferdig. Succession, Euphoria, Westworld m.fl. klarer vel alle å rekruttere nye kunder, men sannsynligvis ikke i nærheten av samme skala som GoT. Forstår godt at de ønsker GoT-spinoffs.
Jeg er enig i at HBO mangler den klassiske store HBO-serien som pleier å dominere markedet, men synes det ser ut som det kommer en del lovende de to neste årene.

House of Dragons og The Last of Us virker mest sannsynlig å ta over rollen her, men synes også at Winning Time høres veldig lovende ut. Selv om sistnevnte kanskje blir litt snevrere i publikumsmassen enn de to første.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Vurderer å si opp Netflix og ta Amazon tilbake igjen.
Netflix er som flere er inne på - mer kvantitet enn kvalitet.
De har gått i wokefella, blitt PK til fingerspissene.
Det skal være serier fra alle land og alle folk skal være representerte i serier ment for vestlig publikum. Tror folk er lei av dette påtatte tullet.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Neptun skrev: ons feb 16, 2022 11:26 pm Vurderer å si opp Netflix og ta Amazon tilbake igjen.
Netflix er som flere er inne på - mer kvantitet enn kvalitet.
De har gått i wokefella, blitt PK til fingerspissene.
Det skal være serier fra alle land og alle folk skal være representerte i serier ment for vestlig publikum. Tror folk er lei av dette påtatte tullet.
Tullball.

Noe av det beste Netflix har kommet med i det siste er jo asiatiske serier som Squid Game, Alice in Borderland og All of Us are Dead, Lupin fra Frankrike og Money Heist fra Spania.

Ellers klarer jeg ikke å sette meg inn i en sinnstemning hvor jeg klarer å irritere meg over at det er brune mennesker med i en serie.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Rainmaker skrev: tor feb 17, 2022 9:07 am
Neptun skrev: ons feb 16, 2022 11:26 pm Vurderer å si opp Netflix og ta Amazon tilbake igjen.
Netflix er som flere er inne på - mer kvantitet enn kvalitet.
De har gått i wokefella, blitt PK til fingerspissene.
Det skal være serier fra alle land og alle folk skal være representerte i serier ment for vestlig publikum. Tror folk er lei av dette påtatte tullet.
Tullball.

Noe av det beste Netflix har kommet med i det siste er jo asiatiske serier som Squid Game, Alice in Borderland og All of Us are Dead, Lupin fra Frankrike og Money Heist fra Spania.

Ellers klarer jeg ikke å sette meg inn i en sinnstemning hvor jeg klarer å irritere meg over at det er brune mennesker med i en serie.
Money Heist er et unntak fra regelen.
Ser aldri asiatiske filmer eller serier mer. Latterlige æresbegrep, visdomsord, stolthet, barnslige fakter og generelt gørrkjedelig.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Netflix har nesten en fordel at de står fritt til å kunne plukke serier og filmer fra hele verden uten tanke på katalog og "verdier" i firma.

Apple og prime har så dype lommer at de kan kjøre på uansett resultat i all evighet om de ønsker.

Disney er litt mer i risiko. De har en fantastisk katalog men er veldig bundet av interne "verdier". Samtidig har de ikke uendelig med penger og mye større press på fortjeneste. Sistnevnte er også skvisen mellom Kino og Streaming som de er midt i.

HBO Warner er kanskje de som er svetter mest. De har også en utrolig katalog men er i den samme skvisen som Disney. De har også minst økonomiske muskler av alle her og om butikken ikke går rundt er det kanskje mer penger å tjene på å leie ut katalogen i stedet for å drive selvstendig.

Paramount er mye som HBO.. i trøbbel.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Neptun skrev: tor feb 17, 2022 10:47 am
Rainmaker skrev: tor feb 17, 2022 9:07 am
Neptun skrev: ons feb 16, 2022 11:26 pm Vurderer å si opp Netflix og ta Amazon tilbake igjen.
Netflix er som flere er inne på - mer kvantitet enn kvalitet.
De har gått i wokefella, blitt PK til fingerspissene.
Det skal være serier fra alle land og alle folk skal være representerte i serier ment for vestlig publikum. Tror folk er lei av dette påtatte tullet.
Tullball.

Noe av det beste Netflix har kommet med i det siste er jo asiatiske serier som Squid Game, Alice in Borderland og All of Us are Dead, Lupin fra Frankrike og Money Heist fra Spania.

Ellers klarer jeg ikke å sette meg inn i en sinnstemning hvor jeg klarer å irritere meg over at det er brune mennesker med i en serie.
Money Heist er et unntak fra regelen.
Ser aldri asiatiske filmer eller serier mer. Latterlige æresbegrep, visdomsord, stolthet, barnslige fakter og generelt gørrkjedelig.
Vel, smaken er som baken; Rævva.

Jeg er ikke det miste overrasket over at globale streamingtjenester leverer produkter fra hele verden. Det ser jeg ikke på som et problem. Snarere tvert imot synes jeg det er fantastisk at vi gjennom slike tjenester får tilgang til et så variert tilbud. Mye av det beste jeg har sett av serier og filmer kommer ikke fra det typiske amerikaniserte segmentet.

Å kalle asiatiske filmer (og serier?) generelt gørrkjedelig er noe som på meg virker som et veldig merkelig utsagn. Derfra kommer det et veldig variert spekter av innhold. Det som er "generelt gørrkjedelig" er Superheltfilm nr 856. I seg selv kan slike filmer være underholdning nok, men når det "kun" er det som kommer så blir det "gørrkjedelig" i lengden.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Nok ett grep fra Netflix som jeg ser ikke har blitt særlig godt mottatt blant folket.

https://dinside.dagbladet.no/data/skal- ... g/75638280

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Blir spennende å se hvordan året utvikler seg for Netflix til slutt. Virker som den siste prisøkningen har gjort at veldig mange har hoppet av toget.

https://e24.no/boers-og-finans/i/EaMkGA ... Fwww.vg.no

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Chromeback skrev: ons apr 20, 2022 12:02 am Blir spennende å se hvordan året utvikler seg for Netflix til slutt. Virker som den siste prisøkningen har gjort at veldig mange har hoppet av toget.

https://e24.no/boers-og-finans/i/EaMkGA ... Fwww.vg.no
Ja. Veksten har i beste fall flata ut og alle driver med streaming. Jeg tror netflix vil overleve lenge, men de blir presset fra alle kanter og er fucked. Den opprinnelige tesen om netflix som noe unikt kan begraves.

Har vært fascinerende å følge iallefall 🤓

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Neptun skrev: ons feb 16, 2022 11:26 pm Vurderer å si opp Netflix og ta Amazon tilbake igjen.
Netflix er som flere er inne på - mer kvantitet enn kvalitet.
De har gått i wokefella, blitt PK til fingerspissene.
Det skal være serier fra alle land og alle folk skal være representerte i serier ment for vestlig publikum. Tror folk er lei av dette påtatte tullet.
Leste tråden med interesse helt til jeg kom hit. Tydeligvis bare en plate som kan spilles, uavhengig av tema.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»