Italia '90

Svar
Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Italia '90

Legg inn av mikemodano »

Det er med ikke så rent lite ærefrykt jeg klyver ut på scenen og ber om ordet. For en som alltid har foretrukket å kore framfor å gripe mikrofonen som solist, så føles det litt stressende å skulle framføre åpningsnummeret alene. Jeg håper imidlertid at flere kommer til etter hvert, og at vi til slutt blir en fin, solid gjeng her oppe på podiet.

Når jeg har benyttet dagen i dag til å se meg litt rundt i disse nye lokalene, så er det ikke til å unngå å merke seg at de fleste ansiktene nok er velkjente. På mange måter er det betryggende, samtidig som det betyr at vi skal fortsette å slite med hverandre. Nå har ikke mikemodanonicket på noe vis vært spesielt framtredende på VGD de siste sesongene, og i hvert fall ikke utenfor et par-tre bestemte tråder inne på internasjonalen. Når anledningen så bød seg til å kanskje kunne starte et helt nytt avlukke med flunkende nye fargestifter til, så får jeg først og fremst takke forumets gründer for velviljen. Jeg utelukker ikke en gang at gamle VGD-stjerner som jakral og hans like kan komme til å innfinne seg med tid og stunder, om han (de) ikke allerede så har gjort.

Men ok, nå som vi har fått unna pomp, prakt og høflighetsfraser, så er det kanskje på tide å begynne å dreie mot trådens tittel? "Italia '90". Det er et emne som både forarger, gleder og medfører skuldertrekk. "Tidenes kjedeligste VM!" låter det gjerne når fan av målkalas og "offensiv fotball" uttaler seg. "Sluttspillet som tok med seg den gamle æraen i graven - turneringa for hipstere!" vil kanskje andre hevde. Selv er jeg verken hipster eller spesielt scoringskåt. For meg er fotball litt mer enn kun det som skjer ute på selve matta. Det føles litt intetsigende å rigge seg til for å se en match uten at en har gjort et minimum av research. Slik var også Italia '90. I romslig tid før internettets opprinnelse, kunne man enda oppleve en bråte ukjente spillere i fri utfoldelse på skjermen. Da var det din misjon å forsøke å skaffe til veie litt info om hvert enkelt lag og deres respektive aktører. Vi som levde i denne epoken vet at dét ikke alltid var enkelt. Vi var derfor ofte prisgitt informasjon fra fjernsynskommentatorer, vel å merke dersom vi ikke hadde slumpet til å komme over eksotisk lesestoff som bakgrunnen for De forente arabiske emiraters aller første VM-deltakelse. Eller eksempelvis Sør-Koreas vei til Italia '90. Så heldig var aldri jeg. Og litt derfor har jeg de siste årene forsøkt å ta mitt monn igjen. Som den ene av to forfattere bak et verk som forsøker å ta rede på de 24 deltakernasjonenes ferd mot støvellandet, så tør jeg si at mitt liv i stor grad har vært viet Italia '90-turneringen i sju-åtte år allerede. For å korrigere meg selv: Kvalifiseringen til 'De magiske nettene'. Lenger har nemlig ikke prosjektets omfang ennå nådd. Ikke fordi man har stått i stampe, men fordi dimensjonene er så enorme. Samtidig gir researchen en voldsom personlig tilfredsstillelse. Man kommer i kontakt med individer på sin ferd som enten selv deltok under kvaliken, som utgjorde del av et støtteapparat, eller som trofast støttet opp om sin nasjons bestrebelser og forsøk på å ta seg til Italia '90. Ja, direkte kjekt er det, om jeg får være så frimodig.

Nok om meg og mitt. For en med sceneskrekk, så har denne åpningsseansen på podiet vart atskillig lenger enn jeg hadde planlagt.

Hva med dere, godtfolk? Hva er deres egne erfaringer med Italia '90? Sovnet du under åpningskampen, bare for å våkne til da Völler gikk over ende i det argentinske straffefeltet under selve finalen, fem minutter før slutt? Syntes du de taktiske godbitene underveis var så mange og intrikate at du aldri kunne få nok? Eller var turneringen for deg kun én i rekka?

jakral

Legg inn av jakral »

Fotball - Retro! Jeg måtte trykke oppdater både to og tre ganger på nettleseren og pusse brillene for å forsikre meg om at jeg faktisk leste riktig. Ved første øyekast er dette subforumet som et vakkert umøblert hus man bare vil fylle med innhold, men ikke helt vet hvor man skal begynne. En ny base i livet. Et sted man pakker ut koffertene og blir værende.

mikemodano skrev: lør jul 24, 2021 9:11 pmEller var turneringen for deg kun én i rekka?

Nei, det var virkelig ikke bare et mesterskap i rekka. Forventningene til Italia '90 var de høyeste jeg kan huske foran noe VM. Det har mye med samtiden å gjøre selvfølgelig. Kabel-tvs gjennombrudd gjorde at vi fikk en smakebit av mye klubbfotball fra rundt om i Europa i økende grad i årene etter Mexico-VM, og hadde passe god kjennskap til mange spillere fra mange land, men vi var ikke teppebombet med direktesendt fotball på TV som i dag. Det var et stort sug etter 90 minutters kamper på TV, etter masse highlights fra rundt omkring uke inn, uke ut.

Opplevelses- og mediamessig var VM flere nivåer over all annen fotball på den tiden. Champions League fantes ikke, Serievinnercupen var ikke noe "produkt". Den engelske ligaen var nede i en dyp krise og hadde hverken penger eller tiltrekningskraft til å skaffe seg internasjonale toppspillere.

EM 1988 fungerte også som en bra aperitiff foran Italia '90 med mye positiv fotball. Det mesterskapet ble betraktet som en stor suksess, det beste EM i historien frem til da (kanskje etter også?). Syv av de åtte lagene der kvalifiserte seg også til Italia-VM. Bare Danmark mislyktes. Et særdeles vellykket EM 1988 satte tonen foran VM 90.

Og så skulle selvfølgelig Italia være vertskap. Endelig skulle et VM arrangeres i et land der den beste klubbfotballen ble spilt og hvor de fleste internasjonale stjernene spilte til daglig. Dette sammentreffet skjer nesten aldri.

Vi var mange som benket oss med høye forventninger foran Kamerun-Argentina i Milano den gangen.

Og så ble det selvfølgelig streik i NRK og kommentatorløs linje. SVT reddet oss igjen.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Veldig bra underkategori. Kan vel kanskje linke litt til den gamle VGD-tråden eller tenker man å starte helt fra begynnelsen igjen?

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

jakral skrev: lør jul 24, 2021 11:15 pm Fotball - Retro! Jeg måtte trykke oppdater både to og tre ganger på nettleseren og pusse brillene for å forsikre meg om at jeg faktisk leste riktig. Ved første øyekast er dette subforumet som et vakkert umøblert hus man bare vil fylle med innhold, men ikke helt vet hvor man skal begynne. En ny base i livet. Et sted man pakker ut koffertene og blir værende.

mikemodano skrev: lør jul 24, 2021 9:11 pmEller var turneringen for deg kun én i rekka?

Nei, det var virkelig ikke bare et mesterskap i rekka. Forventningene til Italia '90 var de høyeste jeg kan huske foran noe VM. Det har mye med samtiden å gjøre selvfølgelig. Kabel-tvs gjennombrudd gjorde at vi fikk en smakebit av mye klubbfotball fra rundt om i Europa i økende grad i årene etter Mexico-VM, og hadde passe god kjennskap til mange spillere fra mange land, men vi var ikke teppebombet med direktesendt fotball på TV som i dag. Det var et stort sug etter 90 minutters kamper på TV, etter masse highlights fra rundt omkring uke inn, uke ut.

Opplevelses- og mediamessig var VM flere nivåer over all annen fotball på den tiden. Champions League fantes ikke, Serievinnercupen var ikke noe "produkt". Den engelske ligaen var nede i en dyp krise og hadde hverken penger eller tiltrekningskraft til å skaffe seg internasjonale toppspillere.

EM 1988 fungerte også som en bra aperitiff foran Italia '90 med mye positiv fotball. Det mesterskapet ble betraktet som en stor suksess, det beste EM i historien frem til da (kanskje etter også?). Syv av de åtte lagene der kvalifiserte seg også til Italia-VM. Bare Danmark mislyktes. Et særdeles vellykket EM 1988 satte tonen foran VM 90.




Og så skulle selvfølgelig Italia være vertskap. Endelig skulle et VM arrangeres i et land der den beste klubbfotballen ble spilt og hvor de fleste internasjonale stjernene spilte til daglig. Dette sammentreffet skjer nesten aldri.

Vi var mange som benket oss med høye forventninger foran Kamerun-Argentina i Milano den gangen.

Og så ble det selvfølgelig streik i NRK og kommentatorløs linje. SVT reddet oss igjen.
Du får fortsette Serie A-tråden din for 89-90 til også, jakral.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Vet hvor jeg skal benke meg for lang, gode innlegg i fremtiden, ja.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

GiPazzini_85 skrev: lør jul 24, 2021 11:33 pm Veldig bra underkategori. Kan vel kanskje linke litt til den gamle VGD-tråden eller tenker man å starte helt fra begynnelsen igjen?
Finnes det muligheter til å berge noe som helst ut av det snart helt nedbrente VGD-huset? Dersom det lar seg gjøre, så er jeg naturligvis klockrent enig i at Serie A 89/90-tråden bør forsøkes børstet sot av. I tillegg finnes enkelte godbiter hist og her, men om vi ikke skal bleke hele lerretet fra starten av, så kunne det vært stas å hente tråder som omtaler forskjellige VM-sluttspill (det ble i alle fall startet en for '94, og så har man enkelte posteringer som tar for seg iallfall utvalgte kamper fra både '82 (Brasil-Italia) og '86 (noe av Danmark, Brasil-Frankrike, og kan hende tøtsjes det så vidt ved SSSRs 6-0 mot Ungarn, uten at jeg er helt sikker)). Sovjettråden, 'fire stød i Bamsen' med mer. Jeg er hellig overbevist om at delforumet vil vise seg tilværelsen verdig.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

mikemodano skrev: lør jul 24, 2021 11:43 pm
GiPazzini_85 skrev: lør jul 24, 2021 11:33 pm Veldig bra underkategori. Kan vel kanskje linke litt til den gamle VGD-tråden eller tenker man å starte helt fra begynnelsen igjen?
Finnes det muligheter til å berge noe som helst ut av det snart helt nedbrente VGD-huset? Dersom det lar seg gjøre, så er jeg naturligvis klockrent enig i at Serie A 89/90-tråden bør forsøkes børstet sot av. I tillegg finnes enkelte godbiter hist og her, men om vi ikke skal bleke hele lerretet fra starten av, så kunne det vært stas å hente tråder som omtaler forskjellige VM-sluttspill (det ble i alle fall startet en for '94, og så har man enkelte posteringer som tar for seg iallfall utvalgte kamper fra både '82 (Brasil-Italia) og '86 (noe av Danmark, Brasil-Frankrike, og kan hende tøtsjes det så vidt ved SSSRs 6-0 mot Ungarn, uten at jeg er helt sikker)). Sovjettråden, 'fire stød i Bamsen' med mer. Jeg er hellig overbevist om at delforumet vil vise seg tilværelsen verdig.
Evt kan en jo spore opp de gamle trådene og reposte de her. Men er jo et helvete å finne igjen tråder.

Taururu

Legg inn av Taururu »

Ahh Vm90, mitt første Vm :D det var magisk. Husker det var fotball på løkka for så å dra hjem for å se på tv. Fantastisk. Kamerun med Roger Milla, jeg kopierte selv hans dansefeiringer ved cornerflagget. Maradona, Caniggia som slo ut Brasil. Valderama og ikke minst Higuita som likte å drible som keeper og ble straffet for det av Milla. Gazzas tårer når han fikk gult i semien som betydde at han måtte stå over en eventuell finale. Rikjaard og Vøller, hvor begge fikk rødt. Rikjaard spytta i lokkene til Vøller mens de spaserte ut av banen. Goixotshea, den argentinske keeper som reddet alt av straffer og sørget for at Argentina havnet i finalen. Tilslutt må jeg nevne paniniklistremerkene, mitt første fotballvm'et ble enda mer magisk av disse klistremerkebøkene hvor man kunne få litt informasjon om de ulike spillerene. Rett på narvesen for å kjøpe klistremerker når anledningen by seg. Kom ikke å fortell meg at fotball ikke var bedre før :D


Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Taururu skrev: lør jul 24, 2021 11:53 pm Ahh Vm90, mitt første Vm :D det var magisk. Husker det var fotball på løkka for så å dra hjem for å se på tv. Fantastisk. Kamerun med Roger Milla, jeg kopierte selv hans dansefeiringer ved cornerflagget. Maradona, Caniggia som slo ut Brasil. Valderama og ikke minst Higuita som likte å drible som keeper og ble straffet for det av Milla. Gazzas tårer når han fikk gult i semien som betydde at han måtte stå over en eventuell finale. Rikjaard og Vøller, hvor begge fikk rødt. Rikjaard spytta i lokkene til Vøller mens de spaserte ut av banen. Goixotshea, den argentinske keeper som reddet alt av straffer og sørget for at Argentina havnet i finalen. Tilslutt må jeg nevne paniniklistremerkene, mitt første fotballvm'et ble enda mer magisk av disse klistremerkebøkene hvor man kunne få litt informasjon om de ulike spillerene. Rett på narvesen for å kjøpe klistremerker når anledningen by seg. Kom ikke å fortell meg at fotball ikke var bedre før :D
Ja, visst! En skildring så yrende av liv at det er umulig å ikke trekke på smilebåndet. Liten tvil om at Italia '90 har gitt deg varige mén.

Ellers nevner jakral noe viktig: Vest-Tyskland-EM i '88 som en høyst vektig referanse for det som skulle hende to somre etter. Jeg vet ikke om jeg har hørt nettopp den bruksmåten for '88-turneringen før, men det er temmelig presist. For meg står den turneringa som en påle i europamesterskapshistorien, for selv om '84 også var storveis, har jeg langt sterkere minner knyttet til det som hendte fire år etterpå. Eliten var samlet. Det var de åtte sterkeste nasjonene (selv om England igjen skuffet i turneringsspill og danskene var klart på hell), og flere behøver man ikke for å kåre en gyldig kontinentalmester. EM og VM er ikke, skal ikke være, breddeidrett.

Irene, som ble tuppet ut av turneringa noen minutter før full tid i tredje og siste gruppespillkamp, fløt videre på den gode bølgen opplevelsen i Vest-Tyskland hadde gitt dem, og det førte dem lukt til Italia '90, selv om de innledet kvalikspillet uten å score i sine tre første kamper (alle borte). De var tunge å bryne seg på under karismatiske Jackie Charlton, og i den grad et landslag på den tiden spilte "britisk", var det, ironisk nok, Irland.

Pazzini: Godt gjort å hente ut disse snurrepiperiene fra dødsboet borti Akersgata. Nå gir vel denne trådede visningen dårlige kår for kronologisk trådgjennomgang, men kan hende har de gjort justeringer siden sist jeg sjekket, slik at det er mulig å endre visningsmønster?
Sist redigert av mikemodano den søn jul 25, 2021 12:54 am, redigert 1 gang totalt.

jakral

Legg inn av jakral »

GiPazzini_85 skrev: lør jul 24, 2021 11:56 pm Her er i alle fall linkene til Sovjetfotballens nostalgitråd og Serie A 1989/90
Alt jeg har skrevet fra Serie A 89/90-tråden har jeg liggende på et dokument i PC'en også. Det samme med Sovjetfotballens nostalgitråd. På VGD slettet sensuren alle poster der Khoren Oganesian ble nevnt, men har heldigvis back-up. Får se om jeg legger ut alt på nytt her etter hvert. Hele oppsettet er jo nå rasert på nye VGD der det ikke er linjeskift når det skal være. Tabeller og statistikk ødelagt.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Hørte dere på Vincera-podcasten om Italia90 i fjor, forresten? Ligger på Spotify.

Taururu

Legg inn av Taururu »

GiPazzini_85 skrev: søn jul 25, 2021 1:07 am Hørte dere på Vincera-podcasten om Italia90 i fjor, forresten? Ligger på Spotify.
Takk for tips

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Jeg kjørte lenge liknende taktikk i forhold til Italia '90-tråden ('legendenes mesterskap'), men jeg mangler flere av de siste sidene. Kan hende er det lurt å kjøre back-up så snart som mulig, for det minner mer og mer om et dødsleie det vi ser der borte. Plutselig er alt vekk uten at man har fått muligheten til å berge ut gjenstandene med størst affeksjonsverdi.

Ellers ødela faktisk den autosensuren de på et tidspunkt innførte overraskende mye. Selv om intensjonen var god (?), så var gjennomføringen så dårlig planlagt at det grenset til tjenesteforsømmelse. Tenk å ikke ta høyde for at ord som inneholdt disse "skumle" kombinasjonene også førte til helslettede innlegg...eller var man klar over det, bare at man ga beng? "Det gjør neppe noe om vi sletter; det er kun innlegg på et debattforum det går utover." Dersom opptakten på dette forumet ikke viser seg å være en illusjon, er det overhode ingen grunn til noensinne å reise tilbake, om de så skulle gjenopprette til før det skandaløse inntraff, og om de så skulle be på sine knær om tilgivelse.

En liten kuriositet fra '90-kvaliken: Under sin første bortekamp, etter først å ha tapt 4-1 hjemme for Sveits i åpningsmatchen og deretter 2-0 mot Tsjekkoslovakia, stilte begge Luxembourgs midtstoppere, Pierre Petry og Marcel Bossi, til start i trøye nummer 5 i Portugal (tap 1-0). Først i pausen ble det gjort grep, og man så Petry komme utpå matta igjen i den mer korrekte, får vi tro, drakt nummer 4. Ingen stor greie, tenker man kanskje, men like fullt et opptrinn som ga grunn til lett humring og et lite, spørrende skuldertrekk.

Pazzini: Vincera-podcastserien var eksepsjonelt god. Mark Godfrey og teamet hans hadde gjennomført en aldeles utsøkt research, der intet var overlatt til tilfeldighetene, og videre så hadde han greid å hanke inn flere tunge gjester som bidro til bred informasjonsflyt. Spesielt godt likte jeg Ioan Lupescus opptreden.

Wenckheim

Legg inn av Wenckheim »

For et nydelig underforum.

En annen gammel VGD-tråd som jeg ikke tror er lenket til ennå: VM tilbakeblikk

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

mikemodano skrev: søn jul 25, 2021 1:12 am Jeg kjørte lenge liknende taktikk i forhold til Italia '90-tråden ('legendenes mesterskap'), men jeg mangler flere av de siste sidene. Kan hende er det lurt å kjøre back-up så snart som mulig, for det minner mer og mer om et dødsleie det vi ser der borte. Plutselig er alt vekk uten at man har fått muligheten til å berge ut gjenstandene med størst affeksjonsverdi.

Ellers ødela faktisk den autosensuren de på et tidspunkt innførte overraskende mye. Selv om intensjonen var god (?), så var gjennomføringen så dårlig planlagt at det grenset til tjenesteforsømmelse. Tenk å ikke ta høyde for at ord som inneholdt disse "skumle" kombinasjonene også førte til helslettede innlegg...eller var man klar over det, bare at man ga beng? "Det gjør neppe noe om vi sletter; det er kun innlegg på et debattforum det går utover." Dersom opptakten på dette forumet ikke viser seg å være en illusjon, er det overhode ingen grunn til noensinne å reise tilbake, om de så skulle gjenopprette til før det skandaløse inntraff, og om de så skulle be på sine knær om tilgivelse.

En liten kuriositet fra '90-kvaliken: Under sin første bortekamp, etter først å ha tapt 4-1 hjemme for Sveits i åpningsmatchen og deretter 2-0 mot Tsjekkoslovakia, stilte begge Luxembourgs midtstoppere, Pierre Petry og Marcel Bossi, til start i trøye nummer 5 i Portugal (tap 1-0). Først i pausen ble det gjort grep, og man så Petry komme utpå matta igjen i den mer korrekte, får vi tro, drakt nummer 4. Ingen stor greie, tenker man kanskje, men like fullt et opptrinn som ga grunn til lett humring og et lite, spørrende skuldertrekk.

Pazzini: Vincera-podcastserien var eksepsjonelt god. Mark Godfrey og teamet hans hadde gjennomført en aldeles utsøkt research, der intet var overlatt til tilfeldighetene, og videre så hadde han greid å hanke inn flere tunge gjester som bidro til bred informasjonsflyt. Spesielt godt likte jeg Ioan Lupescus opptreden.
Ja, jeg likte Vincera veldig godt også. Grundig, men samtidig veldig flytende og med litt rundt fotballens status generelt på den tiden.

For en stund siden fant jeg dokumentarserie fra den engelske campen på Sardinia. Skal se om jeg finner den igjen. Gir et brukbart innblikk i både hooliganismen på den tiden, men også hysteriet til myndighetene.

Fant den!

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Jeg kjørte en bra retrorunde fra og med koronavirusutbruddet og nedstengingen i fjor med VM90, e-cupsluttspill, Serie A fra før og etter VMet.

For en flott tid det var. Jeg var altfor ung på den tiden, så det ble mest mitt første møte med fotballen. Vincera-podcasten omtalte også denne mystikken rundt mer perifære landslag og klubblag på den tiden og VM90 er vel det siste VMet i så måte før alt smelter sammen til en stor plastikkrøre hvor lag og land blir for like.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

mikemodano skrev: lør jul 24, 2021 9:11 pm
Hva med dere, godtfolk? Hva er deres egne erfaringer med Italia '90?
Det var en fin tid. Mange gode kamper. Eller kanskje rettere sagt mange kamper med god stemning på puben og i stua, med masse folk og mye øl. Kamerun, og spesielt Roger Milla, gjorde selvfølgelig et uutslettelig inntrykk. Davids Platt smil som lyste opp hele stadion er også noe som huskes godt.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Hardy-guttene skrev: søn jul 25, 2021 5:41 pm
mikemodano skrev: lør jul 24, 2021 9:11 pm
Hva med dere, godtfolk? Hva er deres egne erfaringer med Italia '90?
Det var en fin tid. Mange gode kamper. Eller kanskje rettere sagt mange kamper med god stemning på puben og i stua, med masse folk og mye øl. Kamerun, og spesielt Roger Milla, gjorde selvfølgelig et uutslettelig inntrykk. Davids Platt smil som lyste opp hele stadion er også noe som huskes godt.
Var det såpass at de sendte fotball på pubene på den tiden?

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

GiPazzini_85 skrev: søn jul 25, 2021 6:53 pm
Var det såpass at de sendte fotball på pubene på den tiden?
Så lenge jeg kan huske.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Én ting vi nok kan enes om er at en fotballkommentator helst bør inneha et minimum av kunnskap om både kamp og spillere når han er satt til å kommentere. Dersom man tar en titt på første oppgjør i den interkontinentale playoffinalen for Italia '90, mellom Colombia og Israel (begge ligger i sin helhet ute på Youtube), så registrerer man ganske raskt at Screensports kommentator overhode ikke er opplyst. Det forblir et irritasjonsmoment under hele sendingen. Phil Mison røper rulleteksten på tampen at han heter, og selv om jeg etter hvert har sett en del av Screensports sendinger fra denne tidsepoken, så har jeg ikke merket meg navnet hans tidligere. Peter Brackley var gjerne deres mann når det gjaldt kvalikmatcher fra Sør-Amerika. Her har vikaren Mison med seg Don Howe som sidekommentator. Howe tør være godt kjent blant de som måtte finne på å ramle innom dette delforumet, og var på dette tidspunktet på nippet til å bli ansatt som QPR-sjef. Han hørte imidlertid til trenerapparatet under den engelske landslagsbossen Bobby Charlton, og hadde inntil veldig nylig også et virke som assistent i Wimbledon under Bobby Gould. Det er en kjensgjerning at briter kanskje ikke alltid er like orientert om fotball andre steder enn den som utspiller seg utenfor eget stuevindu (selv om det nok har bedret seg betraktelig de senere år), og heller ikke Howe framstår som spesielt kompetent når det gjelder å identifisere deltakerne i nettopp dette oppgjøret. Mison, som skal være ordstyrer, er imidlertid den man legger merke til. Han virker å holde seg fryktelig notattro, og i pølsepapirene sine har han åpenbart flere gale nedtegnelser, som at den israelske angriperen i trøye 10 heter Ronny Rosenthal, når han i virkeligheten er Eli Ohana (Rosenthal hadde, for ordens skyld, drakt 11 her). Hvordan en fjernsynskommentator, selv før internettets opprinnelse i 1989, ikke kjente Ohana (eller Rosenthal) av utseende, burde ha vært nok til å ekskludere ham fra videre oppdrag. I tillegg blir Rubén Hernández ute på venstrefløya hos colombianerne ustanselig til Arnoldo Iguarán, mens innbytter (og senere målscorer) Albeiro Usuriaga visstnok, ifølge Mison, skal være Juan Jairo Galeano. Kan hende kan man forstå at vedkommende ikke har sett spesielt mye colombiansk landslagsfotball, slik at et par slike glipp kan tilgis, men Ohana (og Rosenthal), som på dette tidspunktet allerede hadde gjort seg bemerket hos et sterkt Mechelen-lag (og Rosenthal i Standard Liège), burde han utvilsomt ha tatt.

Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

Flott du fant fram Mike. Italia 90 tråden på vgd var jo legendarisk, så kult at du tar opp tråden igjen :D

Har selv for tida hangup på Nederlands stjernegalleri og alt som feilet for dem, før og under Italia90. Noen som vil oversette «Andere tijden sport» dokumentaren om Italia90 for meg? Hehe. Tok det opp på vgd, men jeg greier som sagt ikke få opp engelsk teksting på den, så derfor blir det utfordrende med det meget spesielle språket til van Breukelen,Gullit og co..

Forøvrig det første VM jeg kan huske, Argentina som på merkverdig vis greide å komme til finalen med stygg spillestil, Maradona, Caniggia, en god reservekeeper, og en del flaks. Vest Tyskland som verdig vinner,og mye mer… Selv vil jeg nok huske USA 94, og Frankrike 98 som mer underholdende og bedre mesterskap, men Italia 90 står sterkt og har vokst på meg i den grad man kan si sånt om et VM :D

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Rensenbrink82 skrev: man jul 26, 2021 5:05 pm Flott du fant fram Mike. Italia 90 tråden på vgd var jo legendarisk, så kult at du tar opp tråden igjen :D

Har selv for tida hangup på Nederlands stjernegalleri og alt som feilet for dem, før og under Italia90. Noen som vil oversette «Andere tijden sport» dokumentaren om Italia90 for meg? Hehe. Tok det opp på vgd, men jeg greier som sagt ikke få opp engelsk teksting på den, så derfor blir det utfordrende med det meget spesielle språket til van Breukelen,Gullit og co..

Forøvrig det første VM jeg kan huske, Argentina som på merkverdig vis greide å komme til finalen med stygg spillestil, Maradona, Caniggia, en god reservekeeper, og en del flaks. Vest Tyskland som verdig vinner,og mye mer… Selv vil jeg nok huske USA 94, og Frankrike 98 som mer underholdende og bedre mesterskap, men Italia 90 står sterkt og har vokst på meg i den grad man kan si sånt om et VM :D
PC og Firefox på YouTube og så oversetter du.

Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

GiPazzini_85 skrev: man jul 26, 2021 7:07 pm
Rensenbrink82 skrev: man jul 26, 2021 5:05 pm Flott du fant fram Mike. Italia 90 tråden på vgd var jo legendarisk, så kult at du tar opp tråden igjen :D

Har selv for tida hangup på Nederlands stjernegalleri og alt som feilet for dem, før og under Italia90. Noen som vil oversette «Andere tijden sport» dokumentaren om Italia90 for meg? Hehe. Tok det opp på vgd, men jeg greier som sagt ikke få opp engelsk teksting på den, så derfor blir det utfordrende med det meget spesielle språket til van Breukelen,Gullit og co..

Forøvrig det første VM jeg kan huske, Argentina som på merkverdig vis greide å komme til finalen med stygg spillestil, Maradona, Caniggia, en god reservekeeper, og en del flaks. Vest Tyskland som verdig vinner,og mye mer… Selv vil jeg nok huske USA 94, og Frankrike 98 som mer underholdende og bedre mesterskap, men Italia 90 står sterkt og har vokst på meg i den grad man kan si sånt om et VM :D
PC og Firefox på YouTube og så oversetter du.
Ok, det kommer som alternativ på teksting på Youtube der? Bruker ikke PC, men kan låne samboer sin hvis det funker. Takk for tips!

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Rensenbrink82 skrev: man jul 26, 2021 7:11 pm
GiPazzini_85 skrev: man jul 26, 2021 7:07 pm
Rensenbrink82 skrev: man jul 26, 2021 5:05 pm Flott du fant fram Mike. Italia 90 tråden på vgd var jo legendarisk, så kult at du tar opp tråden igjen :D

Har selv for tida hangup på Nederlands stjernegalleri og alt som feilet for dem, før og under Italia90. Noen som vil oversette «Andere tijden sport» dokumentaren om Italia90 for meg? Hehe. Tok det opp på vgd, men jeg greier som sagt ikke få opp engelsk teksting på den, så derfor blir det utfordrende med det meget spesielle språket til van Breukelen,Gullit og co..

Forøvrig det første VM jeg kan huske, Argentina som på merkverdig vis greide å komme til finalen med stygg spillestil, Maradona, Caniggia, en god reservekeeper, og en del flaks. Vest Tyskland som verdig vinner,og mye mer… Selv vil jeg nok huske USA 94, og Frankrike 98 som mer underholdende og bedre mesterskap, men Italia 90 står sterkt og har vokst på meg i den grad man kan si sånt om et VM :D
PC og Firefox på YouTube og så oversetter du.
Ok, det kommer som alternativ på teksting på Youtube der? Bruker ikke PC, men kan låne samboer sin hvis det funker. Takk for tips!
Ja, det funker.

Sverd

Legg inn av Sverd »

Dette var sommeren jeg fylte 11. Jeg hadde begynt å spille fotball, kunne ukentlige tabeller i engelsk førstedivisjon, hadde FOTBALL skoledagbok fra Boing-klubben og så skikkelig fram til mitt første VM. I 86 var jeg ikke interessert og i 82 hadde jeg knapt åpnet øynene.

Har i ettertid innsett at kvaliteten ikke var topp, men det som gjorde inntrykk, både da og i ettertid, var alle spillerprofilene. Baresi, Maradona, Stojkovic, Hagi, Careca, Higuita og Matthäus. Og et busslass med engelskmenn og nederlendere: Peter Shilton, Gazza, Gary Lineker, Marco Van Basten, Ruud Gullit og Ronald Koeman. Også Roger Milla/Miller, hvis alder var ukjent. Den argentinske keeperen gjorde seg også bemerket, med det, i våre øyne, hysterisk morsomme navnet Pumpido.

Kompisgjengen samlet og byttet Panini-klistermerker. Tror jeg endte opp med å bestille 3 jeg aldri fikk tak i.
Her kan man bla gjennom det digitale albumet, om man vil mimre.

Jeg holdt med England og husker spesielt godt 0-1-målet mot Italia i bronsefinalen, hvor Shilton tabbet seg ut.
Ikke noe VM har senere fenget samme interesse for min del, men det er nok ene og alene fordi dette var det første, og nostalgi er kraftige saker.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Rensenbrink82 skrev: man jul 26, 2021 5:05 pm Flott du fant fram Mike. Italia 90 tråden på vgd var jo legendarisk, så kult at du tar opp tråden igjen :D

Har selv for tida hangup på Nederlands stjernegalleri og alt som feilet for dem, før og under Italia90. Noen som vil oversette «Andere tijden sport» dokumentaren om Italia90 for meg? Hehe. Tok det opp på vgd, men jeg greier som sagt ikke få opp engelsk teksting på den, så derfor blir det utfordrende med det meget spesielle språket til van Breukelen,Gullit og co..

Forøvrig det første VM jeg kan huske, Argentina som på merkverdig vis greide å komme til finalen med stygg spillestil, Maradona, Caniggia, en god reservekeeper, og en del flaks. Vest Tyskland som verdig vinner,og mye mer… Selv vil jeg nok huske USA 94, og Frankrike 98 som mer underholdende og bedre mesterskap, men Italia 90 står sterkt og har vokst på meg i den grad man kan si sånt om et VM :D
For øvrig enig i fascinasjonen for spetakkelet hos Nederland. Van Basten-episodene hos When We Were Kings tok for seg litt av det i juni.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »


Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Herlig tema og underforum! :D Vet at det er mange dyktige skribenter her. Gleder meg til å følge med videre!

Everenga

Legg inn av Everenga »

Sverd skrev: tir jul 27, 2021 5:14 pm
Ikke noe VM har senere fenget samme interesse for min del, men det er nok ene og alene fordi dette var det første, og nostalgi er kraftige saker.
Mitt første VM som fenget var Mexico 86, likevel tror jeg alltid Italia 90 kommer til å stå som det største for meg. Det var siste gang man fikk hele lag som ingen visste en dritt om. Kamerun dukket opp med et par karer i fransk toppdivisjon og en kjent halvpensjonist, men resten av gutta spilte i klubber som Tonerre Yaounde', Canon Yaounde' og Union Douala. Jeg ble bergtatt av det laget fra første sekund og den glad volden de oppviste gjorde at jeg for første og eneste gang gråt etter et fotballtap da de høyst ufortjent røk mot England. Ellers hadde man som alltid et fascinerende Italia fullt av personligheter, et Vest Tyskland som var så tysk at det nesten var parodisk, et hanglende England som likevel hadde en god dose sjarm, kule underdogs i Costa Rica og Egypt.

Kamper spilt i et land som levde og åndet for dem, stadium med bøtter av atmosfære og den sinnsykt kule vignetten bidro til å sette ytterligere ramme rundt et fenomenalt VM.

For meg var USA 94 en gigantisk nedtur om målsnittet gikk opp aldri så mye. Kamper på teite tider på døgnet i et land som ikke brydde seg var stusslige greier.

Frankrike 98 var jeg i, og reiste rundt og så Norge så det er vanskelig å vurdere hvordan det var sett hjemmefra men jeg fikk aldri noen følelse av at den jevne franskmann egentlig var veldig interessert. Det var engelskmennene som sto for VM moroa i byene rundt omkring.

Sør Korea/ Japan 02 var virkelig VMenes nadir. Møkkadømming som var så favoriserende at det tok vekk all integritet, tegneseriepublikum med plastklappere som aldri hadde sett en kamp før og nok en gang kamper på absurde tider. Jeg studerte i England den gangen og så Sverige-England på pub med en pint i hånda før fuglene hadde stått opp.

Tyskland 06 det nærmeste man kommer den fantastiske 90 sommeren. Endelig igjen et land som skjønner tegninga og vet hvordan man lager ramme rundt et VM. I tillegg til situasjoner som Zidane vs Materazzi. Alt i alt et flott VM.

Sør Afrika 10. Torpedert av Vuvuzela. Ellers et ok VM og afrikanerne brydde seg virkelig men å se kamper enten uten lyd eller med bisverm i stua var håpløst.

Brasil 14 Aner ikke hva som skjedde egentlig. Jeg greide bare aldri å få opp den store entusiasmen. Brasil og fotball VM burde vært en kjempekombo men det ble mest meh.

Russland 2018 Bedre enn jeg forventet med en del artig fotball og noe så sjeldent som et engelsk besøk i semifinalene. Et VM på det jevne.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Retro»