Langrenn 2022: 50 km fellesstart, menn (19/2)

Svar
lund

Re: Langrenn 2022: 50 km fellesstart, menn (19/2)

Legg inn av lund »

Nja, det har vel delvis snudd det de siste årene.
50 km 2009: sølv på Vylegzhanin
50 km 2011: sølv på Vylegzhanin
50 km 2013: 4. plass Legkov
50 km 2014: Tredobbelt russisk, gull Legkov
50 km 2015: 4. plass Vylegzhanin med en av de verste spurtene jeg har sett noensinne
50 km 2017: sølv på Ustiugov
50 km 2018: sølv på Bolshunov
50 km 2019: sølv på Bolshunov
50 km 2021: sølv på Bolshunov

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

hamplenedomplenedis skrev: fre feb 18, 2022 9:47 pm Selv om det er fellesstart i morgen, er det ingen tvil om at det blir en blytung 5-mil, som kommer til å skille.

Vi er på ca 1700 meters høyde over havet.
Man skal gå 6 runder a 8460 meter
Rundene har en høydeforskjell på 82 meter, og en total stigning på 327 meter.
Det er spådd meget kaldt (effektiv temperatur kan gå ned mot 25 minus)

Løypa har nesten like mye stigning som i Holmenkollen, men bakkene er ikke så lange som i Kollen.
Heldigvis for løperne så slipper de hele den lange bakken som de gikk på 30 km. Men det ser da ut som om det er nok bakker allikevel.
Tror dog denne profilen passer Klæbo bedre enn profilen på F.eks 30 km gjorde.

startelver

Legg inn av startelver »

hamplenedomplenedis skrev: fre feb 18, 2022 9:53 pm
lund skrev: fre feb 18, 2022 9:51 pm Det er mye som tyder på at Holund er i klart stigende form. På 15 km klassisk var han bare 26 sekunder bak Bolshunov og på stafetten var han 14 sekunder raskere enn Spitsov på sin etappe (ei heller var det særlig hjelp å få av de andre på etappen). Jeg er litt 50/50 på hvem som er størst favoritt av de to. Kruger har jo selvsagt et hakket høyere toppnivå enn resten, men helt umulig å forutsi hvordan sykdommen vil slå ut de siste par milene (for øvrig verdt å merke seg at skiskytteren Latypov hadde korona i januar men har vært i ganske god form i OL nå.)
Har også en mistanke om at Klæbo kan finne på noe lurt i morgen og ha mye å gå på de to siste milene. Jeg tipper han satser på smartere løpsdisponering og at noen foran skal sprekke på slutten. (Med andre ord tror jeg ikke han vil prøve å følge om f.eks. Bolshunov setter inn et jevnt bakkerykk tidlig i løpet.)
Har god tro på HC i morgen jeg også. Løype, høyde over havet og temperatur/føreforhold tilsier at dette blir en blytung 5-mil, og det kler en "O2-snapper" som HC perfekt. Blir faktisk overrasket og litt skuffet om ikke HC greier en medalje i morgen.
Oddsen ligger på 2.30 for topp 3 til Holund. Bør man spille på det kanskje?

hamplenedomplenedis
Innlegg: 801

Legg inn av hamplenedomplenedis »

startelver skrev: fre feb 18, 2022 10:40 pm
hamplenedomplenedis skrev: fre feb 18, 2022 9:53 pm
lund skrev: fre feb 18, 2022 9:51 pm Det er mye som tyder på at Holund er i klart stigende form. På 15 km klassisk var han bare 26 sekunder bak Bolshunov og på stafetten var han 14 sekunder raskere enn Spitsov på sin etappe (ei heller var det særlig hjelp å få av de andre på etappen). Jeg er litt 50/50 på hvem som er størst favoritt av de to. Kruger har jo selvsagt et hakket høyere toppnivå enn resten, men helt umulig å forutsi hvordan sykdommen vil slå ut de siste par milene (for øvrig verdt å merke seg at skiskytteren Latypov hadde korona i januar men har vært i ganske god form i OL nå.)
Har også en mistanke om at Klæbo kan finne på noe lurt i morgen og ha mye å gå på de to siste milene. Jeg tipper han satser på smartere løpsdisponering og at noen foran skal sprekke på slutten. (Med andre ord tror jeg ikke han vil prøve å følge om f.eks. Bolshunov setter inn et jevnt bakkerykk tidlig i løpet.)
Har god tro på HC i morgen jeg også. Løype, høyde over havet og temperatur/føreforhold tilsier at dette blir en blytung 5-mil, og det kler en "O2-snapper" som HC perfekt. Blir faktisk overrasket og litt skuffet om ikke HC greier en medalje i morgen.
Oddsen ligger på 2.30 for topp 3 til Holund. Bør man spille på det kanskje?
Tja, kanskje. Med den oddsen må man jo da forutsette at det er mer enn 43,50% sjanse for Holund-medalje i morgen, og det er det jo kanskje?

Nå skal det sies da at jeg ikke er noen stor gambler når det gjelder odds-spill (går mest i aksjer og litt spill på hest)
Selv har jeg veldig stor tro på Holund-medalje i morgen som sagt, men ville vel helst sett en odds opp mot 3 for å sette spill på det

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Er det ikke en egen tråd for tipping og odds?
Kanskje et tips.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

KongOlav2 skrev: fre feb 18, 2022 6:48 pm
Jeg er jo sportsidiot på min hals, men har vanskelig å se for meg særlig bedre stemning på noe sportsarrangement enn det var på 30 og 50 km i 2011.
Da fikk du ikke med deg Lillehammer-OL i -94, da Smirre vant 5-mila :) Skulle tro han var nordmann slik han ble heiet fram av tilskuerne. Det glemmer jeg aldri.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

KongOlav2 skrev: fre feb 18, 2022 6:48 pm
netrebske skrev: fre feb 18, 2022 6:08 pm
Tror du overdriver betydningen av publikum for løperne. Klæbo meldte jo fra allerede i sommer at han håpet det skulle bli publikumsfritt i OL.
Nja, tror neppe han ville sagt det samme om det ikke var pandemi.

Og publikum betyr nok en del i normale tider. Husker jeg stod oppe i løypa rett nedenfor Frognerseteren på 5-mila i VM i 2011. Da var det flere løpere som ikke skulle være med i det rennet som gikk rundt løypa før konkurransen startet og filmet publikum. En av dem var Axel Taichman. Stemningen den helga var jo helt absurd. Therese Johaug gikk jo i tet halve løpet og ble nærmest løftet frem av 100 000 tilskuere. Jeg er jo sportsidiot på min hals, men har vanskelig å se for meg særlig bedre stemning på noe sportsarrangement enn det var på 30 og 50 km i 2011.
Ja det er klart det er mer stas med piblikum enn uten, men de er jo smitteredd.
Var bare som et svar til Korgutt som jeg oppfattet stilte seg uforstående til at Niskanen dropper OL femmila i skøyting og heller vil fokusere på å vinne femmila i Holmenkollen, i et år det er publikumsbegrensninger i kollen.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Bronse Holund i morgen er min spådom

startelver

Legg inn av startelver »

Flott, takk for tipset, spillet er satt. Uansett har jeg russeren som favoritt til å vinne.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

startelver skrev: lør feb 19, 2022 12:28 am Flott, takk for tipset, spillet er satt. Uansett har jeg russeren som favoritt til å vinne.
Tipper Klæbo tar dette lett....

Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

Synes i grunnen at manndomsprøve-/klassikerstatusen til den lengste distansen blir litt utvannet i mesterskap, som den siste av stadig flere øvelser. Det er alltid noen som står over fordi de har brent av kruttet på andre distanser, ofte blir det ledige plasser på laget til den som selv måtte ønske å gå, og så handler det like mye om å se hvem som fremdeles har noe å komme med i mesterskapet totalt sett, som om å se hvem som er best på akkurat denne distansen. Femmila i Kollen er i så måte et bedre bud på hvem som er den beste femmilsløperen (selv om en for så vidt kan si det samme om den i et sesongperspektiv). Synd, og ikke spesielt logisk, at den aller tyngste distansen alltid skal gås når utøverne er aller mest slitne.

Gleder meg ikke desto mindre til rennet, og tipper Holund som sterkeste norske kort, med Kruger som dark horse. Synes faktisk ikke Klæbo er i sin aller beste form i dette mesterskapet, tross resultatene han har fått med seg, og da blir vel dette for tøft.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Team Ingebrigtsen skrev: fre feb 18, 2022 12:50 pm Fin-fin trådstart som vanlig :)
Anser Kruger som klart sterkest på denne øvelsen, men nesten umulig å spå hva koronaen har gjort med han, men nesten ingen symptomer høres jo lovende ut. Ellers er det jo litt usikkerhet hvor mye nedadgående formen til Bolsj er, er jo heller ingen fordel for han at distansen går i fri teknikk.

Tipper:
Gull: Kruger
Sølv: Holund
Bronse: Spitsov

Selvfølgelig ingen overraskelse om Bolsj tar medalje.
Enda mer optimistisk på Krugers vegne når han forteller at han har kjørt hardøkter uten å kjenne noen senplager av Covid. Astrid Øyre Slind fikk forresten Korona, var borte en uke, og kom tilbake og fikk 2.plass i det neste ski Classic rennet. Virker at for de med mildest/ingen symptomer så går det ganske greit.

Ellers er det vel en del vind der nå, det kan påvirke løpsutviklingen ganske mye om det er lange partier med motvind. Vi kan også oppleve at noen kan få problemer med kombinasjonen av vind og kald temperatur, det er jo tross alt en 5-mil de skal ut å gå.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Team Ingebrigtsen skrev: lør feb 19, 2022 5:50 am
Team Ingebrigtsen skrev: fre feb 18, 2022 12:50 pm Fin-fin trådstart som vanlig :)
Anser Kruger som klart sterkest på denne øvelsen, men nesten umulig å spå hva koronaen har gjort med han, men nesten ingen symptomer høres jo lovende ut. Ellers er det jo litt usikkerhet hvor mye nedadgående formen til Bolsj er, er jo heller ingen fordel for han at distansen går i fri teknikk.

Tipper:
Gull: Kruger
Sølv: Holund
Bronse: Spitsov

Selvfølgelig ingen overraskelse om Bolsj tar medalje.
Enda mer optimistisk på Krugers vegne når han forteller at han har kjørt hardøkter uten å kjenne noen senplager av Covid. Astrid Øyre Slind fikk forresten Korona, var borte en uke, og kom tilbake og fikk 2.plass i det neste ski Classic rennet. Virker at for de med mildest/ingen symptomer så går det ganske greit.

Ellers er det vel en del vind der nå, det kan påvirke løpsutviklingen ganske mye om det er lange partier med motvind. Vi kan også oppleve at noen kan få problemer med kombinasjonen av vind og kald temperatur, det er jo tross alt en 5-mil de skal ut å gå.
Ikke helt, nei. Utsatt en time, og redusert til en knapp 3-mil..

Noe spesielt i et OL, må en si. Hva skal man skrive om denne i historiebøkene, mon tro? 2 stk. 3-mil i samme OL?
La oss i hvertfall håpe at morgendagens forhold blir bedre. Blir litt kleint med en ny 15 km for damene i morgen.
Sist redigert av DennisB den lør feb 19, 2022 6:11 am, redigert 2 ganger totalt.

Number4

Legg inn av Number4 »

DennisB skrev: lør feb 19, 2022 6:05 am Utsatt en time, og redusert til 3 mil..
Noe spesielt i et OL, må en si. Hva skal man skrive om denne i historiebøkene, mon tro? 2 stk. 3 mil i samme OL?
For en nedtur.

MadBum

Legg inn av MadBum »

OLs høydepunkt for min del. Så blir den både utsatt og nedkortet. Dette er en skandale!!

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

MadBum skrev: lør feb 19, 2022 6:12 am OLs høydepunkt for min del. Så blir den både utsatt og nedkortet. Dette er en skandale!!
Fullstendig latterlig at man skal endre hele øvelsen. Dette blir for dumt. Blir jo en helt annen øvelse enn den som egentlig står på OL-programmet.

DennisB

Legg inn av DennisB »

"At juryen nå har bestemt seg for å korte ned femmilen, får briten Andrew Musgrave til å reagere:

– FIS har nettopp forkortet 50 km i OL til 28 km fordi det er litt kaldt og blåser. Jeg ser ikke hvordan det vil gjøre det varmere eller mindre vindfullt. For en vits! skriver briten på Twitter."

Må si meg enig her. Helt hjelpesløs beslutning. Men kanskje alternativet var å avlyse, det hadde vært enda verre.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

DennisB skrev: lør feb 19, 2022 6:05 am Ikke helt, nei. Utsatt en time, og redusert til en knapp 3-mil..

Noe spesielt i et OL, må en si. Hva skal man skrive om denne i historiebøkene, mon tro? 2 stk. 3-mil i samme OL?
La oss i hvertfall håpe at morgendagens forhold blir bedre. Blir litt kleint med en ny 15 km for damene i morgen.
Ikke noe spesielt, helt utrolig spesielt. Å bare forandre en øvelse som står på programmet. Er jo utøvere som har brukt år på å stille akkurat best forberedt til denne øvelsen, og så endrer man på det, helt sykt. Vil jo være som om utfor gikk på slutten av OL, det ble for dårlig vær, og man skulle si at vi kjører en storslalåm i stedet! Helt uvirkelig. Eller maraton i OL, det er for varmt, dere skal springe halvmaraton i stedet. Helt useriøst å forandre en oppsatt øvelse.

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Lew_Ashby skrev: fre feb 18, 2022 9:30 pm Vinner 15k om Cologna velger å vinne sitt siste renn imorgen. Det skjer.

Hovedspill satt på Holund til 7 i odds hos Unibet. Bolshunov (3.0) selvsagt klar favoritt her, men basert på ørliten svakhet på sprinten (han er mennesklig), og Kruger (4.0) sin sykdom, så synes jeg oddsen på Holund var ok spillbar.
Hvordan gikk det med Bolsjunov på sprinten?

DennisB

Legg inn av DennisB »

Team Ingebrigtsen skrev: lør feb 19, 2022 6:23 am
DennisB skrev: lør feb 19, 2022 6:05 am Ikke helt, nei. Utsatt en time, og redusert til en knapp 3-mil..

Noe spesielt i et OL, må en si. Hva skal man skrive om denne i historiebøkene, mon tro? 2 stk. 3-mil i samme OL?
La oss i hvertfall håpe at morgendagens forhold blir bedre. Blir litt kleint med en ny 15 km for damene i morgen.
Ikke noe spesielt, helt utrolig spesielt. Å bare forandre en øvelse som står på programmet. Er jo utøvere som har brukt år på å stille akkurat best forberedt til denne øvelsen, og så endrer man på det, helt sykt. Vil jo være som om utfor gikk på slutten av OL, det ble for dårlig vær, og man skulle si at vi kjører en storslalåm i stedet! Helt uvirkelig. Eller maraton i OL, det er for varmt, dere skal springe halvmaraton i stedet. Helt useriøst å forandre en oppsatt øvelse.
Ja, det er faktisk helt horribelt. Det blir en ny distanse, og en helt annen inngang til konkurransen. Til og med uttakene kan man nå revurdere, i verste fall.

Men OL er et arrangement som ikke tåler utsettelser utover avslutningsdagen, så her har man sikkert prøvd å komme til et kompromiss. Det er tydeligvis snakk om frykt for frostskader i den sure og kraftige vinden.

Det har vel aldri før skjedd i OLs historie, såvidt meg bekjent, at en konkurranse har vært utsatt, og avviklet i dagene etter avslutningsseremonien.

CliffC

Legg inn av CliffC »

28 km kontra 50 km. Dette er meg bekjent to ulike konkurranser. Ikke skjønner jeg heller hvorfor det er umulig å gå 50 km når det er mulig å gå 28. Dette er en regelrett skandale.

Jeremiah

Legg inn av Jeremiah »

Sik som det har sett ut med været var jeg bekymret for avlysning, men dette blir noe helt annet enn en 5-mil og mildt sagt en nedtur.

DrilloIce

Legg inn av DrilloIce »

Dette var en kjempenedtur ja. Håper de ikke kutter ned 3-mila i morgen bare fordi kvinnene "må" gå kortere distanse, hvis forholdene tillater det.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Hvordan er dette rettferdig? 5 mil skal være 5 mil. Dette et ikke mindre enn en skandale.

lsklars

Legg inn av lsklars »

Jeg sto ikke opp for dette her. Dette er ikke en femmil. Pinlig.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Kunne de ikke heller utsatt til senere i dag eller i morgen? De har vel lysløyper, så de kan gå selv om det ikke er lys? Eventuelt kan de heller utsette hele løpet til i morgen.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Jeremiah skrev: lør feb 19, 2022 6:41 am Sik som det har sett ut med været var jeg bekymret for avlysning, men dette blir noe helt annet enn en 5-mil og mildt sagt en nedtur.
Det hadde vært bedre å utsette i stedet for å få et forkortet løp.

DrilloIce

Legg inn av DrilloIce »

Er vel meldt litt bedre vær i morgen, så hadde kanskje vært mulig å kjøre 5-mil før 3-mila. Men er vel TV-tider etc som veier tyngst for de som bestemmer, så det blir behandlet som et vanlig verdenscuprenn...

anbessa

Legg inn av anbessa »

Mesterskapets største antiklimaks og nedtur. Nitrist.
Fy flate som jeg føler med løperne som har 50 skate som sterkeste øvelse. Eneste fattige trøst er at det kan bli texas når det blir enda viktigere/mer travelt å få bort spurtere.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

DennisB skrev: lør feb 19, 2022 6:29 am Det har vel aldri før skjedd i OLs historie, såvidt meg bekjent, at en konkurranse har vært utsatt, og avviklet i dagene etter avslutningsseremonien.
Jeg så ett innslag tidligere i OL om Eddie Eagan som vant gull i både vinter og sommerlekene. Da han vant gull i bob i 1932 skjedde det visstnok 2-3 dager etter at lekene var avsluttet, på grunn av værutsettelser.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»