Langrenn 2022: 50 km fellesstart, menn (19/2)

Svar
BioDex

Re: Langrenn 2022: 50 km fellesstart, menn (19/2)

Legg inn av BioDex »

Er redd denne løypa er alt for tøff for Klæbo. Er nok først og fremst Holund og kanskje Krüeger vi må stole på her. Men tror nok Bolsh blir tøff å slå også her.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Korgutt skrev: fre feb 18, 2022 3:28 pm På forhånd før femmila ble avviklet i fjor hvor lang tid antydet du at det ville gå før Klæbo og Iversen ble hektet av? Jeg syns jeg aner et aldri så lite snev av at «Klæbo han er da sprinter så aldri i verden om han kan klare å henge på i 50 kilometer» ut av det du skriver. Eller tar jeg feil?
Jeg traff i hvert fall da jeg mente Klæbo var sjanseløs på 30km. Ser ingen grunn til at han skal kunne klare å henge med i morgen. Samtlige løpere i feltet ønsker å kvitte seg med ham, og det klarer de greit i fristil, i disse løypene, på dette føret.

Håper det blir full trøkk fra første meter, slik at den sterkeste løperen vinner. Slik femmilen er ment å være.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

anbessa skrev: fre feb 18, 2022 3:55 pm
Korgutt skrev: fre feb 18, 2022 3:28 pm På forhånd før femmila ble avviklet i fjor hvor lang tid antydet du at det ville gå før Klæbo og Iversen ble hektet av? Jeg syns jeg aner et aldri så lite snev av at «Klæbo han er da sprinter så aldri i verden om han kan klare å henge på i 50 kilometer» ut av det du skriver. Eller tar jeg feil?
Jeg traff i hvert fall da jeg mente Klæbo var sjanseløs på 30km. Ser ingen grunn til at han skal kunne klare å henge med i morgen. Samtlige løpere i feltet ønsker å kvitte seg med ham, og det klarer de greit i fristil, i disse løypene, på dette føret.

Håper det blir full trøkk fra første meter, slik at den sterkeste løperen vinner. Slik femmilen er ment å være.
Du prøver vel ikke så si at det ikke ble gitt full gass under 50 km ifjor vil jeg tro? Bortsett fra høyden som selvsagt er en vesentlig faktor så var jo løypene ifjor minst like harde mener nå jeg da.
Selv er jeg ikke like sikker som deg på at de vil klare å hekte han av. Han vet at han ikke vil få noen hjelp av de andre nordmennene underveis som vil gå for egne sjanser. Det jeg derimot har registrert i år er at Klæbo har økt kapasiteten sin i forhold til ifjor og at det ikke er like lett å kvitte seg med han underveis selv om det såg slik ut i starten av mesterskapet. Har uansett god tro på at nordmennene vil dominere denne distansen samt at det ikke vil være altfor mange utenlandske konkurrenter når det nærmer seg slutten. Imorgen er alle nordmennene medaljekandidater.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Korgutt skrev: fre feb 18, 2022 4:23 pm Bortsett fra høyden som selvsagt er en vesentlig faktor så var jo løypene ifjor minst like harde mener nå jeg da.
Husk også føret som er blytungt. Vil nok få noen karameller på løpere som henger for lenge i morgen. Klæbo er selvfølgelig en medaljekandidat, men tror nok han er avhengig av at det går forholdsvis rolig en stund - noe jeg ikke tror kommer til å skje. Spent på formen til Røthe, men tror det er Lyn som må gjøre jobben for Norge.

Vi kan i alle fall være enig om at det blir en spennende femmil, der alt kan skje! Mange momenter som gjør at det er temmelig åpent, noe jeg liker.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg har stått opp tidlig hver bidige dag under OL. Men 07.00… jeg tror jeg drøyer det til 0730 eller kanskje 08.00

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

anbessa skrev: fre feb 18, 2022 5:09 pm
Korgutt skrev: fre feb 18, 2022 4:23 pm Bortsett fra høyden som selvsagt er en vesentlig faktor så var jo løypene ifjor minst like harde mener nå jeg da.
Husk også føret som er blytungt. Vil nok få noen karameller på løpere som henger for lenge i morgen. Klæbo er selvfølgelig en medaljekandidat, men tror nok han er avhengig av at det går forholdsvis rolig en stund - noe jeg ikke tror kommer til å skje. Spent på formen til Røthe, men tror det er Lyn som må gjøre jobben for Norge.

Vi kan i alle fall være enig om at det blir en spennende femmil, der alt kan skje! Mange momenter som gjør at det er temmelig åpent, noe jeg liker.
Blytungt føre? Da kan man glemme den sluttiden på litt over 2 timer som noen antydet lenger oppe i tråden. Chervotkin brukte over halvtimen på stafetten og Niskanen gikk fortere enn det de brukte på fristiletappene. Da vil jeg anslå rundt 27 minutter på mila som vil gi en sluttid på rundt 2t 15 minutt.

startelver

Legg inn av startelver »

3.35 i odds på Bulshonov synes jeg er verdt en innsats, selv om mange mener han er i ferd med å miste formen, er det noen som tåler lange løp i høyden er det han.
Kruger er satt opp som nummer 2 av favorittene med 3.75 , men stor usikkerhet om hans form så bør man være forsiktig.

Ellers kan man f.eks spille på Klæbo topp 6 til 2 i odds. En Klæboseier gir 8 i odds.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

En helt åpen konkurranse etter Bols' mer menneskelige trekk på de seneste distansene. Men han kan nok ikke avskrives.

Krüger best på papiret, men frykter Kina-viruset har satt han tilbake. Tror vel mest på .... Holund.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Korgutt skrev: fre feb 18, 2022 1:59 pm
jakral skrev: fre feb 18, 2022 1:56 pm Niskanen sparer kruttet til femmila i Holmenkollen om noen uker. Den går i klassisk og den har han fortsatt aldri vunnet.
En femmil som arrangøren ikke ønsker publikum ute i løypa. Da FIS stiller strenge krav til tilskuere langs løypa pga smittevernhensyn til løperne. De ønsker ikke at løpere skal bli smittet av publikum.
Tror du overdriver betydningen av publikum for løperne. Klæbo meldte jo fra allerede i sommer at han håpet det skulle bli publikumsfritt i OL.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

netrebske skrev: fre feb 18, 2022 6:08 pm
Korgutt skrev: fre feb 18, 2022 1:59 pm
jakral skrev: fre feb 18, 2022 1:56 pm Niskanen sparer kruttet til femmila i Holmenkollen om noen uker. Den går i klassisk og den har han fortsatt aldri vunnet.
En femmil som arrangøren ikke ønsker publikum ute i løypa. Da FIS stiller strenge krav til tilskuere langs løypa pga smittevernhensyn til løperne. De ønsker ikke at løpere skal bli smittet av publikum.
Tror du overdriver betydningen av publikum for løperne. Klæbo meldte jo fra allerede i sommer at han håpet det skulle bli publikumsfritt i OL.
Men nå er det FIS som har satt disse reglene og jeg tror ikke de ønsker noen folkefest ute i løypa. Men er ikke første gangen at løperne er på kollisjonskurs med FIS og jeg tror heller ikke at det er siste gang. Er forøvrig enig med deg i at løperne selv vil ha folkefest. Men jeg tror ikke de får viljen sin selv om jeg håper det.

Myhre

Legg inn av Myhre »

For meg er dette høydepunktet i alle skimesterskap. Manndomsprøve nummer 1. Hadde vært stort med en norsk vinner.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Korgutt skrev: fre feb 18, 2022 6:12 pm
netrebske skrev: fre feb 18, 2022 6:08 pm
Korgutt skrev: fre feb 18, 2022 1:59 pm

En femmil som arrangøren ikke ønsker publikum ute i løypa. Da FIS stiller strenge krav til tilskuere langs løypa pga smittevernhensyn til løperne. De ønsker ikke at løpere skal bli smittet av publikum.
Tror du overdriver betydningen av publikum for løperne. Klæbo meldte jo fra allerede i sommer at han håpet det skulle bli publikumsfritt i OL.
Men nå er det FIS som har satt disse reglene og jeg tror ikke de ønsker noen folkefest ute i løypa. Men er ikke første gangen at løperne er på kollisjonskurs med FIS og jeg tror heller ikke at det er siste gang. Er forøvrig enig med deg i at løperne selv vil ha folkefest. Men jeg tror ikke de får viljen sin selv om jeg håper det.
Tror du må lese en gang til hva jeg skrev. Publikumsfritt betyr ikke folkefest..

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Myhre skrev: fre feb 18, 2022 6:16 pm For meg er dette høydepunktet i alle skimesterskap. Manndomsprøve nummer 1. Hadde vært stort med en norsk vinner.
Manndomsprøve er 5 mila med intervallstart i ensom kamp mot klokka.
Der flere møter veggen de siste 10 km og sprekker. Man skal ikke ha krefter igjen til å spurte etter 49,5 km.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

netrebske skrev: fre feb 18, 2022 6:30 pm
Korgutt skrev: fre feb 18, 2022 6:12 pm
netrebske skrev: fre feb 18, 2022 6:08 pm

Tror du overdriver betydningen av publikum for løperne. Klæbo meldte jo fra allerede i sommer at han håpet det skulle bli publikumsfritt i OL.
Men nå er det FIS som har satt disse reglene og jeg tror ikke de ønsker noen folkefest ute i løypa. Men er ikke første gangen at løperne er på kollisjonskurs med FIS og jeg tror heller ikke at det er siste gang. Er forøvrig enig med deg i at løperne selv vil ha folkefest. Men jeg tror ikke de får viljen sin selv om jeg håper det.
Tror du må lese en gang til hva jeg skrev. Publikumsfritt betyr ikke folkefest..
Det har du helt rett i.😂😂
Hva jeg leste fremstår som en gåte for meg.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

netrebske skrev: fre feb 18, 2022 6:08 pm
Tror du overdriver betydningen av publikum for løperne. Klæbo meldte jo fra allerede i sommer at han håpet det skulle bli publikumsfritt i OL.
Nja, tror neppe han ville sagt det samme om det ikke var pandemi.

Og publikum betyr nok en del i normale tider. Husker jeg stod oppe i løypa rett nedenfor Frognerseteren på 5-mila i VM i 2011. Da var det flere løpere som ikke skulle være med i det rennet som gikk rundt løypa før konkurransen startet og filmet publikum. En av dem var Axel Taichman. Stemningen den helga var jo helt absurd. Therese Johaug gikk jo i tet halve løpet og ble nærmest løftet frem av 100 000 tilskuere. Jeg er jo sportsidiot på min hals, men har vanskelig å se for meg særlig bedre stemning på noe sportsarrangement enn det var på 30 og 50 km i 2011.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

En femmil i intervallstart i disse løypene med de forholdene som har vært hadde vært helt utrolig episk.

startelver

Legg inn av startelver »

Bookmakerne spriker noe helt vanvittig på oddsen på Bulshonov. Betsson er helt nede på 2.00 , Unibet har 3 i odds og Coolbet 3.65

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

startelver skrev: fre feb 18, 2022 7:28 pm Bookmakerne spriker noe helt vanvittig på oddsen på Bulshonov. Betsson er helt nede på 2.00 , Unibet har 3 i odds og Coolbet 3.65
Favoritt hos Betsson da? Men er det andre løpere som har lavere odds enn Bolsjunov blant de 2 andre selskapene?

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Neptun skrev: fre feb 18, 2022 6:39 pm
Myhre skrev: fre feb 18, 2022 6:16 pm For meg er dette høydepunktet i alle skimesterskap. Manndomsprøve nummer 1. Hadde vært stort med en norsk vinner.
Manndomsprøve er 5 mila med intervallstart i ensom kamp mot klokka.
Der flere møter veggen de siste 10 km og sprekker. Man skal ikke ha krefter igjen til å spurte etter 49,5 km.
Var en debattant på gamle VGD som insisterte på å kalle dagens variant av distansen med fellesstart for "50.kilometer" og ikke "5-mila" siden den varianten i intervall høres mye tyngre og seigere ut enn en "skarve" 50.kilometer i fellesstart 🙂

startelver

Legg inn av startelver »

Korgutt skrev: fre feb 18, 2022 7:31 pm
startelver skrev: fre feb 18, 2022 7:28 pm Bookmakerne spriker noe helt vanvittig på oddsen på Bulshonov. Betsson er helt nede på 2.00 , Unibet har 3 i odds og Coolbet 3.65
Favoritt hos Betsson da? Men er det andre løpere som har lavere odds enn Bolsjunov blant de 2 andre selskapene?
Nei, er favoritt hos samtlige , men du får litt bedre odds på Kruger hos Betsson, dårligere på Bulsj

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Vinner 15k om Cologna velger å vinne sitt siste renn imorgen. Det skjer.

Hovedspill satt på Holund til 7 i odds hos Unibet. Bolshunov (3.0) selvsagt klar favoritt her, men basert på ørliten svakhet på sprinten (han er mennesklig), og Kruger (4.0) sin sykdom, så synes jeg oddsen på Holund var ok spillbar.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

JODDEMM skrev: fre feb 18, 2022 7:52 pm
Neptun skrev: fre feb 18, 2022 6:39 pm
Myhre skrev: fre feb 18, 2022 6:16 pm For meg er dette høydepunktet i alle skimesterskap. Manndomsprøve nummer 1. Hadde vært stort med en norsk vinner.
Manndomsprøve er 5 mila med intervallstart i ensom kamp mot klokka.
Der flere møter veggen de siste 10 km og sprekker. Man skal ikke ha krefter igjen til å spurte etter 49,5 km.
Var en debattant på gamle VGD som insisterte på å kalle dagens variant av distansen med fellesstart for "50.kilometer" og ikke "5-mila" siden den varianten i intervall høres mye tyngre og seigere ut enn en "skarve" 50.kilometer i fellesstart 🙂
Jeg er helt enig i den beskrivelsen.
Det er også den gamle femmilskongen Bjørn Dæhlie som ikke synes 50 km fellesstart er noen manndomsprøve.
Selvsagt ikke til forkleinelse for dagens utøvere som sikkert er helt enige.

hamplenedomplenedis
Innlegg: 801

Legg inn av hamplenedomplenedis »

Selv om det er fellesstart i morgen, er det ingen tvil om at det blir en blytung 5-mil, som kommer til å skille.

Vi er på ca 1700 meters høyde over havet.
Man skal gå 6 runder a 8460 meter
Rundene har en høydeforskjell på 82 meter, og en total stigning på 327 meter.
Det er spådd meget kaldt (effektiv temperatur kan gå ned mot 25 minus)

Løypa har nesten like mye stigning som i Holmenkollen, men bakkene er ikke så lange som i Kollen.

Brukeravatar
Soccermannen
Innlegg: 1207

Legg inn av Soccermannen »

Hvor lang tid kommer de til å bruke på 50km i denne løypa ca?

lund

Legg inn av lund »

Det er mye som tyder på at Holund er i klart stigende form. På 15 km klassisk var han bare 26 sekunder bak Bolshunov og på stafetten var han 14 sekunder raskere enn Spitsov på sin etappe (ei heller var det særlig hjelp å få av de andre på etappen). Jeg er litt 50/50 på hvem som er størst favoritt av de to. Kruger har jo selvsagt et hakket høyere toppnivå enn resten, men helt umulig å forutsi hvordan sykdommen vil slå ut de siste par milene (for øvrig verdt å merke seg at skiskytteren Latypov hadde korona i januar men har vært i ganske god form i OL nå.)
Har også en mistanke om at Klæbo kan finne på noe lurt i morgen og ha mye å gå på de to siste milene. Jeg tipper han satser på smartere løpsdisponering og at noen foran skal sprekke på slutten. (Med andre ord tror jeg ikke han vil prøve å følge om f.eks. Bolshunov setter inn et jevnt bakkerykk tidlig i løpet.)

hamplenedomplenedis
Innlegg: 801

Legg inn av hamplenedomplenedis »

Soccermannen skrev: fre feb 18, 2022 9:49 pm Hvor lang tid kommer de til å bruke på 50km i denne løypa ca?
Tipper ett sted mellom 2:05 og 2:10.

lund

Legg inn av lund »

Soccermannen skrev: fre feb 18, 2022 9:49 pm Hvor lang tid kommer de til å bruke på 50km i denne løypa ca?
Tipper over 2.15.

hamplenedomplenedis
Innlegg: 801

Legg inn av hamplenedomplenedis »

lund skrev: fre feb 18, 2022 9:51 pm Det er mye som tyder på at Holund er i klart stigende form. På 15 km klassisk var han bare 26 sekunder bak Bolshunov og på stafetten var han 14 sekunder raskere enn Spitsov på sin etappe (ei heller var det særlig hjelp å få av de andre på etappen). Jeg er litt 50/50 på hvem som er størst favoritt av de to. Kruger har jo selvsagt et hakket høyere toppnivå enn resten, men helt umulig å forutsi hvordan sykdommen vil slå ut de siste par milene (for øvrig verdt å merke seg at skiskytteren Latypov hadde korona i januar men har vært i ganske god form i OL nå.)
Har også en mistanke om at Klæbo kan finne på noe lurt i morgen og ha mye å gå på de to siste milene. Jeg tipper han satser på smartere løpsdisponering og at noen foran skal sprekke på slutten. (Med andre ord tror jeg ikke han vil prøve å følge om f.eks. Bolshunov setter inn et jevnt bakkerykk tidlig i løpet.)
Har god tro på HC i morgen jeg også. Løype, høyde over havet og temperatur/føreforhold tilsier at dette blir en blytung 5-mil, og det kler en "O2-snapper" som HC perfekt. Blir faktisk overrasket og litt skuffet om ikke HC greier en medalje i morgen.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Russerne hadde i flere tiår en tendens til å dabbe av veldig utover i mesterskap. En av hovedårsakene til at Norge lenge slet med å vinne ei 3-mil i mesterskap, mens 5-mila gjerne gikk veien. Vil overraske meg veldig om ikke Bolshunov og Spitsov også fremstår mer menneskelige i mesterskapets siste løp for guttas del. Her blir nok dagsformen avgjørende i ei blytung løype.

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

george_hincapie skrev: fre feb 18, 2022 7:09 pm En femmil i intervallstart i disse løypene med de forholdene som har vært hadde vært helt utrolig episk.
Enig. Det hadde vært ellevilt, med sannsynligvis veldige endringer i toppen mot slutten av løpet. Sprekker i fleng og løpere som knapt kommer til mål....søren altså for den der fellesstart greia!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»