Meltwater Champions Chess Tour

Svar
InsVerderben

Re: Meltwater Champions Chess Tour

Legg inn av InsVerderben »

Centrist skrev: man sep 19, 2022 8:33 pm
InsVerderben skrev: man sep 19, 2022 8:24 pm Helt greit at MC demonstrerer og virkelig setter ting på spissen, og det som forøvrig er fullstendig uakseptabelt og latterlig oppførsel er å jukse.

Som andre har nevnt er det nærmest umulig å avsløre juks, men du mener altså at bevisbyrden ligger på MC og ikke FIDE, eller på Niemann ved å bevise sin uskyld?!
Tall order...!
Klart at det selvfølgelig er mer kritikkverdig og uakseptabelt å jukse (og forsåvidt ved senere anledninger lyve om nettopp dette), men det er to ulike saker. Det ene fratar ikke det andre ansvar. Alt dette sier seg selv.

Jeg er fullstendig klar over at det er nærmest umulig å avsløre juks. Jeg bemerker meg at det finnes veldig mange andre måter Carlsen kunne håndtert dette på selv om det ikke ligger på han direkte å bevise at Niemann jukser.

Til din siste kommentar. Det er selvfølgelig ikke Niemann sitt ansvar å bevise sin uskyld. Jeg fatter ikke at det kan være opp til diskusjon en gang.

Det er FIDE sitt ansvar å fatte en beslutning, og legge frem evt. bevis. Da er det på sin plass at alle andre gir FIDE en fair mulighet til å gjøre nettopp dette, ved å 1. Gi de eventuelt innspill/bevis man selv sitter på og 2. Ikke ta saken i egne hender.
Greit nok å overlate bevisføringen til FIDE. Jeg mener likevel at Niemann burde stilles under et særdeles kritisk lys, gitt hans forhistorie med å jukse og event. avkreves bevis for sin uskyld, men din påstand om at M. Carlsen skal legge fram bevis for Niemans skyld, vel; "jeg"fatter ikke at det kan være opp til diskusjon en gang....!"

Jompa

Legg inn av Jompa »

Aronian forstår Magnus sin frustrasjon. Sier han ikke visste så mye om flere ting, og at han mener Niemann er en person som ikke har spilt "rent" online.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Tommel opp og applaus fra Magnus til Prag etter partiet. Har tydeligvis stor respekt for inderen.

Centrist

Legg inn av Centrist »

InsVerderben skrev: man sep 19, 2022 9:37 pm Greit nok å overlate bevisføringen til FIDE. Jeg mener likevel at Niemann burde stilles under et særdeles kritisk lys, gitt hans forhistorie med å jukse og event. avkreves bevis for sin uskyld, men din påstand om at M. Carlsen skal legge fram bevis for Niemans skyld, vel; "jeg"fatter ikke at det kan være opp til diskusjon en gang....!"
Nå tolker du det jeg sier utvidende, og tillegger meg meninger jeg ikke har. Jeg sier ikke at Carlsen skal legge frem bevis for Niemanns skyld. For å gjøre en litt søk sammenligning: I en kriminalsak henter man inn vitner for å gjøre jobben enklere for politiet og dommerne. Det er litt der jeg vil. Det er mer ansvarsbevisst av Carlsen å ta dette internt med FIDE og eventuelt herunder si hva han mener og hva de ulike aspektene indikerer enn å resignere etter ett trekk.

Det er da vel ingen tvil om at Carlsen må (ihvertfall bør) sitte på sterke indisier som tilsier at Niemann jukser. Det kan godt være mulig disse er delt med FIDE, men da burde han i så fall si seg fornøyd med det og eventuelt komme med en uttalelse at han ikke er interessert i å spille mot Niemann enn så lenge.

Som sagt, så er vi enige i i at Niemann skal stilles under et særlig kritisk lys, og det er det jo ingen tvil om at han er nå.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Centrist skrev: man sep 19, 2022 10:12 pm
InsVerderben skrev: man sep 19, 2022 9:37 pm Greit nok å overlate bevisføringen til FIDE. Jeg mener likevel at Niemann burde stilles under et særdeles kritisk lys, gitt hans forhistorie med å jukse og event. avkreves bevis for sin uskyld, men din påstand om at M. Carlsen skal legge fram bevis for Niemans skyld, vel; "jeg"fatter ikke at det kan være opp til diskusjon en gang....!"
Nå tolker du det jeg sier utvidende, og tillegger meg meninger jeg ikke har. Jeg sier ikke at Carlsen skal legge frem bevis for Niemanns skyld. For å gjøre en litt søk sammenligning: I en kriminalsak henter man inn vitner for å gjøre jobben enklere for politiet og dommerne. Det er litt der jeg vil. Det er mer ansvarsbevisst av Carlsen å ta dette internt med FIDE og eventuelt herunder si hva han mener og hva de ulike aspektene indikerer enn å resignere etter ett trekk.

Det er da vel ingen tvil om at Carlsen må (ihvertfall bør) sitte på sterke indisier som tilsier at Niemann jukser. Det kan godt være mulig disse er delt med FIDE, men da burde han i så fall si seg fornøyd med det og eventuelt komme med en uttalelse at han ikke er interessert i å spille mot Niemann enn så lenge.

Som sagt, så er vi enige i i at Niemann skal stilles under et særlig kritisk lys, og det er det jo ingen tvil om at han er nå.
Vel, du har skrevet at MC ikke har lagt fram bevis for Niemans juks i tidligere innlegg og jeg forsto det slik at du ved det tilla MC bevisbyrden. Mulig jeg misforsto og overtolket og beklager i så fall. ;)
Håper uansett at FIDE tar tak i denne saken.

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

Alltid digget Magnus, men det han driver med nå er grenseløst nedrig. Han må komme med noe håndfast. Man kan ikke indirekte kalle en konkurrent for juksermaker når det ikke foreligger noe som helst av bevis eller indisier.

Kast Magnus ut av turneringen. Oppfører seg som en liten drittunge.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Triste tider. Sjakk vil aldri bli det samme uten MC, og da er det naturligvis trist om det viser seg at det går mot slutten.

Andy

Legg inn av Andy »

Flott at Carlsen ikke aksepterer å spille mot juksemakere. Som den desidert beste spilleren kan han gjøre dette uten at folk tror han kun vil kvitte seg med en kommende konkurrent, det er nok vanskeligere for de andre spillerne å stå opp mot juks på denne måten.

Andrii Punin analyserte jo Niemann i diverse turneringer, og i enkelte turneringer gjorde han det beste computertrekket 20-30 ganger på rad over flere partier. Sannsynligheten for å få til dette uten hjelp er lik 0, dette vet selvsagt også Magnus. Kan ikke fatte annet enn at disse bevisene ville holdt i en hvilken som helst rettssak. Dere som mener at det ikke finnes noen håndfaste bevis på juks må gjerne forklare hvorfor dette ikke er bevis nok.

Det er mer sannsynlig at Carlsen ikke tapte med vilje enn at Niemann ikke jukser, det vil være veldig rart om Carlsen blir kastet ut av turneringen når Niemann får spille.

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

Andy skrev: tir sep 20, 2022 2:02 am Flott at Carlsen ikke aksepterer å spille mot juksemakere. Som den desidert beste spilleren kan han gjøre dette uten at folk tror han kun vil kvitte seg med en kommende konkurrent, det er nok vanskeligere for de andre spillerne å stå opp mot juks på denne måten.

Andrii Punin analyserte jo Niemann i diverse turneringer, og i enkelte turneringer gjorde han det beste computertrekket 20-30 ganger på rad over flere partier. Sannsynligheten for å få til dette uten hjelp er lik 0, dette vet selvsagt også Magnus. Kan ikke fatte annet enn at disse bevisene ville holdt i en hvilken som helst rettssak. Dere som mener at det ikke finnes noen håndfaste bevis på juks må gjerne forklare hvorfor dette ikke er bevis nok.

Det er mer sannsynlig at Carlsen ikke tapte med vilje enn at Niemann ikke jukser, det vil være veldig rart om Carlsen blir kastet ut av turneringen når Niemann får spille.
Poenget er at Carlsen må underbygge påstandene sine. Det er ikke rettferdig å la det henge i luften på den måten. Skulle være en smal sak hvis Carlsen er så overbevist. Nå oppfører han seg som en idiot.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

All-Equal skrev: tir sep 20, 2022 7:18 am
Poenget er at Carlsen må underbygge påstandene sine. Det er ikke rettferdig å la det henge i luften på den måten. Skulle være en smal sak hvis Carlsen er så overbevist. Nå oppfører han seg som en idiot.
Det er ikke Carlsen sin jobb, det er selvsagt FIDE og de enkelte turneringer som skal gjøre. De må jo ha et apparat for å gjøre denne etterforskningen, gå igjennom samtlige partier han har spilt - hente vitneavhør fra spillere og dommere, be andre som sitter på dokumentasjon å komme frem. Avhøre den som er mistenkt for juks og suspendere han frem til de kommer med sin rapport og avgjørelse.

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

GoingKronos skrev: tir sep 20, 2022 9:42 am
All-Equal skrev: tir sep 20, 2022 7:18 am
Poenget er at Carlsen må underbygge påstandene sine. Det er ikke rettferdig å la det henge i luften på den måten. Skulle være en smal sak hvis Carlsen er så overbevist. Nå oppfører han seg som en idiot.
Det er ikke Carlsen sin jobb, det er selvsagt FIDE og de enkelte turneringer som skal gjøre. De må jo ha et apparat for å gjøre denne etterforskningen, gå igjennom samtlige partier han har spilt - hente vitneavhør fra spillere og dommere, be andre som sitter på dokumentasjon å komme frem. Avhøre den som er mistenkt for juks og suspendere han frem til de kommer med sin rapport og avgjørelse.
Hvorfor skal FIDE iverksette noe slikt - har de en grunn til å anta at det har foregått noe ulovlig?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Har det noen gang vært noe tvil om at Carlsen er en ganske ufyselig type?

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Arrogant det er Carlsen absolutt

TrueTopRed

Legg inn av TrueTopRed »

All-Equal skrev: man sep 19, 2022 10:31 pm Alltid digget Magnus, men det han driver med nå er grenseløst nedrig. Han må komme med noe håndfast.
Akkurat det er jeg enig i. Utifra hvordan Magnus Carlsen har oppført seg tidligere , så tror jeg nok bare at han taklet å tape den forrige kampen veldig veldig dårlig og at det kun er det som førte det det som skjedde nå sist. Ikke at Magnus faktisk tror at det skjedde noe ulovlig.

Kanskje det er et tegn på at han bør legge opp eller ta en pause for å gå gløden tilbake.

malvolio

Legg inn av malvolio »

Mr.Meep skrev: tir sep 20, 2022 12:46 pm Arrogant det er Carlsen absolutt
Man kan vel si han har opparbeidet seg en viss rett til å være det, også. Og jeg kan forstå det dersom han føler at det er han, om noen, som har autoritet til å ta denne bataljen.
Men jeg synes han bør passe seg, det er noen uheldige presedenser.
Minst to av verdensmestrene (Steinitz og Fischer) "bikket over" (og man kan vel diskutere et par av de andre, også).

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Er en tynn linje å oppføre seg sånn uten å ha tilstrekkelig bevis ja.


Om Niemann skulle overleve dette så forundrer det meg ikke om Carlsen legger opp

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

All-Equal skrev: tir sep 20, 2022 7:18 am
Andy skrev: tir sep 20, 2022 2:02 am Flott at Carlsen ikke aksepterer å spille mot juksemakere. Som den desidert beste spilleren kan han gjøre dette uten at folk tror han kun vil kvitte seg med en kommende konkurrent, det er nok vanskeligere for de andre spillerne å stå opp mot juks på denne måten.

Andrii Punin analyserte jo Niemann i diverse turneringer, og i enkelte turneringer gjorde han det beste computertrekket 20-30 ganger på rad over flere partier. Sannsynligheten for å få til dette uten hjelp er lik 0, dette vet selvsagt også Magnus. Kan ikke fatte annet enn at disse bevisene ville holdt i en hvilken som helst rettssak. Dere som mener at det ikke finnes noen håndfaste bevis på juks må gjerne forklare hvorfor dette ikke er bevis nok.

Det er mer sannsynlig at Carlsen ikke tapte med vilje enn at Niemann ikke jukser, det vil være veldig rart om Carlsen blir kastet ut av turneringen når Niemann får spille.
Poenget er at Carlsen må underbygge påstandene sine. Det er ikke rettferdig å la det henge i luften på den måten. Skulle være en smal sak hvis Carlsen er så overbevist. Nå oppfører han seg som en idiot.
Tror, som mange har nevnt her inne, at akkurat dét ikke er "en smal sak" men tvert imot meget vanskelig.
Videre antar jeg at MC vet dette og OM han går for hardt på, risikerer han et gigantisk søksmål fra Nieman.

Grei oppførsel av MC og kostelig at folk blir så opprørte rundt det. 😉

All selvhøytidelighet rundt sjakken&dens kutyme, forventning til og tro på "gentleman rules", etc kan i grunn skrotes for sjakk er like "dirty" som andre sammenlignbare konkurranser/idretter og juks samt litt kontroversiell oppførsel har vel lenge vært endel av gamet....!?

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Solvgutt1 skrev: tir sep 20, 2022 12:28 pm Har det noen gang vært noe tvil om at Carlsen er en ganske ufyselig type?
Absolutt feil. Ufyselig vil jeg si er veldig feil. Han har tiltet ett par ganger og selvsagt vært småarrogang også noen ganger.
Men når man er verdens beste kan man vel tillate seg det.
Forøvrig er det vel en ganske lang liste over arrogante typer av de som er veldig gode i en idrett. Neppe tilfeldig!

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

En annen ting angående søksmål. Det er vel ikke bare det heller. MC kan jo bare nekte å reise til USA. For han som også er interessert i basketball så vil det jo være kjedelig, men allikevel. Man kan jo selvsagt ta søksmålet i Norge, men i Norge har man jo ikke de svært høye erstatningene og det er vanskelig og se for seg noe annet ett at han i værste fall kan bli dømt til en mer symbolsk erstatning i Norge.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

All-Equal skrev: tir sep 20, 2022 7:18 am
Andy skrev: tir sep 20, 2022 2:02 am Flott at Carlsen ikke aksepterer å spille mot juksemakere. Som den desidert beste spilleren kan han gjøre dette uten at folk tror han kun vil kvitte seg med en kommende konkurrent, det er nok vanskeligere for de andre spillerne å stå opp mot juks på denne måten.

Andrii Punin analyserte jo Niemann i diverse turneringer, og i enkelte turneringer gjorde han det beste computertrekket 20-30 ganger på rad over flere partier. Sannsynligheten for å få til dette uten hjelp er lik 0, dette vet selvsagt også Magnus. Kan ikke fatte annet enn at disse bevisene ville holdt i en hvilken som helst rettssak. Dere som mener at det ikke finnes noen håndfaste bevis på juks må gjerne forklare hvorfor dette ikke er bevis nok.

Det er mer sannsynlig at Carlsen ikke tapte med vilje enn at Niemann ikke jukser, det vil være veldig rart om Carlsen blir kastet ut av turneringen når Niemann får spille.
Poenget er at Carlsen må underbygge påstandene sine. Det er ikke rettferdig å la det henge i luften på den måten. Skulle være en smal sak hvis Carlsen er så overbevist. Nå oppfører han seg som en idiot.
Hvilke påstander?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

VivaLV skrev: tir sep 20, 2022 2:01 pm
Solvgutt1 skrev: tir sep 20, 2022 12:28 pm Har det noen gang vært noe tvil om at Carlsen er en ganske ufyselig type?
Absolutt feil. Ufyselig vil jeg si er veldig feil. Han har tiltet ett par ganger og selvsagt vært småarrogang også noen ganger.
Men når man er verdens beste kan man vel tillate seg det.
Forøvrig er det vel en ganske lang liste over arrogante typer av de som er veldig gode i en idrett. Neppe tilfeldig!
Sur, grinete, arrogant, frekk. Tjener seg vel rik på å reklamere for Unibet. Ekkel type som er god i sjakk.

TrueTopRed

Legg inn av TrueTopRed »

VivaLV skrev: tir sep 20, 2022 2:01 pm Absolutt feil. Ufyselig vil jeg si er veldig feil. Han har tiltet ett par ganger og selvsagt vært småarrogang også noen ganger.
Men når man er verdens beste kan man vel tillate seg det.
Forøvrig er det vel en ganske lang liste over arrogante typer av de som er veldig gode i en idrett. Neppe tilfeldig!
Har null problemer med at han gjør dette og bestemmer sin egen vei. Men nekter å tro at det er et plannert kup og mer at han mister det og at det blir som en type mindgames som når han pga han selv, om ikke ville det sett langt bedre ut å feiet over unggutten på brettet.

Spent på hva som skjer hvis de møtes igjen.
Sist redigert av TrueTopRed den tir sep 20, 2022 2:10 pm, redigert 1 gang totalt.

Jack

Legg inn av Jack »

:lol:

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

TrueTopRed skrev: tir sep 20, 2022 2:09 pm
VivaLV skrev: tir sep 20, 2022 2:01 pm Absolutt feil. Ufyselig vil jeg si er veldig feil. Han har tiltet ett par ganger og selvsagt vært småarrogang også noen ganger.
Men når man er verdens beste kan man vel tillate seg det.
Forøvrig er det vel en ganske lang liste over arrogante typer av de som er veldig gode i en idrett. Neppe tilfeldig!
Har null problemer med at han gjør dette og bestemmer sin egen vei. Men nekter å tro at det er et plannert kup og mer at han mister det og at det blir som en type mindgames som når han pga han selv, om ikke ville det sett langt bedre ut å feiet over unggutten på brettet.

Spent på hva som skjer hvis de møtes igjen.
Ikke hold pusten...😉

TrueTopRed

Legg inn av TrueTopRed »

InsVerderben skrev: tir sep 20, 2022 2:15 pm Ikke hold pusten...😉
Håper han stiller ;)

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

TrueTopRed skrev: tir sep 20, 2022 2:09 pm
VivaLV skrev: tir sep 20, 2022 2:01 pm Absolutt feil. Ufyselig vil jeg si er veldig feil. Han har tiltet ett par ganger og selvsagt vært småarrogang også noen ganger.
Men når man er verdens beste kan man vel tillate seg det.
Forøvrig er det vel en ganske lang liste over arrogante typer av de som er veldig gode i en idrett. Neppe tilfeldig!
Har null problemer med at han gjør dette og bestemmer sin egen vei. Men nekter å tro at det er et plannert kup og mer at han mister det og at det blir som en type mindgames som når han pga han selv, om ikke ville det sett langt bedre ut å feiet over unggutten på brettet.

Spent på hva som skjer hvis de møtes igjen.
Da blir det skolematten :-)
Evnt. F3-E5 og så G4 og så matt

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

VivaLV skrev: tir sep 20, 2022 2:01 pm
Solvgutt1 skrev: tir sep 20, 2022 12:28 pm Har det noen gang vært noe tvil om at Carlsen er en ganske ufyselig type?
Absolutt feil. Ufyselig vil jeg si er veldig feil. Han har tiltet ett par ganger og selvsagt vært småarrogang også noen ganger.
Men når man er verdens beste kan man vel tillate seg det.
Så hvis han hadde vært verdens 5. beste eller 10. beste så kunne han ikke tillatt seg det? Jo høyere ranket, jo større tillatelse til å oppføre seg arrogant?

Jack

Legg inn av Jack »

Det er morsomt når folk velger å uttale seg om greier de ikke har peiling på. God underholdning!🍿

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Folk_flesk skrev: tir sep 20, 2022 3:17 pm
VivaLV skrev: tir sep 20, 2022 2:01 pm
Solvgutt1 skrev: tir sep 20, 2022 12:28 pm Har det noen gang vært noe tvil om at Carlsen er en ganske ufyselig type?
Absolutt feil. Ufyselig vil jeg si er veldig feil. Han har tiltet ett par ganger og selvsagt vært småarrogang også noen ganger.
Men når man er verdens beste kan man vel tillate seg det.
Så hvis han hadde vært verdens 5. beste eller 10. beste så kunne han ikke tillatt seg det? Jo høyere ranket, jo større tillatelse til å oppføre seg arrogant?
Det er jo litt av poenget da. Mulig 10. beste også kunne tillatt seg dette. Men det er kanskje 5-10 mennesker i verden som klarer å se at dette ser merkelig ut.
Og hvis man legger til tidligere juks, nye påstander om juks fra chess.com som ikke er besvart og analyser av han fra Ukrina så blir indisene sterkere og sterkere.

TrueTopRed

Legg inn av TrueTopRed »

VivaLV skrev: tir sep 20, 2022 3:07 pm Da blir det skolematten :-)
Evnt. F3-E5 og så G4 og så matt
Mest sannsynlig vinner han greit ja. Kunnskapsmessig er det enveiskjøring, men mulig at en magnus som ikke er maks motivert er sin egen største fiende.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sjakk»