Langrenn 2022: 30 km fellesstart, kvinner (20/2)

Svar
Jompa

Re: Langrenn 2022: 30 km fellesstart, kvinner (20/2)

Legg inn av Jompa »

sertono skrev: søn feb 20, 2022 2:13 pm Langrennsmessig er dette faktisk Sveriges dårligste OL på 20 år, ganske utrolig med tanke på det damelaget de har og forventningene før OL.

"Skidlandslagets sämsta OS på 20 år

OS 2022 i Peking: Fyra medaljer varav ett guld.
OS 2018 i Pyeongchang: Sex medaljer varav två guld.
OS 2014 i Sotji: Elva medaljer varav tre guld.
OS 2010 i Vancouver: Sju medaljer varav tre guld.
OS 2006 i Turin: Fem medaljer varav två guld.
OS 2002 i Salt lake city: Två medaljer, inga guld."
Sverige har virkelig overprestert i tidligere OL, og har hatt god hjelp av ski/form. Har sagt det før men ta Kalla som kun har fire verdenscupseire (om vi ser bort fra tour seire), men rasket allikevel med seg 3 OL-gull. I år var det stang ut for de. Hadde noen sagt til meg før OL at de svenske damene ikke ville ta noen medaljer på distanse hadde det vært vanskelig å tro. Ei heller at de verken vant stafetten eller sprintstafetten.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Neptun skrev: søn feb 20, 2022 1:38 pm
ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 10:44 am
BioDex skrev: søn feb 20, 2022 10:29 am Herlig å se Johaug paradere inn til sitt 3. OL gull. Har nå 9 gull på rad ind. etter utestengelsen, 10 tar man med 3-mils gullet fra 2015. En rekord som blir meget vanskelig å slå. Vant også sitt 5. gull på 30km, og legger Bjørgen bak seg. Håper virkelig hun satser noen år til.
Bjørgen har vel også 5 gull på 3 mila?

Vant OL gull i 2014 og 2018 + VM gull 2005, 2013 og 2017

Johaug har OL gull i 2022 og 4 VM gull i 2011, 2015 2019, 2021

Sammenlagt har Johaug 3 ol gull individuell og 9 VM gull individuell og Bjørgen har 5 OL gull individuell og 12 ol gull individuell

Johaug hadde nok sannsynligvis slått Bjørgen om ho ikkje hadde blitt utestengt, men Bjørgen vil nok mest sannsynlig få den største karrieren.

Bjørgen har 114 verdenscupseier og Johaug 79 trur eg
Uten utestengelse og tap av ett VM og ett OL (grunnet FIS taktiske anke), så hadde Johaug med stor sannsynlighet vært mestvinnende i OL.
Og i antall WC seire også. Hun mistet to hele sesonger, samt to sesonger med veldig få renn grunnet korona. Må også legges til at Bjørgens karriere strakk seg helt til hun var 38 år.
Ingen langrennsløper i historien har vært like overlegen på distanse som Johaug, uansett kjønn.
Eg er ikkje uenig med deg, men ser vi kun på resultater aleine. Så blir nok Bjørgen større. Dog er det ingen tvil om at Johaug positive dopingtest sørget for at Johaug fantastiske karriere ikkje vart endå større. Hadde ikkje blitt sjokka om hadde hatt 2-3 gull meir etter OL i 2018. Ho hadde dessutan med stor sannsyn fått fleire medaljer og kanskje gull i lathi 2019. Bjørgen var også ein langt betre sprinter og det påverket nok også litt i forhold til gull. Sidan Bjørgen fekk fleire medaljer/gull på sprint/lagsprint

Uansett er det ingen tvil om at Johaug kjem til å bli ein av norges absolutt største idrettskvinner gjennom tidene innafor langrenn/vintersport.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Jompa skrev: Hadde noen sagt til meg før OL at de svenske damene ikke ville ta noen medaljer på distanse hadde det vært vanskelig å tro. Ei heller at de verken vant stafetten eller sprintstafetten.
Ja, det er nesten så jeg gnir meg i øynene, hvordan er det virkelig mulig at dette laget ikke rasket med seg mer? :o

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Mine tanker vurdering av årets langrennskvinner

Kvinner:

Therese Johaug 6: Vinner 3 av 3 individuelle konkurranse og går beste etappetid på stafetten. Fantastisk OL og terningkast 6 for min del

Tirill Udnes Weng 3: Semifinale i Sprint, fekk eit uheldig fall på stafetten, middels levert på lagstafetten og middels på 10 og 30 km. Blir samla sett midt på tre

Lotta Udnes Weng 3: Rauk i kvarfinalen på sprinten og leverer ein godkjent 3 mil

Maiken Caspersen Falla 3: Semifinale i sprint og litt svak lagsprint gir 3. Falla hadde dessverre ikkje den samme formen som ho har hatt før i mesterskap. Svak 3, men redder seg med topp 10 på sprinten

Mathilde Myhrvold 2: Ut i sprint kvartfinalen ganske klart. Det blir dessverre då ein fattig 2

Helene Marie Fossesholm 2: Første OL og taklet rett og slett ikkje høgden. Stafetten var derimot godkjent, men skuffande på 15 km og deltok ikkje på 3 mila

Ragnhild Haga 2: 3 ganske svake løp. Litt betre på stafetten, men likevel er det eit skuffande mesterskap av Haga

Generelt er det Johaug som berger oss frå eit krise mesterskap. Til Norges forsvar skal det seiast at Weng og Østberg borte var store tap og Kalvå hadde levert betre ein Haga før i sesongen. Det er likevel ingen tvil om at vi hadde ønskt eit betre resultat på resten etter Johaug.

Jeremiah

Legg inn av Jeremiah »

ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 4:45 pm Helene Marie Fossesholm 2: Første OL og taklet rett og slett ikkje høgden. Stafetten var derimot godkjent, men skuffande på 15 km og deltok ikkje på 3 mila
Stafettetappen hennes synes jeg var det beste som ble prestert av norske langrennskvinner med unntak av Johaugs løp. Forhåpentligvis kommer hun enda sterkere tilbake.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Jeremiah skrev: søn feb 20, 2022 4:57 pm
ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 4:45 pm Helene Marie Fossesholm 2: Første OL og taklet rett og slett ikkje høgden. Stafetten var derimot godkjent, men skuffande på 15 km og deltok ikkje på 3 mila
Stafettetappen hennes synes jeg var det beste som ble prestert av norske langrennskvinner med unntak av Johaugs løp. Forhåpentligvis kommer hun enda sterkere tilbake.
Enig i dette, men fortsatt var det ein skuffende Skiahlton og når ho heller ikkje kunne stille på 3 mila. Så føler eg 3 blir rett karakter. Vi snakker tross alt om ein dama vi hadde håp kunne kjempe om medalje på 3 mila. Ho er fortsatt ung og det var eit ok OL, men for å få 4 burde ho klart topp 10 på skiahlton synest eg

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 5:27 pm
Jeremiah skrev: søn feb 20, 2022 4:57 pm
ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 4:45 pm Helene Marie Fossesholm 2: Første OL og taklet rett og slett ikkje høgden. Stafetten var derimot godkjent, men skuffande på 15 km og deltok ikkje på 3 mila
Stafettetappen hennes synes jeg var det beste som ble prestert av norske langrennskvinner med unntak av Johaugs løp. Forhåpentligvis kommer hun enda sterkere tilbake.
Enig i dette, men fortsatt var det ein skuffende Skiahlton og når ho heller ikkje kunne stille på 3 mila. Så føler eg 3 blir rett karakter. Vi snakker tross alt om ein dama vi hadde håp kunne kjempe om medalje på 3 mila. Ho er fortsatt ung og det var eit ok OL, men for å få 4 burde ho klart topp 10 på skiahlton synest eg
Men du ga hemne jo bare terningkast 2... var ikke mulig å ha store forventninger til henne på 15 k da hun hadde vært så svak i klassisk i hele vinter, og tremil har hun jo ikke vært i nærheten av å prestere på.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 4:45 pm Helene Marie Fossesholm 2: Første OL og taklet rett og slett ikkje høgden. Stafetten var derimot godkjent, men skuffande på 15 km og deltok ikkje på 3 mila

Ragnhild Haga 2: 3 ganske svake løp. Litt betre på stafetten, men likevel er det eit skuffande mesterskap av Haga
Stusser litt over at du gir disse to samme karakter. Fossesholm var ca minuttet foran Haga på skiathlon og leverer en mye bedre stafettetappe. Fossesholm bør ha minst en 3'er (som andre allerede har nevnt) og Haga kan settes ned til 1 etter tre svake løp.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 4:45 pm Mine tanker vurdering av årets langrennskvinner


Helene Marie Fossesholm 3: Første OL og taklet rett og slett ikkje høgden. Stafetten var derimot godkjent, men skuffande på 15 km og deltok ikkje på 3 mila
Skulle sette ein 3 på Fossesholm, men såg at eg satte ein 2

ms_8

Legg inn av ms_8 »

tartaglia2 skrev: søn feb 20, 2022 6:04 pm
ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 4:45 pm Helene Marie Fossesholm 2: Første OL og taklet rett og slett ikkje høgden. Stafetten var derimot godkjent, men skuffande på 15 km og deltok ikkje på 3 mila

Ragnhild Haga 2: 3 ganske svake løp. Litt betre på stafetten, men likevel er det eit skuffande mesterskap av Haga
Stusser litt over at du gir disse to samme karakter. Fossesholm var ca minuttet foran Haga på skiathlon og leverer en mye bedre stafettetappe. Fossesholm bør ha minst en 3'er (som andre allerede har nevnt) og Haga kan settes ned til 1 etter tre svake løp.
Hadde tenkt å sette ein 3 på Fossesholm, men satte feil karakter. Når det kjem til Haga så skuffa ho under OL, men leverte ein litt betre stafett. Kun 11 sekunder bak Parmakoski på sin etappe. Det er likevel ingen tvil om at ho skuffer. Landa på ein svak 2, men forstår at andre ville satt henne på 1. Skal også sei at ho faktisk Diggins på sin etappe og Krehl som kjempet om medalje.

nanonils

Legg inn av nanonils »

Og nå skal ikke Fossesholm konkurrere mer denne sesongen. Sammenheng med treningssmellen hennes i høst og ikke direkte med OL sies det, men noen voksne i landslagsledelsen burde kanskje latt være å sende henne til OL i utgangspunktet når de har sett ståa hennes.

lund

Legg inn av lund »

nanonils skrev: søn feb 20, 2022 6:50 pm Og nå skal ikke Fossesholm konkurrere mer denne sesongen. Sammenheng med treningssmellen hennes i høst og ikke direkte med OL sies det, men noen voksne i landslagsledelsen burde kanskje latt være å sende henne til OL i utgangspunktet når de har sett ståa hennes.
Ståa var vel ikke verre enn at hun greide å gå fra Niskanen som tok bronse i dag.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 6:13 pm Hadde tenkt å sette ein 3 på Fossesholm, men satte feil karakter. Når det kjem til Haga så skuffa ho under OL, men leverte ein litt betre stafett. Kun 11 sekunder bak Parmakoski på sin etappe. Det er likevel ingen tvil om at ho skuffer. Landa på ein svak 2, men forstår at andre ville satt henne på 1. Skal også sei at ho faktisk Diggins på sin etappe og Krehl som kjempet om medalje.
Nå tror jeg ikke Diggins gikk for fullt på sin etappe så akkurat det er ikke så relevant i mine øyne. Stafettetappen var hennes beste prestasjon under OL og selv om tiden ikke var altfor dårlig, spesielt sammenlignet med tidene på tredje, var den svak plasseringsmessig og taktisk. Hun burde aldri startet så rolig at Sundling fikk anledning til å gå seg opp til gruppen med henne og Pärmakoski. Hadde vært en ting om Sundling brukte et par km på å gå seg opp, men å tape 20 sekunder på 1 km til verdens beste spurter på sisteetappen i OL er mine øyne utilgivelig.

Er likevel 3-mila som gjør at jeg ender med å sette en 1'er på innsatsen hennes. Det var en øvelse hun burde kjempet om topp 10 og vært nest beste norske utøver. I stedet er hun langt bak og viser at det allerede smale registeret hennes som "ekspert" på distanserenn i fristil faktisk er enda smalere. Hun mestrer faktisk bare distanserenn i fristil under 10 km.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

tartaglia2 skrev: søn feb 20, 2022 8:19 pm
ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 6:13 pm Hadde tenkt å sette ein 3 på Fossesholm, men satte feil karakter. Når det kjem til Haga så skuffa ho under OL, men leverte ein litt betre stafett. Kun 11 sekunder bak Parmakoski på sin etappe. Det er likevel ingen tvil om at ho skuffer. Landa på ein svak 2, men forstår at andre ville satt henne på 1. Skal også sei at ho faktisk Diggins på sin etappe og Krehl som kjempet om medalje.
Nå tror jeg ikke Diggins gikk for fullt på sin etappe så akkurat det er ikke så relevant i mine øyne. Stafettetappen var hennes beste prestasjon under OL og selv om tiden ikke var altfor dårlig, spesielt sammenlignet med tidene på tredje, var den svak plasseringsmessig og taktisk. Hun burde aldri startet så rolig at Sundling fikk anledning til å gå seg opp til gruppen med henne og Pärmakoski. Hadde vært en ting om Sundling brukte et par km på å gå seg opp, men å tape 20 sekunder på 1 km til verdens beste spurter på sisteetappen i OL er mine øyne utilgivelig.

Er likevel 3-mila som gjør at jeg ender med å sette en 1'er på innsatsen hennes. Det var en øvelse hun burde kjempet om topp 10 og vært nest beste norske utøver. I stedet er hun langt bak og viser at det allerede smale registeret hennes som "ekspert" på distanserenn i fristil faktisk er enda smalere. Hun mestrer faktisk bare distanserenn i fristil under 10 km.
Trur ho satser på at Parmakoski skulle holde oppe farten. Parmakoski skuffer nok stort på sin etappe som lot Sundling komme opp. Eg synest Haga har skuffet stort i det mesterskapet, men landa på 2 på grunn av stafetten som var ok. Dog er det ingen tvil om at årets OL var ingen opptur for Haga og det blir spennande å sjå om dette var slutten for henne

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 8:35 pm Trur ho satser på at Parmakoski skulle holde oppe farten. Parmakoski skuffer nok stort på sin etappe som lot Sundling komme opp. Eg synest Haga har skuffet stort i det mesterskapet, men landa på 2 på grunn av stafetten som var ok. Dog er det ingen tvil om at årets OL var ingen opptur for Haga og det blir spennande å sjå om dette var slutten for henne
Pärmakoski leverte sånn sett en enda svakere stafettetappe og det tror jeg hun også vet selv. Det var utrolig dumt av Pärmakoski å slippe Sundling og Sverige inn i stafetten og enda verre at hun ikke prøvde på noe mer enn å vinne bronsekampen. I mål var det jo ikke langt opp til Tyskland på andre og Pärmakoski vet nok at Finland hadde tatt en stafettmedalje om hun ikke hadde vært så defensiv.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

tartaglia2 skrev: søn feb 20, 2022 8:47 pm
ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 8:35 pm Trur ho satser på at Parmakoski skulle holde oppe farten. Parmakoski skuffer nok stort på sin etappe som lot Sundling komme opp. Eg synest Haga har skuffet stort i det mesterskapet, men landa på 2 på grunn av stafetten som var ok. Dog er det ingen tvil om at årets OL var ingen opptur for Haga og det blir spennande å sjå om dette var slutten for henne
Pärmakoski leverte sånn sett en enda svakere stafettetappe og det tror jeg hun også vet selv. Det var utrolig dumt av Pärmakoski å slippe Sundling og Sverige inn i stafetten og enda verre at hun ikke prøvde på noe mer enn å vinne bronsekampen. I mål var det jo ikke langt opp til Tyskland på andre og Pärmakoski vet nok at Finland hadde tatt en stafettmedalje om hun ikke hadde vært så defensiv.
Ja og eg forstår at Haga ikkje valgte å kjøre frå start for å holde Sundling bak. Ho viste at Parmakoski er ein langt betre løper og håpte nok at Parmakoski kunne bringe henne opp til tyskeren og mulig medalje.

Norge hadde nok også hatt ein langt større sjans på medalje om Weng ikkje hadde falt og Johaug hadde gått 1 fantometappe. Haga hadde ingen drømmeutgangspunkt med Parmakoski i lag med henne og Tyskland godt framfor før 4 etappe. Når det er sagt så skuffet Haga i OL og spesielt 15 og 30 km var direkte håpløs. Det blir spennande å sjå om ho får fortsette på landslaget eller om landslaget vil satse på nokon yngre. Haga er tross alt 3| år og kurven går dessverre nedover

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 9:02 pm
Norge hadde nok også hatt ein langt større sjans på medalje om Weng ikkje hadde falt og Johaug hadde gått 1 fantometappe. Haga hadde ingen drømmeutgangspunkt med Parmakoski i lag med henne og Tyskland godt framfor før 4 etappe. Når det er sagt så skuffet Haga i OL og spesielt 15 og 30 km var direkte håpløs. Det blir spennande å sjå om ho får fortsette på landslaget eller om landslaget vil satse på nokon yngre. Haga er tross alt 3| år og kurven går dessverre nedover
Hun er jo ikke på landslaget. Spørsmålet er om hun kommer inn igjen? Noe jeg bestemt mener at hun ikke bør.

lund

Legg inn av lund »

tartaglia2 skrev: søn feb 20, 2022 8:47 pm
ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 8:35 pm Trur ho satser på at Parmakoski skulle holde oppe farten. Parmakoski skuffer nok stort på sin etappe som lot Sundling komme opp. Eg synest Haga har skuffet stort i det mesterskapet, men landa på 2 på grunn av stafetten som var ok. Dog er det ingen tvil om at årets OL var ingen opptur for Haga og det blir spennande å sjå om dette var slutten for henne
Pärmakoski leverte sånn sett en enda svakere stafettetappe og det tror jeg hun også vet selv. Det var utrolig dumt av Pärmakoski å slippe Sundling og Sverige inn i stafetten og enda verre at hun ikke prøvde på noe mer enn å vinne bronsekampen. I mål var det jo ikke langt opp til Tyskland på andre og Pärmakoski vet nok at Finland hadde tatt en stafettmedalje om hun ikke hadde vært så defensiv.
Både Niskanen og Parmakoski fulgte jo bare den idiotiske taktikken treneren hadde lagt på forhånd (sa de selv i alle fall).

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

KongOlav2 skrev: søn feb 20, 2022 9:03 pm
ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 9:02 pm
Norge hadde nok også hatt ein langt større sjans på medalje om Weng ikkje hadde falt og Johaug hadde gått 1 fantometappe. Haga hadde ingen drømmeutgangspunkt med Parmakoski i lag med henne og Tyskland godt framfor før 4 etappe. Når det er sagt så skuffet Haga i OL og spesielt 15 og 30 km var direkte håpløs. Det blir spennande å sjå om ho får fortsette på landslaget eller om landslaget vil satse på nokon yngre. Haga er tross alt 3| år og kurven går dessverre nedover
Hun er jo ikke på landslaget. Spørsmålet er om hun kommer inn igjen? Noe jeg bestemt mener at hun ikke bør.
Før 3-mila syns jeg hun fortjente å komme inn igjen på landslaget, men etter den har jeg ombestemt meg. Bedre å satse på noen som behersker flere distanser/øvelser.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

tartaglia2 skrev: søn feb 20, 2022 9:10 pm Før 3-mila syns jeg hun fortjente å komme inn igjen på landslaget, men etter den har jeg ombestemt meg. Bedre å satse på noen som behersker flere distanser/øvelser.
Kombinasjon av alder, nåværende nivå og allsidighet gjorde at jeg ikke ville ha henne med videre allerede før 3-mila. Når du er 31 år gammel og kun presterer i en type renn; nemlig fristil distanserenn, burde hun nesten være stabilt inne på topp 6 i denne type renn for at de skulle satset videre på henne. Det er hun absolutt ikke. Man kunne fått en situasjon hvor den eneste endringen man fikk på landslaget var Svendsen ut og Haga inn (forutsatt at både Johaug, Falla og Østberg tar minst en sesong til), og null fornyelse og særlig satsing mot neste mesterskapssyklus. Jeg håper at man frigjør 2-3 plasser på landslaget for å gi disse til løpere født på andre halvdel av 90-tallet. Men da må det nye trenerkrefter inn som kan utvikle disse + UW-tvillingene og Fossesholm.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

tartaglia2 skrev: søn feb 20, 2022 9:10 pm
KongOlav2 skrev: søn feb 20, 2022 9:03 pm
ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 9:02 pm
Norge hadde nok også hatt ein langt større sjans på medalje om Weng ikkje hadde falt og Johaug hadde gått 1 fantometappe. Haga hadde ingen drømmeutgangspunkt med Parmakoski i lag med henne og Tyskland godt framfor før 4 etappe. Når det er sagt så skuffet Haga i OL og spesielt 15 og 30 km var direkte håpløs. Det blir spennande å sjå om ho får fortsette på landslaget eller om landslaget vil satse på nokon yngre. Haga er tross alt 3| år og kurven går dessverre nedover
Hun er jo ikke på landslaget. Spørsmålet er om hun kommer inn igjen? Noe jeg bestemt mener at hun ikke bør.
Før 3-mila syns jeg hun fortjente å komme inn igjen på landslaget, men etter den har jeg ombestemt meg. Bedre å satse på noen som behersker flere distanser/øvelser.
Kjem an på kor mange som legger opp. Vi har dessutan Anna Svendsen og Ane Stenseth på landslaget som heller ikkje har levert i år. Skulle også Falla, Johaug og Østberg være ute. Så er det kanskje håp for Haga. Likevel er det ingen tvil om at det ho leverte her styrka ikkje hennes sjanser til landslagplass.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 9:20 pm Kjem an på kor mange som legger opp. Vi har dessutan Anna Svendsen og Ane Stenseth på landslaget som heller ikkje har levert i år. Skulle også Falla, Johaug og Østberg være ute. Så er det kanskje håp for Haga. Likevel er det ingen tvil om at det ho leverte her styrka ikkje hennes sjanser til landslagplass.
Den som bør være helt uaktuell for landslag neste år er Anna Svendsen. Og første kvinne inn bør være Marte Skaanes. Bortsett fra disse to er svært mye uvisst. Hvem vil fortsette av Johaug, Østberg og Falla? Og hva skjer med Haga. Vi har også noen sånn moderat spennende yngre løpere som kunne eller bør være aktuelle for en landslagsplass om flere av disse legger opp.

mashadar

Legg inn av mashadar »

Litt trist å se Haga milevis unna 2018-form. Hun viste jo litt takter før jul, gikk vel et brukbart renn i Davos bl.a.
Men i OL har hun ikke vært i nærheten av noe som helst. Hun burde i det minste kunne matche Udnes Wengs på en 3-mil i fri.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

KongOlav2 skrev: søn feb 20, 2022 9:27 pm
ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 9:20 pm Kjem an på kor mange som legger opp. Vi har dessutan Anna Svendsen og Ane Stenseth på landslaget som heller ikkje har levert i år. Skulle også Falla, Johaug og Østberg være ute. Så er det kanskje håp for Haga. Likevel er det ingen tvil om at det ho leverte her styrka ikkje hennes sjanser til landslagplass.
Den som bør være helt uaktuell for landslag neste år er Anna Svendsen. Og første kvinne inn bør være Marte Skaanes. Bortsett fra disse to er svært mye uvisst. Hvem vil fortsette av Johaug, Østberg og Falla? Og hva skjer med Haga. Vi har også noen sånn moderat spennende yngre løpere som kunne eller bør være aktuelle for en landslagsplass om flere av disse legger opp.
Enig i dette og håper dei heller tør å satse på noko nytt. Om ikkje annet for å bygge opp 1 ny generasjon. Utfordringa for Norge er at mange av våre beste er på slutten av karrieren. Då tenker eg på H Weng, Østberg, Johang og Falla. Andre som Haga og Svendsen ser ut til å falle tilbake. Kalvå nærmer seg også 30 år, men ho viste meir positive tegn i år og kan fort bidra fram til OL i 2026. Dersom ingen legger opp er det kanskje berre Svendsen som går ut. Dersom fleire legger opp, så håper eg på Marte Skaanes. Deretter Hedda Østberg Amundsen og Karoline Simpson Larsen. Skistad, Myhre og Smedaas bør også være aktuelle namn

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

mashadar skrev: søn feb 20, 2022 9:34 pm Litt trist å se Haga milevis unna 2018-form. Hun viste jo litt takter før jul, gikk vel et brukbart renn i Davos bl.a.
Men i OL har hun ikke vært i nærheten av noe som helst. Hun burde i det minste kunne matche Udnes Wengs på en 3-mil i fri.
2018 sesongen er nesten litt mystisk.
Flere av løperne som dominerte da og spesielt i OL som Haga og Kalla har ikke vært i nærhet av storhet etter at Johaug kom tilbake sesongen etter. Merkelig.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 9:51 pm Enig i dette og håper dei heller tør å satse på noko nytt. Om ikkje annet for å bygge opp 1 ny generasjon. Utfordringa for Norge er at mange av våre beste er på slutten av karrieren. Då tenker eg på H Weng, Østberg, Johang og Falla. Andre som Haga og Svendsen ser ut til å falle tilbake. Kalvå nærmer seg også 30 år, men ho viste meir positive tegn i år og kan fort bidra fram til OL i 2026. Dersom ingen legger opp er det kanskje berre Svendsen som går ut. Dersom fleire legger opp, så håper eg på Marte Skaanes. Deretter Hedda Østberg Amundsen og Karoline Simpson Larsen. Skistad, Myhre og Smedaas bør også være aktuelle namn

Håper også på noe nytt. Har dessverre ikke helt troen på mange av de du nevner og tror kanskje man bør se på enda yngre løpere. Tenker da på løpere som Fosnæs, Bergane og 02-modellene på juniorlandslaget. Om man lager et satsningslag for disse vil man kanskje få fram noen internasjonale toppløpere frem mot VM i Trondheim.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Har sett 30 km på nytt.
Det som er åpenbart er at dette ikke bare handler om kapasitet, men teknikk. Løpet er en teknisk knockout av Johaug.
Spesielt er dette lett å se sammenlignet med de som gikk nærmest henne, Diggins og Ebba. Diggins vagger på stive ben, nærmest som om de er i gips og Ebba har veldig korte skjær i motbakker med lett skråstilte ski (litt stabbete). Klart det koster krefter å gå slik sammenlignet med Johaug som virkelig har perfeksjonert skøyteteknikken sin. Det er en fryd å se på hvordan teknikken er tilpasset terrenget og det trege føret. Spesielt friskøytingen er flott å se på.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

tartaglia2 skrev: søn feb 20, 2022 10:16 pm
ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 9:51 pm Enig i dette og håper dei heller tør å satse på noko nytt. Om ikkje annet for å bygge opp 1 ny generasjon. Utfordringa for Norge er at mange av våre beste er på slutten av karrieren. Då tenker eg på H Weng, Østberg, Johang og Falla. Andre som Haga og Svendsen ser ut til å falle tilbake. Kalvå nærmer seg også 30 år, men ho viste meir positive tegn i år og kan fort bidra fram til OL i 2026. Dersom ingen legger opp er det kanskje berre Svendsen som går ut. Dersom fleire legger opp, så håper eg på Marte Skaanes. Deretter Hedda Østberg Amundsen og Karoline Simpson Larsen. Skistad, Myhre og Smedaas bør også være aktuelle namn

Håper også på noe nytt. Har dessverre ikke helt troen på mange av de du nevner og tror kanskje man bør se på enda yngre løpere. Tenker da på løpere som Fosnæs, Bergane og 02-modellene på juniorlandslaget. Om man lager et satsningslag for disse vil man kanskje få fram noen internasjonale toppløpere frem mot VM i Trondheim.
Synes det er veldig tidlig å konkludere allerede nå, er jo egentlig bare midt i sesongen. Jr vm og u23 vm står for døren, 4-5 verdenscuprunder, hvor vi har nasjonal kvote i noen, samt hele NM gjennstår. Så pr nå vil jeg ikke utelukke noen kandidater, verken på eller utenfor landslaget.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 9:51 pm Enig i dette og håper dei heller tør å satse på noko nytt. Om ikkje annet for å bygge opp 1 ny generasjon. Utfordringa for Norge er at mange av våre beste er på slutten av karrieren. Då tenker eg på H Weng, Østberg, Johang og Falla. Andre som Haga og Svendsen ser ut til å falle tilbake. Kalvå nærmer seg også 30 år, men ho viste meir positive tegn i år og kan fort bidra fram til OL i 2026. Dersom ingen legger opp er det kanskje berre Svendsen som går ut. Dersom fleire legger opp, så håper eg på Marte Skaanes. Deretter Hedda Østberg Amundsen og Karoline Simpson Larsen. Skistad, Myhre og Smedaas bør også være aktuelle namn
Kan ikke si at jeg har så stor tro på Myhre eller Smedaas. Førstnevnte er grei nok i sprint, men er et godt stykke unna på distanse. Og Smedaas har minst tre yngre løpere som har bedre resultater enn henne i fjor og i år som bør stå foran henne i køen om en landslagsplass.

Som sagt bør Skaanes erstatte Svendsen. Og dersom en eller flere av Falla, Johaug og Østberg legger opp, så bør Simpson Larsen, Østberg Amundsen og kanskje Theodorsen være aktuelle erstattere. Vi har jo også Stavås Skistad som er et stort sprinttalent, men når hun ikke tålte belastningen av å bli tatt opp på rekruttlaget en gang, så er jeg usikker på om hun har noe å gjøre på landslaget. Hun er litt bedre denne sesongen enn i fjor, men ikke mye.

Om Skaanes og Simpson Larsen kommer med, har man iallfall 4 jevngamle løpere som kan pushe hverandre for å bli bedre de kommende årene mot VM i Trondheim da de vil være rundt 28: Og det vil fortsatt være rom for å ta opp yngre løpere/større talenter i kommende år. Av de 11 på dagens landslag tviler jeg på at mer enn 6-7 fortsetter mot 2025, så det er rom for flere inn.

Jeremiah

Legg inn av Jeremiah »

Neptun skrev: søn feb 20, 2022 10:13 pm 2018 sesongen er nesten litt mystisk.
Flere av løperne som dominerte da og spesielt i OL som Haga og Kalla har ikke vært i nærhet av storhet etter at Johaug kom tilbake sesongen etter. Merkelig.
Når katten er borte danser musene på bordet. Da katten kom tilbake mistet museene kanskje motivasjonen?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»