Langrenn 2022: 30 km fellesstart, kvinner (20/2)

Svar
george_hincapie

Re: Langrenn 2022: 30 km fellesstart, kvinner (20/2)

Legg inn av george_hincapie »

Team Ingebrigtsen skrev: søn feb 20, 2022 7:27 am Og så er det jo helt episk mesterskap av Karlsson og Ebba, husker flere som påsto at de skulle ta over for noen år siden. Jaja, slik gikk det…
Så fordi de har gått dårlig dette mesterskapet er det ferdig? «Slik gikk det» kan man oppsummere når de er ferdige med karrieren, ikke når de er 22 og 24 år gamle.

Sankaa

Legg inn av Sankaa »

Imponerende mesterskap av Johaug. Bak henne er det tynt, selv med Weng hjemme. Så får vi håpe Fossesholm fortsetter utviklingen.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Man får håpe Karlsson ikke har "tatt en Elofsson", men at hun kommer sterke tilbake. Hyggelig med svensker i toppen!

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Imponerende løp av Johaug, selv om det ikke akkurat er OLs største overraskelse at hun innfridde her. Vært solid igjennom hele mesterskapet, og ingen er i nærheten av å ha samme kapasitet.

Ut i fra intervjuene i etterkant så var dette hennes siste OL, jeg har fortsatt et svakt håp om at hun avslutter karrieren i Trondheim i 2025, men blir nok en pause i forkant dersom det skal være aktuelt.

Uansett, i dag bør Johaug hylles som den flotte utøveren hun er!

toetoe

Legg inn av toetoe »

Real-_- skrev: søn feb 20, 2022 5:38 am Post og Bjørn nesten litt forbannet på Stabrun som kupper sendingen nå.
Haha, hva skjedde?

Husker at noe lignende skjedde under guttas Skiathlon for 4 år siden, Bjørn sa til slutt "Det er greit Andreas, vi ser alt på skjermen her, ta de med ro"

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Har nå sett dette rennet og er kraftig imponert over Therese Johaug som avslutter et perfekt OL for henne med overlegent gull.
Hyggelig med sølv til Diggins også. Hun imponerte virkelig.

Allikevel er jeg rasende på grunn av Discovery som spolerte hele opplevelsen med hyppige og lange reklameavbrudd gjennom hele løpet.
Sitter med en følelse av å ha sett mer reklame enn en konkurranse. Dette er skandaløst, helt fryktelig!

Jeremiah

Legg inn av Jeremiah »

Jeg forstår ikke at noen kan se på dagens 3-mil og argumentere for at kvinnene skal gå like langt som mennene. Jeg synes heller at kvinnene noen ganger går i for lange/harde løyper. De kan jo gå så langt, det er ikke problemet, men avstander på mange minutter mellom de beste er ikke så bra for underholdningsverdien.

BioDex

Legg inn av BioDex »

Herlig å se Johaug paradere inn til sitt 3. OL gull. Har nå 9 gull på rad ind. etter utestengelsen, 10 tar man med 3-mils gullet fra 2015. En rekord som blir meget vanskelig å slå. Vant også sitt 5. gull på 30km, og legger Bjørgen bak seg. Håper virkelig hun satser noen år til.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Jeremiah skrev: søn feb 20, 2022 10:17 am Jeg forstår ikke at noen kan se på dagens 3-mil og argumentere for at kvinnene skal gå like langt som mennene. Jeg synes heller at kvinnene noen ganger går i for lange/harde løyper. De kan jo gå så langt, det er ikke problemet, men avstander på mange minutter mellom de beste er ikke så bra for underholdningsverdien.
Enig ang lengde. Ang vanskegrad, som kanskje i praksis betyr antall høydemeter, blir nok dette ekstra merkbart med en så ekstrem utholdenhetskapasitet som Johaug. Det kunne forsåvidt vært på sin plass med litt lettere løypeprofiler for kvinnene. Men samtidig ville jo dette betydd enten at de måtte hatt ulike løyper for kvinner og menn, noe som sikkert ville blitt mer krevende og dyrere, eller så måtte mennene også gått de lettere løypene. Og det ville i mine øyne vært svært uønsket.

storpeder

Legg inn av storpeder »

anbessa skrev: søn feb 20, 2022 8:42 am Man får håpe Karlsson ikke har "tatt en Elofsson", men at hun kommer sterke tilbake. Hyggelig med svensker i toppen!
I så fall skal hun jo vinne fellestart med skibytte i VM neste år, slik Elofsson gjorde i 2003.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

anbessa skrev: søn feb 20, 2022 8:42 am Man får håpe Karlsson ikke har "tatt en Elofsson", men at hun kommer sterke tilbake. Hyggelig med svensker i toppen!
Var jo utrolig nok uttalelse fra henne i Expressen i går som tyder på at hun ville gått om hun fikk bestemme selv. "Trodde beslutningen lå i mine hender" var uttalelsen. Helt utrolig at hun faktisk ville gått. Jenta fremstår som så begrenset at hun nesten bør beskyttes mot seg selv. Talentet er enormt, men hun kommer jo til å søle det bort om hun ikke klarer å ta det litt mer piano.

https://www.expressen.se/sport/os-2022/ ... h-maktlos/

ms_8

Legg inn av ms_8 »

BioDex skrev: søn feb 20, 2022 10:29 am Herlig å se Johaug paradere inn til sitt 3. OL gull. Har nå 9 gull på rad ind. etter utestengelsen, 10 tar man med 3-mils gullet fra 2015. En rekord som blir meget vanskelig å slå. Vant også sitt 5. gull på 30km, og legger Bjørgen bak seg. Håper virkelig hun satser noen år til.
Bjørgen har vel også 5 gull på 3 mila?

Vant OL gull i 2014 og 2018 + VM gull 2005, 2013 og 2017

Johaug har OL gull i 2022 og 4 VM gull i 2011, 2015 2019, 2021

Sammenlagt har Johaug 3 ol gull individuell og 9 VM gull individuell og Bjørgen har 5 OL gull individuell og 12 ol gull individuell

Johaug hadde nok sannsynligvis slått Bjørgen om ho ikkje hadde blitt utestengt, men Bjørgen vil nok mest sannsynlig få den største karrieren.

Bjørgen har 114 verdenscupseier og Johaug 79 trur eg

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

Lurer på om Welhaven er like hissig på å argumentere for at kvinnene skal gå 50k i dag? Nå 'ødelegger' jo johaug for de andre ved å sprenge feltet etter 2 km, så uten henne ville det blitt et helt annet løp med et større felt.

Og johaug gikk bevisst i sone 3. Dvs at hun hadde mye mer å trøkke med ved behov, selv om det ble er langt løp i tid.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Sterkt av Diggins å ta Sølv med matforgiftning.

Myril

Legg inn av Myril »

Haga kan klage så mye hun vil på ledelsen, men er ikke rart de ser mot skiskyting med de resultatene hun leverer.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Imponerende av Diggins og Niskanen (igjen).
Og Sundling også.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Har fått sett løpet nå, og jeg er nesegrus av beundring for Johaug.
For en kraftdemonstrasjon, hun er altså så overlegent rå at det er umulig å ta av seg så mange hatter.
Sølv til godjenta med det fantastiske humøret smakte også godt, samt at Niskanen tok bronsen. Lå lenge an til at Ebba skulle få denne, men at hun mistet den og beste svenske ble nummer fire var også et pluss.
Deilig å kunne se rennet i reprise, uten å ha lest resultatet først også.
Så, gratulerer Therese, og gratulerer Norge med ny rekord i antall Gull

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Myril skrev: søn feb 20, 2022 10:59 am Haga kan klage så mye hun vil på ledelsen, men er ikke rart de ser mot skiskyting med de resultatene hun leverer.
Lurer på om hun gidder å fortsette etter dette? Skal bli interessant å se hvordan landslaget komponeres neste sesong. Mange usikre kort med tanke på om de fortsetter karrieren og/eller at de bør satses på for fremtiden.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

anbessa skrev: søn feb 20, 2022 8:42 am Man får håpe Karlsson ikke har "tatt en Elofsson", men at hun kommer sterke tilbake. Hyggelig med svensker i toppen!
Hva vil det si å "ta en Elofsson"?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Guttorm123 skrev: søn feb 20, 2022 12:20 pm
anbessa skrev: søn feb 20, 2022 8:42 am Man får håpe Karlsson ikke har "tatt en Elofsson", men at hun kommer sterke tilbake. Hyggelig med svensker i toppen!
Hva vil det si å "ta en Elofsson"?
Overtrene seg så kraftig at man aldri kommer tilbake i toppen igjen.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Neptun skrev: søn feb 20, 2022 10:00 am Har nå sett dette rennet og er kraftig imponert over Therese Johaug som avslutter et perfekt OL for henne med overlegent gull.
Hyggelig med sølv til Diggins også. Hun imponerte virkelig.

Allikevel er jeg rasende på grunn av Discovery som spolerte hele opplevelsen med hyppige og lange reklameavbrudd gjennom hele løpet.
Sitter med en følelse av å ha sett mer reklame enn en konkurranse. Dette er skandaløst, helt fryktelig!
Disse reklamene må vel nesten virke mot sin hensikt? Personlig hater jeg nå philadelphia-ost...

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Eg er også ekstremt imponert av Johaug. Ho går eit perfekt løp og slår dei andre imponerande lett. Allereie etter ca 10 km avgjer ho løpet og når ho får luka blir det store avstander ned til resten. Ellers er det ufatteleg sterkt å ta 3 av 3 gull individuelt og 2 av 3 gull vinner ho med stor avstander ned til resten. Kun Niskanen på 10 km klassisk var i nærheita av ho og det var Niskanen sitt beste løp i karrieren.

Therese Johaug karriere er kanskje berre Bjørgen som er støre i langrenn og hadde det ikkje vært for dopingdommen hadde ho sannsynlegvis endt opp som tidenes langrennskvinne. 4 OL gull og 14 VM gull er vel berre Bjørgen som har slått. Sjølv skiskyttardamer som Røiseland og Eckhoff har mindre gull sammanlagt ein Johaug.

Ellers er det berre Røiseland som kan slå henne i kampen om årets kvinne på neste idrettsgalla. Med mindre noko helt spesielt skjer i ein sommaridrett.

Uansett er det ingen tvil om at Johaug kjem til å bli hardt savnet for Norge om ho gir seg etter denne sesongen.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

KongOlav2 skrev: søn feb 20, 2022 12:21 pm
Overtrene seg så kraftig at man aldri kommer tilbake i toppen igjen.
Nå ble jo Elofsson individuell verdensmester i året etter OL i 2002, men var vekke i sesongene 04 og 05. Var dette på grunn av overtrening?

ms_8

Legg inn av ms_8 »

KongOlav2 skrev: søn feb 20, 2022 12:17 pm
Myril skrev: søn feb 20, 2022 10:59 am Haga kan klage så mye hun vil på ledelsen, men er ikke rart de ser mot skiskyting med de resultatene hun leverer.
Lurer på om hun gidder å fortsette etter dette? Skal bli interessant å se hvordan landslaget komponeres neste sesong. Mange usikre kort med tanke på om de fortsetter karrieren og/eller at de bør satses på for fremtiden.
Eg er også spent på Weng, Østberg og Haga. På herresiden har vi mange som kan komme inn, men gir Johaug seg og Østberg eller Weng gir seg. Så står Norge ganske svekket etterpå. Haga trur eg fort gir seg. Ho er 31 år og har vist nedgåande kurve dei siste åra. Kanskje fortsetter ho 1 år til, men lykkast ho ikkje. Så blir det nok fort til at ho legg opp. Østberg er eit svært usikker kort på grunn av helsa. Heidi Weng trur eg fortsetter, men samstundes blir Heidi 31 år i år. Slik at det er ikkje utenkeleg at ho kan gi seg om nokon år.

Fakta

Legg inn av Fakta »

Myril skrev: søn feb 20, 2022 10:59 am Haga kan klage så mye hun vil på ledelsen, men er ikke rart de ser mot skiskyting med de resultatene hun leverer.
Det blir litt tåpelig å bruke hennes resultater i dette OL mot hennes argumenter. Det er en lang rekke utøvere som kritiserer opplegget inn mot og under denne OL-sesongen (alt fra Falla til Holund), og Haga ble jo også vraket fra landslaget før sesongen og ble "kastet inn" som reservere en snau uke før OL begynte. Å forvente at hun skulle være i nærheten av å leverer med et slikt utgangspunkt er bra naivt. Og det blir enda mer tåpelig å bruke hennes resultater som om Bjervig og co har "rett" når de velger å klage på nivået på jentene. Du kan ikke legge et elendig opplegg for flertallet av utøvere og overse de som ikke er på landslaget, og så klage på at disse ikke leverer når plan A rykker (Østberg, Weng og Kalvå ikke til start). Det er fortsatt ganske ufattelig at Bjervig og co jobbet desperat for å få Krüger til OL men tilsynelatende "glemmer" Kalvå hjemme i Norge med akkurat samme utgangspunkt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Guttorm123 skrev: søn feb 20, 2022 12:37 pm
Nå ble jo Elofsson individuell verdensmester i året etter OL i 2002, men var vekke i sesongene 04 og 05. Var dette på grunn av overtrening?
Ja, det stemmer. Googler man Per Elofsson og overtrent, får man opp artikler allerede fra november 2001 og senere fra høsten 2003.

https://www.vg.no/sport/langrenn/i/4dqb ... t-elofsson

https://www.nettavisen.no/sport/per-elo ... -95-163071

Og i tillegg fant jeg denne, hvor Elofsson sier følgende: "Sommeren 2003, få måneder etter han vant sitt siste VM-gull i Val di Fiemme, ble Elofsson overtrent.
– Det var en lang periode jeg kjørte hardt, over grensen. Jeg kjente det på sensommeren det året. Jeg var tung i bena, men presset kroppen og fortsatte kjøret. Til tross for vanlig restituering klart jeg ikke å bli uthvilt. Jeg var småforkjølet og hadde lavere motivasjon og lyst. Den vinteren gikk ingenting, har han tidligere uttalt til Aftonbladet."


https://www.abcnyheter.no/nyheter/sport ... med-petter

Var jo noen her inne som skrev at Elofsson ikke nødvendig trente så mye mer i antall timer, men at han kjørte altfor mange hardøkter.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Detvareingang skrev: søn feb 20, 2022 6:35 am Hvor mange VM gull må hun ha for å blei tidenes VM utøver på snø? Om det er håpløst å oppnå så legger hun nok opp nå. Da er det nok bare å gni seg fint i øynene å forvente ein del mesterskap uten gull. Heidi Webg har kanskje kapasiteten og kvaliteten til å hanke ett gull i Vm, men Fosselsholm med mye flaks og rett utvikling kan bli habil, men forventer mye svensk framover. Takk lov for Therese disse årene.
Dersom du tenker på langrenn, så trenger Johaug et sølv til for å passere Jelena Välbe på VM-adelskalenderen. 4 gull og 3 sølv for å ligge likt med Marit Bjørgen. Mens f.eks. Bjørndalen har 3 gull mer enn det i skiskyting igjen.

Samlet har Bjørgen 26 VM/OL-gull, mens Johaug har 18 per nå, så hun får pent holde på til neste OL likevel for å bli tidenes langrennsdronning! Eventuelt raske med seg et lagsprintgull i tillegg til alle distanseløpene i Planica og Trondheim.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Guttorm123 skrev: søn feb 20, 2022 12:20 pm
anbessa skrev: søn feb 20, 2022 8:42 am Man får håpe Karlsson ikke har "tatt en Elofsson", men at hun kommer sterke tilbake. Hyggelig med svensker i toppen!
Hva vil det si å "ta en Elofsson"?
Trene seg i senk i forsøk på å komme opp på nivået til løpere som er mye bedre. I Elofssons tilfelle vår alles kjære tysk-spanjol Mühlegg.

anbessa

Legg inn av anbessa »

storpeder skrev: søn feb 20, 2022 10:37 am
anbessa skrev: søn feb 20, 2022 8:42 am Man får håpe Karlsson ikke har "tatt en Elofsson", men at hun kommer sterke tilbake. Hyggelig med svensker i toppen!
I så fall skal hun jo vinne fellestart med skibytte i VM neste år, slik Elofsson gjorde i 2003.
Riktig. For så å forsvinne ned i overtreningens bunnløse hull.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

anbessa skrev: søn feb 20, 2022 1:30 pm Trene seg i senk i forsøk på å komme opp på nivået til løpere som er mye bedre. I Elofssons tilfelle vår alles kjære tysk-spanjol Mühlegg.
Nå overtrente han seg jo også etter at Muhlegg var tatt i doping og utestengt, så var ikke bare det som var grunnen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»