Trx trening for de største muskelgruppene

Svar
Bantor
Innlegg: 1173

Trx trening for de største muskelgruppene

Legg inn av Bantor »

Har nettopp lest "The Time Savers Workout" av John Little. En av ideene i boken er å trene et fullkroppsprogram bestående av beinpress, roing og brystpress, en gang i uken ett sett til "utmattelse". Dette er ikke en bok om TRX, men en av flere bøker om "høyintensitetstrening" med vekter osv.

Nå har jeg i perioder trent ett sett til "utmattelse" men egentlig er jeg tilhenger av litt flere sett. Det jeg pleier å kjøre nå er to sett med seks repetisjoner før ett sett med seks repetisjoner pluss så mange repetisjoner jeg klarer før utmattelse. Altså tre sett. Dersom utmattelse kommer etter 12 repetisjoner på det siste settet øker jeg vekten.

Uansett, i tider hvor man har det travelt, kan det være greit å trene gjennom de største muskelgruppene i kroppen. Dette kan gjøres med en TRX eller slynge.

Bein øvelsen kan være "TRX leg extencions" eller "TRX mountain climbers".

På overkroppen tenker jeg flyes for brystet og roing for ryggen. Et alternativ kan også være å trene "TRX pullover" som trener øvre rygg og bryst samtidig.

Er snart 45 og merker at det å droppe mindre øvelser kan være kjekt. Kroppen produserer ikke så mye testosteron som da du var 20, og kortisolen som kroppen lager hvis du trener tungt med mange mindre øvelser gjør at du får mindre fremgang. Hvis du da ikke tar "kosttilskudd".

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

"Trx reverse fly" kan erstatte roing, hvis du er for sterk i den øvelsen.

Det kan være greit å bruke øvelser som gjør at vektbelastningen på dørankeret ikke blir så stort. Hvis du da ikke har festet slyngen til et tre, eller har et annet mer solid feste.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Har trent litt mer med slyngen. Mye av slyngetreningsvideoene på nettet er mer bevegelighets trening eller utholdende styrketrening, ikke noe galt i det, men jeg forsøker å bruke slyngen til å trene litt tyngre.

Dagens workout:

TRX leg extencions 2x6 reps pluss ett sett til hvor jeg nådde utmattelse på 8 reps.
TRX reverse flyes for ryggen 2x6 reps pluss ett sett til hvor jeg nådde utmattelse på 9 reps.
TRX reverse grapplers 2x6 reps pluss ett sett til hvor jeg nådde utmattelse på 8 reps. Denne øvelsen er for bryst.

Tok sjangsen på noen småøvelser til:
En arms press ut til siden med slyngen bak ryggen stående. Nådde utmattelse etter syv reps. Tok ett sett på høyre og venstre side.
Pullover, tok et sett, utmattelse etter 12 reps.

På denne måten kan du trene tungt med slyngen festet i bare et dør anker. Det finnes mange andre slynge øvelser som er interessante. Men som kanskje krever et mer solid feste for slyngen.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Forsøker nå med følgende øvelser.

- TRX Leg Extencions
- TRX Hamstring Curl
- Roing, men med håndflaten pekende oppover.
- TRX Reverse Grapplers

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Har egentlig gitt opp å trene med slynge. Men dersom du vil trene tungt med slynge, tror jeg nå det mest effektive er:

- Utfall hvor du holder slyngen med hendene, og mens du holder bakbeinet løftet opp fra bakken.
- Roing, med albuene holdt vannrett ut fra kroppen.
- Pushups, med albuene holdt vannrett ut fra kroppen.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Bantor skrev: man nov 21, 2022 10:15 am Har egentlig gitt opp å trene med slynge. Men dersom du vil trene tungt med slynge, tror jeg nå det mest effektive er:

- Utfall hvor du holder slyngen med hendene, og mens du holder bakbeinet løftet opp fra bakken.
- Roing, med albuene holdt vannrett ut fra kroppen.
- Pushups, med albuene holdt vannrett ut fra kroppen.
Hva var erfaringen? Det slår meg umiddelbart som litt unødvendig å skulle gjøre absolutt alle øvelser med den slyngen, når det er mye lettere å gjøre mye av det uten slynge.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Joda der er kanskje lettere å gjøre pushups uten slynge. Men når du gjør det sånn som jeg nevnte i den forrige posten min, er det overraskende tungt.

Svært få personer vil nok klare sett med mer enn 15 repetisjoner.

Liker nå å trene 3x10. Tester av og til om jeg klarer 15 repetisjoner. Hvis jeg klarer det øker jeg vekten. Men ikke med slynge da.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Bantor skrev: ons nov 23, 2022 7:32 pm Joda der er kanskje lettere å gjøre pushups uten slynge. Men når du gjør det sånn som jeg nevnte i den forrige posten min, er det overraskende tungt.

Svært få personer vil nok klare sett med mer enn 15 repetisjoner.

Liker nå å trene 3x10. Tester av og til om jeg klarer 15 repetisjoner. Hvis jeg klarer det øker jeg vekten. Men ikke med slynge da.
At du kan gjøre det tyngre, det tviler jeg ikke på. Men vanlige armhevninger er nok for de fleste, og hvis man skal gå hardere til verks enn det, så har man treningssentre og sånt. For meg virker det som litt mye styr, men det trenger jo verken å være tilfellet, eller å bety noe for hva andre har lyst til å gjøre.

Jeg er egentlig bare litt nysgjerrig på hva du synes om den treningen som helhet, og gjerne hvorfor du gir det opp?

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

@Tjaaah Slyngetrening fungerer helt klart. Og dersom man bruker kreativt øvelsesutvalg, vil svært få personer være så sterke at de ikke kan bruke slyngetrening. Tror det er lettere å trene tungt med slynge enn med strikk.

Problemet i forhold til apparater/vekter, er at det ikke er like lett å holde styr på hvilken belastning man bruker. En ender ofte opp med å trene til utmattelse når man bruker slynge, det er ikke alltid optimalt.

TRX er den vanligste slyngen solgt på sportsbutikker i dag, eller slynger som ligner på den. Mye av de offisielle instruksjonene til TRX er lettere øvelser, gjort med høyt antall repetisjoner. Det synes jeg ikke er så interessant personlig.

En annen type slynge som jeg ikke har prøvd er Redcord. Den er norskutviklet, og brukes mye for eksempel innenfor ulike typer behandling.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Nå har jeg lest litt mer om trening med slynge. Har forstått det slik at folk helt uten bakgrunn i styrketrening har risiko for skader, hvis de er helt utrente og begynner å trene med slynge på egenhånd.

Nå har slynge fungert ok for meg da....

Hattori_Hanzo
Innlegg: 657

Legg inn av Hattori_Hanzo »

Bantor skrev: tor des 21, 2023 8:59 am Nå har jeg lest litt mer om trening med slynge. Har forstått det slik at folk helt uten bakgrunn i styrketrening har risiko for skader, hvis de er helt utrente og begynner å trene med slynge på egenhånd.

Nå har slynge fungert ok for meg da....
I gamle dager trente vi med tarmslyng.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Det å trene med tarmslyng, altså å ta sit ups, spensthopp, pushups osv. til man nesten spyr har begrenset verdi. Jeg har flere års erfaring med aktiviteter der det var vanlig.....

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»