Karakterer på Norges innsats

Svar
Jompa

Karakterer på Norges innsats

Legg inn av Jompa »

Klipper inn fra en annen tråd. Er jo store forskjeller innad i hvert lag. Karakteren til langrennsgjengen uten Klæbo og Johaug hadde ikke vært pen, men har gitt langrenn en felles karakter.

Mine vurderinger, når jeg også tar høyde for forutsetningene:

Terningkast 6:
Kombinert - Riiber forsvinner ut, allikevel rasker vi med oss to gull. Graabak viste form før OL, men at kongen fra 2014 skulle levere igjen på denne måten var imponerende.

Skiskyting - Bøe og Røiseland gjør at Norge står for tidenes medaljefangst i skiskyting. En marginal idrett, men de leverer på et jevnt høyt nivå mesterskapet igjennom. På tross av ujevne vindforhold er de alltid helt der oppe. Nesten så jeg føler de kunne vunnet enda mer. Men dette er terningkast 6 uansett!

Terningkast 5
Freestyle - Biirk Ruud får gullet sitt, og jeg gir han en femmer for det alene.

Terningkast 4/5:
Langrenn - Gitt forutsetningene så var 3 gull på kvinnesiden det maksimale vi kunne realistisk sett håpe på. Og det ordnet Johaug. På herresiden var det mye variabelt, og vi ble smågutter mot sterke russere. Klæbo sikrer de to "obligatoriske" gullene i sprint og sprintstafett. 25 år gammel, og allerede 5 OL-gull. Krüger kommer tilbake og tar en meget hyggelig bronse. At man i disse løypene ville slite med Bolsjunov og Niskanen var nok å forvente. Stafetten er alltid fæl å tape, i tillegg var det mye støy rundt laget denne gangen. Basert på forutsetningene så gjør langrennsgjengen et godt OL, så kan man diskutere forberedelsene, covid-utbrudd og andre utbrudd i etterkant.

Terningkast 4:
Hopp - Igjen en marginal idrett, og endelig kom gullet i storbakken. Men det ble med den ene medaljen, noe som er litt skuffende. Men allikevel holder det til terningkast 4. Noen vil sikkert verdsette dette enda mer enn terningkast 4.

Skøyter - Bronse til Engebråten og Lorentzen. Forsvarer gullet på lagtempo fra 2018. Over snittet fornøyd! Håper på litt mer på kvinnesiden.

Terningkast 3/4:
Curling - Ikke de store forhåpningene denne gangen, men vi får igjen en solid opptur i mixed. Frustrerende å følge gutta synes jeg personlig, som misset i de avgjørende øyeblikkene i flere kamper. Og da fortjener man ikke mer. Spent på fremtiden til norsk curling.

Terningkast 2:
Alpint - ett sølv og to bronse ble beholdningen, og det er rett og slett for dårlig. Vi var favoritt eller blant favorittene på samtlige øvelser på herresiden med unntak av kombinasjonen. På damesiden var det også håp om medalje, men det gikk ikke denne gangen. Vi må vel tilbake til 88 for å finne sist gang vi ikke tok gull.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Kombinert 6

Skiskyting 6

Langrenn 5

Skøyter 5

Hopp 5

Curling 4

Alpint 3

Freestyle har jeg ikke kunnskap til å vurdere, men 5 som trådstarter ga er sikkert rimelig.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Glemt snowboard?

Jompa

Legg inn av Jompa »

sexxes skrev: søn feb 20, 2022 5:06 pm Glemt snowboard?
Gi det en karakter. Hva gir du sølvet?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Jompa skrev: søn feb 20, 2022 4:52 pm
Terningkast 4/5:
Langrenn - Gitt forutsetningene så var 3 gull på kvinnesiden det maksimale vi kunne realistisk sett håpe på. Og det ordnet Johaug. På herresiden var det mye variabelt, og vi ble smågutter mot sterke russere. Klæbo sikrer de to "obligatoriske" gullene i sprint og sprintstafett. 25 år gammel, og allerede 5 OL-gull. Krüger kommer tilbake og tar en meget hyggelig bronse. At man i disse løypene ville slite med Bolsjunov og Niskanen var nok å forvente. Stafetten er alltid fæl å tape, i tillegg var det mye støy rundt laget denne gangen. Basert på forutsetningene så gjør langrennsgjengen et godt OL, så kan man diskutere forberedelsene, covid-utbrudd og andre utbrudd i etterkant.

Terningkast 2:
Alpint - ett sølv og to bronse ble beholdningen, og det er rett og slett for dårlig. Vi var favoritt eller blant favorittene på samtlige øvelser på herresiden med unntak av kombinasjonen. På damesiden var det også håp om medalje, men det gikk ikke denne gangen. Vi må vel tilbake til 88 for å finne sist gang vi ikke tok gull.
Jeg ville gitt terningkast 3 til alpint. 3 medaljer er helt ok, selv om det var under forventningene. Idretten er marginal, og det skal ikke mye til for at det ikke lykkes.

Langrenn varierer ekstremt. Jeg ville gitt 6 til Johaug, 2 til restene av jentene og 4 til guttene. Totalt blir det kanskje 4. Men ikke mer enn det iallfall.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Jompa skrev: søn feb 20, 2022 4:52 pm Klipper inn fra en annen tråd. Er jo store forskjeller innad i hvert lag. Karakteren til langrennsgjengen uten Klæbo og Johaug hadde ikke vært pen, men har gitt langrenn en felles karakter.

Mine vurderinger, når jeg også tar høyde for forutsetningene:

Terningkast 6:
Kombinert - Riiber forsvinner ut, allikevel rasker vi med oss to gull. Graabak viste form før OL, men at kongen fra 2014 skulle levere igjen på denne måten var imponerende.

Skiskyting - Bøe og Røiseland gjør at Norge står for tidenes medaljefangst i skiskyting. En marginal idrett, men de leverer på et jevnt høyt nivå mesterskapet igjennom. På tross av ujevne vindforhold er de alltid helt der oppe. Nesten så jeg føler de kunne vunnet enda mer. Men dette er terningkast 6 uansett!

Terningkast 5
Freestyle - Biirk Ruud får gullet sitt, og jeg gir han en femmer for det alene.

Terningkast 4/5:
Langrenn - Gitt forutsetningene så var 3 gull på kvinnesiden det maksimale vi kunne realistisk sett håpe på. Og det ordnet Johaug. På herresiden var det mye variabelt, og vi ble smågutter mot sterke russere. Klæbo sikrer de to "obligatoriske" gullene i sprint og sprintstafett. 25 år gammel, og allerede 5 OL-gull. Krüger kommer tilbake og tar en meget hyggelig bronse. At man i disse løypene ville slite med Bolsjunov og Niskanen var nok å forvente. Stafetten er alltid fæl å tape, i tillegg var det mye støy rundt laget denne gangen. Basert på forutsetningene så gjør langrennsgjengen et godt OL, så kan man diskutere forberedelsene, covid-utbrudd og andre utbrudd i etterkant.

Terningkast 4:
Hopp - Igjen en marginal idrett, og endelig kom gullet i storbakken. Men det ble med den ene medaljen, noe som er litt skuffende. Men allikevel holder det til terningkast 4. Noen vil sikkert verdsette dette enda mer enn terningkast 4.

Skøyter - Bronse til Engebråten og Lorentzen. Forsvarer gullet på lagtempo fra 2018. Over snittet fornøyd! Håper på litt mer på kvinnesiden.

Terningkast 3/4:
Curling - Ikke de store forhåpningene denne gangen, men vi får igjen en solid opptur i mixed. Frustrerende å følge gutta synes jeg personlig, som misset i de avgjørende øyeblikkene i flere kamper. Og da fortjener man ikke mer. Spent på fremtiden til norsk curling.

Terningkast 2:
Alpint - ett sølv og to bronse ble beholdningen, og det er rett og slett for dårlig. Vi var favoritt eller blant favorittene på samtlige øvelser på herresiden med unntak av kombinasjonen. På damesiden var det også håp om medalje, men det gikk ikke denne gangen. Vi må vel tilbake til 88 for å finne sist gang vi ikke tok gull.
Freestyle ville eg satt ned til ein 4. Vi hadde fleire medaljehåp og sjølv om Ruud vinner eit fantastisk gull. Så leverte resten litt under par.
Enig om Hopp. Hadde blitt 5 om vi hadde fått medalje i laghopp.
Skøyter 5. 2 fantastiske bronser og gull i lagtempo. 3 medaljer er fantastisk bra
Curling 4+: Vinner sølv i Mixed og 5 plass på herrene. Det er absolutt godkjent
Alpint 4: 4 medaljer inkludert Lag. Synest det er ok beholdning med tanke på kor jevnt det er
Snowboard 3+: Fin sølvmedalje, men her hadde vi minst 3 karer som alle kunne ta medalje. Godkjent levert samanlagt, men ikkje meir
Skiskytting 6: Fantastisk OL for begge kjønn
Langrenn 5: Johaug og Klæbo leverer fantastiske OL og vi får 5-1-2. Det er utan tvil meget sterke tall

Samla karakter blir det 5: Eit fantastisk OL på alle måter. Langt fleire oppturer ein nedturer.
Sist redigert av ms_8 den søn feb 20, 2022 6:02 pm, redigert 1 gang totalt.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Norge tok 4 medaljer i alpint.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

KongOlav2 skrev: søn feb 20, 2022 5:16 pm
Langrenn varierer ekstremt. Jeg ville gitt 6 til Johaug, 2 til restene av jentene og 4 til guttene. Totalt blir det kanskje 4. Men ikke mer enn det iallfall.
Jeg syns det er toppene som betyr noe, altså de som ikke er medaljekandidater spiller det ganske liten rolle om de blir nummer 5 eller bli listefyll. Hadde vi vunnet stafetten for herrene så kunne man argumentert for terningkast 6, jeg syns ikke terskelen skal være å vinne alt for å få 6 - til det er nivået selv i langrenn såpass høy blant utlendingene. Vi forventet et sterkt mesterskap av de norske og de leverte.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

GoingKronos skrev: søn feb 20, 2022 6:44 pm
KongOlav2 skrev: søn feb 20, 2022 5:16 pm
Langrenn varierer ekstremt. Jeg ville gitt 6 til Johaug, 2 til restene av jentene og 4 til guttene. Totalt blir det kanskje 4. Men ikke mer enn det iallfall.
Jeg syns det er toppene som betyr noe, altså de som ikke er medaljekandidater spiller det ganske liter en rolle om de blir nummer 5 eller bli listefyll. Hadde vi vunnet stafetten for herrene så kunne man argumentert for terningkast 6, jeg syns ikke terskelen skal være å vinne alt for å få 6 - til det er nivået selv i langrenn såpass høy blant utlendingene. Vi forventet et sterkt mesterskap av de norske og de leverte.
Joda er medaljer som betyr noe, men de 5 sikreste gullmedaljene til Norge i OL, i ale fall etter Riiber ble syl var Johaug på distanse og Klæbo i sprint. De gikk alle inn, men utenom det var det jo ganske tynt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

GoingKronos skrev: søn feb 20, 2022 6:44 pm Jeg syns det er toppene som betyr noe, altså de som ikke er medaljekandidater spiller det ganske liten rolle om de blir nummer 5 eller bli listefyll. Hadde vi vunnet stafetten for herrene så kunne man argumentert for terningkast 6, jeg syns ikke terskelen skal være å vinne alt for å få 6 - til det er nivået selv i langrenn såpass høy blant utlendingene. Vi forventet et sterkt mesterskap av de norske og de leverte.
Enig i at gull betyr mest, men når prestasjonene er så langt under pari for mange utøvere trekker det ned. Jeg lar det for øvrig telle at de utøvere var fraværende pga coronasmitte. Det er en del gamet å holde seg frisk, og Norge var det eneste landet i langrenn som hadde særlig med smittede utøvere. Når derfor kun Klæbo, Johaug, Holund og Kruger (på en øvelse) presterer bra, blir det for tynt.

Fakta

Legg inn av Fakta »

KongOlav2 skrev: søn feb 20, 2022 6:57 pm
Enig i at gull betyr mest, men når prestasjonene er så langt under pari for mange utøvere trekker det ned. Jeg lar det for øvrig telle at de utøvere var fraværende pga coronasmitte. Det er en del gamet å holde seg frisk, og Norge var det eneste landet i langrenn som hadde særlig med smittede utøvere. Når derfor kun Klæbo, Johaug, Holund og Kruger (på en øvelse) presterer bra, blir det for tynt.
Jeg synes det er vel hardt å ikke inkluderer Valnes blant de som gjorde det bra på herresiden. En 15. plass på 15 km er godkjent (han burde fått gått stafetten foran Iversen) og veldig bra innsats på lagsprinten, noe som gjør at Klæbo aldri må ut å presse seg for å hente gullet. 11. plass på sprint er kanskje et knepp under forventingene men det var også i fristil.

Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

Noen vurderinger av de idrettene jeg følger mest med på:

Langrenn 5
Johannes Høsflot Klæbo 5/6
Kanskje strengt å ikke gi en ren sekser til en mann som tar to gull og sin første medalje på distanse, men det er nå engang litt - for ikke å si ganske mye - å gå på all den tid han (i praksis) bryter to av tre distanseløp og leverer en sisteetappe på stafetten som godt kunne vært litt modigere. Tror fortsatt at han ikke var i sin beste form.
Simen H Krüger 5
Strålende innsats i det ene løpet han får gå. Dessverre like blottet for avslutningsegenskaper etter covid som før covid.
Erik Valnes 5
Litt under pari på 15 km og sprint, snytt for en stafettetappe og konge på lagsprint.
HC Holund 4
Nesten-OL for HC, kanskje mest skuffende at han ble hektet av på femmila. Likevel jevnt høyt nivå i mange løp. Absurd å tenke på at noen ville ha ham inn på lagsprinten istedenfor Valnes..
Pål Golberg 3
Bra skiathlon, noe skuffende 15 km, svak sprint og heller ikke noen imponerende stafettetappe.
Sjur Røthe 3
Har tydeligvis glemt hvordan man går klassisk, men femteplass på den siste distansen var jo en opptur.
Håvard S. Taugbøl 2
Emil Iversen 1
Bare rot og syting og en miserabel stafettetappe fra Iversen.

Therese Johaug 6
Trenger ingen begrunnelse.
Tiril Udnes Weng 3
I ferd med å bli selve definisjonen av en på-det-jevne-løper, rent bortsett fra at hun klarte å bli en ulykkesfugl på begge stafettene.
Helene Marie Fossesholm 3
Langt unna det man håpte på i fjor, men hun får for stafettetappen der hun viste spunk.
MC Falla 3
Semi i sprinten var greit, men hun oppviste en total feilvurdering av egen form før lagsprinten, som hun ikke burde ha gått.
Lotta Udnes Weng 2
Mathilde Myhrvold 2
Ragnhild Haga 1
Stafettetappen er noenlunde anstendig, men resultatløs, tremila er surrealistisk svak av en tidligere OL-mester i denne stilarten.

Skiskyting 6
Johannes Thingnes Bø 6
Prikker en langrennsform som er så god at han vinner løp selv uten fulle hus. Enorme stafettetapper. Roter bort et perfekt utgangspunkt på jaktstarten, men det er tilgitt.
Tarjei Bø 5
Han kan takke sin bror og VSC for denne femmeren, for Tarjei går en helt elendig stafettetappe - taper mye mer enn Lægreid - og er i det hele tatt ujevn i formen, særlig i sporet, gjennom mesterskapet. Men to stafettgull og to individuelle medaljer er selvfølgelig et strålende utfall for mannen som pandemien har vært en velsignelse for.
Vetle Sjaastad Christiansen 5
En stafettetappe for evigheten samt sin første individuelle mesterskapsmedalje. Da får det bare våge seg at han ble listefyll på de øvrige distansene.
Sturla Holm Lægreid 3
Liten opptur med sjetteplass på fellesstarten, men når skyteformen er borte vekk hjelper det ikke stort at den fysiske formen er så bra som den kan bli. I forhold til fjorårsresultatene er han utvilsomt, sammen med Iversen og Granerud, den som skuffer mest i Beijing.

Marte Olsbu Røiseland 6
Gjør flere av karrierens beste løp i mesterskapet. Viser allerede på blandetstafetten at hun er på rett sted mentalt ved å håndtere våpenklusset perfekt. Uhyre lite som skiller henne fra å vinne rubbel og bit, og hadde det ikke vært for Eckhoffs stafettetappe ville hun fått full medaljescore akkurat som under VM i Anterselva.
Tiril Eckhoff 4/5
Langrennsformen var upåklagelig, skyteformen labil som før i år. To individuelle medaljer er selvfølgelig bra, ut fra årets sesong, men det at hun fullstendig ødela stafetten for Norge trekker like selvfølgelig ned.
Ingrid Landmark Tandrevold 3/4
Vanskelig å sette en karakter på henne, viser usedvanlig god skyteform og sedvanlig moderat langrennsform helt til hun kollapser.
Karoline Knotten 3/4
Gikk en stafettetappe som hun løste perfekt ut fra sine forutsetninger.
Ida Lien 3
Ny glimrende stafettetappe som viser at hun fort kan bli vår neste store kvinnelige skiskytter. Høy fart i sporet individuelt, men skyter som ventet altfor dårlig og havner utenfor topp 30.
Emilie Kalkenberg Ågheim 2

Alpint 4
Aleksander Aamodt Kilde 4/5
To medaljer er for all del bra, men Kilde gikk inn i OL som favoritt i begge fartsdisiplinene, og fikk bare med seg en bronse fra dem. Sølv i en kombinasjonskonkurranse med uhyre svak deltakelse pynter på det hele, men Norges største gullhåp skuffet like fullt litt.
Sebastian Foss Solevaag 4/5
Bronse er selvfølgelig godkjent for verdensmesteren, men i likhet med andre hadde jeg ikke følelsen av at han satset alt for å vinne i andre omgang.
Fabian Wilkens Solheim 4
Sammen med Stjernesund helt avgjørende for lagmedaljen.
Adrian Smiseth Sejersted 4
Kjører på sitt beste og er svært nær medalje i super-G.
Henrik Kristoffersen 3/4
Relativt svake andreomganger i både storslalåm og slalåm, blir topp 8 i begge, men ender uten medaljer. Ikke spesielt imponerende for en alpinist med hans potensiale.
Timon Haugan 2
Tar medalje, men bidrar overhodet ikke til den.
Rasmus Windingstad, Lucas Braathen, Atle Lie McGrath og Kjetil Jansrud 1
Ungguttene får flere sjanser, det gjør ikke Jansrud, og man må jo lure på hvorfor han egentlig tok turen til Beijing.

Thea Stjernesund 5
Helt fremragende kjøring i lagkonkurransen og en 6. plass i storslalåm som overgikk forventningene.
Ragnhild Mowinckel 4
Mangler det lille ekstra som hun hadde for fire år siden, men 5. og 6. plass er absolutt anstendig - hun verken over- eller underpresterer.
Maria Therese Tviberg 2
Mina Fürst Holtmann 1

Hopp 4/5
Marius Lindvik 5
Gullet i storbakken var fantastisk, men det kan ikke bli en sekser når han deretter sviktet så kapitalt i lagkonkurransen. Ikke ofte man ser at det å ta OL-gull fører til tap av selvtillit.
Halvor Egner Granerud 3
Robert Johansson 3
Daniel André Tande 2

Kombinert 6
Jørgen Graabak 6
Det eneste man kan "klandre" Graabak for, er om han burde prøvd litt hardere å angripe Geiger før oppløpssiden i normalkonkurransen. Men to spinnville avslutninger stod han uansett for, formtoppen kunne ikke vært prikket bedre, og dermed fikk den triste historien om ulykkesfuglen Riiber følge av den langt mer oppbyggelige om comeback kid Graabak. Blir nok fort enda flere stalkere av dette.
Jens Lurås Oftebro 5/6
Følger Graabak til døra før han avgjør lagkonkurransen med et aldeles episk rykk mot slutten av sin etappe.
Espen Bjørnstad og Espen Andersen 3/4
Flotte stafettetapper av de presumptivt svake kortene der de nekter å la seg hekte av. Listefyll i de individuelle konkurransene.
Jarl Magnus Riiber 3
Hvordan gi karakter til en supermann med surrehue? Hopper fantastisk, så roter han seg bort på stadion på en måte som er utilgivelig uansett hvor lenge man har sittet i karantene. OL er åpenbart ikke hans arena.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»