God søndag

Svar
Iseran2770

Re: God søndag

Legg inn av Iseran2770 »

nometalhorse skrev: ons aug 17, 2022 10:06 pm Var du oppe ved Vettisfossen?
Dessverre snudde jeg før jeg kom så langt. Så jeg fikk bare med meg Hjellefossen, Avdalsfossen og Høljafossen. På vei fra Voss hadde jeg "rotet" bort for mye tid i Gudvangen og Aurland. Jeg får ha Vettisfossen til gode.

Someone

Legg inn av Someone »

I dag ble det vel kjørt tilsammen 2km, og eneste grunnen var for å kunne komme seg potensielt fort hjem med barna, skulle det komme en regnskur. Således ble det løpet mer enn 5x så langt, men det sliter ikke akkurat på asfalten :p

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

God søndag!

Fikk inn et par Frieletraktinger samt kjøring av bensinbil med converterautomat.

Mandag er arbeidsdag for en god del ab 'folk flest'.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

God søndag!

Var en liten biltur avgårde, og ble venn med maskinen 'Evergood kaffe'.
Var såpass langt avgårde at jeg kom forbi bensinstasjner i kjeden 'Knapphus Energi'.

Esso- og Shellstasjoner ser det ut til å bli færre av.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Har ikke kjørt langt i dag, men til gjengjeld bratt. Fikk testet antispinn. Eneste bilen som kjørte opp uten å spinne. Bilen skilte seg ut på parkeringsplassen, det normale var ATV, traktor eller pickuper. Til gjengjeld kjørte jeg sakte, snittfart på 8 km/t opp bakken.

Someone

Legg inn av Someone »

Hjem fra fjells, så da ble det Fv51 og E16. Helt grei trafikk, dog litt stillestående ved nedkjøringen til Steinsletta

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Someone skrev: man aug 29, 2022 8:50 am Hjem fra fjells, så da ble det Fv51 og E16. Helt grei trafikk, dog litt stillestående ved nedkjøringen til Steinsletta
Steinsletta har endret seg siden jeg var veldig ung. Den gang var det stedet for å sette nye fartsrekorder.
I dag går det omtrent aldri over 70 der.

Jeg tok ut bilen da jeg så bensin til 19,55, kjørte 9 kilometer (tur/retur) og parkere nær Rustasaga for å ta en kort rundtur i Østmarka.

Someone

Legg inn av Someone »

Iseran2770 skrev: man aug 29, 2022 9:23 am
Someone skrev: man aug 29, 2022 8:50 am Hjem fra fjells, så da ble det Fv51 og E16. Helt grei trafikk, dog litt stillestående ved nedkjøringen til Steinsletta
Steinsletta har endret seg siden jeg var veldig ung. Den gang var det stedet for å sette nye fartsrekorder.
I dag går det omtrent aldri over 70 der.

Jeg tok ut bilen da jeg så bensin til 19,55, kjørte 9 kilometer (tur/retur) og parkere nær Rustasaga for å ta en kort rundtur i Østmarka.
I det minste startet køen først på toppen av bakken (retning Hønefoss) denne gangen, og løste seg opp i starten av sletta

Og det gikk greie enn ofte ellers på søndager gjennom veiarbeidet over Sollihøgda

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

God søndag!

Trakter Friele, ingen kjøring her idag.

SirJames

Legg inn av SirJames »

God søndag!

Trakter Cola Zero, ingen kjøring her i dag.

Blir endel kjøring i morgen, og da er forhåpentligvis været bedre også.

Someone

Legg inn av Someone »

Null kjøring her også, dagens asfaltaktivitet ble gjennomført med løpsko og ikke hjul

Forfun

Legg inn av Forfun »

KLarte å tømme 70% av batteriet i dag. Kjørte ikke så langt, men hadde kajakk på taket og sykkel på hengerfestet. Var varmt så skulle surfe noen bølger i havgapet, men ble lite morro. I følge noen lokale var dette sommerdag nr 3 i sommer.

Hvordan transportere en kasse vin i en bil med 500 hk? Når jeg kom frem var den skviset helt bakerst i bagasjerommet. Må begynne å stroppe fast.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

God søndag!

Traktet en Etiopiakaffe malt fra bønner, brent hos ett av landets småbrennerier.

Nå var det dette med å ikke diskutere politikk offentlig, men man konstaterer at ved enkelte vannkraftverk så renner der fortsatt enorme mengder vann over og utenfor.
Og i et gravferdsfølge på TV er der rekker av bensin- og dieselbiler, IKKE elbiler.

God søndag!

Forfun

Legg inn av Forfun »

Bilen er pakket og klar for tur. Frykter det blir mye transport og lite morro kjøring. Har ett håpløst prosjekt foran meg i dag, vet bare om en som har gjort det før meg, han døde i forsøket. Skal passe meg for å unngå å gjøre feilen han gjorde.

Jan

Legg inn av Jan »

rosmebraad skrev: søn sep 11, 2022 11:24 am God søndag!

Traktet en Etiopiakaffe malt fra bønner, brent hos ett av landets småbrennerier.

Nå var det dette med å ikke diskutere politikk offentlig, men man konstaterer at ved enkelte vannkraftverk så renner der fortsatt enorme mengder vann over og utenfor.
Og i et gravferdsfølge på TV er der rekker av bensin- og dieselbiler, IKKE elbiler.

God søndag!
Jeg så gravfølget på Dagsrevyen. måtte flire litt da jeg så at dronningen ble kjørt i Mercedes.

Someone

Legg inn av Someone »

Jan skrev: søn sep 11, 2022 7:46 pm Jeg så gravfølget på Dagsrevyen. måtte flire litt da jeg så at dronningen ble kjørt i Mercedes.
Svigermor ble kjørt i en Jaguar da hun døde i vinter, så burde vært mulig å bruke noe engelsk for dronningen også

Someone

Legg inn av Someone »

Someone skrev: søn sep 04, 2022 9:29 pm Null kjøring her også, dagens asfaltaktivitet ble gjennomført med løpsko og ikke hjul
Identisk søndag når det kom til kjøring. Dog ble forskjellen at løpingen ble gjort til skogs på sti og grus, og ikke så mye asfalt

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jan skrev: søn sep 11, 2022 7:46 pm
rosmebraad skrev: søn sep 11, 2022 11:24 am God søndag!

Traktet en Etiopiakaffe malt fra bønner, brent hos ett av landets småbrennerier.

Nå var det dette med å ikke diskutere politikk offentlig, men man konstaterer at ved enkelte vannkraftverk så renner der fortsatt enorme mengder vann over og utenfor.
Og i et gravferdsfølge på TV er der rekker av bensin- og dieselbiler, IKKE elbiler.

God søndag!
Jeg så gravfølget på Dagsrevyen. måtte flire litt da jeg så at dronningen ble kjørt i Mercedes.
Ja, der burde jo være biler av RR, Jaguar for å i det minste i navnet hedre nasjonen. Der var mye Sprintere og BMW og Audi også rundtom.
(Googlet at der finnes ny(ere) Jaguar hearse.)

Ribba

Legg inn av Ribba »

Ingen søndagstur på meg, men det blir en aldri så liten mandagstur. BMW'en skal på service.

Det var for øvrig en dårlig helg, eller i alle fall en dårlig start på helga. Startet med at PL'en runden ble utsatt pga av at noen corgier mistet matmoren sin, like etterfulgt av at Yarisen ble usatt for vold av en eller annen idiot som ikke har IQ nok til å åpne ei dør, samt er så patetisk at han/hun/hen ikke tok ansvar for dette.

Håper virkelig det finnes et eget privat helvette for sånne folk. Dog, det vil tvilsomt være privat, da det er helt enorme mengder av slik folk.

Ribba

Legg inn av Ribba »

Da var turen over og delmålet med turen ble også nådd. Delmålet var å få testet i4'ern og se hvor langt BMW hadde kommet på den type elbiler som jeg etter hvert sannsynlig vil ende med å kjøpe med tid og stunder. Og etter å ha fått testet en i4 M50, riktignok på en relativt kort tur, men heldigvis på litt ordentlige veier, så var det relativt enkelt å konkludere at i4 er en veldig bra bil og jeg har null problemer å skjønne at folk ikke bare ønsker å kjøpe en i4, men faktisk også realisere det. For den kjører bra, går godt, er mer engasjerende å kjøre enn f-eks Tesla Model 3, er praktisk, har godt med utstyr, ser ok ut (BMW har ikke teken på kombicoupeer) og den gir også deg greit med street credit fra de fleste på veien for de som ønsker det. Prisen er ikke så ille, selv med den kommende mva-tillegget. Så den er et veldig friskt pust i forhold til alt av SUV'er og crossover som dominerer salgslistene.

Så til Forfun, som allerede er en av dem som har realisert anskaffelse av en i4 M50, så har jeg bare en ting å si.

Skaff deg en M4. På de egenskapene som gjør livet verdt å leve, så er bare den en så latterlig mye bedre bil enn det i4 M50 er. På de fleste andre områder riktignok, så er derimot i4'ern enn bedre bil (dog brukergrensesnittet er blitt merkbart dårligere).

Over til litt viktigere ting. Snakket med en av selgerne om kommende M2. Den har vist release i november, men det ser dessverre ut som at det ikke vil ta inn M2 med manuell girkasse inn i Norge. Så da ser det ut som at en av kandidatene har falt av i løpet "Bilkjøp 2024". Dårlig med kandidater igjen.

Someone

Legg inn av Someone »

Ribba skrev: tir sep 13, 2022 3:43 am
Over til litt viktigere ting. Snakket med en av selgerne om kommende M2. Den har vist release i november, men det ser dessverre ut som at det ikke vil ta inn M2 med manuell girkasse inn i Norge. Så da ser det ut som at en av kandidatene har falt av i løpet "Bilkjøp 2024". Dårlig med kandidater igjen.
Ikke mulig å privatimportere

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Someone skrev: tir sep 13, 2022 7:31 am Ikke mulig å privatimportere
Det er vel en utfordring med hensyn til garantiperioden.

Ribba

Legg inn av Ribba »

Iseran2770 skrev: tir sep 13, 2022 9:54 am
Someone skrev: tir sep 13, 2022 7:31 am Ikke mulig å privatimportere
Det er vel en utfordring med hensyn til garantiperioden.
Ja, og det er jo akkurat påfyll av garanti som er hovedårsaken til at jeg planlegger å bytte bil i 2024. Så å bytte en M4 mot en M2 av noen andre grunner ser jeg ikke helt poenget med. Tross alt, 2-serie coupe bygger jo på 3- og 4-serien, så den lider av samme vektproblemer som sine storesøsken gjør. Så en M2 vil nok ikke være så veldig mye lettere eller mindre enn M4'ern.

Men nå har det jo enda ikke vært noen tester av bilen, så det er jo mulig at det å få den litt lettere og litt mindre gjør underverker med bilen. For forrige generasjon M2 var jo en vesentlig bedre bil enn M4 var når det kom til kjøreglede. Og vektforskjellen var jo ikke så stor da heller.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Ribba skrev: tir sep 13, 2022 11:49 am
Iseran2770 skrev: tir sep 13, 2022 9:54 am
Someone skrev: tir sep 13, 2022 7:31 am Ikke mulig å privatimportere
Det er vel en utfordring med hensyn til garantiperioden.
Ja, og det er jo akkurat påfyll av garanti som er hovedårsaken til at jeg planlegger å bytte bil i 2024. Så å bytte en M4 mot en M2 av noen andre grunner ser jeg ikke helt poenget med. Tross alt, 2-serie coupe bygger jo på 3- og 4-serien, så den lider av samme vektproblemer som sine storesøsken gjør. Så en M2 vil nok ikke være så veldig mye lettere eller mindre enn M4'ern.

Men nå har det jo enda ikke vært noen tester av bilen, så det er jo mulig at det å få den litt lettere og litt mindre gjør underverker med bilen. For forrige generasjon M2 var jo en vesentlig bedre bil enn M4 var når det kom til kjøreglede. Og vektforskjellen var jo ikke så stor da heller.
Har du kjørt forrige generasjon M2 selv, og i så fall hvilken utgave?
At de velger å ikke ta inn neste generasjon M2 med manuell girkasser overrasker vel ikke. Du har vel fortsatt fingre til overs når du teller hvor mange manuelle M4 som er solgt i Norge. Den kommer helt sikkert til å dra vekta for langt. Ellers ryktes det vel fortsatt at den kan komme i en xDrive versjon.

Ribba

Legg inn av Ribba »

nometalhorse skrev: tir sep 13, 2022 4:57 pm Har du kjørt forrige generasjon M2 selv, og i så fall hvilken utgave?
At de velger å ikke ta inn neste generasjon M2 med manuell girkasser overrasker vel ikke. Du har vel fortsatt fingre til overs når du teller hvor mange manuelle M4 som er solgt i Norge. Den kommer helt sikkert til å dra vekta for langt. Ellers ryktes det vel fortsatt at den kan komme i en xDrive versjon.
Nei, har dessverre ikke fått muligheten til det enda. Har riktignok et stort ønske om å få testet en, og da spesielt CS-utgaven. Den frister nå faktisk også brukt. Ville ha kjøpt den framfor M4'ern om det ikke var fordi at de sluttet å selge M2'ern i Europa på det tidspunktet jeg skulle ha bil.

Og nei, jeg er heller ikke overrasket over at de ikke vil ta inn den med manuell girkasse, men det er jo fortsatt skuffende med tanke på at det begrenser alternativene mine. Og jeg er nå fortsatt overrasket/skuffet over hvor lite purister det faktisk er igjen her i landet. Selv om stort sett alle biljournalister som har kjørt de forskjellige utgavene av G80/G82 er nokså unisone i hvilken utgave av G80/G82 som er den som er mest morsom å kjøre, så ender de aller, aller fleste som kjøper seg en G80/G82 opp med Competition-utgavene.

Ellers kan jeg jo nevne med at han jeg snakket med på BMW-sjappa, han kunne fortelle M2 vil komme med xDrive.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Ribba skrev: tir sep 13, 2022 5:09 pm
nometalhorse skrev: tir sep 13, 2022 4:57 pm Har du kjørt forrige generasjon M2 selv, og i så fall hvilken utgave?
At de velger å ikke ta inn neste generasjon M2 med manuell girkasser overrasker vel ikke. Du har vel fortsatt fingre til overs når du teller hvor mange manuelle M4 som er solgt i Norge. Den kommer helt sikkert til å dra vekta for langt. Ellers ryktes det vel fortsatt at den kan komme i en xDrive versjon.
Nei, har dessverre ikke fått muligheten til det enda. Har riktignok et stort ønske om å få testet en, og da spesielt CS-utgaven. Den frister nå faktisk også brukt. Ville ha kjøpt den framfor M4'ern om det ikke var fordi at de sluttet å selge M2'ern i Europa på det tidspunktet jeg skulle ha bil.

Og nei, jeg er heller ikke overrasket over at de ikke vil ta inn den med manuell girkasse, men det er jo fortsatt skuffende med tanke på at det begrenser alternativene mine. Og jeg er nå fortsatt overrasket/skuffet over hvor lite purister det faktisk er igjen her i landet. Selv om stort sett alle biljournalister som har kjørt de forskjellige utgavene av G80/G82 er nokså unisone i hvilken utgave av G80/G82 som er den som er mest morsom å kjøre, så ender de aller, aller fleste som kjøper seg en G80/G82 opp med Competition-utgavene.

Ellers kan jeg jo nevne med at han jeg snakket med på BMW-sjappa, han kunne fortelle M2 vil komme med xDrive.
Da stemmer kanskje dette som står her, og de som driver med tuning kan trykt øke ytelsene ganske mye.

The leaked document explains the way BMW’s AWD system operates and says the maximum transmissible torque is 959 pound-feet (1,300 Newton-meters). The tuning companies will probably be happy to hear this as the figure is well above what the new M2 is expected to deliver in stock form. Or, simply put, there’s enough room for performance upgrades once the model goes on sale.
https://www.motor1.com/news/603205/bmw- ... ts-leaked/

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Ribba skrev: tir sep 13, 2022 5:09 pm Og jeg er nå fortsatt overrasket/skuffet over hvor lite purister det faktisk er igjen her i landet.
Hypotetisk sett, hadde du valgt manuell girkasse hvis du bodde i Oslo og mye av kjøringen med akutell bil ville være i bytrafikk og ring2 og ring3 med varierende grad av kø?

Ribba

Legg inn av Ribba »

Hollabaloo skrev: tir sep 13, 2022 10:10 pm
Ribba skrev: tir sep 13, 2022 5:09 pm Og jeg er nå fortsatt overrasket/skuffet over hvor lite purister det faktisk er igjen her i landet.
Hypotetisk sett, hadde du valgt manuell girkasse hvis du bodde i Oslo og mye av kjøringen med akutell bil ville være i bytrafikk og ring2 og ring3 med varierende grad av kø?
Om jeg kunne brukt like mye penger på bil og hadde hatt samme parkeringsmuligheter som nå, så hadde i alle fall to av de tre bilene mine hatt manuell.

Uansett, jeg har tidligere sagt at jeg har full forståelse for at folk velger biler uten manuell girkasse i større byer med mye trafikk. Så det er ikke de som har en eller to rene bruksbiler jeg sikter til. Men det er de som har muligheten til å ha entusiastbiler ved siden av de rene bruksbilene jeg sikter til, og da spesielt de som har vesentlig bedre råd enn det jeg har, og som bruker vesentlig mye mer penger på bil enn det jeg noen gang har muligheten til å gjøre. Disse folkene, som det er veldig, veldig mange av her i landet, velger i skuffende liten grad manuelle girkasser.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Ribba, jeg vet at M4 er veldig mye bedre på smale svingete veier enn trikken min. Men den koster jo 800 000 kr mer brukt enn jeg ga for i4. Mer aktuelt er en 340ix som havnet på finn i går. Mer spiselig pris, utrolig lite mellomlegg. Den er mer praktisk som stasjonsvogn. Og mye mer morro å kjøre. Innbiller meg at 340 er sportslig nok for meg, og prisen er grei.

Sitter litt stille nå, når skuffelsen over i4 har lagt seg litt. Ja, den er kjedelig, men fungerer helt fint som transportmiddel. Tenker litt på nr 2 bil, har avtalt å prøvekjøre en corvette når asfalten blir tørr igjen. Blitt advart mot ekstremt støyende og stiv. Ikke noe for langtur, men skal være underholdene å kjøre.

Er heller ikke veldig hardcore av meg, på kjedelige veier synes jeg automatgir og adoptiv cruise er helt ok. Ikke alltid jeg er motivert til å kjøre baksideveiene.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Glemte å kommentere brukervennligheten i i4 mot M4. Stor skjerm er fint til alt annet enn bruk. Satte meg våt inn i bilen, og alt dugget igjen. På min forrige bil var det en knapp for å få full varmluft på frontruten. Nå var det 14 trykk i en ulogisk skjerm uten å finne funksjon. Ga opp, og sendte en sms, da var frontruten ren. Stor tilhenger av knapper. Spent på om jeg beholder bilen lenge nok til å bli venner med skjermen. Ikke sikker på at 5 år er nok.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»