God søndag

Svar
rosmebraad
Innlegg: 845

Re: God søndag

Legg inn av rosmebraad »

God søndag!

Traktet Friele frokostkaffe, kjørte ikke.

Ribba

Legg inn av Ribba »

Satt meg ned bak rattet, tok på meg VR-brillene og kjørte noen treningsrunder på Snetterton. Blir ikke komfortabel med denne banen, men regner med at det blir gjennomført et løp i løpet av kvelden.

SirJames

Legg inn av SirJames »

I dette griseværet forblir jeg under pleddet. Har uansett tapt kampen mot søndagskjørere for mange år siden, og det ble ikke noe bedre etter inntoget av radiobiler med så sterk rekkeviddeangst at "gass"pedalen nesten ikke blir brukt..

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

SirJames skrev: søn okt 16, 2022 2:27 pm I dette griseværet forblir jeg under pleddet. Har uansett tapt kampen mot søndagskjørere for mange år siden, og det ble ikke noe bedre etter inntoget av radiobiler med så sterk rekkeviddeangst at "gass"pedalen nesten ikke blir brukt..
Jeg spaserte idag (får det var inn til Middag og Kjeldsberg etterpå.) Forbausende mye trafikk!

De sjeldne rundene jeg hadde på E6 ved Oslo i sommer viste at alle elbiler jeg så fulgte trafikken
Selv. 1. gen Nissan Leaf.
Spesielt om man har en bil med 400-600 km på papiret er det oveehodet ingen grunn til sinke/søndagskjøring, misforstått tull. Kjøreskoler finnes, for bilførere i alle aldre.

Forresten en 'gjestkronikk' i BT om sinkene,,, jeg drister meg til enda en copy paste:



""""""""Køyr til sides, då. Treigas!
Kva tenkjer du eigentleg på, du som passar på å ikkje sleppa andre bilar forbi deg?

Brit Aksnes
Brit Aksnes
Skribent, kulturarbeidar og programskapar

ILLUSTRASJON: TORD TORPE
Publisert
Publisert
I går 08:08
153 kommentarer

Eg veit sjølvsagt at eg ikkje er åleine om å klikka av treige bilar framfor meg, men no står det svart på kvitt: Ei ny undersøking viser at folk som køyrer under fartsgrensa irriterer andre bilistar så mykje at det blir farleg.

Og sidan eg ofte er heime i bygda, har eg ikkje hatt få turar over Kvamskogen der rattet må overlatast til min mindre irritable mann. Men for ein siger! Han er i mindretal!


Heile 65 prosent irriterer seg over «søndagskøyrarar» eller «saktekøyrarar».

Eg eeeeelskar at NTB brukar desse uttrykka. At dei blir heva til eit konkret problem, ikkje berre flytande fenomen i ein høgfrustrert hjerne.

For me utgjer majoriteten, me to tredjedelar som lir av road rage.

LES OGSÅ
– Sinker i trafikken skaper farlige situasjoner
Google translate vil at dette skal heite «vegraseri» på norsk, og det burde sjølvsagt finnast eit dekkande uttrykk på morsmålet. Men akkurat dette uttrykket føler eg tek ansvaret vekk frå hovudsyndaren og over på ein ganske uskuldig tilretteleggjar, nemleg vegen.

Det er jo treigassjåførane eg rasar over!


Er det nokon stor grunn til at du heller vil sakka ned dei bak deg enn å sleppa dei forbi, spør gjestekommentator Brit Aksnes. FOTO: SILJE KATRINE ROBINSON (ARKIV)
Diverre var eg så dum at eg gjekk inn i eit kommentarfelt i samband med denne nyheitssaka. Eg tenkte vel at eg skulle få endå meir medvind, no når skuldnarane var framme i lyset.

Det viser seg at treigasane ikkje er redde for å irettesetja majoriteten, verken i form av fart eller ord. Ikkje visste eg at det var mogeleg å opparbeida seg road rage utan å sitta bak rattet.

Eg har ikkje sett verre linjer dregne i forsvar for treigaskøyring! Den moralske peikefingeren er minst like irriterande i skriftleg utgåve.

LES OGSÅ
Brit Aksnes: – Korleis kan bysykkelen vera så genial og elsparkesykkel så til dei grader det motsette?
Ein kan meina kva ein vil om køyreforhold og fartsgrenser og kven som skal styra kva, men skal ein ikkje først og fremst ta omsyn til trafikksikkerheit? Særleg når det viser seg at farlege situasjonar og forbikøyringar oppstår på ekte?

Er det nokon stor grunn til at du heller vil sakka ned dei bak deg enn å sleppa dei forbi?

Eg veit kva det er. Det er den verste eigenskapen eg nesten kan koma på. Ein av dei farlegaste – nemleg fortreffelegheit.

Ei heilag overtyding om at det du gjer er rett, og at alle bak deg bør følgja ditt fortreffelege eksempel.

Men du tek så intenst feil, skjønar du. Og heile 65 prosent klikkar av at du insisterer på å køyra ti kilometer i timen under fartsgrensa, fordi du synst at det er riktig fart. Helst på ein veg der det ikkje er råd å køyra forbi. Og når det endeleg går an å gassa på, ja då synst treigasane òg at det er på tide å halda fartsgrensa.


Det er ikkje alle plassar på Vestlandet det er lett å køyre forbi. Det utnyttar treigasane. FOTO: PETRONELLE HALVORSEN (ARKIV)
LES OGSÅ
Brit Aksnes: «Midtlivskrisa avblåst»
For då har dei i si fortreffelegheit bestemt at heeeeer er det trygt å køyra fort, så då bestemmer dei at det kan dei bak også få lov til.

Og så er det ned igjen i 72 km i timen, for det kan jo umooooooogeleg vera trygt å køyra i 80 her! Det veit jo du best, du som ikkje eingong pleier køyra på denne vegen.

Pluss at med dagens straumprisar så er det klart at den gamle Nissan Leaf-en må ikkje køyrast for fort. Det blir kostbart.

Det betyr uansett ikkje at du slepp folk forbi, fordi?

Ja, gudane må veta! «Då er det den som irriterer seg som har eit problem», skriv ein snusfornuftig, fortreffeleg, sjølvkontrollert treigas.

Med denne innstillinga har alle eit problem. Både dei hissige fartsbøllene, dei som likar å lunta over asfalten og dei erfarne som vil fort fram. Er ikkje det ganske innlysande? At det skapar farlege situasjonar når dei fortreffelege skal bestemma tempo og rytme på vegen?

Nei, då, her skal me som irriterer oss på sinnemeistringskurs, heller enn at sinkene berre køyrer til sides i dei uendeleg mange utkøyringslommene og busstoppa som med jamne mellomrom dukkar opp.

LES OGSÅ
Brit Aksnes: «Jobb å leva av, ikkje for»
Det finst heldigvis fornuft i kommentarfeltet:

«Det er en vesentlig oppgave og plikt i henhold til Vegtrafikkloven å unngå å bidra til å skape farlige situasjoner, som f.eks. ved å kjøre uforholdsmessig sakte og dermed være til hinder for andre».

Kunne ikkje me sett opp skilt om å sleppa folk forbi? Gjerne på engelsk, og helst tysk, sidan dei verste treigasane trass alt er tyske bubilturistar.

Men ikkje skuld på turistane, og eg snakkar heller ikkje om lastebilsjåførar. Dette er hovudsakeleg mynta på deg, privatbilisten. Du som meiner du veit best:

FLØTT DEG! Du skapar farlege situasjonar.

Eg kjenner eg kokar, litt som når eg ligg bak den Nissan Leaf-en opp bakken forbi Naf-en på Kvamskogen.

Og nei, ein skal ikkje blinka med langlysa eller bruka bilhornet i tide og utide. Men når søndagssjåførane er så utidige der dei leikar fartsoppdragarar, så synst eg faktisk det er heilt greitt.

Berre synd dei uaffisert og indignert fnyser seg sakte vidare mens dei veit best.""""

Forfun

Legg inn av Forfun »

10 timer i bilen i dag. Absolutt ikke mye kvalitet. Litt på slutten da asfalten ble tørr. Mye surr og mange stopp. Var vel egentlig bare 7 timer kjøring. Men godt å finne sofaen. Litt rekkeviddeangst, ladet litt i minste laget 36 mil hjemmefra, hadde 19 km igjen på batteriet når jeg parkerte. Hadde ikke lyst på ett ladestopp til. Forstår ikke de som synes lading av elbiler er helt ok. Bare installert 4 nye apper denne helgen.

Someone

Legg inn av Someone »

Søndags kjøreturer ble i baksetet i en Uber i Dusseldorf, og bak i en taxi fra Asker stasjon og hjem

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Forfun skrev: søn okt 16, 2022 11:24 pm 10 timer i bilen i dag. Absolutt ikke mye kvalitet. Litt på slutten da asfalten ble tørr. Mye surr og mange stopp. Var vel egentlig bare 7 timer kjøring. Men godt å finne sofaen. Litt rekkeviddeangst, ladet litt i minste laget 36 mil hjemmefra, hadde 19 km igjen på batteriet når jeg parkerte. Hadde ikke lyst på ett ladestopp til. Forstår ikke de som synes lading av elbiler er helt ok. Bare installert 4 nye apper denne helgen.
Ugh. Hvor gikk ferden?
Jeg har kun BKK/Eviny-appen. Hvor jeg opplever svært mange 200 kW-ladere langs E6 Oslo-Trondheim. Så langt syns jeg denne ene appen/tilbyderen har svært god dekning hvor jeg ferdes. (Kjører lite, har 'kvittet meg' med elbil enn så lenge.)
(Husk også at behov for pissepauser er ekstremt personavhengig. Lett dehydrert og drikker svært lite = få stopp, kaffe, vann og _dieuretics_ = mange stopp.)

Forfun

Legg inn av Forfun »

rosmebraad skrev: man okt 17, 2022 5:48 pm
Forfun skrev: søn okt 16, 2022 11:24 pm 10 timer i bilen i dag. Absolutt ikke mye kvalitet. Litt på slutten da asfalten ble tørr. Mye surr og mange stopp. Var vel egentlig bare 7 timer kjøring. Men godt å finne sofaen. Litt rekkeviddeangst, ladet litt i minste laget 36 mil hjemmefra, hadde 19 km igjen på batteriet når jeg parkerte. Hadde ikke lyst på ett ladestopp til. Forstår ikke de som synes lading av elbiler er helt ok. Bare installert 4 nye apper denne helgen.
Ugh. Hvor gikk ferden?
Jeg har kun BKK/Eviny-appen. Hvor jeg opplever svært mange 200 kW-ladere langs E6 Oslo-Trondheim. Så langt syns jeg denne ene appen/tilbyderen har svært god dekning hvor jeg ferdes. (Kjører lite, har 'kvittet meg' med elbil enn så lenge.)
(Husk også at behov for pissepauser er ekstremt personavhengig. Lett dehydrert og drikker svært lite = få stopp, kaffe, vann og _dieuretics_ = mange stopp.)
Første nye appen var på hotellet. Andre var utenfor en Meny butikk. Disse to medførte at jeg slapp å bruke tid på å lade mens jeg var på østlandet. Ukjente leverandører på begge. På vei hjem var det fullt på Cirkle K, så noen 50 kW ladere som jeg ikke var tolmodig nok til. Havnet dermed på Tesla sin lader. Fungerte fint bortsett fra noen minutter tålmodighetsprøve for å installere appen og legge inn kort. Måtte i tillegg installere en 4 app, men det var parkering på Aker Brygge. Totalt brukte jeg vel 15 minutter på lading på turen, pluss 45 minutter på å installere og få apper til å funger samt bytte lader når en ikke fungerte. Steinalder teknologi. Forventer at ting skal fungere. Jeg nekter å innrette livet etter ladere, det burde være mange nok til å lade der jeg uansett lader. Blir fly på neste tur.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Forfun skrev: tir okt 18, 2022 7:51 pm
rosmebraad skrev: man okt 17, 2022 5:48 pm
Forfun skrev: søn okt 16, 2022 11:24 pm 10 timer i bilen i dag. Absolutt ikke mye kvalitet. Litt på slutten da asfalten ble tørr. Mye surr og mange stopp. Var vel egentlig bare 7 timer kjøring. Men godt å finne sofaen. Litt rekkeviddeangst, ladet litt i minste laget 36 mil hjemmefra, hadde 19 km igjen på batteriet når jeg parkerte. Hadde ikke lyst på ett ladestopp til. Forstår ikke de som synes lading av elbiler er helt ok. Bare installert 4 nye apper denne helgen.
Ugh. Hvor gikk ferden?
Jeg har kun BKK/Eviny-appen. Hvor jeg opplever svært mange 200 kW-ladere langs E6 Oslo-Trondheim. Så langt syns jeg denne ene appen/tilbyderen har svært god dekning hvor jeg ferdes. (Kjører lite, har 'kvittet meg' med elbil enn så lenge.)
(Husk også at behov for pissepauser er ekstremt personavhengig. Lett dehydrert og drikker svært lite = få stopp, kaffe, vann og _dieuretics_ = mange stopp.)
Første nye appen var på hotellet. Andre var utenfor en Meny butikk. Disse to medførte at jeg slapp å bruke tid på å lade mens jeg var på østlandet. Ukjente leverandører på begge. På vei hjem var det fullt på Cirkle K, så noen 50 kW ladere som jeg ikke var tolmodig nok til. Havnet dermed på Tesla sin lader. Fungerte fint bortsett fra noen minutter tålmodighetsprøve for å installere appen og legge inn kort. Måtte i tillegg installere en 4 app, men det var parkering på Aker Brygge. Totalt brukte jeg vel 15 minutter på lading på turen, pluss 45 minutter på å installere og få apper til å funger samt bytte lader når en ikke fungerte. Steinalder teknologi. Forventer at ting skal fungere. Jeg nekter å innrette livet etter ladere, det burde være mange nok til å lade der jeg uansett lader. Blir fly på neste tur.
************

Dette burde printes på A4-ark og leveres til alle som lurer på å bestille elbil!

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

God søndag!

Traktet Evergood og så er det gjøremål.

Sikkert ingen kjøring idag heller.
Men noen av ukens transportmidler er 'signert' importør Bertel O. Steen såvidt jeg vet: EQE bil samt nye sko.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Kjørte hjem fra hotellet i dag, ca 27 minutter. Gikk radig nordover på E6, fordelen med 4-felts er to ting;

1) Man kan suse forbi sinkene

2) Man kan humre i skjegget over at sinkene ergrer seg over at de ikke klarer å sinke andre bilister

Someone

Legg inn av Someone »

Søndagens kjører bestod i grunn av en tur i baksetet i en Uber i Stockholm, noe over midnatt, som teknisk sett jo er søndag. Eller gikk det i fly, samt tog til og fra flyplassene

Ellers var det ennå relativt lite elbiler og på en bensinstasjon jeg passerte på Kungsholmen, var diesel 6kr dyrere enn bensin. Ca 22 for bensin og 28 for diesel

SUV

Legg inn av SUV »

SirJames skrev: søn okt 23, 2022 2:10 pm Kjørte hjem fra hotellet i dag, ca 27 minutter. Gikk radig nordover på E6, fordelen med 4-felts er to ting;

1) Man kan suse forbi sinkene

2) Man kan humre i skjegget over at sinkene ergrer seg over at de ikke klarer å sinke andre bilister
Endel av sinkene på E18 har hvertfall funnet en måte å sinke andre på 4-felts vei (2 felt i hver retning). De igger rett og slett i venstre felt selv om de forlengst er ferdig med forbikjøringen sin, for et sted langt der fremme så skal de jo forbi en bil til, om en god stund.

Når de har kommet forbi den de kjører forbi og burde lagt seg over i høyre felt for en stund siden så blir første punkt å blinke med langlysa, det fungerer i ca halvparten av tilfellene. Så kan man legge seg over i høyre felt selv og sige forbi dem der, men det krever ganske lang luke, for forbikjøringa kan jo først starte når det er 2x forsvarlig avstand fra venstrefilsinka til bilen som holder seg i høyre (riktig) felt, og må være ferdig innen samme avstand til neste bil i høyre felt. Tar man raske forbikjøronger i høyre felt så regner jeg med det er større fare for bot enn om man bare legger seg over i høyre felt og følger trafikken og fartsgrensa og dermed havner forbi den bilen som ligger i feil felt under fartsgrensa.

Noen ganger så bytter sinka til høyre felt når den ser at bilen bak har byttet felt. Er man eneste bil bak denne så går det jo greit, men er det en lang kø og luka i venstre tettes og så svinger sinka over til høyre så er man jo stengt inne og kan ofte ikke bytte til forbikjøringsfeltet igjen før hele rekka har passert og man da har sluppet forbi andre som også kjører sakte. Og de som kjører sakte blir gjerne enda mindre villige til å legge seg over i høyre felt om det er lang kø bak som da gjør at det er vanskeligere å komme seg over i venstre igjen ved neste innhenting. Så de som stenger i venstrefeltet på denne måten lager til store følgeproblemer etterpå også. Hadde de bare lagt seg ut til høyre når de var ferdige med forbikjøreingen så ville de nesten hele tiden sluppet forbi dem som vil kjøre fortere uten å sinke seg selv nevneverdig og uten å plage andre.

Forøvrig ville trafikken flytt bedre om man hadde fått opp lovlig fart på hengere (hvertfall de bremsede) til 100 km/t. Det blir jo ganske meningsløst å daffe avsted 30 km/t saktere enn resten av trafikken bare fordi man har noe etter bilen som veier 15% av bilens egenvekt og dermed ikke påvirker kjøreegenskapene nevneverdig. Også med henger så har man behov for ø kjøre forbi enkelte bilister og da går det jo unødig tregt pga denne tullete fartsbegrensningen. Og kjører man ikke forbi så samles det opp lange rekker med saktegåedne trafikk (og det er kjedelig å kjøre i feks 75 på motorvei fordi noen få andre gjør det). Og lange rekker med trafikk gjør jo at problematikken med langtidsopphold i venstre felt øker fordi en forbikjøring av ei lang rekke gjerne tar en evighet og når den er unnagjort så vil de ikke over i høyre og bli innestengt der av siin egen kø som deretter skal passere og så har vi det gående.

Ved å la alle holde en forsvarlig fart så kunne man spredt trafikken bedre og skapt bedre flyt og man hadde fått mye mindre køer. Dette ville også gitt færre påkjørsler bakfra fordi da er de få som trenger å ligge bak noen og da er det avstand når det av en eler annen grunn forekommer en bråbrems.

SirJames

Legg inn av SirJames »

SUV skrev: man okt 24, 2022 4:59 am
SirJames skrev: søn okt 23, 2022 2:10 pm Kjørte hjem fra hotellet i dag, ca 27 minutter. Gikk radig nordover på E6, fordelen med 4-felts er to ting;

1) Man kan suse forbi sinkene

2) Man kan humre i skjegget over at sinkene ergrer seg over at de ikke klarer å sinke andre bilister
Endel av sinkene på E18 har hvertfall funnet en måte å sinke andre på 4-felts vei (2 felt i hver retning). De igger rett og slett i venstre felt selv om de forlengst er ferdig med forbikjøringen sin, for et sted langt der fremme så skal de jo forbi en bil til, om en god stund.

Når de har kommet forbi den de kjører forbi og burde lagt seg over i høyre felt for en stund siden så blir første punkt å blinke med langlysa, det fungerer i ca halvparten av tilfellene. Så kan man legge seg over i høyre felt selv og sige forbi dem der, men det krever ganske lang luke, for forbikjøringa kan jo først starte når det er 2x forsvarlig avstand fra venstrefilsinka til bilen som holder seg i høyre (riktig) felt, og må være ferdig innen samme avstand til neste bil i høyre felt. Tar man raske forbikjøronger i høyre felt så regner jeg med det er større fare for bot enn om man bare legger seg over i høyre felt og følger trafikken og fartsgrensa og dermed havner forbi den bilen som ligger i feil felt under fartsgrensa.

Noen ganger så bytter sinka til høyre felt når den ser at bilen bak har byttet felt. Er man eneste bil bak denne så går det jo greit, men er det en lang kø og luka i venstre tettes og så svinger sinka over til høyre så er man jo stengt inne og kan ofte ikke bytte til forbikjøringsfeltet igjen før hele rekka har passert og man da har sluppet forbi andre som også kjører sakte. Og de som kjører sakte blir gjerne enda mindre villige til å legge seg over i høyre felt om det er lang kø bak som da gjør at det er vanskeligere å komme seg over i venstre igjen ved neste innhenting. Så de som stenger i venstrefeltet på denne måten lager til store følgeproblemer etterpå også. Hadde de bare lagt seg ut til høyre når de var ferdige med forbikjøreingen så ville de nesten hele tiden sluppet forbi dem som vil kjøre fortere uten å sinke seg selv nevneverdig og uten å plage andre.

Forøvrig ville trafikken flytt bedre om man hadde fått opp lovlig fart på hengere (hvertfall de bremsede) til 100 km/t. Det blir jo ganske meningsløst å daffe avsted 30 km/t saktere enn resten av trafikken bare fordi man har noe etter bilen som veier 15% av bilens egenvekt og dermed ikke påvirker kjøreegenskapene nevneverdig. Også med henger så har man behov for ø kjøre forbi enkelte bilister og da går det jo unødig tregt pga denne tullete fartsbegrensningen. Og kjører man ikke forbi så samles det opp lange rekker med saktegåedne trafikk (og det er kjedelig å kjøre i feks 75 på motorvei fordi noen få andre gjør det). Og lange rekker med trafikk gjør jo at problematikken med langtidsopphold i venstre felt øker fordi en forbikjøring av ei lang rekke gjerne tar en evighet og når den er unnagjort så vil de ikke over i høyre og bli innestengt der av siin egen kø som deretter skal passere og så har vi det gående.

Ved å la alle holde en forsvarlig fart så kunne man spredt trafikken bedre og skapt bedre flyt og man hadde fått mye mindre køer. Dette ville også gitt færre påkjørsler bakfra fordi da er de få som trenger å ligge bak noen og da er det avstand når det av en eler annen grunn forekommer en bråbrems.
Her treffer du godt på samtlige punkter.

Utifra mine erfaringer er nordmenn verst i klassen når det gjelder å oppholde seg for lenge (og for sakte) i venstrefeltet.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Someone skrev: søn okt 23, 2022 8:35 pm Søndagens kjører bestod i grunn av en tur i baksetet i en Uber i Stockholm, noe over midnatt, som teknisk sett jo er søndag. Eller gikk det i fly, samt tog til og fra flyplassene

Ellers var det ennå relativt lite elbiler og på en bensinstasjon jeg passerte på Kungsholmen, var diesel 6kr dyrere enn bensin. Ca 22 for bensin og 28 for diesel
Så avgiftslette i Sveariket hjelper åpenbart ikke så mye.

Forfun

Legg inn av Forfun »

En helg uten bilkjøring. Byttet ut med fly og metro. Får kjørt hjem fra flyplassen i kveld. Det positive er at det er meldt plussgrader,utsatt skiftet til piggdekk.

SUV

Legg inn av SUV »

Someone skrev: søn okt 23, 2022 8:35 pm Søndagens kjører bestod i grunn av en tur i baksetet i en Uber i Stockholm, noe over midnatt, som teknisk sett jo er søndag. Eller gikk det i fly, samt tog til og fra flyplassene

Ellers var det ennå relativt lite elbiler og på en bensinstasjon jeg passerte på Kungsholmen, var diesel 6kr dyrere enn bensin. Ca 22 for bensin og 28 for diesel
Mens jeg i mange år har kjørt bensinbil har stort sett bensinen vært dyrere enn dieselen, mens nå som dieselbilen er rett rundt hjørnet (står faktisk parkert like ved et hjørne) så er dieselen blitt endel dyrere enn bensinen. Det er litt urettferdig, burde heller være omvendt.

Men på den annen side så kommer det jo fortsatt til å gå med noen hundre liter bensin hvert år til båtene mine og diverse andre bensinmotorer jeg har.

Someone

Legg inn av Someone »

SUV skrev: tir okt 25, 2022 7:06 pm

Mens jeg i mange år har kjørt bensinbil har stort sett bensinen vært dyrere enn dieselen, mens nå som dieselbilen er rett rundt hjørnet (står faktisk parkert like ved et hjørne) så er dieselen blitt endel dyrere enn bensinen. Det er litt urettferdig, burde heller være omvendt.

Men på den annen side så kommer det jo fortsatt til å gå med noen hundre liter bensin hvert år til båtene mine og diverse andre bensinmotorer jeg har.
Nesten 3 kroner dyrere diesel enn bensin på min lokale bensinstasjon i dag

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

God søndag!

To traktinger, Evergood og Friele. Ingen kjøring.

Klokker stilt.

Someone

Legg inn av Someone »

Her ble det en kjøretur på tvers av Oslo og opp til Hellerudsletta, for å se på Lego. Så fikk vel bidratt til bomringen da

Someone

Legg inn av Someone »

Trodde forresten det var en bot fra Sverige som lå i postekassen min rett før helgen. Det viste det det var en bombepengeregning på rushtidsavgift i Gøteborg, på hee 15 kroner og 10 øre (omregnet til NOK)

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Someone skrev: man okt 31, 2022 8:18 pm Trodde forresten det var en bot fra Sverige som lå i postekassen min rett før helgen. Det viste det det var en bombepengeregning på rushtidsavgift i Gøteborg, på hee 15 kroner og 10 øre (omregnet til NOK)
Men ikke gebyr?
Jeg fikk nylig en giro fra ett av 'foretakene'.
10 kr parkeringsavgift, 59 kr gebyr.
(Fra utenfor kjøpesenter)

Someone

Legg inn av Someone »

rosmebraad skrev: man okt 31, 2022 8:40 pm
Someone skrev: man okt 31, 2022 8:18 pm Trodde forresten det var en bot fra Sverige som lå i postekassen min rett før helgen. Det viste det det var en bombepengeregning på rushtidsavgift i Gøteborg, på hee 15 kroner og 10 øre (omregnet til NOK)
Men ikke gebyr?
Jeg fikk nylig en giro fra ett av 'foretakene'.
10 kr parkeringsavgift, 59 kr gebyr.
(Fra utenfor kjøpesenter)
Nei, null gebyr, kun 16 svenske kroner for en bompassering. Som ble omgjort til 15,1 NOK. Jeg betalte til en norsk bankkonto

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

rosmebraad skrev: man okt 31, 2022 8:40 pm Men ikke gebyr?
Det finnes ingen annen måte å betale svensk "trängselsskatt" på for utlendinger enn med en giro i posten. Parkeringsavgiften kunne du betalt på stedet. Enkelte ganger har det gått veldig lang tid før jeg har fått giro fra Göteborg. De håper kanskje å kunne samle opp flere passeringer på samme giro.

SUV

Legg inn av SUV »

Forrige søndag ble det mer enn 300 km med 1,2 tonn henger på slep. Mest motorvei, men også blant annet opp ei båtrampe og noen km på dårlig grusvei med endel bakker (kjente jeg spant litt da jeg kjørte med bakhjulstrekk på grusveien, så slo etterhvert på firehjulstrekken). Testet lavserien et par ganger den søndagen.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

God søndag!

Ingen kjøring idag heller. Derimot 'kjøres' kvernen med litt fra et par poser El Salvador fra Solberg & Hansen!

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

SUV skrev: søn nov 06, 2022 8:27 am Forrige søndag ble det mer enn 300 km med 1,2 tonn henger på slep. Mest motorvei, men også blant annet opp ei båtrampe og noen km på dårlig grusvei med endel bakker (kjente jeg spant litt da jeg kjørte med bakhjulstrekk på grusveien, så slo etterhvert på firehjulstrekken). Testet lavserien et par ganger den søndagen.
Mao. Innkjøring/prøving av nyedieselen?
Lykke til! Kjenner jo kaffetørsten bare av å høre om turen, husk Kjeldsberg har hatt reklamefilmer med at arbeidsfolk drikker kaffe!

Someone

Legg inn av Someone »

Her ble det kun litt kjøring i nabolaget, i form av flere korte turer, i forbindelse med ymse aktiviteter for barna

Litt mer spennende i går hvor en i4 M50 ble prøvd. Selv på våte veier var den en enorm aksellerasjon

Forfun

Legg inn av Forfun »

I dag bare en kilometer, til og fra båthavna. Lenger tur i går, dro ut for å plukke kamskjell. Egentlig ikke så spennende veier, men det spilte mindre rolle da det ble øvelseskjøring. Ble lenger enn planlagt, hadde bare ladet til 80 prosent, dermed ble 6 minutter hurtiglading nødvendig. Altså omtrent tiden det tar å fylle bensin.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Bile sto helt stille på søndag. Lørdag kjørte jeg tur/retur Drøbak (76 km).

Det er faktisk den nest lengste dagsteappen jeg har hatt etter at jeg kom hjem fra en 2120 km Vestlandstur 3.oktober.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»