God søndag

Svar
Someone

Re: God søndag

Legg inn av Someone »

Trodde forresten det var en bot fra Sverige som lå i postekassen min rett før helgen. Det viste det det var en bombepengeregning på rushtidsavgift i Gøteborg, på hee 15 kroner og 10 øre (omregnet til NOK)

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Someone skrev: man okt 31, 2022 8:18 pm Trodde forresten det var en bot fra Sverige som lå i postekassen min rett før helgen. Det viste det det var en bombepengeregning på rushtidsavgift i Gøteborg, på hee 15 kroner og 10 øre (omregnet til NOK)
Men ikke gebyr?
Jeg fikk nylig en giro fra ett av 'foretakene'.
10 kr parkeringsavgift, 59 kr gebyr.
(Fra utenfor kjøpesenter)

Someone

Legg inn av Someone »

rosmebraad skrev: man okt 31, 2022 8:40 pm
Someone skrev: man okt 31, 2022 8:18 pm Trodde forresten det var en bot fra Sverige som lå i postekassen min rett før helgen. Det viste det det var en bombepengeregning på rushtidsavgift i Gøteborg, på hee 15 kroner og 10 øre (omregnet til NOK)
Men ikke gebyr?
Jeg fikk nylig en giro fra ett av 'foretakene'.
10 kr parkeringsavgift, 59 kr gebyr.
(Fra utenfor kjøpesenter)
Nei, null gebyr, kun 16 svenske kroner for en bompassering. Som ble omgjort til 15,1 NOK. Jeg betalte til en norsk bankkonto

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

rosmebraad skrev: man okt 31, 2022 8:40 pm Men ikke gebyr?
Det finnes ingen annen måte å betale svensk "trängselsskatt" på for utlendinger enn med en giro i posten. Parkeringsavgiften kunne du betalt på stedet. Enkelte ganger har det gått veldig lang tid før jeg har fått giro fra Göteborg. De håper kanskje å kunne samle opp flere passeringer på samme giro.

SUV

Legg inn av SUV »

Forrige søndag ble det mer enn 300 km med 1,2 tonn henger på slep. Mest motorvei, men også blant annet opp ei båtrampe og noen km på dårlig grusvei med endel bakker (kjente jeg spant litt da jeg kjørte med bakhjulstrekk på grusveien, så slo etterhvert på firehjulstrekken). Testet lavserien et par ganger den søndagen.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

God søndag!

Ingen kjøring idag heller. Derimot 'kjøres' kvernen med litt fra et par poser El Salvador fra Solberg & Hansen!

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

SUV skrev: søn nov 06, 2022 8:27 am Forrige søndag ble det mer enn 300 km med 1,2 tonn henger på slep. Mest motorvei, men også blant annet opp ei båtrampe og noen km på dårlig grusvei med endel bakker (kjente jeg spant litt da jeg kjørte med bakhjulstrekk på grusveien, så slo etterhvert på firehjulstrekken). Testet lavserien et par ganger den søndagen.
Mao. Innkjøring/prøving av nyedieselen?
Lykke til! Kjenner jo kaffetørsten bare av å høre om turen, husk Kjeldsberg har hatt reklamefilmer med at arbeidsfolk drikker kaffe!

Someone

Legg inn av Someone »

Her ble det kun litt kjøring i nabolaget, i form av flere korte turer, i forbindelse med ymse aktiviteter for barna

Litt mer spennende i går hvor en i4 M50 ble prøvd. Selv på våte veier var den en enorm aksellerasjon

Forfun

Legg inn av Forfun »

I dag bare en kilometer, til og fra båthavna. Lenger tur i går, dro ut for å plukke kamskjell. Egentlig ikke så spennende veier, men det spilte mindre rolle da det ble øvelseskjøring. Ble lenger enn planlagt, hadde bare ladet til 80 prosent, dermed ble 6 minutter hurtiglading nødvendig. Altså omtrent tiden det tar å fylle bensin.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Bile sto helt stille på søndag. Lørdag kjørte jeg tur/retur Drøbak (76 km).

Det er faktisk den nest lengste dagsteappen jeg har hatt etter at jeg kom hjem fra en 2120 km Vestlandstur 3.oktober.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

God søndag!

Opp kl. 06!

Blir verken kjøring eller kaffe idag, men preik derom!

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: søn nov 06, 2022 1:36 pm
SUV skrev: søn nov 06, 2022 8:27 am Forrige søndag ble det mer enn 300 km med 1,2 tonn henger på slep. Mest motorvei, men også blant annet opp ei båtrampe og noen km på dårlig grusvei med endel bakker (kjente jeg spant litt da jeg kjørte med bakhjulstrekk på grusveien, så slo etterhvert på firehjulstrekken). Testet lavserien et par ganger den søndagen.
Mao. Innkjøring/prøving av nyedieselen?
Lykke til! Kjenner jo kaffetørsten bare av å høre om turen, husk Kjeldsberg har hatt reklamefilmer med at arbeidsfolk drikker kaffe!
Det stemmer. Var forresten innom et sted der det ble servert kaffe underveis også (men jeg droppet kaffe).

Someone

Legg inn av Someone »

Søndag ble det i grunn lite kjøring, da kona var avsted med bilen. Dog ble det det mest bilrelaterte at det ble ryddet i garasjen

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

God søndag!
Blir verken kjøring eller kaffe her. Meeeen litt røkting av fjernsynet blir det.

SirJames

Legg inn av SirJames »

God søndag

Kaldt, mye vind og snø i lufta

No way at det blir kjøring i dag, gliset får hvile seg til den skal på service i morgen

Someone

Legg inn av Someone »

Ikke noe kjøring her i dag, og tenker jeg meg om var jeg nok heller ikke i helt kjørbar stand da jeg våknet :p

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

God søndag!

Kjeldsberg er traktet, lunsjer med rester av hjemmelaget pizza.
Får se om det blir en kjøretur før mørket faller på, er noen dager siden sist.

Someone

Legg inn av Someone »

Ikke mye bilrelarert annet enn å åpne bagasjerommet for å hente noen støvler jeg hadde glemt igjen der

SUV

Legg inn av SUV »

Someone skrev: man okt 31, 2022 8:18 pm Trodde forresten det var en bot fra Sverige som lå i postekassen min rett før helgen. Det viste det det var en bombepengeregning på rushtidsavgift i Gøteborg, på hee 15 kroner og 10 øre (omregnet til NOK)
Da har de ikke så veldig ille bompenger der borte i storbyene i Sverige sammenlignet med Norge.

Jeg tok meg en søndagstur til din by og da ble bompengene (om man antar det ikke er rushtid, og benytter tallet for dieselbil uten rabatt) på tilsammen 96 kr for å kjøre inn og ut av Oslo. Men jeg slapp hvertfall å betale for parkering siden jeg fant gateparkering med ei luke som var noe lenger enn mine drøyt 5,2 meter (hengerfestet kommer jo i tillegg).

I tillegg måtte jeg betale 35 kr til Trondheim kommune for å få lov til å bruke piggdekka mine. Oslo kommune synes nemlig at det viktigste er å gjøre livet surt for bilistene, så da har de sørget for å fjerne muligheten til å betale til Oslo kommune med SMS. Trondheim kommune har imidlertid fortsatt den muligheten, og har man betalt i Trondheim så gjelder det også for Oslo selv om bilen aldri har satt sine dekk i Trøndelag og kun hørt trøndersk dialekt fra folk som har flyttet til østlandet.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

God søndag!

Blir vel verken bilbruk eller kaffe idag.
Men imorgen er det mandag!

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

rosmebraad skrev: søn des 04, 2022 10:23 am God søndag!

Blir vel verken bilbruk eller kaffe idag.
Men imorgen er det mandag!

EDIT: Måtte trakte to dugande kopper Evergood filter kl. 16.
'For å makte å komme seg gjennom dagen'.

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: søn des 04, 2022 5:34 pm
rosmebraad skrev: søn des 04, 2022 10:23 am God søndag!

Blir vel verken bilbruk eller kaffe idag.
Men imorgen er det mandag!

EDIT: Måtte trakte to dugande kopper Evergood filter kl. 16.
'For å makte å komme seg gjennom dagen'.
Oppdaget tilfeldigvis at det er en på Facebook som legger ut mange bilder av at han drikker kaffe:

Han kaller se Free Solo og det virker ikke som om han har høydeskrekk.

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: søn des 04, 2022 10:23 am God søndag!

Blir vel verken bilbruk eller kaffe idag.
Men imorgen er det mandag!
Her ble det bilbruk på søndag. For første gang med varehenger etter pick-up-en (ofte har jeg jo bare brukt planet istedet når jeg ellers ville brukt varehengeren). Var ute i skogen med motorsaga og fylte opp hengeren med ved og litt på planet også.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Kjørt under en kilometer, men rakk å teste firehjulstrekk systemet. Definitivt godkjent. Tok opp båten på en isete rampe. Måtte være forsiktig når vi gikk rundt bilen, men ikke antydning til å spinne. Kan ikke kalle det kvalitetstid, trekke hummerteiner og ta opp båt i minus 7 er småfriskt.

Someone

Legg inn av Someone »

Forfun skrev: søn des 04, 2022 7:23 pm Kjørt under en kilometer, men rakk å teste firehjulstrekk systemet.
Mer en meg, men jeg var riktignok en tur i garasjen for å hjelpe barna få ut noe stasj, så gjorde ikke mer å observere at bilen stod der. Skitten var den også, men siden jeg må levere en ren bil på fredag venter jeg så lenge som mulig med vaskingen

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

God søndag!

Traktet Kjeldsberg..... får gå for en runde til. Ingen kjøring idag heller.

OT: For å leke forbrukeeøkonom så er bilutgiftene på er minimum i desember: Kanskje én bensinfylling og noen tiere i bompenger og vask. Ellers kun forsikring.
Derimot blåses lønn og deler av bufferkonto på steøm, nye briller, kommunale avgifter osv.
Så selv med min i norsk sammenheng svært beskjedne økonomi ee bilutgifter en mindre del av totalen...... OG uhyre vel anvendte penger!

Someone

Legg inn av Someone »

Med et par akevit til middag, ble bilkjøringen som passasjer på E18 fra Oslo til Asker

Forfun

Legg inn av Forfun »

Noen kilometer kjøring i dag, har kommet snø så ble en skitur. Må bli bedre kjent med antispinn på bilen, slipper litt med bakhjulene med alt på. Håper det blir kontrollerbart hvis jeg skrur av første nivået. Hardpakket snø har potensiale.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

God søndag!

Ingen kjøring idag heller. Trakter Kjeldsberg og venter på å få på sommerdekk.

Retnuh

Legg inn av Retnuh »

SirJames skrev: søn okt 23, 2022 2:10 pm Kjørte hjem fra hotellet i dag, ca 27 minutter. Gikk radig nordover på E6, fordelen med 4-felts er to ting;

1) Man kan suse forbi sinkene

2) Man kan humre i skjegget over at sinkene ergrer seg over at de ikke klarer å sinke andre bilister
Fordelen med snø : sinkene holder seg stort sett i høyrefeltet

Følte meg som et F1-sjåfør på vei hjem i går kveld

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»