God søndag

Svar
SirJames

Re: God søndag

Legg inn av SirJames »

nometalhorse skrev: man sep 19, 2022 8:13 am Her har noen virkelig gjort en jobb i forbindelse med parkeringen ved en Wallmart, og sier de ikke har råd til å betale. Men de legger igjen to sjokolader som trøst.
Haha, wtf...

Well, there's one born every minute..

Someone

Legg inn av Someone »

Langtur fra utlandet i går, hjem fra Gøteborg. Så ble da E6, også Rv23 under Oslofjorden. Selv om det er 110 på begge siden av grensen så stod cruise controllen 15kmt høyere i Sverige

burkar

Legg inn av burkar »

Someone skrev: man sep 19, 2022 10:01 am Langtur fra utlandet i går, hjem fra Gøteborg. Så ble da E6, også Rv23 under Oslofjorden. Selv om det er 110 på begge siden av grensen så stod cruise controllen 15kmt høyere i Sverige
Heter det ikke E134 nå?

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Someone skrev: man sep 19, 2022 10:01 am Langtur fra utlandet i går, hjem fra Gøteborg. Så ble da E6, også Rv23 under Oslofjorden. Selv om det er 110 på begge siden av grensen så stod cruise controllen 15kmt høyere i Sverige
"Cruise controllen" min står på 15 over i alt fra 70 og oppover i Norge. 16 over gir to prikker og det tåler jeg med 6 allerede ikke. I Sverige kan man vel ligge 30 over før man får kjøreforbud.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Iseran2770 skrev: man sep 19, 2022 5:37 pm
Someone skrev: man sep 19, 2022 10:01 am Langtur fra utlandet i går, hjem fra Gøteborg. Så ble da E6, også Rv23 under Oslofjorden. Selv om det er 110 på begge siden av grensen så stod cruise controllen 15kmt høyere i Sverige
"Cruise controllen" min står på 15 over i alt fra 70 og oppover i Norge. 16 over gir to prikker og det tåler jeg med 6 allerede ikke. I Sverige kan man vel ligge 30 over før man får kjøreforbud.
Slettes ikke de eldste snart, eller samlet du mange på kort tid? Jeg sjekket selv nå, og da var begge slettet. :D

Forfun

Legg inn av Forfun »

Fikk en lang kjøretur søndag. Samler på veier i sør-Norge, og fant en ny vei. Stor stas. Mye bompenger og egentlig ikke så morsom kjøring. Men fikk ett fint dykk, så 4 store skater. Måtte kjøre pent med masse bly og flasker i bilen.

Someone

Legg inn av Someone »

burkar skrev: man sep 19, 2022 3:28 pm
Someone skrev: man sep 19, 2022 10:01 am Langtur fra utlandet i går, hjem fra Gøteborg. Så ble da E6, også Rv23 under Oslofjorden. Selv om det er 110 på begge siden av grensen så stod cruise controllen 15kmt høyere i Sverige
Heter det ikke E134 nå?
Jo, jeg som surrer

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

nometalhorse skrev: man sep 19, 2022 9:32 pm Slettes ikke de eldste snart, eller samlet du mange på kort tid? Jeg sjekket selv nå, og da var begge slettet. :D
Jeg har 3 fra oktober 2020 og 3 fra juli 2021, begge ved forbikjøring. Så jeg må leve på grensen i et år til.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Iseran2770 skrev: tir sep 20, 2022 2:20 pm
nometalhorse skrev: man sep 19, 2022 9:32 pm Slettes ikke de eldste snart, eller samlet du mange på kort tid? Jeg sjekket selv nå, og da var begge slettet. :D
Jeg har 3 fra oktober 2020 og 3 fra juli 2021, begge ved forbikjøring. Så jeg må leve på grensen i et år til.
Det er vel rett og rimelig at sinkene du kjørte forbi også får noen prikker.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

God søndag!
Traktet Kjeldsberg.
Nå så jeg at Coop kaffe har fått samme type poser som Friele. Hører kanskje til på matforum, men jeg syns en del emballasje på matvarer har blitt kjiperr i det siste, shrinkflation?

Ingen kjøring idag. Tenker på bilvask og vinterhjul.

Someone

Legg inn av Someone »

Søndagens kjøring bestod i noen kilometer hver vei i for av en "nødhandel" på nærmeste Joker

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Someone skrev: søn sep 25, 2022 5:41 pm Søndagens kjøring bestod i noen kilometer hver vei i for av en "nødhandel" på nærmeste Joker
Jeg ga faen da jeg ikke fant gjæren, ble hjemme og ombooka pizza til gryterett.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Bare en liten tur til båthavna i dag. Båtmotoren kan ikke stå for lenge stillle. Fikk til og med brukt litt bensin, noe som ikke er så ofte lenger.

I går kjørte jeg flere fjelloverganger. Siste i mørke, egentlig veldig bra, da veien var tom for turister. Kvalitetstid. Bilen fungerer helt ok, kan bare ikke kjøre en bensinbil igjen. Da vil jeg forstå hvor tung batteribilen er.

Someone

Legg inn av Someone »

Her ble dagens kjøretur gjennomført på grunn av dårlig planlegging, da jeg måtte ta turen til Kaffebrenneriet for en pose kaffe. Regner med kveldens løpetur overgår den i lengde

Forfun

Legg inn av Forfun »

Startet dagen med en helt håpløs bilopplevelse. Ble så traumatisert at jeg kom meg ut av bilen og gikk. Det var mye raskere. Bilen hadde brukt 20 minutter på 600 meter. Minn meg på at jeg aldri skal bo i Istanbul. Trafikken er for treg. Merkelig nok helt fri for elbiler.

Velkomsten tilbake til Norge var regnvær hjem fra flyplassen. Ikke mye kjøreglede der heller .

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Min Søndagstur gikk fra Eidfjord til Kristiansand via 13, E134 og E39. Stort sett kjedelig transportetappe med masse regnbyger (475 km)

Har tatt veldig mange ferger på Vestlandet, men dette var den første over Boknafjorden. Fra Stavanger og nordover har jeg stort sett valgt den nye fantastiske tunnelen og 13 videre.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

God søndag!
Trakter snart en Coop gul.
To bensinbiler parkert, sikkert ingen kjøring idag.

Someone

Legg inn av Someone »

Null bilkjøring her i dag.

Det vil si jeg booket en Uber hjem fra fest i natt, som strengt tatt da var tidlig søndag. Model Y, så tok litt tid før jeg fant ut hvordan jeg åpnet dørene

Forfun

Legg inn av Forfun »

Ikke mye kjøring, men noe på en usedvanlig dårlig grusvei. Måtte ut og fjerne stein midt i veien for å komme forbi. Veien var utsatt for flom for noen uker siden. Mer kjøring neste uke, men da i all hovedsak på utrolig kjedelige veier. Skal til østlandet.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ingen kjøring på meg i dag heller. Vasket bilen i går, så da gadd jeg ikke å møkke den til allerede dagen etter.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

God søndag!

Traktet Friele frokostkaffe, kjørte ikke.

Ribba

Legg inn av Ribba »

Satt meg ned bak rattet, tok på meg VR-brillene og kjørte noen treningsrunder på Snetterton. Blir ikke komfortabel med denne banen, men regner med at det blir gjennomført et løp i løpet av kvelden.

SirJames

Legg inn av SirJames »

I dette griseværet forblir jeg under pleddet. Har uansett tapt kampen mot søndagskjørere for mange år siden, og det ble ikke noe bedre etter inntoget av radiobiler med så sterk rekkeviddeangst at "gass"pedalen nesten ikke blir brukt..

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

SirJames skrev: søn okt 16, 2022 2:27 pm I dette griseværet forblir jeg under pleddet. Har uansett tapt kampen mot søndagskjørere for mange år siden, og det ble ikke noe bedre etter inntoget av radiobiler med så sterk rekkeviddeangst at "gass"pedalen nesten ikke blir brukt..
Jeg spaserte idag (får det var inn til Middag og Kjeldsberg etterpå.) Forbausende mye trafikk!

De sjeldne rundene jeg hadde på E6 ved Oslo i sommer viste at alle elbiler jeg så fulgte trafikken
Selv. 1. gen Nissan Leaf.
Spesielt om man har en bil med 400-600 km på papiret er det oveehodet ingen grunn til sinke/søndagskjøring, misforstått tull. Kjøreskoler finnes, for bilførere i alle aldre.

Forresten en 'gjestkronikk' i BT om sinkene,,, jeg drister meg til enda en copy paste:



""""""""Køyr til sides, då. Treigas!
Kva tenkjer du eigentleg på, du som passar på å ikkje sleppa andre bilar forbi deg?

Brit Aksnes
Brit Aksnes
Skribent, kulturarbeidar og programskapar

ILLUSTRASJON: TORD TORPE
Publisert
Publisert
I går 08:08
153 kommentarer

Eg veit sjølvsagt at eg ikkje er åleine om å klikka av treige bilar framfor meg, men no står det svart på kvitt: Ei ny undersøking viser at folk som køyrer under fartsgrensa irriterer andre bilistar så mykje at det blir farleg.

Og sidan eg ofte er heime i bygda, har eg ikkje hatt få turar over Kvamskogen der rattet må overlatast til min mindre irritable mann. Men for ein siger! Han er i mindretal!


Heile 65 prosent irriterer seg over «søndagskøyrarar» eller «saktekøyrarar».

Eg eeeeelskar at NTB brukar desse uttrykka. At dei blir heva til eit konkret problem, ikkje berre flytande fenomen i ein høgfrustrert hjerne.

For me utgjer majoriteten, me to tredjedelar som lir av road rage.

LES OGSÅ
– Sinker i trafikken skaper farlige situasjoner
Google translate vil at dette skal heite «vegraseri» på norsk, og det burde sjølvsagt finnast eit dekkande uttrykk på morsmålet. Men akkurat dette uttrykket føler eg tek ansvaret vekk frå hovudsyndaren og over på ein ganske uskuldig tilretteleggjar, nemleg vegen.

Det er jo treigassjåførane eg rasar over!


Er det nokon stor grunn til at du heller vil sakka ned dei bak deg enn å sleppa dei forbi, spør gjestekommentator Brit Aksnes. FOTO: SILJE KATRINE ROBINSON (ARKIV)
Diverre var eg så dum at eg gjekk inn i eit kommentarfelt i samband med denne nyheitssaka. Eg tenkte vel at eg skulle få endå meir medvind, no når skuldnarane var framme i lyset.

Det viser seg at treigasane ikkje er redde for å irettesetja majoriteten, verken i form av fart eller ord. Ikkje visste eg at det var mogeleg å opparbeida seg road rage utan å sitta bak rattet.

Eg har ikkje sett verre linjer dregne i forsvar for treigaskøyring! Den moralske peikefingeren er minst like irriterande i skriftleg utgåve.

LES OGSÅ
Brit Aksnes: – Korleis kan bysykkelen vera så genial og elsparkesykkel så til dei grader det motsette?
Ein kan meina kva ein vil om køyreforhold og fartsgrenser og kven som skal styra kva, men skal ein ikkje først og fremst ta omsyn til trafikksikkerheit? Særleg når det viser seg at farlege situasjonar og forbikøyringar oppstår på ekte?

Er det nokon stor grunn til at du heller vil sakka ned dei bak deg enn å sleppa dei forbi?

Eg veit kva det er. Det er den verste eigenskapen eg nesten kan koma på. Ein av dei farlegaste – nemleg fortreffelegheit.

Ei heilag overtyding om at det du gjer er rett, og at alle bak deg bør følgja ditt fortreffelege eksempel.

Men du tek så intenst feil, skjønar du. Og heile 65 prosent klikkar av at du insisterer på å køyra ti kilometer i timen under fartsgrensa, fordi du synst at det er riktig fart. Helst på ein veg der det ikkje er råd å køyra forbi. Og når det endeleg går an å gassa på, ja då synst treigasane òg at det er på tide å halda fartsgrensa.


Det er ikkje alle plassar på Vestlandet det er lett å køyre forbi. Det utnyttar treigasane. FOTO: PETRONELLE HALVORSEN (ARKIV)
LES OGSÅ
Brit Aksnes: «Midtlivskrisa avblåst»
For då har dei i si fortreffelegheit bestemt at heeeeer er det trygt å køyra fort, så då bestemmer dei at det kan dei bak også få lov til.

Og så er det ned igjen i 72 km i timen, for det kan jo umooooooogeleg vera trygt å køyra i 80 her! Det veit jo du best, du som ikkje eingong pleier køyra på denne vegen.

Pluss at med dagens straumprisar så er det klart at den gamle Nissan Leaf-en må ikkje køyrast for fort. Det blir kostbart.

Det betyr uansett ikkje at du slepp folk forbi, fordi?

Ja, gudane må veta! «Då er det den som irriterer seg som har eit problem», skriv ein snusfornuftig, fortreffeleg, sjølvkontrollert treigas.

Med denne innstillinga har alle eit problem. Både dei hissige fartsbøllene, dei som likar å lunta over asfalten og dei erfarne som vil fort fram. Er ikkje det ganske innlysande? At det skapar farlege situasjonar når dei fortreffelege skal bestemma tempo og rytme på vegen?

Nei, då, her skal me som irriterer oss på sinnemeistringskurs, heller enn at sinkene berre køyrer til sides i dei uendeleg mange utkøyringslommene og busstoppa som med jamne mellomrom dukkar opp.

LES OGSÅ
Brit Aksnes: «Jobb å leva av, ikkje for»
Det finst heldigvis fornuft i kommentarfeltet:

«Det er en vesentlig oppgave og plikt i henhold til Vegtrafikkloven å unngå å bidra til å skape farlige situasjoner, som f.eks. ved å kjøre uforholdsmessig sakte og dermed være til hinder for andre».

Kunne ikkje me sett opp skilt om å sleppa folk forbi? Gjerne på engelsk, og helst tysk, sidan dei verste treigasane trass alt er tyske bubilturistar.

Men ikkje skuld på turistane, og eg snakkar heller ikkje om lastebilsjåførar. Dette er hovudsakeleg mynta på deg, privatbilisten. Du som meiner du veit best:

FLØTT DEG! Du skapar farlege situasjonar.

Eg kjenner eg kokar, litt som når eg ligg bak den Nissan Leaf-en opp bakken forbi Naf-en på Kvamskogen.

Og nei, ein skal ikkje blinka med langlysa eller bruka bilhornet i tide og utide. Men når søndagssjåførane er så utidige der dei leikar fartsoppdragarar, så synst eg faktisk det er heilt greitt.

Berre synd dei uaffisert og indignert fnyser seg sakte vidare mens dei veit best.""""

Forfun

Legg inn av Forfun »

10 timer i bilen i dag. Absolutt ikke mye kvalitet. Litt på slutten da asfalten ble tørr. Mye surr og mange stopp. Var vel egentlig bare 7 timer kjøring. Men godt å finne sofaen. Litt rekkeviddeangst, ladet litt i minste laget 36 mil hjemmefra, hadde 19 km igjen på batteriet når jeg parkerte. Hadde ikke lyst på ett ladestopp til. Forstår ikke de som synes lading av elbiler er helt ok. Bare installert 4 nye apper denne helgen.

Someone

Legg inn av Someone »

Søndags kjøreturer ble i baksetet i en Uber i Dusseldorf, og bak i en taxi fra Asker stasjon og hjem

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Forfun skrev: søn okt 16, 2022 11:24 pm 10 timer i bilen i dag. Absolutt ikke mye kvalitet. Litt på slutten da asfalten ble tørr. Mye surr og mange stopp. Var vel egentlig bare 7 timer kjøring. Men godt å finne sofaen. Litt rekkeviddeangst, ladet litt i minste laget 36 mil hjemmefra, hadde 19 km igjen på batteriet når jeg parkerte. Hadde ikke lyst på ett ladestopp til. Forstår ikke de som synes lading av elbiler er helt ok. Bare installert 4 nye apper denne helgen.
Ugh. Hvor gikk ferden?
Jeg har kun BKK/Eviny-appen. Hvor jeg opplever svært mange 200 kW-ladere langs E6 Oslo-Trondheim. Så langt syns jeg denne ene appen/tilbyderen har svært god dekning hvor jeg ferdes. (Kjører lite, har 'kvittet meg' med elbil enn så lenge.)
(Husk også at behov for pissepauser er ekstremt personavhengig. Lett dehydrert og drikker svært lite = få stopp, kaffe, vann og _dieuretics_ = mange stopp.)

Forfun

Legg inn av Forfun »

rosmebraad skrev: man okt 17, 2022 5:48 pm
Forfun skrev: søn okt 16, 2022 11:24 pm 10 timer i bilen i dag. Absolutt ikke mye kvalitet. Litt på slutten da asfalten ble tørr. Mye surr og mange stopp. Var vel egentlig bare 7 timer kjøring. Men godt å finne sofaen. Litt rekkeviddeangst, ladet litt i minste laget 36 mil hjemmefra, hadde 19 km igjen på batteriet når jeg parkerte. Hadde ikke lyst på ett ladestopp til. Forstår ikke de som synes lading av elbiler er helt ok. Bare installert 4 nye apper denne helgen.
Ugh. Hvor gikk ferden?
Jeg har kun BKK/Eviny-appen. Hvor jeg opplever svært mange 200 kW-ladere langs E6 Oslo-Trondheim. Så langt syns jeg denne ene appen/tilbyderen har svært god dekning hvor jeg ferdes. (Kjører lite, har 'kvittet meg' med elbil enn så lenge.)
(Husk også at behov for pissepauser er ekstremt personavhengig. Lett dehydrert og drikker svært lite = få stopp, kaffe, vann og _dieuretics_ = mange stopp.)
Første nye appen var på hotellet. Andre var utenfor en Meny butikk. Disse to medførte at jeg slapp å bruke tid på å lade mens jeg var på østlandet. Ukjente leverandører på begge. På vei hjem var det fullt på Cirkle K, så noen 50 kW ladere som jeg ikke var tolmodig nok til. Havnet dermed på Tesla sin lader. Fungerte fint bortsett fra noen minutter tålmodighetsprøve for å installere appen og legge inn kort. Måtte i tillegg installere en 4 app, men det var parkering på Aker Brygge. Totalt brukte jeg vel 15 minutter på lading på turen, pluss 45 minutter på å installere og få apper til å funger samt bytte lader når en ikke fungerte. Steinalder teknologi. Forventer at ting skal fungere. Jeg nekter å innrette livet etter ladere, det burde være mange nok til å lade der jeg uansett lader. Blir fly på neste tur.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Forfun skrev: tir okt 18, 2022 7:51 pm
rosmebraad skrev: man okt 17, 2022 5:48 pm
Forfun skrev: søn okt 16, 2022 11:24 pm 10 timer i bilen i dag. Absolutt ikke mye kvalitet. Litt på slutten da asfalten ble tørr. Mye surr og mange stopp. Var vel egentlig bare 7 timer kjøring. Men godt å finne sofaen. Litt rekkeviddeangst, ladet litt i minste laget 36 mil hjemmefra, hadde 19 km igjen på batteriet når jeg parkerte. Hadde ikke lyst på ett ladestopp til. Forstår ikke de som synes lading av elbiler er helt ok. Bare installert 4 nye apper denne helgen.
Ugh. Hvor gikk ferden?
Jeg har kun BKK/Eviny-appen. Hvor jeg opplever svært mange 200 kW-ladere langs E6 Oslo-Trondheim. Så langt syns jeg denne ene appen/tilbyderen har svært god dekning hvor jeg ferdes. (Kjører lite, har 'kvittet meg' med elbil enn så lenge.)
(Husk også at behov for pissepauser er ekstremt personavhengig. Lett dehydrert og drikker svært lite = få stopp, kaffe, vann og _dieuretics_ = mange stopp.)
Første nye appen var på hotellet. Andre var utenfor en Meny butikk. Disse to medførte at jeg slapp å bruke tid på å lade mens jeg var på østlandet. Ukjente leverandører på begge. På vei hjem var det fullt på Cirkle K, så noen 50 kW ladere som jeg ikke var tolmodig nok til. Havnet dermed på Tesla sin lader. Fungerte fint bortsett fra noen minutter tålmodighetsprøve for å installere appen og legge inn kort. Måtte i tillegg installere en 4 app, men det var parkering på Aker Brygge. Totalt brukte jeg vel 15 minutter på lading på turen, pluss 45 minutter på å installere og få apper til å funger samt bytte lader når en ikke fungerte. Steinalder teknologi. Forventer at ting skal fungere. Jeg nekter å innrette livet etter ladere, det burde være mange nok til å lade der jeg uansett lader. Blir fly på neste tur.
************

Dette burde printes på A4-ark og leveres til alle som lurer på å bestille elbil!

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

God søndag!

Traktet Evergood og så er det gjøremål.

Sikkert ingen kjøring idag heller.
Men noen av ukens transportmidler er 'signert' importør Bertel O. Steen såvidt jeg vet: EQE bil samt nye sko.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»