Hvor mange ukrainere bør vi ta inn ?

Svar
Texas_John

Re: Hvor mange ukrainere bør vi ta inn ?

Legg inn av Texas_John »

alseboy skrev: ons mar 23, 2022 9:48 pm Hva var grunnlaget for å gi deg opphold i Norge?
Har du fått med deg at det var amerikanere som ordnet hele den oljegreia for dere i starten (og sørger for at dere kan sove trygt om natta)?

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Det er ikke lett for kommune å hjelpe med boliger til ukrainere, som er på flukt fra krig. Her reagerer miljøekstremistene.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ ... oni-kynisk

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

ehall skrev: tor mar 24, 2022 12:39 am Det er ikke lett for kommune å hjelpe med boliger til ukrainere, som er på flukt fra krig. Her reagerer miljøekstremistene.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ ... oni-kynisk
Give me strength, det var da bare det som mangla :roll:

alseboy

Legg inn av alseboy »

Texas_John skrev: tor mar 24, 2022 12:01 am
alseboy skrev: ons mar 23, 2022 9:48 pm Hva var grunnlaget for å gi deg opphold i Norge?
Har du fått med deg at det var amerikanere som ordnet hele den oljegreia for dere i starten (og sørger for at dere kan sove trygt om natta)?
Ja.

Men nå gjaldt spørsmålet deg denne gangen.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

alseboy skrev: tor mar 24, 2022 1:37 pm Ja.
Men nå gjaldt spørsmålet deg denne gangen.
Hvis det er arbeidsinnvandring du vil frem til så tror jeg kanskje Ukraina selv vil ha tilbake arbeidsføre folk for å bygge landet igjen, eller tenker du at vi skal sende tilbake de ressurssvake som ikke har legitimt opphold på asylgrunnlag når krigen tar slutt, og beholde de som raskt har fått seg jobb?

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7840

Legg inn av Big George »

17:11 3 hours ago
Mindst 9000 ukrainske flygtninge er ankommet til Norge

Der er ankommet mindst 9000 ukrainske flygtninge til Norge. Halvdelen af disse er endnu ikke blevet registreret, oplyser det norske politi torsdag ifølge NTB.

– Dette er ikke præcise tal. Vi kan ikke sige, hvor mange der befinder sig i Norge. Der kan være flere, som ikke har meldt sig, lyder det fra politichef Arne Jørgen Olafsen.(Politiken.dk)

startelver

Legg inn av startelver »

alseboy skrev: ons mar 23, 2022 9:47 pm
startelver skrev: ons mar 23, 2022 11:31 am
Det håper jeg da virkelig norske myndigheter også forstår, virker utifra de talene jeg har hørt om at de skal integreres , ha skolegang og full pakke!
Det er ikke et U-land vi snakker om her. Vi snakker om et stolt uavhengig land med en rik kultir. De er neppe interessert i å læe seg norsk i et lite land oppe i nord.
Selvsagt må de ha skolegang og "full pakke", uavhengig om de ikke kommer fra et u-land. De fleste kommer i knapt annet enn klærne de har på seg. Og det er dessverre heller ikke slik at de kan forvente å kunne dra hjem om 3 måneder.

Da må naturligvis barna få tilgang til undervisning/skolegang. Og de må ha et sted å bo.
Ja det skal de, men for å gi deg et tenkt eksempel. La oss si småbarn på 7-8 år kommer inn på skole, men familien er bestemt på å flytte tilbake innen 3 år ? Utifra det jeg har hørt kan det være vanskelig å returnere når man først har kommet inn i det "norske systemet". Ingen skal bli påtvunget noe de ikke ønsker, og et tunggrodd byråkrati som Norge har er ikke sikkert gjør det lettere for familien.

alseboy

Legg inn av alseboy »

startelver skrev: fre mar 25, 2022 4:55 pm
Ja det skal de, men for å gi deg et tenkt eksempel. La oss si småbarn på 7-8 år kommer inn på skole, men familien er bestemt på å flytte tilbake innen 3 år ? Utifra det jeg har hørt kan det være vanskelig å returnere når man først har kommet inn i det "norske systemet". Ingen skal bli påtvunget noe de ikke ønsker, og et tunggrodd byråkrati som Norge har er ikke sikkert gjør det lettere for familien.
Vet ikke helt om jeg ser poenget ditt...skal vi droppe å integrere dem i norsk skolesystem, fordi det kan bli vanskelig å komme ut av det? Mener du tungrodd byråkrati er et særnorsk fenomen?

startelver

Legg inn av startelver »

alseboy skrev: lør mar 26, 2022 10:16 am
startelver skrev: fre mar 25, 2022 4:55 pm
Ja det skal de, men for å gi deg et tenkt eksempel. La oss si småbarn på 7-8 år kommer inn på skole, men familien er bestemt på å flytte tilbake innen 3 år ? Utifra det jeg har hørt kan det være vanskelig å returnere når man først har kommet inn i det "norske systemet". Ingen skal bli påtvunget noe de ikke ønsker, og et tunggrodd byråkrati som Norge har er ikke sikkert gjør det lettere for familien.
Vet ikke helt om jeg ser poenget ditt...skal vi droppe å integrere dem i norsk skolesystem, fordi det kan bli vanskelig å komme ut av det? Mener du tungrodd byråkrati er et særnorsk fenomen?
At byråkratiet i Norge er mere tunggrodd enn i andre land har vi flere eksempler på.

I utgangspunktet er det til det beste for barnet , men med barnevernsakene friskt i minne der polske familier klagde Norge inn til den Europeiske menneskerettighetskommisjonen , pga kulturforskjeller der man mente de hadde vært altfor strenge og det kan selvsagt diskuteres.

At det er store kulturforskjeller mellom Ukraina og Norge er ihvertfall sikkert , og da bør også Norge kunne tilpasse dette. At et barn lærer seg et nytt språk er selvsagt bare berikende, når familien er klar til å flytte tilbake til sitt hjemland bør det være en enkel løsning, noe jeg tror det ikke er.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

fargeblind skrev: fre mar 18, 2022 1:48 pm Stadig russere som rømmer fra Putin.
Hvor mange russere skal vi ta inn?
Du synes det er smart å gi Putin et påskudd til å gå inn for å "redde" russere her i landet også? Svaret er absolutt ingen.

startelver

Legg inn av startelver »

I Sverige snakker de om å ta inn 300000 Ukrainere nå. Det er mange!

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

startelver skrev: søn mar 27, 2022 11:37 am I Sverige snakker de om å ta inn 300000 Ukrainere nå. Det er mange!
Link?

alseboy

Legg inn av alseboy »

startelver skrev: lør mar 26, 2022 1:20 pm
At byråkratiet i Norge er mere tunggrodd enn i andre land har vi flere eksempler på.

I utgangspunktet er det til det beste for barnet , men med barnevernsakene friskt i minne der polske familier klagde Norge inn til den Europeiske menneskerettighetskommisjonen , pga kulturforskjeller der man mente de hadde vært altfor strenge og det kan selvsagt diskuteres.

At det er store kulturforskjeller mellom Ukraina og Norge er ihvertfall sikkert , og da bør også Norge kunne tilpasse dette. At et barn lærer seg et nytt språk er selvsagt bare berikende, når familien er klar til å flytte tilbake til sitt hjemland bør det være en enkel løsning, noe jeg tror det ikke er.
Jeg tviler på at norsk byråkrati er verre enn i andre land? Har du noe objektive data som underbygger den påstanden? Ett års botid i Italia viste ihvertfall meg at mange ting er svært mye enklere i Norge. Det kan til dels forklare at vi har et utpreget tilitsforhold i Norge som gjør at mange ting kan løses uten ekstrem kontroll.

Ellers skjønner jeg ikke helt hva du vil frem til - er poenget ditt at ukrainske barn ikke integreres i norske skoler og barnehager fordi de kan bli for integrerte?

startelver

Legg inn av startelver »

MacanT skrev: søn mar 27, 2022 4:22 pm
startelver skrev: søn mar 27, 2022 11:37 am I Sverige snakker de om å ta inn 300000 Ukrainere nå. Det er mange!
Link?
Aktuellt sendingen på SVT , enten var det tirsdag, torsdag eller fredag.

https://www.svtplay.se/video/33931606/a ... ?info=visa

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7840

Legg inn av Big George »

MacanT skrev: søn mar 27, 2022 4:22 pm
startelver skrev: søn mar 27, 2022 11:37 am I Sverige snakker de om å ta inn 300000 Ukrainere nå. Det er mange!
Link?
I Sverige har svenskene forlatt landsbygda og flyttet inn til storbyene.
De har ikke et Senterparti som skaffer subsidier sånn som i Norge.
Sikkert mye ledig på landsbygda.
De muslimske innvandrene bor mest i storbyene.

startelver

Legg inn av startelver »

alseboy skrev: søn mar 27, 2022 5:07 pm
startelver skrev: lør mar 26, 2022 1:20 pm
At byråkratiet i Norge er mere tunggrodd enn i andre land har vi flere eksempler på.

I utgangspunktet er det til det beste for barnet , men med barnevernsakene friskt i minne der polske familier klagde Norge inn til den Europeiske menneskerettighetskommisjonen , pga kulturforskjeller der man mente de hadde vært altfor strenge og det kan selvsagt diskuteres.

At det er store kulturforskjeller mellom Ukraina og Norge er ihvertfall sikkert , og da bør også Norge kunne tilpasse dette. At et barn lærer seg et nytt språk er selvsagt bare berikende, når familien er klar til å flytte tilbake til sitt hjemland bør det være en enkel løsning, noe jeg tror det ikke er.
Jeg tviler på at norsk byråkrati er verre enn i andre land? Har du noe objektive data som underbygger den påstanden? Ett års botid i Italia viste ihvertfall meg at mange ting er svært mye enklere i Norge. Det kan til dels forklare at vi har et utpreget tilitsforhold i Norge som gjør at mange ting kan løses uten ekstrem kontroll.

Ellers skjønner jeg ikke helt hva du vil frem til - er poenget ditt at ukrainske barn ikke integreres i norske skoler og barnehager fordi de kan bli for integrerte?
Nei det var ikke poenget mitt. Les deg opp litt om barnevernssakene først og de protestene som kom. Vi vil jo gjerne tenke på oss selv som verdens beste land.

Når det gjelder integrering er ikke det noe problem i Norge, inntil familien da ønsker å returnere til sitt hjemland, da kan det bli utfordringer er alt jeg sier. Og dette er ikke Somalia og den type land vi snakker om. Dette er et stort europeisk land med en rik kultur.

Forestill deg at du søker tilflukt med din familie under krigen til Sverige, så 2-3 år etterpå ønsker du å dra tilbake til Norge. Barna har kanskje startet å lære seg svensk, men du vil tilbake, da skal ikke byråkratiet hindre deg i å returnere hjem igjen til ditt hjemland, det bør gå så smertefritt som mulig.

Da ønsker du ikke at en talsperson for kommunen mener at det ikke er det beste for barnet å returnere, at du kanskje mister kontrollen over din egen familie på grunn av et tunggrodd byråkrati som mener at barn har det best i Norge.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

startelver skrev: søn mar 27, 2022 5:44 pm
MacanT skrev: søn mar 27, 2022 4:22 pm
startelver skrev: søn mar 27, 2022 11:37 am I Sverige snakker de om å ta inn 300000 Ukrainere nå. Det er mange!
Link?
Aktuellt sendingen på SVT , enten var det tirsdag, torsdag eller fredag.

https://www.svtplay.se/video/33931606/a ... ?info=visa
Jeg ser 19:30 sendingen av Rapport på SVT1 hver dag. Estimatene over hvor mange som forventes å komme til Sverige forandrer seg hele tiden. Det eneste som er sikkert er at man vil å ta imot alle som kommer.

startelver

Legg inn av startelver »

MacanT skrev: søn mar 27, 2022 5:55 pm
startelver skrev: søn mar 27, 2022 5:44 pm
MacanT skrev: søn mar 27, 2022 4:22 pm
Link?
Aktuellt sendingen på SVT , enten var det tirsdag, torsdag eller fredag.

https://www.svtplay.se/video/33931606/a ... ?info=visa
Jeg ser 19:30 sendingen av Rapport på SVT1 hver dag. Estimatene over hvor mange som forventes å komme til Sverige forandrer seg hele tiden. Det eneste som er sikkert er at man vil å ta imot alle som kommer.
Jeg ser kun på Aktuellt kl 21:00 . Det var en ekspert i studio som mente det kunne tas imot opp til 300000 Ukrainere og at Sverige skulle utvide registreringsbehovet.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

startelver skrev: søn mar 27, 2022 5:56 pm
MacanT skrev: søn mar 27, 2022 5:55 pm
startelver skrev: søn mar 27, 2022 5:44 pm

Aktuellt sendingen på SVT , enten var det tirsdag, torsdag eller fredag.

https://www.svtplay.se/video/33931606/a ... ?info=visa
Jeg ser 19:30 sendingen av Rapport på SVT1 hver dag. Estimatene over hvor mange som forventes å komme til Sverige forandrer seg hele tiden. Det eneste som er sikkert er at man vil å ta imot alle som kommer.
Jeg ser kun på Aktuellt kl 21:00 . Det var en ekspert i studio som mente det kunne tas imot opp til 300000 Ukrainere og at Sverige skulle utvide registreringsbehovet.
Det høres bra ut. Tviler dog på at det vil komme så mange som 300000, time will show.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

MacanT skrev: søn mar 27, 2022 5:55 pm
Jeg ser 19:30 sendingen av Rapport på SVT1 hver dag. Estimatene over hvor mange som forventes å komme til Sverige forandrer seg hele tiden. Det eneste som er sikkert er at man vil å ta imot alle som kommer.
Hva har skjedd?

Statsministern: Ukrainska flyktingar får bli andra länders ansvar:

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/10 ... flyktingar

TWU

Legg inn av TWU »

startelver skrev: søn mar 27, 2022 5:50 pm
Forestill deg at du søker tilflukt med din familie under krigen til Sverige, så 2-3 år etterpå ønsker du å dra tilbake til Norge. Barna har kanskje startet å lære seg svensk, men du vil tilbake, da skal ikke byråkratiet hindre deg i å returnere hjem igjen til ditt hjemland, det bør gå så smertefritt som mulig.
Tror dette er mennesker som skal klare å takle et par byråkratiske floker for å returnere til hjemlandet sitt..

Klart de som kommer må få være en del av samfunnet de kommer til. Alle skjønner jo at flertallet vil hjem igjen så snart som mulig, er utallige familier hvor familiemedlemmer er igjen i Ukraina.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

Guttorm123 skrev: man mar 28, 2022 8:21 am
MacanT skrev: søn mar 27, 2022 5:55 pm
Jeg ser 19:30 sendingen av Rapport på SVT1 hver dag. Estimatene over hvor mange som forventes å komme til Sverige forandrer seg hele tiden. Det eneste som er sikkert er at man vil å ta imot alle som kommer.
Hva har skjedd?

Statsministern: Ukrainska flyktingar får bli andra länders ansvar:

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/10 ... flyktingar
At hun mener at alle EU-landene må ta et solidarisk ansvar er ikke noe nytt. Sverige kan jo ikke alene ta imot hele flyktningstrømmen.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Guttorm123 skrev: man mar 28, 2022 8:21 am Hva har skjedd?

Statsministern: Ukrainska flyktingar får bli andra länders ansvar:

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/10 ... flyktingar
Tja, de er ikke muslimer?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

ehall skrev: man mar 28, 2022 5:31 pm

Tja, de er ikke muslimer?
Jimmie Åkesson: Skal tilbake så fort som mulig:

I et intervju med den svenske avisen Aftonbladet sier Sverigedemokratenes leder Jimmie Åkesson at partiet åpner for å ta imot ukrainske flyktninger, men at de ikke skal integreres.

I tillegg skal flyktningene returneres så fort som mulig, hvis Jimmie Åkesson får viljen sin.


Ingen kritikk av Åkesson for dette, så kan man jo bare spekulere i hvorfor....

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... .OGzjt_AFO

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

Guttorm123 skrev: man mar 28, 2022 8:57 pm
ehall skrev: man mar 28, 2022 5:31 pm

Tja, de er ikke muslimer?
Jimmie Åkesson: Skal tilbake så fort som mulig:

I et intervju med den svenske avisen Aftonbladet sier Sverigedemokratenes leder Jimmie Åkesson at partiet åpner for å ta imot ukrainske flyktninger, men at de ikke skal integreres.

I tillegg skal flyktningene returneres så fort som mulig, hvis Jimmie Åkesson får viljen sin.


Ingen kritikk av Åkesson for dette, så kan man jo bare spekulere i hvorfor....

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... .OGzjt_AFO
Hva er det du mener Åkesson skal kritiseres for, det har jo aldri vært på tal om annet enn midlertidig opphold.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

MacanT skrev: tir mar 29, 2022 3:10 pm
Hva er det du mener Åkesson skal kritiseres for, det har jo aldri vært på tal om annet enn midlertidig opphold.
Han har jo flere ganger tatt til ordet for å returnere andre flyktninger, og fått kritikk for dette. Mulig han er så frempå med disse ukrainske flyktningene, slik at han tydelig får frem hva han mener om flyktninger generelt, returnering og midlertidig opphold, og kan bruke den samme retorikken ved senere anledninger, for flyktningstrømmer vil nok aldri ta slutt.

Caputo

Legg inn av Caputo »

Blir kvalm av å tenke på dette.

Siktet for voldtekt av ukrainsk flyktning i Tromsø
En mann i 20-årene er siktet for voldtekt og utnyttelse av en person under 18 år i en særlig sårbar livssituasjon, opplyser politiet i en pressemelding.

Den fornærmede i saken har nylig ankommet til Norge fra Ukraina.

– Jeg kan ikke si noe om hvilken relasjon de har eller hvem som varslet politiet, sier politiadvokat Kjersti Mari Nilsen til VG.

Politiet ble varslet om saken torsdag kveld.

Grunnlaget for siktelsen er hendelser torsdag 31.3. Den siktede mannen er pågrepet og i politiets varetekt. Politiet har begjært han varetektsfengslet i fire uker på grunn av gjentakelsesfare.

Den siktede er kjent av politiet fra før. Han vil bli fremstilt for fengsling i løpet av dagen.

startelver

Legg inn av startelver »

Du vil alltid finne sånne saker, heldigvis er de i mindretall selv om media alltid bruker store overskrifter når det skjer.

Jeg vil tro at 99% har ærlige hensikter når de tar imot ukrainere.

Corvus

Legg inn av Corvus »

MacanT skrev: tir mar 29, 2022 3:10 pm
Guttorm123 skrev: man mar 28, 2022 8:57 pm
ehall skrev: man mar 28, 2022 5:31 pm

Tja, de er ikke muslimer?
Jimmie Åkesson: Skal tilbake så fort som mulig:

I et intervju med den svenske avisen Aftonbladet sier Sverigedemokratenes leder Jimmie Åkesson at partiet åpner for å ta imot ukrainske flyktninger, men at de ikke skal integreres.

I tillegg skal flyktningene returneres så fort som mulig, hvis Jimmie Åkesson får viljen sin.


Ingen kritikk av Åkesson for dette, så kan man jo bare spekulere i hvorfor....

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... .OGzjt_AFO
Hva er det du mener Åkesson skal kritiseres for, det har jo aldri vært på tal om annet enn midlertidig opphold.
Mens samtlige muslimer blir resten av livet, og det er helt greit? Du synes overhodet ingenting skurrer?

startelver

Legg inn av startelver »

Skulle ønske jeg kunne fylle opp huset med ukrainere , men er redd for å få politiet på døra.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»