Hvor mange ukrainere bør vi ta inn ?

Svar
Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Re: Hvor mange ukrainere bør vi ta inn ?

Legg inn av kytec »

Russiske idrettsutøvere deltar nå i putlers propaganda-show, kan selvsagt aldri delta internasjonalt igjen uansett hva som hender.

Feil tråd men den får stå.

startelver

Legg inn av startelver »

Tar gjerne inn noen russere jeg så lenge jeg slipper å bli kalt landssviker :lol:

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7749

Legg inn av Big George »

fargeblind skrev: fre mar 18, 2022 1:48 pm Stadig russere som rømmer fra Putin.
Hvor mange russere skal vi ta inn?
Rømme fra Putin ? Så frisk og oppegående statsleder som han
Ok vi tar imot noen russiske ishockey-spillere om nødvendig.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

startelver skrev: fre mar 18, 2022 5:55 pm Tar gjerne inn noen russere jeg så lenge jeg slipper å bli kalt landssviker :lol:
Tror de har det bra i Finland jeg :)

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

pfrog567 skrev: fre mar 18, 2022 7:48 pm
startelver skrev: fre mar 18, 2022 5:55 pm Tar gjerne inn noen russere jeg så lenge jeg slipper å bli kalt landssviker :lol:
Tror de har det bra i Finland jeg :)
Det ser ut til at de russerne med mye penger foretrekker Dubai.
(puh)

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

fargeblind skrev: lør mar 19, 2022 8:53 am
pfrog567 skrev: fre mar 18, 2022 7:48 pm
startelver skrev: fre mar 18, 2022 5:55 pm Tar gjerne inn noen russere jeg så lenge jeg slipper å bli kalt landssviker :lol:
Tror de har det bra i Finland jeg :)
Det ser ut til at de russerne med mye penger foretrekker Dubai.
(puh)
:lol:

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Enda en som forsøker å snu noe positivt til noe negativt:

"Konflikten i Ukraina bør være en vekker for EUs ledere, mener Jan Egeland. Han ber dem rette like stor oppmerksomhet til de andre krisene i verden."

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... hetsdognet

Joda, vi skal alltids hjelpe til. Men er det ikke naturlig at man bryr seg mer når ting skjer i nabolaget enn på andre siden av kloden? Ville det vært unaturlig at hele Norge ville åpnet hjemmene sine hvis det var krig eller katastrofe i Sverige?

Bør man ikke snart rette pekefingeren også mot land i nærområdet? Styrtrike oljesjeiker som har så mye penger at de kunne løst flyktningskriser i f.eks midtøsten på egen hånd. Men som ikke gjør noen ting... Og land som Saudi-Arabia som ikke gjør noen ting. Hvorfor er det alltid vi europeere pekefingeren rettes mot? Vi har da tross alt forsøkt å gjøre ganske mye i andre konflikter også.. Kan da ikke alltid være vår feil?

(Jeg sendte nylig penger til Egeland forresten, så jeg mener jeg er berettiget til å mene noe 8-) ) (Men det er selvsagt dere som ikke har sendt penger til Egeland også!)

startelver

Legg inn av startelver »

Pussig hvor annerledes media er i Spania enn i Norge, er på ferie her nede og Ukrainakrisen nevnes ikke med et ord når jeg sveipet gjennom nyhetssendingene.
Aner ikke hvor mange Ukrainere Spania har forpliktet seg til.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

startelver skrev: man mar 21, 2022 11:49 am Pussig hvor annerledes media er i Spania enn i Norge, er på ferie her nede og Ukrainakrisen nevnes ikke med et ord når jeg sveipet gjennom nyhetssendingene.
Aner ikke hvor mange Ukrainere Spania har forpliktet seg til.
Spanjolene klarer nok ikke å rive seg løs fra korona-spøkelset :)

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

startelver skrev: man mar 21, 2022 11:49 am Pussig hvor annerledes media er i Spania enn i Norge, er på ferie her nede og Ukrainakrisen nevnes ikke med et ord når jeg sveipet gjennom nyhetssendingene.
Aner ikke hvor mange Ukrainere Spania har forpliktet seg til.
Sør for alpene og øst for Finland gir man ikke bistand eller hjelp, det er noe man krever av (nord)vestlige land.

Naboene til Ukraina gir dog hjelp til sine slaviske naboer, men ingen andre.
Det er helt greit, det er vi i Nordvest-Europa som er naive og leker Mor Teresa for hele verden. La andre verdensdeler hjelpe seg selv, det er ingen grunner for at lille Vest-Europa skal være felles for alle.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7749

Legg inn av Big George »

Nå er det mer konkret hvor mange bør vi ta inn ?

30 000
40 000
50 000
60 000
70 000
80 000
90 000
100 000

startelver

Legg inn av startelver »

Neptun skrev: tir mar 22, 2022 9:02 pm
startelver skrev: man mar 21, 2022 11:49 am Pussig hvor annerledes media er i Spania enn i Norge, er på ferie her nede og Ukrainakrisen nevnes ikke med et ord når jeg sveipet gjennom nyhetssendingene.
Aner ikke hvor mange Ukrainere Spania har forpliktet seg til.
Sør for alpene og øst for Finland gir man ikke bistand eller hjelp, det er noe man krever av (nord)vestlige land.

Naboene til Ukraina gir dog hjelp til sine slaviske naboer, men ingen andre.
Det er helt greit, det er vi i Nordvest-Europa som er naive og leker Mor Teresa for hele verden. La andre verdensdeler hjelpe seg selv, det er ingen grunner for at lille Vest-Europa skal være felles for alle.
Man kan jo lure på hvordan fremtiden til Norge vil bli om la oss si 100 år, et multikulturelt land der alle lever sammen i harmoni ? Vi har ihvertfall lagt listen høyt.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Big George skrev: tir mar 22, 2022 9:57 pm Nå er det mer konkret hvor mange bør vi ta inn ?

30 000
40 000
50 000
60 000
70 000
80 000
90 000
100 000
Gjerne 100 000. De behøver hjelp. Det er flest kvinner og barn. De vil neppe skape særlige problem hverken med loven eller kulturproblemer.

Jeg har tro på at mange av de vil hjem så snart det er trygt.

Det er praktisk vanskelig og dyrt å ta i mot 100 000 mennesker, men ukraina har uansett større problemer enn oss nå.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Ukraines ambassadør: Lad være med at integrere mine landsmænd

De tusindvis af ukrainere, som ankommer til Danmark, skal ikke integreres i det danske samfund, lyder det opsigtsvækkende budskab fra landets ambassadør, Mykhailo Vydoinyk, i et stort interview med Jyllands-Posten.
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE1 ... andsmaend/

Dette er slik asyl- og flyktninginstituttet er ment å fungere. Man skal reise hjem samme dag som det er trygt.

startelver

Legg inn av startelver »

Texas_John skrev: ons mar 23, 2022 10:24 am Ukraines ambassadør: Lad være med at integrere mine landsmænd

De tusindvis af ukrainere, som ankommer til Danmark, skal ikke integreres i det danske samfund, lyder det opsigtsvækkende budskab fra landets ambassadør, Mykhailo Vydoinyk, i et stort interview med Jyllands-Posten.
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE1 ... andsmaend/

Dette er slik asyl- og flyktninginstituttet er ment å fungere. Man skal reise hjem samme dag som det er trygt.
Det håper jeg da virkelig norske myndigheter også forstår, virker utifra de talene jeg har hørt om at de skal integreres , ha skolegang og full pakke!
Det er ikke et U-land vi snakker om her. Vi snakker om et stolt uavhengig land med en rik kultir. De er neppe interessert i å læe seg norsk i et lite land oppe i nord.

Antageligvis snakker vi om en krig på ca 6 måneder, skal vi gi alle sammen ID-kort og full pakke for sikkerhets skyld? Tror ikke de selv er interessert i det.

De vil nok heller at Vesten er med på å gjenoppbygge ødeleggelsene når de kan flytte tilbake.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Big George skrev: tor mar 17, 2022 11:38 pm Vi kan ikke sende folk som flyktet tilbake til en haug av murstein og planker i minus ti grader.
Så det du sier er egentlig at kuldegrader og en ødelagt bolig skal være grunnlag nok for å få innvilget asyl- eller flyktningstatus i Norge?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

fargeblind skrev: fre mar 18, 2022 1:48 pm Stadig russere som rømmer fra Putin.
Hvor mange russere skal vi ta inn?
Det blir helt sikkert en hel del, ettersom fattigdommen vil bre seg.

alseboy

Legg inn av alseboy »

startelver skrev: ons mar 23, 2022 11:31 am
Det håper jeg da virkelig norske myndigheter også forstår, virker utifra de talene jeg har hørt om at de skal integreres , ha skolegang og full pakke!
Det er ikke et U-land vi snakker om her. Vi snakker om et stolt uavhengig land med en rik kultir. De er neppe interessert i å læe seg norsk i et lite land oppe i nord.
Selvsagt må de ha skolegang og "full pakke", uavhengig om de ikke kommer fra et u-land. De fleste kommer i knapt annet enn klærne de har på seg. Og det er dessverre heller ikke slik at de kan forvente å kunne dra hjem om 3 måneder.

Da må naturligvis barna få tilgang til undervisning/skolegang. Og de må ha et sted å bo.

alseboy

Legg inn av alseboy »

Texas_John skrev: ons mar 23, 2022 12:56 pm
Så det du sier er egentlig at kuldegrader og en ødelagt bolig skal være grunnlag nok for å få innvilget asyl- eller flyktningstatus i Norge?
Hva var grunnlaget for å gi deg opphold i Norge?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Texas_John skrev: ons mar 23, 2022 12:56 pm
Big George skrev: tor mar 17, 2022 11:38 pm Vi kan ikke sende folk som flyktet tilbake til en haug av murstein og planker i minus ti grader.
Så det du sier er egentlig at kuldegrader og en ødelagt bolig skal være grunnlag nok for å få innvilget asyl- eller flyktningstatus i Norge?
Var det et pledd og en termos med buljong du hadde tenkt å reise ned med..?
:roll:

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

alseboy skrev: ons mar 23, 2022 9:48 pm Hva var grunnlaget for å gi deg opphold i Norge?
Har du fått med deg at det var amerikanere som ordnet hele den oljegreia for dere i starten (og sørger for at dere kan sove trygt om natta)?

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Det er ikke lett for kommune å hjelpe med boliger til ukrainere, som er på flukt fra krig. Her reagerer miljøekstremistene.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ ... oni-kynisk

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

ehall skrev: tor mar 24, 2022 12:39 am Det er ikke lett for kommune å hjelpe med boliger til ukrainere, som er på flukt fra krig. Her reagerer miljøekstremistene.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ ... oni-kynisk
Give me strength, det var da bare det som mangla :roll:

alseboy

Legg inn av alseboy »

Texas_John skrev: tor mar 24, 2022 12:01 am
alseboy skrev: ons mar 23, 2022 9:48 pm Hva var grunnlaget for å gi deg opphold i Norge?
Har du fått med deg at det var amerikanere som ordnet hele den oljegreia for dere i starten (og sørger for at dere kan sove trygt om natta)?
Ja.

Men nå gjaldt spørsmålet deg denne gangen.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

alseboy skrev: tor mar 24, 2022 1:37 pm Ja.
Men nå gjaldt spørsmålet deg denne gangen.
Hvis det er arbeidsinnvandring du vil frem til så tror jeg kanskje Ukraina selv vil ha tilbake arbeidsføre folk for å bygge landet igjen, eller tenker du at vi skal sende tilbake de ressurssvake som ikke har legitimt opphold på asylgrunnlag når krigen tar slutt, og beholde de som raskt har fått seg jobb?

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7749

Legg inn av Big George »

17:11 3 hours ago
Mindst 9000 ukrainske flygtninge er ankommet til Norge

Der er ankommet mindst 9000 ukrainske flygtninge til Norge. Halvdelen af disse er endnu ikke blevet registreret, oplyser det norske politi torsdag ifølge NTB.

– Dette er ikke præcise tal. Vi kan ikke sige, hvor mange der befinder sig i Norge. Der kan være flere, som ikke har meldt sig, lyder det fra politichef Arne Jørgen Olafsen.(Politiken.dk)

startelver

Legg inn av startelver »

alseboy skrev: ons mar 23, 2022 9:47 pm
startelver skrev: ons mar 23, 2022 11:31 am
Det håper jeg da virkelig norske myndigheter også forstår, virker utifra de talene jeg har hørt om at de skal integreres , ha skolegang og full pakke!
Det er ikke et U-land vi snakker om her. Vi snakker om et stolt uavhengig land med en rik kultir. De er neppe interessert i å læe seg norsk i et lite land oppe i nord.
Selvsagt må de ha skolegang og "full pakke", uavhengig om de ikke kommer fra et u-land. De fleste kommer i knapt annet enn klærne de har på seg. Og det er dessverre heller ikke slik at de kan forvente å kunne dra hjem om 3 måneder.

Da må naturligvis barna få tilgang til undervisning/skolegang. Og de må ha et sted å bo.
Ja det skal de, men for å gi deg et tenkt eksempel. La oss si småbarn på 7-8 år kommer inn på skole, men familien er bestemt på å flytte tilbake innen 3 år ? Utifra det jeg har hørt kan det være vanskelig å returnere når man først har kommet inn i det "norske systemet". Ingen skal bli påtvunget noe de ikke ønsker, og et tunggrodd byråkrati som Norge har er ikke sikkert gjør det lettere for familien.

alseboy

Legg inn av alseboy »

startelver skrev: fre mar 25, 2022 4:55 pm
Ja det skal de, men for å gi deg et tenkt eksempel. La oss si småbarn på 7-8 år kommer inn på skole, men familien er bestemt på å flytte tilbake innen 3 år ? Utifra det jeg har hørt kan det være vanskelig å returnere når man først har kommet inn i det "norske systemet". Ingen skal bli påtvunget noe de ikke ønsker, og et tunggrodd byråkrati som Norge har er ikke sikkert gjør det lettere for familien.
Vet ikke helt om jeg ser poenget ditt...skal vi droppe å integrere dem i norsk skolesystem, fordi det kan bli vanskelig å komme ut av det? Mener du tungrodd byråkrati er et særnorsk fenomen?

startelver

Legg inn av startelver »

alseboy skrev: lør mar 26, 2022 10:16 am
startelver skrev: fre mar 25, 2022 4:55 pm
Ja det skal de, men for å gi deg et tenkt eksempel. La oss si småbarn på 7-8 år kommer inn på skole, men familien er bestemt på å flytte tilbake innen 3 år ? Utifra det jeg har hørt kan det være vanskelig å returnere når man først har kommet inn i det "norske systemet". Ingen skal bli påtvunget noe de ikke ønsker, og et tunggrodd byråkrati som Norge har er ikke sikkert gjør det lettere for familien.
Vet ikke helt om jeg ser poenget ditt...skal vi droppe å integrere dem i norsk skolesystem, fordi det kan bli vanskelig å komme ut av det? Mener du tungrodd byråkrati er et særnorsk fenomen?
At byråkratiet i Norge er mere tunggrodd enn i andre land har vi flere eksempler på.

I utgangspunktet er det til det beste for barnet , men med barnevernsakene friskt i minne der polske familier klagde Norge inn til den Europeiske menneskerettighetskommisjonen , pga kulturforskjeller der man mente de hadde vært altfor strenge og det kan selvsagt diskuteres.

At det er store kulturforskjeller mellom Ukraina og Norge er ihvertfall sikkert , og da bør også Norge kunne tilpasse dette. At et barn lærer seg et nytt språk er selvsagt bare berikende, når familien er klar til å flytte tilbake til sitt hjemland bør det være en enkel løsning, noe jeg tror det ikke er.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

fargeblind skrev: fre mar 18, 2022 1:48 pm Stadig russere som rømmer fra Putin.
Hvor mange russere skal vi ta inn?
Du synes det er smart å gi Putin et påskudd til å gå inn for å "redde" russere her i landet også? Svaret er absolutt ingen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»