Hvor mange ukrainere bør vi ta inn ?

Svar
Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Re: Hvor mange ukrainere bør vi ta inn ?

Legg inn av MacanT »

Big George skrev: tir mar 01, 2022 11:34 pm Fokuset til Erna Solberg er å få flyktningene fra Ukraina inn i arbeidslivet.

– Vi ønsker først og fremst å hjelpe folk i krig, men det er også slik at Norge trenger arbeidskraft. Vi må gi dem mulighet til å jobbe. Det handler om selvrespekten for folk og at de skal kunne skape gode liv mens de er her, sier hun.

Det innebærer å innvilge midlertidig arbeidstillatelse, ifølge partilederen.
Det ser ut å være like før EU tar i bruk massflyktsdirektivet for første gang. Det direktivet innebærer at man automatisk gir tidsbegrenset oppholds og arbeidstillatelse uten unødvendig byråkrati og saksbehandlingstid.

Jeg regner med at Norge også kommer inn under dette gjennom vårt EØS medlemskap.

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/ ... 1.66986323

startelver

Legg inn av startelver »

Selvsagt er det enkelt å integrere Ukrainere, de er tross alt Europeere, og mange med et vestlig tenkesett.

Det som mangler er innkvarteringer, vi har jo mer enn nok med å få inn somaliere og andre .

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Jeg mener vi bør slippe inn så mange Ukrainere som har lyst til å komme. Ett flott folkeslag

Corvus

Legg inn av Corvus »

startelver skrev: ons mar 02, 2022 6:28 pm Selvsagt er det enkelt å integrere Ukrainere, de er tross alt Europeere, og mange med et vestlig tenkesett.

Det som mangler er innkvarteringer, vi har jo mer enn nok med å få inn somaliere og andre .
Ikke vanskelig å være enig med dette. Å hente og integrere europeere er noe helt annet enn å hente f.eks muslimer fra groteske samfunn, både religiøst og kulturelt, som Afghanistan og diverse andre land. Det ser man også på velvilligheten fra de fleste hold.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Corvus skrev: ons mar 02, 2022 9:43 pm
startelver skrev: ons mar 02, 2022 6:28 pm Selvsagt er det enkelt å integrere Ukrainere, de er tross alt Europeere, og mange med et vestlig tenkesett.

Det som mangler er innkvarteringer, vi har jo mer enn nok med å få inn somaliere og andre .
Ikke vanskelig å være enig med dette. Å hente og integrere europeere er noe helt annet enn å hente f.eks muslimer fra groteske samfunn, både religiøst og kulturelt, som Afghanistan og diverse andre land. Det ser man også på velvilligheten fra de fleste hold.
Samt asiatere.

F.eks flere dyktige vietnamesere som gjør det godt her til lands.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7894

Legg inn av Big George »

Hvis UK tar inn 100000 bør vi ta inn minimum 8000 ukrainere.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

startelver skrev: ons mar 02, 2022 6:28 pm Selvsagt er det enkelt å integrere Ukrainere, de er tross alt Europeere, og mange med et vestlig tenkesett.

Det som mangler er innkvarteringer, vi har jo mer enn nok med å få inn somaliere og andre .
Har plass til ei, eller til og med to, jente(r) på 23-24 år jeg. :lol:

startelver

Legg inn av startelver »

greyserpent skrev: tor mar 03, 2022 1:39 pm
startelver skrev: ons mar 02, 2022 6:28 pm Selvsagt er det enkelt å integrere Ukrainere, de er tross alt Europeere, og mange med et vestlig tenkesett.

Det som mangler er innkvarteringer, vi har jo mer enn nok med å få inn somaliere og andre .
Har plass til ei, eller til og med to, jente(r) på 23-24 år jeg. :lol:
Jeg tenkte samme tanken, har plass til 1 ihvertfall.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

startelver skrev: tor mar 03, 2022 6:07 pm
greyserpent skrev: tor mar 03, 2022 1:39 pm
startelver skrev: ons mar 02, 2022 6:28 pm Selvsagt er det enkelt å integrere Ukrainere, de er tross alt Europeere, og mange med et vestlig tenkesett.

Det som mangler er innkvarteringer, vi har jo mer enn nok med å få inn somaliere og andre .
Har plass til ei, eller til og med to, jente(r) på 23-24 år jeg. :lol:
Jeg tenkte samme tanken, har plass til 1 ihvertfall.
Kan ta 10 snekkere som kan leve på knekkebrød og vann ;)

Fleip til side, vi kan ta i mot mange. Og dette er folk som vil hjem igjen.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

startelver skrev: tor mar 03, 2022 6:07 pm
greyserpent skrev: tor mar 03, 2022 1:39 pm
startelver skrev: ons mar 02, 2022 6:28 pm Selvsagt er det enkelt å integrere Ukrainere, de er tross alt Europeere, og mange med et vestlig tenkesett.

Det som mangler er innkvarteringer, vi har jo mer enn nok med å få inn somaliere og andre .
Har plass til ei, eller til og med to, jente(r) på 23-24 år jeg. :lol:
Jeg tenkte samme tanken, har plass til 1 ihvertfall.
Koser dere nå dere gutta her :)

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Akkurat nå, tror jeg det ikke er aktuelt å ta i mot ukrainere. I Moskva.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Er freppere nå positive til å ta imot flytkninger så lenge de er hvite og kristne? Eller lider de av xenofobi og mener vi ikke skal ta imot noen?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

TheBaseline skrev: fre mar 04, 2022 9:02 am Er freppere nå positive til å ta imot flytkninger så lenge de er hvite og kristne? Eller lider de av xenofobi og mener vi ikke skal ta imot noen?
Er ikke de allerede på vei for å hjelpe dem der de er, a?

startelver

Legg inn av startelver »

Hvite kristne pene mennesker er nok litt lettere for det norske folk å godta i hjemmene sine.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

startelver skrev: fre mar 04, 2022 10:38 am Hvite kristne pene mennesker er nok litt lettere for det norske folk å godta i hjemmene sine.
Det er en god grunn for det.
Fra Ukraina kommer det i hovedsak kvinner og barn som søker midlertidig beskyttelse. Stridbare menn er igjen for å forsvare landet.

Fra Afghanistan, MENA og Afrika kommer det unge sterke menn som kommer til Norge og Vesten for å bli av økonomiske årsaker.
Ikke mye å like - slike mennesker.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Nå applauderer jeg myndighetene. Jeg er stolt av beslutningen om å ikke sette tall eller restriksjoner på ukrainere som kan flykte til Norge.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7894

Legg inn av Big George »

Mulig vi bør øke maksen til 10 000.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Neptun skrev: fre mar 04, 2022 11:11 am
startelver skrev: fre mar 04, 2022 10:38 am Hvite kristne pene mennesker er nok litt lettere for det norske folk å godta i hjemmene sine.
Det er en god grunn for det.
Fra Ukraina kommer det i hovedsak kvinner og barn som søker midlertidig beskyttelse. Stridbare menn er igjen for å forsvare landet.

Fra Afghanistan, MENA og Afrika kommer det unge sterke menn som kommer til Norge og Vesten for å bli av økonomiske årsaker.
Ikke mye å like - slike mennesker.
Så lenge det er flyktninger i ordet forstand, og de vil dra tilbake når de har mulighet, kan vi ta inn så mange det er behov for. Problemet er jo at de som vil ha masseinnvandring, Solberg inklusiv, ønsker å gi alle som setter foten sin innenfor norges grenser, permanent opphold som også betyr å hente hele familietreet. De har ødelagt ønske om å hjelpe de som virkelig trenger det. Men i den grad vi har kvoter, tar vi ukrainere fremfor MENA 7 dager i uka.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Vi bør ta imot mange tusen, men det bør først og fremst være fram til at dei kan dra heim igjen.

Eg er helt sikker på at mange av dei som kjem til Norge ynskjer å dra heim igjen når krigen er over. Målet med norsk flyktningpolitikk burde være å sikre at dei som har eit beskyttelsebehov bør få hjelp, men at når krigen er over. Så må dei som hovudregel heim å bygge landet sitt.

Derimot trur eg mange norske politikarar ynskjer å integrere ukrainske kvinner og barn inn i landet vårt. Det blir nok som i 2015 mange som får opphold og skal inn i kommunene og bli integrert i landet. Er vi maks uheldige for Norge, så kan det bli brukt store ressursar på å få ukrainske kvinner integrert i landet og så drar heim fordi krigen er over.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

greyserpent skrev: tor mar 03, 2022 1:39 pm
Har plass til ei, eller til og med to, jente(r) på 23-24 år jeg. :lol:
Alltid sjarmerende med en gammel gris som skal utnytte unge, sårbare jenter i et håp om å oppnå traumatic bonding.

Corvus

Legg inn av Corvus »

ms_8 skrev: fre mar 04, 2022 10:25 pm Vi bør ta imot mange tusen, men det bør først og fremst være fram til at dei kan dra heim igjen.

Eg er helt sikker på at mange av dei som kjem til Norge ynskjer å dra heim igjen når krigen er over. Målet med norsk flyktningpolitikk burde være å sikre at dei som har eit beskyttelsebehov bør få hjelp, men at når krigen er over. Så må dei som hovudregel heim å bygge landet sitt.

Derimot trur eg mange norske politikarar ynskjer å integrere ukrainske kvinner og barn inn i landet vårt. Det blir nok som i 2015 mange som får opphold og skal inn i kommunene og bli integrert i landet. Er vi maks uheldige for Norge, så kan det bli brukt store ressursar på å få ukrainske kvinner integrert i landet og så drar heim fordi krigen er over.
Det er jo nesten ingen som drar hjem, uansett hvor trygt landet er blitt. Unntatt på ferie da. Men mulig europeere er litt anderledes, kan tenke meg at mange ukrainere vil dra hjem når det en gang blir bra igjen i hjemlandet.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg elsker Ukrainere så vi kan gjerne ta inn 100000. 20% av Norges befolkning er jo innvandrere. 100k ekstra er ingenting.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7894

Legg inn av Big George »

startelver skrev: fre mar 04, 2022 10:48 pm Jeg elsker Ukrainere så vi kan gjerne ta inn 100000. 20% av Norges befolkning er jo innvandrere. 100k ekstra er ingenting.
nemlig. det er ifølge folk i forumet 200 000 østeuropeere i Norge, så da vil det merkes så mye om noen ti-tusener kommer.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Henningsen skrev: fre feb 25, 2022 11:18 am
Bantorangen skrev: fre feb 25, 2022 11:09 am Selvfølgelig flykter man fra områdene det foregår kamphandlinger. Men en trenger ikke flykte fra eget land, for å komme unna farene på strategiske steder.
Helt enig.
Opprettes dette i utkanten av landene for eksempel så er det lett for omverdnen å hjelpe til med de forsyningene som måtte trenges.

(Og slike områder bør jo selvfølgelig være 'off limit' for angrep, hvor man vet at gjengjeldelsen vil være knallhard fra et samlet verdenssamfunn.)
slik som atomkraftverk, skoler og boligblokker?

Bantor
Innlegg: 1174

Legg inn av Bantor »

ulefos skrev: fre mar 04, 2022 11:39 pm
Henningsen skrev: fre feb 25, 2022 11:18 am
Bantorangen skrev: fre feb 25, 2022 11:09 am Selvfølgelig flykter man fra områdene det foregår kamphandlinger. Men en trenger ikke flykte fra eget land, for å komme unna farene på strategiske steder.
Helt enig.
Opprettes dette i utkanten av landene for eksempel så er det lett for omverdnen å hjelpe til med de forsyningene som måtte trenges.

(Og slike områder bør jo selvfølgelig være 'off limit' for angrep, hvor man vet at gjengjeldelsen vil være knallhard fra et samlet verdenssamfunn.)
slik som atomkraftverk, skoler og boligblokker?
Uff skjønner at det kommer folk uansett. Gidder ikke protestere noe mer på det.

Så på nyhetene i dag, at AP regjeringen ikke har satt noe konkret tak. Det kan komme veldig mange flyktninger fra Ukraina etter hvert. Det blir nok mange fordrevne, kanskje permanent.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7894

Legg inn av Big George »

Big George skrev: fre mar 04, 2022 10:55 pm
startelver skrev: fre mar 04, 2022 10:48 pm Jeg elsker Ukrainere så vi kan gjerne ta inn 100000. 20% av Norges befolkning er jo innvandrere. 100k ekstra er ingenting.
nemlig. det er ifølge folk i forumet 200 000 østeuropeere i Norge, så da vil det merkes så mye om noen ti-tusener kommer.
nemlig. det er ifølge folk i forumet 200 000 østeuropeere i Norge, så da vil det ikke merkes så mye om noen ti-tusener kommer.
Ikke manglet i den setningen

Pernille

Legg inn av Pernille »

Corvus skrev: fre mar 04, 2022 10:33 pm
ms_8 skrev: fre mar 04, 2022 10:25 pm Vi bør ta imot mange tusen, men det bør først og fremst være fram til at dei kan dra heim igjen.

Eg er helt sikker på at mange av dei som kjem til Norge ynskjer å dra heim igjen når krigen er over. Målet med norsk flyktningpolitikk burde være å sikre at dei som har eit beskyttelsebehov bør få hjelp, men at når krigen er over. Så må dei som hovudregel heim å bygge landet sitt.

Derimot trur eg mange norske politikarar ynskjer å integrere ukrainske kvinner og barn inn i landet vårt. Det blir nok som i 2015 mange som får opphold og skal inn i kommunene og bli integrert i landet. Er vi maks uheldige for Norge, så kan det bli brukt store ressursar på å få ukrainske kvinner integrert i landet og så drar heim fordi krigen er over.
Det er jo nesten ingen som drar hjem, uansett hvor trygt landet er blitt. Unntatt på ferie da. Men mulig europeere er litt anderledes, kan tenke meg at mange ukrainere vil dra hjem når det en gang blir bra igjen i hjemlandet.
Det nærmeste vi kommer er de bosniske flyktningene som kom på 90-tallet og hvor kun et fåtall reiste hjem igjen igjen etter at krigen var over. Her er det viktig å være klar over at Norge ikke har noen mekanismer for repatriering av migranter med lovlig opphold i Norge annet enn å håpe på at de reiser frivillig tilbake. Hva ukrainerne som kommer til Norge ender opp med å gjøre er det selvsagt ingen som vet. Blir det en langvarig krig med mye ødeleggelser er det rimelig å anta at mange blir værende med alle de sosiale rettigheter som flyktninger med permanent opphold får.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1988

Legg inn av Garindan »

Vi vet at menn mellom 18-60 som kommer er feiginger som har flyktet og klart å komme seg unna forbudet mot å forlate landet. Derved kommer det flest kvinner og barn. Dette er bra. Vi trenger en vitamininnsprøytning med slaviske kvinner ,med tradisjonelle verdier, etter dette eksperimentet med frigjorte vestlige kvinner som knapt får barn, og ikke finner veien til kjøkkenbenken!

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7894

Legg inn av Big George »

Putlers (som han kalles) taktikk er å bombe motstanderen til pulver som i Tsjetsjenia, Syria og nå Ukraina.
Det betyr at mange neppe kan returnere hjem i overskuelig framtid.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

PerryAndre skrev: tir mar 01, 2022 9:59 am 14 flyktninger fra Ukraina har ankommet Norge. I motsetning til høsten 2015 er det nå ikke menn i sin beste alder som kommer til Norge, men kvinner og barn.
https://www.dagsavisen.no/moss/nyheter/ ... met-norge/
Nå får ikke "menn i sin beste alder" lov å forlate Ukraina da. Prøver de, så får de klar beskjed om å snu. Så det er kanskje ikke så rart.

De som tror at ukrainerne bare blir her til krigen er over for så å dra hjem for å "bygge opp landet" vil nok få seg en overraskelse etter hvert. For det først er Ukraina i utgangspunktet Europas fattigste land, men mye korrupsjon og stor fraflytning. De har hatt en negativ befolkningsvekst en god stund nå(?). For det andre er det en reell mulighet for at krigen avsluttes med at Russland styrter det sittende regimet, avskaffer demokratiet i landet og setter i en marionette-regjering og det er ikke sikkert at ukrainerne på flukt er så keen på å dra hjem og bygge opp landet igjen for et slikt regime. Man må være innstilt på at de blir her en stund.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»