Erling Braut Haaland - en overgangssaga

Svar
Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Re: Erling Braut Haaland - en overgangssaga

Legg inn av kytec »

PapaSmurf skrev: tor apr 27, 2023 12:43 am Tullete å gi folk en slik pris for lang og tro tjeneste.

Ballon d’Or bør gå til spilleren som har vært best. Og for meg er det liten tvil om at den beste spilleren i verden nå er Haaland.

Hva er hans primære oppgave? Å score mål.
Når så man sist en slik målmaskin i verdens beste liga? Da må man tilbake over 50 år.

Folk snakker om Dixie Deans 60 mål, som selvsagt er absurd imponerende, men ser man på toppscorerlisten fra 1927/28 så ser man at de neste 5 spillerne scora 30+ mål og at 14 spillere hadde 20-29 scoringer.

Ser man på PL per nå har Haaland 33, Kane 24 og Toney 19.

Hadde de satt like mange scoringer i 27/28 hadde de hatt følgende plasseringer på toppscorerlista:
4-11-21
Sånn bør det være men sånn er det ikke. En av verdens tre store i fotball gjennom alle tider har tatt laget sitt til VM-seier.

Da vinner man en slik pris rettferdig eller ikke (ikke).

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

peraleks skrev: fre apr 28, 2023 1:22 pm
Zanick skrev: fre apr 28, 2023 11:24 am

Smått komisk.
En latterlig minimering av Messis prestasjoner under VM 2022 det innlegget der, han var Argentinas desidert viktigste spiller, i tillegg til 7 mål(1 bak Mbappe på førsteplass). I tillegg skapes det et merkelig bilde her av at det er tilsynelatende kun VM han har bedrevet med til tross for at han står med 19 assist og 20 mål for PSG på 36 kamper under årets sesong.
Er det noe overraskende at prestasjonene for PSG blir tilgodesett?

Det skjedde i fjor, det skjer i år, og det vil skje neste år også så lenge man spiller i Frankrike og PSG. Når de i tillegg ryker fort i Europa så har man ikke mye å vise til for den generelle fotballsupporteren i Europa.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Neptun skrev: tor apr 27, 2023 7:29 pm Denne gudedyrkelsen i mediene er direkte pinlig å være vitne til.

- Hvor mange oppslag skal useriøse aviser som VG lage om at Håland løsnet på håret. Herregud så viktig!
For et mongo nivå det er i mediene. For å få jobb som sports reporter - eller journalist i Norge så er det et absolutt krav å ha mikrohjerne.

NEI, dette er ingen kritikk av Håland.
Er det kritikk av mongoene?

peraleks

Legg inn av peraleks »

Chromeback skrev: fre apr 28, 2023 2:48 pm
peraleks skrev: fre apr 28, 2023 1:22 pm
Zanick skrev: fre apr 28, 2023 11:24 am

Smått komisk.
En latterlig minimering av Messis prestasjoner under VM 2022 det innlegget der, han var Argentinas desidert viktigste spiller, i tillegg til 7 mål(1 bak Mbappe på førsteplass). I tillegg skapes det et merkelig bilde her av at det er tilsynelatende kun VM han har bedrevet med til tross for at han står med 19 assist og 20 mål for PSG på 36 kamper under årets sesong.
Er det noe overraskende at prestasjonene for PSG blir tilgodesett?

Det skjedde i fjor, det skjer i år, og det vil skje neste år også så lenge man spiller i Frankrike og PSG. Når de i tillegg ryker fort i Europa så har man ikke mye å vise til for den generelle fotballsupporteren i Europa.
Nei, noe vi to også har snakket tidligere om i forhold til både Neymar og Mbappe.
Men det skapes kjapt her et inntrykk av at det eneste Messi har å vise til er noen straffespark i VM og det stemmer jo overhodet ikke.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

peraleks skrev: fre apr 28, 2023 3:19 pm Men det skapes kjapt her et inntrykk av at det eneste Messi har å vise til er noen straffespark i VM og det stemmer jo overhodet ikke.
Bare så det er sagt, enig i at tweeten var satt veldig på spissen mtp Messi. Tenkte mest på det som sto om Haaland.

jakral

Legg inn av jakral »

Messis Ballon d'Or i VM-året 2010 var fullstendig skandale. Han mislyktes på nesten alle fronter, men fikk kula likevel. Det vil være en bra pay-back hvis han ikke vinner i år, men det er blitt bygget opp en forventning om dette VM-gullet så lenge at her hentes det nok inn masse sympatistemmer der ute i den store verden uavhengig av hva Haaland gjør for City.

HarryH

Legg inn av HarryH »

For oss som husker tilbake til den gangen det var stort at to nordmenn fikk spille en sesong for selveste Hibernian er det uvirkelig at vi sitter her og diskuterer om det er Messi eller en nordmann som skal få Ballon d'Or.

startelver

Legg inn av startelver »

HarryH skrev: fre apr 28, 2023 4:26 pm For oss som husker tilbake til den gangen det var stort at to nordmenn fikk spille en sesong for selveste Hibernian er det uvirkelig at vi sitter her og diskuterer om det er Messi eller en nordmann som skal få Ballon d'Or.
Er vi på 1970-tallet nå?

HarryH

Legg inn av HarryH »

startelver skrev: fre apr 28, 2023 5:37 pm
HarryH skrev: fre apr 28, 2023 4:26 pm For oss som husker tilbake til den gangen det var stort at to nordmenn fikk spille en sesong for selveste Hibernian er det uvirkelig at vi sitter her og diskuterer om det er Messi eller en nordmann som skal få Ballon d'Or.
Er vi på 1970-tallet nå?
Ja, det var vel på slutten av 70-tallet. Spennende innslag på Sportsrevyen om Isak Arne Refvik og Svein "Matta" Mathisens proffeventyr i Edinburgh.

Enda tidligere var det smått sensasjonelt at Kniksen fikk spille for Hearts og deretter var det ganske opphissende da Geir Karlsen fikk proffkontrakt med Dunfermline.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

HarryH skrev: fre apr 28, 2023 5:40 pm
startelver skrev: fre apr 28, 2023 5:37 pm
HarryH skrev: fre apr 28, 2023 4:26 pm For oss som husker tilbake til den gangen det var stort at to nordmenn fikk spille en sesong for selveste Hibernian er det uvirkelig at vi sitter her og diskuterer om det er Messi eller en nordmann som skal få Ballon d'Or.
Er vi på 1970-tallet nå?
Ja, det var vel på slutten av 70-tallet. Spennende innslag på Sportsrevyen om Isak Arne Refvik og Svein "Matta" Mathisens proffeventyr i Edinburgh.

Enda tidligere var det smått sensasjonelt at Kniksen fikk spille for Hearts og deretter var det ganske opphissende da Geir Karlsen fikk proffkontrakt med Dunfermline.
Ble vel relativt kort det profflivet for matta..hjemlengselen til kristiansand ble for stor.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Det som taler i Messi sin favør er jo at han er en latterlig mye bedre fotballspiller. Hvis gullballen skal gis til den beste fotballspilleren, eller den som har spilt best dette året så er jo valget temmelig åpenbart.

Jeg synes jo at Kevin de Bruyne er en bedre fotballspiller enn Haaland også.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Jolla skrev: fre apr 28, 2023 5:47 pm Det som taler i Messi sin favør er jo at han er en latterlig mye bedre fotballspiller. Hvis gullballen skal gis til den beste fotballspilleren, eller den som har spilt best dette året så er jo valget temmelig åpenbart.

Jeg synes jo at Kevin de Bruyne er en bedre fotballspiller enn Haaland også.
Hva legger du i "bedre fotballspiller"?

lund

Legg inn av lund »

Jolla skrev: fre apr 28, 2023 5:47 pm Det som taler i Messi sin favør er jo at han er en latterlig mye bedre fotballspiller. Hvis gullballen skal gis til den beste fotballspilleren, eller den som har spilt best dette året så er jo valget temmelig åpenbart.

Jeg synes jo at Kevin de Bruyne er en bedre fotballspiller enn Haaland også.
Latterlig mye bedre er vel en ekstremt grov overdrivelse. Særlig når man snakker 2022/2023.

startelver

Legg inn av startelver »

Det er vel bedre å si verdens beste midtbanespiller.

lund

Legg inn av lund »

Det som brukes mest mot Haaland vet man for øvrig ikke så mye om, av den enkle grunn at han er så ekstremt god på det han er god på at det aldri har vært nødvendig å være så god på det som brukes mest mot ham. Det blir litt for enkelt.

HarryH

Legg inn av HarryH »

John Garfield skrev: fre apr 28, 2023 5:46 pm
HarryH skrev: fre apr 28, 2023 5:40 pm
startelver skrev: fre apr 28, 2023 5:37 pm

Er vi på 1970-tallet nå?
Ja, det var vel på slutten av 70-tallet. Spennende innslag på Sportsrevyen om Isak Arne Refvik og Svein "Matta" Mathisens proffeventyr i Edinburgh.

Enda tidligere var det smått sensasjonelt at Kniksen fikk spille for Hearts og deretter var det ganske opphissende da Geir Karlsen fikk proffkontrakt med Dunfermline.
Ble vel relativt kort det profflivet for matta..hjemlengselen til kristiansand ble for stor.
Ja, jeg ser at han fikk med seg faktisk bare tre kamper. Isak Arne Refvik holdt ut profflivet noen måneder lenger.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

HarryH skrev: fre apr 28, 2023 5:59 pm
John Garfield skrev: fre apr 28, 2023 5:46 pm
HarryH skrev: fre apr 28, 2023 5:40 pm

Ja, det var vel på slutten av 70-tallet. Spennende innslag på Sportsrevyen om Isak Arne Refvik og Svein "Matta" Mathisens proffeventyr i Edinburgh.

Enda tidligere var det smått sensasjonelt at Kniksen fikk spille for Hearts og deretter var det ganske opphissende da Geir Karlsen fikk proffkontrakt med Dunfermline.
Ble vel relativt kort det profflivet for matta..hjemlengselen til kristiansand ble for stor.
Ja, jeg ser at han fikk med seg faktisk bare tre kamper. Isak Arne Refvik holdt ut profflivet noen måneder lenger.
Hvis jeg husker riktig var matta der i 3 måneder. Hvor ble det av Isak forresten?

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

FranciscoM skrev: fre apr 28, 2023 5:53 pm
Jolla skrev: fre apr 28, 2023 5:47 pm Det som taler i Messi sin favør er jo at han er en latterlig mye bedre fotballspiller. Hvis gullballen skal gis til den beste fotballspilleren, eller den som har spilt best dette året så er jo valget temmelig åpenbart.

Jeg synes jo at Kevin de Bruyne er en bedre fotballspiller enn Haaland også.
Hva legger du i "bedre fotballspiller"?
Jeg synes at med ballen i beina så har De Bruyne bedre teknikk, han er kapabel til å gjøre flere ting med den, bevege den mer presist i de fleste soner, og enn så lenge så har han en bedre forståelse for hvordan ballen på best mulig måte kan bevege seg progressivt. Uten ball i laget så synes jeg at De Bruyne beveger seg bedre og er bedre defensivt både i timing og i samarbeid med andre spillere for å vinne tilbake ballen og for å forstå bevegelsesmønsterne til motstander for å komme seg på rett plass til rett tid for å enten avskjære pasningsmuligheter, involvere seg defensivt og komme med de avgjørende taklingene.

Dette er selvfølgelig subjektivt, og dette er min mening - jeg sier ikke at det nødvendigvis er en fasit.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Ale skrev: fre apr 28, 2023 6:41 pm He ain't fit to lace Rashford's boots.
Han er bedre enn Rashford etter min mening.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

@Jolla Hvor rangerer du Haaland på din "Power Ranking"?

Stamsø Møller la ut sin vurdering for en ukes tid siden. https://blogg.tv2.no/pl-simenstamsomoll ... -spillere/

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Zanick skrev: fre apr 28, 2023 7:17 pm @Jolla Hvor rangerer du Haaland på din "Power Ranking"?
Hmm. Jeg tror det blir lavere enn det som kommer til å være sosialt akseptert i denne tråden med tanke på min personlige preferanse for hva jeg ser etter i en spiller.

Men jeg skal tenke litt mer på det og komme tilbake med en liste senere.

Jeg tror det blir disse 17 på topp (urangert her). Ikke helt fastsatt, og jeg tar en liste utenom keepere:


Benzema
De Bruyne
Griezmann
Haaland
Kane
Kimmich
Kvaradona
Lewandowski
Mbappé
Messi
Musiala
Neymar
Osimhen
Pedri
Saka
Salah
Vini Jr

peraleks

Legg inn av peraleks »

Jolla skrev: fre apr 28, 2023 10:42 pm
Zanick skrev: fre apr 28, 2023 7:17 pm @Jolla Hvor rangerer du Haaland på din "Power Ranking"?
Hmm. Jeg tror det blir lavere enn det som kommer til å være sosialt akseptert i denne tråden med tanke på min personlige preferanse for hva jeg ser etter i en spiller.

Men jeg skal tenke litt mer på det og komme tilbake med en liste senere.

Jeg tror det blir disse 17 på topp (urangert her). Ikke helt fastsatt, og jeg tar en liste utenom keepere:


Benzema
De Bruyne
Griezmann
Haaland
Kane
Kimmich
Kvaradona
Lewandowski
Mbappé
Messi
Musiala
Neymar
Osimhen
Pedri
Saka
Salah
Vini Jr
Det er forferdelig synd at Mbappe, Messi og Neymar alle skal spille i den samme klubben i en liga folk knapt ser på.
Ikke fungerer det for fem flate øre for PSG's del og man mister så forferdelig mye kvalitet, samtlige av de 3 der hadde skint som pokker isolert sett.

Er ellers med på listen din, skulle jeg prøvd meg på en topp 5 rangering hadde det sett ut som noe alla dette:

Messi
Mbappe
Vini Jr
Neymar
De Bruyne

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Ser man bort fra den siste mnd ish har ikke De Bruyne vært noe å skrive hjem om. Haaland har båret City på sine skuldre denne sesongen, skjønner ikke at man kan sette belgieren over Braut.

Pushback

Legg inn av Pushback »

peraleks skrev: fre apr 28, 2023 11:00 pm
Jolla skrev: fre apr 28, 2023 10:42 pm
Zanick skrev: fre apr 28, 2023 7:17 pm @Jolla Hvor rangerer du Haaland på din "Power Ranking"?
Hmm. Jeg tror det blir lavere enn det som kommer til å være sosialt akseptert i denne tråden med tanke på min personlige preferanse for hva jeg ser etter i en spiller.

Men jeg skal tenke litt mer på det og komme tilbake med en liste senere.

Jeg tror det blir disse 17 på topp (urangert her). Ikke helt fastsatt, og jeg tar en liste utenom keepere:


Benzema
De Bruyne
Griezmann
Haaland
Kane
Kimmich
Kvaradona
Lewandowski
Mbappé
Messi
Musiala
Neymar
Osimhen
Pedri
Saka
Salah
Vini Jr
Det er forferdelig synd at Mbappe, Messi og Neymar alle skal spille i den samme klubben i en liga folk knapt ser på.
Ikke fungerer det for fem flate øre for PSG's del og man mister så forferdelig mye kvalitet, samtlige av de 3 der hadde skint som pokker isolert sett.

Er ellers med på listen din, skulle jeg prøvd meg på en topp 5 rangering hadde det sett ut som noe alla dette:

Messi
Mbappe
Vini Jr
Neymar
De Bruyne
Nei, hvis dere med alvor mener at vini og Mbappe, samt Neymar, er bedre spillere enn Haaland så er det galskap. Kane foran Ødegaard? Hmm. Jeg mener det er både undervurdering av de spektakulære ekstremferdighetene til Haaland (han er spiss ikke playmaker, men også det) og ikke en konsekvent vurdering, for hvor er liksom Ødegaard i forhold til flere av disse spillerne?

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Pushback skrev: lør apr 29, 2023 12:29 am
peraleks skrev: fre apr 28, 2023 11:00 pm
Jolla skrev: fre apr 28, 2023 10:42 pm

Hmm. Jeg tror det blir lavere enn det som kommer til å være sosialt akseptert i denne tråden med tanke på min personlige preferanse for hva jeg ser etter i en spiller.

Men jeg skal tenke litt mer på det og komme tilbake med en liste senere.

Jeg tror det blir disse 17 på topp (urangert her). Ikke helt fastsatt, og jeg tar en liste utenom keepere:


Benzema
De Bruyne
Griezmann
Haaland
Kane
Kimmich
Kvaradona
Lewandowski
Mbappé
Messi
Musiala
Neymar
Osimhen
Pedri
Saka
Salah
Vini Jr
Det er forferdelig synd at Mbappe, Messi og Neymar alle skal spille i den samme klubben i en liga folk knapt ser på.
Ikke fungerer det for fem flate øre for PSG's del og man mister så forferdelig mye kvalitet, samtlige av de 3 der hadde skint som pokker isolert sett.

Er ellers med på listen din, skulle jeg prøvd meg på en topp 5 rangering hadde det sett ut som noe alla dette:

Messi
Mbappe
Vini Jr
Neymar
De Bruyne
Nei, hvis dere med alvor mener at vini og Mbappe, samt Neymar, er bedre spillere enn Haaland så er det galskap. Kane foran Ødegaard? Hmm. Jeg mener det er både undervurdering av de spektakulære ekstremferdighetene til Haaland (han er spiss ikke playmaker, men også det) og ikke en konsekvent vurdering, for hvor er liksom Ødegaard i forhold til flere av disse spillerne?
Hadde de ikke hatt norsk pass hadde de vært høyere opp på lista.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Pushback skrev: lør apr 29, 2023 12:29 am
peraleks skrev: fre apr 28, 2023 11:00 pm
Jolla skrev: fre apr 28, 2023 10:42 pm

Hmm. Jeg tror det blir lavere enn det som kommer til å være sosialt akseptert i denne tråden med tanke på min personlige preferanse for hva jeg ser etter i en spiller.

Men jeg skal tenke litt mer på det og komme tilbake med en liste senere.

Jeg tror det blir disse 17 på topp (urangert her). Ikke helt fastsatt, og jeg tar en liste utenom keepere:


Benzema
De Bruyne
Griezmann
Haaland
Kane
Kimmich
Kvaradona
Lewandowski
Mbappé
Messi
Musiala
Neymar
Osimhen
Pedri
Saka
Salah
Vini Jr
Det er forferdelig synd at Mbappe, Messi og Neymar alle skal spille i den samme klubben i en liga folk knapt ser på.
Ikke fungerer det for fem flate øre for PSG's del og man mister så forferdelig mye kvalitet, samtlige av de 3 der hadde skint som pokker isolert sett.

Er ellers med på listen din, skulle jeg prøvd meg på en topp 5 rangering hadde det sett ut som noe alla dette:

Messi
Mbappe
Vini Jr
Neymar
De Bruyne
Nei, hvis dere med alvor mener at vini og Mbappe, samt Neymar, er bedre spillere enn Haaland så er det galskap. Kane foran Ødegaard? Hmm. Jeg mener det er både undervurdering av de spektakulære ekstremferdighetene til Haaland (han er spiss ikke playmaker, men også det) og ikke en konsekvent vurdering, for hvor er liksom Ødegaard i forhold til flere av disse spillerne?
Med all respekt, jeg kan ikke forstå hvilken verden Haaland ærlig talt er en bedre fotballspiller enn Mbappe, Vini og Neymar.
Samtlige av de 3 spillerne der har alt i det som i praksis kan kalles for fullstendig offensiv totalpakke. Nær-teknikk i toppklasse(I særpreg Neymar er sammen med Messi de to mest teknisk begavede spillere jeg noensinne har sett), eksplosivitet, avslutningsegenskaper, evnen til å skape sjanser for medspillere, langskudd, frispark.

Haaland er verdens beste 9'er men han er en klassisk 9'er i den forstand av at han er helt sinnsvakt god til å være på rett sted til rett tid, enormt gode bevegelser i boksen og både forståelse og styrke til å alltid gjøre seg spillbar i boksen. Veldig sammenlignbar med hvordan Lewandowski og Suarez har holdt på.

Han er dog svært avhengig av at laget rundt forer han med nødvendige baller inne i boksen for at det skal bli mål. Dette er igjen også en av grunnene til at jeg i større grad ønsker Mbappe til Madrid enn Haaland(Selv om det hadde vært veldig gøy med en nordmann i klubben).

Jeg har sett for lite av Ødegaard dette året til å ta en helhetlig vurdering på han, men det blir nok mer til neste år når Arsenal skal delta i CL.

Champis

Legg inn av Champis »

Jolla skrev: fre apr 28, 2023 5:47 pm Det som taler i Messi sin favør er jo at han er en latterlig mye bedre fotballspiller. Hvis gullballen skal gis til den beste fotballspilleren, eller den som har spilt best dette året så er jo valget temmelig åpenbart.

Jeg synes jo at Kevin de Bruyne er en bedre fotballspiller enn Haaland også.

Hva tenker du at gjør de to til en bedre spiller enn Haaland? Og hvordan måler man dette?

Jeg er for øvrig uenig med deg

Champis

Legg inn av Champis »

Jolla skrev: fre apr 28, 2023 6:39 pm
FranciscoM skrev: fre apr 28, 2023 5:53 pm
Jolla skrev: fre apr 28, 2023 5:47 pm Det som taler i Messi sin favør er jo at han er en latterlig mye bedre fotballspiller. Hvis gullballen skal gis til den beste fotballspilleren, eller den som har spilt best dette året så er jo valget temmelig åpenbart.

Jeg synes jo at Kevin de Bruyne er en bedre fotballspiller enn Haaland også.
Hva legger du i "bedre fotballspiller"?
Jeg synes at med ballen i beina så har De Bruyne bedre teknikk, han er kapabel til å gjøre flere ting med den, bevege den mer presist i de fleste soner, og enn så lenge så har han en bedre forståelse for hvordan ballen på best mulig måte kan bevege seg progressivt. Uten ball i laget så synes jeg at De Bruyne beveger seg bedre og er bedre defensivt både i timing og i samarbeid med andre spillere for å vinne tilbake ballen og for å forstå bevegelsesmønsterne til motstander for å komme seg på rett plass til rett tid for å enten avskjære pasningsmuligheter, involvere seg defensivt og komme med de avgjørende taklingene.

Dette er selvfølgelig subjektivt, og dette er min mening - jeg sier ikke at det nødvendigvis er en fasit.

Det du nevner om Messi her er en ganske smal del av fotballen totalt sett. Dessuten har han jo noen mangler som er større en de aller fleste andre har.

Jeg er helt uenig i at De Bruyne beveger seg bedre, på akkurat det området er Haaland omtrent best i verden. Det er lettere å se bevegelsene til De Bruyne i hans posisjon, og det skulle bare mangle at han gjør flere gode bevegelser for å bli spilt og flere gode defensive involveringer - begge deler ligger til den rollen han spiller i - langt større grad enn en spydspiss.

Champis

Legg inn av Champis »

peraleks skrev: lør apr 29, 2023 1:03 am
Pushback skrev: lør apr 29, 2023 12:29 am
peraleks skrev: fre apr 28, 2023 11:00 pm

Det er forferdelig synd at Mbappe, Messi og Neymar alle skal spille i den samme klubben i en liga folk knapt ser på.
Ikke fungerer det for fem flate øre for PSG's del og man mister så forferdelig mye kvalitet, samtlige av de 3 der hadde skint som pokker isolert sett.

Er ellers med på listen din, skulle jeg prøvd meg på en topp 5 rangering hadde det sett ut som noe alla dette:

Messi
Mbappe
Vini Jr
Neymar
De Bruyne
Nei, hvis dere med alvor mener at vini og Mbappe, samt Neymar, er bedre spillere enn Haaland så er det galskap. Kane foran Ødegaard? Hmm. Jeg mener det er både undervurdering av de spektakulære ekstremferdighetene til Haaland (han er spiss ikke playmaker, men også det) og ikke en konsekvent vurdering, for hvor er liksom Ødegaard i forhold til flere av disse spillerne?
Med all respekt, jeg kan ikke forstå hvilken verden Haaland ærlig talt er en bedre fotballspiller enn Mbappe, Vini og Neymar.
Samtlige av de 3 spillerne der har alt i det som i praksis kan kalles for fullstendig offensiv totalpakke. Nær-teknikk i toppklasse(I særpreg Neymar er sammen med Messi de to mest teknisk begavede spillere jeg noensinne har sett), eksplosivitet, avslutningsegenskaper, evnen til å skape sjanser for medspillere, langskudd, frispark.

Haaland er verdens beste 9'er men han er en klassisk 9'er i den forstand av at han er helt sinnsvakt god til å være på rett sted til rett tid, enormt gode bevegelser i boksen og både forståelse og styrke til å alltid gjøre seg spillbar i boksen. Veldig sammenlignbar med hvordan Lewandowski og Suarez har holdt på.

Han er dog svært avhengig av at laget rundt forer han med nødvendige baller inne i boksen for at det skal bli mål. Dette er igjen også en av grunnene til at jeg i større grad ønsker Mbappe til Madrid enn Haaland(Selv om det hadde vært veldig gøy med en nordmann i klubben).

Jeg har sett for lite av Ødegaard dette året til å ta en helhetlig vurdering på han, men det blir nok mer til neste år når Arsenal skal delta i CL.

Haaland er bedre enn disse (minus Messi) på det absolutt viktigste i fotball - forståelse! Det trumfer både dribleegenskaper, teknikk og fysiske egenskaper isolert sett. Dessuten har jo Haaland ganske ekstreme fysiske egenskaper, i tillegg til at han er langt bedre med ballen er hva folk tror.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Champis skrev: lør apr 29, 2023 1:15 am
peraleks skrev: lør apr 29, 2023 1:03 am
Pushback skrev: lør apr 29, 2023 12:29 am

Nei, hvis dere med alvor mener at vini og Mbappe, samt Neymar, er bedre spillere enn Haaland så er det galskap. Kane foran Ødegaard? Hmm. Jeg mener det er både undervurdering av de spektakulære ekstremferdighetene til Haaland (han er spiss ikke playmaker, men også det) og ikke en konsekvent vurdering, for hvor er liksom Ødegaard i forhold til flere av disse spillerne?
Med all respekt, jeg kan ikke forstå hvilken verden Haaland ærlig talt er en bedre fotballspiller enn Mbappe, Vini og Neymar.
Samtlige av de 3 spillerne der har alt i det som i praksis kan kalles for fullstendig offensiv totalpakke. Nær-teknikk i toppklasse(I særpreg Neymar er sammen med Messi de to mest teknisk begavede spillere jeg noensinne har sett), eksplosivitet, avslutningsegenskaper, evnen til å skape sjanser for medspillere, langskudd, frispark.

Haaland er verdens beste 9'er men han er en klassisk 9'er i den forstand av at han er helt sinnsvakt god til å være på rett sted til rett tid, enormt gode bevegelser i boksen og både forståelse og styrke til å alltid gjøre seg spillbar i boksen. Veldig sammenlignbar med hvordan Lewandowski og Suarez har holdt på.

Han er dog svært avhengig av at laget rundt forer han med nødvendige baller inne i boksen for at det skal bli mål. Dette er igjen også en av grunnene til at jeg i større grad ønsker Mbappe til Madrid enn Haaland(Selv om det hadde vært veldig gøy med en nordmann i klubben).

Jeg har sett for lite av Ødegaard dette året til å ta en helhetlig vurdering på han, men det blir nok mer til neste år når Arsenal skal delta i CL.

Haaland er bedre enn disse (minus Messi) på det absolutt viktigste i fotball - forståelse! Det trumfer både dribleegenskaper, teknikk og fysiske egenskaper isolert sett. Dessuten har jo Haaland ganske ekstreme fysiske egenskaper, i tillegg til at han er langt bedre med ballen er hva folk tror.
Han har helt klart ekstreme fysiske egenskaper, sikkert også bedre med ballen i bena enn hva folk generelt sett tror men han er flere nivåer under de 3 nevnte her. Ellers ikke spesielt enig i forhold til forståelse, der er han egentlig mer lik spesielt Vini og Neymar.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»