Erling Braut Haaland - en overgangssaga

Svar
Champis

Re: Erling Braut Haaland - en overgangssaga

Legg inn av Champis »

Norgefoot skrev: søn mai 15, 2022 2:05 pm
Remouladine skrev: søn mai 15, 2022 7:57 am Er det ikke litt behagelig at vi kan skyve ansvaret for å ta avstand fra sportswashing over på andre? For eksempel en 21 år gammel gutt som får drømmen sin oppfyllt?

Så kan vi andre se på EMIRATES FA cup, følge Arsenal, Real Madrid, Barcelona etc. i fred og ro og beholde vår høye moral. For alle vet jo at i disse tilfellene er det selve flyselskapet som står bak, og en navnelikhet med landene bak er heeeelt tilfeldig og har ingenting med at disse landene ønsker å kjøpe seg litt goodwill gjennom sportsarrangement, og sponsing.

Hvis man mener alvor med sitt moralske engasjement, så antar jeg at man ikke satte seg ned for å se på the EMIRATES FA cup finale i går. Men bare tenk hvilket fokus det hadde fått om supportene (eller epillerne) i går hadde forlatt stadioen og sagt: "Vi ønsker ikke å være tilstede, og derigjennom være med på å legitimere De forente arabiske emirater sin sportswashing". Moro, men en fjern drøm. Det er alt for mye penger innvolvert til å tro at dette skal kunne komme innenifra.

Kampen mot Sportswashing må foregå på politisk nivå. La guttungen få spille fotball. Så får supportere jobbe mot politikere for å de til å regulere eierskap og sponsing.
Jeg ser absolutt poenget ditt.
Jeg hadde en lærer engang som ikke så OL fordi han syntes sport hadde blitt så korrumpert av penger. Jeg kjøper ikke abonnement på Premier League fordi det er dyrt og fordi jeg ikke vil bidra til pengegaloppen der. Så alle har mulighet til å gjøre noe. Og det er det som er poenget; alle kan gjøre noe, også spillerne.
Jeg forventer ikke at Haaland skal slutte å spille fotball eller at han blir i Tyskland fordi fotballen der er renere enn i England. Men han kunne valgt den renere klubben Liverpool eller han kunne valgt City, men samtidig ytret seg om viktigheten av menneskerettigheter ved ulike anledninger når han er der. Alle kan bidra og de store stjernene har mulighet til å utgjøre en forskjell. Samtidig er Braut ung og folk har ulike modenhetsnivåer, interesser etc. Så jeg holder det ikke veldig mot han, men det hadde vært kult og viktig hvis han hadde gjort noe sånt. Og det er generelt et problem at de store stjernene opererer som sportsvaskere, se artikkelen til Haugaard over

De tingene du ber Haaland og andre fotballspillere om kan ikke akkurat sammenlignes med at du dropper å bruke penger på Tv2 Play....

Champis

Legg inn av Champis »

Downlight skrev: man mai 16, 2022 2:35 pm
startelver skrev: man mai 16, 2022 2:13 pm Nå må de male om hele maleriet på Bryne, det er lyseblått som gjelder fremover. ;)
Rimelig smakløst med maleri av en som tjener 300 millioner i året. Kanskje han har tenkt å gi noe til lokalsamfunnet?
Det er veldig mange i samfunnet som fortjener mer oppmerksomhet enn Haaland.

Å herregud... Dette er så norsk som det kan få blitt.

Nei, vi må for all del ikke hylle noen som gjør det kjempebra innen idrett. De er altfor priviligerte, må vite...

Champis

Legg inn av Champis »

Downlight skrev: man mai 16, 2022 4:18 pm Hvorfor maleri av en gutt som tjener 300 millioner i året.
Skal han gi noe tilbake til lokalsamfunnet?

Kan jeg spørre: hvorfor ikke??

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Champis skrev: tir mai 17, 2022 1:23 am
Downlight skrev: man mai 16, 2022 2:35 pm
startelver skrev: man mai 16, 2022 2:13 pm Nå må de male om hele maleriet på Bryne, det er lyseblått som gjelder fremover. ;)
Rimelig smakløst med maleri av en som tjener 300 millioner i året. Kanskje han har tenkt å gi noe til lokalsamfunnet?
Det er veldig mange i samfunnet som fortjener mer oppmerksomhet enn Haaland.

Å herregud... Dette er så norsk som det kan få blitt.

Nei, vi må for all del ikke hylle noen som gjør det kjempebra innen idrett. De er altfor priviligerte, må vite...
Syns du er litt inne på noe der. De kan være greit. Her syns jeg dog det typisk skjer for i overkant voldsomt og tidlig.
Som noen sier, så er det spørsmål om det er rett drakt å gå for. Skal man male den om senere, eller lage en annen i tillegg?
Dessuten er håret feil på både fasong og farge.
Men jeg sier som kongen i ukeslutt: De får vel bare holde på..

Norgefoot

Legg inn av Norgefoot »

Champis skrev: tir mai 17, 2022 1:17 am
Norgefoot skrev: søn mai 15, 2022 2:05 pm
Remouladine skrev: søn mai 15, 2022 7:57 am Er det ikke litt behagelig at vi kan skyve ansvaret for å ta avstand fra sportswashing over på andre? For eksempel en 21 år gammel gutt som får drømmen sin oppfyllt?

Så kan vi andre se på EMIRATES FA cup, følge Arsenal, Real Madrid, Barcelona etc. i fred og ro og beholde vår høye moral. For alle vet jo at i disse tilfellene er det selve flyselskapet som står bak, og en navnelikhet med landene bak er heeeelt tilfeldig og har ingenting med at disse landene ønsker å kjøpe seg litt goodwill gjennom sportsarrangement, og sponsing.

Hvis man mener alvor med sitt moralske engasjement, så antar jeg at man ikke satte seg ned for å se på the EMIRATES FA cup finale i går. Men bare tenk hvilket fokus det hadde fått om supportene (eller epillerne) i går hadde forlatt stadioen og sagt: "Vi ønsker ikke å være tilstede, og derigjennom være med på å legitimere De forente arabiske emirater sin sportswashing". Moro, men en fjern drøm. Det er alt for mye penger innvolvert til å tro at dette skal kunne komme innenifra.

Kampen mot Sportswashing må foregå på politisk nivå. La guttungen få spille fotball. Så får supportere jobbe mot politikere for å de til å regulere eierskap og sponsing.
Jeg ser absolutt poenget ditt.
Jeg hadde en lærer engang som ikke så OL fordi han syntes sport hadde blitt så korrumpert av penger. Jeg kjøper ikke abonnement på Premier League fordi det er dyrt og fordi jeg ikke vil bidra til pengegaloppen der. Så alle har mulighet til å gjøre noe. Og det er det som er poenget; alle kan gjøre noe, også spillerne.
Jeg forventer ikke at Haaland skal slutte å spille fotball eller at han blir i Tyskland fordi fotballen der er renere enn i England. Men han kunne valgt den renere klubben Liverpool eller han kunne valgt City, men samtidig ytret seg om viktigheten av menneskerettigheter ved ulike anledninger når han er der. Alle kan bidra og de store stjernene har mulighet til å utgjøre en forskjell. Samtidig er Braut ung og folk har ulike modenhetsnivåer, interesser etc. Så jeg holder det ikke veldig mot han, men det hadde vært kult og viktig hvis han hadde gjort noe sånt. Og det er generelt et problem at de store stjernene opererer som sportsvaskere, se artikkelen til Haugaard over

De tingene du ber Haaland og andre fotballspillere om kan ikke akkurat sammenlignes med at du dropper å bruke penger på Tv2 Play....
Å uttale seg om viktigheten av menneskerettigheter når han spiller i City, eller hvis han hadde valgt Liverpool over City? Det er forskjellige ting, ja, poenget er at alle kan gjøre noe ut fra sin posisjon.

Champis

Legg inn av Champis »

Norgefoot skrev: tir mai 17, 2022 11:42 pm
Champis skrev: tir mai 17, 2022 1:17 am
Norgefoot skrev: søn mai 15, 2022 2:05 pm

Jeg ser absolutt poenget ditt.
Jeg hadde en lærer engang som ikke så OL fordi han syntes sport hadde blitt så korrumpert av penger. Jeg kjøper ikke abonnement på Premier League fordi det er dyrt og fordi jeg ikke vil bidra til pengegaloppen der. Så alle har mulighet til å gjøre noe. Og det er det som er poenget; alle kan gjøre noe, også spillerne.
Jeg forventer ikke at Haaland skal slutte å spille fotball eller at han blir i Tyskland fordi fotballen der er renere enn i England. Men han kunne valgt den renere klubben Liverpool eller han kunne valgt City, men samtidig ytret seg om viktigheten av menneskerettigheter ved ulike anledninger når han er der. Alle kan bidra og de store stjernene har mulighet til å utgjøre en forskjell. Samtidig er Braut ung og folk har ulike modenhetsnivåer, interesser etc. Så jeg holder det ikke veldig mot han, men det hadde vært kult og viktig hvis han hadde gjort noe sånt. Og det er generelt et problem at de store stjernene opererer som sportsvaskere, se artikkelen til Haugaard over

De tingene du ber Haaland og andre fotballspillere om kan ikke akkurat sammenlignes med at du dropper å bruke penger på Tv2 Play....
Å uttale seg om viktigheten av menneskerettigheter når han spiller i City, eller hvis han hadde valgt Liverpool over City? Det er forskjellige ting, ja, poenget er at alle kan gjøre noe ut fra sin posisjon.

Ja, men man kan ikke forvente at noen skal ta avgjørelser som preger resten av karrieren sin fordi du velger å ikke betale for å se kampene. Det er på helt forskjellige planeter mtp. offeret man gjør.

startelver

Legg inn av startelver »

Ikke bare Braut som hentes til City, nå sies det at Pep er interessert i Cucurella som har briljert for Brighton denne sesongen. Skulle gjerne sett han i en Spurs-trøye.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

I et intervju med Premier League Productions har Pep Guardiola snakket om nysigneringen Erling Braut Haaland. Den spanske Manchester City-manageren sier at det er de lyseblå som må tilpasse seg Haaland - ikke omvendt.

– Vi vil gjøre alt vi kan for å tilpasse oss til Erlings spillestil. Dersom han må tilpasse seg oss, så vil han ikke få utløp for alt talentet sitt. Vi er nødt til å tilpasse oss ham, sier Guardiola.

Etter en lang sesong med spekulasjoner ble det nylig kjent at den norske stjernespissen skal spille for Manchester City neste sesong. Forventningene til Haaland er skyhøye ettersom han i løpet av de siste sesongene har hamret inn mål for Borussia Dortmund.

– Alt vi ønsker er at spillerne vi henter skal trives her, både på og utenfor banen. Dersom han får en dårlig periode, så vil vi være der for ham. Det viktigste er at han trives her. Jeg forventer ingenting, kun at han trives her, sier Guardiola.
https://direkte.vg.no/sportsdognet/news ... _row5_pos1

Norgefoot

Legg inn av Norgefoot »

Champis skrev: ons mai 18, 2022 12:03 pm
Norgefoot skrev: tir mai 17, 2022 11:42 pm
Champis skrev: tir mai 17, 2022 1:17 am


De tingene du ber Haaland og andre fotballspillere om kan ikke akkurat sammenlignes med at du dropper å bruke penger på Tv2 Play....
Å uttale seg om viktigheten av menneskerettigheter når han spiller i City, eller hvis han hadde valgt Liverpool over City? Det er forskjellige ting, ja, poenget er at alle kan gjøre noe ut fra sin posisjon.

Ja, men man kan ikke forvente at noen skal ta avgjørelser som preger resten av karrieren sin fordi du velger å ikke betale for å se kampene. Det er på helt forskjellige planeter mtp. offeret man gjør.
Det har jeg heller ikke sagt, det er ikke noen kobling mellom de to tingene. Viste bare til noe jeg gjør og til noe han kunne gjort. Synes ikke det er et spesielt stort offer å velge bort en klubb for en annen, mange bra klubber han kunne gått til som gir han bra sportslige utfordringer og god lønn.

Champis

Legg inn av Champis »

Norgefoot skrev: ons mai 18, 2022 4:51 pm
Champis skrev: ons mai 18, 2022 12:03 pm
Norgefoot skrev: tir mai 17, 2022 11:42 pm

Å uttale seg om viktigheten av menneskerettigheter når han spiller i City, eller hvis han hadde valgt Liverpool over City? Det er forskjellige ting, ja, poenget er at alle kan gjøre noe ut fra sin posisjon.

Ja, men man kan ikke forvente at noen skal ta avgjørelser som preger resten av karrieren sin fordi du velger å ikke betale for å se kampene. Det er på helt forskjellige planeter mtp. offeret man gjør.
Det har jeg heller ikke sagt, det er ikke noen kobling mellom de to tingene. Viste bare til noe jeg gjør og til noe han kunne gjort. Synes ikke det er et spesielt stort offer å velge bort en klubb for en annen, mange bra klubber han kunne gått til som gir han bra sportslige utfordringer og god lønn.

Sett utenfra hva en hvem-som-helst - ja. Men når man er midt oppi dette selv, så er det detaljer og ting man bryr seg om, og da blir det altfor lettvint at noen skal komme å fortelle at "han kunne jo bare gått til Bayern eller Tottenham. Tjent bra med penger der også".

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg tror ikke Braut selv var klar over hvor mye oppmerksomhet dette ville få etterhvert.

Han har linken med faren sin i City og det at Pep er verdens beste manager. Hvem eierne er var ikke på dagsorden.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Finfin avskjedsgave fra Brauten til Dortmund-spillere og staben.

startelver

Legg inn av startelver »

Braut er glad i klokker. Har fått designet sin egen også som ikke er Rolex.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Ikke overraskende, men Rose er ferdig i Dortmund.

Kanskje litt off-topic nå, men men.

startelver

Legg inn av startelver »

Chromeback skrev: fre mai 20, 2022 12:57 pm Ikke overraskende, men Rose er ferdig i Dortmund.

Kanskje litt off-topic nå, men men.
Det var på tide, har sett samtlige Dortmundkamper denne sesongen og virker som fyren er blottet for å gjøre taktiske endringer underveis i en kamp. Synd for Braut som måtte lide seg gjennom denne sesongen.

Høydepunktet hans kommer alltid til å være før Rose sin inntreden, med den tyske cupen og selvsagt Champions League-møtet med PSG der han virkelig fikk vist seg frem..

alseboy

Legg inn av alseboy »

Downlight skrev: man mai 16, 2022 4:18 pm Hvorfor maleri av en gutt som tjener 300 millioner i året.
Skal han gi noe tilbake til lokalsamfunnet?
Spør du folk på Bryne og Jæren, så vil 99% svare at Erling Braut Haaland har gitt de utrolig mye tilbake til lokalsamfunnet deres.
Ikke minst i form av masse positiv oppmerksomhet og økt selvfølelse og stolthet. Slikt kan knapt måles i penger.

Men det er kanskje bare hard cash som er det eneste som betyr noe for deg?
Men han har bidratt med det også.

Downlight

Legg inn av Downlight »

alseboy skrev: fre mai 20, 2022 1:56 pm
Downlight skrev: man mai 16, 2022 4:18 pm Hvorfor maleri av en gutt som tjener 300 millioner i året.
Skal han gi noe tilbake til lokalsamfunnet?
Spør du folk på Bryne og Jæren, så vil 99% svare at Erling Braut Haaland har gitt de utrolig mye tilbake til lokalsamfunnet deres.
Ikke minst i form av masse positiv oppmerksomhet og økt selvfølelse og stolthet. Slikt kan knapt måles i penger.

Men det er kanskje bare hard cash som er det eneste som betyr noe for deg?
Men han har bidratt med det også.
Det er godt å høre. Veldig raus med medspillere og ansatte i Dortmund også.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »


Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7813

Legg inn av Big George »

Bryne droppet de nye stadion-planene for noen år siden.
Blir det stadionet realisert nå ?
Tviler.

Brukeravatar
Soccermannen
Innlegg: 1207

Legg inn av Soccermannen »



Litt for mye Haaland på Bryne nå. Kunst nr.2 opp på en ny vegg. Veldig mye feil med denne. Citydrakt, Ulf-fargene og ikke minst var det bare veldig stygt..

Hodor

Legg inn av Hodor »

Trolljegeren skrev: man mai 16, 2022 3:11 pm
MatsEn89 skrev: man mai 16, 2022 2:02 pm Når det gjelder Arsenal, Emirates og Ødegaard har jeg aldri reflektert over sponsoren. Jeg antok at de var privateid, men ser nå de er statlig. Får se på sikt om det blir turn off eller ikke.
Les deg litt opp på Rwanda i tillegg, så blir det straks langt eklere.
Forskjellen er at det ikke er noen som forvarer sponsorer fra Emirates og Rwanda. Eierskap fra Emiratene og Russland, derimot, forsvares med hud og hår

Bilvrag

Legg inn av Bilvrag »

Brauten kan ikke vinne. Her opptrer han som Robin Hood; stjeler store penger fra de jævlige statene og sprer om seg til bønder fra Bryne og lokale virksomheter. Så lenge Erling ikke bruker pengene på våpen, krigføring eller bling på tennene, så må han gjerne fortsette å tappe disse prinsene, sjeikene og oligarkene for penger.

Hadde vi alle vært som Haaland, så hadde disse tvilsomme statene gått konkurs. Jeg heier på Haaland!

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg har tegnet Braut selv her, kanskje få noen til å spraye litt grafitti på en vegg i Bryne etter en fuktig tur på byen.

Brukeravatar
Soccermannen
Innlegg: 1207

Legg inn av Soccermannen »

startelver skrev: lør mai 21, 2022 1:46 pm Jeg har tegnet Braut selv her, kanskje få noen til å spraye litt grafitti på en vegg i Bryne etter en fuktig tur på byen.
I Moldedrakt da? Eneste vi aksepterer nå.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »


Astonstian

Legg inn av Astonstian »

Er Pep en «Braut-fan»? :)

Faquarl

Legg inn av Faquarl »

Neida, han kan glemme hvor han kommer fra så lenge han ønsker å spille for City.

startelver

Legg inn av startelver »

Justice 97 skrev: søn mai 22, 2022 10:21 am
Soccermannen skrev: lør mai 21, 2022 12:38 am
► Show Spoiler
Litt for mye Haaland på Bryne nå. Kunst nr.2 opp på en ny vegg. Veldig mye feil med denne. Citydrakt, Ulf-fargene og ikke minst var det bare veldig stygt..
Nr 3 er klar. Innendørs i grisebingen hos Gabriel Høyland da, men likevel.

– Jeg fikk en fin påminnelse for noen dager siden fra Erling Braut Haaland. «Husk: Alre gløm kor du kjæme ifrå», skriver Pøbel i sosiale medier lørdag kveld. Ordene fra Braut Haaland fikk ham til å tenke på røttene som jærbu. Gjennom søk på internett fant kunstneren til slutt fotballspillerens bestemors gamle gård. Her har Pøbel fått opp sitt nyeste kunstverk. Bildet viser Erling Braut Haaland på veggen i grisebingen. Her går han med en gris i bånd. Rundt hodet på grisen står sitatet og påminnelsen om å aldri glemme hvor man kommer fra.

– Jeg fikk returnert den samme påminnelsen tilbake til Haaland, skriver Pøbel.

Bilde
Det var faktisk et nydelig bilde. En ekte bonde fra jæren.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Kan noen linke tråden hvor man slakter Mbappes nylige valg? Interessert i å se hvordan tempelridderne fra denne tråden jobber for å bekjempe brudd på menneskerettigheter, kvinnehat og blodpenger. Mbappe tar også med seg en mye større del av disse blodpengene enn Haaland og for å ikke snakke om financial fair play. Regner med kampen har blitt tatt opp og debatteres under høyt trykk.

Faquarl

Legg inn av Faquarl »

Alpha skrev: søn mai 22, 2022 2:39 pm Kan noen linke tråden hvor man slakter Mbappes nylige valg? Interessert i å se hvordan tempelridderne fra denne tråden jobber for å bekjempe brudd på menneskerettigheter, kvinnehat og blodpenger. Mbappe tar også med seg en mye større del av disse blodpengene enn Haaland og for å ikke snakke om financial fair play. Regner med kampen har blitt tatt opp og debatteres under høyt trykk.
Her, kompis.

Ikke så heldig med denne.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»