Idrettsboikott av russiske utøvere / lag

Svar
Brukeravatar
Lumanza
Innlegg: 4287

Re: Idrettsboikott av russiske utøvere / lag

Legg inn av Lumanza »

sanchopanza skrev: man feb 28, 2022 7:13 pm
PapaSmurf skrev: man feb 28, 2022 7:06 pm
Lumanza skrev: man feb 28, 2022 7:04 pm
Mens de som lå strødd etter bombeangrepene til Stoltenberg i Libya var det ikke så farlig med.
Du får diskutere med andre. Jeg nekter å la deg dra
meg ned i den utestengelsesbonanzaen din.
Jeg deler ditt syn på hvor tragisk dette er, virkelig, jeg er bare i mot denne "vi mot dere"-mentaliteten som sprer seg når man begynner å utestenge medmennesker basert på hvilket pass de har. Skal ikke alle som er i mot dette få lov til å inkluderes i samme fellesskap? Hvor mye mektigere hadde det ikke vært om russiske utøvere selv kunne ta valget; selv kunne bestemme seg for å ikke delta før galskapen tok slutt?
Ethvert menneske bør ta stilling selv i denne konflikten. I vestlig verden er det nærmest 100 % oppslutning offentlig mot Putin. Det er pga medias vinkling, eliten sitt synspunkt, men også fordi at hvis det er noen som tør å støtte han , så får det konsekvenser for dem.

Det er flott at russiske utøvere får tale sin sak i en verden som påberoper seg retten til å ytre og mene fritt.

Brukeravatar
Lumanza
Innlegg: 4287

Legg inn av Lumanza »

PapaSmurf skrev: man feb 28, 2022 7:15 pm
sanchopanza skrev: man feb 28, 2022 7:13 pm
PapaSmurf skrev: man feb 28, 2022 7:06 pm

Du får diskutere med andre. Jeg nekter å la deg dra
meg ned i den utestengelsesbonanzaen din.
Jeg deler ditt syn på hvor tragisk dette er, virkelig, jeg er bare i mot denne "vi mot dere"-mentaliteten som sprer seg når man begynner å utestenge medmennesker basert på hvilket pass de har. Skal ikke alle som er i mot dette få lov til å inkluderes i samme fellesskap? Hvor mye mektigere hadde det ikke vært om russiske utøvere selv kunne ta valget; selv kunne bestemme seg for å ikke delta før galskapen tok slutt?
De kommer jo til Norge for å konkurrere. Det kan de ikke få lov til. De må reise hjem med uforrettet sak.
Det kan de absolutt få lov til.

sanchopanza

Legg inn av sanchopanza »

PapaSmurf skrev: man feb 28, 2022 7:15 pm
sanchopanza skrev: man feb 28, 2022 7:13 pm
PapaSmurf skrev: man feb 28, 2022 7:06 pm

Du får diskutere med andre. Jeg nekter å la deg dra
meg ned i den utestengelsesbonanzaen din.
Jeg deler ditt syn på hvor tragisk dette er, virkelig, jeg er bare i mot denne "vi mot dere"-mentaliteten som sprer seg når man begynner å utestenge medmennesker basert på hvilket pass de har. Skal ikke alle som er i mot dette få lov til å inkluderes i samme fellesskap? Hvor mye mektigere hadde det ikke vært om russiske utøvere selv kunne ta valget; selv kunne bestemme seg for å ikke delta før galskapen tok slutt?
De kommer jo til Norge for å konkurrere. Det kan de ikke få lov til. De må reise hjem med uforrettet sak.
De, de, de, de..

HarryH

Legg inn av HarryH »

Hovedsponsoren for verdenscupen i langrenn oppfordrer FIS til å gjøre om avgjørelsen om at Russland får delta i Drammen og Holmenkollen. Aleksandr Bolsjunov & co. må gå med de ukrainske fargene i Coop-logoen på startnumrene om de stiller.

Dette tror jeg er en mer intelligent løsning.

BioDex

Legg inn av BioDex »

sertono skrev: man feb 28, 2022 6:43 pm
MatsEn89 skrev: man feb 28, 2022 6:42 pm
PapaSmurf skrev: man feb 28, 2022 6:40 pm

UEFA også ja. Supert.
Ja, den vil merkes av befolkningen kjapt.

Spartak Moskva i 8-delsfinale utgår
Kun tullingene i FIS igjen nå.
Ja disse idiotene, med Erik Røste i spissen, er ikke helt i vater med resten av idrettsverdenen. Hva faen er de redde for??

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Det europeiske håndballforbundet EHF suspenderer alle klubb- og landslag fra Russland og Hviterussland med umiddelbar virkning. Nå er virkelig FIS i utakt her.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Holmenkollen:

Bilde

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

e-lectron skrev: man feb 28, 2022 9:09 pm Det europeiske håndballforbundet EHF suspenderer alle klubb- og landslag fra Russland og Hviterussland med umiddelbar virkning. Nå er virkelig FIS i utakt her.
Også det internasjonale ishockeyforbundet har vedtatt å kaste både Russland og Hviterussland ut av forbundet og nekte deltakelse i VM. Avgjørelsen ble tatt på et ekstraordinært møte mandag kveld. Russland og Hviterussland får dermed ikke delta i VM i Finland i mai. Den ventede avgjørelsen betyr også at Russland blir fratatt arrangøransvaret for junior-VM i 2023.

Det internasjonale ishockeyforbundet opplyser at alle russiske og hviterussiske klubber og landslag utestenges fra deltakelse i alle turneringer inntil videre. Det får konsekvenser for deltakelsen i blant annet U18-VM for både menn og kvinner. Heller ikke i U20-VM for menn og VM for kvinner blir det russisk eller hviterussisk deltakelse.

Jepp, FIS er snart alene.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

sanchopanza skrev: man feb 28, 2022 6:41 pm
PapaSmurf skrev: man feb 28, 2022 6:35 pm
sanchopanza skrev: man feb 28, 2022 6:31 pm Dette minner litt om å ikke invitere den ene ungen i klassen i bursdagsselskapet til barnet ditt, fordi du ikke liker foreldrene.
Fordi foreldrene er i ferd med å drepe en annen familie i nabolaget mener du vel?
Det dør russere også i denne krigen. Unge menn i russealder. Mødre og fedre mister sine barn på begge sider av galskapen.
Min sympati er hos dem som blir angrepet sin side.
Men ikke alle ser forskjellen, tydeligvis.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Haugzu skrev: man feb 28, 2022 4:03 pm Deilig av IOC.

Røste svarer vel greit for seg. Situasjonen svinger fort, må være lov å endre mening.
Dette har vel like mye med andres meninger å gjøre, enn Røstes.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

sertono skrev: man feb 28, 2022 9:48 pm Jepp, FIS er snart alene.
Ingen overraskelse. FIS fremstår gang etter gang som det mest inkompetente særforbundet i verden.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

PapaSmurf skrev: man feb 28, 2022 6:35 pm
Fordi foreldrene er i ferd med å drepe en annen familie i nabolaget mener du vel?
Et rimelig sykt svar. Er det plutselig blitt slik nå at barn skal stå til ansvar for hva foreldrene gjør, og at man må anta at russere begår drap i nabolaget?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Lumanza skrev: man feb 28, 2022 7:07 pm

Spørsmålet ble vel for krevende å svare på.
Jeg kan svare: Nå må du huske på at disse tross alt lå strødd på en sivilisert måte, på samme måte som USAs massedrap er gjort på en human måte i henhold til boka.

sanchopanza

Legg inn av sanchopanza »

Neptun skrev: man feb 28, 2022 9:54 pm
sanchopanza skrev: man feb 28, 2022 6:41 pm
PapaSmurf skrev: man feb 28, 2022 6:35 pm

Fordi foreldrene er i ferd med å drepe en annen familie i nabolaget mener du vel?
Det dør russere også i denne krigen. Unge menn i russealder. Mødre og fedre mister sine barn på begge sider av galskapen.
Min sympati er hos dem som blir angrepet sin side.
Men ikke alle ser forskjellen, tydeligvis.
Det finnes ingenting jeg kan skrive som gjør at du kommer til å forstå hva jeg mener, men apropos det at ikke alle ser forskjellen; her er et par sitat så jeg limte inn i den andre tråden.


Fra "Intet nytt fra vestfronten"- skrevet av tysk forfatter som var soldat i 1. verdenskrig

“But now, for the first time, I see you are a man like me. I thought of your hand-grenades, of your bayonet, of your rifle; now I see your wife and your face and our fellowship. Forgive me, comrade. We always see it too late. Why do they never tell us that you are poor devils like us, that your mothers are just as anxious as ours, and that we have the same fear of death, and the same dying and the same agony--Forgive me, comrade; how could you be my enemy?”


Disse er fra Harry Patch, den legstlevende soldaten fra 1. verdenskrig (døde 111 år gammel).. Hør på far..

“War is nothing but organized murder.”

“I felt then, as I feel now, that the politicians who took us to war should have been given the guns and told to settle their differences themselves, instead of organizing nothing better than legalized mass murder.”

Den siste her oppsummerer ganske det ganske greit.

“I met someone from the German side and we both shared the same opinion: we fought, we finished and we were friends... It wasn't worth it.”


Ja, hva er egentlig forskjellen på disse soldatene?

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

sanchopanza skrev: man feb 28, 2022 7:13 pm
PapaSmurf skrev: man feb 28, 2022 7:06 pm
Lumanza skrev: man feb 28, 2022 7:04 pm
Mens de som lå strødd etter bombeangrepene til Stoltenberg i Libya var det ikke så farlig med.
Du får diskutere med andre. Jeg nekter å la deg dra
meg ned i den utestengelsesbonanzaen din.
Jeg deler ditt syn på hvor tragisk dette er, virkelig, jeg er bare i mot denne "vi mot dere"-mentaliteten som sprer seg når man begynner å utestenge medmennesker basert på hvilket pass de har. Skal ikke alle som er i mot dette få lov til å inkluderes i samme fellesskap? Hvor mye mektigere hadde det ikke vært om russiske utøvere selv kunne ta valget; selv kunne bestemme seg for å ikke delta før galskapen tok slutt?
Jeg deler ditt syn på hvor tragisk dette er, virkelig, jeg er bare i mot denne "vi mot dere"-mentaliteten som sprer seg når man begynner å utestenge medmennesker basert på hvilket pass de har. Skal ikke alle som er i mot dette få lov til å inkluderes i samme fellesskap? Hvor mye mektigere hadde det ikke vært om ukrainske borgere selv kunne ta valget; selv kunne bestemme seg for å ikke bli invadert før galskapen tok slutt?

sanchopanza

Legg inn av sanchopanza »

lok1 skrev: man feb 28, 2022 11:04 pm
sanchopanza skrev: man feb 28, 2022 7:13 pm
PapaSmurf skrev: man feb 28, 2022 7:06 pm

Du får diskutere med andre. Jeg nekter å la deg dra
meg ned i den utestengelsesbonanzaen din.
Jeg deler ditt syn på hvor tragisk dette er, virkelig, jeg er bare i mot denne "vi mot dere"-mentaliteten som sprer seg når man begynner å utestenge medmennesker basert på hvilket pass de har. Skal ikke alle som er i mot dette få lov til å inkluderes i samme fellesskap? Hvor mye mektigere hadde det ikke vært om russiske utøvere selv kunne ta valget; selv kunne bestemme seg for å ikke delta før galskapen tok slutt?
Jeg deler ditt syn på hvor tragisk dette er, virkelig, jeg er bare i mot denne "vi mot dere"-mentaliteten som sprer seg når man begynner å utestenge medmennesker basert på hvilket pass de har. Skal ikke alle som er i mot dette få lov til å inkluderes i samme fellesskap? Hvor mye mektigere hadde det ikke vært om ukrainske borgere selv kunne ta valget; selv kunne bestemme seg for å ikke bli invadert før galskapen tok slutt?
Begynner jeg å bli trøtt eller har du skrevet ord for ord det samme som jeg skrev, gjentatt teksten du siterer?

Edit: så nå at du hadde endret litt på slutten der. Skjønner ikke hvorfor du kan tro at noen er uenige med deg i det, på samme måte som jeg ikke skjønner hvordan du og et par av dere andre ikke skjønner poenget mitt.
Sist redigert av sanchopanza den tir mar 01, 2022 12:50 am, redigert 3 ganger totalt.

Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

Lumanza skrev: man feb 28, 2022 7:16 pm Ethvert menneske bør ta stilling selv i denne konflikten. I vestlig verden er det nærmest 100 % oppslutning offentlig mot Putin. Det er pga medias vinkling, eliten sitt synspunkt, men også fordi at hvis det er noen som tør å støtte han , så får det konsekvenser for dem.

Det er flott at russiske utøvere får tale sin sak i en verden som påberoper seg retten til å ytre og mene fritt.
Du har rett, jeg kan vanskelig tenke meg noe som mer understreker betydningen av ytringsfrihet enn at russiske utøvere nå får anledning til å si hva de mener. Bare tanken på f.eks. langrennsløpere med militære grader som sier at de støtter sin store leder i hans avgjørelser tatt med usvikelig nasjonalt instinkt (eventuelt at de ikke skjønner hvorfor sport skal blandes med politikk) gir meg litt tårer i øynene.

sanchopanza

Legg inn av sanchopanza »

dobbel

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Den tidligere utestengte dopingtreneren Borodavko til militæroffiserene Bolshunov og Spitsov syter jo allerede til pressen over at ingen lytter til russernes "argumenter". Eller realitetsfornektende propaganda for å legitimere en blodig invasjon med mengder av sivile ofre, som det vel egentlig heter. Den svenske FIS-presidenten får med rette gjennomgå for manglende ryggrad og handlekraft på egen Wikipedia-side:

"I juni 2021 blev Eliasch vald till ordförande för Internationella skidförbundet och är därmed ordförande för en organisation som valt att tillåta ryskt deltagande i tävlingar efter invasionen av Ukraina, FIS positionerar sig därmed under Eliasch ledning på fascisternas sida."

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Begynner det å brenne under føttene til FIS nå? Håper det men når jeg ser hvilke idioter som sitter der er jeg slettes ikke så trygg på det.
Arrangøren av langrennssprinten truer med å avlyse hvis Russland får delta. Det skriver Drammens Tidende.

Konnerud IL er arrangør av skisprinten i Drammen. De vil avlyse hvis de russiske utøverne får delta.

«Hovedstyret med støtte fra alle særgruppene i Konnerud Idrettslag har i dag tirsdag 1.mars kl 0800 besluttet at Konnerud IL ønsker å trekker seg fra all videre engasjement, forberedelser og gjennomføring av WC Drammen den 3. mars dersom arrangementet ikke utelukkes for deltagere fra Russland,» heter det i pressemeldingen.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Til info har Hviterussland trukket seg fra sprinten


TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

FIS står på sitt, kanskje på tide å granske dem også...
https://www.nrk.no/sport/overstyrer-fis ... 1.15873984

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Bra å lese Utøverrepresentant for nordiske grener i FIS, Virginia De Martin Topranin sin kommentar

– Mitt personlige synspunkt er at russiske idrettsutøvere bør utestenges. Jeg synes synd på dem, men jeg synes mer synd på ukrainske idrettsutøvere. Mest av alt handler ikke dette om idrettsutøvere, men om sikkerhet, demokrati og rettferdighet, sier De Martin Topranin.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

ms_8 skrev: tir mar 01, 2022 11:59 am Bra å lese Utøverrepresentant for nordiske grener i FIS, Virginia De Martin Topranin sin kommentar

– Mitt personlige synspunkt er at russiske idrettsutøvere bør utestenges. Jeg synes synd på dem, men jeg synes mer synd på ukrainske idrettsutøvere. Mest av alt handler ikke dette om idrettsutøvere, men om sikkerhet, demokrati og rettferdighet, sier De Martin Topranin.
Bra sagt

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Rimelig sikker på at russerne drar fordi de ellers ville måtte gå med det ukrainske flagget på brystet.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

oddvar_kjempebra skrev: tir mar 01, 2022 12:05 pm Rimelig sikker på at russerne drar fordi de ellers ville måtte gå med det ukrainske flagget på brystet.
Tror russerne rett og slett foretrekker å dra selv i stedet for å bli kastet ut.

De polske arrangørene av junior-vm i hopp og kombinert har også truet med å avlyse arrangementet om ikke russere ble nektet start. Også der har russerne trukket seg.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

"Vi er utøvere, ikke soldater. Idrett er fredelig forbrødring og må ikke blandes med politikk."

Det var mantraet til det russiske langrennsmiljøet. Men nå går ingen ringere enn Alexei Petukhov ut med klar støtte til invasjonen av et fredelig demokrati. Han er neppe den eneste i miljøet som tenker sånn.

https://www.langrenn.com/langrenn-allro ... i-ukraina/

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Ser på Adressa at Friidrett har utestengt Russland og Kviterussland

På eit par dager har altså nesten alle idrettsorganisasjonar utestengt Russland og Kviterussland sine idrettsfolk. Det viser nok kor alvorleg verden tar dette

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Denne uttalelsen fra russlands trener Jurij Borodavko illustrerer veldig tydelig hvor forståelsen og fokuset ligger hos Russland, og hvorfor denne utestengelsen var helt riktig:

«Dette er aller verst for Natalja Neprjajeva. Hun leder verdenscupen med god margin, men nå er det stor sannsynlighet for at hun ikke vinner. Tilsynelatende er ett av målene til det norske eller svenske skiforbundet å hindre det. De vil bare ikke se oss på seierspallen.»

Det tristeste er at jeg tror han mener det….

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»