Idrettsboikott av russiske utøvere / lag

Svar
lund

Re: Idrettsboikott av russiske utøvere / lag

Legg inn av lund »

george_hincapie skrev: ons mar 09, 2022 10:12 pm
tartaglia2 skrev: ons mar 09, 2022 9:21 pm Nesten rart at Rossignol ikke kuttet støtten til Bolshunov tidligere. Kan bli vanskelig for russerne å konkurrere fremover om de ikke lenger får tilgang på verken ski eller staver.
Det der er nok ett ikke-problem.
Det kommer til å ta cirka 2 sekunder fra FIS opphever utestengelsen til de russiske landslagsløperne får avtalene med utstyrsprodusentene tilbake.

Dersom det blir slik at Russland utestenges flere sesonger har løperne uansett nok utstyr til at de klarer seg til konkurranser på nasjonalt nivå. PG det bør uansett ikke være noe problem for dem å få kjøpt utstyr dersom ingen utstyrsprodusenter vil sponse dem.
Fortsatt i tvil?
https://www.nettavisen.no/sport/bolsjun ... 1647614391

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Jeg ser ikke på idrett hvor russiske utøvere er med før Ziltoid Putler har gjenoppbygget Ukraina og erstattet alle skader og gitt oppreisning for tapte liv.
Jeg vil også følge nøye med og unngå å kjøpe produkter fra de som sponser arrangementer hvor russere deltar.
Om nødvendig sier jeg opp TV-kanaler som viser sport med russere.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Iseran2770 skrev: fre mar 18, 2022 5:10 pm Bolsjonov stilte opp på Putins Hitler-møte i går med Z på brystet for å hylle Putins folkemord i Ukraina.

Selv om FIS skulle tillate russiske skiløpere i fremtiden kan denne forferdelig Putin-dyrkende bølla holde seg hjemme. Ingen vil ha noe med en slik fyr å gjøre.
I følge VG var han den eneste uten Z på brystet på propaganda-showet i dag.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

lund skrev: fre mar 18, 2022 5:20 pm
george_hincapie skrev: ons mar 09, 2022 10:12 pm
tartaglia2 skrev: ons mar 09, 2022 9:21 pm Nesten rart at Rossignol ikke kuttet støtten til Bolshunov tidligere. Kan bli vanskelig for russerne å konkurrere fremover om de ikke lenger får tilgang på verken ski eller staver.
Det der er nok ett ikke-problem.
Det kommer til å ta cirka 2 sekunder fra FIS opphever utestengelsen til de russiske landslagsløperne får avtalene med utstyrsprodusentene tilbake.

Dersom det blir slik at Russland utestenges flere sesonger har løperne uansett nok utstyr til at de klarer seg til konkurranser på nasjonalt nivå. PG det bør uansett ikke være noe problem for dem å få kjøpt utstyr dersom ingen utstyrsprodusenter vil sponse dem.
Fortsatt i tvil?
https://www.nettavisen.no/sport/bolsjun ... 1647614391
Når han som den eneste stiller opp uten en synlig Z så skjønner jeg ikke helt hva du sikter til?
Og hvorfor dette først og fremst skal kobles til ett innlegg som gjelder skiutstyr?

lund

Legg inn av lund »

george_hincapie skrev: fre mar 18, 2022 5:40 pm
lund skrev: fre mar 18, 2022 5:20 pm
george_hincapie skrev: ons mar 09, 2022 10:12 pm
Det der er nok ett ikke-problem.
Det kommer til å ta cirka 2 sekunder fra FIS opphever utestengelsen til de russiske landslagsløperne får avtalene med utstyrsprodusentene tilbake.

Dersom det blir slik at Russland utestenges flere sesonger har løperne uansett nok utstyr til at de klarer seg til konkurranser på nasjonalt nivå. PG det bør uansett ikke være noe problem for dem å få kjøpt utstyr dersom ingen utstyrsprodusenter vil sponse dem.
Fortsatt i tvil?
https://www.nettavisen.no/sport/bolsjun ... 1647614391
Når han som den eneste stiller opp uten en synlig Z så skjønner jeg ikke helt hva du sikter til?
Og hvorfor dette først og fremst skal kobles til ett innlegg som gjelder skiutstyr?
I tvil hvorvidt Bolshunov støtter Putin. Denne siste her er særdeles vanskelig å bortforklare med noe annet.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Bolshunov er oppvokst (og bor fremdeles?) en kort spasertur fra grensen til Ukraina. Tipper man kan høre bombardementet helt dit. Dersom han virkelig droppet "Z"-en kan vel det tolkes som en diskret kritikk, men fremdeles usmakelig å stille opp på et propagandashow som dette. Skjønt hvilket valg har man egentlig i Russland nå som jakten på "forrædere" intensiveres?

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

lund skrev: fre mar 18, 2022 5:43 pm
george_hincapie skrev: fre mar 18, 2022 5:40 pm
lund skrev: fre mar 18, 2022 5:20 pm
Fortsatt i tvil?
https://www.nettavisen.no/sport/bolsjun ... 1647614391
Når han som den eneste stiller opp uten en synlig Z så skjønner jeg ikke helt hva du sikter til?
Og hvorfor dette først og fremst skal kobles til ett innlegg som gjelder skiutstyr?
I tvil hvorvidt Bolshunov støtter Putin. Denne siste her er særdeles vanskelig å bortforklare med noe annet.
Ah, så du siterte bare ett tilfeldig innlegg…

Ja, når Bolshunov er den eneste av de 9 utøvere som stiller uten «Z» synlig under markeringen synes jeg det er fryktelig rart å tolke det som at han oppriktig støtter Putin og invasjonen, det i seg selv at han er den eneste som IKKE fronter symbolet burde da tolkes i den andre retningen?

Bolshunov var den største russiske stjernen i det nylig avsluttede OL-er, så selvsagt vil regimet bruke han for alt det er verdt. Jeg tror ikke Bolshunov er i en posisjon der han kan takke nei til å stille opp om han får beskjed om å komme til en slik markering. Tror du han står fritt til å gjøre hva han egentlig synes er riktig?

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Iseran2770 skrev: fre mar 18, 2022 5:10 pm Bolsjonov stilte opp på Putins Hitler-møte i går med Z på brystet for å hylle Putins folkemord i Ukraina.

Selv om FIS skulle tillate russiske skiløpere i fremtiden kan denne forferdelig Putin-dyrkende bølla holde seg hjemme. Ingen vil ha noe med en slik fyr å gjøre.
Kilde på at han frontet «Z»-en? VG meldte det motsatte, at han var den eneste uten.

lund

Legg inn av lund »

george_hincapie skrev: fre mar 18, 2022 5:48 pm
lund skrev: fre mar 18, 2022 5:43 pm
george_hincapie skrev: fre mar 18, 2022 5:40 pm

Når han som den eneste stiller opp uten en synlig Z så skjønner jeg ikke helt hva du sikter til?
Og hvorfor dette først og fremst skal kobles til ett innlegg som gjelder skiutstyr?
I tvil hvorvidt Bolshunov støtter Putin. Denne siste her er særdeles vanskelig å bortforklare med noe annet.
Ah, så du siterte bare ett tilfeldig innlegg…

Ja, når Bolshunov er den eneste av de 9 utøvere som stiller uten «Z» synlig under markeringen synes jeg det er fryktelig rart å tolke det som at han oppriktig støtter Putin og invasjonen, det i seg selv at han er den eneste som IKKE fronter symbolet burde da tolkes i den andre retningen?

Bolshunov var den største russiske stjernen i det nylig avsluttede OL-er, så selvsagt vil regimet bruke han for alt det er verdt. Jeg tror ikke Bolshunov er i en posisjon der han kan takke nei til å stille opp om han får beskjed om å komme til en slik markering. Tror du han står fritt til å gjøre hva han egentlig synes er riktig?
Det at han stiller opp i seg selv er vel det største tegnet. Jeg tror han står fritt til å stille opp ja. Det var tross alt bare 9 stykker der. Hvorfor var f.eks. ikke stafettlaget som tok gull der? At han ikke viste Z-tegnet er det vel minst like logisk å tenke at skyldes at han har et ønske om å kunne konkurrere internasjonalt igjen. Og da vil jo en slik handling være direkte selvmord om han noen gang vil det. Nå tror jeg for så vidt det at han var der i seg selv setter en endelig stopper for at han noen gang blir å se i internasjonal konkurranse igjen, men å stille opp med Z-tegnet hadde nok gjort at det gikk fra 5 % til 0 % sjanse.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Som jeg skrev, Bolshunov var DEN største russiske stjernen i OL. Det var ikke Chervotkin, Spitsov eller Ustiugov. Det hadde sannsynligvis vært ett prestisjenederlag for Putin dersom vi hadde fått muligheten til å spørre «hvorfor er ikke Bolshunov her?». Enn så lenge er det fortsatt kun tolkninger hit eller dit som kan gjøres.

Men du mener altså at dersom russerne får lov til å konkurrere igjen, så skal likevel ikke Bolshunov få lov dersom han har visse politiske ideer?
Jeg tror ikke det finnes noen regler i internasjonal idrett som gjør at vi kan bestemme hvem Russland skal få lov til å sende eller ikke, basert på politikk (og ikke doping f.eks), men du kan gjerne henvise meg til det.

lund

Legg inn av lund »

Akkurat det vil enkelt løse seg selv. Tviler på at utøvere fra andre land noen gang vil ønske å se ham i løypen igjen. Det er bare å gå sammen og nekte å konkurrere hvis han får konkurrere, og voila FIS får et ikke spesielt vanskelig valg. Ikke så komplisert som man skulle tro.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

lund skrev: fre mar 18, 2022 6:18 pm Akkurat det vil enkelt løse seg selv. Tviler på at utøvere fra andre land noen gang vil ønske å se ham i løypen igjen. Det er bare å gå sammen og nekte å konkurrere hvis han får konkurrere, og voila FIS får et ikke spesielt vanskelig valg. Ikke så komplisert som man skulle tro.
Så du oppfordrer altså til politisk diskriminering i idretten? Det er interessant og åpner mange muligheter.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

george_hincapie skrev: fre mar 18, 2022 6:13 pm Jeg tror ikke det finnes noen regler i internasjonal idrett som gjør at vi kan bestemme hvem Russland skal få lov til å sende eller ikke, basert på politikk (og ikke doping f.eks), men du kan gjerne henvise meg til det.
Selvsagt kan vi ikke bestemme hvem Russland ønsker å sende, men publikum i hele Europa og USA vil bli rasende bare av synet av Putins kaptein. Men det er sikket ikke et problem. Den forferdelige diktatoren vil sitte ved makten til han dør eller starter 3.verdenskrig. Så russiske idrettsutøvere kommer vi ikke til å se noe til.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Iseran2770 skrev: fre mar 18, 2022 5:10 pm Bolsjonov stilte opp på Putins Hitler-møte i går med Z på brystet for å hylle Putins folkemord i Ukraina.
Nå tror jeg kanskje ikke det var en hyllest av "folkemordet i Ukraina" som var Bolshunovs primære ærend. Men skal han ha håp om å få drive idretten sin igjen må han nok begrense protestene så mye som mulig.

lund

Legg inn av lund »

anbessa skrev: fre mar 18, 2022 6:35 pm
Iseran2770 skrev: fre mar 18, 2022 5:10 pm Bolsjonov stilte opp på Putins Hitler-møte i går med Z på brystet for å hylle Putins folkemord i Ukraina.
Nå tror jeg kanskje ikke det var en hyllest av "folkemordet i Ukraina" som var Bolshunovs primære ærend. Men skal han ha håp om å få drive idretten sin igjen må han nok begrense protestene så mye som mulig.
Den kan han nok bedrive når som helst. Bare ikke i særlig stor grad utenfor Russland mest sannsynlig.

lund

Legg inn av lund »

george_hincapie skrev: fre mar 18, 2022 6:26 pm
lund skrev: fre mar 18, 2022 6:18 pm Akkurat det vil enkelt løse seg selv. Tviler på at utøvere fra andre land noen gang vil ønske å se ham i løypen igjen. Det er bare å gå sammen og nekte å konkurrere hvis han får konkurrere, og voila FIS får et ikke spesielt vanskelig valg. Ikke så komplisert som man skulle tro.
Så du oppfordrer altså til politisk diskriminering i idretten? Det er interessant og åpner mange muligheter.
Jeg oppfordrer til en viss moral i idretten, noe som egentlig bare skulle mangle. At idrett og politikk to helt separate ting er selvsagt bare noe forbanna fjas som korrupte organisasjoner som f.eks. FIFA har tjent stort på.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Iseran2770 skrev: fre mar 18, 2022 6:31 pm Den forferdelige diktatoren vil sitte ved makten til han dør
Vi får krysse fingrene for at det ikke blir så lenge til.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

lund skrev: fre mar 18, 2022 6:39 pm
george_hincapie skrev: fre mar 18, 2022 6:26 pm
lund skrev: fre mar 18, 2022 6:18 pm Akkurat det vil enkelt løse seg selv. Tviler på at utøvere fra andre land noen gang vil ønske å se ham i løypen igjen. Det er bare å gå sammen og nekte å konkurrere hvis han får konkurrere, og voila FIS får et ikke spesielt vanskelig valg. Ikke så komplisert som man skulle tro.
Så du oppfordrer altså til politisk diskriminering i idretten? Det er interessant og åpner mange muligheter.
Jeg oppfordrer til en viss moral i idretten, noe som egentlig bare skulle mangle. At idrett og politikk to helt separate ting er selvsagt bare noe forbanna fjas som korrupte organisasjoner som f.eks. FIFA har tjent stort på.
Det er dog en enorm forskjell på å stenge ute land som følge av politiske handlinger (som gjort med Russland nå), og å stenge ute enkeltutøvere for hvilket politisk syn de eventuelt har.

anbessa

Legg inn av anbessa »

lund skrev: fre mar 18, 2022 6:37 pm Den kan han nok bedrive når som helst. Bare ikke i særlig stor grad utenfor Russland mest sannsynlig.
Joda, han kan sikkert gå skiturer i skog og mark. Men har de facto yrkesforbud. Trist for en allerede liten idrett at man skal utestenge en av de største nasjonene.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

george_hincapie skrev: fre mar 18, 2022 6:13 pm Men du mener altså at dersom russerne får lov til å konkurrere igjen, så skal likevel ikke Bolshunov få lov dersom han har visse politiske ideer?
Jeg tror ikke det finnes noen regler i internasjonal idrett som gjør at vi kan bestemme hvem Russland skal få lov til å sende eller ikke, basert på politikk (og ikke doping f.eks), men du kan gjerne henvise meg til det.
Jeg tror punkt 3.5 i FIS Universal Code of Ethics kan brukes for å utestenge enkeltutøvere basert på uttalte politiske meninger. Jeg tviler på at Bolshunov har gjort nok for å utestenges etter den paragrafen, men om han hadde stilt opp med Z'en (eller et hakekors) på jakka vil jeg tro han hadde vært farlig nær en personlig utestengelse.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

anbessa skrev: fre mar 18, 2022 6:46 pm Trist for en allerede liten idrett at man skal utestenge en av de største nasjonene.
Det aller tristeste av alt er at denne store nasjonen oppfører seg på en slik måte at denne utestengelsen blir helt naturlig!

Om ikke annet så lot FIS være å erstatte WC-finalen i Tyumen slik at Nepryaeva vant den store kula. Så Russland fikk seg dermed en siste tittel på ganske så ubestemt tid!

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Må si at Bolshunov ser nokså ukomfortabel ut på de opptakene jeg har sett. Han og en av kvinnene virker å være de eneste som ikke synger nasjonalhymnen, og mens sidemannen pludrer lystig ser Bolshunov alvorstynget ut. Får holde døren litt på gløtt for at han ikke er en usympatisk drittsekk på linje med Petukhov.

Brukeravatar
Team Ingebrigtsen
Innlegg: 1081
Sted: Kongsberg

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

lund skrev: fre mar 18, 2022 5:57 pm Det at han stiller opp i seg selv er vel det største tegnet. Jeg tror han står fritt til å stille opp ja. Det var tross alt bare 9 stykker der. Hvorfor var f.eks. ikke stafettlaget som tok gull der? At han ikke viste Z-tegnet er det vel minst like logisk å tenke at skyldes at han har et ønske om å kunne konkurrere internasjonalt igjen. Og da vil jo en slik handling være direkte selvmord om han noen gang vil det. Nå tror jeg for så vidt det at han var der i seg selv setter en endelig stopper for at han noen gang blir å se i internasjonal konkurranse igjen, men å stille opp med Z-tegnet hadde nok gjort at det gikk fra 5 % til 0 % sjanse.
Det er mye med logikken og resonnementet ditt som ikke stemmer.

Hvis man sier
A - Russland har et forferdelig regime som dreper og fengsler politiske motstandere og går til krig mot andre land i ren Adolf-stil.

Så kan man ikke si:
B - Det er hårreisende at folk ikke bare velger å si i mot regimet, det er jo ikke verre enn som så.

Har man først sagt at Russland har et forferdelig styre hvor politiske motstandere blir borte, drept eller får helt useriøse lange fengselsstraffer, så kan du ikke sette Bolsj i en norsk kontekst like etter. Du får faktisk sette han i den reelle konteksten, at han bor i et land hvor alle som viser synlig motstand mot krigen blir sett på som forrædere, som fluer som skal elimineres. Det er faktisk det den syke lederen av dette landet nettopp har sagt.

Å sitte i sofakroken i Norge, å kritisere russere som ikke tør å stå opp mot denne galningen er en enkel øvelse. Å være i Russland og skulle gjøre det samme, er en helt annen øvelse.

dorian

Legg inn av dorian »

Team Ingebrigtsen skrev: lør mar 19, 2022 7:56 am Har man først sagt at Russland har et forferdelig styre hvor politiske motstandere blir borte, drept eller får helt useriøse lange fengselsstraffer, så kan du ikke sette Bolsj i en norsk kontekst like etter. Du får faktisk sette han i den reelle konteksten, at han bor i et land hvor alle som viser synlig motstand mot krigen blir sett på som forrædere, som fluer som skal elimineres. Det er faktisk det den syke lederen av dette landet nettopp har sagt.

Å sitte i sofakroken i Norge, å kritisere russere som ikke tør å stå opp mot denne galningen er en enkel øvelse. Å være i Russland og skulle gjøre det samme, er en helt annen øvelse.
Man skal heller ikke glemme hvor massiv propagandaen er i Russland. Om Bolsjunov ikke tror på den offisielle versjonen, så tilhører han en liten minoritet. Informasjonen man får i Russland er så ekstremt kontrollert at de fleste ikke aner hva som faktisk foregår i Ukraina.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

dorian skrev: lør mar 19, 2022 9:26 am
Man skal heller ikke glemme hvor massiv propagandaen er i Russland. Om Bolsjunov ikke tror på den offisielle versjonen, så tilhører han en liten minoritet. Informasjonen man får i Russland er så ekstremt kontrollert at de fleste ikke aner hva som faktisk foregår i Ukraina.
Han forstår nok veldig godt hva signalet å stille på dette Hitler-aktige arrangementet er, akkurat som han forsto hva han gjorde når han postet innlegg iført CCCP drakt. Russere, spesielt de som kjenner godt til verden utenfor er fullstendig klar over bullshiten til myndighetene. Jeg har forståelse for at dem ikke aktivt går ut mot egne myndigheter, men det er noe helt annet når man er med i propagandaaktiviteter. Det må de ta ansvar for.

Uansett ser man hvor sentral idrett er i Putin sitt propaganda-opplegg og viser at de som gikk for å kaste Russland ut av idrettsarrangementer gjorde rett.

dorian

Legg inn av dorian »

GoingKronos skrev: lør mar 19, 2022 9:38 am Russere, spesielt de som kjenner godt til verden utenfor er fullstendig klar over bullshiten til myndighetene.
Det er et veldig lite mindretall, dessverre. Kontrollen av informasjon har blitt mer og mer ekstrem de siste årene.

lund

Legg inn av lund »

GoingKronos skrev: lør mar 19, 2022 9:38 am
dorian skrev: lør mar 19, 2022 9:26 am
Man skal heller ikke glemme hvor massiv propagandaen er i Russland. Om Bolsjunov ikke tror på den offisielle versjonen, så tilhører han en liten minoritet. Informasjonen man får i Russland er så ekstremt kontrollert at de fleste ikke aner hva som faktisk foregår i Ukraina.
Han forstår nok veldig godt hva signalet å stille på dette Hitler-aktige arrangementet er, akkurat som han forsto hva han gjorde når han postet innlegg iført CCCP drakt. Russere, spesielt de som kjenner godt til verden utenfor er fullstendig klar over bullshiten til myndighetene. Jeg har forståelse for at dem ikke aktivt går ut mot egne myndigheter, men det er noe helt annet når man er med i propagandaaktiviteter. Det må de ta ansvar for.

Uansett ser man hvor sentral idrett er i Putin sitt propaganda-opplegg og viser at de som gikk for å kaste Russland ut av idrettsarrangementer gjorde rett.
Fasit. Enkelt og greit og ferdig snakka.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

dorian skrev: lør mar 19, 2022 10:13 am
GoingKronos skrev: lør mar 19, 2022 9:38 am Russere, spesielt de som kjenner godt til verden utenfor er fullstendig klar over bullshiten til myndighetene.
Det er et veldig lite mindretall, dessverre. Kontrollen av informasjon har blitt mer og mer ekstrem de siste årene.
Nei, det er sannsynligvis et ganske stort flertall av de som er under 40 som har tilgang på vestlig informasjon (særlig i de befolkningsrike områdene). Så betyr det ikke at alle tror på den informasjonen, eller at det uansett er en dealbreaker - nasjonalismen er utrolig sterk også blant mange unge russere, de drømmer om Stor-Russland. Så får man jo håpe at romantiseringen av krig blir knust når de ser lidelsen både blant russiske soldater og ukrainsk sivilbefolkning, samt at egen velstand går ned. Men menneskers vilje til å bryte med sin tidlige overbevisning er liten, og som vi har sett under corona så har folk dødt samtidig som de har benektet virusets eksistens og farlighet.

dorian

Legg inn av dorian »

GoingKronos skrev: lør mar 19, 2022 10:36 am Nei, det er sannsynligvis et ganske stort flertall av de som er under 40 som har tilgang på vestlig informasjon (særlig i de befolkningsrike områdene).
Nei, det stemmer rett og slett ikke. De med bra engelskkunnskaper, og med mulighet til å sette opp VPN kan såklart få tak i informasjon.
Uansett, for ikke å spore av tråden helt, så snakker vi tross alt om toppidrettsutøvere her, og forventningene til hvor mye innsikt de har i dette er ikke særlig høye hos meg i alle fall.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

dorian skrev: lør mar 19, 2022 10:48 am
GoingKronos skrev: lør mar 19, 2022 10:36 am Nei, det er sannsynligvis et ganske stort flertall av de som er under 40 som har tilgang på vestlig informasjon (særlig i de befolkningsrike områdene).
Nei, det stemmer rett og slett ikke. De med bra engelskkunnskaper, og med mulighet til å sette opp VPN kan såklart få tak i informasjon.
Frem til 4.mars så var sosiale medier åpne, og selv for de som ikke kan annet enn russisk så er det ikke vanskelig å få oversatt tekst. Det er noen som nærmest fremstiller Russland som Nord-Korea, men Russland har vært et ganske åpent samfunn der det har vært ganske uproblematisk å få tak i informasjon og reise ut og inn av landet.

Idrettsutøvere som i store perioder av året i vesten vet selvsagt veldig godt hva som skjer, og idrettsutøvere er ikke dummere i hode enn andre folk selv om du later til å tro det.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»