FFP, PL og City

Svar
Wellé

Re: FFP, PL og City

Legg inn av Wellé »

TrueBlue81 skrev: fre jan 14, 2022 3:01 pm
Wellé skrev: fre jan 14, 2022 9:49 am
Hvordan forsvarer du det ovenfor deg selv å holde med et lag hvor eierne utelukkende benytter laget for å sportsvaske sitt eget land? Man ser jo f.eks også hvordan et veldig sammenlignbart land som Qatar har forberedt seg til VM, og hvor tusenvis av immigrantarbeidere har dødd. Det er ingen tvil om at suksessen deres i 99% grad er bygget på bakgrunn av eksterne midler fra et land som er villig til å gjøre akkurat det samme.
Ja hva skal en si.. En må prøve å ikke blande fotballaget en alltid har vært så begeistret for og hva som ligger bak/over. Det er ikke så veldig lett å forklare dette. Jeg har ikke tatt "avstand" i den grad fra laget mitt på grunn av eierne. Det har jeg heller ingen problemer med å innrømme. Men så har jeg og vært ærlig på at interessen har gradvis forsvunnet mer og mer. Utviklinga innenfor fotball/idrett har gjort meg litt mettet. Det har lenge vært en usunn utvikling innenfor fotballen. Og City har absolutt vært med på denne galskapen. Men jeg har aldri sluttet å heie på fotballaget Manchester City. Men jeg bruker ingen penger på klubben. Og jeg ser egentlig lite kamper, vertfall sammenlignet med 1995 til dømes. Bruker lite penger generelt på fotballen, utenom Breddefotballen da.
Fair enough. Før så har jeg tidligere sagt at jeg aldri kunne ha holdt med et lag med den typen eier, men er neimen ikke sikker på om det er sant. Jeg elsker klubben, ikke eieren, og lurer på hva faen jeg skulle brukt all tiden jeg bruker på Arsenal hvis jeg plutselig skulle gått Cold turkey på det. Dama hadde sikkert vært veldig happy tho.

Jeg har også fått mer forståelse for hvorfor det ikke er så "urettferdig" med eksterne midler som det jeg har tenkt før. De tradisjonelle toppklubbene traff på når man skulle være best, begynte å tjene seg søkkrike og trakk opp stigen etter seg slik at ikke andre klubber skulle kunne utfordre dem. For at andre klubber skulle ha en reell sjanse så måtte eiere komme med eksterne midler for å kunne utfordre spesielt Man Utd og Arsenal, men også til en viss grad Liverpool. Man kan definitivt argumentere for at det burde vært bedre regulert hvordan klubbene kan bruke penger etter at de har etablert seg som en toppklubb, men det er selvølgelig et ekstremt vanskelig tema, og det er nok også liten interesse for det blant FA, FIFA og UEFA.

Det mest rettferdige hadde kanskje vært lønnstak, men det tror jeg egentlig ingen fans av tradisjonelle toppklubber ønsker. For det første så betyr det at overskudd går rett i lommen på eiere istedenfor spillerne. I tillegg så er det mye mer truende for våres hegemoni enn en og annen rikmannsklubb.

TrueBlue81
Innlegg: 605

Legg inn av TrueBlue81 »

MentalM skrev: fre jan 14, 2022 9:49 am
FFP trenger også en overhaling. Pdd er den der for å hindre de 14 andre lagene i å nærme seg greedy 6. For de var tross alt så heldige å være i toppen da pengene og globaliseringen for virkelig kom inn i fotballen. De andre har jo ikke mulighet til å investere for å få opp inntektene og man blir holdt nede.

For å løse det må det være lønnstak og max spend, men det skjer vel neppe. for da vil greedy six sin posisjon bli truet.

Forøvrig helt uakseptabelt hvor lett de lagene kom seg unna ESL, at de slapp unna poengstraff er ekkelt
FFP er dødt det. Det har lenge fungert sånn at det er topplaga i dem store ligaene som styrer denne "bedriften" Er man langt bak nå, så vil en aldri klare å komme seg inn blant dem store, uten å få inn mye penger. Det gjør til at ting blir kjedelig etter mitt syn. Tidligere var det ferre lag i toppen. Disse som var i toppen rundt oppstart av PL og CL fikk en enorm konkurransefordel.

Jeg liker modellen i Tyskland, men det vil aldri skje i England.

ESL viste vel klart å tydelig hvordan laga er. For City sin del så var det ikke et must. Dei har penger til å ligge der dem ligger. For enkelte andre "storklubber" så var dette en ny vei til rikdom. Og den tok dei frem begge hendene og ville være med på.

MentalM

Legg inn av MentalM »

TrueBlue81 skrev: fre jan 14, 2022 3:09 pm FFP er dødt det. Det har lenge fungert sånn at det er topplaga i dem store ligaene som styrer denne "bedriften" Er man langt bak nå, så vil en aldri klare å komme seg inn blant dem store, uten å få inn mye penger. Det gjør til at ting blir kjedelig etter mitt syn. Tidligere var det ferre lag i toppen. Disse som var i toppen rundt oppstart av PL og CL fikk en enorm konkurransefordel.

Jeg liker modellen i Tyskland, men det vil aldri skje i England.

ESL viste vel klart å tydelig hvordan laga er. For City sin del så var det ikke et must. Dei har penger til å ligge der dem ligger. For enkelte andre "storklubber" så var dette en ny vei til rikdom. Og den tok dei frem begge hendene og ville være med på.
Det finnes en haug av lag som VIL bruke penger, men de får ikke lov pga FFP.

TrueBlue81
Innlegg: 605

Legg inn av TrueBlue81 »

MentalM skrev: fre jan 14, 2022 3:13 pm
Det finnes en haug av lag som VIL bruke penger, men de får ikke lov pga FFP.
Ja en kan vel bare bruke vist mye ut i fra hva som kommer inn. Det er vel over en viss periode, så Newcastle som har brukt lite siste åra, kan vel spy ut litt nå uten å få problem med FFP viss jeg har forstått rett

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

TrueBlue81 skrev: fre jan 14, 2022 3:01 pm
Wellé skrev: fre jan 14, 2022 9:49 am
Hvordan forsvarer du det ovenfor deg selv å holde med et lag hvor eierne utelukkende benytter laget for å sportsvaske sitt eget land? Man ser jo f.eks også hvordan et veldig sammenlignbart land som Qatar har forberedt seg til VM, og hvor tusenvis av immigrantarbeidere har dødd. Det er ingen tvil om at suksessen deres i 99% grad er bygget på bakgrunn av eksterne midler fra et land som er villig til å gjøre akkurat det samme.
Ja hva skal en si.. En må prøve å ikke blande fotballaget en alltid har vært så begeistret for og hva som ligger bak/over. Det er ikke så veldig lett å forklare dette. Jeg har ikke tatt "avstand" i den grad fra laget mitt på grunn av eierne. Det har jeg heller ingen problemer med å innrømme. Men så har jeg og vært ærlig på at interessen har gradvis forsvunnet mer og mer. Utviklinga innenfor fotball/idrett har gjort meg litt mettet. Det har lenge vært en usunn utvikling innenfor fotballen. Og City har absolutt vært med på denne galskapen. Men jeg har aldri sluttet å heie på fotballaget Manchester City. Men jeg bruker ingen penger på klubben. Og jeg ser egentlig lite kamper, vertfall sammenlignet med 1995 til dømes. Bruker lite penger generelt på fotballen, utenom Breddefotballen da.
Men å hovere, feire og spille offer er aktiviteter som har tatt seg voldsomt opp da. Det skal sies. Så ikke alt har dabbet av pga eierne.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Synes det er er noen her inne som kunne lært seg folkeskikk i hvordan å holde et godt debattklima.

Er da ikke city fans sin skyld de har fått eierne de har?

TrueBlue81
Innlegg: 605

Legg inn av TrueBlue81 »

markantovertak skrev: fre jan 14, 2022 4:24 pm
Men å hovere, feire og spille offer er aktiviteter som har tatt seg voldsomt opp da. Det skal sies. Så ikke alt har dabbet av pga eierne.
Hovere og feire er vel ganske vanlig supporterkultur. Eller er det kun i Liverpool klanen dette er "lovlig"? Virker av og til sånn.

Offer er jo et ord du bruker ofte. Pass på at du ikke blander det for mye og bruker det rett.

Takk for bidrag, kom gjerne med flere.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

MentalM skrev: fre jan 14, 2022 4:36 pm Synes det er er noen her inne som kunne lært seg folkeskikk i hvordan å holde et godt debattklima.

Er da ikke city fans sin skyld de har fått eierne de har?
Nei, det står kun til rette for sin egen oppførsel.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

TrueBlue81 skrev: fre jan 14, 2022 5:13 pm
markantovertak skrev: fre jan 14, 2022 4:24 pm
Men å hovere, feire og spille offer er aktiviteter som har tatt seg voldsomt opp da. Det skal sies. Så ikke alt har dabbet av pga eierne.
Hovere og feire er vel ganske vanlig supporterkultur. Eller er det kun i Liverpool klanen dette er "lovlig"? Virker av og til sånn.

Offer er jo et ord du bruker ofte. Pass på at du ikke blander det for mye og bruker det rett.

Takk for bidrag, kom gjerne med flere.
Om man føler eierne av klubben ødelegger gleden med fotball ville nok de fleste tonet ned feiringen og hoveringen. Ikke gasset på, som deg.

TrueBlue81
Innlegg: 605

Legg inn av TrueBlue81 »

markantovertak skrev: fre jan 14, 2022 5:39 pm
TrueBlue81 skrev: fre jan 14, 2022 5:13 pm
markantovertak skrev: fre jan 14, 2022 4:24 pm
Men å hovere, feire og spille offer er aktiviteter som har tatt seg voldsomt opp da. Det skal sies. Så ikke alt har dabbet av pga eierne.
Hovere og feire er vel ganske vanlig supporterkultur. Eller er det kun i Liverpool klanen dette er "lovlig"? Virker av og til sånn.

Offer er jo et ord du bruker ofte. Pass på at du ikke blander det for mye og bruker det rett.

Takk for bidrag, kom gjerne med flere.
Om man føler eierne av klubben ødelegger gleden med fotball ville nok de fleste tonet ned feiringen og hoveringen. Ikke gasset på, som deg.
Du må ikke grine i hvert innlegg minus. Du kan lese alt, og prøve en gang til. Gasse på? 2 debattanter som sutrer når jeg skriver. Det er jo en viss glede med det og inniblant.

Saliph

Legg inn av Saliph »



An Off The Pitch investigation has revealed another company, seemingly with no staff, no active products, barely any assets and whose operating company is registered to a mailbox in London, is a longstanding official partner to Manchester City.

It follows the cancellation last month by City of a partnership with a company called 3Key, after allegations were raised over the legitimacy of the cryptocurrency firm’s operations.

City’s commercial dealings have long come under scrutiny by governing bodies, with City fined €10 million by UEFA in 2020 for failing to cooperate with its Club Financial Control Body.

Wega, which is the name of the company, first signed as City’s “Club’s Official Acoustic Contactless Secured Card Payment partner” in 2015 and extended the deal four years later.

It has been involved in marketing activations with City in the past, but currently offers no products.

The company has also been active in Qatar, where it launched the “eSports World Cup” to run in parallel with this year’s football finals with a purported $15 million prize pot, although detail for the tournament has never materialised and World Cup officials claim no knowledge of it.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Hele artikkelen:
https://offthepitch.com/a/exclusive-ano ... ng-run-out

Earlier this month City ended its partnership with its “official regional partner in decentralised finance trading analysis”, cryptocurrency start-up company, 3Key, after journalists revealed it to have no digital footprint and that its purported officers may not even exist.

Hater når det der skjer :D

Klaumb

Legg inn av Klaumb »

Saliph skrev: fre jan 28, 2022 3:37 pm

An Off The Pitch investigation has revealed another company, seemingly with no staff, no active products, barely any assets and whose operating company is registered to a mailbox in London, is a longstanding official partner to Manchester City.

It follows the cancellation last month by City of a partnership with a company called 3Key, after allegations were raised over the legitimacy of the cryptocurrency firm’s operations.

City’s commercial dealings have long come under scrutiny by governing bodies, with City fined €10 million by UEFA in 2020 for failing to cooperate with its Club Financial Control Body.

Wega, which is the name of the company, first signed as City’s “Club’s Official Acoustic Contactless Secured Card Payment partner” in 2015 and extended the deal four years later.

It has been involved in marketing activations with City in the past, but currently offers no products.

The company has also been active in Qatar, where it launched the “eSports World Cup” to run in parallel with this year’s football finals with a purported $15 million prize pot, although detail for the tournament has never materialised and World Cup officials claim no knowledge of it.
Kreativiteten er det ikke mangel på, og dessverre enda et bevis på hvorfor FFP er bortkastet. FFP reglene har faktisk bare hemmet klubber som har forsøkt å tilpasse seg de og forsterket fordelen av å omgå de. Så lenge det finnes advokater i verden kommer Man City uansett til å få til å pumpe penger inn i klubben en eller annen vei, så kan like gjerne bare la eierne gjøre det direkte.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

Legg til kreativiteten rundt Puma-avtalen de har. De har fått til en avtale hvor Puma sponser alle klubbene i City Football Group, men hvor hele avtalesummen blir ført inn i regnskapet til Man City.

fazz

Legg inn av fazz »

Knaxern skrev: fre jan 28, 2022 3:55 pm Legg til kreativiteten rundt Puma-avtalen de har. De har fått til en avtale hvor Puma sponser alle klubbene i City Football Group, men hvor hele avtalesummen blir ført inn i regnskapet til Man City.
Her er det viktig å huske på at Pep og klubben skal ha all den kred de fortjener for å ha bygget opp klubben til det den er i dag med de svært begrensede ressursene de hatt tilgjengelig. Kudos!

Mephisto

Legg inn av Mephisto »

fazz skrev: fre jan 28, 2022 4:34 pm
Knaxern skrev: fre jan 28, 2022 3:55 pm Legg til kreativiteten rundt Puma-avtalen de har. De har fått til en avtale hvor Puma sponser alle klubbene i City Football Group, men hvor hele avtalesummen blir ført inn i regnskapet til Man City.
Her er det viktig å huske på at Pep og klubben skal ha all den kred de fortjener for å ha bygget opp klubben til det den er i dag med de svært begrensede ressursene de hatt tilgjengelig. Kudos!
Har ikke hørt om et eneste menneske som har hevdet det. Men det har kanskje du? Kudos, i tilfelle!

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

Klaumb skrev: fre jan 28, 2022 3:48 pm
Saliph skrev: fre jan 28, 2022 3:37 pm

An Off The Pitch investigation has revealed another company, seemingly with no staff, no active products, barely any assets and whose operating company is registered to a mailbox in London, is a longstanding official partner to Manchester City.

It follows the cancellation last month by City of a partnership with a company called 3Key, after allegations were raised over the legitimacy of the cryptocurrency firm’s operations.

City’s commercial dealings have long come under scrutiny by governing bodies, with City fined €10 million by UEFA in 2020 for failing to cooperate with its Club Financial Control Body.

Wega, which is the name of the company, first signed as City’s “Club’s Official Acoustic Contactless Secured Card Payment partner” in 2015 and extended the deal four years later.

It has been involved in marketing activations with City in the past, but currently offers no products.

The company has also been active in Qatar, where it launched the “eSports World Cup” to run in parallel with this year’s football finals with a purported $15 million prize pot, although detail for the tournament has never materialised and World Cup officials claim no knowledge of it.
Kreativiteten er det ikke mangel på, og dessverre enda et bevis på hvorfor FFP er bortkastet. FFP reglene har faktisk bare hemmet klubber som har forsøkt å tilpasse seg de og forsterket fordelen av å omgå de. Så lenge det finnes advokater i verden kommer Man City uansett til å få til å pumpe penger inn i klubben en eller annen vei, så kan like gjerne bare la eierne gjøre det direkte.
Det er slik det er. Klubbene som forsøker å følge FFP blir ekstra skadelidende når klubber med eiere uten skrupler bare kjører på.

BVB1909

Legg inn av BVB1909 »

MentalM skrev: fre jan 14, 2022 4:36 pm Synes det er er noen her inne som kunne lært seg folkeskikk i hvordan å holde et godt debattklima.

Er da ikke city fans sin skyld de har fått eierne de har?
Sist jeg sjekket står man fritt til å være fan av hvilke klubber man vil - eller ikke være fan i dette tilfellet. Velger man å fortsatt være fan av en noe så ødeleggende som City er det på sin plass at man får høre det. Fotball betyr mye for mange. Med "klubber" som City (med flere) forsvinner hele hensikten med idretten. Det er ikke rart at folk blir forbanna. Det som er rart er at det er så mange som finner seg i det som det faktisk er.

Saliph

Legg inn av Saliph »

https://theathletic.com/3120837/2022/02 ... le-united/

Lang artikkel, om City, Newcastle og FFP.

TheOpiate

Legg inn av TheOpiate »

Vurderer nesten abonnement for å få lest den

SagaNoren
Innlegg: 433

Legg inn av SagaNoren »

TheOpiate skrev: fre feb 18, 2022 5:20 pm Vurderer nesten abonnement for å få lest den
Eg og. Desse pleier å treffe spikaren

MentalM

Legg inn av MentalM »

SagaNoren skrev: fre feb 18, 2022 5:54 pm
TheOpiate skrev: fre feb 18, 2022 5:20 pm Vurderer nesten abonnement for å få lest den
Eg og. Desse pleier å treffe spikaren
TheOpiate skrev: fre feb 18, 2022 5:20 pm Vurderer nesten abonnement for å få lest den
Se PM

tbb
Innlegg: 3376

Legg inn av tbb »

Man får en skikkelig «whats the point»-følelse av den der artikkelen.

SagaNoren
Innlegg: 433

Legg inn av SagaNoren »

MentalM skrev: fre feb 18, 2022 6:35 pm
SagaNoren skrev: fre feb 18, 2022 5:54 pm
TheOpiate skrev: fre feb 18, 2022 5:20 pm Vurderer nesten abonnement for å få lest den
Eg og. Desse pleier å treffe spikaren
TheOpiate skrev: fre feb 18, 2022 5:20 pm Vurderer nesten abonnement for å få lest den
Se PM
Tusen takk MentalM ;)

TheOpiate

Legg inn av TheOpiate »

MentalM skrev: fre feb 18, 2022 6:35 pm
Se PM
Glimrende!

Takker og bukker :D

Knaxern

Legg inn av Knaxern »



😂😂😂

Null sympati med Zinchenko og Pep. To personer tilknyttet en klubb med bestialske mordere helt frivillig. Sympati for folket i Ukraina, ikke Zinchenko og Pep.
Sist redigert av Knaxern den fre feb 25, 2022 10:58 pm, redigert 1 gang totalt.

WaltonBR

Legg inn av WaltonBR »

For en gjeng med hyklere Pep og Zinchenko. Kjøpt og betalt av verstinger på lik linje med russerne.

SagaNoren
Innlegg: 433

Legg inn av SagaNoren »

Krig er felt uansett. Denne konstante vinklinga til enkelte Liverpool fans er skremmende. Godt mogleg dykk igjen irriterer på dykk City fansen på dette, men denne type innlegg seier veldig mykje om ein person og dykk er jo ikkje eit snev betre enn det evt Pep og Zinchenko er. Må dykk ikkje synke så lavt kvar gang dykk får ein moglegheit

SagaNoren
Innlegg: 433

Legg inn av SagaNoren »

Vel nå er ikkje eg United fan, men når voksne mennesker skal bruke sitater som omhandler krig og elendigheit for å fremme billige poeng, ja da har man misforstått ein god del. Korke flaska er sikkert ikkje dumt.

KTBFFH

Legg inn av KTBFFH »

SagaNoren skrev: lør feb 26, 2022 12:26 am Vel nå er ikkje eg United fan, men når voksne mennesker skal bruke sitater som omhandler krig og elendigheit for å fremme billige poeng, ja da har man misforstått ein god del. Korke flaska er sikkert ikkje dumt.
Spesielt Liverpool supportere i et nøtteskall. Konsentrer dere om folket i Ukraina. De som trenger hjelp, støtte og omtanke.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»