Diverse turneringer

Svar
PowersIave

Diverse turneringer

Legg inn av PowersIave »

Her kan vi diskutere turneringene som får litt mindre dekning enn de største turneringene. Enten det er med eller uten Carlsen.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Magnus spiller i disse dager i FIDE World Cup. Han er i 5 runde etter å ha slått ut blant andre Aryan Tari. I dag ble det remis med hvite brikker mot Esipenko, i morgen har Magnus sort og trenger minst remis for å sikre omspill.

pigg

Legg inn av pigg »

Jeg synes Carlsen har vært god sålangt i world cup. Han hadde en vinnende stilling i begge partiene mot Wojtaszek i runde 4, og i spesielt det siste partiet burde han så absolutt ha vunnet. Magnus hadde anskaffet seg over syv rating-poeng etter 4/4 i runde 2 og 3, men har pga. de siste tre remisene falt ned på +1,6, og er såvidt under 2850.

pigg

Legg inn av pigg »

Det er duket for omspill for Carlsen - Esipenko. Det skal spilles to hurtigsjakk-partier. Hvis det blir ingen sammenlagtvinner der, skal man ha to lynsjakk-partier. Er det ikke en vinner der heller, går man til armageddon.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

For oss som liker Hammer så kommenterer han hurtigsjakken på sin twich-kanal - på engelsk.

pigg

Legg inn av pigg »

GoingKronos skrev: tir jul 27, 2021 2:14 pm For oss som liker Hammer så kommenterer han hurtigsjakken på sin twich-kanal - på engelsk.
Jeg foretrekker Fressinet og van Wely som man kan høre på Twitch, YouTube og Chess24 sin egen side.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

pigg skrev: tir jul 27, 2021 2:03 pm Det er duket for omspill for Carlsen - Esipenko. Det skal spilles to hurtigsjakk-partier. Hvis det blir ingen sammenlagtvinner der, skal man ha to lynsjakk-partier. Er det ikke en vinner der heller, går man til armageddon.
Skal sies at den unge russeren har forsvart seg godt mot verdensmesteren og tar det helt til lyn, men nå får det være nok ;)

Ligger en viss spenning i om Carlsen kan bli Verdens, Rapid, Blitz og World-cup mester 8-)

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Går til armageddon dette, hm.

pigg

Legg inn av pigg »

Da blir det armageddon, ja! Noen som vet hvordan de bestemmer farge til spillerne?

EDIT: Det er ikke armageddon enda. Slike jeg forstår det skal det først være to blitz-partier 5 +3.

Partiene de har spilt i dag har vært to 25 +10, to 10 +10, og nå skal de spille to 5 +3. Deretter blir det armageddon hvis det fortsatt står likt.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

pigg skrev:EDIT: Det er ikke armageddon enda. Slike jeg forstår det skal det først være to blitz-partier 5 +3. Partiene de har spilt i dag har vært to 25 +10, to 10 +10, og nå skal de spille to 5 +3. Deretter blir det armageddon hvis det fortsatt står likt.
Ufattelig spennede dette, nå dro Carlsen i land en seier, men tør ikke avskrive russeren.

pigg

Legg inn av pigg »

Magnus tar første stikk i 5 +3-formatet, 1-0. Nå skal ha spille med svarte brikker.

pigg

Legg inn av pigg »

Fëanor skrev: tir jul 27, 2021 6:57 pmUfattelig spennede dette, nå dro Carlsen i land en seier, men tør ikke avskrive russeren.
Russeren er knallsterk. 19 år og #27 i verden i klassisk. Tror vi kommer til å se mye til ham i årene fremover.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

pigg skrev:Russeren er knallsterk. 19 år og #27 i verden i klassisk. Tror vi kommer til å se mye til ham i årene fremover.
Ja, han imponerer.
Status Esipenko: std 2716 - rapid 2628 - blitz 2595
Status Carlsen: std 2847 - rapid 2881 - blitz 2886

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Endelig spikern i kista! Kudos til Esipenko, Bacrot neste.

pigg

Legg inn av pigg »

Jada, mesterlig parti med svart der fra Magnus! Kudos til Esipenko for enorm motstand.

Jeg tror Magnus får det lettere mot Bacrot i kvartfinalen, men jeg kan selvsagt ta feil.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

pigg skrev: tir jul 27, 2021 7:01 pm Russeren er knallsterk. 19 år og #27 i verden i klassisk. Tror vi kommer til å se mye til ham i årene fremover.
Har til og med plusscore mot Magnus i klassisk. En seier og to remis.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Og der vant Carlsen. Var en stund jeg trodde han hadde ødelagt vinnersjansen men så ordnet det seg plutselig. :D

pigg

Legg inn av pigg »

Fëanor skrev: ons jul 28, 2021 5:51 pm Og der vant Carlsen. Var en stund jeg trodde han hadde ødelagt vinnersjansen men så ordnet det seg plutselig. :D
Han var lavt på tid og da blir det fort mye vanskeligere. 35... Rd8 var ikke lett å finne. Men siden Bacrot ikke er en datamaskin med 3400 i rating, så dukket det opp nye vinstmuligheter.

Flott parti av Magnus, men jeg synes han bruker vel mye tid.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

pigg skrev:Flott parti av Magnus, men jeg synes han bruker vel mye tid.
Han ble satt totalt ut av Bd2 i åpningen.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Ser ut som om Carlsen feier Bacrot av brettet i dag. Da møter han Duda i semi vil jeg tro.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

sertono skrev: tor jul 29, 2021 5:15 pm Ser ut som om Carlsen feier Bacrot av brettet i dag. Da møter han Duda i semi vil jeg tro.
Blir seier det her. Bacrot hadde en bortimot umulig oppgave, og etter kvalitetsofferet har det vært tapt.

pigg

Legg inn av pigg »

Karjakin tok seieren i første parti i 10 +10 matchen mot Shankland etter at begge vant hver sin i 25 +10-delen.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Ser Tv2 på play sender Champion Chess Tour, og med Magnus opptatt med å spille World Cup så er det Aryan Tari som er Norges håp. Han tapte først mot Adhiban fra India med svart, før han svarte fint å vant med hvit mot Van Foreest.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Tari sto til vinst mot Aronian med svart, men rotet det til og i tidsnøden så ble han lurt av sjakkgeniet. Men utrolig gøy at Tari gjør det så bra mot gode spillere, spilte også remis mot So.

pigg

Legg inn av pigg »

Gårsdagens første parti mellom Carlsen og Duda i semifinalen endte i remis. Et tett og jevnt parti hvor ingen gjorde feil - da ender det med poengdeling.

Det andre langsjakk-partiet starter 14:00.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Det var ukomfortabelt for Magnus men han holdt remis med sort mot Duda i dag. Omspill i morgen.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Snipp, snapp, snute for Magnus. Duda slo han i omspillet og sendte verdensmesteren vår ut i bronsefinale.

Wenckheim

Legg inn av Wenckheim »

Da utgjør Karjakin, Radjabov, Duda og enten Magnus eller Nepo halvparten av neste kandidatturnering. Ingen plasser deles ut etter rating. Foreløpig ingen amerikanere eller kinesere som har kvalifisert seg, altså.

De fire siste plassene deles ut i Grand Swiss (2) og Grand Prix (2).

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

PowersIave skrev: og sendte verdensmesteren vår ut i bronsefinale.
Som han vant greit og tok bronsen :)

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

sertono skrev: tor aug 05, 2021 7:10 pm
PowersIave skrev: og sendte verdensmesteren vår ut i bronsefinale.
Som han vant greit og tok bronsen :)
To glimrende partier. Partiet i går var fantastisk. Carlsen virker å være i ganske god form, men han har en del å gå på. Det ble i hvert fall noen ratingpoeng og han er soleklar verdensener, over 50 poeng foran Ding og Caruana.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sjakk»