Bør det bli 6 timers/30 timers uke?

Svar
Taururu

Re: Bør det bli 6 timers/30 timers uke?

Legg inn av Taururu »

GiPazzini_85 skrev: tir jul 27, 2021 8:50 am
newsflash skrev: søn jul 25, 2021 11:58 pm
Taururu skrev: søn jul 25, 2021 11:51 pm
Mye er vel løst på sikt om de får den lønna de fortjener ved at flere velger denne yrkesveien. Dette samme gjelder vel også barnehage og skole.
Nja, høyere lønn vil uten tvil øke disse yrkenes status og attraktivitet. Men det tar tid å utdanne folk, en sykepleier eller lærer trenger minst tre år. I tillegg må universitetene omstille seg for å faktisk kunne utdanne flere. Det vil med andre ord ta tid før lønn eventuelt løser dette.

Jeg jobber innen helse selv, og ser at det ville vært umulig å få til en turnus med 6 timer med dagens bemanning.
Du må nok bruke flere på å bli lærer enn sykepleier, ja. Veldig vanlig at lærere har 6-8 års høyere utdanning.
Allmenlærerutdanningen er vel 3-4 år

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Taururu skrev: tir jul 27, 2021 9:22 am
GiPazzini_85 skrev: tir jul 27, 2021 8:50 am
newsflash skrev: søn jul 25, 2021 11:58 pm

Nja, høyere lønn vil uten tvil øke disse yrkenes status og attraktivitet. Men det tar tid å utdanne folk, en sykepleier eller lærer trenger minst tre år. I tillegg må universitetene omstille seg for å faktisk kunne utdanne flere. Det vil med andre ord ta tid før lønn eventuelt løser dette.

Jeg jobber innen helse selv, og ser at det ville vært umulig å få til en turnus med 6 timer med dagens bemanning.
Du må nok bruke flere på å bli lærer enn sykepleier, ja. Veldig vanlig at lærere har 6-8 års høyere utdanning.
Allmenlærerutdanningen er vel 3-4 år
Fire år, men veldig mange lærere er adjunkt med opprykk, lektorer eller lektorer med opprykk. Og så er det selvsagt forskjell fra småskole og VGS.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

GiPazzini_85 skrev: tir jul 27, 2021 8:50 am Du må nok bruke flere på å bli lærer enn sykepleier, ja. Veldig vanlig at lærere har 6-8 års høyere utdanning.
Vel, temmelig vanlig at sykepleiere har tilleggsutdanning også.

Det er uansett ikke poenget. Poenget er at det tar lang tid å utdanne folk til å fylle de ekstra stillingene som trengs dersom en skal legge om til en 6 timers arbeidsdag.

espandis

Legg inn av espandis »

Vi får se om myndighetene vil komme til å trenge befolkningen til å jobbe *mer* etter Covid.

Føler at scenarioet med å jobbe mindre var mer reellt i de utopiske "end of history" før-covid dagene.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

PapaSmurf skrev: man jul 26, 2021 9:54 pm
Noen lever for jobben, jeg jobber for å leve.
Hør, hør!!

Jobbe gjør jeg for å finansiere privatlivet. Dersom jeg f.eks hadde vunnet i lotto så hadde jeg garantert disponert tiden annerledes.

Taururu

Legg inn av Taururu »

newsflash skrev: tir jul 27, 2021 9:46 am
GiPazzini_85 skrev: tir jul 27, 2021 8:50 am Du må nok bruke flere på å bli lærer enn sykepleier, ja. Veldig vanlig at lærere har 6-8 års høyere utdanning.
Vel, temmelig vanlig at sykepleiere har tilleggsutdanning også.

Det er uansett ikke poenget. Poenget er at det tar lang tid å utdanne folk til å fylle de ekstra stillingene som trengs dersom en skal legge om til en 6 timers arbeidsdag.
Samtidig er det f.eks. sykepleiere utenlands. I tiden etter Covid tror jeg vi kan se større arbeidsinnvandring til Norge enn det vi er forberedt på. Norge har tross alt et velsmurt oljefond som har bringt landet gjennom krisen og holdt oppe næringslivet og arbeidsplasser ganske så bra. Dette er ikke tilfellet alle andre steder. Det kan bety mye arbeidsinnvandring de neste årene.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Taururu skrev: tir jul 27, 2021 10:18 am
Samtidig er det f.eks. sykepleiere utenlands. I tiden etter Covid tror jeg vi kan se større arbeidsinnvandring til Norge enn det vi er forberedt på. Norge har tross alt et velsmurt oljefond som har bringt landet gjennom krisen og holdt oppe næringslivet og arbeidsplasser ganske så bra. Dette er ikke tilfellet alle andre steder. Det kan bety mye arbeidsinnvandring de neste årene.
Jeg tviler på at arbeidsinnvandring kan løse problemene med mangel på arbeidskraft innen kompetanseyrkene, rett og slett.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Taururu skrev: søn jul 25, 2021 10:38 pm Det kan virke som om dette begynner å nærme seg, da det er flere politiske partier som ymter frempå dette. Med økt robotisering gis det mindre behov for menneskelig arbeidskraft.

Dette vil gjøre at flere kommer inn i arbeidslivet.
Lettere å tilpasse arbeidslivet for delvis uføre
Gi mer fritid til folk uten alt for store lønnskutt.

Er det egentlig noen bakdeler?
Med tanke på at stadig mer blir automatisert og at man trenger mindre arbeidskraft så er det nok veien det bærer, er usikker på om alt er klart for det enda, men det blir nok fort veien det bærer i fremtiden.

Problemet er jo at det finnes sektorer og arbeidstyper hvor det ikke funker like bra som andre og kan slå ganske skjevt ut avhengig av hva man gjør.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Dagens samfunn krever individuell tilpassing og oppfølging. I alt fra saksbehandling (Nav, Skatt, lånekassen etc). "Ansett mange, wæææ" funker ikke som kompensasjon. Min generasjon må visst jobbe til vi er mid-70s. La oss helle jobbe til dagens pensjonsalder?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»