Bensinprisen

Svar
Corvus

Re: Bensinprisen

Legg inn av Corvus »

tomi skrev: tir mar 08, 2022 9:21 pm
Corvus skrev: tir mar 08, 2022 9:15 pm Selvsagt har vi et valg. Man må demonstrere og vise at dette ikke er akseptabelt. Sitter du hjemme og sutrer for deg selv så blir selvsagt ingenting gjort.
Hvordan demonstrerer du?
Har vært med i demonstrasjonstog mot strømprisene. Har også vært med og hengt opp bannere.

startelver

Legg inn av startelver »

KongOlav2 skrev: tir mar 08, 2022 9:01 pm
ehall skrev: tir mar 08, 2022 8:58 pm Der første er da ingen bedring. Før bestemte vi over Norge selv. Nå er det EU og FN som bestemmer for oss. Uforståelig for meg at det er bedre at vi ikke lengre er en selvstendig nasjon.

Det andre er fortsatt bare påstander. Utsatte grupper og minoriteter? Kommer an på hva slags bransje du jobber i om det har vært noen høyere reallønn. Jeg har ikke råd til mer enn jeg hadde for 30 år siden, jeg har bolig og forbruk som før. Eneste forskjellen er at jeg gjennom et langt liv har spart opp en boligformue, men det har ingenting med at ting er bedre.
Reallønna har økt massivt de siste 30 årene. Svært mange nordmenn har fått mye bedre råd.

Og ville man egentlig hatt det så veldig mye bedre om man ikke hadde noe befatning med EU? Du vil ha alle fordeler med samarbeid men ingen ulemper når ting ikke er til vår fordel. Det er ikke slik verden fungerer.
Jeg hadde det veldig godt på 90-tallet jeg, bra inntekt i forhold til prisnivået, riktignok litt høyere boligrenter, men vi hadde da råd til både ferieturer til Syden og kjøpe nye gadgets.
Forskjellen er at samfunnet i dag er blitt tøffere, spesielt på arbeidsmarkedet, med all den utenlandske arbeidskraften som er kommet inn.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

startelver skrev: tir mar 08, 2022 9:55 pm Jeg hadde det veldig godt på 90-tallet jeg, bra inntekt i forhold til prisnivået, riktignok litt høyere boligrenter, men vi hadde da råd til både ferieturer til Syden og kjøpe nye gadgets.
Forskjellen er at samfunnet i dag er blitt tøffere, spesielt på arbeidsmarkedet, med all den utenlandske arbeidskraften som er kommet inn.
Og likevel har svært mange i Norge det ganske og svært godt. Utenlandsk arbeidskraft tar forøvrig også i stor grad lavinntektsjobber i hotell og restaurant, landbruk, byggenæring og manuelle og enkle jobber i f.eks fiskeforedling. Det er ikke slik at disse tar masser av godt betalt jobber fra nordmenn.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

KongOlav2 skrev: tir mar 08, 2022 9:01 pm Reallønna har økt massivt de siste 30 årene. Svært mange nordmenn har fått mye bedre råd.
På 70 tallet hadde familien råd til at kona var hjemmeværende, på 90 tallet holdt det med at den ene jobbet litt. I dag må vel begge jobbe fullt. Om vi hadde hatt mye bedre råd ville det betydd at det var ingen problem at den ene ektefelle var hjemmeværende.

startelver

Legg inn av startelver »

KongOlav2 skrev: tir mar 08, 2022 10:04 pm
startelver skrev: tir mar 08, 2022 9:55 pm Jeg hadde det veldig godt på 90-tallet jeg, bra inntekt i forhold til prisnivået, riktignok litt høyere boligrenter, men vi hadde da råd til både ferieturer til Syden og kjøpe nye gadgets.
Forskjellen er at samfunnet i dag er blitt tøffere, spesielt på arbeidsmarkedet, med all den utenlandske arbeidskraften som er kommet inn.
Og likevel har svært mange i Norge det ganske og svært godt. Utenlandsk arbeidskraft tar forøvrig også i stor grad lavinntektsjobber i hotell og restaurant, landbruk, byggenæring og manuelle og enkle jobber i f.eks fiskeforedling. Det er ikke slik at disse tar masser av godt betalt jobber fra nordmenn.
Nei men de tar jobber fra meg, som NAV-klient og arbeidssøker har jeg opplevd det på kroppen. Det er selvsagt ikke levelig å overleve på NAV i disse krisetider. Alt de tilbyr er kursing og atter kursing, mens arbeidsgiverne foretrekker ofte utlendinger.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

ehall skrev: tir mar 08, 2022 10:05 pm På 70 tallet hadde familien råd til at kona var hjemmeværende, på 90 tallet holdt det med at den ene jobbet litt. I dag må vel begge jobbe fullt. Om vi hadde hatt mye bedre råd ville det betydd at det var ingen problem at den ene ektefelle var hjemmeværende.
På 70-tallet var også barna i mye mindre grad i barnehage og SFO. Og langt færre eldre var på ulike typer hjem. De med fysiske og psykiske handikap ble tatt mye dårligere vare på. Vi har flere lærere per elev. Og helsevesenet kan helbrede sykdommer man ikke var i nærheten av på 70-tallet. Og i dag bruker de aller fleste mye mer penger på ting som ikke er rene nødvendigheter. Vi kjøper mer av alt. Møbler, klær, elektronikk og andre forbruksvarer. Vi reiser mer. Vi pusser opp. Vi spiser mer ute. Og mange andre ting.

SirJames

Legg inn av SirJames »

KongOlav2 skrev: tir mar 08, 2022 10:04 pm
Og likevel har svært mange i Norge det ganske og svært godt.
Er du sikker på at dette ikke har endret seg for svært mange de siste mnd hvor strøm, mat og drivstoffpriser har gått til himmels?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

startelver skrev: tir mar 08, 2022 10:08 pm
Nei men de tar jobber fra meg, som NAV-klient og arbeidssøker har jeg opplevd det på kroppen. Det er selvsagt ikke levelig å overleve på NAV i disse krisetider. Alt de tilbyr er kursing og atter kursing, mens arbeidsgiverne foretrekker ofte utlendinger.
Det er svært lav arbeidsledighet i Norge. Det er mulig NAV burde gjort en bedre jobb med å få folk i jobb, men jeg skulle gjerne visst i hvilke bransjer utlendinger tar jobber fra nordmenn i stort monn.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

SirJames skrev: tir mar 08, 2022 10:10 pm
KongOlav2 skrev: tir mar 08, 2022 10:04 pm
Og likevel har svært mange i Norge det ganske og svært godt.
Er du sikker på at dette ikke har endret seg for svært mange de siste mnd hvor strøm, mat og drivstoffpriser har gått til himmels?
Matprisene er blitt høyere, men har overhodet ikke gått til himmels. Og strømprisene har vært høye i et knapt halvår og drivstoffprisene i en uke. Foreløpig er det ikke akkurat en permanent situasjon.

startelver

Legg inn av startelver »

KongOlav2 skrev: tir mar 08, 2022 10:10 pm
startelver skrev: tir mar 08, 2022 10:08 pm
Nei men de tar jobber fra meg, som NAV-klient og arbeidssøker har jeg opplevd det på kroppen. Det er selvsagt ikke levelig å overleve på NAV i disse krisetider. Alt de tilbyr er kursing og atter kursing, mens arbeidsgiverne foretrekker ofte utlendinger.
Det er svært lav arbeidsledighet i Norge. Det er mulig NAV burde gjort en bedre jobb med å få folk i jobb, men jeg skulle gjerne visst i hvilke bransjer utlendinger tar jobber fra nordmenn i stort monn.
Jeg har skrevet artikler om dette i lokalavisen og har hatt møter med NAV de siste 2 årene. Det er flere såkalt lavtlønnsyrker jeg har søkt på uten å bli kalt inn til intervju.
Det gjøres ikke nok for å få ut folk i aldersgruppen 40 ++ , omskolering til andre yrker osv, men det er en annen diskusjon.

Poenget mitt er at det var langt lettere å få såkalte strøjobber/ deltidsjobber tidligere enn det er nå, bl.a pga konkurransen fra innvandrere og importert arbeidskraft.

peraleks

Legg inn av peraleks »

ehall skrev: tir mar 08, 2022 8:58 pm
KongOlav2 skrev: tir mar 08, 2022 8:48 pm
ehall skrev: tir mar 08, 2022 8:44 pm
Du må gjerne komme med noen eksempler og ikke bare påstander.
Men Hauges påstander om hvor jævlig det er med EU og EØS skal ikke dokumenteres?

Vi har høyere reallønn enn noen gang. Man tar bedre var på svake grupperinger. Utsatte grupper og minoriteter har det bedre. Middelklassen er blitt rikere, etc, etc, etc. Om det er noen som i fullt alvor påstår at det norske samfunnet som helhet var bedre for f.eks 30 år siden, må jeg lure på hva de egentlig går på.
Der første er da ingen bedring. Før bestemte vi over Norge selv. Nå er det EU og FN som bestemmer for oss. Uforståelig for meg at det er bedre at vi ikke lengre er en selvstendig nasjon.

Det andre er fortsatt bare påstander. Utsatte grupper og minoriteter? Kommer an på hva slags bransje du jobber i om det har vært noen høyere reallønn. Jeg har ikke råd til mer enn jeg hadde for 30 år siden, jeg har bolig og forbruk som før. Eneste forskjellen er at jeg gjennom et langt liv har spart opp en boligformue, men det har ingenting med at ting er bedre.
Det siste avsnittet er jo totalt basert på blant annet hva ditt forbruk har vært, hvilket felt du jobber innenfor og hvilke økonomiske valg du har tatt gjennom 30 år og er således lite relevant i forhold til hvordan den generelle befolkningen har hatt det.
Mine foreldre har f.eks. doblet inntekten sin siden 2005 og har således langt bedre råd i dag enn for 17 år siden, men er like lite relevant som ditt eksempel i forhold til hvordan den generelle befolkningen har det.

Og bare så det er sagt, jevnt over har KongOlav2 helt rett.
Tror mange glemmer at man lå på nærmere 7 % i arbeidsløshet opp til 93, opplevde en ganske omfattende bankkrise, før man igjen fikk en solid aksjeboble i 98.

En nyutdannet i dag f.eks. innenfor yrker man faktisk har behov for her i Norge kan glatt gå ut i 550-600 k i startlønn, det var utenkelig selv for 15 år siden.
Som et eks. fra et område som ikke nødvendigvis er blant de mest høytlønnende så regnet jeg meg frem til at jeg fint kunne tjene 450 000 i året i en av kjedene til Norgesgruppen, selv med dagens økninger innenfor strøm, mat og bensin så hadde jeg greid å leve et temmelig greit liv basert på den lønnen.

SirJames

Legg inn av SirJames »

KongOlav2 skrev: tir mar 08, 2022 10:11 pm
SirJames skrev: tir mar 08, 2022 10:10 pm
KongOlav2 skrev: tir mar 08, 2022 10:04 pm
Og likevel har svært mange i Norge det ganske og svært godt.
Er du sikker på at dette ikke har endret seg for svært mange de siste mnd hvor strøm, mat og drivstoffpriser har gått til himmels?
Matprisene er blitt høyere, men har overhodet ikke gått til himmels. Og strømprisene har vært høye i et knapt halvår og drivstoffprisene i en uke. Foreløpig er det ikke akkurat en permanent situasjon.
Du skjønte hva jeg mente, semantikk gidder jeg ikke. Så greit, vi holder matvareprisene utenom.

Tviler på at situasjonen vil endre seg særlig raskt både hva strøm- og drivstoffpriser angår. Og selv om det ikke kan karakteriseres som en permanent situasjon riktig ennå, er det liten tvil om at høye strømpriser har rammet mange hardt siden desember, og at man på toppen av det hele nå får umiddelbare høye utgifter til drivstoff.

peraleks

Legg inn av peraleks »

SirJames skrev: tir mar 08, 2022 10:10 pm
KongOlav2 skrev: tir mar 08, 2022 10:04 pm
Og likevel har svært mange i Norge det ganske og svært godt.
Er du sikker på at dette ikke har endret seg for svært mange de siste mnd hvor strøm, mat og drivstoffpriser har gått til himmels?
Jeg tror først og fremst at veldig mange har måttet gjøre seg vandt til noe de ikke har gjort på mange år og det er å følge med på hvor pengene faktisk tar veien.

peraleks

Legg inn av peraleks »

startelver skrev: tir mar 08, 2022 10:13 pm
KongOlav2 skrev: tir mar 08, 2022 10:10 pm
startelver skrev: tir mar 08, 2022 10:08 pm
Nei men de tar jobber fra meg, som NAV-klient og arbeidssøker har jeg opplevd det på kroppen. Det er selvsagt ikke levelig å overleve på NAV i disse krisetider. Alt de tilbyr er kursing og atter kursing, mens arbeidsgiverne foretrekker ofte utlendinger.
Det er svært lav arbeidsledighet i Norge. Det er mulig NAV burde gjort en bedre jobb med å få folk i jobb, men jeg skulle gjerne visst i hvilke bransjer utlendinger tar jobber fra nordmenn i stort monn.
Jeg har skrevet artikler om dette i lokalavisen og har hatt møter med NAV de siste 2 årene. Det er flere såkalt lavtlønnsyrker jeg har søkt på uten å bli kalt inn til intervju.
Det gjøres ikke nok for å få ut folk i aldersgruppen 40 ++ , omskolering til andre yrker osv, men det er en annen diskusjon.

Poenget mitt er at det var langt lettere å få såkalte strøjobber/ deltidsjobber tidligere enn det er nå, bl.a pga konkurransen fra innvandrere og importert arbeidskraft.
All den tid antall arbeidsløse f.eks. var dobbelt så høy under store deler av 90-tallet så skulle det tatt seg ut om det var enklere å skaffe seg arbeid da kontra nå.

Den største forskjellen her som nok mange merker seg er at man trenger mange folk til yrker(typ ingeniør, IT, medisin) som krever flere år med høyere utdanning, samtidig som man trenger færre folk til yrker som ikke krever en utdannelse. Dette har dog vært varslet i mange år nå og folk må til en viss grad ta et eget ansvar for å videreutdanne seg så de faktisk holder seg relevante i forhold til arbeidsmarkedet.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

SirJames skrev: tir mar 08, 2022 10:17 pm Tviler på at situasjonen vil endre seg særlig raskt både hva strøm- og drivstoffpriser angår. Og selv om det ikke kan karakteriseres som en permanent situasjon riktig ennå, er det liten tvil om at høye strømpriser har rammet mange hardt siden desember, og at man på toppen av det hele nå får umiddelbare høye utgifter til drivstoff.
Det vil vise seg. Poenget var iallfall at det selv om man kan være kritisk til tilstanden, så er det ikke grunn til den totale svartmalingen som ganske mange lettere begavede individer her inne bedriver. Det norske samfunnet har hatt en enestående velstandsvekst i store deler av tiden de siste 50 årene, og særskilt de siste 30 årene. Finanskrisen i 2007/08 skapte bare en kort periode med usikkerhet før oljeprisene gjorde at vi i de neste årene fikk enda en kraftig boost i velstand. Vi må som samfunn være i stand til å tåle motgang innimellom, og ikke bare forvente at tilværelsen skal gå i en evig stigende spiral mot stadig mer velstand og forbruk. Det synes jeg ble godt eksemplifisert av diskusjonene omkring strømpriser og forbruk før jul. Folk som bruker 4500-5000 kWh per måned i vintermånedene og later som/tror at de har et moderat forbruk. Det er så mye fette ignorante folk ute og går at jeg blir direkte matt.

startelver

Legg inn av startelver »

Peraleks snakker svada som vanlig, den diskusjonen har vi hatt før.

Etterutdanning er ikke like enkelt når man kommer opp i en viss alder, du kan gjerne google etter en del relevante artikler på det området.
Og arbeidsgivere som Telenor innrømmer de ikke vil ansette eldre søkere fordi de vil ta vare på et "homogenisert" miljø som de selv sier. Eller for å si det på en annen måte : " Unge kule folk"
Dette kan bemanningsbyråer bekrefte.

peraleks

Legg inn av peraleks »

startelver skrev: tir mar 08, 2022 10:32 pm Peraleks snakker svada som vanlig, den diskusjonen har vi hatt før.

Etterutdanning er ikke like enkelt når man kommer opp i en viss alder, du kan gjerne google etter en del relevante artikler på det området.
Og arbeidsgivere som Telenor innrømmer de ikke vil ansette eldre søkere fordi de vil ta vare på et "homogenisert" miljø som de selv sier. Eller for å si det på en annen måte : " Unge kule folk"
Dette kan bemanningsbyråer bekrefte.
Nøyaktig hva er svada?
Skal du hive fra deg vås så kan du gjerne poengtere hva som er "svada" i dine øyne.

Jeg har både googlet og har erfaring innad i egen familie med etterutdanning, i dette tilfellet et menneske på over 45 år som skiftet bane for å holde seg relevant og det sågar med barn i tenårene.
Det jeg først og fremst hører fra deg er unnskyldninger, ut i fra det jeg ser fra både deg og flere andre så er det en naiv tro på at arbeidslivet skulle tilsynelatende aldri utvikle seg og det man eventuelt jobbet med for 30 år siden skulle være like relevant den dag i dag uavhengig av fagfelt, det er jo vanvittig naivt.

Hvilken del av Telenor er det snakk om?
Er det IT-miljøet deres som fra før av består av stort sett unge folk så kan det være i seg selv en meget god grunn til hvorfor de foretrekker de unge, jeg vil og poengtere her at unge arbeidssøkere har det fra før av ikke enkelt ute på arbeidsmarkedet så om dette er et av fokusområdene til Telenor så vil jeg heller gi dem kudos.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

De er opprørte i Sverige også.

Kriget i Ukraina har orsakat rekordhöga drivmedelspriser i Sverige. En liter diesel kostar i dag mer än 26 kronor litern – en kostnad som slår hårt mot många bilberoende hushåll. Nu föreslår Moderaterna åtgärder för att snabbt få ned priset med 5 kronor litern. M föreslår därför att energiskatten på diesel snarast sänks så att den under tre månader når EU:s miniminivå samt att energiskatten på bensin sänks i samma utsträckning.

Hadde gjort seg med en midlertidig endring på avgiftene her hjemme også. :D

startelver

Legg inn av startelver »

Peraleks er og blir hatdebattant nummer 1 for meg, sånn da var han blokkert igjen.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

VifteKopp skrev: man mar 07, 2022 10:39 pm Det er en idé å fjerne bensinavgiften, ja, men hvor skal du hente inn de tapte inntektene hen?
Skyhøy oljepris dekker inn dette og mye mer til. Synes du ikke det er litt dumt at folk ikke har råd til store inntekter til Norge?
Norge er en krigsprofitør av en annen verden.

Ta med kriminelle strømpriser også.

Retnuh

Legg inn av Retnuh »

Fikk 700kr i strømregning på elbil-laderen forrige måned. Enkelte forsøkte å gjøre narr av oss da strømprisene gikk opp.

Hva koster det å fylle bensintanken om dagen? :lol:

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Retnuh skrev: tir mar 08, 2022 11:48 pm Fikk 700kr i strømregning på elbil-laderen forrige måned. Enkelte forsøkte å gjøre narr av oss da strømprisene gikk opp.

Hva koster det å fylle bensintanken om dagen? :lol:
Hvor ofte må du lade i forhold til kjøringen din ? Jeg spør fordi jeg er i tenkeboksen selv om anskaffelse, men nå kjører jeg gjerne lengre distanser da.
Og ja, drivstoff er grisedyrt om dagen og fremdeles økende regner jeg med.

peraleks

Legg inn av peraleks »

startelver skrev: tir mar 08, 2022 11:16 pm Peraleks er og blir hatdebattant nummer 1 for meg, sånn da var han blokkert igjen.
Sånn går det gjerne når du har absolutt _ingen_ argumenter å fare med.

Retnuh

Legg inn av Retnuh »

TrondLFC skrev: tir mar 08, 2022 11:57 pm
Retnuh skrev: tir mar 08, 2022 11:48 pm Fikk 700kr i strømregning på elbil-laderen forrige måned. Enkelte forsøkte å gjøre narr av oss da strømprisene gikk opp.

Hva koster det å fylle bensintanken om dagen? :lol:
Hvor ofte må du lade i forhold til kjøringen din ? Jeg spør fordi jeg er i tenkeboksen selv om anskaffelse, men nå kjører jeg gjerne lengre distanser da.
Og ja, drivstoff er grisedyrt om dagen og fremdeles økende regner jeg med.
Vel, hadde jeg kun kjørt tur/retur jobb i normal temperatur(ikke nødvendigvis ultimat) så kunne jeg faktisk ladet en gang nesten annenhver uke. Kjører ca 25km hver vei.

Men jeg lader nok over natta ett par ganger i uka for å ha greit med strøm, i tilfelle jeg plutselig skal noe.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Retnuh skrev: ons mar 09, 2022 12:03 am
TrondLFC skrev: tir mar 08, 2022 11:57 pm
Retnuh skrev: tir mar 08, 2022 11:48 pm Fikk 700kr i strømregning på elbil-laderen forrige måned. Enkelte forsøkte å gjøre narr av oss da strømprisene gikk opp.

Hva koster det å fylle bensintanken om dagen? :lol:
Hvor ofte må du lade i forhold til kjøringen din ? Jeg spør fordi jeg er i tenkeboksen selv om anskaffelse, men nå kjører jeg gjerne lengre distanser da.
Og ja, drivstoff er grisedyrt om dagen og fremdeles økende regner jeg med.
Vel, hadde jeg kun kjørt tur/retur jobb i normal temperatur(ikke nødvendigvis ultimat) så kunne jeg faktisk ladet en gang nesten annenhver uke. Kjører ca 25km hver vei.

Men jeg lader nok over natta ett par ganger i uka for å ha greit med strøm, i tilfelle jeg plutselig skal noe.
Da synes jeg at 700 ish kroner i måneden høres meget innafor ut.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Staten bør gå inn og kutte avgiftene umiddelbart. At prisene øker rammer ikke bare bilistene, alt som blir transportert av varer blir markant dyrere. Årets lønnsvekst vil på langt nær dekke økende inflasjon og vesentlig høyere utgiftsnivå, dette ser ikke særlig lyst ut.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Retnuh skrev: tir mar 08, 2022 11:48 pm Fikk 700kr i strømregning på elbil-laderen forrige måned. Enkelte forsøkte å gjøre narr av oss da strømprisene gikk opp.

Hva koster det å fylle bensintanken om dagen? :lol:
Men du har vel betalt 3-400 000 for bilen din? Da har jeg fortsatt 220-320 000 å gå på 😜

basillen

Legg inn av basillen »

Norges oljeinntekter kan bli seksdoblet grunnet den nåværende situasjonen i markedet (https://e24.no/olje-og-energi/i/OrBvKl/ ... Fwww.vg.no).

Sitater:

"Regjeringen regnet med å få 277 milliarder kroner i inntekter fra petroleumsvirksomheten i år, men de kan bli seks ganger så høye – 1.750 milliarder kroner, skriver Dagens Næringsliv."

"Siden prisene svinger fra dag til dag, er det usikkerhet knyttet til regnestykket, men inntektene kan bli ubegripelig store, sier sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i Sparebank 1 Markets.

Det er nesten så du ikke tror det er sant når du ser på tallene, sier han til DN."

I lys av dette, er det da virkelig for mye forlangt at staten også gir oss innbyggere litt tilbake her ved å midlertidig senke avgiftene på drivstoff? Med tanke på de høye strøm- og matprisene vi har måttet forholde oss til de siste månedene, gjør de skyhøye drivstoffprisene det svært vanskelig for mange å få hjulene til å gå rundt nå. For ikke å snakke om at dette også garantert vil føre til prisøkning på alle typer tjenester som krever transport.

Queenie

Legg inn av Queenie »

basillen skrev: ons mar 09, 2022 9:18 am Norges oljeinntekter kan bli seksdoblet grunnet den nåværende situasjonen i markedet (https://e24.no/olje-og-energi/i/OrBvKl/ ... Fwww.vg.no).

Sitater:

"Regjeringen regnet med å få 277 milliarder kroner i inntekter fra petroleumsvirksomheten i år, men de kan bli seks ganger så høye – 1.750 milliarder kroner, skriver Dagens Næringsliv."

"Siden prisene svinger fra dag til dag, er det usikkerhet knyttet til regnestykket, men inntektene kan bli ubegripelig store, sier sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i Sparebank 1 Markets.

Det er nesten så du ikke tror det er sant når du ser på tallene, sier han til DN."

I lys av dette, er det da virkelig for mye forlangt at staten også gir oss innbyggere litt tilbake her ved å midlertidig senke avgiftene på drivstoff? Med tanke på de høye strøm- og matprisene vi har måttet forholde oss til de siste månedene, gjør de skyhøye drivstoffprisene det svært vanskelig for mange å få hjulene til å gå rundt nå. For ikke å snakke om at dette også garantert vil føre til prisøkning på alle typer tjenester som krever transport.
Legg til økte renter og generelt mye høyere prisnivå på det meste!

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

basillen skrev: ons mar 09, 2022 9:18 am I lys av dette, er det da virkelig for mye forlangt at staten også gir oss innbyggere litt tilbake her ved å midlertidig senke avgiftene på drivstoff? Med tanke på de høye strøm- og matprisene vi har måttet forholde oss til de siste månedene, gjør de skyhøye drivstoffprisene det svært vanskelig for mange å få hjulene til å gå rundt nå. For ikke å snakke om at dette også garantert vil føre til prisøkning på alle typer tjenester som krever transport.
Hvor mye kan dette bli for en husholdning? Om man i en husholdning kjører 30 000 km på ett år, blir dette 3000 mil og 1500-1800 liter drivstoff med 0,5-0,6 l/mil. Da kommer jeg frem til rundt 10 000 kr ekstra for en husholdning med dagens priser. Det er en del, men det er ikke slik at en slik sum gjør at det skal være vanskelig til å få hjulene til å gå rundt. De skyhøye strømprisene skulle i så måte utgjort et klart større problem om ikke strømstøtten hadde kommet, og kanskje selv også etter at støtten er utbetalt.

Men jeg er ikke uenig i at staten tjener så fette mye penger at det ikke burde være noe problem å kutte avgiftene. Rundt 5 kr/l i bensinavgift gir vel ca 6,25 kr/l inkl moms. Denne kunne jo fint vært kuttet helt inntil videre. Selv etter det ville prisen ville ligget på 16-17-18 kr/l.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»