Bensinprisen

Svar
KongOlav2

Re: Bensinprisen

Legg inn av KongOlav2 »

hauge23 skrev: tir mar 08, 2022 2:37 pm Sir James: "Nå er det vanlige folks tur" er ikke bare en kvalmende floskel. Den er åpenbart like troverdig som "sjekken er i posten"..

---------------------------

Er enig i det du skriver. Virker som om politikerne bare roter Norge stadig dypere inn i suppa som påfører oss stadig flere problemer.
Denne utviklingen startet ved at politikerne frivillig ga makten over styringen av Norge til utlandet, den makten som var den norske befolkningen sin. Senere har befolkningen fått stadig mindre innflytelse, saker som normalt tilhører valgkamp, avgjøres på bakrom mellom valgene, eller er låst av av taler med utlandet. Demokratiet fungerer ikke lenger i praksis.
For å tilbakeføre reelt demokrati i Norge kreves en omfattende endring som strammer inn politikernes muligheter til å gjøre som de vil, uten å stå til rette i valgene.
Det meste er bedre i Norge enn det noen gang har vært før. At "ting var bedre før" er feberfantasier.

lsklars

Legg inn av lsklars »

Husker når bensinprisene var nede i 8 kr. Tider. Full tank på mopeden til en 50-lapp.

startelver

Legg inn av startelver »

Justice 97 skrev: tir mar 08, 2022 2:01 pm Bilde
Er det en spesiell grunn til at Diesel er dyrere enn bensin ?

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

KongOlav2 skrev: tir mar 08, 2022 2:39 pm Det meste er bedre i Norge enn det noen gang har vært før. At "ting var bedre før" er feberfantasier.
Det er bare å se Gåten Agnes på NRK, så får man bekreftet dette.

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

startelver skrev: tir mar 08, 2022 2:47 pm
Justice 97 skrev: tir mar 08, 2022 2:01 pm Bilde
Er det en spesiell grunn til at Diesel er dyrere enn bensin ?
Lav etterspørsel, ifølge Mjøs Persen.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Pernille skrev: tir mar 08, 2022 1:36 pm Like greit å venne seg til det først som sist:

Grønnflasjon: vedvarende stigende (energi-)priser på grunn av det grønne skiftet som fører til synkende tilbud samtidig som etterspørselen øker.

https://www.bloomberg.com/opinion/artic ... -take-note
Det grønne skiftet får også en brems nå. Nikkelprisen er doblet det siste døgnet og tatt av børs når det passerte 100 000$ tonnet. Bråbrems for batteribilproduksjonen.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

lsklars skrev: tir mar 08, 2022 2:41 pm Husker når bensinprisene var nede i 8 kr. Tider. Full tank på mopeden til en 50-lapp.
Da er du gammel....men jeg minnes lavere priser🙃

hauge23

Legg inn av hauge23 »

KongOlav2 skrev: tir mar 08, 2022 2:39 pm
hauge23 skrev: tir mar 08, 2022 2:37 pm Sir James: "Nå er det vanlige folks tur" er ikke bare en kvalmende floskel. Den er åpenbart like troverdig som "sjekken er i posten"..

---------------------------

Er enig i det du skriver. Virker som om politikerne bare roter Norge stadig dypere inn i suppa som påfører oss stadig flere problemer.
Denne utviklingen startet ved at politikerne frivillig ga makten over styringen av Norge til utlandet, den makten som var den norske befolkningen sin. Senere har befolkningen fått stadig mindre innflytelse, saker som normalt tilhører valgkamp, avgjøres på bakrom mellom valgene, eller er låst av av taler med utlandet. Demokratiet fungerer ikke lenger i praksis.
For å tilbakeføre reelt demokrati i Norge kreves en omfattende endring som strammer inn politikernes muligheter til å gjøre som de vil, uten å stå til rette i valgene.
Det meste er bedre i Norge enn det noen gang har vært før. At "ting var bedre før" er feberfantasier.
Nå erfarer vi i bøtter og spann hvordan det går når vi overlater til andre land å styre Norge.

Det beste er å beholde makten til å bestemme i Norge, det er ingen som er bedre til å kjenne til behovene vi har, på samme måte som svenskene er bedre enn oss til å bestemme politikken i Sverige.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Bjoro33 skrev: tir mar 08, 2022 3:57 pm
lsklars skrev: tir mar 08, 2022 2:41 pm Husker når bensinprisene var nede i 8 kr. Tider. Full tank på mopeden til en 50-lapp.
Da er du gammel....men jeg minnes lavere priser🙃
7 kroner er det laveste jeg kan huske.
Jepp....begynner å bli gammel.

Corvus

Legg inn av Corvus »

VifteKopp skrev: man mar 07, 2022 10:39 pm Det er en idé å fjerne bensinavgiften, ja, men hvor skal du hente inn de tapte inntektene hen?
Det er vel heller snakk om å midlertidlig senke avgiftene, både på strøm og bensin. Og siden staten tar inn abnorme summer fra oss på både strøm og bensin så er det ikke tapte inntekter, men å gi tilbake litt av de hundretalls milliardene de flår oss for i utgangspunktet.

startelver

Legg inn av startelver »

fargeblind skrev: tir mar 08, 2022 5:51 pm
Bjoro33 skrev: tir mar 08, 2022 3:57 pm
lsklars skrev: tir mar 08, 2022 2:41 pm Husker når bensinprisene var nede i 8 kr. Tider. Full tank på mopeden til en 50-lapp.
Da er du gammel....men jeg minnes lavere priser🙃
7 kroner er det laveste jeg kan huske.
Jepp....begynner å bli gammel.
Var fortsatt 7 kroner sist jeg fylte tanken i Thailand, i 2019. E20 bensin. Sikkert importert fra Russland.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Synes du drivstoff er dyrt? Følg med de neste dagene etter denne avgjørelsen.
https://www.dn.no/energi/biden-bekrefte ... -1-1181261

SirJames

Legg inn av SirJames »

Kompressor skrev: tir mar 08, 2022 6:31 pm Synes du drivstoff er dyrt? Følg med de neste dagene etter denne avgjørelsen.
https://www.dn.no/energi/biden-bekrefte ... -1-1181261
Hvis den øker enda mer, blir nok presset på politikerne like stort som det var/er mtp strømpriser.

Har sendt deg PM, by the way :)

Corvus

Legg inn av Corvus »

SirJames skrev: tir mar 08, 2022 6:53 pm
Kompressor skrev: tir mar 08, 2022 6:31 pm Synes du drivstoff er dyrt? Følg med de neste dagene etter denne avgjørelsen.
https://www.dn.no/energi/biden-bekrefte ... -1-1181261
Hvis den øker enda mer, blir nok presset på politikerne like stort som det var/er mtp strømpriser.
Vedum og Støre driter vel like mye i drivstoffprisene som de gjorde i strømprisene. Har aldri hørt så lite fra Vedum som etter at han fikk makt.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Hva blir bensinprisen dersom oljeprisen når 200 $ fatet? Noen som vet?

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

Debatten i kveld. "Europa kommer til å skrike etter Norsk olje og gass. Er det greit at vi blir flådd for å mette Europa?" Fredrik Solvang.
Støre tar også til orde for mer vindkraft på land, mener vi har nok natur som kan bygges ned, men at det må spilles på lag med lokalbefolkningen. Blant annet skal Yara elektrifiseres. Nå blir det kjipt å ikke være høytlønnet i Norge

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

hauge23 skrev: tir mar 08, 2022 4:27 pm Nå erfarer vi i bøtter og spann hvordan det går når vi overlater til andre land å styre Norge.

Det beste er å beholde makten til å bestemme i Norge, det er ingen som er bedre til å kjenne til behovene vi har, på samme måte som svenskene er bedre enn oss til å bestemme politikken i Sverige.
Og likevel er situasjonen for de aller, aller, aller fleste i Norge bedre enn den var for 10 og 20 og 30 og 40 år siden.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Corvus skrev: tir mar 08, 2022 8:23 pm
SirJames skrev: tir mar 08, 2022 6:53 pm
Kompressor skrev: tir mar 08, 2022 6:31 pm Synes du drivstoff er dyrt? Følg med de neste dagene etter denne avgjørelsen.
https://www.dn.no/energi/biden-bekrefte ... -1-1181261
Hvis den øker enda mer, blir nok presset på politikerne like stort som det var/er mtp strømpriser.
Vedum og Støre driter vel like mye i drivstoffprisene som de gjorde i strømprisene. Har aldri hørt så lite fra Vedum som etter at han fikk makt.
Latteren til Vedum treffer kun naive velgere før et valg. Etterpå er det best han gjemmer seg, for han har like lite å komme med som før valget. Men nå er det jo ikke lengre behov for å vise seg.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

KongOlav2 skrev: tir mar 08, 2022 8:38 pm
hauge23 skrev: tir mar 08, 2022 4:27 pm Nå erfarer vi i bøtter og spann hvordan det går når vi overlater til andre land å styre Norge.

Det beste er å beholde makten til å bestemme i Norge, det er ingen som er bedre til å kjenne til behovene vi har, på samme måte som svenskene er bedre enn oss til å bestemme politikken i Sverige.
Og likevel er situasjonen for de aller, aller, aller fleste i Norge bedre enn den var for 10 og 20 og 30 og 40 år siden.
Du må gjerne komme med noen eksempler og ikke bare påstander.

Queenie

Legg inn av Queenie »

KongOlav2 skrev: tir mar 08, 2022 8:38 pm
hauge23 skrev: tir mar 08, 2022 4:27 pm Nå erfarer vi i bøtter og spann hvordan det går når vi overlater til andre land å styre Norge.

Det beste er å beholde makten til å bestemme i Norge, det er ingen som er bedre til å kjenne til behovene vi har, på samme måte som svenskene er bedre enn oss til å bestemme politikken i Sverige.
Og likevel er situasjonen for de aller, aller, aller fleste i Norge bedre enn den var for 10 og 20 og 30 og 40 år siden.
Er den nå virkelig det?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Stjerten skrev: tir mar 08, 2022 8:35 pm Debatten i kveld. "Europa kommer til å skrike etter Norsk olje og gass. Er det greit at vi blir flådd for å mette Europa?" Fredrik Solvang.
Støre tar også til orde for mer vindkraft på land, mener vi har nok natur som kan bygges ned, men at det må spilles på lag med lokalbefolkningen. Blant annet skal Yara elektrifiseres. Nå blir det kjipt å ikke være høytlønnet i Norge
Alle som sitter med store lån og knappe budsjetter går kjipe år i vente.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

ehall skrev: tir mar 08, 2022 8:44 pm
Du må gjerne komme med noen eksempler og ikke bare påstander.
Men Hauges påstander om hvor jævlig det er med EU og EØS skal ikke dokumenteres?

Vi har høyere reallønn enn noen gang. Man tar bedre var på svake grupperinger. Utsatte grupper og minoriteter har det bedre. Middelklassen er blitt rikere, etc, etc, etc. Om det er noen som i fullt alvor påstår at det norske samfunnet som helhet var bedre for f.eks 30 år siden, må jeg lure på hva de egentlig går på.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

KongOlav2 skrev: tir mar 08, 2022 8:38 pm
hauge23 skrev: tir mar 08, 2022 4:27 pm Nå erfarer vi i bøtter og spann hvordan det går når vi overlater til andre land å styre Norge.

Det beste er å beholde makten til å bestemme i Norge, det er ingen som er bedre til å kjenne til behovene vi har, på samme måte som svenskene er bedre enn oss til å bestemme politikken i Sverige.
Og likevel er situasjonen for de aller, aller, aller fleste i Norge bedre enn den var for 10 og 20 og 30 og 40 år siden.
Det har vel til alle tider vært utvikling som har bedret forholdene for menneskene? Jeg ser ikke at de bedrede forhold skyldes at land har overlatt til andre land å styre seg, sånn generelt sett.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

Queenie skrev: tir mar 08, 2022 8:46 pm
Stjerten skrev: tir mar 08, 2022 8:35 pm Debatten i kveld. "Europa kommer til å skrike etter Norsk olje og gass. Er det greit at vi blir flådd for å mette Europa?" Fredrik Solvang.
Støre tar også til orde for mer vindkraft på land, mener vi har nok natur som kan bygges ned, men at det må spilles på lag med lokalbefolkningen. Blant annet skal Yara elektrifiseres. Nå blir det kjipt å ikke være høytlønnet i Norge
Alle som sitter med store lån og knappe budsjetter går kjipe år i vente.
Ja, det også. Vi går mot den "perfekte" storm i økonomien. Legg til et ubrukelig forsvar.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

hauge23 skrev: tir mar 08, 2022 8:49 pm
Det har vel til alle tider vært utvikling som har bedret forholdene for menneskene? Jeg ser ikke at de bedrede forhold skyldes at land har overlatt til andre land å styre seg, sånn generelt sett.
Men likevel er situasjonen blitt bedre for de aller fleste. Det er langtifra alt som er positivt med EU/EØS, men din bekmørke svartmaling savner sidestykke og er NULL troverdig.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

KongOlav2 skrev: tir mar 08, 2022 8:48 pm
ehall skrev: tir mar 08, 2022 8:44 pm
Du må gjerne komme med noen eksempler og ikke bare påstander.
Men Hauges påstander om hvor jævlig det er med EU og EØS skal ikke dokumenteres?

Vi har høyere reallønn enn noen gang. Man tar bedre var på svake grupperinger. Utsatte grupper og minoriteter har det bedre. Middelklassen er blitt rikere, etc, etc, etc. Om det er noen som i fullt alvor påstår at det norske samfunnet som helhet var bedre for f.eks 30 år siden, må jeg lure på hva de egentlig går på.
Der første er da ingen bedring. Før bestemte vi over Norge selv. Nå er det EU og FN som bestemmer for oss. Uforståelig for meg at det er bedre at vi ikke lengre er en selvstendig nasjon.

Det andre er fortsatt bare påstander. Utsatte grupper og minoriteter? Kommer an på hva slags bransje du jobber i om det har vært noen høyere reallønn. Jeg har ikke råd til mer enn jeg hadde for 30 år siden, jeg har bolig og forbruk som før. Eneste forskjellen er at jeg gjennom et langt liv har spart opp en boligformue, men det har ingenting med at ting er bedre.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

ehall skrev: tir mar 08, 2022 8:58 pm Der første er da ingen bedring. Før bestemte vi over Norge selv. Nå er det EU og FN som bestemmer for oss. Uforståelig for meg at det er bedre at vi ikke lengre er en selvstendig nasjon.

Det andre er fortsatt bare påstander. Utsatte grupper og minoriteter? Kommer an på hva slags bransje du jobber i om det har vært noen høyere reallønn. Jeg har ikke råd til mer enn jeg hadde for 30 år siden, jeg har bolig og forbruk som før. Eneste forskjellen er at jeg gjennom et langt liv har spart opp en boligformue, men det har ingenting med at ting er bedre.
Reallønna har økt massivt de siste 30 årene. Svært mange nordmenn har fått mye bedre råd.

Og ville man egentlig hatt det så veldig mye bedre om man ikke hadde noe befatning med EU? Du vil ha alle fordeler med samarbeid men ingen ulemper når ting ikke er til vår fordel. Det er ikke slik verden fungerer.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

På samme måte som de stadig mer ekstreme økningene i strømprisen har gjort at jeg nå jubler tilfreds hver dag prisen holder seg under 200 øre/kWh, så har jeg blitt like nummen og insensitiv til denne drivstoffgaloppen. Å se prisene stige jevnt og trutt fra 20 til 21 til 22 til 23 til 24, og nå sist til 25 kr/liter, har gjort at jeg nå jubler når jeg kommer over en pumpepris på 19 kr/liter. Det er jo egentlig en skandale, men sånn har det altså blitt. Det er jo ikke så veldig mange uker siden jeg ble rystet langt inn i marg og bein av å se at prisene begynte å nærme seg 2-tallet.

Det er skummelt å se hvor fort vi aksepterer prisøkningene. Men vi har jo egentlig intet valg.

Corvus

Legg inn av Corvus »

tomi skrev: tir mar 08, 2022 9:05 pm På samme måte som de stadig mer ekstreme økningene i strømprisen har gjort at jeg nå jubler tilfreds hver dag prisen holder seg under 200 øre/kWh, så har jeg blitt like nummen og insensitiv til denne drivstoffgaloppen. Å se prisene stige jevnt og trutt fra 20 til 21 til 22 til 23 til 24, og nå sist til 25 kr/liter, har gjort at jeg nå jubler når jeg kommer over en pumpepris på 19 kr/liter. Det er jo egentlig en skandale, men sånn har det altså blitt. Det er jo ikke så veldig mange uker siden jeg ble rystet langt inn i marg og bein av å se at prisene begynte å nærme seg 2-tallet.

Det er skummelt å se hvor fort vi aksepterer prisøkningene. Men vi har jo egentlig intet valg.
Selvsagt har vi et valg. Man må demonstrere og vise at dette ikke er akseptabelt. Sitter du hjemme og sutrer for deg selv så blir selvsagt ingenting gjort.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Corvus skrev: tir mar 08, 2022 9:15 pm Selvsagt har vi et valg. Man må demonstrere og vise at dette ikke er akseptabelt. Sitter du hjemme og sutrer for deg selv så blir selvsagt ingenting gjort.
Hvordan demonstrerer du?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»