Bensinprisen

Svar
SirJames

Bensinprisen

Legg inn av SirJames »

Fant ingen tråd om akkurat dette nå, so here goes..


Er det greit at 1 liter bensin koster 23-24 kroner nå?

Holder det ikke at strømprisene og matvareprisene tar knekken på familier, må man bli flådd også etter at liket er kaldt?

Noen vil sikkert si at bensin ikke er like nødvendig som strøm og mat, noe de har helt rett i. Men det går an å ha flere tanker i hodet samtidig. Mtp hvor mye bilister blir flådd gjennom andre avgifter, hører det selvsagt ikke hjemme noe som helst sted at man skal måtte betale 1500 kroner hver gang man skal fylle tanken. Og så lenge bilen er en nødvendighet i store deler av landet, sier det seg selv at det ikke blir lettere å betale strømregning og mat når bensinen er svindyr.

De psykopate prisene har flere årsaker, noen av dem er temporære. Dermed er det etter min mening ikke for mye forlangt at regjeringen på midlertidig basis fjerner bensinavgiften (Kr 6,38 i 2021), og også moms i samme periode.

Det ville gitt en bensinpris på 12-13 kr i en overgangsperiode, til ting normaliserer seg både her og der. Hvis de hadde beholdt momsen, ville prisen blitt ca 15 kr, en pris som de fleste har vært vant med gjennom de siste årene.

Bortfall av bensinavgiften kunne de fint dekket inn vha de ekstra milliardene de har dratt inn på de høye strømprisene.


"Nå er det vanlige folks tur", my ass..

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

SirJames skrev: man mar 07, 2022 7:00 pm Er det greit at 1 liter bensin koster 23-24 kroner nå?
Bortfall av bensinavgiften kunne de fint dekket inn vha de ekstra milliardene de har dratt inn på de høye strømprisene.

"Nå er det vanlige folks tur", my ass..
Om. ikke politikerne hadde vært opptatt med å stjele våre penger kunne de lett fikset det, Men jeg har måter å få 10% rabatt på bensinen!

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

SirJames skrev: man mar 07, 2022 7:00 pm Fant ingen tråd om akkurat dette nå, so here goes..


Er det greit at 1 liter bensin koster 23-24 kroner nå?

Holder det ikke at strømprisene og matvareprisene tar knekken på familier, må man bli flådd også etter at liket er kaldt?

Noen vil sikkert si at bensin ikke er like nødvendig som strøm og mat, noe de har helt rett i. Men det går an å ha flere tanker i hodet samtidig. Mtp hvor mye bilister blir flådd gjennom andre avgifter, hører det selvsagt ikke hjemme noe som helst sted at man skal måtte betale 1500 kroner hver gang man skal fylle tanken. Og så lenge bilen er en nødvendighet i store deler av landet, sier det seg selv at det ikke blir lettere å betale strømregning og mat når bensinen er svindyr.

De psykopate prisene har flere årsaker, noen av dem er temporære. Dermed er det etter min mening ikke for mye forlangt at regjeringen på midlertidig basis fjerner bensinavgiften (Kr 6,38 i 2021), og også moms i samme periode.

Det ville gitt en bensinpris på 12-13 kr i en overgangsperiode, til ting normaliserer seg både her og der. Hvis de hadde beholdt momsen, ville prisen blitt ca 15 kr, en pris som de fleste har vært vant med gjennom de siste årene.

Bortfall av bensinavgiften kunne de fint dekket inn vha de ekstra milliardene de har dratt inn på de høye strømprisene.


"Nå er det vanlige folks tur", my ass..
Absolutt ikke greit med priser på det nivået.

Allikevel en tanke skeptisk på at en skal justere avgifter opp og ned i takt med prisnivået, følger en den tankegangen så må en jo fjerne moms på mat når matvareprisene stiger osv. Og plutselig har en et gigantisk hull i statsbudsjettet som må dekkes via oljepenger og visp er vi ute å kjøre og har et budsjett som ikke er bærekraftig den dagen oljepengene tørker inn.

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

Det er en idé å fjerne bensinavgiften, ja, men hvor skal du hente inn de tapte inntektene hen?

SirJames

Legg inn av SirJames »

VifteKopp skrev: man mar 07, 2022 10:39 pm Det er en idé å fjerne bensinavgiften, ja, men hvor skal du hente inn de tapte inntektene hen?
Akkurat det skriver jeg i nest siste linje av innlegget mitt.

SirJames

Legg inn av SirJames »

ehall skrev: man mar 07, 2022 8:16 pm
SirJames skrev: man mar 07, 2022 7:00 pm Er det greit at 1 liter bensin koster 23-24 kroner nå?
Bortfall av bensinavgiften kunne de fint dekket inn vha de ekstra milliardene de har dratt inn på de høye strømprisene.

"Nå er det vanlige folks tur", my ass..
Om. ikke politikerne hadde vært opptatt med å stjele våre penger kunne de lett fikset det, Men jeg har måter å få 10% rabatt på bensinen!
10 % fikser jeg ikke, men tilsammen 1 kr pr liter via kort osv er greit. Så hvordan oppnå 10 %, er det hemmelig?

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

SirJames skrev: man mar 07, 2022 10:41 pm
VifteKopp skrev: man mar 07, 2022 10:39 pm Det er en idé å fjerne bensinavgiften, ja, men hvor skal du hente inn de tapte inntektene hen?
Akkurat det skriver jeg i nest siste linje av innlegget mitt.
Ja, se der ja. Der blunket jeg visst.

Det er en idé selvsagt, selv om jeg personlig heller ville brukt de inntektene til å redusere strømregningen til folk.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

VifteKopp skrev: man mar 07, 2022 10:39 pm Det er en idé å fjerne bensinavgiften, ja, men hvor skal du hente inn de tapte inntektene hen?
Det tyter jo penger inn i stayskassa som aldri før.
Politikerne er strålende fornøyd, pengene renner inn.
De bryr seg ikke et døyt om hvem som må ta regninga uansett

SirJames

Legg inn av SirJames »

newsflash skrev: man mar 07, 2022 9:39 pm
SirJames skrev: man mar 07, 2022 7:00 pm Fant ingen tråd om akkurat dette nå, so here goes..


Er det greit at 1 liter bensin koster 23-24 kroner nå?

Holder det ikke at strømprisene og matvareprisene tar knekken på familier, må man bli flådd også etter at liket er kaldt?

Noen vil sikkert si at bensin ikke er like nødvendig som strøm og mat, noe de har helt rett i. Men det går an å ha flere tanker i hodet samtidig. Mtp hvor mye bilister blir flådd gjennom andre avgifter, hører det selvsagt ikke hjemme noe som helst sted at man skal måtte betale 1500 kroner hver gang man skal fylle tanken. Og så lenge bilen er en nødvendighet i store deler av landet, sier det seg selv at det ikke blir lettere å betale strømregning og mat når bensinen er svindyr.

De psykopate prisene har flere årsaker, noen av dem er temporære. Dermed er det etter min mening ikke for mye forlangt at regjeringen på midlertidig basis fjerner bensinavgiften (Kr 6,38 i 2021), og også moms i samme periode.

Det ville gitt en bensinpris på 12-13 kr i en overgangsperiode, til ting normaliserer seg både her og der. Hvis de hadde beholdt momsen, ville prisen blitt ca 15 kr, en pris som de fleste har vært vant med gjennom de siste årene.

Bortfall av bensinavgiften kunne de fint dekket inn vha de ekstra milliardene de har dratt inn på de høye strømprisene.


"Nå er det vanlige folks tur", my ass..
Absolutt ikke greit med priser på det nivået.

Allikevel en tanke skeptisk på at en skal justere avgifter opp og ned i takt med prisnivået, følger en den tankegangen så må en jo fjerne moms på mat når matvareprisene stiger osv. Og plutselig har en et gigantisk hull i statsbudsjettet som må dekkes via oljepenger og visp er vi ute å kjøre og har et budsjett som ikke er bærekraftig den dagen oljepengene tørker inn.
Pr i dag har vi fint muligheten til å fjerne moms på mat. Det er etter min mening ingen logikk i at det skal være merverdiavgift på noe så basalt og livsnødvendig som mat. Men det jeg etterlyser mtp nettopp bensinpriser, er jo en ordning som i likhet med strømstøtten skal være midlertidig. Fordi vi er i en helt spesiell situasjon, som har gitt en bensinpris som er kunstig høy. At prisen skulle nærme seg 20 kr, har vi visst lenge. Men 23-24 kr tilsvarer en prisøkning som ingen har tatt høyde for. Og da mener jeg staten kan justere ned avgiften til ting normaliserer seg.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg mener at staten må gå inn og redusere avgiftene på drivstoff i disse krisetider.

Vi fikk støtte på strøm og nå trenger vi støtte på drivstoff!

Hva er det avgiftene i Norge er igjen, 80% ? Som en oljeproduserende nasjon skal vi ha visse fordeler sammenlignet med andre land.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

SirJames skrev: man mar 07, 2022 10:42 pm
ehall skrev: man mar 07, 2022 8:16 pm
SirJames skrev: man mar 07, 2022 7:00 pm Er det greit at 1 liter bensin koster 23-24 kroner nå?
Bortfall av bensinavgiften kunne de fint dekket inn vha de ekstra milliardene de har dratt inn på de høye strømprisene.

"Nå er det vanlige folks tur", my ass..
Om. ikke politikerne hadde vært opptatt med å stjele våre penger kunne de lett fikset det, Men jeg har måter å få 10% rabatt på bensinen!
10 % fikser jeg ikke, men tilsammen 1 kr pr liter via kort osv er greit. Så hvordan oppnå 10 %, er det hemmelig?
Hehe, du tok ikke den. Ref. den andre tråden, SEK har gått ned 10% så fylle tanken over grensen gir 10% rabatt ;)
Men du har helt rett, eneste som står i hodet på politikere er hvor mye penger de kan tyne ut av oss. De kommer ikke til å gi seg før folk nekter dem å stjele våre penger.

SirJames

Legg inn av SirJames »

ehall skrev: man mar 07, 2022 10:56 pm
SirJames skrev: man mar 07, 2022 10:42 pm
ehall skrev: man mar 07, 2022 8:16 pm

Om. ikke politikerne hadde vært opptatt med å stjele våre penger kunne de lett fikset det, Men jeg har måter å få 10% rabatt på bensinen!
10 % fikser jeg ikke, men tilsammen 1 kr pr liter via kort osv er greit. Så hvordan oppnå 10 %, er det hemmelig?
Hehe, du tok ikke den. Ref. den andre tråden, SEK har gått ned 10% så fylle tanken over grensen gir 10% rabatt ;)
Men du har helt rett, eneste som står i hodet på politikere er hvor mye penger de kan tyne ut av oss. De kommer ikke til å gi seg før folk nekter dem å stjele våre penger.
Ah, pokker, hadde glemt den andre tråden :D

Men er pumpeprisen i Sverige også på et psykopatisk høyt nivå?

startelver

Legg inn av startelver »

Nei prisen i Danmark og Sverige er selvsagt lavere enn Norge, er bare Norge som er i panikkmodus.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

SirJames skrev: man mar 07, 2022 10:58 pm Ah, pokker, hadde glemt den andre tråden :D

Men er pumpeprisen i Sverige også på et psykopatisk høyt nivå?
Ja, den går opp der også. Men stort sett har den vært litt under norske priser de siste årene. Er først med valutaen som gjør det lønner seg ekstra nå.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

SirJames skrev: man mar 07, 2022 7:00 pm Fant ingen tråd om akkurat dette nå, so here goes..


Er det greit at 1 liter bensin koster 23-24 kroner nå?

Holder det ikke at strømprisene og matvareprisene tar knekken på familier, må man bli flådd også etter at liket er kaldt?

Noen vil sikkert si at bensin ikke er like nødvendig som strøm og mat, noe de har helt rett i. Men det går an å ha flere tanker i hodet samtidig. Mtp hvor mye bilister blir flådd gjennom andre avgifter, hører det selvsagt ikke hjemme noe som helst sted at man skal måtte betale 1500 kroner hver gang man skal fylle tanken. Og så lenge bilen er en nødvendighet i store deler av landet, sier det seg selv at det ikke blir lettere å betale strømregning og mat når bensinen er svindyr.

De psykopate prisene har flere årsaker, noen av dem er temporære. Dermed er det etter min mening ikke for mye forlangt at regjeringen på midlertidig basis fjerner bensinavgiften (Kr 6,38 i 2021), og også moms i samme periode.

Det ville gitt en bensinpris på 12-13 kr i en overgangsperiode, til ting normaliserer seg både her og der. Hvis de hadde beholdt momsen, ville prisen blitt ca 15 kr, en pris som de fleste har vært vant med gjennom de siste årene.

Bortfall av bensinavgiften kunne de fint dekket inn vha de ekstra milliardene de har dratt inn på de høye strømprisene.


"Nå er det vanlige folks tur", my ass..
Høye strøm og drivstoffpriser har også innvirkning på matvareprisene, noe som kanskje ikke er så vanskelig å observere nå om dagen.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

I forhold til folks gjennomsnittlige inntekt er prisene om lag på samme nivå som i 2000.

https://www.tv2.no/a/14578425/

Ingen sterke meninger om dette, da jeg aldri har hatt bil eller langt mindre hatt behov for bil, men å begynne å fjerne moms på alt mulig fordi det er nødvendighetsvarer er nok temmelig uaktuelt så lenge vi har et departement som heter Finansdepartementet.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

DoktorS skrev: tir mar 08, 2022 8:01 am I forhold til folks gjennomsnittlige inntekt er prisene om lag på samme nivå som i 2000.

https://www.tv2.no/a/14578425/

Ingen sterke meninger om dette, da jeg aldri har hatt bil eller langt mindre hatt behov for bil, men å begynne å fjerne moms på alt mulig fordi det er nødvendighetsvarer er nok temmelig uaktuelt så lenge vi har et departement som heter Finansdepartementet.
Nja, avgifter på bensin og diesel er delvis en fiskal avgift og dels for å påvirke valg og oppførsel ved bruk av transport. En fiskal avgift på drivstoff blir dog mindre nødvendig når man allerede håver inn så mye på de høye olje- og gassprisene, og det holder også med 17-18-19 kroner for å påvirke folks valg i stedet for 22-23 kroner. Slik sett burde det ikke være noe veldig problem å kutte moms eller andre avgifter i en periode.

Jeg synes imidlertid ikke veldig synd på folk som har lagt opp til veldig mye bilbruk i hverdagen, og tenkt null på alternativer.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

startelver skrev: man mar 07, 2022 11:02 pm Nei prisen i Danmark og Sverige er selvsagt lavere enn Norge, er bare Norge som er i panikkmodus.
Nja, stemmer ikke helt. Fikk bilde av en bekjent som var i Sverige i helgen, med pumpepris på diesel på over 24kr, det har jeg ikke sett her i landet ennå.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

startelver skrev: man mar 07, 2022 10:49 pm Jeg mener at staten må gå inn og redusere avgiftene på drivstoff i disse krisetider.

Vi fikk støtte på strøm og nå trenger vi støtte på drivstoff!

Hva er det avgiftene i Norge er igjen, 80% ? Som en oljeproduserende nasjon skal vi ha visse fordeler sammenlignet med andre land.
Skal vi ikke delta i internasjonale markeder da, myndighetene prioriterer det foran hensynet til Norge og befolkningen her, jfr f.eks strøm hvor vi i dag sør i landet betaler EU-priser som er ca. 40 ganger høyere enn norske priser i midt og nord?

hauge23

Legg inn av hauge23 »

SirJames skrev: man mar 07, 2022 7:00 pm Fant ingen tråd om akkurat dette nå, so here goes..


Er det greit at 1 liter bensin koster 23-24 kroner nå?

Holder det ikke at strømprisene og matvareprisene tar knekken på familier, må man bli flådd også etter at liket er kaldt?

Noen vil sikkert si at bensin ikke er like nødvendig som strøm og mat, noe de har helt rett i. Men det går an å ha flere tanker i hodet samtidig. Mtp hvor mye bilister blir flådd gjennom andre avgifter, hører det selvsagt ikke hjemme noe som helst sted at man skal måtte betale 1500 kroner hver gang man skal fylle tanken. Og så lenge bilen er en nødvendighet i store deler av landet, sier det seg selv at det ikke blir lettere å betale strømregning og mat når bensinen er svindyr.

De psykopate prisene har flere årsaker, noen av dem er temporære. Dermed er det etter min mening ikke for mye forlangt at regjeringen på midlertidig basis fjerner bensinavgiften (Kr 6,38 i 2021), og også moms i samme periode.

Det ville gitt en bensinpris på 12-13 kr i en overgangsperiode, til ting normaliserer seg både her og der. Hvis de hadde beholdt momsen, ville prisen blitt ca 15 kr, en pris som de fleste har vært vant med gjennom de siste årene.

Bortfall av bensinavgiften kunne de fint dekket inn vha de ekstra milliardene de har dratt inn på de høye strømprisene.


"Nå er det vanlige folks tur", my ass..
Norge produserer strøm og olje selv, prisdannelsen kommer av vår deltakelse i internasjonale markeder, som igjen fører til de "psykopate prisene" som du riktig kaller det.
Slik er det og slik vil det bli, pga politikken norske politikere ønsker.
Strøm og drivstoff danner en slags grunnmur for prisnivå på andre varer, nivå på inntekter og følgelig nivå på inflasjonen.
Derfor får prisnivået på strøm og drivstoff så mye å si for livene våre. Et annet moment er de store forskjellene i inntekter hvor middelinntekten ligger opp mot 600.000 kr/år, mens det også er folk som må klare seg ned mot 200.000 kr. i det galopperende utgiftsnivået.

lsklars

Legg inn av lsklars »

24.37 for diesel i dag. Fy f

Ljot

Legg inn av Ljot »

VifteKopp skrev: man mar 07, 2022 10:43 pm
SirJames skrev: man mar 07, 2022 10:41 pm
VifteKopp skrev: man mar 07, 2022 10:39 pm Det er en idé å fjerne bensinavgiften, ja, men hvor skal du hente inn de tapte inntektene hen?
Akkurat det skriver jeg i nest siste linje av innlegget mitt.
Ja, se der ja. Der blunket jeg visst.

Det er en idé selvsagt, selv om jeg personlig heller ville brukt de inntektene til å redusere strømregningen til folk.
Vi vet at staten nå har betydelige, antatt ubudsjetterte, merinntekter på grunn av skyhøye olje og gasspriser. Det er egentlig samme logikk som gjelder for strømregninger. Merinntektene staten får som tung eier av kraftprodusenter/leverandører er betydelige. Det ville ikke forundre meg om de balanserer det vanlige forbrukere nå opplever på utgiftssiden. Med det perspektivet kunne man redusert bensin og dieselpriser til et spiselig nivå gjennom å ta av merinntektene fra petroleumssektoren. Og man kunne redusert strømprisene ved å ta av merinntektene fra el-sektoren.

Det er likevel et viktig skille. Elkraft-politikken bærer preg av usedvanlig dårlig håndtverk. Bensin og dieselpriser varierer noe avhengig av geografi men jeg vil anta at det ligger innenfor en 10%-konvolutt. El-prisen derimot... I dag kl 0900 kostet det rundt 6NOK å svi av en kw/h i Bergen (grunnpris før påslag, nettleie og andre videreverdigheter). I Molde og Trondheim kostet det samme 16 øre. Det er vanskelig for et normalt hode å vri seg rundt slike forskjeller, og langt verre å akseptere de. Slike forskjeller simpelthen roper ut at våre politikere gjennom flere administrasjoner har gjort oppsiktsvekkende slett arbeid i alle deler av prosessen.

SirJames

Legg inn av SirJames »

KongOlav2 skrev: tir mar 08, 2022 8:29 am
DoktorS skrev: tir mar 08, 2022 8:01 am I forhold til folks gjennomsnittlige inntekt er prisene om lag på samme nivå som i 2000.

https://www.tv2.no/a/14578425/

Ingen sterke meninger om dette, da jeg aldri har hatt bil eller langt mindre hatt behov for bil, men å begynne å fjerne moms på alt mulig fordi det er nødvendighetsvarer er nok temmelig uaktuelt så lenge vi har et departement som heter Finansdepartementet.
Nja, avgifter på bensin og diesel er delvis en fiskal avgift og dels for å påvirke valg og oppførsel ved bruk av transport. En fiskal avgift på drivstoff blir dog mindre nødvendig når man allerede håver inn så mye på de høye olje- og gassprisene, og det holder også med 17-18-19 kroner for å påvirke folks valg i stedet for 22-23 kroner. Slik sett burde det ikke være noe veldig problem å kutte moms eller andre avgifter i en periode.

Jeg synes imidlertid ikke veldig synd på folk som har lagt opp til veldig mye bilbruk i hverdagen, og tenkt null på alternativer.
Det er sikkert endel som kan, og som muligens også må, justere ned bilbruken og bruke kollektiv fremover hvis de psyke drivstoffprisene holder seg, eventuelt blir enda høyere. Feks kan jeg selv ta kollektiv til jobben, men med elendige tilbud på kveldstid hadde jeg brukt 1,5 time hjem på en strekning som tar 7 minutter å kjøre. Personlig kjører jeg altså ikke så langt hvert år, så den horrible økningen i prisene er noe jeg kan motvillig overkomme foreløpig.

Imidlertid har jeg empati nok til også å tenke på en kompis som er trebarnsfar. Disse barna har, noe som staten burde applaudere, et aktivt liv på fritiden med fotball- og hockeytreninger. Da følger det også med kamper i begge sporter. Mtp hvordan kretsene er lagt opp, blir det derfor mye kjøring. Legg til henting skole/bhg, innkjøp av mat til storfamilien, kjøring tur/retur jobb osv, så sier det seg selv at andre alternativer ikke er spesielt formålstjenlige.

Drivstoffutgiftene til denne familien øker dermed kraftig, og kombinerer man det med økt strømpris og økte matvarepriser, sier det seg selv at situasjonen langt i fra er gunstig.

Ligger det i Støres "Nå er det vanlige folks tur" mantra at barnefamilier feks skal kutte i barnas fritidsaktiviteter? Man kan jo begynne å lure. Alle de tre nevnte utgiftspostene har staten all mulighet til å gjøre noe med. De har startet brannslokking (dog med et lite desilitermål) på strømprisene, og mtp de abnorme ekstrainntektene de allikevel får gjennom nettopp strøm, er det fullt mulig å feks fjerne drivstoffavgiften til de utenforliggende faktorene stabiliserer seg.

Man hører jo ofte argumenter som feks "folk bør ha romslig nok budsjett til å tåle 3000 kr mer i strømutgifter, folk bruker så lite på mat at det gjør ikke noe om prisene stiger, folk må tåle (idiotisk) høye bensinpriser fordi det er krig (hva faen?).

Vel, hvis man legger sammen dette, og ser at en aktiv storfamilie plutselig får en økning i månedlige utgifter på 6-7000 kroner, trenger man ikke å være økonom for å skjønne at dette er et problem. Og med bakgrunn i det jeg skriver ovenfor, et høyst unødvendig problem som det er mulig å gjøre noe med. Og det kan skje temmelig kjapt, pengene er der.

Politikerne er ansatt av oss "vanlige" folk. For å jobbe for oss "vanlige" folk, og gjøre hverdagen til oss "vanlige" folk best mulig. År etter år ser man jo imidlertid stadig nye eksempler på at nevnte politikere har glemt nettopp dette, alternativt velger å se bort i fra selve hovedårsaken til at de sitter i godt betalte jobber med særordninger og frynsegoder til langt opp over ørene. Herunder personlige fordeler som er "opparbeidet" gjennom "sedvane" gjennom mange år, men som gir ordet "gråsone" en helt ny mening og som, bukken og havresekken tatt i betrakning, stinker herfra til helvete.

At de har "glemt" hvorfor de sitter på Tinget, og at mange av dem ikke ville klart seg gjennom prøvetiden i normale bedrifter, ser man jo hver eneste dag. Alt fra enorm ødsling av fellesskapets penger på tull og fjas, herunder utekontor og grønne prikker i asfalten, via en vanvittig klovnehåndtering i forbindelse med oppussing av Stortinget, hvor man gikk fra en kostnadsramme på 350 millioner til 2,3 milliarder and counting. Til klossete og særdeles lite gjennomtenkt strømpolitikk hvor man altså har endt opp med å skyte seg selv i foten, ref abnorme strømpriser i et selvforsynt land.

Legg på skattesvindel, triksing med bostedsdokumenter, forfalskning av reisegodtgjørelser osv osv osv osv, så skjønner man kjapt at politikerne, helt uavhengig av partitilhørighet, forlengst har distansert seg fra sine egne arbeidsgivere (oss "vanlige" folk), og gjennom årene har etablert en ukultur hvor det å gå utover sitt mandat rett og slett har blitt normen.

All empiri tilsier at makt korrumperer, og all empiri tilsier at hvis man ber bukken om å passe havresekken er det i seg selv en garanti for at det kommer til å gå galt. Spesielt når det omtrent ikke får noen følger for "bukkene" selv.

"Nå er det vanlige folks tur" er ikke bare en kvalmende floskel. Den er åpenbart like troverdig som "sjekken er i posten"..

startelver

Legg inn av startelver »

KingKongHalvor skrev: tir mar 08, 2022 8:35 am
startelver skrev: man mar 07, 2022 11:02 pm Nei prisen i Danmark og Sverige er selvsagt lavere enn Norge, er bare Norge som er i panikkmodus.
Nja, stemmer ikke helt. Fikk bilde av en bekjent som var i Sverige i helgen, med pumpepris på diesel på over 24kr, det har jeg ikke sett her i landet ennå.
Over 24 svenske kroner? Det var voldsomt.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Like greit å venne seg til det først som sist:

Grønnflasjon: vedvarende stigende (energi-)priser på grunn av det grønne skiftet som fører til synkende tilbud samtidig som etterspørselen øker.

https://www.bloomberg.com/opinion/artic ... -take-note

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

Noen som har sett noe til finansministeren i det senere, eller har han blitt pløyd ned i en åker på Ilseng? Bøndene er nok svært glade for jobben han hittil har gjort, akkurat som vi ellers på bygda er. Nå koster det 100 kroner å hente poden på ungdomsklubben, bare i drivstoff. Vi blir nok manet til å vise moderasjon foran lønnsoppgjøret, med tanke på den akk så beleilige situasjonen i Ukraina.

Ljot

Legg inn av Ljot »

Daltrey skrev: tir mar 08, 2022 2:11 pm Noen som har sett noe til finansministeren i det senere, eller har han blitt pløyd ned i en åker på Ilseng? Bøndene er nok svært glade for jobben han hittil har gjort, akkurat som vi ellers på bygda er. Nå koster det 100 kroner å hente poden på ungdomsklubben, bare i drivstoff. Vi blir nok manet til å vise moderasjon foran lønnsoppgjøret, med tanke på den akk så beleilige situasjonen i Ukraina.
Man skal være forsiktig med å gi karakterer til noen som kun har hatt noen måneder i sin stilling. Men jeg klarer ikke å fri meg fra tanken om at Vedum må være den svakeste finansministeren i manns minne (som for min del strekker seg tilbake til tidlig åttitall). Jeg kan ihvertfall ikke se noen åpenbart svakere finansministere. Hva verre er - jeg ser ikke at det finnes noe potensiale for at han kan vokse inn i rollen heller.

steponit

Legg inn av steponit »

Ljot skrev: tir mar 08, 2022 2:28 pm
Daltrey skrev: tir mar 08, 2022 2:11 pm Noen som har sett noe til finansministeren i det senere, eller har han blitt pløyd ned i en åker på Ilseng? Bøndene er nok svært glade for jobben han hittil har gjort, akkurat som vi ellers på bygda er. Nå koster det 100 kroner å hente poden på ungdomsklubben, bare i drivstoff. Vi blir nok manet til å vise moderasjon foran lønnsoppgjøret, med tanke på den akk så beleilige situasjonen i Ukraina.
Man skal være forsiktig med å gi karakterer til noen som kun har hatt noen måneder i sin stilling. Men jeg klarer ikke å fri meg fra tanken om at Vedum må være den svakeste finansministeren i manns minne (som for min del strekker seg tilbake til tidlig åttitall). Jeg kan ihvertfall ikke se noen åpenbart svakere finansministere. Hva verre er - jeg ser ikke at det finnes noe potensiale for at han kan vokse inn i rollen heller.
Det er vanskelig å flire seg unna en økonomisk årsrapport.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Nå som staten tjener grovt på oljeprisen, burde noe av det komme forbrukerne til gode. Men der vil det nok gå tregt.

Er 4x glad.
1. for at jeg kjører diesel
2. for at jeg har fastprisavtale på strøm (enn så lenge).
3. at jeg fyllte tanken da prisen var kr 17.79.
4. at jeg minimalt behov for å kjøre. Har nesten ikke kjørt etter det.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Sir James: "Nå er det vanlige folks tur" er ikke bare en kvalmende floskel. Den er åpenbart like troverdig som "sjekken er i posten"..

---------------------------

Er enig i det du skriver. Virker som om politikerne bare roter Norge stadig dypere inn i suppa som påfører oss stadig flere problemer.
Denne utviklingen startet ved at politikerne frivillig ga makten over styringen av Norge til utlandet, den makten som var den norske befolkningen sin. Senere har befolkningen fått stadig mindre innflytelse, saker som normalt tilhører valgkamp, avgjøres på bakrom mellom valgene, eller er låst av av taler med utlandet. Demokratiet fungerer ikke lenger i praksis.
For å tilbakeføre reelt demokrati i Norge kreves en omfattende endring som strammer inn politikernes muligheter til å gjøre som de vil, uten å stå til rette i valgene.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»