Hvilket NATO for fred i Europa

Svar
hauge23

Re: Hvilket NATO for fred i Europa

Legg inn av hauge23 »

Corvus skrev: man mar 21, 2022 7:20 pm
hauge23 skrev: man mar 21, 2022 7:09 pm
Corvus skrev: man mar 21, 2022 6:50 pm

Og debatten må også dreie seg om at Russland/Sovjet både med NATO og før NATOs tid har vist aggresjon og angrepet diverse naboland.
Det er mange land som har vist aggresjon og angrepet andre land, eller har blitt angrepet før NATO ble dannet i 1949. Årsaken til at NATO ble dannet er relevant å ha med i tråden.
Har du ikke mulighet til å starte en ny tråd som omhandler Russland/Sovjetunionen slik du ønsker det?
Du skrev:
Med avspenning, gjensidig tillit og NATO-frie grenser mot naboene vil ikke naboene etter den kalde krigens slutt stå i noen fare for å bli angrepet av Russland. .

Og det er jo bare sprøyt og vissvass. Som jeg nettopp skrev.
Norge har vært medlem av NATO siden 1949 og har praktisert medlemskapet på en måte som Russland respekterer. Det har vært fred og lav spenning i grenseområdet, det er bygget opp et tillitsforhold og mellomfolkelig samarbeid over grensen.
Så lenge spenningen holdes lav, er det heller ikke fare for ufred og krig.
Det får være din sak at du kaller dette for sprøyt, like feil er det likevel.

Så kan NATO brukes på en annen måte, som f.eks som støttehjul til USA på jakt etter å kontrollere store deler av verden. Dette skaper naturlig nok spenninger og fare for konflikter.

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Nato er en forvokst våpen makt. Alt til sin tid.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Frode57 skrev: man mar 21, 2022 8:45 pm Nato er en forvokst våpen makt. Alt til sin tid.
NATOs legimitet må jo ligge i å skape fred. Et NATO som opererer som tvilling til USA utenfor egen verdensdel og skaper spenninger, er et NATO vi ikke har bruk for.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Rhabagatz skrev: man mar 21, 2022 4:09 pm
Canucks skrev: søn mar 20, 2022 8:42 pm
Rhabagatz skrev: søn mar 20, 2022 8:37 pm

Jeg synes du her klart viser at jeg har rett når jeg hevder at slike sammenligninger bagatelliserer jødeutryddelsen. Nurnberglovene kom i 1935, knappe to år etter at Hitler ble rikskansler. Krystallnatten var i i 1938. Dette var langt mer enn "demagogi".
Det er vel mulig og trekke visse paraleller mellom Putin og Hitler, uten at man sier at Putin er helt på nivå med Hitler og følger alt til boka og er like ille? Ser at enkelte også har trukket frem Napoloen-sammenligninger med Putin også.

Eksempler på sammenligninger som er legitime med Hitler.

- Sudetenland og Ukraina, hvor man også kan begynne og spørre hva som er neste på lista, Transdnister(som Østerrike hvor man blir tatt i mot med åpne armer).
- Ønske om og samle det russiske folk i et samlet rike, ikke ulikt 3rd reich i så måte.
- Deporteringen fra Maripol med busser av ukrainere til Russland og leire nå, sier at det er for å hjelpe dem, selvsagt ikke konsentrasjonsleire, og selvsagt ingen gasskammer.

Det finnes selvsagt også mange ulikheter, og sikkert flere ulikheter også, men det er ikke uhørt og begynne å sammenligne? selv om det er lite som tyder på at Putin har planer om å starte utryddelse av jøder, ikke-russere, sigøynere og annet, det tilhører selvsagt ulikhetene mellom de to.
Jeg har aldri hatt noe imot sammenligninger. Man må gjerne sammenligne ting og finne likheter og ulikheter. Problemet skjer når man likestiller hendelser eller om man mister perspektiver. Det synes jeg mange har gjort nå de trekker paralleller mellom Putin og Hitler.

Det gjorde Zelenski nylig, når han overfor Knesset trakk paralleller mellom invasjonen og jødeutryddelsen. Han er jo jøde selv, og mente kanskje at han var berettiget, men han talte til et publikum som er svært opptatt av at Holocaust er en unik hendelse i verdenshistorien, og mye mer alvorlig enn alle andre folkemord.

Det er mye store ord om krigen i Ukraina. Ja, det er en angrepskrig og det virker som at Mariupol skal tas samme hva. Med det er på ingen måte et massemord i industriell skala eller en spesiell blodig krig. Det har blitt stygt, og mest skremmende, det ser ut til å bare bli verre. Det er krigsforbrytelser på begge sider, men russernes forbrytelser er i en helt annen størrelsesorden. Og ikke minst, de er aggressoren.

Men Hitler? Nei, det synes jeg er en overdrivelse som bagatelliserer noen av de groveste forbrytelse vi har i verdenshistorien.
Når det gjelder jøde-delen er jeg selvsagt uenig, og der bommes det grovt fra Ukraina, men det betyr ikke at man kan trekke sammenligninger, for likhetene som nevnt er der, og ja selvsagt begås det krigsforbrytelser fra begge sider, noe jeg ikke er uenig i, men en side begår dem i større omfang, og uten den ene siden hadde ikke den andre siden begått krigsforbrytelser overhodet. Ikke at det forsvarer Ukrainske krigsforbrytelser heller, men de hadde ikke engang skjedd uten den russiske aggresjonen.

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

hauge23 skrev: tir mar 08, 2022 6:03 pm Først den svenske statsministerens vurderinger av svensk NATO-medlemskap, VG-melding:

"Andersson: Svensk Nato-søknad vil føre til ytterligere destabilisering av situasjonen i Europa
Sveriges statsminister Magdalena Andersson sa på en pressekonferanse tirsdag at en svensk søknad om Nato-medlemskap vil føre til mindre stabilitet i Europa.

– Om Sverige skulle velge å sende inn en søknad, ville det ytterligere destabilisere denne delen av Europa og øke spenningene. Sverige ville bidratt til å destabilisere situasjonen, sa Andersson."

Må bare si meg enig i disse vurderingene, som er gjort i en særdeles spent tid og gjeldende et USA-dominert NATO på fremmarsj langs grensene til Russland. Når situasjonen er slik, må den som besitter vettet bruke det.
Spenningen var lav i Europa etter at muren, Sovjetunionen og Warszawapakten falt.
Hva skal til for å få bort spenningen i Europa, har vi bruk for NATO og hvilket NATO?
Nato vil etterhvert utløse en oppløsning eller en atomkrig. Stammen i Nato er USA. Kriger kommer som resultat av urettferdig handel eller folkegrupper gjør opprør. Atomkrig eller slutt på Nato og all atomvåpen er svaret.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»