Sommerdekksesongen 2022
-
- Innlegg: 845
Sommerdekksesongen 2022
Jeg slår neppe Kompressors 'sommerdekk i januar'.
Men her blir det på med sommerdekk i mars!
Selvsagt på privatbil med null faste oppdrag, på arbeid er det selvsagt vinterdekk.
Så til mønsterdybde: Hva er det på nye dekk? Minste livlige er 1,6 mm. En del anbefaler min. 3 mm. Med alle forbehold om føre, vann, tørre veier.
Hva da med mønsterdybde på nye dekk? Ett sted så jeg omtalt Primacy 4 med kun 6,4 mm dybde på nye dekk! Da blir det få mm å slite på om man i tillegg mener at 3 mm er lite.
Har for øyeblikket Michelin Energy Made in Italy. OM jeg husker riktig! Andre favoritter? Liker Michelinmannen, Michelinguiden. Men har IKKE Bibendum-figurer slik enkelte lastebiler har.
Men her blir det på med sommerdekk i mars!
Selvsagt på privatbil med null faste oppdrag, på arbeid er det selvsagt vinterdekk.
Så til mønsterdybde: Hva er det på nye dekk? Minste livlige er 1,6 mm. En del anbefaler min. 3 mm. Med alle forbehold om føre, vann, tørre veier.
Hva da med mønsterdybde på nye dekk? Ett sted så jeg omtalt Primacy 4 med kun 6,4 mm dybde på nye dekk! Da blir det få mm å slite på om man i tillegg mener at 3 mm er lite.
Har for øyeblikket Michelin Energy Made in Italy. OM jeg husker riktig! Andre favoritter? Liker Michelinmannen, Michelinguiden. Men har IKKE Bibendum-figurer slik enkelte lastebiler har.
Jeg har hørt at ca 8 mm er vanlig på nye dekk, men det varierer jo. Samtidig er det jo forskjellig hvor raskt de ulike dekkene slites. Vet at f.eks. Michelin Pilot Sport 4S skal være holdbare sammenlignet med en del annet.
Skulle gjerne fått av piggdekkene på Fiestaen som nylig ble kjøpt som nr. 2 og som brukes i det daglige. Begynner å bli mange år siden jeg kjørte på piggdekk og savner det ikke... Sommerdekk på C43'n har jeg Falken Azenis FK510 som jeg har vært veldig fornøyd med så langt. Kommet veldig godt ut i mange tester og er rimelig bra ift. støy. Koster omtrent det samme som Dunlop-dekkene som stod på bilen fra fabrikk.
Skulle gjerne fått av piggdekkene på Fiestaen som nylig ble kjøpt som nr. 2 og som brukes i det daglige. Begynner å bli mange år siden jeg kjørte på piggdekk og savner det ikke... Sommerdekk på C43'n har jeg Falken Azenis FK510 som jeg har vært veldig fornøyd med så langt. Kommet veldig godt ut i mange tester og er rimelig bra ift. støy. Koster omtrent det samme som Dunlop-dekkene som stod på bilen fra fabrikk.
Bare litt sånn fun fact, men for noen år siden, så gikk vi fra at mønsterdybde gjaldt dekktype (sommer- vs vinterdekk) til at det nå gjelder årstid (sommer vs vinter). Det vil si at mønsterdybden er akkurat den samme for sommer som vinterdekk. Så akkurat nå, i Sør-Norge, så er minste lovlige dybde 3 mm for sommerdekk (så vel som vinterdekk). Når påsken er over, så gjelder 1,6 mm (på både sommer og vinterdekk).rosmebraad skrev: ↑fre mar 11, 2022 8:14 am Så til mønsterdybde: Hva er det på nye dekk? Minste livlige er 1,6 mm. En del anbefaler min. 3 mm. Med alle forbehold om føre, vann, tørre veier.
Hva da med mønsterdybde på nye dekk? Ett sted så jeg omtalt Primacy 4 med kun 6,4 mm dybde på nye dekk! Da blir det få mm å slite på om man i tillegg mener at 3 mm er lite.
Ellers, så har Henlie vel det generelle tallet for mønsterdybde på nye sommerdekk.
E46en har hatt sommerdekk på hele vinteren, og har egentlig bare luftet seg på noen dager med tørr asfalt. Siste uken har jeg brukt den en del.
Octaviaen skal leveres tilbake rett etter påske, så der kommer jeg ikke til å skifte flere ganger.
Octaviaen skal leveres tilbake rett etter påske, så der kommer jeg ikke til å skifte flere ganger.
Ikke så lett å ha noen favoritter når det er bilprodusent som velger sommerdekk for deg.
Mine 7 siste biler har hatt 6 forskjellige dekkmerker ved leveranse. I rekkefølge:
Dunlop
Bridgestone
Continental
Continental
Hankook
Pirelli
Goodyear
Ingen av dem skuffet egentlig, de gangene jeg har byttet dekk før jeg solgte bilen har valget falt på Continental.
Da står bilen med sommerdekk på 3 av 4 hjul. På siste var den helsikkes låsmutteren ødelagt, så klarte ikke få den av selv. Så får humpe av sted på 3 sommerdekk og 1 vinterdekk, til et sted hvor slikt kan fikses, i løpet av uken
henlie skrev: ↑fre mar 11, 2022 1:16 pm Jeg har hørt at ca 8 mm er vanlig på nye dekk, men det varierer jo. Samtidig er det jo forskjellig hvor raskt de ulike dekkene slites. Vet at f.eks. Michelin Pilot Sport 4S skal være holdbare sammenlignet med en del annet.
Skulle gjerne fått av piggdekkene på Fiestaen som nylig ble kjøpt som nr. 2 og som brukes i det daglige. Begynner å bli mange år siden jeg kjørte på piggdekk og savner det ikke... Sommerdekk på C43'n har jeg Falken Azenis FK510 som jeg har vært veldig fornøyd med så langt. Kommet veldig godt ut i mange tester og er rimelig bra ift. støy. Koster omtrent det samme som Dunlop-dekkene som stod på bilen fra fabrikk.
Jeg har hatt Michelin Pilot Sport 4S på både porsche 911, Mercedes S 500 coupe og nå på Aston Martinen. De er blant mine favoritt-dekk. De er gode på støydemping, komfort og sporer ikke så lett. Dunloop sport max vsr ikke spesielt gode på jaguar xkr og de var nesten alltid urunde første 1-2 minutter med kjøring og de sporet mye.
P-zero er enda hardere og mer slitesterke kanskje, men når de blir over halvslitte blir de støyende og veldig sporete, så man mp holde de relativt nye.
Hmm, min lokale dekkforhandler mente dette ikke var dekket å gå for dersom støy var viktig, men ellers et supert dekk iflg. dem. Har også hørt andre nevne det samme, men vanskelig å si. Generelt hører jeg derimot alle si de er veldig gode å kjøre på. Dunlop Sport Maxx merket jeg ikke noe til sporing på min. Får gi de en ny vurdering neste gang det skal handles.Kompressor skrev: ↑man apr 25, 2022 7:49 amhenlie skrev: ↑fre mar 11, 2022 1:16 pm Jeg har hørt at ca 8 mm er vanlig på nye dekk, men det varierer jo. Samtidig er det jo forskjellig hvor raskt de ulike dekkene slites. Vet at f.eks. Michelin Pilot Sport 4S skal være holdbare sammenlignet med en del annet.
Skulle gjerne fått av piggdekkene på Fiestaen som nylig ble kjøpt som nr. 2 og som brukes i det daglige. Begynner å bli mange år siden jeg kjørte på piggdekk og savner det ikke... Sommerdekk på C43'n har jeg Falken Azenis FK510 som jeg har vært veldig fornøyd med så langt. Kommet veldig godt ut i mange tester og er rimelig bra ift. støy. Koster omtrent det samme som Dunlop-dekkene som stod på bilen fra fabrikk.
Jeg har hatt Michelin Pilot Sport 4S på både porsche 911, Mercedes S 500 coupe og nå på Aston Martinen. De er blant mine favoritt-dekk. De er gode på støydemping, komfort og sporer ikke så lett. Dunloop sport max vsr ikke spesielt gode på jaguar xkr og de var nesten alltid urunde første 1-2 minutter med kjøring og de sporet mye.
P-zero er enda hardere og mer slitesterke kanskje, men når de blir over halvslitte blir de støyende og veldig sporete, så man mp holde de relativt nye.
Pilot Sport 4S er ikke komfortdekk, men seriøse sportsdekk som er hakket før semi-slicks. Så om man vil ha lavt støynivå, så er man i feil del av butikken om man ser på PS 4S. Derimot om man vil ha dekk som gir gode kjøreegenskaper uten å være semi-slick, så har PS 4S vært ansett som det beste dekkene man kan oppdrive i flere år nå, med en liten svakhet i at de ikke gir like bra styrefølelse som noen av sine direkte konkurrenter. Nå har jeg riktignok sett noen nyere tester at Continental sine Sport Contact 6 har imponert og blitt ansett som et bedre dekk en PS 4S.henlie skrev: ↑man apr 25, 2022 10:50 amHmm, min lokale dekkforhandler mente dette ikke var dekket å gå for dersom støy var viktig, men ellers et supert dekk iflg. dem. Har også hørt andre nevne det samme, men vanskelig å si. Generelt hører jeg derimot alle si de er veldig gode å kjøre på. Dunlop Sport Maxx merket jeg ikke noe til sporing på min. Får gi de en ny vurdering neste gang det skal handles.Kompressor skrev: ↑man apr 25, 2022 7:49 amhenlie skrev: ↑fre mar 11, 2022 1:16 pm Jeg har hørt at ca 8 mm er vanlig på nye dekk, men det varierer jo. Samtidig er det jo forskjellig hvor raskt de ulike dekkene slites. Vet at f.eks. Michelin Pilot Sport 4S skal være holdbare sammenlignet med en del annet.
Skulle gjerne fått av piggdekkene på Fiestaen som nylig ble kjøpt som nr. 2 og som brukes i det daglige. Begynner å bli mange år siden jeg kjørte på piggdekk og savner det ikke... Sommerdekk på C43'n har jeg Falken Azenis FK510 som jeg har vært veldig fornøyd med så langt. Kommet veldig godt ut i mange tester og er rimelig bra ift. støy. Koster omtrent det samme som Dunlop-dekkene som stod på bilen fra fabrikk.
Jeg har hatt Michelin Pilot Sport 4S på både porsche 911, Mercedes S 500 coupe og nå på Aston Martinen. De er blant mine favoritt-dekk. De er gode på støydemping, komfort og sporer ikke så lett. Dunloop sport max vsr ikke spesielt gode på jaguar xkr og de var nesten alltid urunde første 1-2 minutter med kjøring og de sporet mye.
P-zero er enda hardere og mer slitesterke kanskje, men når de blir over halvslitte blir de støyende og veldig sporete, så man mp holde de relativt nye.
Men uansett, verken PS 4S eller noen av de direkte konkurrentene er dekk man bør vurdere om man vil ha støysvake dekk. Men det skal nevnes at PS 4S er bedre enn sin forgjenger i PS Super Sport. Det var en merkbar forskjell å gå fra PS SS til PS 4S på RS'en.
Litt på siden, så lærte jeg her om dagen noe nytt angående dekk. Når dekkene har en stjerne på seg, så er det originale dekk designet for spesifikk modell. F-eks BMW M3/M4 har bl.a. PS 4S som originale dekk (i tillegg til dekk fra Dunlop og Pirelli). Disse PS 4S er som sagt spesialutviklet spesifikk for BMW M3/M4 og er vesentlig mer kapable dekk enn de standard PS 4S-dekkene.
Her er en video om akkurat dette https://www.youtube.com/watch?v=COA630Juf_U
4S er gode dekk, og gir en følelse av ubegrenset grep og demper såpass bra at det gir litt komfort til hardt oppsatte biler også. Grei på støy på god asfalt, men mye støy på grov asfalt er min erfaring (altså relativt til andre dekk).
Ulempen med 4S er at det ikke er spesielt responsivt eller skarpt, alt blir litt avrundet og litt av livligheten forsvinner, her er f.eks P Zero (SC) tydelig bedre. P Zero er også generelt bedre på støy, men demper ujevnheter dårligere. Så vil tro 4S passer best på sportsligere biler der man vil ha det litt komfortabelt i hverdagen, uten at det går ut over grep.
Men det er jo vanskelig å være kategorisk, spesielt ettersom det finnes flere versjoner av hvert dekk tilpasset ulike merker, som Ribba nevner. Spesielt ille med P Zero, som både har LS- og SC- versjon, og det i mange dimensjoner bare er å få i merke-spesifikke versjoner.
Holdbarheten på 4S er vel grei, ikke noe mer, men kanskje bra sammenlignet med sportsligere dekk.
Sporing ser jeg like mye som et problem med bil og geometri, som dekk. Noen dekk kan være bedre en andre på sporing, men på enkelte biler er ikke sporing noe spesielt tema uansett dekk.
Ulempen med 4S er at det ikke er spesielt responsivt eller skarpt, alt blir litt avrundet og litt av livligheten forsvinner, her er f.eks P Zero (SC) tydelig bedre. P Zero er også generelt bedre på støy, men demper ujevnheter dårligere. Så vil tro 4S passer best på sportsligere biler der man vil ha det litt komfortabelt i hverdagen, uten at det går ut over grep.
Men det er jo vanskelig å være kategorisk, spesielt ettersom det finnes flere versjoner av hvert dekk tilpasset ulike merker, som Ribba nevner. Spesielt ille med P Zero, som både har LS- og SC- versjon, og det i mange dimensjoner bare er å få i merke-spesifikke versjoner.
Holdbarheten på 4S er vel grei, ikke noe mer, men kanskje bra sammenlignet med sportsligere dekk.
Sporing ser jeg like mye som et problem med bil og geometri, som dekk. Noen dekk kan være bedre en andre på sporing, men på enkelte biler er ikke sporing noe spesielt tema uansett dekk.
En ting er at PS4 finnes i spesielle versjoner for forskjellige modeller, men også de "vanlige" som kom kom våren 2016 er helt sikkert ganske forskjellige fra de som selges i 2022.
De som BMW fikk utviklet for M3/M4 viser hvor store forskjellene kan være selv om de bare har en stjerne eller kode forskjellig fra de "vanlige" PS4.
De som BMW fikk utviklet for M3/M4 viser hvor store forskjellene kan være selv om de bare har en stjerne eller kode forskjellig fra de "vanlige" PS4.
BMW'en min ble levert med P Zero, og om de er bedre på støy enn PS 4S, så tør jeg ikke tenke hvordan Michelin-dekkene må være. For P Zero-dekkene støyer lik mye eller mer enn Nokain Hakkapeliitta 9-dekkene jeg har på om vinteren. Riktignok er de litt smalere enn sommerdekkene (255 vs 275/285), samt at det er 19 rundt om på vinterdekkene kontra 19/20 om sommeren.
Dog knatringen er jo borte, så selv om støyen er er høyere, så er den ikke nødvendigvis verre. Men jeg høre mindre til eksosanlegget nå enn med vinterdekkene på. Og selv om eksosanlegget er på samme støynivå som på en konservativ elbil, så er det jo litt morsomt å høre det burble litt når man slipper opp gassen. Det hører man mindre til med sommerdekkene på.
Jeg vet at du vet det, men for de som ikke vet det, så er det vel greit å hive på en "S" bak PS4 i dette tilfellet, så de som ikke vet at det finnes en PS4- og en PS4S-variant, blir forvirret.nometalhorse skrev: ↑man apr 25, 2022 8:37 pm En ting er at PS4 finnes i spesielle versjoner for forskjellige modeller, men også de "vanlige" som kom kom våren 2016 er helt sikkert ganske forskjellige fra de som selges i 2022.
De som BMW fikk utviklet for M3/M4 viser hvor store forskjellene kan være selv om de bare har en stjerne eller kode forskjellig fra de "vanlige" PS4.
Vet du forresten hvor man får tak i de dekkene som er utviklet for bilen? Må man kjøpe dem via BMW-forhandlere?
Godt du følger med.Ribba skrev: ↑man apr 25, 2022 8:50 pmJeg vet at du vet det, men for de som ikke vet det, så er det vel greit å hive på en "S" bak PS4 i dette tilfellet, så de som ikke vet at det finnes en PS4- og en PS4S-variant, blir forvirret.nometalhorse skrev: ↑man apr 25, 2022 8:37 pm En ting er at PS4 finnes i spesielle versjoner for forskjellige modeller, men også de "vanlige" som kom kom våren 2016 er helt sikkert ganske forskjellige fra de som selges i 2022.
De som BMW fikk utviklet for M3/M4 viser hvor store forskjellene kan være selv om de bare har en stjerne eller kode forskjellig fra de "vanlige" PS4.
Vet du forresten hvor man får tak i de dekkene som er utviklet for bilen? Må man kjøpe dem via BMW-forhandlere?
Vet ikke hvordan BMW gjør dette, men for Porsche så går det helt greit å kjøpe N-rated dekk fra vanlige dekkforhandlere.
Sånn, da gikk bilen fra 3 til 4 sommerdekk etter en tur til Møller. Låsebolten ble også erstattet med en vanlig bolt.
Skal ikke påstå at P Zero er spesielt stillegående, men å gå fra piggfritt til 4S var alltid et lite lydsjokk, en klart mindre merkbar overgang med P Zero. Men går ut i fra du fikk stjerne-merkede dekk, i min dimensjon måtte jeg avfinne meg med MO-merkede, så hvor like de er er jo ikke godt å vite.Ribba skrev: ↑man apr 25, 2022 8:46 pm BMW'en min ble levert med P Zero, og om de er bedre på støy enn PS 4S, så tør jeg ikke tenke hvordan Michelin-dekkene må være. For P Zero-dekkene støyer lik mye eller mer enn Nokain Hakkapeliitta 9-dekkene jeg har på om vinteren. Riktignok er de litt smalere enn sommerdekkene (255 vs 275/285), samt at det er 19 rundt om på vinterdekkene kontra 19/20 om sommeren.
Men den største forskjellen fra 4S er hvor mye lettere bilen virker med P Zero, som man har plukket bort 100-150 kg. Noen vil nok like bedre tyngden og følelsen av grep 4S gir, men jeg foretrekker nok P Zero. Nå kjører jeg ikke rundt i noen sportsbil, og trolig vill strammere oppsatte biler ha litt mer å vinne på noe litt mer avrundet, som 4S virker å være.
Når jeg virker kritisk til 4S må det understrekes det var et stort fremskritt å plukke av 18" Goodyear Eagle F1 (RF) som billen kom med, og som jeg litt ufrivillig fikk 1500-2000 km på, og å gå over til 19" 4S.
Det er selvsagt lov å mene det du gjør, og mener du opplever. Hvilket P Zero snakker du om forresten? Er det siste utgave som er Pirelli P Zero PZ4, eller eldre versjoner?AlvaroC skrev: ↑tir apr 26, 2022 5:53 pmSkal ikke påstå at P Zero er spesielt stillegående, men å gå fra piggfritt til 4S var alltid et lite lydsjokk, en klart mindre merkbar overgang med P Zero. Men går ut i fra du fikk stjerne-merkede dekk, i min dimensjon måtte jeg avfinne meg med MO-merkede, så hvor like de er er jo ikke godt å vite.Ribba skrev: ↑man apr 25, 2022 8:46 pm BMW'en min ble levert med P Zero, og om de er bedre på støy enn PS 4S, så tør jeg ikke tenke hvordan Michelin-dekkene må være. For P Zero-dekkene støyer lik mye eller mer enn Nokain Hakkapeliitta 9-dekkene jeg har på om vinteren. Riktignok er de litt smalere enn sommerdekkene (255 vs 275/285), samt at det er 19 rundt om på vinterdekkene kontra 19/20 om sommeren.
Men den største forskjellen fra 4S er hvor mye lettere bilen virker med P Zero, som man har plukket bort 100-150 kg. Noen vil nok like bedre tyngden og følelsen av grep 4S gir, men jeg foretrekker nok P Zero. Nå kjører jeg ikke rundt i noen sportsbil, og trolig vill strammere oppsatte biler ha litt mer å vinne på noe litt mer avrundet, som 4S virker å være.
Når jeg virker kritisk til 4S må det understrekes det var et stort fremskritt å plukke av 18" Goodyear Eagle F1 (RF) som billen kom med, og som jeg litt ufrivillig fikk 1500-2000 km på, og å gå over til 19" 4S.
Jeg har selv gått fra P Zero til Pilot Sport 4S, og det var en åpenbaring for min del både med hensyn til støy, grep og følelse.
Det med støy er ikke overraskende for alle slike dekk støyer mer og mer etter bruk.
Selv med nyeste PZ4 så har Pilot Sport 4S vunnet de testene jeg har fått med meg når det gjelder de fleste viktige parameter for denne typen dekk.
Det er jo et virvar av P Zero modeller, og det jeg refererer til er nye PZ4 SC (Sports Car) (det finnes også PZ4 LS (Luxury Saloon) med et annet mønster). Med PZ4 SC har vist tanken vært at hver fabrikant skal tilpasse det etter eget ønske, og i de fleste dimensjoner så er det vanskelig å komme utenom *, AO eller MO. I dekktester er gjerne beskrivelsen ikke mer enn PZ4, så man er egentlig like vis hva man har testet.nometalhorse skrev: ↑tir apr 26, 2022 7:48 pm
Det er selvsagt lov å mene det du gjør, og mener du opplever. Hvilket P Zero snakker du om forresten? Er det siste utgave som er Pirelli P Zero PZ4, eller eldre versjoner?
Jeg har selv gått fra P Zero til Pilot Sport 4S, og det var en åpenbaring for min del både med hensyn til støy, grep og følelse.
Det med støy er ikke overraskende for alle slike dekk støyer mer og mer etter bruk.
Selv med nyeste PZ4 så har Pilot Sport 4S vunnet de testene jeg har fått med meg når det gjelder de fleste viktige parameter for denne typen dekk.
Jeg har ikke vært missfornøyd med 4S, og det ble gjenkjøp for 2 år siden. Vurderte også da P Zero, men med rotete benevnelser hos Pirelli, og ikke helt vite hva man får da det er neppe det samme som man leser om i test, valgte jeg det trygge.
Jeg selv har ikke annet grunnlag enn andre, og har også gått ut i fra 4S var det optimale. Men var interessert i å prøve noe annet da Eagle F1 (RF) ga en litt mer direkte følelse i sving på de få milene jeg hadde med de, selv om jeg trodde mye av årsaken var stivere dekksider pga. RF. Men har forsøkt å lese meg litt opp, og har registret at EVO ga P Zero god omtale. I tillegg fant jeg litt av det samme som jeg følte på et Porsche-forum, at 4S har rikelig med grep, men kan føles litt mykt (litt bevegelse før det setter seg i sving), og at flere der hadde gått tilbake til P Zero.
Men min erfaring er med en Giulia Veloce som ikke er noen hardt oppsatt sportsbil, så det er godt mulig det oppleves annerledes på sportsligere modeller med annet oppsett, der noe litt mykere kan oppleves som en fordel.
Støy var forøvrig i forhold til piggfrie vinterdekk, ikke mot slitt 4S og nytt P Zero. Ikke i tvil om 4S støyer mer på grov asfalt, det er jevnere på finere asfalt. Overgangen til sommerdekk var mer behagelig mht støy i år enn tidligere år, også enn da 4S var nye.
Det er slik jeg har forstått det ja.Ribba skrev: ↑man apr 25, 2022 3:24 pmPilot Sport 4S er ikke komfortdekk, men seriøse sportsdekk som er hakket før semi-slicks. Så om man vil ha lavt støynivå, så er man i feil del av butikken om man ser på PS 4S. Derimot om man vil ha dekk som gir gode kjøreegenskaper uten å være semi-slick, så har PS 4S vært ansett som det beste dekkene man kan oppdrive i flere år nå, med en liten svakhet i at de ikke gir like bra styrefølelse som noen av sine direkte konkurrenter. Nå har jeg riktignok sett noen nyere tester at Continental sine Sport Contact 6 har imponert og blitt ansett som et bedre dekk en PS 4S.henlie skrev: ↑man apr 25, 2022 10:50 amHmm, min lokale dekkforhandler mente dette ikke var dekket å gå for dersom støy var viktig, men ellers et supert dekk iflg. dem. Har også hørt andre nevne det samme, men vanskelig å si. Generelt hører jeg derimot alle si de er veldig gode å kjøre på. Dunlop Sport Maxx merket jeg ikke noe til sporing på min. Får gi de en ny vurdering neste gang det skal handles.Kompressor skrev: ↑man apr 25, 2022 7:49 am
Jeg har hatt Michelin Pilot Sport 4S på både porsche 911, Mercedes S 500 coupe og nå på Aston Martinen. De er blant mine favoritt-dekk. De er gode på støydemping, komfort og sporer ikke så lett. Dunloop sport max vsr ikke spesielt gode på jaguar xkr og de var nesten alltid urunde første 1-2 minutter med kjøring og de sporet mye.
P-zero er enda hardere og mer slitesterke kanskje, men når de blir over halvslitte blir de støyende og veldig sporete, så man mp holde de relativt nye.
https://youtu.be/t10y-87oiD4?t=696
Dette oppsummerer vel ganske godt min erfaring med 4S. Bra om man vil ha det litt komfortabelt, og samtidig rikelig med grep på en sportslig bil, ikke helt optimalt om man er ute etter den sportsligste kjørefølelsen.
Forøvrig vant PZ4 (SC) i test i EVO, der Bridgestone og Goodyear var med med modellene som kommer som nummer 3 og 4 i video. Slik jeg forstår det rangerer man i video også disse modellene over 4S og Continental 7 på ren kjørefølelse, mens EVO liker PZ4 bedre enn Bridgestone og Goodyear på nettopp dette.
Dette oppsummerer vel ganske godt min erfaring med 4S. Bra om man vil ha det litt komfortabelt, og samtidig rikelig med grep på en sportslig bil, ikke helt optimalt om man er ute etter den sportsligste kjørefølelsen.
Forøvrig vant PZ4 (SC) i test i EVO, der Bridgestone og Goodyear var med med modellene som kommer som nummer 3 og 4 i video. Slik jeg forstår det rangerer man i video også disse modellene over 4S og Continental 7 på ren kjørefølelse, mens EVO liker PZ4 bedre enn Bridgestone og Goodyear på nettopp dette.
Da var sommerdekk sesongen over, og endte opp med samme problem denne gangen. Så angrer på at jeg ikke kastet all låseboltene samtidig i våren. Så da får Møller i dag finne frem verktøyene sine og fikse.
Kone og barn sendes til fjells i helgen, og så det var såpass fare for mulig vinterføre akkurat på hytta at det var greit å legge på vinterdekk for å være sikker
Vurdert dekkhotell?Someone skrev: ↑tor okt 13, 2022 9:05 amDa var sommerdekk sesongen over, og endte opp med samme problem denne gangen. Så angrer på at jeg ikke kastet all låseboltene samtidig i våren. Så da får Møller i dag finne frem verktøyene sine og fikse.
Kone og barn sendes til fjells i helgen, og så det var såpass fare for mulig vinterføre akkurat på hytta at det var greit å legge på vinterdekk for å være sikker
Jeg fikk nå tatt BMW'en på nå tirsdag som var. Yaris'en fikk jeg derimot lagt om på allerede 27. september, men ettersom vi har hatt en nokså unormalt varm oktober hittil, så har den blitt stående parkert som en "beredskapsbil" etter jeg hentet den hjem igjen etter hjulskifte. Først kjøretur med Yaris'en var faktisk på tirsdag. Jeg tenkte at nå som begge bilene står på vinterhjul, så det var greit å ta den i bruk igjen etter å ha stått såpass lenge.
I dag koblet jeg for øvrig Opel'n til vedlikeholdsstrøm og la den under bilpresenningen, så den har med andre ord gått i vinterdvalen. BMW'en og Yaris'en byttet jeg om til vintermatter og forberedte de rammeløse vinduene på 6 vintermåneder. Rammeløse vinduer er ofte et herk om vinteren, spesielt BMW sine.
-
- Innlegg: 845
'Gruer' meg til salt, mørke, vinterhjul og glatt.
Frister å ha en bil på sommerdekk hele årrt, og en annen på vinterdekk. Kjører veldig lite om vinteren.
Ser frem til sommerdekksesongen 2023!
Frister å ha en bil på sommerdekk hele årrt, og en annen på vinterdekk. Kjører veldig lite om vinteren.
Ser frem til sommerdekksesongen 2023!
For 2. gang har jeg fått på nye sommerdekk helt på tampen av sesongen. Mye mønster igjen bak, men pga feil spissing foran og bak måtte alle dekkene skiftes (etter firehjulskontroll og justering, selvsagt). Denne gang ble det Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6. Så langt positivt overrasket over støy og kjørekomfort. Hatt god erfaring med tidligere versjoner av dekket. Mener å ha lest en gang at mange sommerdekk gjerne støyer mer når de har blitt litt slitt, men husker ikke hvor og om det bare var noens subjektive oppfatning.
Vinterdekk drøyer jeg litt med. Mercedes'en kommer nok til å stå en del i garasjen i vinter da det ikke blir særlig med langkjøring. Fiesta'en har piggdekk, så der må jeg vente litt.
Sommerdekkene slites en del raskere pga mer kjøring og mye i høy fart på motorvei, så er nå på 3. sett med sommerdekk etter 5 år, men fortsatt på 1. sett vinterdekk (med 5 mm igjen).
Vinterdekk drøyer jeg litt med. Mercedes'en kommer nok til å stå en del i garasjen i vinter da det ikke blir særlig med langkjøring. Fiesta'en har piggdekk, så der må jeg vente litt.
Sommerdekkene slites en del raskere pga mer kjøring og mye i høy fart på motorvei, så er nå på 3. sett med sommerdekk etter 5 år, men fortsatt på 1. sett vinterdekk (med 5 mm igjen).
Jeg kjører lite på vinteren, men forsøker å øke det med noen langturer. Var blant annet på en Vestlandstur tidlig i mars. En bil som kun skal brukes på vinteren blir veldig feil. En bil som kun skal bruks vår/sommer/høst gir mer mening.rosmebraad skrev: ↑tor okt 13, 2022 12:56 pm 'Gruer' meg til salt, mørke, vinterhjul og glatt.
Frister å ha en bil på sommerdekk hele årrt, og en annen på vinterdekk. Kjører veldig lite om vinteren.
Ser frem til sommerdekksesongen 2023!
Hjulskift er veldig behagelig med dekkhotell.
Jeg byttet til vinterhjul på Range Roveren i dag (dvs kjørte bort og fikk lagt om hos de merkeforhandler anbefaler). Pleier ikke bytte så tidlig, men på store tunge SUVer er det like greit å få det gjort nå som det er rundt 0 på nettene.
Jeg har litt slitte originale Pirelli Scorpion all season 22 tommer sommerdekk på den så den sporer bittelitt, så det var behagelig å få på 21 tommere med piggfrie Nokian hakka suv som ikke sporer. Vurderte nye dekk, men det er ikke å få tak i i år i den dimmensjonen.
Jeg rakk ikke bytte om på BMW’n, men tar nok også den fortløpende nå.
Har aldri løftet inn så tunge hjul som sommerdekkene til Range Roveren før, men det gikk greit da det ikke er langt å bære til bilene. Vurderer nå likevel dekkhotell.
Jeg har litt slitte originale Pirelli Scorpion all season 22 tommer sommerdekk på den så den sporer bittelitt, så det var behagelig å få på 21 tommere med piggfrie Nokian hakka suv som ikke sporer. Vurderte nye dekk, men det er ikke å få tak i i år i den dimmensjonen.
Jeg rakk ikke bytte om på BMW’n, men tar nok også den fortløpende nå.
Har aldri løftet inn så tunge hjul som sommerdekkene til Range Roveren før, men det gikk greit da det ikke er langt å bære til bilene. Vurderer nå likevel dekkhotell.
I dag var det slutt på sommerdekksesongen for denne gang. Det blir tyngre å bytte for hvert år, så dagen da jeg også sjekker inn på dekkhotellet kommer stadig nærmere.
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute