Pendlerboliger - Oppgjørets time

Svar
VivaLV

Re: Pendlerboliger - Oppgjørets time

Legg inn av VivaLV »

Men blir spennende å se om navnene blir offentliggjort/lekket.
Samt hvor mange som evnt. går til rettssak. Tipper det er svært mange som ikke vil godta dommen.
Relativt ofte ender jo slike "økokrim-saker" ut i ja nettopp ingenting, så trur ikke siste ordet er sagt her.

På den annen side så er det jo stor nedside å offentlig å gå ut og ta støyten med en rettssak her.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Så kan man jo lure på hvor lista er lagt?
"Hverken Hansen eller Tajik er blant dem som har fått skattesmell"

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

En kan si at Rødt er kommunister. Men de er hel ved på mange områder. Vil ha lavere lønn. Er for åpenhet.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

28 stortingspolitikere og 17 tidligere regjeringspolitikere som får skattesmell altså, regjeringspolitikerne inkluderer tidligere statsråder, statssekretærer og politiske rådgivere.

Link

Det er mye når en bare har sjekket perioden 2017 - 2020.

Ingen tvil om at dette har vært en utpreget ukultur.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

newsflash skrev: man jun 20, 2022 5:20 pm 28 stortingspolitikere og 17 tidligere regjeringspolitikere som får skattesmell altså, regjeringspolitikerne inkluderer tidligere statsråder, statssekretærer og politiske rådgivere.

Link

Det er mye når en bare har sjekket perioden 2017 - 2020.

Ingen tvil om at dette har vært en utpreget ukultur.
Det er rett og rimelig at de som har betalt for lite skatt blir etterlignet.
Regler som gjelder for oss "folk flest" må også gjelde for eliten.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

VivaLV skrev: man jun 20, 2022 5:09 pm Så kan man jo lure på hvor lista er lagt?
"Hverken Hansen eller Tajik er blant dem som har fått skattesmell"
No har vel Tajik betalt inn over 200 000 alt, enda det er ting som tydar på at det var berre 20 000 ho skulle ha betalt for lite.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargeblind skrev: man jun 20, 2022 5:24 pm Det er rett og rimelig at de som har betalt for lite skatt blir etterlignet.
Regler som gjelder for oss "folk flest" må også gjelde for eliten.
Selvfølgelig skulle det bare mangle. Dette er folk som har sin stilling basert på at vi har tillit til at de styrer landet på vegne av oss.

Dette burde diskvalifisere de fra et slikt tillitsverv i fremtiden. Det er vel derfor en ikke ønsker å gå ut med navn.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

MRSA skrev: man jun 20, 2022 5:37 pm
VivaLV skrev: man jun 20, 2022 5:09 pm Så kan man jo lure på hvor lista er lagt?
"Hverken Hansen eller Tajik er blant dem som har fått skattesmell"
No har vel Tajik betalt inn over 200 000 alt, enda det er ting som tydar på at det var berre 20 000 ho skulle ha betalt for lite.
Subsidiært at hennes saker var før 2017.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

newsflash skrev: man jun 20, 2022 5:20 pm 28 stortingspolitikere og 17 tidligere regjeringspolitikere som får skattesmell altså, regjeringspolitikerne inkluderer tidligere statsråder, statssekretærer og politiske rådgivere.

Link

Det er mye når en bare har sjekket perioden 2017 - 2020.

Ingen tvil om at dette har vært en utpreget ukultur.
Synd at disse kjeltringene som Ropstad,Tajik og co kun slipper unna med å trekke seg og betale litt tilbake, her burde fengsel vært løsningen for disse, og forbud mot politisk virke i minst 2 stortingsperioder være minstestraff.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

newsflash skrev: man jun 20, 2022 5:20 pm 28 stortingspolitikere og 17 tidligere regjeringspolitikere som får skattesmell altså, regjeringspolitikerne inkluderer tidligere statsråder, statssekretærer og politiske rådgivere.

Link

Det er mye når en bare har sjekket perioden 2017 - 2020.

Ingen tvil om at dette har vært en utpreget ukultur.
Skal sies at noen av sakene gjelder representanter som har betalt skatt, men hvor skatteetaten har jekket opp grunnlaget. Tas disse bort er det fortsatt i overkant av 20 representanter som har snodd seg unna, ser det ut til.

Det er allerede i utgangspunktet mange, men i realiteten er det veldig mange. For veldig mange av representantene så er det soleklart at de har rett på skattefri pendlerbolig, så det er begrenset hvor mange det har vært aktuelt for å jukse. Det gjelder også kun én stortingsperiode, så andelen representanter som har jukset, må være skyhøy sett opp mot hvor mange det har vært aktuelt for. Det virker veldig åpenbart at denne muligheten har vært et tema i Stortingets fadderuke for nye representanter.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Brezjnev skrev: man jun 20, 2022 5:51 pm Skal sies at noen av sakene gjelder representanter som har betalt skatt, men hvor skatteetaten har jekket opp grunnlaget. Tas disse bort er det fortsatt i overkant av 20 representanter som har snodd seg unna, ser det ut til.

Det er allerede i utgangspunktet mange, men i realiteten er det veldig mange. For veldig mange av representantene så er det soleklart at de har rett på skattefri pendlerbolig, så det er begrenset hvor mange det har vært aktuelt for å jukse. Det gjelder også kun én stortingsperiode, så andelen representanter som har jukset, må være skyhøy sett opp mot hvor mange det har vært aktuelt for. Det virker veldig åpenbart at denne muligheten har vært et tema i Stortingets fadderuke for nye representanter.
Ja det er ikke rart at de øvrige partiene gikk stille i dørene når Tajik-saken sprakk...

ms_8

Legg inn av ms_8 »

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K ... kattesmell

Ingen av desse vil svare og eg trur vi kan være sikker på at tausthet er gull i slike saker

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Noen som har sett den sladdede rapporten? Noen ganger kan sladden glippe. Satt en times tid også å søkte i postjournaler for å se om jeg fant noe (uten hell) om de brevene som er sendt ut.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

ms_8 skrev: man jun 20, 2022 10:11 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K ... kattesmell

Ingen av desse vil svare og eg trur vi kan være sikker på at tausthet er gull i slike saker
Jeg er mer på Rødts side (også) her. Full åpenhet.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

greyserpent skrev: tir jun 21, 2022 12:50 pm
ms_8 skrev: man jun 20, 2022 10:11 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K ... kattesmell

Ingen av desse vil svare og eg trur vi kan være sikker på at tausthet er gull i slike saker
Jeg er mer på Rødts side (også) her. Full åpenhet.
Eg er også på Rødt sin side, men eg trur tanken blant mange av desse er at taushet er gull. Holder vi alle kjeft, så gir media etter kvart opp og politikarar slipper å stå skolerett framfor media.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Fylkenes bekrefter at han har fått skattekrav. Gir all skyld til Stortinget.

Er det noen som vet om misforståelser eller feil veiledning om regelverk har medført at noen stortingspolitikere har fått færre godtgjørelser eller betalt mer skatt enn de skal?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

ms_8 skrev: man jun 20, 2022 10:11 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K ... kattesmell

Ingen av desse vil svare og eg trur vi kan være sikker på at tausthet er gull i slike saker
De har vel snakket sammen og blitt enig om en slags strategi da. Ingen uttaler seg til media, så blir det enklere for alle sammen. Det er liksom ikke så vanskelig å få politikere i tale i andre sammenhenger.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Solvgutt1 skrev: tir jun 21, 2022 1:29 pm Fylkenes bekrefter at han har fått skattekrav. Gir all skyld til Stortinget.

Er det noen som vet om misforståelser eller feil veiledning om regelverk har medført at noen stortingspolitikere har fått færre godtgjørelser eller betalt mer skatt enn de skal?
Vet ikke om Fylkesnes sin sak spesifikt, men da dette ble rullet opp i vinter virket det jo som at Stortingets administrasjon hadde vært rimelig ivrig på å gi råd som gjorde at politikerne kunne få økonomiske fordeler. Det finnes jo alltids gråsoner og tolkning av regelverk, og da blir det ikke bedre når administrasjonen er overivrige den ene veien.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

KongOlav2 skrev: tir jun 21, 2022 1:54 pm
Solvgutt1 skrev: tir jun 21, 2022 1:29 pm Fylkenes bekrefter at han har fått skattekrav. Gir all skyld til Stortinget.

Er det noen som vet om misforståelser eller feil veiledning om regelverk har medført at noen stortingspolitikere har fått færre godtgjørelser eller betalt mer skatt enn de skal?
Vet ikke om Fylkesnes sin sak spesifikt, men da dette ble rullet opp i vinter virket det jo som at Stortingets administrasjon hadde vært rimelig ivrig på å gi råd som gjorde at politikerne kunne få økonomiske fordeler. Det finnes jo alltids gråsoner og tolkning av regelverk, og da blir det ikke bedre når administrasjonen er overivrige den ene veien.
Jeg er nå likevel overbevist om at man enklere aksepterer råd man profiterer på enn råd man taper på, selv om rådene burde skurre i ørene på fornuftige mennesker.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Solvgutt1 skrev: tir jun 21, 2022 1:57 pm Jeg er nå likevel overbevist om at man enklere aksepterer råd man profiterer på enn råd man taper på, selv om rådene burde skurre i ørene på fornuftige mennesker.
Det er nok rett, men nå bør jo Stortingets administrasjon besitte bedre kunnskaper på dette området enn politikerne selv (iallfall de aller fleste), så da er det ikke unaturlig at man følger rådene deres om man er usikker. Klart at det bør skurre som i tilfellet Ropstad og lignende tilfeller, men det var jo flere ulike caser med disse pendlerboligene.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Folk_flesk skrev: tir jun 21, 2022 1:52 pm
ms_8 skrev: man jun 20, 2022 10:11 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K ... kattesmell

Ingen av desse vil svare og eg trur vi kan være sikker på at tausthet er gull i slike saker
De har vel snakket sammen og blitt enig om en slags strategi da. Ingen uttaler seg til media, så blir det enklere for alle sammen. Det er liksom ikke så vanskelig å få politikere i tale i andre sammenhenger.
Nettopp og syndebukken frå dei folkevalde blir nok på Stortinget og regelverket. Stortinget vil skylde på regelverket og skatteetaten og Skatteetaten vil skylde på stortinget og dei folkevalde.

Blir ikkje overrasket om denne saken havner i retten og regelverket til slutt blir endra

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

KongOlav2 skrev: tir jun 21, 2022 1:54 pm
Solvgutt1 skrev: tir jun 21, 2022 1:29 pm Fylkenes bekrefter at han har fått skattekrav. Gir all skyld til Stortinget.

Er det noen som vet om misforståelser eller feil veiledning om regelverk har medført at noen stortingspolitikere har fått færre godtgjørelser eller betalt mer skatt enn de skal?
Vet ikke om Fylkesnes sin sak spesifikt, men da dette ble rullet opp i vinter virket det jo som at Stortingets administrasjon hadde vært rimelig ivrig på å gi råd som gjorde at politikerne kunne få økonomiske fordeler. Det finnes jo alltids gråsoner og tolkning av regelverk, og da blir det ikke bedre når administrasjonen er overivrige den ene veien.
Det er veldig ulogisk at man skal kunne få gratis pendlerbolig, uten å skatte, når man ikke med noen form for rimelighet kan si at man faktisk pendler. Administrasjonen har vært udugelig, men representantenes reaksjon på å få noe ryggmargsrefleksen til noenlunde skikkelige mennesker sier er feil var Jøss, kult. uten å tenke noe mer over det.

Jeg skal vedde valgfri testikkel på at de samme representantene ikke bare ville godtatt at siden administrasjonen sier det så da er det riktig, om de i stedet ble trukket la oss si 15 000 i måneden for la oss si slitasje på stortingsbenkene.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Brezjnev skrev: tir jun 21, 2022 3:03 pm Det er veldig ulogisk at man skal kunne få gratis pendlerbolig, uten å skatte, når man ikke med noen form for rimelighet kan si at man faktisk pendler. Administrasjonen har vært udugelig, men representantenes reaksjon på å få noe ryggmargsrefleksen til noenlunde skikkelige mennesker sier er feil var Jøss, kult. uten å tenke noe mer over det.

Jeg skal vedde valgfri testikkel på at de samme representantene ikke bare ville godtatt at siden administrasjonen sier det så da er det riktig, om de i stedet ble trukket la oss si 15 000 i måneden for la oss si slitasje på stortingsbenkene.
Nja. Om jeg hadde vært ungdomspolitiker mens jeg studerte og kom inn på Stortinget etterpå, ville jeg vært folkeregisterregistrert på gården til foreldrene mine på Nordvestlandet. Jeg ville ikke sånn automatisk tenkt at det er noe som skurer hvis da om jeg ble fortalt at jeg ikke må skatte av den leiligheten jeg ville fått i Oslo. Klart det blir noe annet om jeg hadde hatt en bolig i Oslo. Da ville jeg aldri tenkt på at jeg skulle få gratis pendlerbolig og leie ut denne. Det ville skurret!

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Totalt ble 213 politikere sjekket, av disse var det altså hele 45 som ikke hadde rett på skattefri pendlerbolig.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-542116

"Hvis vi antar at totalen er på rundt 15 millioner kroner for Stortinget og Statsministerens Kontor, så er det i snitt 333.000 kroner per representant. De aller fleste har romslig stortingslønn, så disse skattepliktige inntektene kommer på toppen, men etter fradrag."


Og nå gikk en bare tilbake til 2017, burde jo gått minst ytterligere to stortingsperioder .

guru

Legg inn av guru »

Bare å få ut navnene. Dette er jo helt latterlig. Hemmeligholdet gjør at samtlige nå er under mistanke.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

KongOlav2 skrev: tir jun 21, 2022 3:11 pm
Brezjnev skrev: tir jun 21, 2022 3:03 pm Det er veldig ulogisk at man skal kunne få gratis pendlerbolig, uten å skatte, når man ikke med noen form for rimelighet kan si at man faktisk pendler. Administrasjonen har vært udugelig, men representantenes reaksjon på å få noe ryggmargsrefleksen til noenlunde skikkelige mennesker sier er feil var Jøss, kult. uten å tenke noe mer over det.

Jeg skal vedde valgfri testikkel på at de samme representantene ikke bare ville godtatt at siden administrasjonen sier det så da er det riktig, om de i stedet ble trukket la oss si 15 000 i måneden for la oss si slitasje på stortingsbenkene.
Nja. Om jeg hadde vært ungdomspolitiker mens jeg studerte og kom inn på Stortinget etterpå, ville jeg vært folkeregisterregistrert på gården til foreldrene mine på Nordvestlandet. Jeg ville ikke sånn automatisk tenkt at det er noe som skurer hvis da om jeg ble fortalt at jeg ikke må skatte av den leiligheten jeg ville fått i Oslo. Klart det blir noe annet om jeg hadde hatt en bolig i Oslo. Da ville jeg aldri tenkt på at jeg skulle få gratis pendlerbolig og leie ut denne. Det ville skurret!
Det hadde skurret ekstremt for meg. At man skal kunne få gratis bolig av arbeidsgiver, uten å skatte på det fordi du er folkeregistrert til foreldrene dine uten at du bor der? Tror du virkelig at noen stortingspolitikere enten skjønner at dette er å tøye regelverket, eller i beste fall at det er snakk om å utnytte smutthull i regelverket? Tror du det oppriktig har trodd at hensikten med pendlerboligene er at folkevalgte skal bo gratis og skattefritt i Oslo uten noen annen boligutgifter og med tilnærmet millionlønn?

Og dette er jo folk som vedtar lover og regler her i landet. Mange av dem er sentrale politikere i sine partier. Likevel har ingenting av dem, på noe tidspunkt, sagt "Ey, hvis dette er reglene så må vi jo endre på dem. Det kan ikke være sånn at vi skal kunne få bo gratis i Oslo på skattebetalernes regning uten å skatte for det engang!".

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

KongOlav2 skrev: tir jun 21, 2022 3:11 pm
Brezjnev skrev: tir jun 21, 2022 3:03 pm Det er veldig ulogisk at man skal kunne få gratis pendlerbolig, uten å skatte, når man ikke med noen form for rimelighet kan si at man faktisk pendler. Administrasjonen har vært udugelig, men representantenes reaksjon på å få noe ryggmargsrefleksen til noenlunde skikkelige mennesker sier er feil var Jøss, kult. uten å tenke noe mer over det.

Jeg skal vedde valgfri testikkel på at de samme representantene ikke bare ville godtatt at siden administrasjonen sier det så da er det riktig, om de i stedet ble trukket la oss si 15 000 i måneden for la oss si slitasje på stortingsbenkene.
Nja. Om jeg hadde vært ungdomspolitiker mens jeg studerte og kom inn på Stortinget etterpå, ville jeg vært folkeregisterregistrert på gården til foreldrene mine på Nordvestlandet. Jeg ville ikke sånn automatisk tenkt at det er noe som skurer hvis da om jeg ble fortalt at jeg ikke må skatte av den leiligheten jeg ville fått i Oslo. Klart det blir noe annet om jeg hadde hatt en bolig i Oslo. Da ville jeg aldri tenkt på at jeg skulle få gratis pendlerbolig og leie ut denne. Det ville skurret!
Virkelig?

Jeg ville tenkt at det var blant det mer tåpelige jeg noensinne hadde hørt. Jeg bor i Oslo og jobber i Oslo, om noen spør meg hvor jeg bor ville jeg sagt «Oslo» og ikke «stedet hvor foreldrene mine eier hus, som jeg besøker innimellom». At en formalitet som spesialregel for folkeregistrering skulle overstyre realiteten, og gjøre at jeg overlegent kunne si Dyrt å bo i Oslo? Dyrt å bo generelt? Skjønner ikke hva du babler om! når temaet ble diskutert, det ville jeg syntes var veldig, veldig rart.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Justice 97 skrev: tir jun 21, 2022 4:23 pm De folkevalgte fortsetter å levere.


Det siste året har en rekke av stortingspolitikernes særordninger vært gjenstand for kritikk og søkelys. Nå kan VG avdekke at stortingspolitikerne på bakrommet har bedt stortingspresidenten og presidentskapet vise et sterkere engasjement for å forsvare disse særordningene.
"– Vi har vært opptatt av at noen forklarer utad hvorfor vi har de ordningene vi har. Det har vært mye diskusjoner om pendlerleiligheter. Hele poenget med ordningen er at representanter fra Finnmark og Oslo kan utøve jobben sin på samme måte uten å bli økonomisk skadelidende. Det synes vi at har vært for dårlig kommunisert utad, sier hun til VG.

– Om det er media som ikke fått det med seg, eller administrasjon og presidentskapet som ikke har sagt det tydelig nok, vet jeg ikke. Men pendlerbolig er ikke et gode eller luksus, men nødvendig for at pendlere kan utøve jobben sin på god måte, fortsetter hun."


Ufattelig tonedøvt.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/A ... gene-bedre

Ja denne artikkelen seier det meste. Fy flate for ein gjeng.

Og så lurer dei samme folkene kvifor tilliten til politikarar faller. Alle vi forstår at det kan være gode grunner til at representant frå Finnmark utan bolig i Oslo får pendlarbolig. Det vi derimot ikkje forstår er kvifor folk som eier bolig i Oslo eller området rundt skal få gratis bolig av staten. Eller ikkje at folk som leier bolig i området skal få skattefri bolig i Oslo. Når dei tross alt disponerer bolig i området.

I mellomtida viser desse at dei overhode ikkje forstår alvoret eller kritikken. Det tyder på ekstremt dårleg dømmekraft og at kulturen har vært at dette er eit gode vi har rett på

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Emilie Enger Mehl. Skattemessig fordel 161.000
Torgeir Knag Fylkesnes. Skattemessig fordel ukjent...

To be continued....

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»