Vær våken, det kommer mye SMS-scam

Svar
fargeblind

Vær våken, det kommer mye SMS-scam

Legg inn av fargeblind »

I dag kom det igjen SMS fra et ukjent nummer.... et ukjent 14-sifret nummer ( ! ) som sa at mitt Mastercard er sperret.
Utgir seg å være fra DNB. "Noen har prøvd å bruke kortet ditt"
I meldingen er det linker både til et telefonnummer og andre ting. "Vennligst klikk på linken eller ring snarest."
Det der går jeg ikke på.
Er det andre som opplever slike svindelforsøk for tiden?

Brukeravatar
Dapre
Innlegg: 248

Legg inn av Dapre »

Tror aldri jeg har fått en eneste SMS -scam, men så er jeg heller ikke på sosiale medier, verken med PC eller mobil. Det kan være noe av grunnen.

Jeg får dog, 3-4 oppringninger i året fra "Microsoft support" avd India....

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Dapre skrev: søn mar 13, 2022 10:24 am Tror aldri jeg har fått en eneste SMS -scam, men så er jeg heller ikke på sosiale medier, verken med PC eller mobil. Det kan være noe av grunnen.

Jeg får dog, 3-4 oppringninger i året fra "Microsoft support" avd India....
Du er inne og skriver i et sosialt medium nå.
Der fikk du den ;-)

Jeg brukre heller ikke telefonen til annet enn å ringe og skrive SMS med, er ikke pålogget data i det hele tatt.
Bruker ikke mobilen til internett eller noe annet.

De ukjente numrene svarer jeg ikke. Har lagret de jeg kjenner.
Banken sender heller ikke meldinger på søndag, når kundeservice er stengt.
"DNB" ringte for faen også nå nettopp, fra et ukjent nummer.
Svarer ikke slike, og på en søndag???? Jeg går heller inn på 180.no og sjekker om noen har lagt inn kommentarer til det nummeret. Og pila lyste rødt på det nummeret "DNB" ringte fra i dag.
Mange advarsler i kommentarfeltet.
Vær obs. på at svindlere også legger inn falske kommentarer, vær på vakt.

Moralen er uansett :
Ikke klikk på linker, ikke ring tilbake.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Det er stort sett veldig enkelt å avsløre svindlerne, er veldig få som klarer å ha en troverdig melding. Mobilnummeret mitt er overalt, men har enda ikke fått noe på SMS. Dog stadig noen som ringer, når Microsoft support ringer sier jeg at jeg kun har en Mac.
Forrige uke fikk jeg en mail på jobben, at jeg hadde fått en faks. Klikk her for å se meldingen sto det. Vel, er vel sånn 10 år for sent ute for slike forsøk.

Mia

Legg inn av Mia »

Om jeg får en mail fra noen, som f.eks elkjøp eller andre butikker så bruker jeg aldri linken i mailen. Da skriver jeg heller deres nettadresse i google og går inn fra dems egen side. Da er man trygg, selv om mailen kom fra dem.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Mia skrev: søn mar 13, 2022 4:40 pm Om jeg får en mail fra noen, som f.eks elkjøp eller andre butikker så bruker jeg aldri linken i mailen. Da skriver jeg heller deres nettadresse i google og går inn fra dems egen side. Da er man trygg, selv om mailen kom fra dem.
Ja. Det er det riktige å gjøre.
Jeg ringte for sikkerhets skyld til banken nå nettopp og og sjekket med kundeservice hva som skjer, og fikk beskjed om at alt er i orden, og at SMS av den typen selvfølgelig er svindel som jeg regnet med.
Det riktige er å slette slikt og ikke klikke på noen linker.
I avisen leste jeg i dag at det nå er en svindelmelding som prøver å lure folk til å klikke på en link for å sjekke skattemeldingen.
Skatteetaten sender ALDRI ut SMS med linker.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

ehall skrev: søn mar 13, 2022 4:32 pm Det er stort sett veldig enkelt å avsløre svindlerne, er veldig få som klarer å ha en troverdig melding. Mobilnummeret mitt er overalt, men har enda ikke fått noe på SMS. Dog stadig noen som ringer, når Microsoft support ringer sier jeg at jeg kun har en Mac.
Forrige uke fikk jeg en mail på jobben, at jeg hadde fått en faks. Klikk her for å se meldingen sto det. Vel, er vel sånn 10 år for sent ute for slike forsøk.
Nå har de også gått løs på kona!
Hun fikk en SMS med link til å betale en faktura via VIPPS, fra Entercard ( ? ) og saken var en del uttak fra hennes Mastercard. Mange små beløp.
Men saken er at hun aldri har brukt dette kortet til noe som helst. ALDRI.
Uttakene skulle være noe overføring for å betale for Itunes.
Hva er det????
Ingen av oss har noensinne hatt et eneste apple-produkt, og ingen av oss har noensinne brukt Itunes.
Klage er selvfølgelig sendt, og kundeservice har sperret kortet.
Hvordan i helvete får de det til???
Et kort som aldri har vært brukt, og som har ligget i en skuff siden hun fikk det......

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Jeg hater Vipps, hadde jeg fått noe slikt så hadde jeg bare slettet SMS. Jeg har nemlig Apple Pay og DnB nekter kunden å bruke Apple Pay for de vil ikke ha konkurranse til Vipps. Men veldig merkelig at de har klart å få tak i kortnummeret uten at det er brukt. Da må jo banken være hacket.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

fargeblind skrev: søn mar 13, 2022 10:16 am Er det andre som opplever slike svindelforsøk for tiden?
Ja, det er ikke måte på hvor mange pakker som venter på at jeg skal løse dem ut.
Og det har kint telefoner i noen sekunder fra alle verden hjørner, der hvor det koster mye å ringe tilbake.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

ehall skrev: tor mar 24, 2022 6:00 pm Jeg hater Vipps, hadde jeg fått noe slikt så hadde jeg bare slettet SMS. Jeg har nemlig Apple Pay og DnB nekter kunden å bruke Apple Pay for de vil ikke ha konkurranse til Vipps. Men veldig merkelig at de har klart å få tak i kortnummeret uten at det er brukt. Da må jo banken være hacket.
Det er det som er knokk ubegripelig for meg også.
Kortet har aldri vært brukt, jeg tror ikke engang kona husker pin-koden på det kortet (som jeg altså har forlangt sperret).....
Hvordan i HELVETE kan noen klare å misbruke kortet mens det ligger i en skuff hjemme i huset???

fargeblind

Legg inn av fargeblind »


return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

fargeblind skrev: fre mar 25, 2022 8:15 pm Nordea slår alarm :
https://www.nettavisen.no/okonomi/norde ... 3424259757
De spiller på at folk blir stresset og engstelige om de får slike henvendelser.
Da reagerer mange raskt der og da, og går i fella.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

return_of_drakkar skrev: søn mar 27, 2022 3:14 pm
fargeblind skrev: fre mar 25, 2022 8:15 pm Nordea slår alarm :
https://www.nettavisen.no/okonomi/norde ... 3424259757
De spiller på at folk blir stresset og engstelige om de får slike henvendelser.
Da reagerer mange raskt der og da, og går i fella.
Jeg vet ikke hva f. eks. Nordea skulle ha av interesse av å skremme folk.
Tviler sterkt på at en bank skulle lage en Fake-skremme-kampanje mot sine kunder.
Kundene bør vel helst ta til seg varsler dersom banken varsler. Det er min personlige mening.
Det er selvfølgelig fritt for alle å ignorere slikt, da.
Folk flest klarer vel kanskje å sørge for sin egen sikkerhet.
Likevel syns jeg det er opportunt å ha det som tema i en tråd.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mobil, nettbrett & andre mobile enheter»