FC Barcelona - Klubbtråd

Svar
Knaxern

Re: FC Barcelona - Klubbtråd

Legg inn av Knaxern »

Ale-Jet skrev: man aug 09, 2021 1:30 pm Barcelona er ferdig som toppklubb.
Ferdig som et topplag, ikke en toppklubb.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Knaxern skrev: ons aug 11, 2021 3:26 pm
Skjønner at spillerne er lei lekkasjer som gjør dem til syndebukker, gjør det ikke akkurat enklere for Laporte & co å få dem til å samarbeide.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Kan ta dette innlegget her også:
elMacca skrev: tir aug 10, 2021 1:51 pm
-Messi bortevekk fra Barcelona og totalt kaos i mønsterbruket som er mer enn en klubb, er det derfor Koffer ikke er å spore på forumet enda?
Angående dette så hadde jeg faktisk tenkt til å satse penger på Barcelona som ligavinner før Lionel Messi endte i PSG. Til tross for alt kaoset ellers så mener jeg at Barcelona var det beste laget i La Liga i 2020/21, og at de fremdeles hadde det beste laget og beste forutsetningene nå i sommer.

Lionel Messi ut forandrer mye på dette ståstedet, men allikevel - hvis oddsen på Barcelona begynner å stige endel så er jeg interessert. Jeg tror egentlig ikke at det er mer sannsynlig at Real Madrid vinner ligaen enn Barcelona. Jeg tror egentlig ikke ikke at det er mer sannsynlig at Atlético vinner ligaen enn Barcelona. 3 eller 3,25 i odds er derimot alt for dårlig betalt. Jeg vil gjette på at du har større sjans til å tredoble pengene dine iløpet av et år hvis du setter dem i krypto enn hvis du setter dem på oddsen.

Men jeg tenker at Barcelona kommer til å overraske endel med å fortsatt være et fordømt godt fotballag.

Det er kanskje en brannfakkel, men jeg synes at midtstoppertrioen Mingueza, Araujo og Pique (hvis han får et godt år) er bedre enn trioen Savic, Giménez og Hermoso.
Vårsesongen viste at Frenkie de Jong, Pedri og Busquets er en midtbanetrio det lukter svidd av. På lengre sikt så har muligens Barcelona verdens beste midtbane med Ilaix Moriba (eller Gavi?) som tar over for Busquets.
Uten Cristiano Ronaldo og Lionel Messi i ligaen, og uten Lionel Messi i klubben, så bør jo egentlig Antoine Griezmann være ligaens beste spiller. I hvert fall hvis han spiller som han spilte for Atlético eller som han spiller for Frankrike. Mbappé og Benzema er sykt gode spisser. Griezmann - i hvert fall det året han var verdens tredje beste spiller - har det i seg å være enda bedre. Som spissmakker i 3-5-2 så får Griezmann enten Memphis Depay eller Sergio Agüero med seg.

-------------------- Ter Stegen -----------------------
---------- Mingueza - Pique - Arujo -----------------
Dest/Dembélé - Pedri - Busquets - De Jong - Alba
--------- Griezmann - Depay/Agüero ---------------


Er fortsatt i gruppen blant verdens 4.-7. beste lag sammen med Real Madrid, Chelsea og Liverpool. (Bak PSG, Manchester City og Bayern München).

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Kan det forøvrig være riktig at Barca trakk seg fra en Griezmann/Niguez-deal fordi de ville ha penger i tillegg til Niguez, og ikke bare et rent bytte av spillere?

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

KongOlav2 skrev: tor aug 12, 2021 9:46 am Kan det forøvrig være riktig at Barca trakk seg fra en Griezmann/Niguez-deal fordi de ville ha penger i tillegg til Niguez, og ikke bare et rent bytte av spillere?
Er det man hørte på det tidspunktet. Barcelona ville ha Saúl + €20 mill for Griezmann. Atlético ville ha et rent bytte.
Er nok også relevant at Griezmann var villig til å ta et heftig lønnskutt for å gå til Atlético (få samme lønn som Saúl har) mens Saúl ikke var villig til å ta et lønnskutt for å gå til Barcelona (selv om lønnen hans som sagt er betydelig lavere enn Griezmann sin, så mulig det ikke er et gigantisk problem.)

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Da ser det ut til at Barca har fått registrert alle nysigneringer utenom Agüero. Pique med et betydelig lønnskutt, Alba og Busquets skal visst også gå med på ett lønnskutt for å få roet ned lønnskostnadene noe.

Milfern

Legg inn av Milfern »

Glissent på Camp Nou uten Messi ja.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Milfern skrev: søn aug 15, 2021 8:12 pm Glissent på Camp Nou uten Messi ja.
Glissent på samtlige stadioner med tanke på corona-restriksjonene.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Må si jeg trives med benkene i denne åpningsrunden.

Nico González, Gavi og Demir her.
Javi Serrano, Giuliano Simeone og Camello tidligere idag.
Gutierrez og Blanco igår (og teknisk sett Rodrygo og Vinicius Jr).
Jesús Vázquez, Koindredi, Diego López og Menargues for Valencia i forgårs.

Samt at Mamardashvili og Guillamón er to 00-årganger som spilte for Valencia. Da bør vi vel også nevne Dest (00), E García (01) og Pedri (02) her også.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »


Knaxern

Legg inn av Knaxern »

Chromeback skrev: man aug 16, 2021 12:58 pm
Er jo helt krise i den klubben.


Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Knaxern skrev: man aug 16, 2021 1:52 pm
Er jo helt krise i den klubben.

Hjelper vel ikke på at man tilsynelatende ikke klarer å få solgt unna spillere heller. Heldigvis redder Pique, Alba og Busq dem for en kortsiktig periode.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »


KimBlund

Legg inn av KimBlund »

Synd at Laporta ikke kom inn og fikk startet ryddejobben tidligere. Merker at det ikke er like lett å engasjere seg i dette laget etter alle skandalene. Magien til Messi har kompensert for alt det andre. Forhåpentligvis begynner Fati og Pedri å herje sammen så fort som overhodet mulig.
Synes faktisk det er litt synd at Dembele er skadet nå. Hadde vært spennende å sett om han kunne utfolde seg litt uten Messi på banen.

Beardman

Legg inn av Beardman »

Jolla skrev: ons aug 11, 2021 7:50 pm Kan ta dette innlegget her også:
elMacca skrev: tir aug 10, 2021 1:51 pm

-------------------- Ter Stegen -----------------------
---------- Mingueza - Pique - Arujo -----------------
Dest/Dembélé - Pedri - Busquets - De Jong - Alba
--------- Griezmann - Depay/Agüero ---------------


Hva tenker du om Garcia, Emerson og Fati?

(Og evt. Coutinho om han blir?)

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Beardman skrev: man aug 23, 2021 11:04 pm
Kan ta dette innlegget her også:
Jolla skrev: ons aug 11, 2021 7:50 pm

-------------------- Ter Stegen -----------------------
---------- Mingueza - Pique - Araujo -----------------
Dest/Dembélé - Pedri - Busquets - De Jong - Alba
--------- Griezmann - Depay/Agüero ---------------


Hva tenker du om Garcia, Emerson og Fati?

(Og evt. Coutinho om han blir?)
Eric García er bedre enn Mingueza, men valgte å kjøre den beste trioen fra fjorårssesongen i eksempelet mitt, ettersom at de tre stort sett var solide når de spilte sammen.

Emerson er en meget god høyreback, og det å kjøpe de resterende 50% av ham fra Real Betis for €10 mill er jo en no-brainer. Derimot så er jeg ikke sikker på om Barcelona egentlig trenger ham denne sesongen. Nå som Dest har spilt seg varm for Koeman iløpet av fjorårssesongen så ville jeg ha fortsatt med ham som førstevalg, og da vil jeg argumentere for at det er bedre å bare ha Sergi Roberto og eventuelt Dembélé som backup/alternativer til Dest og selge Emerson. Atlético kan jo kanskje trenge en høyreback hvis Trippier blir utløst fra klausulen sin, og da ville ikke €30 mill for Emerson vært så verst. Det ville jo ha hjulpet på økonomien til Barcelona - både gjennom å fjerne en lønningspose til en reserve og med at pengene inn kan dekke noe av underskuddet.

Fati er i den noe spesielle situasjonen at han bør være et førstevalg, men han har jo kun spilt 10 kamper under Ronald Koeman grunnet skaden han pådro seg tidlig forrige sesong. Når han var skadefri så var han et førstevalg, men da spilte Barcelona 4-2-3-1 eller 4-3-3. Ansu Fati spilte strålende synes jeg, og viste at 19/20-sesongen ikke var et blaff. Hvis han er like god etter skaden så er jo dette den åpenbare erstatteren til Lionel Messi på sikt. For tar vi utgangspunktet i det Ansu Fati presterte i 19/20-sesongen, og sine 10 kamper i 20/21-sesongen (og hans 4 kamper for Spania) så er han jo verdens største talent. Han presterte bedre enn Pedri, bedre enn Foden og Sancho, bedre enn Haaland og bedre enn Mbappé på tilsvarende alder.
Nå spiller derimot Barcelona med 3 stoppere og 3 sentrale midtbanespillere, og da er den eneste åpenbare posisjonen for Fati som venstre spiss på bekostning av Depay/Agüero. Jeg ser ikke bort ifra at Fati er bedre enn Depay og Agüero (uansett hvor sykt det høres ut), men jeg sliter litt med å tenke meg at Depay eller Griezmann er tiltenkt som benk-spillere for sesongen som kommer, så jeg tenker at Koeman (ihvertfall før han mistet Messi) planlegger å spille med tre angrepsspillere igjen. 3-4-3 kan fungere fint. Dette var jo den foretrukne formasjonen på store deler av vinteren/våren, men etterhvert så ble det jo Pedri som tok en av de tre plassene fremme, når han la seg bak Griezmann og Messi før han mot slutten av sesongen ble trukket ned i en mer Iniestarolle.
Man står dermed ovenfor et dilemma hvor det muligens blir enten Pedri, Fati eller Depay som til enhver tid må vike, for en formasjon med De Jong, Pedri, Fati, Depay og Griezmann som de fem på midtbanen / i angrep er i overkant ubalansert mot tøffere motstand. Busquets eller Sergi Roberto trengs for å få kontrollen.
Det å gå tilbake til to midtstoppere er således fristende. Da får du plass til alle du har lyst på.

Nytt lageksempel:

------------------ Ter Stegen --------------------
-- Dest ------ Pique --- Araujo ------ Alba --
------------- Busquets - De Jong -------------
------------------- Pedri ------------------ Fati --
------ Griezmann --- Depay/Agüero --------


Coutinho er i utgangspunktet et nei fra meg. Men med oppstillingen jeg har satt opp, 4-2-3-1 eller 4-3-1-2 så finnes det i hvert fall en rolle som Coutinho passer inn i.

KimBlund

Legg inn av KimBlund »

Tror rett og slett at en bakre firer ikke bør komme tilbake før det kommer inn en ny venstreback. Alba hadde en god sesong i fjor, men viste i 19/20 at han ikke lenger er god nok defensivt. Men dette bør nok i høyeste grad være på agendaen neste gang man har midler. Til sml forsvant D. Alves i en alder av 33, samme alder som J. Alba blir nå ila våren.

Håper egentlig mest på en fremtid med en midtbane bestående av De Jong, Gavi og Pedri. Med de ballkvalitetene disse spillerne har, så kan vi kanskje få noe som kan minne om Busq, Xavi og Iniesta.

2022/2023:
Mats
Dest - Garcia - Araujo - x
Gavi - De Jong - Pedri
Griezmann - Depay - Fati

Det er selvfølgelig veldig tidlig å prate om Gavi. Men han er 1,5 år yngre enn Pedri. Tror fort han kan få sitt gjennombrudd allerede neste år da han vil være 18 ved sesongstart. Muligens ønsketenkning fra min side, men Busquets blir 34 neste sommer. Det er helt klart Alba og Busquets som er de neste nøkkelspillerne som må erstattes. Ønskeliste sommeren 2022: Thiago og Theo Hernandez.

Lezah

Legg inn av Lezah »

KimBlund skrev: ons aug 25, 2021 8:00 am
Gavi
Når vi først er inne på unge gutter (...), hva skjer med Moriba?

KimBlund

Legg inn av KimBlund »

Lezah skrev: ons aug 25, 2021 9:03 am
KimBlund skrev: ons aug 25, 2021 8:00 am
Gavi
Når vi først er inne på unge gutter (...), hva skjer med Moriba?
Stor avstand mellom klubb og spiller. Siste Moriba sa var at han mente Barcelonas oppførsel var av liten respekt til ham. Det er liten tvil om at han har fått tilbudt mindre lønn enn det han kan få andre steder, som seg hør og bør med klubbens finansielle posisjon. Sånn sett er det jo helt riktig av klubben og stå på det man har tilbudt.

Eksternt, så er det RBL som har vært fremme med litt interesse. Men her er det også stor avstand mellom hva RBL ønsker å gi og Barcelona mener spilleren er verdt. Kan også virke som om dette avhenger litt av om Sabitzer blir eller ikke. Sabitzer er i Bayerns søkelys og har samme agent som Moriba. Mao, uten drastiske endringer, så kommer Moriba til å tilbringe sesongen på sidelinjen.

Selvfølgelig veldig synd. Moriba overrasket meg positivt i fjor og har noe annet ved seg enn mange andre typiske Barcelona-talenter. Men samtidig så gjør klubben det eneste riktige her, selv om det er mulig at de burde kommunisert på en annen måte.

Lezah

Legg inn av Lezah »

KimBlund skrev: ons aug 25, 2021 9:20 am

Eksternt, så er det RBL som har vært fremme med litt interesse. Men her er det også stor avstand mellom hva RBL ønsker å gi og Barcelona mener spilleren er verdt. Kan også virke som om dette avhenger litt av om Sabitzer blir eller ikke. Sabitzer er i Bayerns søkelys og har samme agent som Moriba. Mao, uten drastiske endringer, så kommer Moriba til å tilbringe sesongen på sidelinjen.
En vet jo ikke nødvendigvis hva som har blitt sagt tidligere bak lukkede dører, men hvis det kun er penger det står på, så er det like greit kanskje å bli kvitt ham selv om han er talentfull. At RBL er på ballen overrasker ikke, de er vasse på rekrutteringsfronten men spyr jo ikke ut lønn heller. Kan fort være en haug PL-klubber som kan gi både cash og spilletid.

KimBlund

Legg inn av KimBlund »

Nei, en vet ikke hva som har blitt sagt, men synes det er spesielt med en 18-åring som har fått såpass mye tillit ikke skal kunne bli enig i en klubb han tydeligvis utvikler seg.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

KimBlund skrev: ons aug 25, 2021 10:52 am Nei, en vet ikke hva som har blitt sagt, men synes det er spesielt med en 18-åring som har fått såpass mye tillit ikke skal kunne bli enig i en klubb han tydeligvis utvikler seg.
Det er vel som Koeman sier da, at han får «hjelp» fra grådige agenter og medhjelpere.

Bølgenisse

Legg inn av Bølgenisse »

KimBlund skrev: ons aug 25, 2021 8:00 am Tror rett og slett at en bakre firer ikke bør komme tilbake før det kommer inn en ny venstreback. Alba hadde en god sesong i fjor, men viste i 19/20 at han ikke lenger er god nok defensivt. Men dette bør nok i høyeste grad være på agendaen neste gang man har midler. Til sml forsvant D. Alves i en alder av 33, samme alder som J. Alba blir nå ila våren.

Håper egentlig mest på en fremtid med en midtbane bestående av De Jong, Gavi og Pedri. Med de ballkvalitetene disse spillerne har, så kan vi kanskje få noe som kan minne om Busq, Xavi og Iniesta.

2022/2023:
Mats
Dest - Garcia - Araujo - x
Gavi - De Jong - Pedri
Griezmann - Depay - Fati

Det er selvfølgelig veldig tidlig å prate om Gavi. Men han er 1,5 år yngre enn Pedri. Tror fort han kan få sitt gjennombrudd allerede neste år da han vil være 18 ved sesongstart. Muligens ønsketenkning fra min side, men Busquets blir 34 neste sommer. Det er helt klart Alba og Busquets som er de neste nøkkelspillerne som må erstattes. Ønskeliste sommeren 2022: Thiago og Theo Hernandez.
Tenker du da Alba som en vingback i 3-5-2, eller at en annen person kommer inn i rollen?
Jeg klarer ikke helt å se andre alternativer enn Ansu eller Dembele i en slik rolle, og da faller jeg fort ned på Alba igjen. Alba har jo nærmest gjort en karriere på samspillet sitt med Messi. Uten Messi så frykter jeg at hans offensive bidrag blir langt mer begrenset. Da mener jeg at man like godt kan la være å flytte ham lenger frem i banen enn han er i en ordinær 4-3-3.

Når det gjelder laget du setter opp, så håper jeg du får rett i at Gavi vil få mye spilletid. Han virker råspennende, og er sammen med Nico, grunnen til at jeg ikke tar det så tungt at Ilaix drar. Jeg mener imidlertid at Busquets har flere gode år igjen, og således kan og bør være en fast starter. Depay tror jeg blir en kjempesuksess, men jeg stiller meg langt mer skeptisk til Griezmann. Jeg priser meg ofte lykkelig for hans defensive bidrag, men offensivt synes jeg han blir altfor begrenset. Han blir etter mitt syn aldri en spiller som vil rettferdiggjøre overgangssummen sin eller stjernestatusen i troppen. Min spådom er at Griezmann heller ikke lenger er fast starter når vi kommer til sesonginnspurten. Da tror jeg Demir fort kan være den som har tilrevet seg den ledige plassen. Så får man heller ha tidenes dyreste benk med Griezmann, Dembele og Coutinho.

KimBlund

Legg inn av KimBlund »

Tenker egentlig at Alba bør erstattes i neste omgang. Laget begynner å ta ganske mye form i de andre delene og mener vel at Alba er det svakeste leddet. Så jo ut til å være utgått på dato allerede i 19/20, men som du også sier, så har han jo vært enorm på å ta de løpene som Messi er helt rå på å finne. Med Fati foran ham, så ser jeg også for meg at det er han som vil få mest lettelser defensivt etter hvert. Da trengs det et mer defensivt robust alternativ enn Alba bak ham.

Griezmann har en del å bevise, men han har absolutt alle kvaliteter for å få det til. Viser jo også hvor Frankrike at det fremdeles bor i ham når han vil. Han vil jo uansett få denne sesongen til å definere sin rolle i det nye Barca. Busquets er også fremdeles viktig og vil fortsette å være det til en ny spiller gjør en midtbaneposisjon til sin egen. Busquets kan være helt fantastisk og når laget fungerer så er han fremdeles den absolutt beste der. Men altfor ofte ble laget overkjørt på midten i fjor og da blir han rett og slett for treig og udynamisk i kamper det svinger mye. Laget jeg skisserer er jo egentlig et lag som jeg ser for meg kan bli til over tid. Det er jo også lenge til Gavi vil være et opplagt førstevalg.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Halloen i klubbtråden!

Jeg tror jeg har rotet meg til en billett til til el clasico 24. oktober. Har også planer om å se United-Liverpool den samme dagen (på bar, altså), så jeg har to spm. Hvor lang tid i forveien fastsettes kamptidspunkter i le spania? Og hvis Tebas og co. følger all logikk og setter den til rundt 9, hvor er det beste stedet å se engelsk fotball og så komme seg raskt til stadion?

Setter pris på all hjelp. hasta luegers.

KimBlund

Legg inn av KimBlund »

En skuffende forestilling. Ny svak kamp av Griezmann. Lyspunktene må være at unggutta fikk prøve seg. En godkjent debut for Gavi. Ble tidvis litt nølende, men var også ekstremt dårlig bevegelse rundt ham.

KimBlund

Legg inn av KimBlund »

Katalanske medier og SkySports melder at Moriba er på vei til RBL for å ta medicalen og at det da sannsynligvis blir kunngjort i morgen.

Det meldes også litt overraskende at Barcelona og Tottenham i stor grad er enig om en overgangssum for Emerson Royal. Personlige betingelser gjenstår. Snakkes om rundt €30m.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Jolla skrev: tir aug 24, 2021 11:22 am
Emerson er en meget god høyreback, og det å kjøpe de resterende 50% av ham fra Real Betis for €10 mill er jo en no-brainer. Derimot så er jeg ikke sikker på om Barcelona egentlig trenger ham denne sesongen. Nå som Dest har spilt seg varm for Koeman iløpet av fjorårssesongen så ville jeg ha fortsatt med ham som førstevalg, og da vil jeg argumentere for at det er bedre å bare ha Sergi Roberto og eventuelt Dembélé som backup/alternativer til Dest og selge Emerson. Atlético kan jo kanskje trenge en høyreback hvis Trippier blir utløst fra klausulen sin, og da ville ikke €30 mill for Emerson vært så verst. Det ville jo ha hjulpet på økonomien til Barcelona - både gjennom å fjerne en lønningspose til en reserve og med at pengene inn kan dekke noe av underskuddet.
Virker som om det å selge Emerson var det som var planen til Barcelona. Gjør mye mening. Han er klar for Tottenham.

(Greit at det ikke er bekreftet, men han er jo 100% klar for Tottenham.)

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

At Ilaix Moriba skulle gå til RB Leipzig allerede dette vinduet hadde jeg derimot ikke sett for meg. Stort tap for fremtidslaget til Barcelona. Et av de aller beste midtbanetalentene i verden.

Samtidig henter Real Madrid et like stort midtbanetalent i Camavinga.

KimBlund

Legg inn av KimBlund »

Det er helt klart synd med Moriba. Han hadde jo en del utypiske Barcelona-kvaliteter som man likevel har god bruk for, tenker da f.eks på Paulinho/Vidal. Men samtidig så er det helt riktig å cashe inn når han selv ikke vil møtes på halvveien når klubben er i økonomisk krise. Tror derimot at han vil kunne passe vanvittig bra i tysk fotball. Forhåpentligvis tar Gavi såpass store steg denne sesongen at Moriba fort blir et glemt kapittel.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Internasjonal»