Begrepet ASAP

Svar
DoktorS

Begrepet ASAP

Legg inn av DoktorS »

Hvordan bruker folk dette?

https://naob.no/ordbok/asap

I eksempelet her i ordboka blir det brukt slik jeg forstår det, omtrent som det skulle stå: SÅ SNART SOM MULIG!

Hørte det første gang under førstegangstjenesten, og det var aldri brukt hyggelig - det var noe som skulle gjøres med en gang. En streng kommando.

Jeg oppfatter det som veldig frekt å si det f.eks. overfor kolleger/leverandører etc - men gjennom kundekontakt merker jeg at folk i stor grad bruker det mer som "gjerne raskt", elller "så fort det går an (for deg/dere").

Synes det er frekt å bruke det, men forstår at andre ikke helt legge det samme i det som meg...

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

ASAP er en kommando. En underordnet bruker det ikke oppover på stigen. Legg fra det det du holder på med, og utfør. Er det ikke mulig å bokstavelig talt slippe det duhar i hendene, så godtas tiden det tar for deg å legge det vekk. Eventuelt deleger.

Ok kommando i militæret og i familie. Men ikke så greit i daglig arbeidsliv...

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

ASAP, ja en kommando.
Men også ofte brukt mildt mellom kolleger.
Som Ale sier: "As soon as possible".
Men det kan jo også missforstås eller oppfattes strengt og litt uhøflig.

Jeg svarer da, f.eks i enslik sak i oktober og noen forventer det kjapt, ...ja nærmere påske...med et glis og peker på "as possible"...slår aldri feil-

terjefj

Legg inn av terjefj »

Ale skrev: søn mar 20, 2022 1:40 pm As soon as possible.
Jeg liker bedre - i hvert fall som svar på en forespørsel å si "det skal jeg ordne i første halvdel av nærmeste fremtid".... :)

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Jeg hørte for det meste a -s -a -p i filmer, men så ble det etter hvert brukt som et akronym, og har kun hørt det siden...

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Språk»