Det eneste demokratiet i midtøsten.

Svar
aicat

Re: Det eneste demokratiet i midtøsten.

Legg inn av aicat »

Ka9nen skrev: tor des 16, 2021 5:17 pm Det er ikke slik at ekspertene som har utformet demokrati-indeksen kan settes til side fordi du har EN MENING om at valgfrihet og alle mulige andre friheter Israel har som er fremmedord i resten av midtøsten ikke "har noe med demokrati" å gjøre. Men da bør du vel sende inn din klage til disse ekspertene så du kan få det forklart?

Men jeg forstår jo mer og mer at disse palestinavennene her inne, som skjeller ut selv partier som AP for det som tilsynelatende er moderat og objektive politiske standpunkt om konflikten.... det begynner å nærme seg ekstremisme og det er et spørsmål om debatt egentlig er fruktbart. Dere har bestemt dere, Israel er det frykteligste som finnes. Og det er neppe noen som kan forandre på dette ekstreme standpunktet deres som har nært 0 politisk gjennomslag (heldigvis).
Ha - ha, var dette det eneste argumentet du greide å riste ut av ermet??? Du glemte visst å kalle meg og Willoch for antisemitter - men DET lever JEG godt med når jeg vet hvem som er avsenderen av slike latterlige kneblingsforsøk - når miffsymperene ellers - slik som du gjør her - ikke greier å komme med noen reelle motargumenter FOR de 4 momentene jeg nevnte i innlegget som ikke er elementer tatt inn i demokratiindeksen.. :) Jeg ser heller ingen forsøk fra deg på å forklare hvorfor Israel ligger i bunnskiktet av verdenes land når det gjelder "disrespect for human rights". Men jeg forstår at for deg er det ikke viktig med MR - mao. mye mindre viktig enn å kunne smykke seg med en domokratiindeks som forteller null og ingenting om hvorledes menneskerettighetene i Israel etterleves. For å gjøre deg opp en selvstendig egen mening - i stedet for å opptre som papegøye - det ser det ikke ut som du evner å gjøre.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

aicat skrev: tor des 16, 2021 5:22 pm
For å gjøre deg opp en selvstendig egen mening - i stedet for å opptre som papegøye - det ser det ikke ut som du evner å gjøre.
Det er selvsagt lov å lytte til ekspertene og det alle partiene i Norge til høyre for SV sier. Nei til boikott av Israel i sak 1 og ekspertene har ettertrykkelig dokumentert i sak 2 at Israel er det eneste skikkelige demokratiet i midtøsten. Og faktisk et demokrati bedre enn mange av våre i vesten, f.eks Italia og Belgia.

At du har en mening om at ytringsfrihet, demokratisk frihet og alle mulige andre friheter man kan se langt etter i nabostatene i midtøsten "ikke er relevante" er ikke interessant for meg. Jeg tror jeg forholder meg til hva fagmiljøet sier på dette punktet. Du har en (mer og mer ekstrem) mening, fagfolket har statistikk og fakta å vise til.

Men takk for innspillet.

aicat

Legg inn av aicat »

Ka9nen skrev: tor des 16, 2021 5:42 pm
aicat skrev: tor des 16, 2021 5:22 pm
For å gjøre deg opp en selvstendig egen mening - i stedet for å opptre som papegøye - det ser det ikke ut som du evner å gjøre.
Det er selvsagt lov å lytte til ekspertene og det alle partiene i Norge til høyre for SV sier. Nei til boikott av Israel i sak 1 og ekspertene har ettertrykkelig dokumentert i sak 2 at Israel er det eneste skikkelige demokratiet i midtøsten. Og faktisk et demokrati bedre enn mange av våre i vesten, f.eks Italia og Belgia.

At du har en mening om at ytringsfrihet, demokratisk frihet og alle mulige andre friheter man kan se langt etter i nabostatene i midtøsten "ikke er relevante" er ikke interessant for meg. Jeg tror jeg forholder meg til hva fagmiljøet sier på dette punktet. Du har en (mer og mer ekstrem) mening, fagfolket har statistikk og fakta å vise til.

Men takk for innspillet.
Nytter ikke å snu dette opp ned. For det er DU som mener at menneskerettigheter og praktisering av lover i Israel er mindre viktige. Jeg har ikke sagt et ord om ytringsfrihet i Israels naboland.

joplina

Legg inn av joplina »

Ka9nen skrev: tor des 16, 2021 4:23 pm
joplina skrev: tor des 16, 2021 10:49 am israel ikke er noe fungerende demokrati
Her inne briljeres det med kunnskapene igjen ja.

Dersom Israel ikke hadde vært et demokrati som hevdet seg såpass høyt i indexen som de gjør så hadde det heller ikke vært mulig å være en slik teknologisk og innovativ kjempesuksess som tiltrekker seg kunder og firma fra hele verden. Andre land i nærområdet, som ikke har annet å ty til enn tilfeldige oljefunn vil nok seile mer og mer akterut nå som oljen fases ut. Kanskje på tide å lære av Israel?

Fra demokrati indexen 2020:
************
Hehe..kan ikke si at du briljerer i hvert fall - som poster demokrati indexen som tydelig beskriver israel som et "Flawed demoracy" som et motsvar til meg som poster samme mening :lol:

Ja, israel er i sannhet et flawed democracy/et ufullstendig demokrati slik indexen forteller - og denne gang skal jeg ikke bare ta med de fem punktene som beviser hvorfor - men også innledningen(uthevet) :

"Israel has several institutions similar to other democracies: Elections, parliament, government and a Supreme Court. But they do not function as independent or equal branches of governments and lack transparency. There are five core reasons why Israel is not a Democracy:

First, Israel does not have a Constitution and is unable to draft one since the concept of a “Jewish State” contradicts democratic principles of pluralism, secularism and equal rights.
Second, Israel does not separate religion and government. It routinely passes religious laws on issues of family, marriage, divorce and immigration to prevent non-Jews from immigrating or to remain in the country in order to give Jews priority.
Third, Israel does not give most of the Palestinians the right to vote. It controls the West Bank and Gaza but does not recognize the Palestinians population there as citizens. The argument that they are not part of Israel does not wash any longer in light of over 50 years occupation and a massive settlement project.
Fourth, Israel does not separate between the executive and the legislative branch. All of its government ministers including the Prime Ministers are also members of the legislative branch. This dual capacity violates separation of power, a prerequisite of a functioning democracy.
Fifth, Israel does not have an independent supreme court. The controlling party (thus the prime minister) has significant influence in appointing supreme court judges.
A truly independent court is created by a Constitution not by the legislature. "


- Selv et diktatur (uten sammenligning for øvrig) kan utvikle teknologi hvis de ønsker det. Nord Korea gjør det .... og se til f.eks Kina. Demokratisk tankegang er rimelig fjernt i Kina - men Kina er en teknologisk stormakt og innovasjon er de heller ikke i bakleksa med - med kunder og firma fra hele verden.
- Så det er i grunn komisk at du skal bruke den biten som et bevis på hvor demokratisk israel er :roll:

aicat

Legg inn av aicat »

På papiret har Israel et demokratisk styresett - da primært for jøder. Palestinske israelere er 2. og tredjerangs borgere i sitt eget land, godt dokumentert av AI, FN, HRW og B'Tselem. Men Israel er ingen rettstat - sammenliknet med de land Israel selv like å sammenlikne seg med. Geir Kjell Andersland som er en kjent jurist og advokat for barns rettigheter skriver i en lengre artikkel i dagens KK om hvordan palestinske barn behandles i israelske fengsler. Skal ikke legge inn hele artikkelen her, (selv om KK anbefaler å dele artikkelen her), men ta med viktigste elementene i det han skriver:
Sitat:
"Rapporter fra FNs barnekomité, Defence for Children International – Palestine (en palestinsk menneskerettighetsorganisasjon, nå stemplet som terrorister av Israel), Redd Barna og Unicef har alle påvist følgende mønster når barn under mistanke blir innbrakt av israelsk militærpersonell:
• Barna blir hentet midt på natten av tungt bevæpnede soldater og slept på magen med bind for øynene og hendene bundet.
• Barna blir utsatt for spark og slag, gjerne med geværkolber.
«Cellen er ofte ikke større enn barnets egen kropp»
• Plassert i egne forhørssentre må barna gjennom timelange avhør, ofte uten pauser (mens de som forhører jobber på skift) og uten nærvær av advokat eller pårørende. Under forhørene må barna stå eller knele.
• Barna blir truet med represalier mot familiemedlemmer om de ikke tilstår det det anklages for.
• Rapportene dokumenterer også at det forekommer seksuelle overgrep og instruerte angrep fra politihunder.
• Barna må undertegne forklaringer og tilståelser skrevet på hebraisk, som de fleste arabisktalende barn ikke forstår.
Omkring 65 prosent av barn som påføres denne brutale behandlingen, får psykiske vansker eller lidelser. Barna mister skolegang under frihetsberøvelsen. Mange dropper ut av skolen for godt etter løslatelsen, og havner i permanent utenforskap.
https://klassekampen.no/utgave/2022-11- ... ngslingen1
Hvorfor Norsk UD ikke løfter en finger for å få slutt på disse uverdige forholdene - står vel i stil med hvor utrolig passive og tafatte Norges politikere er overfor Israel.

aicat

Legg inn av aicat »

Mandag denne uka ble den 14-årige jenta Fulla Rasmi Abdulaziz Mallouh skutt og drept av israelske soldater. Hun satt i passasjersetet på en bil som kjørte gjennom Beitunia, vest for Ramallah. Så langt i 2022 har 49 palestinske barn blitt drept av israelske styrker, 32 av dem på Vestbredden. 49 barn drept på elleve måneder. Uten konsekvenser for soldatene som skyter eller for offiserene som gir ordrene. Våre myndigheter synes dette er beklagelig. Punktum.
https://www.dci-palestine.org/israeli_forces_shoot_kill...?
utm_campaign=mallouh_fatality_na&utm_medium=email&utm_source=dcipalestine
Israeli forces shoot, kill 14-year-old Palestinian girl near Ramallah

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

aicat skrev: tor nov 24, 2022 12:39 pm Mandag denne uka ble den 14-årige jenta Fulla Rasmi Abdulaziz Mallouh skutt og drept av israelske soldater. Hun satt i passasjersetet på en bil som kjørte gjennom Beitunia, vest for Ramallah. Så langt i 2022 har 49 palestinske barn blitt drept av israelske styrker, 32 av dem på Vestbredden. 49 barn drept på elleve måneder. Uten konsekvenser for soldatene som skyter eller for offiserene som gir ordrene. Våre myndigheter synes dette er beklagelig. Punktum.
https://www.dci-palestine.org/israeli_forces_shoot_kill...?
utm_campaign=mallouh_fatality_na&utm_medium=email&utm_source=dcipalestine
Israeli forces shoot, kill 14-year-old Palestinian girl near Ramallah
En 16 år gammel gutt ble drept og 18 såret da eksplosiver gikk av ved to busstopp.:

En 16 år gammel canadisk-israelsk gutt ble drept, ifølge den israelske avisa Haaretz. Han ble brakt til sykehus med kritiske skader, men livet sto ikke til å redde. Ifølge avisen var han elev ved en jødisk religiøs skole.

Israelsk politi mistenker palestinere for å stå bak angrepet, men ingen har så langt tatt ansvar for angrepet. Ingen var onsdag ettermiddag pågrepet.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verde ... jerusalem/

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Minst to drept på Vestbredden:

Minst to israelere er drept i et angrep angivelig utført av en palestiner på den okkuperte Vestbredden tirsdag, ifølge israelske og palestinske myndigheter.
Tidligere meldte den israelske nødhjelpstjenesten Magen David Adom at tre israelere ble behandlet for stikksår etter angrepet, og at tilstanden for to av dem var henholdsvis alvorlig og kritisk. Siden bekreftet de at to av dem hadde blitt erklært døde, én på grunn av stikksår og den andre på grunn av en bilulykke i nærheten.

Angrepet skjedde i Ariel, en bosetting sentralt på Vestbredden. Ifølge Haaretz ble bilulykken forårsaket av gjerningspersonen da han forsøkte å flykte fra området. Ytterligere fire personer ble såret i angrepet.

https://www.nrk.no/nyheter/minst-to-dre ... 1.16180291

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Guttorm123 skrev: fre nov 25, 2022 1:04 am
aicat skrev: tor nov 24, 2022 12:39 pm Mandag denne uka ble den 14-årige jenta Fulla Rasmi Abdulaziz Mallouh skutt og drept av israelske soldater. Hun satt i passasjersetet på en bil som kjørte gjennom Beitunia, vest for Ramallah. Så langt i 2022 har 49 palestinske barn blitt drept av israelske styrker, 32 av dem på Vestbredden. 49 barn drept på elleve måneder. Uten konsekvenser for soldatene som skyter eller for offiserene som gir ordrene. Våre myndigheter synes dette er beklagelig. Punktum.
https://www.dci-palestine.org/israeli_forces_shoot_kill...?
utm_campaign=mallouh_fatality_na&utm_medium=email&utm_source=dcipalestine
Israeli forces shoot, kill 14-year-old Palestinian girl near Ramallah
En 16 år gammel gutt ble drept og 18 såret da eksplosiver gikk av ved to busstopp.:

En 16 år gammel canadisk-israelsk gutt ble drept, ifølge den israelske avisa Haaretz. Han ble brakt til sykehus med kritiske skader, men livet sto ikke til å redde. Ifølge avisen var han elev ved en jødisk religiøs skole.

Israelsk politi mistenker palestinere for å stå bak angrepet, men ingen har så langt tatt ansvar for angrepet. Ingen var onsdag ettermiddag pågrepet.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verde ... jerusalem/
Dette er den evige voldsspiralen med hevndrap, hvert drap skal hevnes.

"Angrepene rystet Jerusalem tidlig onsdag morgen, få timer etter at en 16 år gammel palestinsk gutt ble drept av israelske soldater på den okkuperte Vestbredden."

Så lenge Israel nekter å oppgi sin folkerettsstridige politikk på Vestbredden og i Jerusalem, er det lite håp om at denne voldsspiralen skal ta slutt. Det er kanskje ikke håp i noe tilfelle, men det skulle jo verd et forsøk.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Guttorm123 skrev: fre nov 25, 2022 1:11 am Minst to drept på Vestbredden:

Minst to israelere er drept i et angrep angivelig utført av en palestiner på den okkuperte Vestbredden tirsdag, ifølge israelske og palestinske myndigheter.
Tidligere meldte den israelske nødhjelpstjenesten Magen David Adom at tre israelere ble behandlet for stikksår etter angrepet, og at tilstanden for to av dem var henholdsvis alvorlig og kritisk. Siden bekreftet de at to av dem hadde blitt erklært døde, én på grunn av stikksår og den andre på grunn av en bilulykke i nærheten.

Angrepet skjedde i Ariel, en bosetting sentralt på Vestbredden. Ifølge Haaretz ble bilulykken forårsaket av gjerningspersonen da han forsøkte å flykte fra området. Ytterligere fire personer ble såret i angrepet.

https://www.nrk.no/nyheter/minst-to-dre ... 1.16180291
Interessant, der kom norsk media på banen også! Har vært noen slike terrorangrep i det siste uten at det har stått så mye (som jeg har fått med meg).

Noen er faktisk frekke nok til å sammenligne disse terrorangrepene med våre egne motstandsfolk, Max Manus o.l ved å kalle dette "frigjøringskamp" o.... tenk det

Fremskrittspartiet legger forøvrig frem det som burde være selvsagt for alle norske parti:

"Fremskrittspartiet foreslår å «kutte støtten til de palestinske selvstyremyndighetene inntil ordningen med «terrorlønn» er avviklet og inntil undervisningsmateriellet i skolene er utbedret». Det kommer fram i det alternative forslaget til statsbudsjett som partiet presenterte 24. november.

«Land og aktører slik som den palestinske selvstyremyndigheten, som prioriterer å gi betydelige summer til dømte terrorister over sitt budsjett og som indoktrinerer barn i hat og vold, skal ikke få støtte fra norske skattebetalere,» skriver FrP.
"

At det i det hele tatt er en debatt, skal norske skattepenger gå til palestinsk terrorlønn og hatpropaganda i skolebøker? Utrolig.

aicat

Legg inn av aicat »

Tillater meg å dele et innlegg fra en som har vært observartør og bosatt i Hebron i tre mnd - og sett med egne øyne hvorledes palestinerne trakasseres, terroriseres og plages daglig.
Her er hans erfaringer:
"Jeg har på FB lagt ut at jeg har bodd og levd blant palestinere på Vestbredden i Hebron, og delt noen av mine erfaringer.
Jeg er mildt sagt sjokkert over kommentarer jeg har fått om at jeg har blitt radikalisert, at jeg lider av «Stockholmsyndromet», at jeg ikke forstår at Israel er en demokratisk stat som kun beskytter seg selv. Jeg har mottatt personlige mail om at jeg bidrar til antisemittisme, dvs hat mot jøder.
Det mangler forståelse for at kritikken jeg har gitt er mot den politikk Israel fører mot palestinerne, og ikke en kritikk mot jøder, eller staten Israel. Jeg har selv bodd i Israel og har israelske venner. Det jeg imidlertid finner ut er at de fleste som uttaler seg aldri har vært, eller levd blant palestinerne på Vestbredden, eller i Gaza, og opplevd den brutale okkupasjon Israel begår ovenfor den palestinske befolkning.
I Israel finnes det nå flere menneskerettighetsgrupper som tar avstand fra den politikk Israel fører. En av gruppene er «Breaking the silence» som er tidligere israelske offiserer og soldater som står fram offentlig og forteller på en kritisk måte om tjenesten de hadde på okkupert palestinsk område.
Det må være mulig å føre en debatt om Israels brutale okkupasjonspolitikk ovenfor palestinerne uten å bli tillagt å være jødehater, eller en fiende av staten Israel."

PS. Denne mannen har mange års erfaring fra FN-misjoner og OSSE bl.a. både fra MØ, Sudan og Ukraina (Donbas).

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

aicat skrev: tor des 01, 2022 3:19 pm Det må være mulig å føre en debatt om Israels brutale okkupasjonspolitikk ovenfor palestinerne uten å bli tillagt å være jødehater, eller en fiende av staten Israel."
Etter så mange år på en debatt om Midtøsten, skulle du være den første til å vite at det ikke er mulig.

aicat

Legg inn av aicat »

Karatel skrev: tor des 01, 2022 9:06 pm
aicat skrev: tor des 01, 2022 3:19 pm Det må være mulig å føre en debatt om Israels brutale okkupasjonspolitikk ovenfor palestinerne uten å bli tillagt å være jødehater, eller en fiende av staten Israel."
Etter så mange år på en debatt om Midtøsten, skulle du være den første til å vite at det ikke er mulig.
Ja, JEG vet selvsagt at med MIFF sine apologeter er det selvsagt umulig. Men som jeg siterte min venn her som har vært på jobb i Hebron i tre mnd. så ble han..sitat: " mildt sagt sjokkert over kommentarer jeg har fått"...så ventet han tydeligvis ikke å få så mange anklager rettet mot seg på sin egen FB-side fra folk som vi ser også skriver sine anklager mot palestinere og deresstøttespillere her - uten å forstå bakgrunnen for deres frustrasjon og handlinger - og som ikke har begrep omhvorledes det er å leve som ikke-jøde i de okkuperte områdene.
Hans anbefaling til noen av kritikerene var at de burde selv komme en tur og arbeide for en av ledsagerorganisasjonene der (nå etter at TIPH ble oppløst) for å selv oppleve hvordan det er å være palestinere under okkupasjon og utsettes for daglig terror fra både ekstremistiske bosettere og IOF selv.
Den israelske regjeringen har jo terrorlistet en rekke av hjelpeorganisasjonene - uten noen som helst bevis (som flere europeiske land har etterlyst) - i et desperat forsøk på å kvelealle kritiske røster. Minner litt om hva Putin-regimet driver med i Russland overfor kritikere der - særlig journalister som Putin har drept flere av. Men det er jo ikke første gang også Israel dreper journalister.

Brukeravatar
lima
Innlegg: 38

Legg inn av lima »

aicat skrev: tor des 16, 2021 6:25 pm
Ka9nen skrev: tor des 16, 2021 5:42 pm
aicat skrev: tor des 16, 2021 5:22 pm
For å gjøre deg opp en selvstendig egen mening - i stedet for å opptre som papegøye - det ser det ikke ut som du evner å gjøre.
Det er selvsagt lov å lytte til ekspertene og det alle partiene i Norge til høyre for SV sier. Nei til boikott av Israel i sak 1 og ekspertene har ettertrykkelig dokumentert i sak 2 at Israel er det eneste skikkelige demokratiet i midtøsten. Og faktisk et demokrati bedre enn mange av våre i vesten, f.eks Italia og Belgia.

At du har en mening om at ytringsfrihet, demokratisk frihet og alle mulige andre friheter man kan se langt etter i nabostatene i midtøsten "ikke er relevante" er ikke interessant for meg. Jeg tror jeg forholder meg til hva fagmiljøet sier på dette punktet. Du har en (mer og mer ekstrem) mening, fagfolket har statistikk og fakta å vise til.

Men takk for innspillet.
Nytter ikke å snu dette opp ned. For det er DU som mener at menneskerettigheter og praktisering av lover i Israel er mindre viktige. Jeg har ikke sagt et ord om ytringsfrihet i Israels naboland.
Hva mener du med eksperter og fagfolk/ fagmiljø?
Er det virkelig mulig å sammenligne Italia og Belgia med Israel når det gjelder demokrati?

aicat

Legg inn av aicat »

lima skrev: tor des 01, 2022 11:04 pm
aicat skrev: tor des 16, 2021 6:25 pm
Ka9nen skrev: tor des 16, 2021 5:42 pm

Det er selvsagt lov å lytte til ekspertene og det alle partiene i Norge til høyre for SV sier. Nei til boikott av Israel i sak 1 og ekspertene har ettertrykkelig dokumentert i sak 2 at Israel er det eneste skikkelige demokratiet i midtøsten. Og faktisk et demokrati bedre enn mange av våre i vesten, f.eks Italia og Belgia.

At du har en mening om at ytringsfrihet, demokratisk frihet og alle mulige andre friheter man kan se langt etter i nabostatene i midtøsten "ikke er relevante" er ikke interessant for meg. Jeg tror jeg forholder meg til hva fagmiljøet sier på dette punktet. Du har en (mer og mer ekstrem) mening, fagfolket har statistikk og fakta å vise til.

Men takk for innspillet.
Nytter ikke å snu dette opp ned. For det er DU som mener at menneskerettigheter og praktisering av lover i Israel er mindre viktige. Jeg har ikke sagt et ord om ytringsfrihet i Israels naboland.
Hva mener du med eksperter og fagfolk/ fagmiljø?
Er det virkelig mulig å sammenligne Italia og Belgia med Israel når det gjelder demokrati?
Joda, det går an å sammenlikne Israel med mange europeiske land - når man stirrer seg blind på kun hvilke kriterer som legges til grunn nemlig:
- Frie valg
- Regjeringens funksjonalitet
- Politisk deltagelse / pluralisme
- Politisk kultur

Men i en slik sammenlikning mangler et viktig demokratisk prinsipp - nemlig likhet for loven - uavngig av etno-religiøs tilhørighet, og respekt for menneskerettighetene.

I DI-indeksen finnes et underpunkt; - sivile rettigheter - hvor Israel skårer like lavt som andre hybridregimer som Benin og Malawi og hvorfor? Jo, fordi mangel på respekt for menneskerettighetene, er vel den enkeltfaktoren som gjør at Israel havner i bunnsjiktet av verdens land - når det er snakk om hvorledes landets lover praktiseres og hvorledes landet respekterer menneskerettighetene.
Ingen andre land i Europa som Israel liker å sammenlikne seg med har lovfestet apartheid gjennom nasjonslitetsloven, kollektiv avstraffelse av sivile og mangler totalt likhet for loven rettssikkerhet) for andre minoriteter - kun for jøder.

joplina

Legg inn av joplina »

aicat skrev: fre des 02, 2022 1:39 pm

Joda, det går an å sammenlikne Israel med mange europeiske land - når man stirrer seg blind på kun hvilke kriterer som legges til grunn nemlig:
- Frie valg
- Regjeringens funksjonalitet
- Politisk deltagelse / pluralisme
- Politisk kultur

Men i en slik sammenlikning mangler et viktig demokratisk prinsipp - nemlig likhet for loven - uavngig av etno-religiøs tilhørighet, og respekt for menneskerettighetene.

I DI-indeksen finnes et underpunkt; - sivile rettigheter - hvor Israel skårer like lavt som andre hybridregimer som Benin og Malawi og hvorfor? Jo, fordi mangel på respekt for menneskerettighetene, er vel den enkeltfaktoren som gjør at Israel havner i bunnsjiktet av verdens land - når det er snakk om hvorledes landets lover praktiseres og hvorledes landet respekterer menneskerettighetene.
Ingen andre land i Europa som Israel liker å sammenlikne seg med har lovfestet apartheid gjennom nasjonslitetsloven, kollektiv avstraffelse av sivile og mangler totalt likhet for loven rettssikkerhet) for andre minoriteter - kun for jøder.
***********
Words!
Det er en sportsgren - nær sagt en OL-gren - for helfrelste israeltilhengere å ignorere de demokratiske prinsipp generelt som du nevner og israels eget udemokratiske lovverk spesielt.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Guttorm123 skrev: fre nov 25, 2022 1:11 am Minst to drept på Vestbredden:

Minst to israelere er drept i et angrep angivelig utført av en palestiner på den okkuperte Vestbredden tirsdag, ifølge israelske og palestinske myndigheter.
Tidligere meldte den israelske nødhjelpstjenesten Magen David Adom at tre israelere ble behandlet for stikksår etter angrepet, og at tilstanden for to av dem var henholdsvis alvorlig og kritisk. Siden bekreftet de at to av dem hadde blitt erklært døde, én på grunn av stikksår og den andre på grunn av en bilulykke i nærheten.

Angrepet skjedde i Ariel, en bosetting sentralt på Vestbredden. Ifølge Haaretz ble bilulykken forårsaket av gjerningspersonen da han forsøkte å flykte fra området. Ytterligere fire personer ble såret i angrepet.

https://www.nrk.no/nyheter/minst-to-dre ... 1.16180291
Palestinske drap forsvarer selvsagt fengsling og sågar vilkårlig fengsling, samt tortur og drap på palestinske barn. Ja noe a la at palestinske drap forsvarer at Israel stjeler palestinernes land, stjeler deres vann og slik stjeler palestinernes nærings&livsgrunnlag.
Klippet fra nettet;
"På den okkuperte Vestbredden har 118 palestinere, inkludert 29 barn, blitt drept siden Israel startet sin nye militæroperasjon 31 mars. Dermed kan 2022 bli det dødeligste året noensinne for palestinere på Vestbredden."
Så palestinske drap er selvsagt ikke svar på israelske razziaer og terroraksjoner.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Fordomsfull skrev: søn des 04, 2022 6:52 pm
Palestinske drap forsvarer selvsagt fengsling og sågar vilkårlig fengsling, samt tortur og drap på palestinske barn. Ja noe a la at palestinske drap forsvarer at Israel stjeler palestinernes land, stjeler deres vann og slik stjeler palestinernes nærings&livsgrunnlag.
Klippet fra nettet;
"På den okkuperte Vestbredden har 118 palestinere, inkludert 29 barn, blitt drept siden Israel startet sin nye militæroperasjon 31 mars. Dermed kan 2022 bli det dødeligste året noensinne for palestinere på Vestbredden."
Så palestinske drap er selvsagt ikke svar på israelske razziaer og terroraksjoner.
En 16 år gammel canadisk-israelsk gutt ble drept, ifølge den israelske avisa Haaretz. Han ble brakt til sykehus med kritiske skader, men livet sto ikke til å redde. Ifølge avisen var han elev ved en jødisk religiøs skole.

Hamas, som styrer på den palestinske Gazastripen, hyller imidlertid angrepet, uten å ta ansvar for det.

– Vi gratulerer vårt palestinske folk og vårt folk i den okkuperte byen Jerusalem for den heltemodige spesialoperasjonen ved busstoppet, sier gruppens talsmann Abd al-Latif al-Qanua.

Så bare hyll i vei...

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verde ... jerusalem/

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Guttorm123 skrev: søn des 04, 2022 7:26 pm
Fordomsfull skrev: søn des 04, 2022 6:52 pm
Palestinske drap forsvarer selvsagt fengsling og sågar vilkårlig fengsling, samt tortur og drap på palestinske barn. Ja noe a la at palestinske drap forsvarer at Israel stjeler palestinernes land, stjeler deres vann og slik stjeler palestinernes nærings&livsgrunnlag.
Klippet fra nettet;
"På den okkuperte Vestbredden har 118 palestinere, inkludert 29 barn, blitt drept siden Israel startet sin nye militæroperasjon 31 mars. Dermed kan 2022 bli det dødeligste året noensinne for palestinere på Vestbredden."
Så palestinske drap er selvsagt ikke svar på israelske razziaer og terroraksjoner.
En 16 år gammel canadisk-israelsk gutt ble drept, ifølge den israelske avisa Haaretz. Han ble brakt til sykehus med kritiske skader, men livet sto ikke til å redde. Ifølge avisen var han elev ved en jødisk religiøs skole.

Hamas, som styrer på den palestinske Gazastripen, hyller imidlertid angrepet, uten å ta ansvar for det.

– Vi gratulerer vårt palestinske folk og vårt folk i den okkuperte byen Jerusalem for den heltemodige spesialoperasjonen ved busstoppet, sier gruppens talsmann Abd al-Latif al-Qanua.

Så bare hyll i vei...

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verde ... jerusalem/
En israelsk far fikk sin datter sprengt i fillebiter av et forbannet svin av en palestinsk selvmordsbomber på en buss og faren sa han SELVSAGT fordømte drapet på sin datter og de andre som ble sprengt i filler på bussen
- men ikke F1 om han skulle gå fra det til å forsvare Israels drap på palestinske barn (som forresten er flere ti-talls ganger flere enn de svinske palestinske terroristene har drepte israelske barn). Eller til å forsvare den terror og tyveri av palestinernes land og vann som Israel begår.

William_S

Legg inn av William_S »

Interessant at Bibi nå har klart å danne regjering. Fyren burde egentlig vært i fengsel for lengst.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

5 valg på 4 år. Og nå med en tilnærmet høyreektremistisk regjering. Velfungerende demokrati det gitt.

joplina

Legg inn av joplina »

greyserpent skrev: tor des 29, 2022 11:49 am 5 valg på 4 år. Og nå med en tilnærmet høyreektremistisk regjering. Velfungerende demokrati det gitt.
På demokratiindeksen står israel alltid oppført som hva det er ; a Flawed democrasy (Flawed: feilaktig/ufullkomment)

KBY

Legg inn av KBY »

joplina skrev: tor des 29, 2022 12:57 pm
greyserpent skrev: tor des 29, 2022 11:49 am 5 valg på 4 år. Og nå med en tilnærmet høyreektremistisk regjering. Velfungerende demokrati det gitt.
På demokratiindeksen står israel alltid oppført som hva det er ; a Flawed democrasy (Flawed: feilaktig/ufullkomment)
Hvordan står det til med alle andre land i midøsten på den fronten?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

KBY skrev: tor des 29, 2022 3:32 pm
joplina skrev: tor des 29, 2022 12:57 pm
greyserpent skrev: tor des 29, 2022 11:49 am 5 valg på 4 år. Og nå med en tilnærmet høyreektremistisk regjering. Velfungerende demokrati det gitt.
På demokratiindeksen står israel alltid oppført som hva det er ; a Flawed democrasy (Flawed: feilaktig/ufullkomment)
Hvordan står det til med alle andre land i midøsten på den fronten?
Helt elendig, det finnes ikke spor av demokrati i de andre landene i Midtøsten.

Men så utgir ikke disse landene seg for å være demokratier, de omtaler aldri seg selv som demokratier. Ingen andre kaller dem demokratier, ingen forsvarer og roser det ikke eksisterende demokratiet i disse statene.

Disse landene står åpent fram som diktaturer som ikke respekterer de elementære menneskerettighetene. Disse landene venter ikke og krever ikke at vi skal omtale og behandle dem som demokratier

joplina

Legg inn av joplina »

KBY skrev: tor des 29, 2022 3:32 pm
joplina skrev: tor des 29, 2022 12:57 pm
greyserpent skrev: tor des 29, 2022 11:49 am 5 valg på 4 år. Og nå med en tilnærmet høyreektremistisk regjering. Velfungerende demokrati det gitt.
På demokratiindeksen står israel alltid oppført som hva det er ; a Flawed democrasy (Flawed: feilaktig/ufullkomment)
Hvordan står det til med alle andre land i midøsten på den fronten?
Det kan du jo sjekke opp og starte en tråd om, da denne er tilegnet "Det eneste demokratiet i midtøsten" (trådoverskrift) :lol:
Sjekk også hvorvidt de andre statene i midtøsten selve hevder seg å være et suverent demokrati. Kos deg glugg mens du gjør det :D

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

KBY skrev: tor des 29, 2022 3:32 pm
joplina skrev: tor des 29, 2022 12:57 pm
greyserpent skrev: tor des 29, 2022 11:49 am 5 valg på 4 år. Og nå med en tilnærmet høyreektremistisk regjering. Velfungerende demokrati det gitt.
På demokratiindeksen står israel alltid oppført som hva det er ; a Flawed democrasy (Flawed: feilaktig/ufullkomment)
Hvordan står det til med alle andre land i midøsten på den fronten?
Hva har det med saken å gjøre? Israel er likefullt et ufullstendig demokrati, med en høyreekstrem regjering. Jeg hadde valgt Jordan over Israel 7 dager i uka.

KBY

Legg inn av KBY »

greyserpent skrev: tor des 29, 2022 5:15 pm
KBY skrev: tor des 29, 2022 3:32 pm
joplina skrev: tor des 29, 2022 12:57 pm

På demokratiindeksen står israel alltid oppført som hva det er ; a Flawed democrasy (Flawed: feilaktig/ufullkomment)
Hvordan står det til med alle andre land i midøsten på den fronten?
Hva har det med saken å gjøre? Israel er likefullt et ufullstendig demokrati, med en høyreekstrem regjering. Jeg hadde valgt Jordan over Israel 7 dager i uka.
Er ganske sikker på at de fleste hadde foretrukket et ufullstendig demokrati isteden for et voldsdiktatur.

joplina

Legg inn av joplina »

KBY skrev: fre des 30, 2022 8:37 am

Er ganske sikker på at de fleste hadde foretrukket et ufullstendig demokrati isteden for et voldsdiktatur.
Du mener et ufullstendig demokrati som undertrykker 25% av egne statsborgere som ikke har "rett etnisitet" , som er en væpnet okkupant som behandler den okkuperte befolkning som kveg og stjeler land fra under føttene på dem mens de roser seg selve som "det eneste demokratiet i midtøsten" mens de ruller i sengehalmen til USA som alltid nedlegger veto i Sikkerhetsrådet for å forsikre seg om at pisse-demokratiet kan fortsette sine overgrep mens de klapper seg selve på ryggen og hevder de er et suverent demokrati.....jepp, "de fleste" med "rett" etnisitet foretrekker sikkert et ufullstendig demokrati som dette ER - og noen med "feil" etnisitet gjør det sikkert også når de ser hvordan mennesker med samme etnisitet behandles under pågående okkupasjon, blokade og i flyktningeleirene opprettet for dem som UNWRA må ta ansvar for fordi israel som har skapt dem gir faen.

KBY

Legg inn av KBY »

joplina skrev: fre des 30, 2022 9:46 am
KBY skrev: fre des 30, 2022 8:37 am

Er ganske sikker på at de fleste hadde foretrukket et ufullstendig demokrati isteden for et voldsdiktatur.
Du mener et ufullstendig demokrati som undertrykker 25% av egne statsborgere som ikke har "rett etnisitet" , som er en væpnet okkupant som behandler den okkuperte befolkning som kveg og stjeler land fra under føttene på dem mens de roser seg selve som "det eneste demokratiet i midtøsten" mens de ruller i sengehalmen til USA som alltid nedlegger veto i Sikkerhetsrådet for å forsikre seg om at pisse-demokratiet kan fortsette sine overgrep mens de klapper seg selve på ryggen og hevder de er et suverent demokrati.....jepp, "de fleste" med "rett" etnisitet foretrekker sikkert et ufullstendig demokrati som dette ER - og noen med "feil" etnisitet gjør det sikkert også når de ser hvordan mennesker med samme etnisitet behandles under pågående okkupasjon, blokade og i flyktningeleirene opprettet for dem som UNWRA må ta ansvar for fordi israel som har skapt dem gir faen.
Det vil jeg tro?
Alle kristne blir jo drept, utslettet og kastet ut av alle de andre landene der nede.... homofile blir hengt .. og listen fortsetter
At det ikke er en løsning imellom Israel / Palestina er ikke Israel sin feil(bare).

Brukeravatar
Keva
Innlegg: 443

Legg inn av Keva »

KBY skrev: fre des 30, 2022 10:53 am
Det vil jeg tro?
Alle kristne blir jo drept, utslettet og kastet ut av alle de andre landene der nede.... homofile blir hengt .. og listen fortsetter
At det ikke er en løsning imellom Israel / Palestina er ikke Israel sin feil(bare).
Dette er jo sensasjonelle opplysninger som verdenspressen tydeligvis ikke har fått med seg.
Fortell gjerne om når dette skjedde med alle kristne!
Også i alle de andre landene der nede, da...
Og hvordan det har unngått verdenspressen, vil man jo gjerne vite!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Midtøsten»