Norske fotballspillere i utlandet

Svar
benib

Re: Norske fotballspillere i utlandet

Legg inn av benib »

Pushback skrev: man mar 13, 2023 10:58 pm
GiPazzini_85 skrev: man mar 13, 2023 10:48 pm
benib skrev: man mar 13, 2023 10:38 pm

Bra kamp av Bohinen. Var riktignok innvolvert i Milans mål også, men å forvente at Bohinen skal ha noen sjanse i hodeduell mot Giroud er litt voldsomt.
Ja, han må fortsette slik nå. Da blir han fast på laget.
Hva slags type er Bohinen? Aursnes har spilt 9 kamper DM i år og 13 på venstre midtbane i år. Hvor syns folk han er best? Aursnes som DM åpner for Thorsby
Bohinen er ikke så veldig ulik sånn Aursnes var da han spilte anker i Feyenoord. Er alltid ledig i oppbygningsfasen av spillet og flink til å spille ballen videre, men har kanskje ikke kondisen til Aursnes eller orienteringsevnen.

Nå har jo Aursnes i år vist at han har et annet register å spille på når han blir flyttet høyere i banen. Jeg synes at Aursnes-Berg-Ødegaard virker som den norske midtbanen som fungerer best her og nå.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7824

Legg inn av Big George »

Ti mål og syv målgivende pasninger er status for Martin Ødegaard i Premier League denne sesongen.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7824

Legg inn av Big George »

Er vel i morgen det er uttak ?

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Big George skrev: man mar 13, 2023 11:14 pm Ti mål og syv målgivende pasninger er status for Martin Ødegaard i Premier League denne sesongen.
Dæven for en sesong han har hatt.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »



@HarryH Hvis du mot formodning ikke skulle hatt en bra dag så er redningen her!

HarryH

Legg inn av HarryH »

Nordlys skrev: tir mar 14, 2023 5:22 pm
@HarryH Hvis du mot formodning ikke skulle hatt en bra dag så er redningen her!
Fotballklok både du og Aursnes.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Det vil være en enorm prestasjon om Aursnes leder Benfica til CL-tittelen, og bør i så fall æres som årets norske fotballspiller i de fora som måtte gjennomføre slike kåringer, men nå har vi forgrepet begivenhetens gang.

startelver

Legg inn av startelver »

Har vel aldri vært mer åpen den CL-tittelen.
PSG mislykkes år etter år, jeg er slettes ikke sikker på at City vil greie det.

Bayern derimot ser sultne ut, men både Napoli og Benfica er faktisk å regne med nå, komplette lag med en klar filosofi.

Pushback

Legg inn av Pushback »

Kanskje det er lov å håpe Nyland får et par kamper etter i dag?

Jeg forstår ikke hva vi holder på med. Hvorfor har ikke apparatet folk som følger opp spillerne og faktisk hjelper de å finne bedre alternativer slik at de ikke ender opp på benken i en for stor klubb. Hvordan engasjerer landslaget seg? Bare overlater det til agentene og sier at business er business? Jeg synes hjemmeforbundet burde utføre en slags støtte til spillere ute, de gjør vel sikkert det også. Det er kanskje viktig

Pushback

Legg inn av Pushback »

Og hvor mye ekstra innsats er satt inn på å jobbe mot at andre keepere vi har blir gode så raskt som mulig? Gjør det

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Men hva er egentlig alternativene til Nyland pdd?

Har nesten ikke spilt fotball fast på noen år, de siste klubbene har ikke fornyet kontraktene hans, selv om han blant annet fikk spille de siste 11 kampene til Reading i fjor.

Man har jo bare en karriere, så forstår at han hoppet på Leipzig, selv om det ikke er mye som tilsier at det var ett lurt valg.

Pushback

Legg inn av Pushback »

jeg forstår det ikke.

kamp er et must i lengden

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7824

Legg inn av Big George »

5 mål for Haaland i CL kampen i kveld mot Leipzig

startelver

Legg inn av startelver »

Det er notert

Vi kan også ta med at Stefan Johansen fikk en halvtime for QPR, heldigvis for han siden Blackpool knuste de 6-1.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Pushback skrev: tir mar 14, 2023 10:44 pm Kanskje det er lov å håpe Nyland får et par kamper etter i dag?

Jeg forstår ikke hva vi holder på med. Hvorfor har ikke apparatet folk som følger opp spillerne og faktisk hjelper de å finne bedre alternativer slik at de ikke ender opp på benken i en for stor klubb. Hvordan engasjerer landslaget seg? Bare overlater det til agentene og sier at business er business? Jeg synes hjemmeforbundet burde utføre en slags støtte til spillere ute, de gjør vel sikkert det også. Det er kanskje viktig
Landslagsledelsen burde satt hardt mot hardt: enten finner du deg en klubb du spiller i, f.eks i Eliteserien, eller så er du ikke med i planene våre. Useriøst å satse på en keeper som virker mer interessert i å ha utenlandske klubber på CVen enn å spille fotball.

Nyland er klubbløs ved hvert overgangsvindu og venter på at en klubb er desperat etter ny keeper ved skader etc. Nyland er da en av ytterst få keepere med internasjonal erfaring som er ledig og kan signeres utenfor overgangsvindu. Blir godt betalt av sånt.
Sist redigert av Zanick den tir mar 14, 2023 11:23 pm, redigert 1 gang totalt.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Big George skrev: tir mar 14, 2023 11:14 pm 5 mål for Haaland i CL kampen i kveld mot Leipzig
Høres bra ut.

startelver

Legg inn av startelver »

Aasgard fikk også en halvtime for Wigan og var med på å snu et tap til uavgjort 1-1

startelver

Legg inn av startelver »

Er det noe håp om at Ørjan Nylland får sjansen igjen nå som førstekeeperen deres slipper inn 7 mål i CL?

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Nordlys skrev: tir mar 14, 2023 5:22 pm

@HarryH Hvis du mot formodning ikke skulle hatt en bra dag så er redningen her!
Ihvertfall en glede å se norske spillere som Aursnes her som snur seg offensivt når han får ballen. Rett i angrep om muligheten byr seg, og ikke Berg som i 9 av 10 tilfeller snur seg defensivt og slår støtte eller på tvers. Blir helt svett av sistnevnte type spillere

benib

Legg inn av benib »

startelver skrev: tir mar 14, 2023 11:57 pm Er det noe håp om at Ørjan Nylland får sjansen igjen nå som førstekeeperen deres slipper inn 7 mål i CL?
Nå spilte jo faktisk Blaswich en ganske god kamp. Hadde mange kvalifiserte redninger og flere av målene kom jo på returer.

Champis

Legg inn av Champis »

Crazy Horse skrev: ons mar 15, 2023 12:08 am
Nordlys skrev: tir mar 14, 2023 5:22 pm

@HarryH Hvis du mot formodning ikke skulle hatt en bra dag så er redningen her!
Ihvertfall en glede å se norske spillere som Aursnes her som snur seg offensivt når han får ballen. Rett i angrep om muligheten byr seg, og ikke Berg som i 9 av 10 tilfeller snur seg defensivt og slår støtte eller på tvers. Blir helt svett av sistnevnte type spillere

Det er fascinerende hvordan du klarer å få ethvert innlegg til å dreie seg om Berg...

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Champis skrev: ons mar 15, 2023 12:34 am
Crazy Horse skrev: ons mar 15, 2023 12:08 am
Nordlys skrev: tir mar 14, 2023 5:22 pm

@HarryH Hvis du mot formodning ikke skulle hatt en bra dag så er redningen her!
Ihvertfall en glede å se norske spillere som Aursnes her som snur seg offensivt når han får ballen. Rett i angrep om muligheten byr seg, og ikke Berg som i 9 av 10 tilfeller snur seg defensivt og slår støtte eller på tvers. Blir helt svett av sistnevnte type spillere

Det er fascinerende hvordan du klarer å få ethvert innlegg til å dreie seg om Berg...
Jeg sliter med midtbane spillere som spiller støtte og på tvers 9 av 10 ganger når de mottar ballen, med mindre man holder på en ledelse. Ballen skal frem og i angrep. Punktum. Ikke bare Berg. Du ser det samme i Glimt nå om dagen. Lode og Moe spiller på tvers bakerst hos Glimt alt for ofte. Hva er poenget ? Tror ikke et lavtliggende forsvar som sideforskyver etter å ha parkert bussen sliter seg veldig ut. Harde pasninger og lengre crossere ja, men ikke at to midtstoppere slår enkle pasninger til hverandre. Et langt gjesp om man liker gjennombruddshissig fotball, innlegg i boks og noe risiko.

Jeg likte forøvrig ikke det jeg så av Ørjan Berg på landslaget før USA VM. Den fatale på tvers feilpasningen i treningskamp under Drillo på La Manga i 1993 ødela for Ørjan som Drillo spiller. Ørjan Berg våknet under sitt lange skadeopphold i Bodø sist på 1990-tallet, før RBK hentet ham. Derfra og ut var han en av Norges desidert beste fotballspillere, kanskje aller best, også offensivt. Det samme kan skje med sønnen. Han er ikke der i dag. At du ikke ser det kan jeg lite gjøre med. Patrick B kan kanskje være en nyttig klegg mot lag som Spania som vil dominere banespillet.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Crazy Horse skrev: ons mar 15, 2023 11:59 am
Champis skrev: ons mar 15, 2023 12:34 am
Crazy Horse skrev: ons mar 15, 2023 12:08 am

Ihvertfall en glede å se norske spillere som Aursnes her som snur seg offensivt når han får ballen. Rett i angrep om muligheten byr seg, og ikke Berg som i 9 av 10 tilfeller snur seg defensivt og slår støtte eller på tvers. Blir helt svett av sistnevnte type spillere

Det er fascinerende hvordan du klarer å få ethvert innlegg til å dreie seg om Berg...
Jeg sliter med midtbane spillere som spiller støtte og på tvers 9 av 10 ganger når de mottar ballen, med mindre man holder på en ledelse. Ballen skal frem og i angrep. Punktum. Ikke bare Berg. Du ser det samme i Glimt nå om dagen. Lode og Moe spiller på tvers bakerst hos Glimt alt for ofte. Hva er poenget ? Tror ikke et lavtliggende forsvar som sideforskyver etter å ha parkert bussen sliter seg veldig ut. Harde pasninger og lengre crossere ja, men ikke at to midtstoppere slår enkle pasninger til hverandre. Et langt gjesp om man liker gjennombruddshissig fotball, innlegg i boks og noe risiko.

Jeg likte forøvrig ikke det jeg så av Ørjan Berg på landslaget før USA VM. Den fatale på tvers feilpasningen i treningskamp under Drillo på La Manga i 1993 ødela for Ørjan som Drillo spiller. Ørjan Berg våknet under sitt lange skadeopphold i Bodø sist på 1990-tallet, før RBK hentet ham. Derfra og ut var han en av Norges desidert beste fotballspillere, kanskje aller best, også offensivt. Det samme kan skje med sønnen. Han er ikke der i dag. At du ikke ser det kan jeg lite gjøre med. Patrick B kan kanskje være en nyttig klegg mot lag som Spania som vil dominere banespillet.
Da har du isåfall et rimelig steinaldersyn på fotball. Hvordan de spiller har jo 100% å si med lagets system og vedkommendes rolle på banen.
Og jo, å vri spillet brukes for å slite ut motstanderlaget, ikke bare fysisk (som også vil skje mot dårlig trente lag) men ikke minst mentalt.
Det krever mye mentalt å være 100% påskrudd i 90 minutter hvis modusen er bare forsvar. Før eller siden glipper det hos 1 eller flere samtidig og man får sjanser.
Glimt har da produsert en drøss sjanser så langt i år, det er stort sett mangel på kvalitet i avslutninger og innlegg som gjør at de ikke setter målene.

Harde pasninger og lengre crossere? Har du sett det virke mot lag som parkerer bussen og ligger lavt med 5 meter mellom forsvarsrekka og midtbanen?

Og hvorfor i all verden skal du sammenligne Ørjan og Patrick Berg? Patrick har en langt mer defensiv rolle i Glimt enn det faren hadde, både i Glimt og RBK. Ja, begge spilte/ spiller sentralt, men systemmessig er det lite sammenlignbart. Ørjan var i ALL hovedsak kjempemessig offensivt, overhodet ikke på samme nivå defensivt.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Kalle73 skrev: ons mar 15, 2023 12:15 pm
Crazy Horse skrev: ons mar 15, 2023 11:59 am
Champis skrev: ons mar 15, 2023 12:34 am


Det er fascinerende hvordan du klarer å få ethvert innlegg til å dreie seg om Berg...
Jeg sliter med midtbane spillere som spiller støtte og på tvers 9 av 10 ganger når de mottar ballen, med mindre man holder på en ledelse. Ballen skal frem og i angrep. Punktum. Ikke bare Berg. Du ser det samme i Glimt nå om dagen. Lode og Moe spiller på tvers bakerst hos Glimt alt for ofte. Hva er poenget ? Tror ikke et lavtliggende forsvar som sideforskyver etter å ha parkert bussen sliter seg veldig ut. Harde pasninger og lengre crossere ja, men ikke at to midtstoppere slår enkle pasninger til hverandre. Et langt gjesp om man liker gjennombruddshissig fotball, innlegg i boks og noe risiko.

Jeg likte forøvrig ikke det jeg så av Ørjan Berg på landslaget før USA VM. Den fatale på tvers feilpasningen i treningskamp under Drillo på La Manga i 1993 ødela for Ørjan som Drillo spiller. Ørjan Berg våknet under sitt lange skadeopphold i Bodø sist på 1990-tallet, før RBK hentet ham. Derfra og ut var han en av Norges desidert beste fotballspillere, kanskje aller best, også offensivt. Det samme kan skje med sønnen. Han er ikke der i dag. At du ikke ser det kan jeg lite gjøre med. Patrick B kan kanskje være en nyttig klegg mot lag som Spania som vil dominere banespillet.
Da har du isåfall et rimelig steinaldersyn på fotball. Hvordan de spiller har jo 100% å si med lagets system og vedkommendes rolle på banen.
Og jo, å vri spillet brukes for å slite ut motstanderlaget, ikke bare fysisk (som også vil skje mot dårlig trente lag) men ikke minst mentalt.
Det krever mye mentalt å være 100% påskrudd i 90 minutter hvis modusen er bare forsvar. Før eller siden glipper det hos 1 eller flere samtidig og man får sjanser.
Glimt har da produsert en drøss sjanser så langt i år, det er stort sett mangel på kvalitet i avslutninger og innlegg som gjør at de ikke setter målene.

Harde pasninger og lengre crossere? Har du sett det virke mot lag som parkerer bussen og ligger lavt med 5 meter mellom forsvarsrekka og midtbanen?

Og hvorfor i all verden skal du sammenligne Ørjan og Patrick Berg? Patrick har en langt mer defensiv rolle i Glimt enn det faren hadde, både i Glimt og RBK. Ja, begge spilte/ spiller sentralt, men systemmessig er det lite sammenlignbart. Ørjan var i ALL hovedsak kjempemessig offensivt, overhodet ikke på samme nivå defensivt.
Nå så jeg en rekke av Ørjan B sine kamper på Lerkendal i hans 2. periode. Midtbanen med Bent S, Roar S og Ørjan B er kanskje Norges beste midtbane ever. Ørjan B var en terrier defensivt. En klegg som aldri ga opp, og en ballerobrer. Jeg tror det løsnet mentalt for Ørjan B i Bodø under skadeoppholdet. Han slo seg løs offensivt, og turte gjøre feil. Det samme tror jeg kan skje med Patrick B., men han er ikke der nå. I en spillsekvenser mot det polske laget i år - kamper jeg så på TV - hadde de to danskene et hurtig kombinasjonsspill på venstresiden, før Berg fikk ballen på hjørnet av venstre 16 meter. Han snudde hjemover og slo støtte. Jeg holdt på å rive av meg håret. Hva skulle ballen bakover for ? Jeg liker ikke slik fotball, og det er vel en rett jeg har eller ?

Jeg har alltid likt mange ulike brasilianske landslag fra mine første VM minner i 1982. Elsket Bielsa sitt Leeds, selv om de noen ganger gikk på stortap. Ballen skal fremover. Produsere målsjanser og mål. Det å se en ball bli trillet frem og tilbake kan sikkert i perioder ha sin misjon, som å hvile med ballen i laget, med den gjennombruddshissige bære eller briste fotballen gir meg mye mer. Tyskland gjennomskuet den spanske possesions fotballen under VM i 2014, og vi så hvordan det gikk. Hva gjelder Glimt sitt midtstopperspill og det «å slite ut motstander» er vi uenige, med et lite forbehold, men samme F..

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Moi starter mot Brentford. Ajer er ikke i troppen.

lsklars

Legg inn av lsklars »

Ajer skada igjen. For en kjeks.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

benib skrev: lør mar 11, 2023 6:48 pm
Zanick skrev: lør mar 11, 2023 3:31 pm Lite spilletid for Ajer nå som Brentford stort sett spiller med fire bak. Er vel 4. valg som stopper og 2. valg som høyreback.
Om noe så er det vel store sjanser for at han ikke blir skadet til landslagssamlingen denne gangen. Første gang på et år.
Ikke i kamptropp i kveld....

benib

Legg inn av benib »

Zanick skrev: ons mar 15, 2023 8:01 pm
benib skrev: lør mar 11, 2023 6:48 pm
Zanick skrev: lør mar 11, 2023 3:31 pm Lite spilletid for Ajer nå som Brentford stort sett spiller med fire bak. Er vel 4. valg som stopper og 2. valg som høyreback.
Om noe så er det vel store sjanser for at han ikke blir skadet til landslagssamlingen denne gangen. Første gang på et år.
Ikke i kamptropp i kveld....
Ser ut som jeg jinxa han

startelver

Legg inn av startelver »

Ser ut som Elyonoussi fått tillit igjen, ikke godt å si hva det betyr. Uansett hva de prøver på sliter de.

Norgefoot

Legg inn av Norgefoot »

Crazy Horse skrev: ons mar 15, 2023 11:59 am
Champis skrev: ons mar 15, 2023 12:34 am
Crazy Horse skrev: ons mar 15, 2023 12:08 am

Ihvertfall en glede å se norske spillere som Aursnes her som snur seg offensivt når han får ballen. Rett i angrep om muligheten byr seg, og ikke Berg som i 9 av 10 tilfeller snur seg defensivt og slår støtte eller på tvers. Blir helt svett av sistnevnte type spillere

Det er fascinerende hvordan du klarer å få ethvert innlegg til å dreie seg om Berg...
Jeg sliter med midtbane spillere som spiller støtte og på tvers 9 av 10 ganger når de mottar ballen, med mindre man holder på en ledelse. Ballen skal frem og i angrep. Punktum. Ikke bare Berg. Du ser det samme i Glimt nå om dagen. Lode og Moe spiller på tvers bakerst hos Glimt alt for ofte. Hva er poenget ? Tror ikke et lavtliggende forsvar som sideforskyver etter å ha parkert bussen sliter seg veldig ut. Harde pasninger og lengre crossere ja, men ikke at to midtstoppere slår enkle pasninger til hverandre. Et langt gjesp om man liker gjennombruddshissig fotball, innlegg i boks og noe risiko.

Jeg likte forøvrig ikke det jeg så av Ørjan Berg på landslaget før USA VM. Den fatale på tvers feilpasningen i treningskamp under Drillo på La Manga i 1993 ødela for Ørjan som Drillo spiller. Ørjan Berg våknet under sitt lange skadeopphold i Bodø sist på 1990-tallet, før RBK hentet ham. Derfra og ut var han en av Norges desidert beste fotballspillere, kanskje aller best, også offensivt. Det samme kan skje med sønnen. Han er ikke der i dag. At du ikke ser det kan jeg lite gjøre med. Patrick B kan kanskje være en nyttig klegg mot lag som Spania som vil dominere banespillet.
Ingen sentrale midtbanespillere ser kun fremover, da blir du satt ut av laget fortere enn svint. Som sentral midtbane er en av de viktigste oppgavene å fordele ballen og klare å holde på ballen. Når situasjonen tilsier det og når risikoen er liten for brudd mot kan du være litt mer kreativ. Men for de aller fleste sentrale midtbanespillere vil det være en ca 70/30 eller 80/20 ift sikre valg/kreative valg.
Aursnes i en sentral midtbanerolle vil også spille nye på det sikre. Tenker at han bli best utnyttet som venstre indreløper eller venstre kant. Så kan Berg fordele baller sikkert og snappe baller for så å sette i gang kontringer, mens Aursnes får friere spillerom offensivt. Faren er at han og Ødegaard blir litt like i spillestilen og at man heller burde hatt en spiller som Thorsby eller Vetlesen inn (dog er Vetlesen ikke naturlig på venstre indreløper). Men la oss ta det hvis skulle bli et problem

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»