Gummigulv - slipe?

Svar
DoktorS

Gummigulv - slipe?

Legg inn av DoktorS »

Var så "smart" å velge gummigulv, type glatt, til kjøkkenet i sin tid. Allerede etter et par år kom det misfarging da de lakk noe vann/konsens fra kjøleskapet. Nå er det sprukket opp flere steder og det er merker over alt. Det var jo et temmelig dyrt gulv og jeg trodde det skulle vare....

.... men hva gjør jeg nå. Kan et være mulig å slipe/polere det?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Vet ikke noe om gummigulv, men selv valgte jeg gode gulvfliser når jeg bygde det nye kjøkkenet for noen år siden.
Regner med at disse flisene varer evig.
Under flisene ligger en varmekabel, og det er bare en nytelse å tusle barbeint inn i kjøkkenet midtvinters.......
Kanskje du like godt skal engasjere noen til å fjerne gummien og sette fliser?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Takk - nja, nei - tror ikke at fliser passer så godt inn - generelt er jeg ikke så glad i fliser heller, utenom på badet.

Kan jo selvsagt legge nytt belegg, men det er jo litt ergerlig. Får se - det blir nok ikke noe oppussing i vår heller, som jeg vel dels hadde tenkt.... Noen må trykke på en knapp som trigger ønsket - slik at jeg setter i gang - eller får noen til å sette i gang...

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Gummigulv er fra leverandøren innsat med en voks(parafinvoks?). Så det enkleste nå er å vaske gulvet med en voksfjerner, og så sette det inn igjen med gulvvoks. Begge deler gjøres som en våt gulvvask. Gulvrens sammen med vann i bøtta, la tørke, så vaske med voks og vann for så å tørke.
Missfarging blir stort sett borte. Gjør dette en gang i året eller så.
Leverandøren blr ha levert med vedlikeholdsinstruks.
Aldri noe mef salmiakk, og heller ikke sitrusrens .

Mehell

Legg inn av Mehell »

DoktorS skrev: tir mar 22, 2022 12:39 pm Var så "smart" å velge gummigulv, type glatt, til kjøkkenet i sin tid. Allerede etter et par år kom det misfarging da de lakk noe vann/konsens fra kjøleskapet. Nå er det sprukket opp flere steder og det er merker over alt. Det var jo et temmelig dyrt gulv og jeg trodde det skulle vare....

.... men hva gjør jeg nå. Kan et være mulig å slipe/polere det?
Vanskelig å komme med noen form for svar uten mer informasjon. Hvor gammelt er det, hvilken type gummi er det, gummifliser eller arkgulv, osv.
Gummigulv er vel i utgangspunktet beregnet til å vare 15-20 år under normale omstendigheter, men kjøkken er kanskje en plass hvor et slikt dekke blir mer utsatt for slitasje og misfarging da det bl.a kan farges av fett og oljer. Vannskader er også ofte en gjenganger når det kommer til slike gulv.

Avhengig av hvilket gummigulv du har, hvor gammelt det er, hvilken tilstand det er i osv så kan det være mulig å reparere eller bytte ut deler av gulvet. Jeg anbefaler å sjekke med en byggmester eller lignende som kan se på gulvet for deg, for å se hva som er det mest hensiktsmessige og også det beste alternativet økonomisk sett.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Takk for gode råd - ja, det er jo noen år gammelt nå, men ble fort slitt. Fett setter også merker. Så vil si det er ganske uegnet som kjøkkengulv. Ingen katastrofe å bytte og kanskje også enklere/billigere, for alt jeg vet...

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Hus, Hage og Oppussing»