Uaktuelt EU medlemskap!

Svar
Morromann
Innlegg: 3386

Re: Uaktuelt EU medlemskap!

Legg inn av Morromann »

hauge23 skrev: fre apr 08, 2022 6:07 pm
newsflash skrev: fre apr 08, 2022 3:30 pm
Zorbeltuss skrev: fre apr 08, 2022 12:30 pm Norge får sikkert være med på forsvarsamarbeid i EU-regi hvis vi vil. Ja-siden sitter egentlig kun igjen med argumentet om at "vi får være med inn i beslutningsrommet" fordi alt det andre får vi være med på hvis vi ønsker det.

Problemet med å være fullt medlem er at da får vi ikke sagt nei til noe som helst, kanskje vi kan unngå Euro, dog jeg har mine tvil til at de nekene vi har som politikere skjønner at et EU-medlemskap aldri ville kunne gi nok fordeler til å oppveie for ulempene for et Euro-medlemskap, eller fiskeripolitikken (som vi slipper unna per nå), landbrukspolitikken er jeg litt mer usikker på, den er vel ræva både i EU og Norge.
Norge er faktisk med i EUs forsvarssamarbeid... Sammen med USA og Canada.
Nå må du ikke ødelegge argumentene for ja-siden som dukket opp med krigen i Ukraina. Vi blir vel litt mere med i EUs forsvarssamarbeid dersom vi blir EU-medlem? :lol:
Never let a good crisis go to waste. Noen prøvde seg med EU-argumenter i coronakrisen også; ja; vi så jo det; hvordan det å binde seg til EU førte til treghet i vaksineleveranser mens UK ble ferdig med vaksinering langt tidligere. Fordi de står helt utenfor EU-tvangstrøya nå.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Morromann skrev: fre apr 08, 2022 6:47 pm
hauge23 skrev: fre apr 08, 2022 6:07 pm
newsflash skrev: fre apr 08, 2022 3:30 pm

Norge er faktisk med i EUs forsvarssamarbeid... Sammen med USA og Canada.
Nå må du ikke ødelegge argumentene for ja-siden som dukket opp med krigen i Ukraina. Vi blir vel litt mere med i EUs forsvarssamarbeid dersom vi blir EU-medlem? :lol:
Never let a good crisis go to waste. Noen prøvde seg med EU-argumenter i coronakrisen også; ja; vi så jo det; hvordan det å binde seg til EU førte til treghet i vaksineleveranser mens UK ble ferdig med vaksinering langt tidligere. Fordi de står helt utenfor EU-tvangstrøya nå.
Ja, du vet at svaret på ethvert spørsmål = EU, slik har det alltid vært pga. mangel på reelle argumenter. Er jo svært naivt å bruke pandemien, den som avslørte nedlagt norsk beredskap, fordi våre naive politikere hadde lagt ned beredskapen vi hadde tidligere og Norge stod på bar bakke da pandemien kom til oss.
Maset om EU-medlemskap pga. pandemien viste at media står klar i startblokkene for å bære fram "det gode budskap" bare AP og Høyre knipser med fingrene, slik NRK viste med å ta inn emnet EU-medlemskap inn i Debatten sist torsdag. Hvor har NRK vært de siste 30 år med EØS-avtalen som har gjort oss til nesten-EU-medlem? Det er til å bli kvalm av.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

newsflash skrev: søn mar 27, 2022 10:47 am Vel, hører du på krefter på jasiden så er det nok en gang på tide at Norge blir med i EU, så du skal ikke se bort i fra at en forsøker å vekke EU debatten til live i skyggen av Ukrainakrigen.

EU er jo nå enda mer prisgitt norsk gass, da burde jo målet være å fremforhandle en god avtale som erstatter EØS. Ikke EU medlemskap.
Men bare det at vi har gitt bort strømmen vår til EU vil gjøre at ja-siden kommer til kort ganske raskt. I motsetning til ganske mange andre land; har vi en solid folkelig motstand mot EU som ikke kan svertes til og stemples som rasisme, nazisme, høyreekstremisme eller putinisme slik de har lyktes med i andre land.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Morromann skrev: lør apr 09, 2022 9:53 am Men bare det at vi har gitt bort strømmen vår til EU vil gjøre at ja-siden kommer til kort ganske raskt. I motsetning til ganske mange andre land; har vi en solid folkelig motstand mot EU som ikke kan svertes til og stemples som rasisme, nazisme, høyreekstremisme eller putinisme slik de har lyktes med i andre land.
Jepp, EU motstanden er bred og folkelig. Det hindrer ikke jasiden fra å forsøke å sette likhetstegn mellom EU motstand og diverse brune ideologier. Det har jeg sett en rekke eksempler på. Riktignok ikke like ille her på FD som det var på gamle VGD.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

newsflash skrev: lør apr 09, 2022 9:58 am
Morromann skrev: lør apr 09, 2022 9:53 am Men bare det at vi har gitt bort strømmen vår til EU vil gjøre at ja-siden kommer til kort ganske raskt. I motsetning til ganske mange andre land; har vi en solid folkelig motstand mot EU som ikke kan svertes til og stemples som rasisme, nazisme, høyreekstremisme eller putinisme slik de har lyktes med i andre land.
Jepp, EU motstanden er bred og folkelig. Det hindrer ikke jasiden fra å forsøke å sette likhetstegn mellom EU motstand og diverse brune ideologier. Det har jeg sett en rekke eksempler på. Riktignok ikke like ille her på FD som det var på gamle VGD.
Jeg har også sett konspirasjonsteorier i full sving på andre forum at det var Putin og ikke britiske velgere i demokratiet som stod bak Brexit. Fullstendig latterlig og veldig gjennomskuelig - samt forakt for den jevne velger og deres dømmekraft. De har vel konspirasjonsteorier liggende på lur om at Putin står bak norsk EU-motstand også men den vil nok rask gjennomskues.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

newsflash skrev: lør apr 09, 2022 9:58 am
Morromann skrev: lør apr 09, 2022 9:53 am Men bare det at vi har gitt bort strømmen vår til EU vil gjøre at ja-siden kommer til kort ganske raskt. I motsetning til ganske mange andre land; har vi en solid folkelig motstand mot EU som ikke kan svertes til og stemples som rasisme, nazisme, høyreekstremisme eller putinisme slik de har lyktes med i andre land.
Jepp, EU motstanden er bred og folkelig. Det hindrer ikke jasiden fra å forsøke å sette likhetstegn mellom EU motstand og diverse brune ideologier. Det har jeg sett en rekke eksempler på. Riktignok ikke like ille her på FD som det var på gamle VGD.
Nei, for den brune ideologien skal helst brukes til å stemple EU med, slik den mest høylytte "debattanten" blant EU-motstanderene her inne kom trekkende med i tide og utide på VGD. For ikke å snakke om de sedvanlige, utallige konspirasjonsteorier om mediakontroll og hei og hå..

Eller hva med deg selv, som kalte en norsk advokat lønnet av EU/EØS for landsforræder anno 1940 ? Saklig og konstruktiv debatt på sitt aller beste, formodentlig?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Boccherini skrev: lør apr 09, 2022 12:44 pm Nei, for den brune ideologien skal helst brukes til å stemple EU med, slik den mest høylytte "debattanten" blant EU-motstanderene her inne kom trekkende med i tide og utide på VGD. For ikke å snakke om de sedvanlige, utallige konspirasjonsteorier om mediakontroll og hei og hå..

Eller hva med deg selv, som kalte en norsk advokat lønnet av EU/EØS for landsforræder anno 1940 ? Saklig og konstruktiv debatt på sitt aller beste, formodentlig?
Nja, har ikke sett at en stempler EU med noen brun ideologi. At EU ikke er demokratisk er en annen sak.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Boccherini skrev: lør apr 09, 2022 12:44 pm

Nei, for den brune ideologien skal helst brukes til å stemple EU med, slik den mest høylytte "debattanten" blant EU-motstanderene her inne kom trekkende med i tide og utide på VGD. For ikke å snakke om de sedvanlige, utallige konspirasjonsteorier om mediakontroll og hei og hå..

Eller hva med deg selv, som kalte en norsk advokat lønnet av EU/EØS for landsforræder anno 1940 ? Saklig og konstruktiv debatt på sitt aller beste, formodentlig?
Nå vet ikke jeg hva dere to sikter til. Hvem var denne advokaten og hva var saken det siktes til?
Men om en norsk advokat tar EUs parti mot den norske staten om saker som berører og rammer det norske folk, ja da er det jo illojalitet mot sitt eget land og eget folk og kanskje ikke de jure landsforræderi men vel; sympatisk er det ikke. Men som sagt aner jeg ikke hva den saken du sikter til handler om. Kan du utdype så jeg kan gjøre meg opp en mening om det?

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

newsflash skrev: lør apr 09, 2022 3:33 pm
Boccherini skrev: lør apr 09, 2022 12:44 pm Nei, for den brune ideologien skal helst brukes til å stemple EU med, slik den mest høylytte "debattanten" blant EU-motstanderene her inne kom trekkende med i tide og utide på VGD. For ikke å snakke om de sedvanlige, utallige konspirasjonsteorier om mediakontroll og hei og hå..

Eller hva med deg selv, som kalte en norsk advokat lønnet av EU/EØS for landsforræder anno 1940 ? Saklig og konstruktiv debatt på sitt aller beste, formodentlig?
Nja, har ikke sett at en stempler EU med noen brun ideologi. At EU ikke er demokratisk er en annen sak.
Det er noen som stempler EU som "det fjerde riket" og "fullførelsen av Hitlers drøm". Slike sammenligninger er usaklige, enig i det og et eksempel på hva man kan kalle "Hitlerinflasjon"; altså assosiere alt man ikke liker med Hitler, noe som forøvrig er en hån mot nazismens ofre. Det holder å peke på at EU er et monsterbyråkrati som overkjører små nasjonalstater og deres mulighet til å føre en selvstendig demokratisk politikk og suger de for penger.
Sist redigert av Morromann den lør apr 09, 2022 6:01 pm, redigert 6 ganger totalt.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Morromann skrev: lør apr 09, 2022 5:57 pm
newsflash skrev: lør apr 09, 2022 3:33 pm
Boccherini skrev: lør apr 09, 2022 12:44 pm Nei, for den brune ideologien skal helst brukes til å stemple EU med, slik den mest høylytte "debattanten" blant EU-motstanderene her inne kom trekkende med i tide og utide på VGD. For ikke å snakke om de sedvanlige, utallige konspirasjonsteorier om mediakontroll og hei og hå..

Eller hva med deg selv, som kalte en norsk advokat lønnet av EU/EØS for landsforræder anno 1940 ? Saklig og konstruktiv debatt på sitt aller beste, formodentlig?
Nja, har ikke sett at en stempler EU med noen brun ideologi. At EU ikke er demokratisk er en annen sak.
Det er noen som stempler EU som "det fjerde riket" og "fullførelsen av Hitlers drøm". Slike sammenligninger er usaklige, enig i det og et eksempel på hva man kan kalle "Hitlerinflasjon2; altså assosiere alt man ikke liker med Hitler, noe som forøvrig er en hån mot nazismens ofre. Det holder å peke på at EU er et monsterbyråkrati som overkjører små nasjonalstater og deres mulighet til å føre en selvstendig demokratisk politikk og suger de for penger.
EU har ingenting med Hitler å gjøre som sådan. Men EU som institusjon eksisterer som en fortsettelse av tyske interesser i en annen form enn tidligere.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

bundetrente skrev: lør apr 09, 2022 6:00 pm
Morromann skrev: lør apr 09, 2022 5:57 pm
newsflash skrev: lør apr 09, 2022 3:33 pm

Nja, har ikke sett at en stempler EU med noen brun ideologi. At EU ikke er demokratisk er en annen sak.
Det er noen som stempler EU som "det fjerde riket" og "fullførelsen av Hitlers drøm". Slike sammenligninger er usaklige, enig i det og et eksempel på hva man kan kalle "Hitlerinflasjon2; altså assosiere alt man ikke liker med Hitler, noe som forøvrig er en hån mot nazismens ofre. Det holder å peke på at EU er et monsterbyråkrati som overkjører små nasjonalstater og deres mulighet til å føre en selvstendig demokratisk politikk og suger de for penger.
EU har ingenting med Hitler å gjøre som sådan. Men EU som institusjon eksisterer som en fortsettelse av tyske interesser i en annen form enn tidligere.
EU ønsker tross alt ikke å sende millinoner av jøder i gasskammere. Rett skal være rett - også for oss EU-motstandere som foretrekker saklighet.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Morromann skrev: lør apr 09, 2022 6:02 pm
bundetrente skrev: lør apr 09, 2022 6:00 pm
Morromann skrev: lør apr 09, 2022 5:57 pm

Det er noen som stempler EU som "det fjerde riket" og "fullførelsen av Hitlers drøm". Slike sammenligninger er usaklige, enig i det og et eksempel på hva man kan kalle "Hitlerinflasjon2; altså assosiere alt man ikke liker med Hitler, noe som forøvrig er en hån mot nazismens ofre. Det holder å peke på at EU er et monsterbyråkrati som overkjører små nasjonalstater og deres mulighet til å føre en selvstendig demokratisk politikk og suger de for penger.
EU har ingenting med Hitler å gjøre som sådan. Men EU som institusjon eksisterer som en fortsettelse av tyske interesser i en annen form enn tidligere.
EU ønsker tross alt ikke å sende millinoner av jøder i gasskammere. Rett skal være rett - også for oss EU-motstandere som foretrekker saklighet.
Jeg tror ikke noen har hevdet det heller.
Men tysk elitepolitikk har egentlig vært bemerkelsesverdig sammenhengende og stabil egentlig siden den fransk-preussiske krigen, etter det ble rimelig klart at Tyskland kom til å være den dominerende makten på kontinentet. Men de har selvsagt måttet justere sine metoder for å oppnå sine mål, siden de feilet ved bruk av militær makt to ganger. Dette har også en viss relevanse til krigen vi nå ser i Ukraina.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Morromann skrev: lør apr 09, 2022 5:55 pm
Boccherini skrev: lør apr 09, 2022 12:44 pm

Nei, for den brune ideologien skal helst brukes til å stemple EU med, slik den mest høylytte "debattanten" blant EU-motstanderene her inne kom trekkende med i tide og utide på VGD. For ikke å snakke om de sedvanlige, utallige konspirasjonsteorier om mediakontroll og hei og hå..

Eller hva med deg selv, som kalte en norsk advokat lønnet av EU/EØS for landsforræder anno 1940 ? Saklig og konstruktiv debatt på sitt aller beste, formodentlig?
Nå vet ikke jeg hva dere to sikter til. Hvem var denne advokaten og hva var saken det siktes til?
Men om en norsk advokat tar EUs parti mot den norske staten om saker som berører og rammer det norske folk, ja da er det jo illojalitet mot sitt eget land og eget folk og kanskje ikke de jure landsforræderi men vel; sympatisk er det ikke. Men som sagt aner jeg ikke hva den saken du sikter til handler om. Kan du utdype så jeg kan gjøre meg opp en mening om det?
Gjerne det.

Du kan lese tråden "Torskekrig rundt Svalbard" og se hvordan den saklige og konstruktive debattant som nevnt ovenfor omtaler advokat Foss. Tråden ligger under EU-forumet.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Brexit var drevet fram av Boris&co og det var ganske så stygge knep de tok i bruk for å få flertall for å dra GB ut av EU, men Briter er Briter og Norge er Norge, jeg tror Britene kommer til å svi for å ha meldt seg ut av EU der hvor vi kommer til å svi dersom vi melder oss in.

Jeg klarer ikke å riste av meg følelsen av at Europabevegelsen blir drevet av en gjeng grenseløst naive romantikere med null kontakt med virkeligheten, personifisert av Jagland som presterte å presse igjennom nobelpris til Obama som selv satte ord på det resten av oss tenkte "for hva?" og deretter fikk den igjennom for EU...altså, hadde den blitt gitt til arkitektene av kull og stålunionen så kunne det være passe greit, men EU omtrent 50 år etterpå er en helt annen organisasjon som har gjort absolutt nada med ett hederlig unntak i Nord-Irland, men der hadde det jo allerede blitt utdelt fredspris for arbeidet.

Men så virker det jo som om våre politikere er en gjeng grenseløst naive romantikere med null kontakt med virkeligheten, Høyre og formueskatt, SP og desentralisering, Høyre/FRP og sentralisering og privatisering, AP/SV/Rødt om velferdsprofitører. MPG og sluttstrek for oljeutvinning. Høyre/AP/FRP om å stimulere oljeutvinning.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Boccherini skrev: lør apr 09, 2022 6:54 pm
Morromann skrev: lør apr 09, 2022 5:55 pm
Boccherini skrev: lør apr 09, 2022 12:44 pm

Nei, for den brune ideologien skal helst brukes til å stemple EU med, slik den mest høylytte "debattanten" blant EU-motstanderene her inne kom trekkende med i tide og utide på VGD. For ikke å snakke om de sedvanlige, utallige konspirasjonsteorier om mediakontroll og hei og hå..

Eller hva med deg selv, som kalte en norsk advokat lønnet av EU/EØS for landsforræder anno 1940 ? Saklig og konstruktiv debatt på sitt aller beste, formodentlig?
Nå vet ikke jeg hva dere to sikter til. Hvem var denne advokaten og hva var saken det siktes til?
Men om en norsk advokat tar EUs parti mot den norske staten om saker som berører og rammer det norske folk, ja da er det jo illojalitet mot sitt eget land og eget folk og kanskje ikke de jure landsforræderi men vel; sympatisk er det ikke. Men som sagt aner jeg ikke hva den saken du sikter til handler om. Kan du utdype så jeg kan gjøre meg opp en mening om det?
Gjerne det.

Du kan lese tråden "Torskekrig rundt Svalbard" og se hvordan den saklige og konstruktive debattant som nevnt ovenfor omtaler advokat Foss. Tråden ligger under EU-forumet.
Tusen takk. Har sett det og ja; jeg mener man skal være forsiktig med å dra "Quisling"-kortet mot folk. Men jeg skjønner jo at man blir provosert over at en norsk jurist tar EUs parti mot en norsk yrkesgruppe og livsgrunnlaget deres. Skjønt det går an å si det uten å hinte til Quisling. Men usympatisk og lite lojalt mot eget land og folk er det så absolutt.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Morromann skrev: lør apr 09, 2022 11:02 pm
Boccherini skrev: lør apr 09, 2022 6:54 pm
Morromann skrev: lør apr 09, 2022 5:55 pm

Nå vet ikke jeg hva dere to sikter til. Hvem var denne advokaten og hva var saken det siktes til?
Men om en norsk advokat tar EUs parti mot den norske staten om saker som berører og rammer det norske folk, ja da er det jo illojalitet mot sitt eget land og eget folk og kanskje ikke de jure landsforræderi men vel; sympatisk er det ikke. Men som sagt aner jeg ikke hva den saken du sikter til handler om. Kan du utdype så jeg kan gjøre meg opp en mening om det?
Gjerne det.

Du kan lese tråden "Torskekrig rundt Svalbard" og se hvordan den saklige og konstruktive debattant som nevnt ovenfor omtaler advokat Foss. Tråden ligger under EU-forumet.
Tusen takk. Har sett det og ja; jeg mener man skal være forsiktig med å dra "Quisling"-kortet mot folk. Men jeg skjønner jo at man blir provosert over at en norsk jurist tar EUs parti mot en norsk yrkesgruppe og livsgrunnlaget deres. Skjønt det går an å si det uten å hinte til Quisling. Men usympatisk og lite lojalt mot eget land og folk er det så absolutt.
Ja, det er provoserende at politikerne omgår folkets to ganger nei til å bli integrert til EU, hvor konsekvensene er at Norge stadig mere styres etter regelverk som er kompromisser mellom 27 andre land. Konsekvensene av det igjen er at den norske befolkningen mister stadig mere innflytelse over styringen av Norge, dette er ei anti-demokratisk utvikling.
Det er fullstendig legalt for våre politikere å kjempe for integrering til EU, men da må denne kampen foregå på demokratisk vis, dvs. gjennom åpen offentlig debatt og tema i valgkamp. Da blir velgerne i stand til å sette sammen et representativt storting som styrer på vegne av befolkningen.
Hvis kampen hadde foregått på denne måten, ville det ikke ha vært 75-80 % ja-folk på stortinget, slik det har vært de siste 30 årene.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

hauge23 skrev: søn apr 10, 2022 10:37 am
Morromann skrev: lør apr 09, 2022 11:02 pm
Boccherini skrev: lør apr 09, 2022 6:54 pm

Gjerne det.

Du kan lese tråden "Torskekrig rundt Svalbard" og se hvordan den saklige og konstruktive debattant som nevnt ovenfor omtaler advokat Foss. Tråden ligger under EU-forumet.
Tusen takk. Har sett det og ja; jeg mener man skal være forsiktig med å dra "Quisling"-kortet mot folk. Men jeg skjønner jo at man blir provosert over at en norsk jurist tar EUs parti mot en norsk yrkesgruppe og livsgrunnlaget deres. Skjønt det går an å si det uten å hinte til Quisling. Men usympatisk og lite lojalt mot eget land og folk er det så absolutt.
Ja, det er provoserende at politikerne omgår folkets to ganger nei til å bli integrert til EU, hvor konsekvensene er at Norge stadig mere styres etter regelverk som er kompromisser mellom 27 andre land. Konsekvensene av det igjen er at den norske befolkningen mister stadig mere innflytelse over styringen av Norge, dette er ei anti-demokratisk utvikling.
Det er fullstendig legalt for våre politikere å kjempe for integrering til EU, men da må denne kampen foregå på demokratisk vis, dvs. gjennom åpen offentlig debatt og tema i valgkamp. Da blir velgerne i stand til å sette sammen et representativt storting som styrer på vegne av befolkningen.
Hvis kampen hadde foregått på denne måten, ville det ikke ha vært 75-80 % ja-folk på stortinget, slik det har vært de siste 30 årene.
Ja, men jeg synes de som stemmer på de samme politikerne hvert eneste valg ikke burde klage på den politikken som føres. AP og Høyre har vært veldig klare på at de ønsker at EU skal styre energipolitikken for alle som vil høre.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Morromann skrev: søn apr 10, 2022 10:58 am
hauge23 skrev: søn apr 10, 2022 10:37 am
Morromann skrev: lør apr 09, 2022 11:02 pm

Tusen takk. Har sett det og ja; jeg mener man skal være forsiktig med å dra "Quisling"-kortet mot folk. Men jeg skjønner jo at man blir provosert over at en norsk jurist tar EUs parti mot en norsk yrkesgruppe og livsgrunnlaget deres. Skjønt det går an å si det uten å hinte til Quisling. Men usympatisk og lite lojalt mot eget land og folk er det så absolutt.
Ja, det er provoserende at politikerne omgår folkets to ganger nei til å bli integrert til EU, hvor konsekvensene er at Norge stadig mere styres etter regelverk som er kompromisser mellom 27 andre land. Konsekvensene av det igjen er at den norske befolkningen mister stadig mere innflytelse over styringen av Norge, dette er ei anti-demokratisk utvikling.
Det er fullstendig legalt for våre politikere å kjempe for integrering til EU, men da må denne kampen foregå på demokratisk vis, dvs. gjennom åpen offentlig debatt og tema i valgkamp. Da blir velgerne i stand til å sette sammen et representativt storting som styrer på vegne av befolkningen.
Hvis kampen hadde foregått på denne måten, ville det ikke ha vært 75-80 % ja-folk på stortinget, slik det har vært de siste 30 årene.
Ja, men jeg synes de som stemmer på de samme politikerne hvert eneste valg ikke burde klage på den politikken som føres. AP og Høyre har vært veldig klare på at de ønsker at EU skal styre energipolitikken for alle som vil høre.
Det har utviklet seg en praksis omkring ømtålige saker (som f.eks EØS) og valgene som resulterer i at velgerne mister innflytelse, i tillegg til suverenitetsavståelsen til EU som gjør at politikerne også er fratatt innflytelse. Dette er en utvikling som media understøtter, og som fører til at velgerne ikke får den informasjonen de må ha for meningsdannelse og for å ta valg. I meningsmålinger sier et stort flertall at de vil ha EØS-avtalen, uten å vite innholdet og konsekvensene av den. At befolkningen har små kunnskaper om EØS-avtalen fant Europautredningen i 2012, og det har også en meningsmåling fra 2019 vist, der bare 13 % svarte riktig på et enkelt spørsmål om toll hvis EØS-avtalen ble erstattet av en handelsavtale.

Du sier at "AP og Høyre har vært veldig klare på at de ønsker at EU skal styre energipolitikken for alle som vil høre." Er du sikker på det? Fulgte du med på behandlingen av energipakke 3, med ACER og EUs energiunion? Hørte du noe om at Norge ga i fra seg kontrollen over norsk strøm? Om sinnsvake strømpriser ved bygging av kabler til utlandet?
Litt spesielt også at media slapp opp strategien og ga nokså mye omtale av ACER-behandlingen. Dette førte til at befolkningen fikk ganske godt innblikk i saken. En meningsmåling senere viste at bare 9 % ville ha ACER, mens altså opp mot 80 % stemte for ACER i stortinget.
Dette viser hvordan situasjonen er omkring norsk integrering til EU og EØS-avtalen. Det handler om myter, mangel på informasjon, feilinformasjon, anti-demokratisk påvirkning, osv.

Makt- og demokratiutredningen fra 2003 konkluderte allerede da om et demokrati som forvitrer, og at det representative folkestyret er svekket i alle ledd.
https://www.sv.uio.no/mutr/

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Etter en liten påskeferie gjenopptar VG EU-propagandaen.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/qW ... -eu-sjanse

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

bundetrente skrev: man apr 25, 2022 5:08 am Etter en liten påskeferie gjenopptar VG EU-propagandaen.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/qW ... -eu-sjanse
Præhæhæ...ja stakkars de som ikke har fått lov å stemme ja til EU av de yngre. Men han kan jo trøste seg med at de yngre likevel får opppleve en flik av EU som den eldre generasjon ikke fikk oppleve; de får jo oppleve gleden av energisamarbeidet mellom Norge og EU og gleden over at vi mister kontrollen over egne energiressurser og må betale blodpriser for strøm; et privilegie den eldre generasjon ikke fikk oppleve; alt for fellesskapet ikke sant?
Men jeg ønsker en ny folkeavstemning velkommen jeg. Bring it on baby, så vi kan få NEI en tredje gang.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

bundetrente skrev: man apr 25, 2022 5:08 am Etter en liten påskeferie gjenopptar VG EU-propagandaen.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/qW ... -eu-sjanse
Mener å ha lest at EU motstanden er større blant ungdommen enn de mer etablerte, så er neppe ungdommene selv som krever en ny folkeavstemning.

Jeg ønsker forsåvidt debatten velkommen, men da bør en også diskutere å gå ut av EØS.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

newsflash skrev: man apr 25, 2022 6:57 am
bundetrente skrev: man apr 25, 2022 5:08 am Etter en liten påskeferie gjenopptar VG EU-propagandaen.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/qW ... -eu-sjanse
Mener å ha lest at EU motstanden er større blant ungdommen enn de mer etablerte, så er neppe ungdommene selv som krever en ny folkeavstemning.

Jeg ønsker forsåvidt debatten velkommen, men da bør en også diskutere å gå ut av EØS.
Jepp, en ny EU-debatt bør og må inkludere spørsmål om EØS. Og ACER. fucling fuckings ACER, avtalen fra helvete som pampene i AP og Høyre tvang på oss selv om 80% av befolkningen var imot. Kan vi få en folkeavstemning om utmeldelse av ACER vil jeg bare glede meg som en unge til å stå i stemmelokale med en UT-seddel.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Morromann skrev: man apr 25, 2022 7:00 am
newsflash skrev: man apr 25, 2022 6:57 am
bundetrente skrev: man apr 25, 2022 5:08 am Etter en liten påskeferie gjenopptar VG EU-propagandaen.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/qW ... -eu-sjanse
Mener å ha lest at EU motstanden er større blant ungdommen enn de mer etablerte, så er neppe ungdommene selv som krever en ny folkeavstemning.

Jeg ønsker forsåvidt debatten velkommen, men da bør en også diskutere å gå ut av EØS.
Jepp, en ny EU-debatt bør og må inkludere spørsmål om EØS. Og ACER. fucling fuckings ACER, avtalen fra helvete som pampene i AP og Høyre tvang på oss selv om 80% av befolkningen var imot. Kan vi få en folkeavstemning om utmeldelse av ACER vil jeg bare glede meg som en unge til å stå i stemmelokale med en UT-seddel.
ACER-saken i 2018 ble bra dekket av TV, slik at folket fikk godt innblikk i hva det dreide seg om. En meningsmåling senere viste at bare 9 % støttet ACER. I stortinget var tallet over 75 %.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

newsflash skrev: man apr 25, 2022 6:57 am
bundetrente skrev: man apr 25, 2022 5:08 am Etter en liten påskeferie gjenopptar VG EU-propagandaen.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/qW ... -eu-sjanse
Mener å ha lest at EU motstanden er større blant ungdommen enn de mer etablerte, så er neppe ungdommene selv som krever en ny folkeavstemning.

Jeg ønsker forsåvidt debatten velkommen, men da bør en også diskutere å gå ut av EØS.
Det kommer nok ikke å skje. Alle partier av betydning er for EØS-avtalen. Avtalen har også bred støtte i befolkningen.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

MacanT skrev: man apr 25, 2022 3:55 pm Det kommer nok ikke å skje. Alle partier av betydning er for EØS-avtalen. Avtalen har også bred støtte i befolkningen.
Det kommer aldri til å skje så lenge vi ikke har en opplyst debatt angående temaet.

Får vi det tipper jeg antallet som er pro EØS er omtrent det samme som antallet som er pro ACER.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

newsflash skrev: man apr 25, 2022 4:09 pm
MacanT skrev: man apr 25, 2022 3:55 pm Det kommer nok ikke å skje. Alle partier av betydning er for EØS-avtalen. Avtalen har også bred støtte i befolkningen.
Det kommer aldri til å skje så lenge vi ikke har en opplyst debatt angående temaet.

Får vi det tipper jeg antallet som er pro EØS er omtrent det samme som antallet som er pro ACER.
Dere får leve i håpet :D

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

hauge23 skrev: man apr 25, 2022 8:29 am
Morromann skrev: man apr 25, 2022 7:00 am
newsflash skrev: man apr 25, 2022 6:57 am

Mener å ha lest at EU motstanden er større blant ungdommen enn de mer etablerte, så er neppe ungdommene selv som krever en ny folkeavstemning.

Jeg ønsker forsåvidt debatten velkommen, men da bør en også diskutere å gå ut av EØS.
Jepp, en ny EU-debatt bør og må inkludere spørsmål om EØS. Og ACER. fucling fuckings ACER, avtalen fra helvete som pampene i AP og Høyre tvang på oss selv om 80% av befolkningen var imot. Kan vi få en folkeavstemning om utmeldelse av ACER vil jeg bare glede meg som en unge til å stå i stemmelokale med en UT-seddel.
ACER-saken i 2018 ble bra dekket av TV, slik at folket fikk godt innblikk i hva det dreide seg om. En meningsmåling senere viste at bare 9 % støttet ACER. I stortinget var tallet over 75 %.
Og politikerne lyttet som kjent til folket....nope



Erik fikk helt rett. Demokratiet ER blitt bare "dillball". De "folkevalgte" har ikke noe annet enn forakt til overs for oss.

Queenie

Legg inn av Queenie »

EU er roten til mye vondt, helt idiotisk å tro at en kopi av et mislykket land og folk (USA) skal fungere.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Norske EU-fantaster bruker Ukraina-krigen for å starte en prosess med tanke på EU-medlemskap. Krigen i Ukraina startet til tross for at Europa domineres av EU og NATO. Kunne krigen ha vært unngått dersom Norge var EU-medlem? Kunne Norge sin situasjon som støtte/hjelper for Ukraina vært en annen, mens krigen pågår? Svar på spørsmålene er udiskutabelt NEI.
Dermed avsløres EU-fantastene i å (mis)bruke krigen som årsak til å smi EU-manien sin mens jernet er varmt.

Pga. EØS-avtalen integreres Norge til EU kontinuerlig, uten debatt noe som svekker reelt demokrati. Debatt er viktig for et levende demokrati, derfor la oss få en debatt og info om konsekvensene av EØS-avtalen i perioden fram til stortingsvalget 2025, slik at velgerne blir i stand til å sette sammen et representativt storting, som igjen kan bestemme om Norge skal gå videre med integrering til EU, på den ene eller andre måten.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

hauge23 skrev: tor apr 28, 2022 9:12 am Kunne krigen ha vært unngått dersom Norge var EU-medlem? .
Et langt mere relevant spørsmål er hvorvidt invasjonen hadde funnet sted dersom Ukraina hadde vært EU-medlem og/eller NATO-medlem.

Svaret på det forteller oss og den helt innlysende årsaken til at fullt EU-medlemsskap er den rette veien for Norge, i stedet for å tviholde på navleloet fra Toten.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»