Uaktuelt EU medlemskap!

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Re: Uaktuelt EU medlemskap!

Legg inn av newsflash »

bundetrente skrev: man apr 25, 2022 5:08 am Etter en liten påskeferie gjenopptar VG EU-propagandaen.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/qW ... -eu-sjanse
Mener å ha lest at EU motstanden er større blant ungdommen enn de mer etablerte, så er neppe ungdommene selv som krever en ny folkeavstemning.

Jeg ønsker forsåvidt debatten velkommen, men da bør en også diskutere å gå ut av EØS.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

newsflash skrev: man apr 25, 2022 6:57 am
bundetrente skrev: man apr 25, 2022 5:08 am Etter en liten påskeferie gjenopptar VG EU-propagandaen.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/qW ... -eu-sjanse
Mener å ha lest at EU motstanden er større blant ungdommen enn de mer etablerte, så er neppe ungdommene selv som krever en ny folkeavstemning.

Jeg ønsker forsåvidt debatten velkommen, men da bør en også diskutere å gå ut av EØS.
Jepp, en ny EU-debatt bør og må inkludere spørsmål om EØS. Og ACER. fucling fuckings ACER, avtalen fra helvete som pampene i AP og Høyre tvang på oss selv om 80% av befolkningen var imot. Kan vi få en folkeavstemning om utmeldelse av ACER vil jeg bare glede meg som en unge til å stå i stemmelokale med en UT-seddel.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Morromann skrev: man apr 25, 2022 7:00 am
newsflash skrev: man apr 25, 2022 6:57 am
bundetrente skrev: man apr 25, 2022 5:08 am Etter en liten påskeferie gjenopptar VG EU-propagandaen.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/qW ... -eu-sjanse
Mener å ha lest at EU motstanden er større blant ungdommen enn de mer etablerte, så er neppe ungdommene selv som krever en ny folkeavstemning.

Jeg ønsker forsåvidt debatten velkommen, men da bør en også diskutere å gå ut av EØS.
Jepp, en ny EU-debatt bør og må inkludere spørsmål om EØS. Og ACER. fucling fuckings ACER, avtalen fra helvete som pampene i AP og Høyre tvang på oss selv om 80% av befolkningen var imot. Kan vi få en folkeavstemning om utmeldelse av ACER vil jeg bare glede meg som en unge til å stå i stemmelokale med en UT-seddel.
ACER-saken i 2018 ble bra dekket av TV, slik at folket fikk godt innblikk i hva det dreide seg om. En meningsmåling senere viste at bare 9 % støttet ACER. I stortinget var tallet over 75 %.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

newsflash skrev: man apr 25, 2022 6:57 am
bundetrente skrev: man apr 25, 2022 5:08 am Etter en liten påskeferie gjenopptar VG EU-propagandaen.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/qW ... -eu-sjanse
Mener å ha lest at EU motstanden er større blant ungdommen enn de mer etablerte, så er neppe ungdommene selv som krever en ny folkeavstemning.

Jeg ønsker forsåvidt debatten velkommen, men da bør en også diskutere å gå ut av EØS.
Det kommer nok ikke å skje. Alle partier av betydning er for EØS-avtalen. Avtalen har også bred støtte i befolkningen.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

MacanT skrev: man apr 25, 2022 3:55 pm Det kommer nok ikke å skje. Alle partier av betydning er for EØS-avtalen. Avtalen har også bred støtte i befolkningen.
Det kommer aldri til å skje så lenge vi ikke har en opplyst debatt angående temaet.

Får vi det tipper jeg antallet som er pro EØS er omtrent det samme som antallet som er pro ACER.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

newsflash skrev: man apr 25, 2022 4:09 pm
MacanT skrev: man apr 25, 2022 3:55 pm Det kommer nok ikke å skje. Alle partier av betydning er for EØS-avtalen. Avtalen har også bred støtte i befolkningen.
Det kommer aldri til å skje så lenge vi ikke har en opplyst debatt angående temaet.

Får vi det tipper jeg antallet som er pro EØS er omtrent det samme som antallet som er pro ACER.
Dere får leve i håpet :D

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

hauge23 skrev: man apr 25, 2022 8:29 am
Morromann skrev: man apr 25, 2022 7:00 am
newsflash skrev: man apr 25, 2022 6:57 am

Mener å ha lest at EU motstanden er større blant ungdommen enn de mer etablerte, så er neppe ungdommene selv som krever en ny folkeavstemning.

Jeg ønsker forsåvidt debatten velkommen, men da bør en også diskutere å gå ut av EØS.
Jepp, en ny EU-debatt bør og må inkludere spørsmål om EØS. Og ACER. fucling fuckings ACER, avtalen fra helvete som pampene i AP og Høyre tvang på oss selv om 80% av befolkningen var imot. Kan vi få en folkeavstemning om utmeldelse av ACER vil jeg bare glede meg som en unge til å stå i stemmelokale med en UT-seddel.
ACER-saken i 2018 ble bra dekket av TV, slik at folket fikk godt innblikk i hva det dreide seg om. En meningsmåling senere viste at bare 9 % støttet ACER. I stortinget var tallet over 75 %.
Og politikerne lyttet som kjent til folket....nope



Erik fikk helt rett. Demokratiet ER blitt bare "dillball". De "folkevalgte" har ikke noe annet enn forakt til overs for oss.

Queenie

Legg inn av Queenie »

EU er roten til mye vondt, helt idiotisk å tro at en kopi av et mislykket land og folk (USA) skal fungere.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Norske EU-fantaster bruker Ukraina-krigen for å starte en prosess med tanke på EU-medlemskap. Krigen i Ukraina startet til tross for at Europa domineres av EU og NATO. Kunne krigen ha vært unngått dersom Norge var EU-medlem? Kunne Norge sin situasjon som støtte/hjelper for Ukraina vært en annen, mens krigen pågår? Svar på spørsmålene er udiskutabelt NEI.
Dermed avsløres EU-fantastene i å (mis)bruke krigen som årsak til å smi EU-manien sin mens jernet er varmt.

Pga. EØS-avtalen integreres Norge til EU kontinuerlig, uten debatt noe som svekker reelt demokrati. Debatt er viktig for et levende demokrati, derfor la oss få en debatt og info om konsekvensene av EØS-avtalen i perioden fram til stortingsvalget 2025, slik at velgerne blir i stand til å sette sammen et representativt storting, som igjen kan bestemme om Norge skal gå videre med integrering til EU, på den ene eller andre måten.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

hauge23 skrev: tor apr 28, 2022 9:12 am Kunne krigen ha vært unngått dersom Norge var EU-medlem? .
Et langt mere relevant spørsmål er hvorvidt invasjonen hadde funnet sted dersom Ukraina hadde vært EU-medlem og/eller NATO-medlem.

Svaret på det forteller oss og den helt innlysende årsaken til at fullt EU-medlemsskap er den rette veien for Norge, i stedet for å tviholde på navleloet fra Toten.

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

Boccherini skrev: tor apr 28, 2022 9:30 am
hauge23 skrev: tor apr 28, 2022 9:12 am Kunne krigen ha vært unngått dersom Norge var EU-medlem? .
Et langt mere relevant spørsmål er hvorvidt invasjonen hadde funnet sted dersom Ukraina hadde vært EU-medlem og/eller NATO-medlem.

Svaret på det forteller oss og den helt innlysende årsaken til at fullt EU-medlemsskap er den rette veien for Norge, i stedet for å tviholde på navleloet fra Toten.
Da hadde tyskerne gitt bort landet, denne krigen har jo vist oss hvor ubrukelig/korrupt EU er. En union dedikert til total rævsleiking av RuZZland.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Boccherini skrev: tor apr 28, 2022 9:30 am
hauge23 skrev: tor apr 28, 2022 9:12 am Kunne krigen ha vært unngått dersom Norge var EU-medlem? .
Et langt mere relevant spørsmål er hvorvidt invasjonen hadde funnet sted dersom Ukraina hadde vært EU-medlem og/eller NATO-medlem.

Svaret på det forteller oss og den helt innlysende årsaken til at fullt EU-medlemsskap er den rette veien for Norge, i stedet for å tviholde på navleloet fra Toten.
Du avsporer. Invasjonen fant sted etter økende spenning/konflikt mellom Russland og EU/NATO siden den kalde kringens slutt for over 30 år siden. Som en stemme internasjonalt kan Norge som selvstendig land arbeide for å nedskalere spenninger som oppstår, en stemme som slukkes hvis Norge opptrer som et haleheng til EU enten som medlem eller utenfor EU.
EU og NATO er en like stor garanti for krig som for fred, erfaringsmessig.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

hauge23 skrev: tor apr 28, 2022 12:19 pm
Du avsporer.
På ingen måte.

Hadde invasjonen funnet sted om Ukraina var medlem av EU ?

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Boccherini skrev: tor apr 28, 2022 2:22 pm
hauge23 skrev: tor apr 28, 2022 12:19 pm
Du avsporer.
På ingen måte.

Hadde invasjonen funnet sted om Ukraina var medlem av EU ?
Et hypotetisk spørsmål, kan like gjerne spørre om Irak- og Vietnam-krigene hadde funnet sted dersom disse landene hadde vært med i EU.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

hauge23 skrev: tor apr 28, 2022 2:37 pm
Et hypotetisk spørsmål, kan like gjerne spørre om Irak- og Vietnam-krigene hadde funnet sted dersom disse landene hadde vært med i EU.
Hadde invasjonen funnet sted om Ukraina var medlem av EU ?

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

Boccherini skrev: tor apr 28, 2022 2:38 pm
hauge23 skrev: tor apr 28, 2022 2:37 pm
Et hypotetisk spørsmål, kan like gjerne spørre om Irak- og Vietnam-krigene hadde funnet sted dersom disse landene hadde vært med i EU.
Hadde invasjonen funnet sted om Ukraina var medlem av EU ?
Helt klart, men hadde vel ikke kunne kalles en invasjon siden Tyskland og Frankrike hadde vært ivrige på å få gitt bort landet, se bare på hvor ivrige de har vært på å omgå sine egne sanksjoner i opprustningen av ruZZland.

EU lukter like dritt som det ser ut.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Boccherini skrev: tor apr 28, 2022 2:22 pm
hauge23 skrev: tor apr 28, 2022 12:19 pm
Du avsporer.
På ingen måte.

Hadde invasjonen funnet sted om Ukraina var medlem av EU ?
Hvisomdersomatte... månen var en massiv gul ost, ville menneskeheten (med EU i spissen) da kunne forhindret all sult i verden?
Hvisomdersomatte... alle statsledere faktisk klarte å utføre et lederskap som fungerte godt etter alle menneskers meninger, ville verden da vært akseptabel for alle, selv om ikke EU-ledere.. eksisterte?
Hvisomdersomatte... alle land/nasjoner/stater/diktaturer.. var medlemmer av EU, ville alt blitt bra da?
Hvisomdersomatte... EU bare hadde inngått avtale med *host* og ikke med *host*, og EU fikk tilført 10x mer økonomiske midler fra medlemslandene, ville det vært bedre/verre i verden da?

Bare sånn ikke-avsporet (har jo nevnt EU i alle spørsmålene) & hypotetisk sett -altså..

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

LD-Johnson skrev: tor apr 28, 2022 2:47 pm
Boccherini skrev: tor apr 28, 2022 2:38 pm
hauge23 skrev: tor apr 28, 2022 2:37 pm
Et hypotetisk spørsmål, kan like gjerne spørre om Irak- og Vietnam-krigene hadde funnet sted dersom disse landene hadde vært med i EU.
Hadde invasjonen funnet sted om Ukraina var medlem av EU ?

EU lukter like dritt som det ser ut.
:lol:
Om det føles som dritt, ser ut som dritt og det lukter som dritt, så er det antagelig dritt.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Boccherini skrev: tor apr 28, 2022 2:38 pm
hauge23 skrev: tor apr 28, 2022 2:37 pm
Et hypotetisk spørsmål, kan like gjerne spørre om Irak- og Vietnam-krigene hadde funnet sted dersom disse landene hadde vært med i EU.
Hadde invasjonen funnet sted om Ukraina var medlem av EU ?
Har ikke papegøyene en egen tråd her inne?

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Boccherini skrev: tor apr 28, 2022 2:22 pm
hauge23 skrev: tor apr 28, 2022 12:19 pm
Du avsporer.
På ingen måte.

Hadde invasjonen funnet sted om Ukraina var medlem av EU ?
Kanskje, men ikke om de hadde vært med i NATO. NATO er en forsvarspakt, EU er et monsterbyråkrati som pisser på staters rett til selv å bestemme.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

hauge23 skrev: tor apr 28, 2022 3:29 pm
Har ikke papegøyene en egen tråd her inne?
Siden det er selveste Sjefspapegøyen jeg henvender meg til så kan vi jo likegodt bruke denne, synes du ikke ?

Om du ikke vil svare selv, så kan jo jeg saktens gjøre det for deg og for at du skal forstå, riktignok et fåfengt håp, så kan jeg bruke din egen metafor, men dog med de riktige fortegnene.

Despoten i Kreml hadde naturligvis ikke våget seg på en invasjon av et EU-medlem i den skalaen vi nå har sett i Ukraina. Og nå kommer din egen metafor i den riktige utgaven:

En "selvstendig" piperøst fra et miniputtland som Norge er det ingen som tar notis av. En sterk og kraftfull røst bestående av et samlet Europa er noe ganske annet, og jo sterkere denne blir jo tryggere blir dets innbyggere.

Ergo bør vi legge vår en piperøst til det europeiske crescendo, slik ukrainerne nå er i ferd med å gjøre og slik våre nordiske naboer har gjort det for lengst.

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

Boccherini skrev: fre apr 29, 2022 8:39 am
hauge23 skrev: tor apr 28, 2022 3:29 pm
Har ikke papegøyene en egen tråd her inne?
Siden det er selveste Sjefspapegøyen jeg henvender meg til så kan vi jo likegodt bruke denne, synes du ikke ?

Om du ikke vil svare selv, så kan jo jeg saktens gjøre det for deg og for at du skal forstå, riktignok et fåfengt håp, så kan jeg bruke din egen metafor, men dog med de riktige fortegnene.

Despoten i Kreml hadde naturligvis ikke våget seg på en invasjon av et EU-medlem i den skalaen vi nå har sett i Ukraina. Og nå kommer din egen metafor i den riktige utgaven:

En "selvstendig" piperøst fra et miniputtland som Norge er det ingen som tar notis av. En sterk og kraftfull røst bestående av et samlet Europa er noe ganske annet, og jo sterkere denne blir jo tryggere blir dets innbyggere.

Ergo bør vi legge vår en piperøst til det europeiske crescendo, slik ukrainerne nå er i ferd med å gjøre og slik våre nordiske naboer har gjort det for lengst.
EU har da ingen makt eller ledere, hadde det ikke vært for USA så hadde Ukraina falt. EU har vist seg å være rent søppel.
Synd vi alltid må se til Amerika for hjelp, pga svake og feige Europeiske ledere.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Boccherini skrev: fre apr 29, 2022 8:39 am En "selvstendig" piperøst fra et miniputtland som Norge er det ingen som tar notis av. En sterk og kraftfull røst bestående av et samlet Europa er noe ganske annet, og jo sterkere denne blir jo tryggere blir dets innbyggere.
Oh-la-la.., tenk da om kloden (alle samfunn i hele verden) hadde blitt med EU(WU?), tenk hvor kraftfulle og trygge vi alle(!) ville vært da.
I tillegg kunne vi alle(!) levd i fred og fordragelighet,, samt danset vals på blomstereng i fryd & gammen..
...samt annen overtro, skrømt, eventyr, fabler... 😊

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Boccherini skrev: fre apr 29, 2022 8:39 am
hauge23 skrev: tor apr 28, 2022 3:29 pm
Har ikke papegøyene en egen tråd her inne?
Siden det er selveste Sjefspapegøyen jeg henvender meg til så kan vi jo likegodt bruke denne, synes du ikke ?

Om du ikke vil svare selv, så kan jo jeg saktens gjøre det for deg og for at du skal forstå, riktignok et fåfengt håp, så kan jeg bruke din egen metafor, men dog med de riktige fortegnene.

Despoten i Kreml hadde naturligvis ikke våget seg på en invasjon av et EU-medlem i den skalaen vi nå har sett i Ukraina. Og nå kommer din egen metafor i den riktige utgaven:

En "selvstendig" piperøst fra et miniputtland som Norge er det ingen som tar notis av. En sterk og kraftfull røst bestående av et samlet Europa er noe ganske annet, og jo sterkere denne blir jo tryggere blir dets innbyggere.

Ergo bør vi legge vår en piperøst til det europeiske crescendo, slik ukrainerne nå er i ferd med å gjøre og slik våre nordiske naboer har gjort det for lengst.
Uffda!
Du må da ikke devaluere verdien av piperøsten til selvstendige miniputtland til de grader, piperøsten opererer jo i dag som medlem av selveste Sikkerhetsrådet.
Den "kraftfulle røsten" EU kan frembringe er en god del svakere enn den NATO kan frembringe, og der er Norge med og får sin sikkerhet ivaretatt.
Naiv ide å bruke krigen i Ukraina til å presse Norge til å bli medlem av EU. Har ikke ja-siden noe bedre å komme med?

PS. EU-medlemmene Sverige og Finland vurderer nå å bli NATO-medlemmer, kan det komme av at de erkjenner at EU ikke gir dem sikkerhet?

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Please, det er viktigere enn noen sinne at Norge joiner den gjengen her.


pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

bundetrente skrev: ons mai 11, 2022 9:51 pm Please, det er viktigere enn noen sinne at Norge joiner den gjengen her.

NEI, NEI, NEI!!!

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Så kom Grande på banen:

"Den lettelsen vi føler over at finner og svenskene kan bli med i Nato, hadde kanskje også finnene og svenskene følt om vi ble med i EU"

Nå har altså dette også blitt et EU-argument. Vi skal få Sverige og Finland til å "føle lettelse". Er det ikke noe minstekrav til kvaliteten på argumentene til de som mener at Ukraina-krigen = norsk EU-medlemskap?

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Folk_flesk skrev: lør mai 14, 2022 12:45 pm Så kom Grande på banen:

"Den lettelsen vi føler over at finner og svenskene kan bli med i Nato, hadde kanskje også finnene og svenskene følt om vi ble med i EU"

Nå har altså dette også blitt et EU-argument. Vi skal få Sverige og Finland til å "føle lettelse". Er det ikke noe minstekrav til kvaliteten på argumentene til de som mener at Ukraina-krigen = norsk EU-medlemskap?
Ja-siden mangler argumenter for norsk EU-medlemskap og griper alle halmstråene som kan observeres. Vi føler altså lettelse, i følge Grande, over tiltak som kommer til å øke spenningen i Skandinavia. Spenning kan føre til konflikt og eskalere til krig, slik foranledningen til krigen i Ukraina er et eksempel på.
Siterer fra kronikken i VG: "Når vi nå lenger ikke kan stole på at Norges og Europas nærmeste og største naboland i øst forholder seg ansvarlig og tilbakeholdent til sin egen evne til å ødelegge verden med atomvåpen, står vi i Norge overfor et valg. Vi kan velge samarbeid mellom demokratier, mot diktatur og undertrykkelse. Eller vi kan velge å stå alene og håpe på det beste."
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/nW ... medlemskap

Jeg mener at man må håpe på det beste uansett om man er med i EU eller ei. EU er ingen garanti for at atommakter ikke barker sammen. Og det kan vanskelig sees at norsk EU-medlemskap er det som skal til for å hindre atommaktene.
At EU er marginal som sikkerhetsgarantist bevises ved at EU-landene Sverige og Finland søker medlemskap i NATO, der er Norge allerede.

Det virker ganske forknytt at det nå kommer forslag fra alle kanter om norsk EU-medlemskap, også denne gang uten argumenter.

Om Russland kriger i Ukraina eller USA kriger i Irak har intet å si i spørsmålet om norsk EU-medlemskap.
Sist redigert av hauge23 den lør mai 14, 2022 11:28 pm, redigert 1 gang totalt.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Det er patetisk at Grande later som hun endret standpunkt til EU 24.2 i år. Alle har for lengst registrert at Venstre er det mest EU-vennlige partiet i landet, ved siden av Høyre og AP.

Så ikke kom med nok en bløff, Grande. Du har lite nok troverdighet som det er.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Folk_flesk skrev: lør mai 14, 2022 11:28 pm Det er patetisk at Grande later som hun endret standpunkt til EU 24.2 i år. Alle har for lengst registrert at Venstre er det mest EU-vennlige partiet i landet, ved siden av Høyre og AP.
Det stemmer, husker godt Venstres miljøvernminister Ola EU-stuen forkynte stadig vekk at "vi må vente på EU" med andakt i stemmen. Grande har nok vært EU-tilhenger i lang tid, hun kunne vel ikke blitt partileder uten.

Det er en farlig utvikling for Norge å dyrke avhengighet og underdanighet ovenfor EU. I den forbindelse hørte jeg en gjest i Dagsnytt 18 som sa at vi har 10.000 arbeidsledige fordi vi har så mye sosial dumping. Trodde aldri å få høre dette presentert i selveste NRK, vedkommende får vel aldri opptre på NRK i fremtiden.
Næringslivets praksis med å ta inn billig utenlandsk arbeidskraft resulterer i at vi har en stab arbeidsføre som mangler kompentanse, selv til å slå inn en spiker. I mitt område påtreffer man daglig håndverkere som snakker fremmende språk, som .feks snekkere, malere, osv.

I forbindelse med Vard Søviknes ble det hevdet at staten blir svindlet for ca. 100 milliarder kr årlig.
Og hvis jeg ikke husker feil blir verftet straffet med ei bot. Jeg mener at ledelsen ved verftet burde vært ilagt strenge fengselsstraffer.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»