Dubai - trygt sted

Svar
DoktorS

Dubai - trygt sted

Legg inn av DoktorS »

Hva er dette - reklame?
https://www.nettavisen.no/inger-bor-i-d ... -95-395317

Står at journalisten jobber med merkevarebygging og reklame på Wikipedia....

Uansett - utrolig flåsetet artikkel som det er vanskelig å skjønne poenget med. Selvsagt er det tryggere der enn i Oslo Øst. Men - her var det lite interessant og kritisk å spore...

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

DoktorS skrev: søn mar 27, 2022 5:06 pm Hva er dette - reklame?
https://www.nettavisen.no/inger-bor-i-d ... -95-395317

Står at journalisten jobber med merkevarebygging og reklame på Wikipedia....

Uansett - utrolig flåsetet artikkel som det er vanskelig å skjønne poenget med. Selvsagt er det tryggere der enn i Oslo Øst. Men - her var det lite interessant og kritisk å spore...
Trist artikkel. Topper seg i siste avsnitt:
Skattefritt
Emiratene praktiserer med 0% skatt av personlig inntekt. Det betyr også at det ikke eksisterer noen fri helsetjeneste. Men, dersom du jobber i Dubai, så er arbeidsgiver din pålagt å forsikre deg. En forsikring som dekker det meste. Inger og mannen Marius liker ordningen godt.

- Det å få en god inntekt skattefritt er selvfølgelig deilig. Men så er det alltid dette spørsmålet om helsetjenesten. Alle som jobber i Dubai er forsikret, noe som gjør at de aller fleste helsetjenestene for deg som ansatt blir dekket av forsikringen. Jeg har selv født et barn på et lokalt sykehus og var kjempefornøyd med hele opplevelsen. Alt var dekket av forsikringen min, avslutter hun.
Null problem at de priveligerte betaler 0% skatt og får dekket helsetjenestene sine via private forsikringsordninger gjennom jobben. Inger og mannen Marius liker naturligvis ordningen godt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Hehe, ja og - så går man løs på noen påståtte fordommer. Det er altså lov for kvinner å kjøre bil i Dubai, da er vel alt flott og fint der da... Og de som ikke har jobb, de har altså ingen helsetjenester, fordi selv godt betalte folk ikke betaler skatt. Eller hvordan er det med det? Hva er straffene for homofili? Så fint det er lov å kjøpe alkohol da.... Men hva med demokrati - er det frie valg? Hvordan er rettssystemet?

Ikke så viktig - det er jo tryggere der enn på Løkka. Og det er overraskende greit å føde på sykehus der.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Denne artikkelen minner meg om da vi intervjuet hverandre på ungdomsskolen for å øve på å skrive portrettintervjuer - inkludert banale beskrivelser av intervjusituasjonen for å få språket til å virke mer «levende».

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Funkhouser skrev: søn mar 27, 2022 5:13 pm
Null problem at de priveligerte betaler 0% skatt og får dekket helsetjenestene sine via private forsikringsordninger gjennom jobben. Inger og mannen Marius liker naturligvis ordningen godt.
Hehe. Tenkte det samme. Hun sier det jo selv. De har aldri hatt det bedre!

Det er forunderlig hva folk stiller opp på i media og hvordan de uttaler seg. Det er iallfall ikke mye gjennomtenkt.

En annen klasseuttalelse var jo denne:

"Det skal også sies at mye av tryggheten kommer av at det er veldig strenge straffer her. Så om det finnes noen som kan gjøre skade, så tør de mest sannsynlig ikke, legger hun til."

Høres jo aldeles strålende ut!

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Nok en artikkel fra Dubai, skrevet av samme journalist og publisert på nettavisen.

Link

Er denne Sina Shahinian ansatt i nettavisen?

Hvilke bindinger evt forbindelser finnes mellom han og Dubai?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Og denne:

"– Mye her i Dubai er misforstått. Folk hjemme tror det bare er en lekeplass for de ekstremt rike med dyre biler og yachter. Det er bare en brøkdel landet. Resten er relativt normalt. Det er normale mennesker som bor og jobber her. De har helt vanlige karrierer, familier og nyter de mange godene man har her, sier hun."

Normale mennesker som har hus med basseng, dobbeltgarasje og flere sittemuligheter både inne og ute, som har nanny, som betaler null skatt og får privat helseforsikring gjennom jobben (min gjetning er at denne ganske sikkert rimelig god).

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Noe av det rareste jeg har lest, gjelder både det journalistiske arbeidet og intervjuobjektet.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

newsflash skrev: søn mar 27, 2022 6:09 pm Nok en artikkel fra Dubai, skrevet av samme journalist og publisert på nettavisen.

Link

Er denne Sina Shahinian ansatt i nettavisen?

Hvilke bindinger evt forbindelser finnes mellom han og Dubai?
Jøss, dette ser jo ut som en ren pressemelding publisert som en redakjsonell artikkel... eller noe som er betalt av noen.

Falcon

Legg inn av Falcon »

Nettavisen er helt nede på resett-nivå.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

DoktorS skrev: søn mar 27, 2022 6:13 pm
Jøss, dette ser jo ut som en ren pressemelding publisert som en redakjsonell artikkel... eller noe som er betalt av noen.
Enig. Ble derfor overrasket at den ikke var merket i henhold til reglene.

Ser også at Sina Shahinian har sitt eget medieselskap. Kunne tenkt meg å sett kundelisten hans.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

DoktorS skrev: søn mar 27, 2022 6:13 pm
newsflash skrev: søn mar 27, 2022 6:09 pm Nok en artikkel fra Dubai, skrevet av samme journalist og publisert på nettavisen.

Link

Er denne Sina Shahinian ansatt i nettavisen?

Hvilke bindinger evt forbindelser finnes mellom han og Dubai?
Jøss, dette ser jo ut som en ren pressemelding publisert som en redakjsonell artikkel... eller noe som er betalt av noen.
Ifølge Wikipedia-siden hans er han frilans-journalist som jobber med merkevarebygging og reklame.

Så kan man trekke sine egne slutninger ut i fra det.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

newsflash skrev: søn mar 27, 2022 6:09 pm Nok en artikkel fra Dubai, skrevet av samme journalist og publisert på nettavisen.

Link

Er denne Sina Shahinian ansatt i nettavisen?

Hvilke bindinger evt forbindelser finnes mellom han og Dubai?
Ser det er journalisten selv som tok bildet til annonsen artikkelen. Det er neppe Nettavisen som har lagt ut for hans reise til og opphold i landet, og begge artiklene har jo stilen til en 14-årig fangirl. For å si det sånn: jeg håper han har fått betalt for dette.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

KongOlav2 skrev: søn mar 27, 2022 6:07 pm
Funkhouser skrev: søn mar 27, 2022 5:13 pm
Null problem at de priveligerte betaler 0% skatt og får dekket helsetjenestene sine via private forsikringsordninger gjennom jobben. Inger og mannen Marius liker naturligvis ordningen godt.
Hehe. Tenkte det samme. Hun sier det jo selv. De har aldri hatt det bedre!

Det er forunderlig hva folk stiller opp på i media og hvordan de uttaler seg. Det er iallfall ikke mye gjennomtenkt.

En annen klasseuttalelse var jo denne:

"Det skal også sies at mye av tryggheten kommer av at det er veldig strenge straffer her. Så om det finnes noen som kan gjøre skade, så tør de mest sannsynlig ikke, legger hun til."

Høres jo aldeles strålende ut!
Det hun sier stemmer jo bra. Strengere straffer gir mindre kriminalitet.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Ny artikkel fra denne Sina Shahinian angående Dubai.

Link

Ikke like rosende som de to andre artiklene ved første øyekast. Men så begynner en å legge merke til formuleringer som:

"Dubais eiendomsmarked har fått en unormal start på året. Byen registrerte 11 071 transaksjoner i bare januar og februar i år, det er det høyeste tallet som noen gang har blitt registrert i løpet av årets to første måneder"

"I noen deler av Dubai er prosjekter som forventes ferdig i 2024 og 2025 allerede utsolgt"

"Palm Jumeirah (I bakgrunn) er en menneskeskapt øy som er formet som et palmetre. Den er kjent for sine prangende hoteller, elegante villaer og luksusleiligheter."


Holder seg kanskje innenfor denne runden, men balanserer på grensen over hva som er redaksjonelt innhold og ren reklame.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Altså, dersom man er en inntektskilde for lokalbefolkningen og/eller har kompetanse det er behov for (og som betaler godt, får man anta) så vil man selvsagt være velkommen. Men det forteller strengt tatt ikke veldig mye om Dubai. Hvordan behandles personer uten penger, hvordan behandles folk ute jobb, hvordan behandles fremmedarbeidere på gulvet? Det er mer interessante spørsmål

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Nå er det en stund siden jeg sist var i Dubai. Minnes mange gjestearbeidere. Religiøse rop fra høytalere. Varmen. Sand rundt over alt. Få kvinner ute. En plakat på engelsk, om hva en skulle gjøre og ikke skulle gjøre, i tilfelle en atombombe på vei: " Ikke stå i nærheten av orkesteret". Ganske sikkert ironisk ment. Humre. De folkene jeg møtte der var generelt greie! :D

BVB1909

Legg inn av BVB1909 »

Texas_John skrev: søn mar 27, 2022 6:37 pm
KongOlav2 skrev: søn mar 27, 2022 6:07 pm
Funkhouser skrev: søn mar 27, 2022 5:13 pm
Null problem at de priveligerte betaler 0% skatt og får dekket helsetjenestene sine via private forsikringsordninger gjennom jobben. Inger og mannen Marius liker naturligvis ordningen godt.
Hehe. Tenkte det samme. Hun sier det jo selv. De har aldri hatt det bedre!

Det er forunderlig hva folk stiller opp på i media og hvordan de uttaler seg. Det er iallfall ikke mye gjennomtenkt.

En annen klasseuttalelse var jo denne:

"Det skal også sies at mye av tryggheten kommer av at det er veldig strenge straffer her. Så om det finnes noen som kan gjøre skade, så tør de mest sannsynlig ikke, legger hun til."

Høres jo aldeles strålende ut!
Det hun sier stemmer jo bra. Strengere straffer gir mindre kriminalitet.
Det er direkte feil. Forskning viser at strenge straffer ikke gir lavere kriminalitet. Derimot gir lav/fraværende rettssikkerhet lav kriminalitet, noe som forklarer hvorfor mange diktaturer har svært lav hverdagskriminalitet. Noe av det viktigste for kriminalitetsnivået i demokratiske land er like muligheter for alle og små sosiale ulikheter. Derfor har land som Norge veldig lite kriminalitet mens land som USA har svært mye kriminalitet.

BVB1909

Legg inn av BVB1909 »

newsflash skrev: man mar 28, 2022 9:15 pm Ny artikkel fra denne Sina Shahinian angående Dubai.

Link

Ikke like rosende som de to andre artiklene ved første øyekast. Men så begynner en å legge merke til formuleringer som:

"Dubais eiendomsmarked har fått en unormal start på året. Byen registrerte 11 071 transaksjoner i bare januar og februar i år, det er det høyeste tallet som noen gang har blitt registrert i løpet av årets to første måneder"

"I noen deler av Dubai er prosjekter som forventes ferdig i 2024 og 2025 allerede utsolgt"

"Palm Jumeirah (I bakgrunn) er en menneskeskapt øy som er formet som et palmetre. Den er kjent for sine prangende hoteller, elegante villaer og luksusleiligheter."


Holder seg kanskje innenfor denne runden, men balanserer på grensen over hva som er redaksjonelt innhold og ren reklame.
Tror ikke det å ta imot sanksjonerte oligarker er noe som fungerer som særlig god reklame i Norge. Det du siterer er jo bare faktaopplysninger som er relevante for artikkelen.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

BVB1909 skrev: tor mar 31, 2022 7:50 pm
feil. Forskning viser at strenge straffer ikke gir lavere kriminalitet. Derimot gir lav/fraværende rettssikkerhet lav kriminalitet, noe som forklarer hvorfor mange diktaturer har svært lav hverdagskriminalitet. Noe av det viktigste for kriminalitetsnivået i demokratiske land er like muligheter for alle og små sosiale ulikheter. Derfor har land som Norge veldig lite kriminalitet mens land som USA har svært mye kriminalitet.
Strengere straffer gir definitivt lavere kriminalitet. Straffene for drap har for eksempel blitt betydelig skjerpet siden 90-tallet i Norge, og i samme periode har antallet drap gått en god del ned. Jeg kan komme med utallige eksempler og empirisk forskning, men du virker så lite mottakelig for slikt at det neppe er verdt tida.

BVB1909

Legg inn av BVB1909 »

Texas_John skrev: fre apr 01, 2022 1:37 am
BVB1909 skrev: tor mar 31, 2022 7:50 pm
feil. Forskning viser at strenge straffer ikke gir lavere kriminalitet. Derimot gir lav/fraværende rettssikkerhet lav kriminalitet, noe som forklarer hvorfor mange diktaturer har svært lav hverdagskriminalitet. Noe av det viktigste for kriminalitetsnivået i demokratiske land er like muligheter for alle og små sosiale ulikheter. Derfor har land som Norge veldig lite kriminalitet mens land som USA har svært mye kriminalitet.
Strengere straffer gir definitivt lavere kriminalitet. Straffene for drap har for eksempel blitt betydelig skjerpet siden 90-tallet i Norge, og i samme periode har antallet drap gått en god del ned. Jeg kan komme med utallige eksempler og empirisk forskning, men du virker så lite mottakelig for slikt at det neppe er verdt tida.
Drapsratene varierer noe, men forskjellene i Norge i etterkrigstiden er å regne som marginale da vi har vært et land så og si uten drap. De fleste drap skjer i rus og/eller i nære relasjoner der straff normalt har liten eller ingen innvirkning på gjerningsmannens handlinger. Det er heller ikke grunnlag for uten videre å konkludere med at hard straff er årsaken til varians i antall drap. I Norge var raten enda lavere (marginalt) på 60-tallet enn i dag med en "topp" rundt 1990. Om strafferammen for drap er 18 eller 21 år tør jeg påstå har absolutt null innvirkning på antall drap.

Generelt er det mindre kriminalitet i land med lave strafferammer enn motsatt. Det gir dog ikke grunnlag for å konkludere med hva som er best da det primært er andre forhold som motiverer til kriminell aktivitet, særlig sosiale forhold og kultur. Videre er straffens innhold av stor betydning for tilbakefallsprosenten og der scorer som kjent Norge ekstremt godt sammenlignet med andre land med vårt fokus på rehabilitering. USA er det mest kjente eksempelet på et land med et svært dårlig fungerende straffesystem med meningsløst lange straffer og et innhold som skaper mer kriminalitet enn det forhindrer.

Du virker ikke akkurat mottakelig for noe som helst selv, så sikkert ikke verdt tiden å diskutere med deg. Du har nok rett i at det skal mye til for at jeg lar meg overbevise av deg. Jeg har studert kriminologi og er vant til litt mer avanserte analyser enn "det var flere drap og lavere straff i et utvalgt år enn i dag, ergo virker strenge straffer".

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

BVB1909 skrev: fre apr 01, 2022 7:14 pm Drapsratene varierer noe, men forskjellene i Norge i etterkrigstiden er å regne som marginale da vi har vært et land så og si uten drap. De fleste drap skjer i rus og/eller i nære relasjoner der straff normalt har liten eller ingen innvirkning på gjerningsmannens handlinger. Det er heller ikke grunnlag for uten videre å konkludere med at hard straff er årsaken til varians i antall drap. I Norge var raten enda lavere (marginalt) på 60-tallet enn i dag med en "topp" rundt 1990. Om strafferammen for drap er 18 eller 21 år tør jeg påstå har absolutt null innvirkning på antall drap.

Generelt er det mindre kriminalitet i land med lave strafferammer enn motsatt. Det gir dog ikke grunnlag for å konkludere med hva som er best da det primært er andre forhold som motiverer til kriminell aktivitet, særlig sosiale forhold og kultur. Videre er straffens innhold av stor betydning for tilbakefallsprosenten og der scorer som kjent Norge ekstremt godt sammenlignet med andre land med vårt fokus på rehabilitering. USA er det mest kjente eksempelet på et land med et svært dårlig fungerende straffesystem med meningsløst lange straffer og et innhold som skaper mer kriminalitet enn det forhindrer.

Du virker ikke akkurat mottakelig for noe som helst selv, så sikkert ikke verdt tiden å diskutere med deg. Du har nok rett i at det skal mye til for at jeg lar meg overbevise av deg. Jeg har studert kriminologi og er vant til litt mer avanserte analyser enn "det var flere drap og lavere straff i et utvalgt år enn i dag, ergo virker strenge straffer".
Jeg er glad (og overrasket) over at du nevnte kultur som en faktor som motiverer til kriminell aktivitet. (Du glemte riktignok å nevne gener.)

Norge scorer godt på lav tilbakefallsprosent fordi vi har fengselsstraff for flere forhold du ikke vil få fengselsstraff for i andre land, herunder USA. Sammenlikner du derimotj grovere forbrytelser hvor gjerningspersonen er dømt til 5-10 år eller mer i fengsel er tilbakefallsprosenten nesten like høy i Norge som i USA.

Jeg si at strengere straffer utvilsomt har en preventiv effekt men det må skje i samspill med andre faktorer. I Singapore har man en av verdens laveste drapsrater, men også svært strenge straffer for drap.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Texas_John skrev: fre apr 01, 2022 8:26 pm Norge scorer godt på lav tilbakefallsprosent fordi vi har fengselsstraff for flere forhold du ikke vil få fengselsstraff for i andre land, herunder USA.
Og vi nevner i fleng?

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

lok1 skrev: fre apr 01, 2022 8:32 pm Og vi nevner i fleng?
Jeg husker ikke detaljer, det er mange år siden jeg leste meg opp og diskuterte denne myten om at Norge har så lav tilbakefallsprosent ferdig. Men du kan se hva forskerne selv sier;

"En viktig grunn til at tallet er lavere enn i andre nordiske land, er at Norge gir fengselsstraff til flere førstegangsdømte" https://www.nrk.no/norge/norge-er-ikke- ... -1.8055256

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Texas_John skrev: fre apr 01, 2022 8:37 pm
lok1 skrev: fre apr 01, 2022 8:32 pm Og vi nevner i fleng?
Jeg husker ikke detaljer, det er mange år siden jeg leste meg opp og diskuterte denne myten om at Norge har så lav tilbakefallsprosent ferdig. Men du kan se hva forskerne selv sier;

"En viktig grunn til at tallet er lavere enn i andre nordiske land, er at Norge gir fengselsstraff til flere førstegangsdømte" https://www.nrk.no/norge/norge-er-ikke- ... -1.8055256
Men du sammenlignet jo med USA? USA sendte jo en nordmann i fengsel i 8 år for å ha rygget på en person blant annet. De sender folk i fengsel for speeding der også, mener det er 130 kmt som er grensen der. Vil faktisk si at det er betydelig lettere å få fengselsstraff i USA enn i Norge.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Media»