De som holder ut til enden skal bli frelst.

Svar
Jobs
Innlegg: 456

De som holder ut til enden skal bli frelst.

Legg inn av Jobs »

Hva mener Jesus her ? På meg virker det som at vi lever flere liv her på jorden til Jesus kommer tilbake.Bortsett i fra de som blir frelst i mellomtiden går til himmelen når de dør, før Han kommer.

Matteus 10.22.
Og dere skal hates av alle for mitt navns skyld. Men den som holder ut til enden, skal bli frelst.

Matteus 24.13.
Og fordi lovløsheten tar overhånd, skal kjærligheten bli kald hos de fleste. 13 Men den som holder ut til enden, skal bli frelst.

Markus 13.13.
Og dere skal hates av alle for mitt navns skyld. Men den som holder ut til enden, skal bli frelst.

startelver

Legg inn av startelver »

Flotte greier dette, velkommen til fridiskusjon!

:D

Leif_8

Legg inn av Leif_8 »

Hei igjen Jobs, og Guds fred.

Sitat:
Hva mener Jesus her ? På meg virker det som at vi lever flere liv her på jorden til Jesus kommer tilbake.

Leif_8:
Du har rett her (slik jeg ser det)

Sitat:
Bortsett i fra de som blir frelst i mellomtiden går til himmelen når de dør, før Han kommer.

Leif_8:
Jeg vet ikke om du selv har lagt mærke til det, men svært mange av de som blir "frelst" over tid mister "gløden"?

Personelig tro jeg det Gudomelige "streker seg ut" til disse personer nøyaktig når disse trenger dette, i deres liv😀

Tror "sekvensen" fødsel-død, fødsel-død, fødsel-død er naturlig evolusjonsmessig.

Samme med Kristus. Når Kristus ble korsfestet, for han og beredet/skapte et "bevisthetens lys" i dødsriket. Altså svært viktig for menneskeheten, evolusjonsmessig😀

Hva vi skal fram til, er det bare for oss Kristene å holde ut. Spesielt i disse tider.

Men du har alltså rett slik jeg ser det, eller som de sier: av jord er du kommet og av jord skal du igjen oppstå😁


Fint å se deg på FD Jobs 😀

Jobs
Innlegg: 456

Legg inn av Jobs »

Leif_8 skrev: tor jul 29, 2021 2:07 am Hei igjen Jobs, og Guds fred.

Sitat:
Hva mener Jesus her ? På meg virker det som at vi lever flere liv her på jorden til Jesus kommer tilbake.

Leif_8:
Du har rett her (slik jeg ser det)

Sitat:
Bortsett i fra de som blir frelst i mellomtiden går til himmelen når de dør, før Han kommer.

Leif_8:


Jeg vet ikke om du selv har lagt mærke til det, men svært mange av de som blir "frelst" over tid mister "gløden"?

Personelig tro jeg det Gudomelige "streker seg ut" til disse personer nøyaktig når disse trenger dette, i deres liv😀

Tror "sekvensen" fødsel-død, fødsel-død, fødsel-død er naturlig evolusjonsmessig.

Samme med Kristus. Når Kristus ble korsfestet, for han og beredet/skapte et "bevisthetens lys" i dødsriket. Altså svært viktig for menneskeheten, evolusjonsmessig😀

Hva vi skal fram til, er det bare for oss Kristene å holde ut. Spesielt i disse tider.

Men du har alltså rett slik jeg ser det, eller som de sier: av jord er du kommet og av jord skal du igjen oppstå😁


Fint å se deg på FD Jobs 😀
Hei Leif 8.

Takk og lige måde. 8-)

Ja Bibelen har en større mening en mange folk og spesielt kristene tror.Er en grunn til at Rom 11 skriver om frelse for Israel og hedningene,og at det er en mening i alt.

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

Jobs skrev: man jul 26, 2021 7:36 pm Hva mener Jesus her ?


Slik jeg ser det er det alltid snakk om utholdenhet når det gjelder å bli bevart som en kristen.

Vi ser dette tydelig i lignelsen om de fire slags sædjord. Lignelsen lyder som følger:

'En såmann gikk ut for å så sitt såkorn. Og da han sådde, falt noe ved veien. Det ble tråkket ned, og himmelens fugler åt det opp. Noe falt på steingrunn. Og da det vokste opp, visnet det, fordi det ikke hadde væte. Noe falt midt iblant torner, og tornene vokste opp sammen med det og kvalte det. Men noe falt i god jord. Det vokste opp og bar frukt, hundre foll. - Da han hadde sagt dette, ropte han ut: Den som har ører å høre med, han høre!
https://www.bible.com/no/bible/102/LUK.8.5-8.NB

Her er det altså snakk om sæden som falt på steingrunn. For når Jesus forklarer denne lignelsen
litt lenger nede i teksten (v.11-15), så sier han:

'Men dette er lignelsen: Såkornet er Guds ord. De ved veien er de som hører, men så kommer djevelen og tar ordet bort fra deres hjerte, for at de ikke skal tro og bli frelst. De på steingrunn er de som tar imot ordet med glede når de hører det. Men de har ingen rot. De tror til en tid, men i prøvelsens stund faller de fra. Det som falt blant torner, er de som hører, og mens de vandrer fram, kveles de av bekymringer og rikdom og livets lyst, så de ikke bærer fullmoden frukt. Men det i den gode jord, det er de som hører ordet og tar vare på det i et vakkert og godt hjerte, og bærer frukt i utholdenhet.'
https://www.bible.com/no/bible/102/LUK.8.11-15.NB

Også i det siste verset her nevner han nettopp utholdenhet.
.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

startelver skrev: man jul 26, 2021 8:47 pm Flotte greier dette, velkommen til fridiskusjon!

:D
Hjemmekoselig

Jobs
Innlegg: 456

Legg inn av Jobs »

Senior skrev: tor aug 12, 2021 4:06 pm
Jobs skrev: man jul 26, 2021 7:36 pm Hva mener Jesus her ?


Slik jeg ser det er det alltid snakk om utholdenhet når det gjelder å bli bevart som en kristen.

Vi ser dette tydelig i lignelsen om de fire slags sædjord. Lignelsen lyder som følger:

'En såmann gikk ut for å så sitt såkorn. Og da han sådde, falt noe ved veien. Det ble tråkket ned, og himmelens fugler åt det opp. Noe falt på steingrunn. Og da det vokste opp, visnet det, fordi det ikke hadde væte. Noe falt midt iblant torner, og tornene vokste opp sammen med det og kvalte det. Men noe falt i god jord. Det vokste opp og bar frukt, hundre foll. - Da han hadde sagt dette, ropte han ut: Den som har ører å høre med, han høre!

https://www.bible.com/no/bible/102/LUK.8.5-8.NB

Her er det altså snakk om sæden som falt på steingrunn. For når Jesus forklarer denne lignelsen
litt lenger nede i teksten (v.11-15), så sier han:

'Men dette er lignelsen: Såkornet er Guds ord. De ved veien er de som hører, men så kommer djevelen og tar ordet bort fra deres hjerte, for at de ikke skal tro og bli frelst. De på steingrunn er de som tar imot ordet med glede når de hører det. Men de har ingen rot. De tror til en tid, men i prøvelsens stund faller de fra. Det som falt blant torner, er de som hører, og mens de vandrer fram, kveles de av bekymringer og rikdom og livets lyst, så de ikke bærer fullmoden frukt. Men det i den gode jord, det er de som hører ordet og tar vare på det i et vakkert og godt hjerte, og bærer frukt i utholdenhet.'
https://www.bible.com/no/bible/102/LUK.8.11-15.NB

Også i det siste verset her nevner han nettopp utholdenhet.
.
Hyggelig at du også har kommet hit Senior.

Men hva da med Åp 1 ?

Se, han kommer med skyene!
Hvert øye skal se ham,
også de som har gjennomboret ham,
og alle folkeslag på jorden
skal bryte ut i klagerop over ham.
Ja, amen!

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

Jobs skrev: tor aug 12, 2021 7:15 pm
Hyggelig at du også har kommet hit Senior.
Takk for det, Jobs ;)

Ja, jeg fikk nyss om at mange tidligere vgd'ere hadde flyttet hit, så jeg tenkte jeg fikk henge meg på, jeg også. Men jeg har fremdeles et LITE håp om så pass forbedringer på vgd, at jeg vil fortsette der også. De jobber jo fremdeles med forbedringer, etter hva jeg forstår.
Vi får se ;)

Ang. det avsnittet i Åp 1 som du nevner, så er jo det en fremtidsvisjon som Johannes fikk se.
Dette har jo ikke skjedd enda, og dag og time, vet jo ingen uten Faderen alene, som Jesus sier i Matt.24,36
.

Jobs
Innlegg: 456

Legg inn av Jobs »

Senior skrev: tor aug 12, 2021 9:01 pm
Jobs skrev: tor aug 12, 2021 7:15 pm
Hyggelig at du også har kommet hit Senior.
Takk for det, Jobs ;)

Ja, jeg fikk nyss om at mange tidligere vgd'ere hadde flyttet hit, så jeg tenkte jeg fikk henge meg på, jeg også. Men jeg har fremdeles et LITE håp om så pass forbedringer på vgd, at jeg vil fortsette der også. De jobber jo fremdeles med forbedringer, etter hva jeg forstår.
Vi får se ;)

Ang. det avsnittet i Åp 1 som du nevner, så er jo det en fremtidsvisjon som Johannes fikk se.

Dette har jo ikke skjedd enda, og dag og time, vet jo ingen uten Faderen alene, som Jesus sier i Matt.24,36
.
Det er jeg enig i,men det viser at selv de som var med på og Korsfeste Jesus er med i endetiden når Han kommer igjen.

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

Jobs skrev: tor aug 12, 2021 9:13 pm
Det er jeg enig i,men det viser at selv de som var med på og Korsfeste Jesus er med i endetiden når Han kommer igjen.
Jeg slo opp i en bibelkommentar, som forklarer dette verset som følger (nynorsk):

'Herrens kome i skyene tyder alltid hans kome i himmelsk herlegdom. Han skal koma på ein måte som er synleg for alle, dei vantru skal sjå han. Dei vert her omtala som "dei som har gjennomstunge han" (v. 7).
I Sak 12, 10 er uttrykket brukt om dei vantru jødane. Her er det brukt om det vantru sinn i det store og heile. Åndeleg sett er alle fiendar av Kristi kross med på å gjennombora han den dag i dag.
På same måte seier Hebr 6, 6 om dei som fell frå trua at dei "på nytt krossfester Guds Son for seg". Og i ein song syng me: "Verda deg med tornar kronar." Meininga er då dei som er bitre fiendar av Kristus òg skal sjå han.'

Altså, dette verset handler mer om at ALLE som har stått imot og vendt ryggen til Jesus, på sett og vis har gjennomboret ham.
Og det vil nok helt sikkert også finnes slike den dagen han kommer med skyene i prakt og stråleglans.
.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Jobs skrev: man jul 26, 2021 7:36 pm Men den som holder ut til enden, skal bli frelst.


Hm, ALLE skal altså bli frelst, okke som liksom..(?).
Eller er det slik at det er mulig å ikke holde ut til enden?
Finnes det en eller annen "bakvei" som gjør at man slipper eller ikke trenger å holde ut til den bitre slutt-enden..?

"And it wouldn't be luck if you could get out of life alive"
G N' R

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Jobs skrev: tor jul 29, 2021 11:23 am Ja Bibelen har en større mening en mange folk og spesielt kristene tror.

- Ja, disse faktabøkene fra 'Det Sanne Religiøse Fakultet' gir virkelig stor mening og stor realistisk konstruktivitet.
Og de kristne (spesielt), tror selvsagt for lite om bibel-meningen -i hvert fall sammenlignet med... 🎅

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Jobs skrev: man jul 26, 2021 7:36 pm Hva mener Jesus her ? På meg virker det som at vi lever flere liv her på jorden til Jesus kommer tilbake.Bortsett i fra de som blir frelst i mellomtiden går til himmelen når de dør, før Han kommer.

Matteus 10.22.
Og dere skal hates av alle for mitt navns skyld. Men den som holder ut til enden, skal bli frelst.

Matteus 24.13.
Og fordi lovløsheten tar overhånd, skal kjærligheten bli kald hos de fleste. 13 Men den som holder ut til enden, skal bli frelst.

Markus 13.13.
Og dere skal hates av alle for mitt navns skyld. Men den som holder ut til enden, skal bli frelst.
Mulig dét, mulig dét, men når enden kommer etter endeløs venting, setter jeg meg nok på enden og tar det med ro.

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Jobs skrev:

"Hva mener Jesus her ? På meg virker det som at vi lever flere liv her på jorden til Jesus kommer tilbake.Bortsett i fra de som blir frelst i mellomtiden går til himmelen når de dør, før Han kommer.

Matteus 10.22.
Og dere skal hates av alle for mitt navns skyld. Men den som holder ut til enden, skal bli frelst.

Matteus 24.13.
Og fordi lovløsheten tar overhånd, skal kjærligheten bli kald hos de fleste. 13 Men den som holder ut til enden, skal bli frelst.

Markus 13.13.
Og dere skal hates av alle for mitt navns skyld. Men den som holder ut til enden, skal bli frelst.
"

Jo, takk som byr - enden min har det bare bra!

Mvh

BE

Frode57
Innlegg: 1268

Legg inn av Frode57 »

Slike utklipp er latterlige. Faren har vært og er fortsatt at folk bruker utklipp fra bibelen som de selv finner det for dem best å bruke. Knepp hendene og bli tilgitt? Kristendommen er en personlig tro. Det var essensen hos Martin Luther. Det ser du enda mer i Ortdoksien

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Jeg sier ikke at jeg vet. Kan Bibelen være en tolkning og veiledning av talte og skrevne ord? Burde vi ikke i dag ha blitt så opplyst, at vi kan gjøre en ny tolkning og veiledning? Eller har vi ikke kommet lengre, enn at trusselen om helvete, fremdeles må være der?

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Ormen den lange skrev: fre jan 28, 2022 11:29 pm Jeg sier ikke at jeg vet. Kan Bibelen være en tolkning og veiledning av talte og skrevne ord? Burde vi ikke i dag ha blitt så opplyst, at vi kan gjøre en ny tolkning og veiledning? Eller har vi ikke kommet lengre, enn at trusselen om helvete, fremdeles må være der?
Den snakker ikke om helvete som et sted med evig pine og plage.
Den snakker om evig liv eller evig død (ubevisshet).

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»