ESC- Eurovision SongContest 2022

Svar
ms_8

Re: ESC- Eurovision SongContest 2022

Legg inn av ms_8 »

SirJames skrev: ons apr 06, 2022 9:37 pm Registrerer at jeg og ms_8 er på litt forskjellige planeter i år.

Forholdsvis gunstig at vi ikke bor i samme husstand.. :lol:
Tja vi er både enige og uenig. Vi begge har San Marino langt nede på lista og ingen av oss er veldig fan av Irland eller Australia. Det er vel kun Sveits vi er totalt uenige.

Det kjem til å komme låter framover vi er uenige om, men også ein god del låter vi gir ganske likt i år både i topp, bunn og på midten :)

ms_8

Legg inn av ms_8 »

ms_8 skrev: ons apr 06, 2022 11:01 pm
SirJames skrev: ons apr 06, 2022 9:37 pm Registrerer at jeg og ms_8 er på litt forskjellige planeter i år.

Forholdsvis gunstig at vi ikke bor i samme husstand.. :lol:
Tja vi er både enige og uenig. Vi begge har San Marino langt nede på lista og ingen av oss er veldig fan av Irland eller Australia. Det er vel kun Sveits vi er totalt uenige.

Det kjem til å komme låter framover vi er uenige om, men også ein god del låter vi gir ganske likt i år både i topp, bunn og på midten :)
1 poeng = terningkast 2. Slik at det er fortsatt er låter igjen som får dårleg score av meg

SirJames

Legg inn av SirJames »

ms_8 skrev: ons apr 06, 2022 11:01 pm
SirJames skrev: ons apr 06, 2022 9:37 pm Registrerer at jeg og ms_8 er på litt forskjellige planeter i år.

Forholdsvis gunstig at vi ikke bor i samme husstand.. :lol:
Tja vi er både enige og uenig. Vi begge har San Marino langt nede på lista og ingen av oss er veldig fan av Irland eller Australia. Det er vel kun Sveits vi er totalt uenige.

Det kjem til å komme låter framover vi er uenige om, men også ein god del låter vi gir ganske likt i år både i topp, bunn og på midten :)
Joda, det er jo litt tidlig å konkludere med hvor uenige vi er, det er sant. Vi får se.

Sånn for nysgjerrighetens skyld, hører du flere ganger på en låt før du avgir poeng?

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Da kommer min aldri så lille Topp 40! Tittet gjennom videoene først- før jeg hørte de aller fleste uten å se på videoene. Ble noen endringer i rangeringen da :)

Bedømmer for det meste utfra personlig musikksmak og det er melodiene som i størst grad vurderes fremfor artisten(e) sine fremførelser. Tekstene taes ikke hensyn til!

Og så tar jeg utgangspunkt i ms_8 sin liste og presenterer låtene i samme rekkefølge samt at jeg i (parentes) viser hvor mye høyere/lavere sangene er på min liste vs. ms_8 sin. Dvs jeg gjør et lite unntak nå i natt og kommer med et knippe låter vi begge har i bunnsjiktet!



34- Australia (+6): har gjerne sans for slike storslåtte musikkstykker som dette- men det blir altfor mye syt, klag og jammerdal! På toppen av alt står artisten og "flæbe" (gråter) på slutten- nei dette ble en så overdramatisk og patetisk forestilling at selv ikke den storslåtte musikken hjelper (Terning 2)
35- San Marino (+1): Ingen tvil om hva som er inspirasjonskilden! Det er på mange måter "en melke-blek Måneskin-kopi" ("sitat" Jostein Pedersen- bare bytt ut San Marino og Måneskin med Sverige og ABBA :mrgreen: ) som gjentar og gjentar seg selv i det uendelige! Selv liker jeg den bedre enn den bråkete originalen- men veldig bra er det ikke! (Terning 2)
36-
37- Serbia (+1): dunkelt og dystert! Melodien kunne vært dramatisk og spennende nok om ikke alt skulle draes ned i en slik mørk stemning! Holdt på å plassere denne helt nederst etter å ha sett den lugubre musikkvideoen! (Terning 2)
38-
39- Israel (-4): lettere masete og kaotisk- og i likhet med deg så klarer jeg ikke denne "høy på seg selv"-holdningen som artisten utstråler! Det meste krasjer her, og det er en sånn type låt hvor man i ettertid snakker om de 3 minuttene av livet man aldri får igjen! (Terning 2-)

ms_8

Legg inn av ms_8 »

SirJames skrev: ons apr 06, 2022 11:45 pm
ms_8 skrev: ons apr 06, 2022 11:01 pm
SirJames skrev: ons apr 06, 2022 9:37 pm Registrerer at jeg og ms_8 er på litt forskjellige planeter i år.

Forholdsvis gunstig at vi ikke bor i samme husstand.. :lol:
Tja vi er både enige og uenig. Vi begge har San Marino langt nede på lista og ingen av oss er veldig fan av Irland eller Australia. Det er vel kun Sveits vi er totalt uenige.

Det kjem til å komme låter framover vi er uenige om, men også ein god del låter vi gir ganske likt i år både i topp, bunn og på midten :)
Joda, det er jo litt tidlig å konkludere med hvor uenige vi er, det er sant. Vi får se.

Sånn for nysgjerrighetens skyld, hører du flere ganger på en låt før du avgir poeng?
Godt spørsmål. Nokon låter har eg hørt kun 1 gang + ein del ganger på recap video for kvar semifinale for å kjenne etter korleis dei høyrast ut i lag med dei andre låtene. Andre låter som tildømes topp 3 har eg hørt mange ganger.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

34. Moldova

Moldova deltar for 17 gang og sjølv om det er europa fattige land. Så er Moldova kjent for store sceneshow og 4 topp 10 låter på 16 forsøk. Moldova har dessutan klart å gå til finalen på 11 av 16 ganger. Moldova beste plass er 3 plass med Hey Mamma av gruppa SunStroke Project.

Moldova stiller med Zdob și Zdub and Frații Advahov. Dette er tredje gangen Zdob si Zdub stiller for Moldova og dei var i 2005 svært kjent for bestemora på trommer som vart nr 6 på Moldova første forsøk. Andre forsøk vart det ein 12 plass. Frații Advahov er to brødrere som synger folkemusikk

Min meining: Zdob și Zdub har vist før at dei kan overraske og det er ingen tvil om at dette sikkert blir langt betre på scenen ein på musikkvideoen. For meg blir dette bidraget sært og rart. Eg klarer faktisk ikkje å forholde meg til dette som noko anna ein tull. Den kjem sikkert til finalen og får nok mange stemmer frå Balkan/Øst Europa, men eg styrer gladeleg unna denne

1 poeng

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

2- Sveits (+35): årets største sprik mellom oss? 😊 For dette er en rolig, behagelig- men aldeles nydelig og meldiøs ballade der gåsehuden gjør seg gjeldende ganske fort. Enkelte deler av melodien fremstår såpass "drømmende" at det er på grensen til fortryllende! Artistens skarpe og litt raspende stemme blir også en fin kontrast og blir et tilleggselement her som også trekker opp (Terning 5)
3-
...
18- Irland (+21): en ganske så fengende og suggerende melodi og med en artist som sånn sett står i stil til låta. Ganske bra greier dette her- men Irland kan jo så mye bedre enn dette her, så det blir sånn sett det som trekker ned her (Terning 4-)
19- Moldova (+15): med Zdob zi Zdub er Moldova tilbake i det festelige hjørnet igjen :D Skikkelige balkantoner hvor trekkspill og fioliner "går amok" + denne teatralske syngingen fra bandet- nei dette blir jeg i godt humør av- som så mange andre ganger fra dette landet 😀 Så må si jeg er virkelig glad for at Moldova beriker ESC med sitt nærvær! (Terning 4-)
20-
...
34- Australia (+6)
35- San Marino (+1)
36-
37- Serbia (+1)
38-
39- Israel (-4)

ms_8

Legg inn av ms_8 »

JODDEMM skrev: tor apr 07, 2022 1:13 am Da kommer min aldri så lille Topp 40! Tittet gjennom videoene først- før jeg hørte de aller fleste uten å se på videoene. Ble noen endringer i rangeringen da :)

Bedømmer for det meste utfra personlig musikksmak og det er melodiene som i størst grad vurderes fremfor artisten(e) sine fremførelser. Tekstene taes ikke hensyn til!

Og så tar jeg utgangspunkt i ms_8 sin liste og presenterer låtene i samme rekkefølge samt at jeg i (parentes) viser hvor mye høyere/lavere sangene er på min liste vs. ms_8 sin. Dvs jeg gjør et lite unntak nå i natt og kommer med et knippe låter vi begge har i bunnsjiktet!



34- Australia (+6): har gjerne sans for slike storslåtte musikkstykker som dette- men det blir altfor mye syt, klag og jammerdal! På toppen av alt står artisten og "flæbe" (gråter) på slutten- nei dette ble en så overdramatisk og patetisk forestilling at selv ikke den storslåtte musikken hjelper (Terning 2)
35- San Marino (+1): Ingen tvil om hva som er inspirasjonskilden! Det er på mange måter "en melke-blek Måneskin-kopi" ("sitat" Jostein Pedersen- bare bytt ut San Marino og Måneskin med Sverige og ABBA :mrgreen: ) som gjentar og gjentar seg selv i det uendelige! Selv liker jeg den bedre enn den bråkete originalen- men veldig bra er det ikke! (Terning 2)
36-
37- Serbia (+1): dunkelt og dystert! Melodien kunne vært dramatisk og spennende nok om ikke alt skulle draes ned i en slik mørk stemning! Holdt på å plassere denne helt nederst etter å ha sett den lugubre musikkvideoen! (Terning 2)
38-
39- Israel (-4): lettere masete og kaotisk- og i likhet med deg så klarer jeg ikke denne "høy på seg selv"-holdningen som artisten utstråler! Det meste krasjer her, og det er en sånn type låt hvor man i ettertid snakker om de 3 minuttene av livet man aldri får igjen! (Terning 2-)
Ja veldig glad for å sjå at vi helt enig om 5 av låtene til no. Einaste er Sveits og eg har faktisk blitt meir positiv til den etter det her. Var kanskje litt for streng mot Sveits. Mykje av dei låtene eg har putter til no over ville eg nok hatt bak i dag :lol: :lol:

Skal likevel nemnes at min liste fortsatt har eit par låter på 1 poeng. Slik at det er fleire låter eg ikkje liker over Moldova på lista.

Regner med at eg tar to låter enten fredag, laurdag eller søndag for å komme frampå. Målet er å ha lista ferdig til kvelden 9 mai.

Ellers synest eg Eurovision har eit ganske bra nivå. Mange låter på 4 eller 5 poeng i år

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

ms_8 skrev: tor apr 07, 2022 2:03 pm Einaste er Sveits og eg har faktisk blitt meir positiv til den etter det her. Var kanskje litt for streng mot Sveits. Mykje av dei låtene eg har putter til no over ville eg nok hatt bak i dag
Du var nok det ja 😉

Nei sånn er det hvert år med meg også- spesielt når låtene kommer på ESC-scenen uti mai: så forstår jeg ikke hvorfor jeg var så begeistret for den og den sangen :D

Men også i denne gjennomgangen jeg har hatt nå har låtene gått både oppover og nedover på lista- de fleste har heldigvis blitt bedre ved flere gjennomlyttinger, og spesielt én låt har klatret fra midt på treet og opp i toppsjiktet!

ms_8

Legg inn av ms_8 »

33. Frankrike

Frankrike må kallast eit av dei største landene i Eurovision. Landet har vært med sidan 1956 og har vunnet eurovision 5 ganger. Sist gang dei vant var i 1977 og i fjor vart dei nr 2. Det er med andre ord ganske lenge sidan Frankrike kom på topp. Frankrike var derimot landet å slå på 50 og 60 tallet. Landet hadde mange sanger på 1 til 3 plass mellom 1956 og 1969. Faktisk var dei topp 5 alle år utanom 1966. I 1974 var året Frankrike ikkje deltok i eurovision

I år stiller Frankrike med Alvan and Ahez med låta Fulenn. Alvan er ein 29 år gammal artist som var vært aktiv sidan 2015. Han har laget ein del singler, men usikker på om dei har chattet. Ahez er ein jentetrio som har vært aktiv sidan 2018 i følgje wikipedia. Dei møtes på ein bar og laga denne sangen som vant både juryen og folket sine stemmer.

Min meing:
Årets franske bidrag er ein slik låt som går inn i øret og rett ut at. Det er ein låt som eg ikkje forstår meg på og som for min del er ganske uinteressant og kjedeleg. Det positive er at dei kan synge, men det hjelper lite når eg kjeder meg gjennom heile låten. Dette er eit klassisk fransk bidrag og det går veldig sjelden heim oss meg

1 poeng


Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

2- Sveits (+35)
3-
...
18- Irland (+21)
19- Moldova (+15)
20-
...
34- Australia (+6)
35- San Marino (+1)
36-
37- Serbia (+1)
38- Frankrike (-5): en slags folketone fra Bretagne- eller, føles mer som et forsøk på det: for dette kunne vært gjort så mye mye bedre uten denne monotone men dog moderne "dunk dunk- melodien"! Enkelte liker nok kontrasten folketone/ moderne lydbilde- men jeg liker det ikke! I motsetning til Moldova synes jeg det oser dårlig stemning av denne + disse heksehylene denne jentegjengen utstøter av og til (Terning 2-)
39- Israel (-4)

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Eg er ganske imponert over kor enige vi er om bunnen Joddemm. 5 av 8 låter har vi begge i bunnen. Er kun 36 og 40 plassen igjen på din liste.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

32. Spania

Spania har deltatt i Eurovision sidan 1961 og vunnet to ganger 1968 og 1969. Spania har 5 sisteplasser og har dei siste årene vært stort sett kjent for å havne i bunnen. Faktisk har Spania sidan 2011 kun to ganger vært topp 20. Sist gang Spania var topp 5 var 1995 med andre plassen til Anabel Conde.

Årets spanske artist er Chanel. Ho er 30 år og har deltatt både i musikaler, teater og som danser. Ho har også hatt jobber som skuespiller i film og tvserier

Min meining: Årets spanske bidrag er årets mest upersonlege låt. Framføringa av Chanel med nokon mannlege danserer og eit typisk latino/danselåt. Det største problemet med denne låten og framføringa er at det har ingen nerve. Det føles så ekstremt kalkulert og låten går rett fram. Det framstår mest ut som ein låt som er laget direkte frå ein PC og ho og hennes mannlege dansere blir ganske kjedelege. I bunn og grunn er ikkje dette veldig dårlig, men det at den er så lite spennande og man veit nøyaktig kva man får. Det gjer til at den faller ein del plasser ekstra og blir derfor siste låt som får. Så får det heller være at Eurovision fansen elsker denne og at den sikkert kjem til å gjere langt betre i år ein kva eg ynskjer/meiner

1 poeng


ms_8

Legg inn av ms_8 »

31. Belgia

Belgia er eit annet land som har deltatt i Eurovision sidan 1956. Derimot er dei neppe blant dei landene med den største suksessen. Kun 1 gang har dei vunnet og to andreplassen utanom året 1956. Belgia har 4 topp 10 plasser sidan 2010, men også røket ut 5 ganger i semifinalen.

I år stiller Belgia med Jérémie Makiese. Han vant The Voice i Belgia og har også spelt fotball i belgisk fotball. Låta han skal synge er Miss you og er skrevet i lag med Silvio Lisbonne og Manon Romiti

Min meining

Belgia stiller med ein låt som eg glemmer ganske raskt etter at eg har hørt den. Når eg høyrer denne låta på recap i andre semifinale, så er den blant dei låtene som gir meg minst inntrykk. I seg sjølv er ikkje dette ille, men litt kjedeleg og anonymt. Det positive med denne er at den er grei bakgrunnsmusikk og må eg ta ein tissepause. Så er ikkje denne den verste til å gjere det

Eg vipper mellom 1 og 2 poeng, men lander på

2 poeng


Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Mye enighet mellom oss ms_8, men i dag skiller det litt mer 🙂

2- Sveits (+35)
3-
4-
5-
6- Spania (+26): denne synes jeg er skikkelig godt laget latino-pop, og ispedd en ganske så dramatisk grunntone- så går jeg virkelig igang på denne her! Ikke av de mest varierende låtene skal sies, men den er såpass fengende hele veien at det er underordnet for min del. (Terning 4+)
...
18- Irland (+21)
19- Moldova (+15)
20-
21- Belgia (+10): Den ligger i sjiktet mellom de kjedelige "transportetappene" og de jeg synes er ganske så fine. Denne er best det første minuttet med artistens sterke røst sammen med den lettere dramatiske og flotte bakgrunnsmelodien. Så blir den jazzet opp og vi får denne moderne "tikke-lyden" som tilleggselement, og den lille antydningen til magi forsvinner med en gang! Midt på treet (Terning 3+)
...
34- Australia (+6)
35- San Marino (+1)
36-
37- Serbia (+1)
38- Frankrike (-5)
39- Israel (-4)

ms_8

Legg inn av ms_8 »

30. Bulgaria

Bulgaria er eit land som har markert seg dei siste 10 årene. Bulgaria har klart finaleplass 4 ganger på rad og 2 av låtene vart topp 5 med Poli Genova 4 plass og Kristian Kostov 2 plass. I fjor vart det ein godkjent 11 plass med Victoria. Bulgaria hadde mellom 2008 til 2013 ingen bidrag som gjekk til finale før dei tok 2 års pause og har då snudd totalt med resultata i eurovision. Ellers fekk dei 5 plass i 2007 og den mannlege trommerne er også med i bandet som representere Bulgaria i år

Intelligent Music Project er eit band sidan 2012 med medlemmer frå Bulgaria og Chile. Dette bandet vart starta av ein bulgarsk forretningsmann. Bandet har 6 album og mannen som speler på trommer er samme mann som deltok på trommer for Bulgaria i 2007 og 2013

Min meining:

Dette bandet er perfekt som bakgrunnsmusikk i ein klesbutikk eller som tissepause mellom to sterke bidrag. Denne låten er ganske flatt og sjølv om dei speler på rock. Så mangler låta både eit sterkt refreng og power til å skille seg ut. Etter mange sterke forsøk blir eg overrasket om Bulgaria for 5 gang kjem til finale. Heile greia blir dessverre ganske anonym og midt på tre og sjølv om det ikkje er veldig dårleg. Så blir dette ein transportetappe på min liste

2 poeng

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

2- Sveits (+35)
3-
4-
5-
6- Spania (+26)
...
18- Irland (+21)
19- Moldova (+15)
20-
21- Belgia (+10)
22-
23- Bulgaria (+7): ikke av årets mest særpregede og originale fremføringer, men oppbyggingen til, samt refrenget er såpass friskt at den kommer såpass høyt på lista. Potensiale til å bli en nedtur på scenen i Torino: lar jeg meg lure litt av de tidvis fine naturbildene i videoen? (Terning 3+)
...
34- Australia (+6)
35- San Marino (+1)
36-
37- Serbia (+1)
38- Frankrike (-5)
39- Israel (-4)

ms_8

Legg inn av ms_8 »

29. Kypros

Kypros har vært med i Eurovision sidan 1981 og har andreplass som beste plass i Eurovision. Sidan 2010 har Kypros vært i finale alle ganger utanom 2. Likevel er det som oftast på nedre halvdel av bidraga i finalen og kun andreplassen i 2018 som vart topp 10. Kypros er ellers kjent for å fordele 12 poeng til Hellas. Dette går begge veger til info.

I år stiller Andromache for Kypros. Ho deltok i The Voice Hellas 2015 og har sluppet ein del låter sidan 2017. Ellers er ho født i Tyskland. Låta ho skal synge heiter Ela og er på engelsk og gresk. Låta er skrevet både av svensker, albanaske og grekere. Blant anna Arash som vart nr 3 for Azerbaijan i 2009.

Min meining: Dette bidraget er for meg ganske likt det bulgarske. Det går rett inn og rett ut. Det verker litt ut som om man har for mange folk med ideer og då blir resultatet at det går ingen vei og blir ganske kjedeleg og anonymt. Alternativt at det er eit typisk bidrag som skrevet på ein sangkamp og derfor blir masseprodusert og sjelløst. Det kan sjølvsagt være at dette blir langt betre live, men utifrå studioversjon så kan eg ikkje gje meir ein

2 poeng


Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

2- Sveits (+35)
3-
4-
5-
6- Spania (+26)
...
17- Kypros (+12): ikke så verst. Man hører det er Kypros, og der er en slags dramatisk nerve der som gjør at jeg går litt i gang på denne. Men de skulle kjørt drama-kortet så mye hardere enn de gjør: den blir litt for tam rett og slett! (Terning 3+)
18- Irland (+21)
19- Moldova (+15)
20-
21- Belgia (+10)
22-
23- Bulgaria (+7)
...
34- Australia (+6)
35- San Marino (+1)
36-
37- Serbia (+1)
38- Frankrike (-5)
39- Israel (-4)

ms_8

Legg inn av ms_8 »

28. Litauen

Litauen deltar for 22 gang og starta Eurovision i 1994 med 0 poeng. Fortsatt er 6 plaasen med We are the winners LT United beste plass. Litauen er ellers kjent for å være eit land som får høge poeng av Latvia, Irland, UK og Norge. Litauen pleier å gå til finale, men dei siste årene har det blitt anna kvart år. 3 ganger har dei blitt topp 10.

Monika Liubinaitė er dama som skal representere Litauen. Ho er 34 år og har sluppet 3 album. Ho er ellers kjent for å være dyktig på filolin og har vært dommer i the voice og Litauen form for maskorama. Årets bidrag Sentimentai er skrevet på litauisk. Dette er første gang sidan 2001 Litauen synger på sitt eget språk og første gang sidan 1994 Litauen synger heile låta på litauisk. På norsk blir tittelen følelse

Min meining:

Monika er ingen tvil ei dyktig artist og som veit korleis ho skal stå på scenen. Ho er interessant å følgje med på og eg merker at eg blir nysgjerrig på henne. Problemet hennes er at låta er grisekjedeleg og ufatteleg tam. Det her er eit slikt bidrag som verkeleg kjeder meg. Melodien er tam og kjedeleg og sangen er dessverre ganske flatt. Denne sangen er eit godt eksempel på at artisten er mykje betre ein låten og einaste grunnen til at denne havner så høgt oppe er Monika som er ein dyktig artist.

2 poeng


ms_8

Legg inn av ms_8 »

27. Latvia

Latvia deltar for 22 gang og har seieren i 2002 med Marie N som beste resultat. Mange vil nok likevel sei at Brainstrom med låta my star i 2000 som vart nr 3 var betre. Latvia har også 5 plass i 2005 og 6 plass i 2015 innanfor topp 10. På dei siste 4 forsøka har Latvia to sisteplasser i semifinalen og to andre bidrag som også rauk ut i semifinalen. Faktisk har Latvia sidan 2009 kun to ganger vært i finalen og 5 sisteplasser i semifinalen.

I år stiller Latvia med ein guttegjeng som kaller seg Citi Zēni (other boys). Sangen heiter Eat Your Salad" og bandet har både 1 album og fleire singler dei siste årene. Bandet spiller musikk innanfor hip hop, rap og pop. Låta handler forøvrig om miljøvern og kor sexi det er at man eter salat framfor kjøtt.

Min meining: Det her er eit bidrag eg er veldig delt om. Eg liker spillegleden, melodien og stemininga i låten. Artistene synger bra og det er ingen tvil om at dei kan lage show. Samstundes som at dei ser bra ut og vil garantert få oppmerksomhet blant det motsatte kjønn.

Problemet her er teksten. Eg er personleg drittlei slike tekster som speler på folk sin samvittighet og den Moraliseringa denne teksten handlar om. Eg trenger faktisk ikkje å få høre på eurovision korleis vi alle må endre oss. Eg kjem garantert til å ete kjøtt den dagen desse karane står på scenen og eg håper verkeleg fleire gjer det same.

Trist for dette kunne blitt noko fantastisk, men her ødelegger desse karane for seg sjølv med å skrive 1 såpass forferdig tekst

2 poeng


Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

2- Sveits (+35)
3-
4-
5-
6- Spania (+26)
7-
8- Litauen (+20): en låt som fort hadde blitt en kjedelig transportetappe- men musikkrytmen er gjort såpass energisk og elegant slik at det hele blir litt mystisk og lettere dramatisk, og der er litt melodi i den også slik at den blir ytterligere variert. (Terning 4+)
9- Latvia (+18): Her er vi faktisk veldig enige Ms_8: utrolig festelig og fengende gladlåt hvor man gir seg hen og nærmest tramper takten umiddelbart! Utover det er den et lite hakk ned fra mine topp 8, og det store spriket mellom oss: det er nok bare et eksempel på at undertegnede ikke vurderer låtenes tekster i særlig grad.
Mange låter er jo på språk jeg ikke forstår, og uansett så blir alle låter (også engelskspråklige) som ikke blir sunget på norsk, svensk eller dansk som ei eneste suppe i mitt "språkøre" :D (Terning 4)
...
17- Kypros (+12)
18- Irland (+21)
19- Moldova (+15)
20-
21- Belgia (+10)
22-
23- Bulgaria (+7)
...
34- Australia (+6)
35- San Marino (+1)
36-
37- Serbia (+1)
38- Frankrike (-5)
39- Israel (-4)

ms_8

Legg inn av ms_8 »

JODDEMM skrev: ons apr 13, 2022 1:52 pm 2- Sveits (+35)
3-
4-
5-
6- Spania (+26)
7-
8- Litauen (+20): en låt som fort hadde blitt en kjedelig transportetappe- men musikkrytmen er gjort såpass energisk og elegant slik at det hele blir litt mystisk og lettere dramatisk, og der er litt melodi i den også slik at den blir ytterligere variert. (Terning 4+)
9- Latvia (+18): Her er vi faktisk veldig enige Ms_8: utrolig festelig og fengende gladlåt hvor man gir seg hen og nærmest tramper takten umiddelbart! Utover det er den et lite hakk ned fra mine topp 8, og det store spriket mellom oss: det er nok bare et eksempel på at undertegnede ikke vurderer låtenes tekster i særlig grad.
Mange låter er jo på språk jeg ikke forstår, og uansett så blir alle låter (også engelskspråklige) som ikke blir sunget på norsk, svensk eller dansk som ei eneste suppe i mitt "språkøre" :D (Terning 4)
...
17- Kypros (+12)
18- Irland (+21)
19- Moldova (+15)
20-
21- Belgia (+10)
22-
23- Bulgaria (+7)
...
34- Australia (+6)
35- San Marino (+1)
36-
37- Serbia (+1)
38- Frankrike (-5)
39- Israel (-4)
Litauen: Eg kan forstå godt kvifor du liker denne. Den er litt mystikk og ho skiller seg ut. I lengden vart det dessverre for kjedeleg for min del

Latvia: Enig at vi er enige om denne. Hadde eg ikkje vurdert tekst så mykje som eg gjer. Så hadde denne havnet rundt din plass/ topp 15. Dessverre ødelegger teksten veldig mykje her. Andre låter høgere oppe på min liste har komt høgere på grunn av teksten.

Ellers merker at det blir vanskelegarar å skille låtene framover. Dei neste 5-10 låtene er ganske lite som skiller. Latvia og Litauen kunne like gjerne vært nr 20 til 25.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

ms_8 skrev: ons apr 13, 2022 3:27 pm Ellers merker at det blir vanskelegarar å skille låtene framover. Dei neste 5-10 låtene er ganske lite som skiller
Du har mao. kommet til det vanskelige midtsjiktet på lista- i alle fall synes jeg at disse låtene er de vanskeligste å plassere da flere av dem er direkte kjedelige og flate.

Latvia og Litauen ja: vi er i det minste enige om at de hører til rett etter hverandre på lista 😉

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Jeg er uenig med alle!

KjetilHelle

Legg inn av KjetilHelle »

Kanskje Lumix og The Rasmus har noen fans etter tidligere stor hitter?

ms_8

Legg inn av ms_8 »

26. Storbritannia

Storbritannia har deltatt i eurovision sidan 1957 og har 5 ganger vunnet eurovision. SIst gang med Love Shine A Light i 1997. Ellers har landet 15 andreplasser og fleire store hiter. Det er med andre ord ein legende. Dessverre har Storbritannia sidan 0 poeng i 2003 gått i ein slags krise. År etter år med dårlege plasser og britiske flopper. Kun 5 plassen i 2009 med Jade Ewen i topp 10 og heile 4 sisteplasser etter 2003. Dei to siste forsøka for Storbritannia vart sisteplass og i fjor vart det til og med dobbelt null poeng frå folket og juryen.

Årets artist er Sam Ryder. Han er født i 1989 og vart kjent gjennom Tik Tok. Han har gitt ut eit par singles og ellers kjent for å spele i band som gitarist. Årets låt heiter Spaceman og er populær blant fansen

Min meining:

Denne låten har nokon interessant momenter, men ender til slutt for min del som ganske midt på tre. Det her føles ut som eit typisk britisk bidrag. Helt på det jevne og ganske kjedeleg. Fordelen med denne er at artisten kan skille seg ut og det blir spennande å sjå korleis denne låten blir presentert på scenen. For min del er dette likevel i dag 1 transportetape

2 poeng


VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Lav interesse fra undertegnede siden Ukraina vel uansett vil vinne!
En annen ting. Samisk MGP. Hva er hensikten? Skal de slutte å være med i vanlig "norsk" MGP da!!??

SirJames

Legg inn av SirJames »

VivaLV skrev: tor apr 14, 2022 11:28 pm Lav interesse fra undertegnede siden Ukraina vel uansett vil vinne!
En annen ting. Samisk MGP. Hva er hensikten? Skal de slutte å være med i vanlig "norsk" MGP da!!??
Jepp, bare å satse penger på Ukraina, det ligger i kortene like sterkt som da Fairytale vant hele greia.

Ikke fått med meg at samene skal ha eget MGP. Kanskje de er fornærmet over samiske innslag i norsk MGP..

ms_8

Legg inn av ms_8 »

25. Romania

Romania stiller for 22 gang og har to 3 plasser med Let My try i 2005 og Playing With Fire in 2010. Ovi som sang saman med Paula Seling i 2010 er halvt norsk til info. Ellers er Romania kjent for å være eit land med ganske gode resultat i eurovision. Ofte har låtene deres sidan 2002 gått til finale og 6 ganger har det blitt topp 10. Sidan 2018 har derimot Romania ikkje komt til finale og dei håper nok å få snudd trenden i år.

Årets artist er WRS med sangen Liamame. WRS er ein artist og danser som er 29 år og synger elektropop. Han har eit par låter før som har markert seg i Romania og Bulgaria + har vært nominert som beste ny artist i romania.

Min meining:
Denne sangen har ein småfengende melodi og tendenser til å bli ein låt man kan danse til. Mitt beste minne om denne låten er yam yam parten. Utfordringa her at resten av låten blir ganske flat og eg føler dette blir ganske middels til slutt. Romania er ofte gode på sceneopptreden og det blir spennande å sjå om dei kan løfte den live

2 poeng


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»