ESC- Eurovision SongContest 2022

Svar
Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

ESC- Eurovision SongContest 2022

Legg inn av JODDEMM »

Torino i Italia 10, 12 og 14.Mai!
Pr.idag er Ukraina, Italia og Sverige de største favorittene i følge https://eurovisionworld.com/odds/eurovision -men lenge igjen!



Startrekkefølgen i semifinalene er nå bestemt: https://eurovision.tv/story/eurovision- ... ning-order

* Norge i semifinale 1 starter som nr.16 dvs. nestsist, bare med Armenia bak oss. Hellas med sin norsk/greske artist er på startnummeret før oss!

* Albania starter hele ballet, mens våre nordiske naboer Danmark og Island kommer på nr.12 og 14!

* Vertslandet Italia + Frankrike stemmer også i semi 1!


* Semifinale 2 startes av Finland og avsluttes med Tsjekkia. Sverige på nestsiste startnummer.

* Tyskland, Spania og Storbritannia stemmer i denne semifinalen

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

JODDEMM skrev: ons mar 30, 2022 2:35 am Torino i Italia 10, 12 og 14.Mai!
Pr.idag er Ukraina, Italia og Sverige de største favorittene i følge https://eurovisionworld.com/odds/eurovision -men lenge igjen!



Startrekkefølgen i semifinalene er nå bestemt: https://eurovision.tv/story/eurovision- ... ning-order

* Norge i semifinale 1 starter som nr.16 dvs. nestsist, bare med Armenia bak oss. Hellas med sin norsk/greske artist er på startnummeret før oss!

* Albania starter hele ballet, mens våre nordiske naboer Danmark og Island kommer på nr.12 og 14!

* Vertslandet Italia + Frankrike stemmer også i semi 1!


* Semifinale 2 startes av Finland og avsluttes med Tsjekkia. Sverige på nestsiste startnummer.

* Tyskland, Spania og Storbritannia stemmer i denne semifinalen
Teit om Ukraina vinner på sympatistemmer. Tenker de har viktigere ting enn å arrangere ESC i 2023. Nei vi har ikke råd å bygge opp landet vårt, fordi vi må arrangere ESC...

Vahlley

Legg inn av Vahlley »

Det blir ikke lenger noe nedtelling (med anmeldelser) fra min side. Det er noe som hørte VGD til, et forum jeg anser som dødt. I dag er det 40 dager igjen til første semifinale, og det er 40 deltakere. Så VGD-tradisjonen tro, skulle jeg ha begynt nedtellingen i dag.

Men jeg ser ikke bort fra at jeg kommer med ett innlegg eller to (med mine meninger) rett før det drar seg til.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Vahlley skrev: tor mar 31, 2022 3:25 pm Det blir ikke lenger noe nedtelling (med anmeldelser) fra min side. Det er noe som hørte VGD til, et forum jeg anser som dødt. I dag er det 40 dager igjen til første semifinale, og det er 40 deltakere. Så VGD-tradisjonen tro, skulle jeg ha begynt nedtellingen i dag.

Men jeg ser ikke bort fra at jeg kommer med ett innlegg eller to (med mine meninger) rett før det drar seg til.
Litt trist å høre, jeg var ikke så ivrig å poste på diverse ESC-tråder men leste det meste, inkludert dine nedtellingstråder.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Vahlley skrev: tor mar 31, 2022 3:25 pm Det blir ikke lenger noe nedtelling (med anmeldelser) fra min side.
Ah- det var kjedelig! :(
Tenkte som så tidligere i dag at "Oi- det er jo i dag det er 40 dager igjen til semifinale 1" og så frem til første vurdering i kveld klokka 21- men den gang ei altså!

Da blir det muligens bare en liten nedtellingsliste fra min side i år- for har ikke sett noe til vår venn Bibelnissen her inne (så sant han ikke opererer under nytt navn?)

eppaen

Legg inn av eppaen »

Vahlley skrev: tor mar 31, 2022 3:25 pm Det blir ikke lenger noe nedtelling (med anmeldelser) fra min side. Det er noe som hørte VGD til, et forum jeg anser som dødt. I dag er det 40 dager igjen til første semifinale, og det er 40 deltakere. Så VGD-tradisjonen tro, skulle jeg ha begynt nedtellingen i dag.

Men jeg ser ikke bort fra at jeg kommer med ett innlegg eller to (med mine meninger) rett før det drar seg til.
Det der var jo usigelig trist?!

SirJames

Legg inn av SirJames »

JODDEMM skrev: ons mar 30, 2022 2:35 am Torino i Italia 10, 12 og 14.Mai!
Bra du har laget tråd, hadde planer om å gjøre det samme denne helgen.

Skal begynne å høre gjennom bidragene og poste min mening her. Frykter dog at det er bortkastet tid, all den tid konkurransen i år er avgjort på forhånd, gjennom millioner av woke-stemmer til Ukraina.

Hvis jeg var deg, hadde jeg bedt Admin om å rette på overskriften, Song Contest er i to ord :)

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Skal prøve å lage ein liten nedtelling sjølv. 0 poeng er dårlegast og 5 poeng er dei beste låtene. Alt er vurdert etter min personlige smak

40 plass: Australia

Australia stiller med låten Not the same. Sheldon Riley synger om hans utfordringer med autisme vistnok. På live scenen har han slør/maske over ansiktet og midt inni låten begynner han å grine.

For meg er dette ein låt eg misliker sterk. Dette er ein låt eg grøsser over og eg liker absolutt ingenting. Det blir frykteleg sutrete og massete.

Dette betyr alt for mannen, men eg vil berre mute dette og gå videre. For meg framstår dette som ein parodi.

0 poeng

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Det var brutalt!
Må leite opp en video av denne låten

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Tips om dere skriver om låter: legg inn en YT-lenke. Trenger ikke noe bb-code eller fiksfakseri, bare copypaste den. Vanskelig å skjønne hva man snakker om når man ikke har en lenke å se på.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

ms_8 skrev: lør apr 02, 2022 9:32 pm Skal prøve å lage ein liten nedtelling sjølv. 0 poeng er dårlegast og 5 poeng er dei beste låtene. Alt er vurdert etter min personlige smak

40 plass: Australia

Australia stiller med låten Not the same. Sheldon Riley synger om hans utfordringer med autisme vistnok. På live scenen har han slør/maske over ansiktet og midt inni låten begynner han å grine.

For meg er dette ein låt eg misliker sterk. Dette er ein låt eg grøsser over og eg liker absolutt ingenting. Det blir frykteleg sutrete og massete.

Dette betyr alt for mannen, men eg vil berre mute dette og gå videre. For meg framstår dette som ein parodi.

0 poeng


Youtube lenke

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Så jævlig var den da ikke. Synge kan han i hvert fall. Men jeg er litt lei av hjerte-smerte-femi-bidrag og ikke minst bidrag hvor låta er pakka inn i en stor jippo med "trøblete barndom", "jeg er annerledes" eller lignende. Det begynner å bli en del av disse. Heldigvis funka det ikke i fjor og forhåpentligvis funker det ikke i år heller. Sånn sett elsker jeg at vi har med Subwoolfer. Der har vi masse moro og underholdning, men også et meget kreativt og solid pophåndverk i bånn.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Skraevadottir skrev: søn apr 03, 2022 9:59 am Så jævlig var den da ikke. Synge kan han i hvert fall. Men jeg er litt lei av hjerte-smerte-femi-bidrag og ikke minst bidrag hvor låta er pakka inn i en stor jippo med "trøblete barndom", "jeg er annerledes" eller lignende. Det begynner å bli en del av disse. Heldigvis funka det ikke i fjor og forhåpentligvis funker det ikke i år heller. Sånn sett elsker jeg at vi har med Subwoolfer. Der har vi masse moro og underholdning, men også et meget kreativt og solid pophåndverk i bånn.
Ja slike låter liker eg verkeleg ikkje og dette blir 3 minutt med sutring, klaging og massete stemme. Han kan kanskje synge, men eg liker heller ikkje stemmen.

Heldigvis er vel dette eit godt eksempel på at musikksmaken til oss alle er ganske så forskjellig. Det blir ikkje einaste låt med 0 poeng i år, men det kjem også låter som får full 5 poeng for min del

Håper fleire vil gje sine kommentarer og meininger rundt sangene. Som sagt dette er kun min personlege smak og eg er ingen ekspert på musikk.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

ms_8 skrev: søn apr 03, 2022 10:53 am Håper fleire vil gje sine kommentarer og meininger rundt sangene. Som sagt dette er kun min personlege smak og eg er ingen ekspert på musikk.
Der kommer liste fra meg også 🙂 Har hørt meg gjennom alle 40 sangene nå- så blir å snekre sammen ei liste snart- og kan bare bifalle at heller ikke jeg er den store musikkeksperten- men artig å synse litt likevel.

Etter første gangs gjennomlytting synes jeg der er mye ordinære "terningkast 3-låter", men ingen låter er totalt katastrofe i år! Dog håper jeg at endel av det ordinære jeg har hørt igjennom blir bedre ved flere gangers lytting.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

39 plass: Irland

Landet som har vunnet Eurovision fleist ganger, men som dei siste årene har slitt med å gå til finale og kun vært topp 10 1 gang sidan 2007. 8 plass med Jedward i 2011. Sidan dei vart sist i finalen i 2013 har Irland kun klart å gå til finale i 2018 med 18 plass. Dei to siste gangene fekk Irland sisteplass i semifinalen. Slik at Irland er gått frå å være landet som vinner Eurovision på 90 tallet til å slite med å gå til finale og knapt bli topp 10 etter at vi har starta med semifinale. Faktisk kun to ganger sidan 2004.

I år stiller Irland med Brooke og sangen That,s Rich. Ho har tidlegarar vært med i UK The voice og vant finalen mot 5 andre deltakere.

Denne låten har svake vers før plutseleg det forferdige refrenget That,s Rich kjem. Låten framstår som om dei er hentet frå eit bordell i Tyskland eller noko slikt og stemmen er dessverre frykteleg massete i tillegg. Ho har heller ingen sterk live stemme.

Kort og godt eit bidrag eg gladeleg vil styre unna og eg blir slett ikkje overrasket om Irland kan greie ein ny bunnplass i semifinalen

Sorry Irland 0 poeng


kibby

Legg inn av kibby »

JODDEMM skrev: ons mar 30, 2022 2:35 am Pr.idag er Ukraina, Italia og Sverige de største favorittene i følge https://eurovisionworld.com/odds/eurovision -men lenge igjen!
Sverige valgte feil vinner. Låta er ok, men intetsigende. Skulle heller valgt noe med mer tråkk ala Anders Bagge eller Tone Sekelius.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

kibby skrev: søn apr 03, 2022 10:17 pm
JODDEMM skrev: ons mar 30, 2022 2:35 am Pr.idag er Ukraina, Italia og Sverige de største favorittene i følge https://eurovisionworld.com/odds/eurovision -men lenge igjen!
Sverige valgte feil vinner. Låta er ok, men intetsigende. Skulle heller valgt noe med mer tråkk ala Anders Bagge eller Tone Sekelius.
Jeg liker den bedre og bedre, og hun skaper et øyeblikk når hun er på scenen. I utgangspunktet likte jeg Liamoo og CazziOpeia best, men det er CJ jeg husker best allikevel. Bagge var bra, men litt sånn man har hørt før. Fikk vel flest stemmer i Sverige, men ikke av de internasjonale juryene. Tone Sekelius var etter min mening årets verste i Melodifestivalen. :p

ms_8

Legg inn av ms_8 »

I dag er det 36 dager igjen til 10 Mai og derfor tar eg to land i dag for å hente inn igjen dagene

38. Serbia

Serbia har 1 seier i 2007 og andreplass i 2004 som Serbia og Montenegro. Landet er kjent for å sende mange utrulege flotte balkanballader og stort sett alltid går til finale. 3 ganger har dei derimot tatt den sure 11 plassen i semifinalen og derfor røket ut. I 2007 vant dei med Marija Šerifović på sitt første forsøk utanom Montenegro i namnet. Dei siste årene har dei derimot slitt med å få topplasser og med untak av 10 plass i 2015 og 3 plass i 2012. Så har Serbia stort sett havnet eit stykke ned på lista i finalen

I år stiller Serbia med Konstrakta som er ein rutinert artist på 43 år og som for første gang stiller opp i Eurovision eller i den serbiske nasjonale finalen. Ho vant både jury og folkestemmene

Min meining: Første gang eg hørte denne låten gjekk eg på tur. Eg trudde faktisk Telefonen min var hacket når eg hørte bidraget. For årets bidrag hørast overhode ikkje ut som noko eurovision låt. Det er verkeleg eit elsk/hat bidrag eller WTF bidrag som det også kan kallast. For min del er dette eit skrikete bidrag av ulyder som eg overhode ikkje vil høre igjen. Bidraget framstår med ein kvinne som skriker, maser og synger på eit språk eg ikkje forstår. Det her er verkeleg eit bidrag folk komme til å diskutere heime trur eg.

For min del er derimot ein klar 0 poeng. Einaste positive er at det i det minste skiller seg ut


ms_8

Legg inn av ms_8 »

37. Sveits

Sveits er landet som vant Eurovision første gangen i 1956 med Lys Assia. I 1988 vant Sveits Eurovision med Celine Dion og har derfor 2 ganger vunnet. Landet er også kjent for å ha blitt sist mange ganger. Faktisk har Sveits i finaler og semifinale heile 9 sisteplasser og 4 null poeng. Derimot har Sveits 3 og 4 plass på sine to siste forsøk. Mellom 2007 og 2018 var dei derimot kun 2 ganger i finalen og den eine gangen vart dei til og med sist i finalen. Slik at Sveits verkeleg veit korleis Eurovision skiller veldig år for år.

I år stiller Sveits med Marius Bear. Han er ein artist med 2 album på hitlista og vant ein pris i 2019 som Sveits største nye talent. Han stiller med låten Boys Do cry som han har skrevet i lag med Martin Gallop. Låta handlar om at det er lov for menn å vise følelser og er ein roleg ballade

Min mening:

Dette er årets mest kjedelege låt og årets mest anonymme bidrag. Låta er kjempekjedeleg og blir eit stort gjesp gjennom heile sangen. Av alle låtene er dette låta som Jostein Pedersen ville sagt er årets tissepause. Budskapet er fint, men det hjelper ingenting om man ikkje klarer å gje nokon inntrykk. Her holder værtfall eg på å sovne og den havner langt langt nede på grunn av det. Einaste forskjellen på denne og dei låtene som faktisk får 0 poeng er at denne hater eg ikkje. Det er heller ein låt eg er ganske likegyldig til og derfor kan eg ikkje gje meir ein 1 poeng

1 poeng


kibby

Legg inn av kibby »

Skraevadottir skrev: søn apr 03, 2022 10:58 pm
kibby skrev: søn apr 03, 2022 10:17 pm
JODDEMM skrev: ons mar 30, 2022 2:35 am Pr.idag er Ukraina, Italia og Sverige de største favorittene i følge https://eurovisionworld.com/odds/eurovision -men lenge igjen!
Sverige valgte feil vinner. Låta er ok, men intetsigende. Skulle heller valgt noe med mer tråkk ala Anders Bagge eller Tone Sekelius.
Jeg liker den bedre og bedre, og hun skaper et øyeblikk når hun er på scenen. I utgangspunktet likte jeg Liamoo og CazziOpeia best, men det er CJ jeg husker best allikevel. Bagge var bra, men litt sånn man har hørt før. Fikk vel flest stemmer i Sverige, men ikke av de internasjonale juryene. Tone Sekelius var etter min mening årets verste i Melodifestivalen. :p
Enig der, jeg også liker den bedre og bedre. Men i år igjen syns jeg Sverige skuffer.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Da kommer dommen fra meg når det gjelder ESC 2022.

Har hørt samtlige bidrag 2-3 ganger (3 ganger der jeg har vært i tvil). Den første gangen har låten vært lyttet til uten bruk av video. Alle låtene har blitt formidlet gjennom mine Sony WH-1000XM3 over-ears headphones, som sikrer god lyd og gjengivelse uten støy fra utenforliggende støykilder.

Generelt sett kan man si at 2022 er et år på det jevne. Omtrent som forventet, men med skuffende få virkelig gode bidrag. Noen perler er det heldigvis.

Låtene er rated i den rekkefølgen de ligger i på eurovision sine sider, dvs alfabetisk ihht det engelske alfabetet.



Albania
Sekret

Låten begynner veldig bra, med godt innslag av **** toner. Versene er bedre enn refrenget. Etterhvert blir det dog ikke noe helhetlig over det, dessverre.

Terningkast: 4




Armenia
Snap

Semijolly bakgårdscountry-ish som aldri klarer å engasjere.

Terningkast: 2/3




Australia
Not The Same

Dette var begredelige saker, faktisk på grensen til helt jævlig. Og det sier jeg selv om vedkommende kan synge. Overdramatisering a la TIX mot slutten trekker enda mer ned. Det ene poenget får han for at han faktisk kan synge.

Terningkast: 1




Austria
Halo

Intetsigende dusinvarepop fra Østerrike denne gangen. Som å drikke lunka Cola uten kullsyre, man gleder seg bare til den siste svelgen. Tissepause er innafor.

Terningkast: 2




Azerbaijan
Fade To Black

Et land som har tradisjon for å levere gode bidrag. Så også denne gangen, nå i form av en ballade som preges av hyppige temposkifter og en god vokalist. Selv om låten vokser ved flere gjennomlyttinger, når den dessverre aldri maksimal gåsehudfaktor.

Terningkast: 4+




Belgium
Miss You

Med et bra sceneshow, dvs dansere a la det vi ser på videoen, kan dette bli riktig så bra. Låten vokser, og stemmen er kvalitativt god og interessant.

Terningkast: 4/5




Bulgaria
Intention

Helt. Jævlig. 1980 ringte og ville ha tilbake den sjelløse puddelrocken. Kan noen ringe Victoria og få henne tilbake ASAP.

Terningkast: 0




Croatia
Guilty Pleasure

Ny tissepause når denne typiske singer/songwriter ubestemmelige greia stjeler 3 minutter av våre liv. Dette er så skralt at man kan få magesår av mindre.

Terningkast: 1




Cyprus
Ela

Helt medioker pop som man har fått utallige ganger fra den kanten. 12 points from Greece incoming, though..

Terningkast: 3




Czech Republic
Lights Off

Forglemmelig uptempo pop fra Tjekkia i år. Grei å danse til på utesteder, men ikke noe som fester seg permanent i hjernen.

Terningkast: 3




Denmark
The Show

Ballade turning uptempo pop slash puddelrock. Miksen blir uansett begredelig.

Terningkast: 1/2




Estonia
Hope

Kunne fungert fint som intro til en western-serie. Selve versene gir meg “Heroes”-vibes. Alt i alt står nok dette på hva slags sceneopptreden de får til.

Terningkast: 3/4




Finland
Jezebel

Like kjedelig som finsk fjernsynsteater.

Terningkast: 2-




France
Fulenn

Uvante toner og rytmer fra våre baguettspisende venner denne gangen. Og pussig nok funker det, ihvertfall på full guffe gjennom gode hodetelefoner. Og da vil det også funke på franske nattklubber gjennom sommeren som kommer. Låtas svake parti (1.35 til 2.05) vipper denne ned til

Terningkast: 4




Georgia
Lock Me In

Georgia prøver i år på en psychovariant a la det Litauen og The Roop har underholdt oss med de senere årene. Men i motsetning til sistnevnte, funker det ikke for Georgia i dette tilfellet. Blir bare et konstant mas i 3 minutter. Next!

Terningkast: 2-




Germany
Rockstars

Tyskland har jo vært på ville veier de siste årene, og år etter år har de oppskriftsmessig levert det ene elendige bidraget etter det andre. Men….i år har de tatt en 180, og leverer en herlig ballade som jeg ble hektet på etter 2 gjennomlyttinger. Låta blir enda bedre fra mellomspillet (1.30 og utover, be aware of Eminem-vibes), og avslutningen står helt i stil med forventningene.

Terningkast: 5




Greece
Die Together

En ballade som aldri tar av, og da blir det fort litt kjedelig. 12 points from Cyprus incoming, though..

Terningkast: 3




Iceland
Med Hækkandi Sól

Dempet C&W fra Island denne gangen. Blir for tamt og kjedelig.

Terningkast: 2/3




Ireland
That’s Rich

En smule Shania Twain vibes over denne dusinvarepoplåta, som dessverre aldri blir noe annet enn mediokert stallfyll.

Terningkast: 3




Israel
I.M

Noen ganger lesser man for mange ingredienser på en pizza. Så også med Israel i år, hvor bidraget blir litt for masete og preget av at de skal gjennomføre så mange idéer som mulig i en og samme låt. Michael kan synge, så det trekker opp, og selve nummeret kan bli et severdig sceneshow hvis alt klaffer.

Terningkast: 3/4




Italy
Brividi

Meget vellaget ballade som vokser og vokser. Italiensk er jo vakkert på sin måte, og takket være engelsk tekst på videoen får man et innblikk i hva denne perlen handler om. Flott oppfølging av fjorårets nivå fra Italia i år, altså.

Terningkast: 5




Latvia
Eat Your Salad

Vanvittig energi i denne, nesten så man skulle tro de hadde spist mer enn bare den salaten de prøver å prakke på oss. Samtidig prøver de å prakke på oss dårlig samvittighet, her manifistert ved teksten “Eat your salad, save the planet”. Good for you, tenker jeg da, mens jeg tar en ny bit av ytrefiléten min. Ved første øyekast minner dette om en blanding av de seneste års galskap fra Litauen og Island, men den når uansett ikke opp til pallen. Saksofon-mellomspillet løfter den uansett ett hakk opp til

Terningkast: 3




Lithuania
Sentimentai

Ekstremt kjedelig, perfekt tissepause.

Terningkast: 1




Malta
I Am What I Am

Glatt og velpolert, men temmelig forglemmelig.

Terningkast: 3




Moldova
Trenuletul

Hadde jeg ikke visst bedre, kunne jeg trodd at dette var nok en parodivideo av og med brødrene Ylvis. Bortsett fra det er dette naturligvis bare tull og tøys.

Terningkast: 0




Montenegro
Breathe

Blir ikke klok på denne balladen. Det er noe der…men samtidig ikke.

Terningkast: 3/4




Netherlands, The
De Diepte

Dette blir for monotont og tildels kjedelig.

Terningkast: 2




North Macedonia
Circles

Anna Bergendahl har her fått en konkurrent hva bruken av irriterende vibrato angår. Legg til at låten er særdeles middelmådig, så havner den på et fortjent

Terningkast: 2




Norway
Give That Wolf A Banana

De fleste som bedømmer denne på Youtube, regner først og fremst med at dette er en tullevideo, utifra tittelen på låten. Når de så trer på seg hodetelefonene og virkelig lytter, skjønner de fort at det ligger et solid stykke pophåndverk i bunnen her. Kombinert med den crazy teksten og hele det visuelle, er det klart at dette er et bidrag som skiller seg sterkt ut i positiv retning. Burde få et lass av stemmer fra Europa, men trolig noe mindre fra fagjuryene. Uansett et klart

Terningkast: 5




Poland
River

Begynner lovende, og de rolige partiene i låten er de beste. Uptempo delene, not so much. Takt- og temposkiftet fra 2.10 er heller ikke vellykket i mine ører.

Terningkast: 3+




Portugal
Saudade Saudade

Stillferdig ballade som handler om savn. Personlig vil nok ikke dette bidraget være et savn for meg hvis den ryker ut før finalen.

Terningkast: 3




Romania
Llamame

Latinopop fra med semicoole dansemoves fra Romania. Når man trodde man har sett det meste. Har imidlertid hørt og sett mye verre enn dette.

Terningkast: 3+




San Marino
Stripper

Det måtte komme en Måneskin wannabe…her gjennomført ned til minste detalj, bar overkropp og sminkede øyne inkludert. Synd for San Marino at dette uansett blir et gigantisk mageplask i samtlige aspekter, musikken inkludert.

Terningkast: 0




Serbia
In Corpore Sano

Temmelig psyk video samt en småpsyk tekst, men totalpakka er samtidig en smule suggerende. Soundet i låta er interessant, og så lenge helsa er god…

Terningkast: 4-




Slovenia
Disko

Vel, låttittelen sier det meste. Personlig er jeg luta lei av disko. Nuff said.

Terningkast: 2




Spain
SloMo

Dette er hva jeg vil kalle porno-pop. En lettkledd babe omringet av mannlige dansere. Tilsett rytmer og refreng som man gjentar x antall ganger. Rør om, og vips; porno-pop. Dette er noe man mikser ihop på en pc i løpet av en kort siesta.

Terningkast: 2+




Sweden
Hold Me Closer

Hadde denne som favoritt i Melodifestivalen fra den første delfinalen, og ble selvsagt godt fornøyd med at den skal representere Sverige i årets ESC. En nydelig ballade som setter seg allerede etter første gjennomlytting. I tillegg skader det ikke at Cornelia Jakobs har en ekte tilstedeværelse, og fremfører låten på en sikker måte med sin solide og såre stemme. Denne har potensiale til å få mye stemmer både fra juryer og fra seerne, jeg vil bli eitrandes forbannet hvis den blir slått av Ukraina av woke-politiske grunner.

Terningkast: 6




Switzerland
Boys Do Cry

Altså…dette er jo hele vitsen med å holde ut med 95 % ræl, nemlig at plutselig, overraskende og helt ut fra intet, dukker det opp perler som denne. En aldeles nydelig og melankolsk ballade, som rent kvalitetsmessig er helt der oppe med Bulgarias bidrag fra 2020 (Victora - Tears Getting Sober). Årets låt fra Sveits er noe som rent tempo- og stemmemessig kunne blitt fremført av Louis Armstrong, og Marius Bear har kledelig nok noe av den samme hesheten i sin forøvrig meget gode stemme. Håper inderlig de får til en magisk stemning på scenen med denne, for da er det store sjanser for at den går helt til topps, IMO.

Terningkast: 6




Ukraine
Stefania

Grunnet situasjonen i Ukraina, har dette bidraget potensialet til å bli en kult-låt. Noe den muligens også ville hatt selv uten krigen. For det er jo tendenser til “The Roop” effekten her, med all sorts of craziness going on. Kuleste fyren er jo duden med den rosa lampeskjermen på hodet. Soundet er tidvis kult, spesielt under sekvensene der vokalisten spiller fløyte. Men låta i seg selv er temmelig medioker, og “hoved”-vokalisten kan jo ikke synge for fem flate øre. Hadde refrenget vært enda et hakk bedre, og samtidig sunget av en god sanger, kunne jeg noe motvillig ha innrømmet at denne hadde fortjent endel poeng. Ikke minst fordi den skiller seg ut, noe som er positivt i havet av generiske og kjedelige bidrag. Det som irriterer meg, er jo at denne vil score masse ekstrapoeng fra både juryer og seere grunnet invasjonen i landet. Man kommer ikke unna det, og det er dessverre et svakhetstegn både for ESC og for menneskeheten generelt. Altfor mange værhaner og sauer som hiver seg på slike woke-trains.

Terningkast: 3+




United Kingdom
Space Man

Dette er en nasjon som har slitt big time med konseptet ESC de siste årene. Forrige seier kom så langt tilbake som 1997, og da var årets vokalist bare 7 år gammel. At Sam Ryder kan synge, er det liten tvil om. Er spent på hva han kan gjøre ut av denne på en scene, tror nok han må “pynte” litt med enten dansere eller bakgrunnsvideo for å øke potensialet sitt her. For låta i seg selv er ganske god, og den vokser ved flere gjennomlyttinger. Det er allikevel langt i fra nok til å sikre nasjonen sin 6. ESC seier gjennom tidene. But well done, Sam.

Terningkast: 4




Oppsummert blir da min topp 5 liste som følger:

1) Sveits/Sverige
3) Norge
4) Italia
5) Tyskland

For meg blir det altså helt umulig å velge en vinner av Sverige eller Sveits. Jeg ville naturligvis ikke protestert hvis Subwoolfer stikker av med pokalen, og det samme gjelder forsåvidt for Italia sin del.

Dessverre frykter jeg imidlertid at Ukraina sanker så mange woke-stemmer at de tar hjem hele greia, isåfall temmelig ufortjent. Man kan imidlertid håpe på et mirakel, denne gang manifistert ved et bidrag som vinner på konkurransens opprinnelige premisser.


Take it away

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Apropos woke, så trodde man jo at den "feit, feministisk, independent woman"-greia til Malta i fjor skulle slå an, men den fikk jo omtrent ikke stemmer fra folket (kun fra juryene) så det er jo lov å håpe på at folk flest hører på musikken. I motsetning til juryene.

SirJames

Legg inn av SirJames »

SirJames skrev: tir apr 05, 2022 12:00 am
Albania
Sekret

Låten begynner veldig bra, med godt innslag av **** toner. Versene er bedre enn refrenget. Etterhvert blir det dog ikke noe helhetlig over det, dessverre.

Terningkast: 4

Ordet som skjuler seg bak **** skal være "eksotiske".

ms_8

Legg inn av ms_8 »

36. San Marino

Eurovision minste land stiller opp for 11 gang og har 19 plass som beste plass. Sjølv om Serhat var ein ganske populær artist blant folket det året og vart nr 10 blant publikum. 3 ganger har San Marino vært i finalen og det er blant landene med minst suksess i Eurovision.

Årets artist er Achille Lauro. Han har deltatt to ganger i Sanremo (Italia eurovision konkurranse) Han har vært aktiv i musikken sidan 2014 og blant anna vært nr 1 album lista i Italia og nr 1 i Italia med singelen Millie. Han er med andre ord ein rutinert artist på snart 32 år.

Min meining:

Dette er årets wannabe Måneskin bidrag. Dessverre er dette det vi kaller ein dårleg kopi. Det er dessverre lite her eg trur på og det hjelper dessverre ikkje for hans del at han stiller opp i bar overkrop og rapper mykje.

Dette er klassisk i min bok ein uinteressant låt som aldri engasjerer og som etter 3 minutter fort blir glemt for min del. Han er nok ein dyktig artist, men det går dessverre overhode ikkje heim for min del.

1 poeng og NEXT


Nightwish

Legg inn av Nightwish »

Det er ikke sikkert jeg kommer til å se ESC, men seier til Ukraina er et spark i ræva til russerne om de "narkomane nazistene" vinner.

Brukeravatar
Soccermannen
Innlegg: 1207

Legg inn av Soccermannen »

https://www.nrk.no/kultur/ukraina-sende ... 1.15921474

Ukraina er med, vinner og finale i Kyiv neste år. Det kan jo bli interessant.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Soccermannen skrev: ons apr 06, 2022 7:05 pm https://www.nrk.no/kultur/ukraina-sende ... 1.15921474

Ukraina er med, vinner og finale i Kyiv neste år. Det kan jo bli interessant.
Tanker i seg selv er jo god fra et idealistisk synspunkt. Men så sjekket jeg sangen på YT 😱

ms_8

Legg inn av ms_8 »

35. Israel

Israel er eit kjent land i Eurovision og har 4 ganger vunnet Eurovision. Sist gang dei vant var det ei overvektig kvinne som sang om Me too og som skapte stor debatt blant mange av oss på VGD når ho vant. Eg snakker sjølvsagt om Netta og sangen Toy i 2018. Israel har vært i finalen sidan 2015 og har vært med sidan 2013.

Israel valgte artist og låt gjennom The Voice og valget falt på Michael Ben David. Han er 25 år og er også kjent for å synge ein del musikal. Ellers er han så vidt eg veit ganske ny som artist.

Min meining: Eg synest melodien her er ok, men teksten er massete og Michael er ingen artist eg liker. Når eg hørte denne sangen følte eg det var ein slags pride låt. Det blir ein blanding av politisk korrekhet og ein artist som er full av seg sjølv. Slike sanger har man med nesten kvart år og eg liker veldig sjelden slike sanger. Kort og enkelt massete, irriterande og slittsom

1 poeng

SirJames

Legg inn av SirJames »

missChance skrev: ons apr 06, 2022 8:01 pm
Soccermannen skrev: ons apr 06, 2022 7:05 pm https://www.nrk.no/kultur/ukraina-sende ... 1.15921474

Ukraina er med, vinner og finale i Kyiv neste år. Det kan jo bli interessant.
Tanker i seg selv er jo god fra et idealistisk synspunkt. Men så sjekket jeg sangen på YT 😱
Nemlig..

SirJames

Legg inn av SirJames »

Registrerer at jeg og ms_8 er på litt forskjellige planeter i år.

Forholdsvis gunstig at vi ikke bor i samme husstand.. :lol:

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»