ESC- Eurovision SongContest 2022

Svar
eppaen

Re: ESC- Eurovision SongContest 2022

Legg inn av eppaen »

Har ikke hørt mye Eurovision i år i forkant med plukker opp Finland, Sverige, Estland som bra. Og en del godt håndverk i Polen, Frankrike, Hellas og disse.

Men Ukraina. Vinner. Uansett.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Min favoritt!


VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Trur jeg aldri tidligere har sett at det kun er 5 land som har under 100 i odds hos Betfair. Som jo selvsagt i stor grad skyldes at Ukraina har så lave odds.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Endel fine sanger i år: Portugal, Island, Sverige, England, Armenia, Tsjekkia. Utenom Sverige og England alle vel for meg uforståelig 1000-oddsere!

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

SirJames skrev: lør mai 14, 2022 1:56 pm
JODDEMM skrev: lør mai 14, 2022 10:43 am
SirJames skrev: lør mai 14, 2022 8:37 am Jostein Pedersen, også han en gammel ESC-traver, er også tilstede i studio. En tilstedeværelse som for meg ikke ga noe godt inntrykk av nevnte Pedersen, all den tid han virket susete og gjorde alt annet enn å svare på spørsmålene han fikk.
Ikke så rart kanskje- om han er litt surrete i hodet? 🤔

https://sosialnytt.com/mgp-general-jost ... ykketreff/

Ellers blir det nok fort storeslem til 🇺🇦 i kveld! I tillegg til dette du nevner så var nok nyheten om russere som truer med å hacke avstemningen det som avgjorde- for nå blir der nok ekstra mobilisering for Ukraina.
Når jeg leser det som har skjedd med ham, gir det helt klart mening, ja.
Ja, la også merke til den store blodåren i hodet hans. Det sagt. Jeg la ikke merke til at han var noe rotete. Har han ikke bestandig vært ganske distri/rotete av seg?

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Forøvrig i stor grad enig med han som mente man skulle forsøke å holde politikk utenfor ESC. Hva hvis denne krigen fortsetter 8 nye år (har jo vært krig der fra 2014). Skal vi fortsette å stemme på Ukraina hvert år da!!?? Så kan man selvsagt argumentere med at det er spesielt første året, men kan sikkert også bli spesielt andre, tredje året osv.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Står der noe sted om hvor mange tusen publikummere som er tilstede i kveld? Har prøvd å finne ut av det- men finner ingenting.


Ellers er det 17 tidligere vinnerland som utgjør finalefeltet i kveld!
3 av landene har 2.plass som best, 2 av dem har som best "stått på pallens nederste trinn", mens hhv. 1 og 2 land har 4.plass og 6.plass som best!

Seneste vinnerland som ikke er med i kveldens finale: Israel (2018)!

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

VivaLV skrev: lør mai 14, 2022 3:48 pm Forøvrig i stor grad enig med han som mente man skulle forsøke å holde politikk utenfor ESC. Hva hvis denne krigen fortsetter 8 nye år (har jo vært krig der fra 2014). Skal vi fortsette å stemme på Ukraina hvert år da!!?? Så kan man selvsagt argumentere med at det er spesielt første året, men kan sikkert også bli spesielt andre, tredje året osv.
Det er umulig å holde politikk unna slike avstemminger. Kanskje blant fagjuryen, men ikke blant folket.

Jeg husker da kritikken mot norsk hvalfangst var på topp, ga utslag det også. De som er mot hvalfangst har forøvrig neppe smakt en deilig hvalgryte.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

PapaSmurf skrev: lør mai 14, 2022 4:13 pm
VivaLV skrev: lør mai 14, 2022 3:48 pm Forøvrig i stor grad enig med han som mente man skulle forsøke å holde politikk utenfor ESC. Hva hvis denne krigen fortsetter 8 nye år (har jo vært krig der fra 2014). Skal vi fortsette å stemme på Ukraina hvert år da!!?? Så kan man selvsagt argumentere med at det er spesielt første året, men kan sikkert også bli spesielt andre, tredje året osv.
Det er umulig å holde politikk unna slike avstemminger. Kanskje blant fagjuryen, men ikke blant folket.

Jeg husker da kritikken mot norsk hvalfangst var på topp, ga utslag det også. De som er mot hvalfangst har forøvrig neppe smakt en deilig hvalgryte.
Det er da alltid politikk i denne "upolitske" konkurransen.
Det er stor mulighet for at det er politisk korrekt at Ukraina vinner.

Men kommer noen av årets bidrag til å gå inn i historien som en låt som står seg som en god låt?
Og da tenker jeg på at en låt er så bra at den overlever i flere tiår som en god låt?
Noen låter har faktisk vært såpass at de fremdeles spilles i radio, mange år etter at de var i dette showet.....
Sist redigert av fargeblind den lør mai 14, 2022 4:20 pm, redigert 1 gang totalt.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

fargeblind skrev: lør mai 14, 2022 4:16 pm
PapaSmurf skrev: lør mai 14, 2022 4:13 pm
VivaLV skrev: lør mai 14, 2022 3:48 pm Forøvrig i stor grad enig med han som mente man skulle forsøke å holde politikk utenfor ESC. Hva hvis denne krigen fortsetter 8 nye år (har jo vært krig der fra 2014). Skal vi fortsette å stemme på Ukraina hvert år da!!?? Så kan man selvsagt argumentere med at det er spesielt første året, men kan sikkert også bli spesielt andre, tredje året osv.
Det er umulig å holde politikk unna slike avstemminger. Kanskje blant fagjuryen, men ikke blant folket.

Jeg husker da kritikken mot norsk hvalfangst var på topp, ga utslag det også. De som er mot hvalfangst har forøvrig neppe smakt en deilig hvalgryte.
Det er da alltid politikk i denne "upolitske" konkurransen.
Det er stor mulighet for at det er politisk korrekt at Ukraina vinner.

Men kommer noen av årets bidrag til å gå inn i historien som en låt som står seg som en god låt?
Sverige er vel mer platt, men hvis England vinner så er det vel en mulighet den låten kan bli stående.
Mulig det er kun i Norge, men den Duncan Laurencesangen blir jo fremdeles relativt hyppig spilt på radio.
Euphoria og Satellite som 2 andre låter fra relativt ny ESC historie.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

VivaLV skrev: lør mai 14, 2022 4:19 pm
fargeblind skrev: lør mai 14, 2022 4:16 pm
PapaSmurf skrev: lør mai 14, 2022 4:13 pm

Det er umulig å holde politikk unna slike avstemminger. Kanskje blant fagjuryen, men ikke blant folket.

Jeg husker da kritikken mot norsk hvalfangst var på topp, ga utslag det også. De som er mot hvalfangst har forøvrig neppe smakt en deilig hvalgryte.
Det er da alltid politikk i denne "upolitske" konkurransen.
Det er stor mulighet for at det er politisk korrekt at Ukraina vinner.

Men kommer noen av årets bidrag til å gå inn i historien som en låt som står seg som en god låt?
Sverige er vel mer platt, men hvis England vinner så er det vel en mulighet den låten kan bli stående.
Mulig det er kun i Norge, men den Duncan Laurencesangen blir jo fremdeles relativt hyppig spilt på radio.
Euphoria og Satellite som 2 andre låter fra relativt ny ESC historie.
Jeg likte hun dama fra Litauen (tror jeg) med sin slepne, sløgge og småvampete låt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

VivaLV skrev: lør mai 14, 2022 4:19 pm
fargeblind skrev: lør mai 14, 2022 4:16 pm
PapaSmurf skrev: lør mai 14, 2022 4:13 pm

Det er umulig å holde politikk unna slike avstemminger. Kanskje blant fagjuryen, men ikke blant folket.

Jeg husker da kritikken mot norsk hvalfangst var på topp, ga utslag det også. De som er mot hvalfangst har forøvrig neppe smakt en deilig hvalgryte.
Det er da alltid politikk i denne "upolitske" konkurransen.
Det er stor mulighet for at det er politisk korrekt at Ukraina vinner.

Men kommer noen av årets bidrag til å gå inn i historien som en låt som står seg som en god låt?
Sverige er vel mer platt, men hvis England vinner så er det vel en mulighet den låten kan bli stående.
Mulig det er kun i Norge, men den Duncan Laurencesangen blir jo fremdeles relativt hyppig spilt på radio.
Euphoria og Satellite som 2 andre låter fra relativt ny ESC historie.
Dadi Freyr med Think about things hører jeg titt og ofte på radio.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

VivaLV skrev: lør mai 14, 2022 4:19 pm
fargeblind skrev: lør mai 14, 2022 4:16 pm
PapaSmurf skrev: lør mai 14, 2022 4:13 pm

Det er umulig å holde politikk unna slike avstemminger. Kanskje blant fagjuryen, men ikke blant folket.

Jeg husker da kritikken mot norsk hvalfangst var på topp, ga utslag det også. De som er mot hvalfangst har forøvrig neppe smakt en deilig hvalgryte.
Det er da alltid politikk i denne "upolitske" konkurransen.
Det er stor mulighet for at det er politisk korrekt at Ukraina vinner.

Men kommer noen av årets bidrag til å gå inn i historien som en låt som står seg som en god låt?
Sverige er vel mer platt, men hvis England vinner så er det vel en mulighet den låten kan bli stående.
Mulig det er kun i Norge, men den Duncan Laurencesangen blir jo fremdeles relativt hyppig spilt på radio.
Euphoria og Satellite som 2 andre låter fra relativt ny ESC historie.
Jeg har ingen tro på Storbritannia her. Er usikker på om den i det hele tatt greier topp ti.

Hvem tror vi havner sist, da? Jeg setter en femmer på Tyskland.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Topp 10 odds:
https://www.oddschecker.com/tv/eurovision/top-10-finish

Er ikke Estland litt undervurdert av bookiene? Godt startnummer (sistemann ut), og en låt som fenget i hvertfall meg ved første lytt. Virket som de fleste her inne syns den var ok/bra også. Kanskje ikke noen storscorer blandt juryene med plastikk-Country og litt utdater Avincii-pop, men tipper den plukker opp bra med publikumsstemmer.

Her er forøvrig en bombesikker til 2,1 i odds: Beste fra balkan: Hellas
https://www.oddschecker.com/tv/eurovision/top-balkan

Virker som bookiene kraftig overvurderer vaskedama fra Serbia. Løp og kjøp-gratis penger.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Om UK ikke kommer topp ti kan man seriøst begynne å lure på om ikke britene faktisk har rett at det er en konspirasjon mot dem..

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Skraevadottir skrev: lør mai 14, 2022 4:29 pm
VivaLV skrev: lør mai 14, 2022 4:19 pm
fargeblind skrev: lør mai 14, 2022 4:16 pm
Det er da alltid politikk i denne "upolitske" konkurransen.
Det er stor mulighet for at det er politisk korrekt at Ukraina vinner.

Men kommer noen av årets bidrag til å gå inn i historien som en låt som står seg som en god låt?
Sverige er vel mer platt, men hvis England vinner så er det vel en mulighet den låten kan bli stående.
Mulig det er kun i Norge, men den Duncan Laurencesangen blir jo fremdeles relativt hyppig spilt på radio.
Euphoria og Satellite som 2 andre låter fra relativt ny ESC historie.
Jeg har ingen tro på Storbritannia her. Er usikker på om den i det hele tatt greier topp ti.

Hvem tror vi havner sist, da? Jeg setter en femmer på Tyskland.
Tyskland må vel være kandidat til å havne flest ganger på topp/bunn. Altså en slags størst spredning.
Seier 1982+2010, men flere dårlige (stort sett dårlige) og sikkert også noen sisteplasser mellom seirene og etter siste seier.

Irland mulig utfordrer. Fra rekord i antall seiere, til den ene dårlige plasseringen etter den andre.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »


Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Avstemningen i Roma 1991- forrige gang Italia arrangerte finalen. For å si det sånn- EBU sin mann på plass var "Mister Neff" (Frank Naef)- i alle fall nevnes hans navn ofte fom. det 20.minutt når de prøver å kaller opp Tyrkia :D



Blir neppe like spennende avstemning i kveld- men håper vi får se mer av "scoreboardet" denne gangen enn i 1991- fy flate så sint jeg hadde blitt om dette hadde hendt i dag! :lol:

Ellers blir det vel fort "blågul" seier også i kveld til Ukraina- eller...
...blir det som i 1991, eller som forrige gang vi hadde kombinasjonen arrangørland som begynner på I / Estland på siste startnummer (Israel 1999): seier til Sverige?

Sveits har i år som den gang startnummer 5, og Norge som hadde islandske Eirikur Hauksson som den ene i Just 4 fun- kan fort ha en ikke-norsk på scenen også denne gangen (Ben Adams?)

Vahlley

Legg inn av Vahlley »

Skraevadottir skrev: lør mai 14, 2022 4:29 pm [Jeg har ingen tro på Storbritannia her. Er usikker på om den i det hele tatt greier topp ti.
UK vil kanskje være topp 5 etter fagjuryene har stemt, men jeg tipper de ender på ca. 12. plass etter at folket har talt.

Vahlley

Legg inn av Vahlley »

Skulle Ukraina ikke vinne i kveld, tror jeg trygt vi kan legge diskusjonen om vi behøver fagjuryer i Eurovision, død.
Sist redigert av Vahlley den lør mai 14, 2022 6:15 pm, redigert 1 gang totalt.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Vahlley skrev: lør mai 14, 2022 6:13 pm Skulle Ukraina ikke vinne i kveld, tror jeg trygt vi kan legge diskusjonen om vi skal ha fagjuryer i Eurovision eller ikke, død.
Med dette mener du at Ukraina ikke kommer til å slå an blant fagjuryen?

Vahlley

Legg inn av Vahlley »

Ikke så mye som blant folket, nei. Jeg tipper Ukraina havner på 6.-10. plass hos juryene.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Hoppidioten skrev: lør mai 14, 2022 6:15 pm
Vahlley skrev: lør mai 14, 2022 6:13 pm Skulle Ukraina ikke vinne i kveld, tror jeg trygt vi kan legge diskusjonen om vi skal ha fagjuryer i Eurovision eller ikke, død.
Med dette mener du at Ukraina ikke kommer til å slå an blant fagjuryen?
Den norske fagjuryen gir hvertfall 12 til Ukraina. Typisk norsk mentalitet. Ellers blir det nok litt blandet. Men, skal ikke Ukraina vinne tror jeg juryen må ta et valg om å gi Ukraina mindre poeng enn de normalt ville gjort. Syns ikke det blir riktig heller..

RamGuy

Legg inn av RamGuy »

Har vi noen måte å se Eurovision via BBC her i Norge uten å måtte ty til bruk av VPN? Ettersom det knapt finnes spenning i år i og med at Ukraina vinner på sympati (noe jeg ikke er tilhenger av for å være helt ærlig, hadde sangen i det minste hatt sjanse på topp 5 sånn i utgangspunktet så kunne jeg støttet det noe mer, men sangen hadde jo aldri vært i nærheten av å vinne om det ikke var på ren sympati) så vil heller se sendingen fra BBC som har et godt innslag av humor da Graham Norton er kommentator.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Juryene er en vits, og det har de vært i mange år. Få det bort!

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Er nrk en vernet bedrift? De har satt opp Kveldsnytt til 00.15 når alle vet at dette kommer til å gå til nærmere 01.00 i beste fall. Nesten så man kan tro at nrk ønsker rasande seere som skal ringe inn til resepsjonen og klage.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

RamGuy skrev: lør mai 14, 2022 6:22 pm Har vi noen måte å se Eurovision via BBC her i Norge uten å måtte ty til bruk av VPN? Ettersom det knapt finnes spenning i år i og med at Ukraina vinner på sympati (noe jeg ikke er tilhenger av for å være helt ærlig, hadde sangen i det minste hatt sjanse på topp 5 sånn i utgangspunktet så kunne jeg støttet det noe mer, men sangen hadde jo aldri vært i nærheten av å vinne om det ikke var på ren sympati) så vil heller se sendingen fra BBC som har et godt innslag av humor da Graham Norton er kommentator.
Ser ut som BBC har tro på Norge. https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-61442469
Har aldri sett dette på BBC, kunne vært arttig da. Får finne fram BBC 1 på IPTV.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Jeg trur fremdeles at Ukraina ikke nødvendigvis trenger å vinne. Tipper de på 3. plass. Jeg trur det har blitt en massepsykologi uten at noen egentlig har noen god statistikk på dette her. At vi i norden tenker slik er jeg nok enig i, men ikke like sikker på at de tenker slik i sør-europa/øst-europa.
Fagjury er jo bare ett slags utvalg av folkejury. Er det ikke 8, 10 og 12 poeng man leser opp. Kanskje mange vil gi 8 poeng bare for å få sjansen til å lese opp Ukraina.

Number4

Legg inn av Number4 »

Interessert skrev: lør mai 14, 2022 6:47 pm
RamGuy skrev: lør mai 14, 2022 6:22 pm Har vi noen måte å se Eurovision via BBC her i Norge uten å måtte ty til bruk av VPN? Ettersom det knapt finnes spenning i år i og med at Ukraina vinner på sympati (noe jeg ikke er tilhenger av for å være helt ærlig, hadde sangen i det minste hatt sjanse på topp 5 sånn i utgangspunktet så kunne jeg støttet det noe mer, men sangen hadde jo aldri vært i nærheten av å vinne om det ikke var på ren sympati) så vil heller se sendingen fra BBC som har et godt innslag av humor da Graham Norton er kommentator.
Ser ut som BBC har tro på Norge. https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-61442469
Har aldri sett dette på BBC, kunne vært arttig da. Får finne fram BBC 1 på IPTV.
Da det het BBC Prime kunne man se det i Norge. Legendariske Terry Wogan kommenterte i en mannsalder Eurovision for BBC, hysterisk morsom kommentator. Euro 96 gikk også på BBC Prime og det var helt Konge for alle fotballelskere her til lands.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Hva synes vi egentlig om Marte Stokstad som norsk Eurovision kommentator? Gi oss Jostein Pedersen tilbake eller?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»