Valg i Ungarn

Svar
GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Re: Valg i Ungarn

Legg inn av GiPazzini_85 »

Folk_flesk skrev: man apr 04, 2022 6:35 pm Ser at Orban parallelt med valget har kjørt på med flere folkeavstemninger om ting som seksualundervisning i skolen, transseksualitet, og lignende. Hvor mye støtte har dette i det ungarske samfunnet generelt? Trolig ikke mye. Men det har åpenbart satt opposisjonen under press og preget det egentlige valget.

En klassisk Orban-manøver mao.
Eller rettere sagt, hvor mye betyr egentlig mye av denne identitetspolitikken for den jevne ungarer? At opposisjonen tar agnet og fokuserer på dette i stedet for andre ting sier ikke rent lite.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

GiPazzini_85 skrev: man apr 04, 2022 7:40 pm
Folk_flesk skrev: man apr 04, 2022 6:35 pm Ser at Orban parallelt med valget har kjørt på med flere folkeavstemninger om ting som seksualundervisning i skolen, transseksualitet, og lignende. Hvor mye støtte har dette i det ungarske samfunnet generelt? Trolig ikke mye. Men det har åpenbart satt opposisjonen under press og preget det egentlige valget.

En klassisk Orban-manøver mao.
Eller rettere sagt, hvor mye betyr egentlig mye av denne identitetspolitikken for den jevne ungarer?
Kanskje ikke isolert sett, men når Orban vever det inn i en kontekst med vestlig dekadens, Soros og EUs overnasjonalitet, så er det tydeligvis nok til å få enhver rural ungarer over 50 til å slutte rekkene.
Sist redigert av Folk_flesk den man apr 04, 2022 7:44 pm, redigert 1 gang totalt.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

KongOlav2 skrev: man apr 04, 2022 2:38 pm
Daltrey skrev: man apr 04, 2022 2:34 pm Ok, da. Blir virkelig 40% av ungarerne behandlet som dyr og fritt vilt? Det tviler jeg på.

Men ellers så er du inne på det som kjennetegner et demokrati, der mindretallet må rette seg etter flertallet.
Nei, kjennetegnet på et demokrati er ytringsfrihet, forsamlingsfrihet, klare skranker for å forhindre opphoping av makt, etc. Dette er i ferd med å forsvinne i Ungarn. Dersom kjennetegnet på et demokrati var det som du hevder, kunne man forlenget denne argumentasjonen i den retning at det er akseptabelt at mindretallet som ikke retter seg etter flertallet blir fratatt fundamentale friheter eller til og med kastet i fengsel. Det var meget mulig et flertall som støttet fjerning av borgerrettigheter til jøder og andre i mellomkrigstiden, men det ble ikke demokratisk av den grunn.
Du har jo rett i hva som kjennetegner et demokrati, men når hadde Ungarn egentlig alt dette på plass over tid? En må jo også huske på at disse områdene i Europa var feilede demokratier før f.eks Orban også. Kanskje ikke alle hadde autoritære trekk, men godt som alle hadde sterkt preg av korrupsjon som undergravde demokratiet og plasserte makten ujevnt i samfunnet.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Folk_flesk skrev: man apr 04, 2022 7:43 pm
GiPazzini_85 skrev: man apr 04, 2022 7:40 pm
Folk_flesk skrev: man apr 04, 2022 6:35 pm Ser at Orban parallelt med valget har kjørt på med flere folkeavstemninger om ting som seksualundervisning i skolen, transseksualitet, og lignende. Hvor mye støtte har dette i det ungarske samfunnet generelt? Trolig ikke mye. Men det har åpenbart satt opposisjonen under press og preget det egentlige valget.

En klassisk Orban-manøver mao.
Eller rettere sagt, hvor mye betyr egentlig mye av denne identitetspolitikken for den jevne ungarer?
Kanskje ikke isolert sett, men når Orban vever det inn i en kontekst med vestlig dekadens, Soros og EUs overnasjonalitet, så er det tydeligvis nok til å få enhver rural ungarer over 50 til å slutte rekkene.
Tja, er det nå egentlig det som er avgjørende eller bare fremstår det slik i media som har en tendens til å prøve å fordumme litt vel mye for oss? Det er vel mye større sjanse for at Orban tjener stort på å være en anti-kommunistisk helt fra slutten av 80-årene, en slags stabilisator med tanke på at økonomien har bedret seg betraktelig og samtidig en som peker på noe som irriterer vettet av ungarere, nemlig at Ungarn er for lite utifra hvor mange ungarere som bor i "utlendighet" i Romania, Slovakia, Vojvodina etc. enn at han er mot Vesten og LHBTQ. Vi blir presentert for for mye "myke verdier" fra vestlig media når Orbans posisjon skal "analyseres". Dessverre tar dette også bort fokuset på de ordentlige sakene på hjemmebane også.

Så skal man se på hvordan ungarere "aksepterer" mer autoritære trekk (i alle fall mer synlige enn før) så må en også se på hva som må til for at de skal gjøre dette.

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

KongOlav2 skrev: man apr 04, 2022 7:05 pm
Daltrey skrev: man apr 04, 2022 7:01 pm Fakta er at jeg tror ikke noe på disse påståtte bruddene på menneskerettigheter, at mindretallet skal ha slike jævlige levekår som det blir påstått. Noen tjener på å sverte de få nasjonalstatene i EU som ikke vil legge seg på rygg, mest av alt en ungarer som er den mest forhatte blant befolkningen i hele Ungarn.
Og hvorfor er en stemme i Finnmark mer verdt enn en stemme på østlandet, hvordan ble denne valgloven til? Er den forankret i en folkeavstemning? Hva med valglovene i USA, hvor det forsøkes fra demokratenes side å avskaffe ID? Men nei, dette får jo ingen oppmerksomhet. Når urix forklarer, er det verdt å være på vakt.
Nettopp, du tror ikke på ting som ikke passer inn i ditt syn på virkeligheten. En selektiv virkelighetsforståelse. Kognitivt bias kalles det.

https://no.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_bias
Og du påberoper deg å forsvare ytringsfriheten, samtidig som du oppfordrer meg til å emigrere på grunn av mine meninger.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

GiPazzini_85 skrev: man apr 04, 2022 7:52 pm
Folk_flesk skrev: man apr 04, 2022 7:43 pm
GiPazzini_85 skrev: man apr 04, 2022 7:40 pm

Eller rettere sagt, hvor mye betyr egentlig mye av denne identitetspolitikken for den jevne ungarer?
Kanskje ikke isolert sett, men når Orban vever det inn i en kontekst med vestlig dekadens, Soros og EUs overnasjonalitet, så er det tydeligvis nok til å få enhver rural ungarer over 50 til å slutte rekkene.
Tja, er det nå egentlig det som er avgjørende eller bare fremstår det slik i media som har en tendens til å prøve å fordumme litt vel mye for oss? Det er vel mye større sjanse for at Orban tjener stort på å være en anti-kommunistisk helt fra slutten av 80-årene, en slags stabilisator med tanke på at økonomien har bedret seg betraktelig og samtidig en som peker på noe som irriterer vettet av ungarere, nemlig at Ungarn er for lite utifra hvor mange ungarere som bor i "utlendighet" i Romania, Slovakia, Vojvodina etc. enn at han er mot Vesten og LHBTQ. Vi blir presentert for for mye "myke verdier" fra vestlig media når Orbans posisjon skal "analyseres". Dessverre tar dette også bort fokuset på de ordentlige sakene på hjemmebane også.
Synes ikke dette stemmer med at han kjørte 3 folkeavstemninger parallelt med valget. Her er spørsmålene:

“Do you support the teaching of sexual orientation to minors in public education institutions without parental consent?”
"Do you support the teaching of sexual reassignment therapy for underage children?"
“Do you support the showing of sex-change media content to minors?”

Folkeavstemning er jo noe vi forbinder med langt større spørsmål enn dette, så jeg anser det som en måte av Orban å markere seg som en staut tradisjonalist versus den dekadente opposisjonen. Og kanskje han samtidig også tester ut dette med folkeavstemninger for fremtidig maktkonsentrasjon. Virker som han bruker manualen til Putin på flere områder.
Sist redigert av Folk_flesk den man apr 04, 2022 8:03 pm, redigert 1 gang totalt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Daltrey skrev: man apr 04, 2022 7:54 pm
Og du påberoper deg å forsvare ytringsfriheten, samtidig som du oppfordrer meg til å emigrere på grunn av mine meninger.
Du messer jo om mer eller mindre akkurat de samme tingene som Putin gjør. Han fremstår også som fanatisk motstander av internasjonalt samarbeid som EU og ikke minst dette med kjønnsidentitet. Han er også som deg tilhenger av å frata meningsmotstanderne makt og rett til å uttale seg.

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

KongOlav2 skrev: man apr 04, 2022 8:02 pm
Daltrey skrev: man apr 04, 2022 7:54 pm
Og du påberoper deg å forsvare ytringsfriheten, samtidig som du oppfordrer meg til å emigrere på grunn av mine meninger.
Du messer jo om mer eller mindre akkurat de samme tingene som Putin gjør. Han fremstår også som fanatisk motstander av internasjonalt samarbeid som EU og ikke minst dette med kjønnsidentitet. Han er også som deg tilhenger av å frata meningsmotstanderne makt og rett til å uttale seg.
Du, hallo, se deg i speilet.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Folk_flesk skrev: man apr 04, 2022 7:59 pm
GiPazzini_85 skrev: man apr 04, 2022 7:52 pm
Folk_flesk skrev: man apr 04, 2022 7:43 pm

Kanskje ikke isolert sett, men når Orban vever det inn i en kontekst med vestlig dekadens, Soros og EUs overnasjonalitet, så er det tydeligvis nok til å få enhver rural ungarer over 50 til å slutte rekkene.
Tja, er det nå egentlig det som er avgjørende eller bare fremstår det slik i media som har en tendens til å prøve å fordumme litt vel mye for oss? Det er vel mye større sjanse for at Orban tjener stort på å være en anti-kommunistisk helt fra slutten av 80-årene, en slags stabilisator med tanke på at økonomien har bedret seg betraktelig og samtidig en som peker på noe som irriterer vettet av ungarere, nemlig at Ungarn er for lite utifra hvor mange ungarere som bor i "utlendighet" i Romania, Slovakia, Vojvodina etc. enn at han er mot Vesten og LHBTQ. Vi blir presentert for for mye "myke verdier" fra vestlig media når Orbans posisjon skal "analyseres". Dessverre tar dette også bort fokuset på de ordentlige sakene på hjemmebane også.
Synes ikke dette stemmer med at han kjørte 3 folkeavstemninger parallelt med valget. Her er spørsmålene:

“Do you support the teaching of sexual orientation to minors in public education institutions without parental consent?”
"Do you support the teaching of sexual reassignment therapy for underage children?"
“Do you support the showing of sex-change media content to minors?”

Folkeavstemning er jo noe vi forbinder med langt større spørsmål enn dette, så jeg anser det som en måte av Orban å markere seg som en staut tradisjonalist versus den dekadente opposisjonen. Og kanskje han også tester ut dette med folkeavstemninger for fremtidig maktkonsentrasjon. Han er ikke akkurat oppfinneren av det trikset.
Egentlig fremstår det mer som å lokke opposisjonen utpå med dette.

Og som sagt, det engasjerte ikke velgerne: https://www.bloomberg.com/news/articles ... me-binding

På en måte er det en litt genial måte å lure alle på. Opposisjonen er plutselig i harnisk over dette, velgerne synes at opposisjonen i stor grad fremstår som ustabile tullinger som synes dette er så viktig å protestere mot sammenlignet med regjeirngspartiet Fidesz og i neste omgang kan Orban f.eks peke på hva vestlig media velger å fokusere på når de ser på Ungarn. Slik kan han bygge videre på sitt "oss mot dem"-narrativ.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Daltrey skrev: man apr 04, 2022 8:04 pm
Du, hallo, se deg i speilet.
Har jeg nektet deg å uttale deg? Det jeg sier er at du totalt mangler demokratisk forståelse og er dobbeltmoralsk så det holder. Dine synspunkter ang flere saker minner også mistenkelig om lignende holdninger hos tsar Putin.

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

KongOlav2 skrev: man apr 04, 2022 8:14 pm
Daltrey skrev: man apr 04, 2022 8:04 pm
Du, hallo, se deg i speilet.
Har jeg nektet deg å uttale deg? Det jeg sier er at du totalt mangler demokratisk forståelse og er dobbeltmoralsk så det holder. Dine synspunkter ang flere saker minner også mistenkelig om lignende holdninger hos tsar Putin.
Gidder ikke å bruke mer av ettermiddagen på dette, men nå skrev du for litt siden at jeg nektet andre å komme med sine meninger, mens jeg tidligere har etterlyst et større mangfold i debatter ol. Det ene rimer vel dårlig med det andre i så måte.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Daltrey skrev: man apr 04, 2022 8:19 pm Gidder ikke å bruke mer av ettermiddagen på dette, men nå skrev du for litt siden at jeg nektet andre å komme med sine meninger, mens jeg tidligere har etterlyst et større mangfold i debatter ol. Det ene rimer vel dårlig med det andre i så måte.
Og hvordan harmonerer dette med mangfold i debatter med at du blindt støtter en autokrat som innskrenker ytringsfriheten i Ungarn?

Jeg kjenner lusa på gangen. Du vil ikke ha debatt om ting du ikke liker som dette med kjønnsidentitet. Men så vil du gjerne debattere mest mulig hvor jævlig det er med internasjonalt samarbeid eller hvor fæl innvandringen er. En mildt sagt selektiv virkelighetsforståelse. Også kjennetegnet ved avvisning av påstander som ikke passer inn, slik som hvordan du ikke tror på Amnesty sine rapporter og mener de er farget politisk. Merkelig nok et syn du har til felles med alt fra ytre høyre i USA, via de konserative i Israel til diktatorer i alt fra Iran til Kina.

Så lenge du ikke tar avstand fra autoritære herskere som Orban, er det klin umulig å ta deg alvorlig.

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

De klarte å plukke ut Saddam og Gaddafi, og da må de vel for pokker klare å plukke Orban om han er så ille som det påstås her. Og nå ble han altså gjenvalgt for 4. gang.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Daltrey skrev: man apr 04, 2022 8:43 pm De klarte å plukke ut Saddam og Gaddafi, og da må de vel for pokker klare å plukke Orban om han er så ille som det påstås her. Og nå ble han altså gjenvalgt for 4. gang.
Klasseargument. Du viser at du fortsatt ikke har forstått et spøtt av det som er poenget. Og tyr dermed til idioti som dette for å rettferdiggjøre din mildt sagt syltynne argumentasjon.

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

KongOlav2 skrev: man apr 04, 2022 8:45 pm
Daltrey skrev: man apr 04, 2022 8:43 pm De klarte å plukke ut Saddam og Gaddafi, og da må de vel for pokker klare å plukke Orban om han er så ille som det påstås her. Og nå ble han altså gjenvalgt for 4. gang.
Klasseargument. Du viser at du fortsatt ikke har forstått et spøtt av det som er poenget. Og tyr dermed til idioti som dette for å rettferdiggjøre din mildt sagt syltynne argumentasjon.
Ja, så syltynn at jeg blir oppfordret til å emigrere, i ytringsfriheten navn. Attpåtil av en som hevder at han slåss for internasjonalisering, mangfold og inkludering.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Daltrey skrev: man apr 04, 2022 8:49 pm
Ja, så syltynn at jeg blir oppfordret til å emigrere, i ytringsfriheten navn. Attpåtil av en som hevder at han slåss for internasjonalisering, mangfold og inkludering.
Er du tilfreds i Norge da? Med klimahysteriet, mas om kjønnsidentitet og stor grad av integrasjon mot Europa og EU? Basert på argumentasjonen din, skulle man jo tro at langt mer konservative og isolasjonistiske nasjoner ville passet deg langt bedre enn det liberale mangfoldshelvete som Norge har blitt!

Jeg er motstander av alle verdens autoritære herskere uansett hvilke avskygninger det tar. Alt fra det kommunistene på Cuba og i Venezuela via de religiøse psykopatene i Midt-Østen til militærdiktaturet i Burma og familiedynastiet Kim i NK. Og i Europa er det flere nasjoner på helt feil vei. Russland er klart verst med Tyrkia på en god andreplass, men sannelig er Ungarn og tildels Polen på vei i feil retning også. Samt flere andre land utenfor Europa. Duterte på Filipinene og Bolsanero i Brasil er et par gode eksempler.

Anti-demokratiske krefter må bekjempes uansett hvor de befinner seg. Og at Orban er mindre ille enn mange av de andre jeg nevnte over, betyr ikke på noen som helst måte at det som skjer i Ungarn er greit. Et liberalt demokrati med fulle ytringsfriheter, klare skranker mellom statsbærende makter og ingen diskriminering pga kjønn, legning, hudfarge eller andre faktorer er den eneste akseptable styringsformen. Nyttige idioter for diverse autoritære herskere har jeg absolutt null toleranse for. Uansett om det dreier seg om en venstrevridd som forsvarer Cuba eller Venezuela eller en høyrevridd som forsvarer Ungarn.

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

KongOlav2 skrev: man apr 04, 2022 8:58 pm
Daltrey skrev: man apr 04, 2022 8:49 pm
Ja, så syltynn at jeg blir oppfordret til å emigrere, i ytringsfriheten navn. Attpåtil av en som hevder at han slåss for internasjonalisering, mangfold og inkludering.
Er du tilfreds i Norge da? Med klimahysteriet, mas om kjønnsidentitet og stor grad av integrasjon mot Europa og EU? Basert på argumentasjonen din, skulle man jo tro at langt mer konservative og isolasjonistiske nasjoner ville passet deg langt bedre enn det liberale mangfoldshelvete som Norge har blitt!

Jeg er motstander av alle verdens autoritære herskere uansett hvilke avskygninger det tar. Alt fra det kommunistene på Cuba og i Venezuela via de religiøse psykopatene i Midt-Østen til militærdiktaturet i Burma og familiedynastiet Kim i NK. Og i Europa er det flere nasjoner på helt feil vei. Russland er klart verst med Tyrkia på en god andreplass, men sannelig er Ungarn og tildels Polen på vei i feil retning også. Samt flere andre land utenfor Europa. Duterte på Filipinene og Bolsanero i Brasil er et par gode eksempler.

Anti-demokratiske krefter må bekjempes uansett hvor de befinner seg. Og at Orban er mindre ille enn mange av de andre jeg nevnte over, betyr ikke på noen som helst måte at det som skjer i Ungarn er greit. Et liberalt demokrati med fulle ytringsfriheter, klare skranker mellom statsbærende makter og ingen diskriminering pga kjønn, legning, hudfarge eller andre faktorer er den eneste akseptable styringsformen. Nyttige idioter for diverse autoritære herskere har jeg absolutt null toleranse for. Uansett om det dreier seg om en venstrevridd som forsvarer Cuba eller Venezuela eller en høyrevridd som forsvarer Ungarn.
Jeg er ikke tilfreds nei, men jeg må uansett innrette meg etter et flertall. Når det kommer til emigrasjon, så hadde jeg gode samtaler om dette med noen som sto meg nær, og som hadde krigen på ubehagelig nært hold. Det kommer ikke på tale.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

fargeblind skrev: man apr 04, 2022 2:03 pm I Ungarn, derimot, har Orban på samme måte som Putin innført LOVER som gjør det straffbart å ytre seg.
Det er for å kontrollere media og forme folk slik at folk skal bli like......og hylle herskeren.

Så det du skriver henger ikke på greip, siden det er en selvmotsigelse.
Vær glad du skriver i et forum i Norge.
Her i landet kan du skrive hva du vil, i motsetning til i de landene du ser ut til å foretrekke.
I Norge har vi også lover med straffbare ytringer. Vet du ikke det?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Daltrey skrev: man apr 04, 2022 9:05 pm Jeg er ikke tilfreds nei, men jeg må uansett innrette meg etter et flertall. Når det kommer til emigrasjon, så hadde jeg gode samtaler om dette med noen som sto meg nær, og som hadde krigen på ubehagelig nært hold. Det kommer ikke på tale.
Men det er uansett et flertall i et fullstendig fritt land. I visse land har du langt færre muligheter til å leve slik man vil om man ikke tilhører flertallet. Det kalles flertallsdiktatur eller flertallstyranni. Som f.eks er noe som Russland er godt eksempel på. Selv uten krigen var det landet et bedritent regime for alle andre enn de som støttet tsar Putin og hans lakeier.

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

KongOlav2 skrev: man apr 04, 2022 9:23 pm
Daltrey skrev: man apr 04, 2022 9:05 pm Jeg er ikke tilfreds nei, men jeg må uansett innrette meg etter et flertall. Når det kommer til emigrasjon, så hadde jeg gode samtaler om dette med noen som sto meg nær, og som hadde krigen på ubehagelig nært hold. Det kommer ikke på tale.
Men det er uansett et flertall i et fullstendig fritt land. I visse land har du langt færre muligheter til å leve slik man vil om man ikke tilhører flertallet. Det kalles flertallsdiktatur eller flertallstyranni. Som f.eks er noe som Russland er godt eksempel på. Selv uten krigen var det landet et bedritent regime for alle andre enn de som støttet tsar Putin og hans lakeier.
Så har jeg da aldri sagt at jeg støtter Putin, hverken før eller etter invasjonen. Det er det du som har antydet.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

ehall skrev: man apr 04, 2022 9:13 pm
fargeblind skrev: man apr 04, 2022 2:03 pm I Ungarn, derimot, har Orban på samme måte som Putin innført LOVER som gjør det straffbart å ytre seg.
Det er for å kontrollere media og forme folk slik at folk skal bli like......og hylle herskeren.

Så det du skriver henger ikke på greip, siden det er en selvmotsigelse.
Vær glad du skriver i et forum i Norge.
Her i landet kan du skrive hva du vil, i motsetning til i de landene du ser ut til å foretrekke.
I Norge har vi også lover med straffbare ytringer. Vet du ikke det?
Tenker du på ting som forbud mot å fremsette trusler, ærekrenkelser, privatlivskrenkelser, trakassering og grovt pornografiske, diskriminerende og hatefulle utsagn?

peraleks

Legg inn av peraleks »

ehall skrev: man apr 04, 2022 9:13 pm
fargeblind skrev: man apr 04, 2022 2:03 pm I Ungarn, derimot, har Orban på samme måte som Putin innført LOVER som gjør det straffbart å ytre seg.
Det er for å kontrollere media og forme folk slik at folk skal bli like......og hylle herskeren.

Så det du skriver henger ikke på greip, siden det er en selvmotsigelse.
Vær glad du skriver i et forum i Norge.
Her i landet kan du skrive hva du vil, i motsetning til i de landene du ser ut til å foretrekke.
I Norge har vi også lover med straffbare ytringer. Vet du ikke det?
I Norge er hatefulle ytringer/samt trusler på bakgrunn av kjønn, etnisitet, religion eller livssyn, nedsatt funksjonsevne eller seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk forbudt.

-------------------------------------

I 2018 sikret Orbáns parti seg over to tredelers flertall i Parlamentet. Dette gjorde det mulig for dem å endre landets grunnlov. Flere tunge registrerings- og rapporteringskrav for ikke-statlige organisasjoner (NGOer) ble opprettet, og mange NGOer ble ulovlig ransaket av politiet. I tillegg ble det i sommeren 2021 vedtatt en lov som begrenser unges adgang til informasjon om homofili og transpersoner. Denne loven vakte stor bekymring og kritikk fra verdenssamfunnet. Som svar på myndighetenes innstramminger har en rekke demonstrasjoner funnet sted.

I Ungarn har flere radiostasjoner som er kritisk til regjeringen blitt fratatt lisensen.

Organisasjonen Reportere uten grenser (RSF) rangerer verdens land etter graden av pressefrihet. Norge er på første plass i 2020. Slovenia er nummer 32, Polen nummer 62 og Ungarn nummer 89. På fem år har Tsjekkia falt fra 13. til 40. plass. Felles for disse landene er at de har regjeringer som på ulike vis forsøker å svekke uavhengige medier. Det skjer gjennom økonomisk press, trakassering av journalister og endringer i lovverket. Også uavhengige borgerrettighetsgrupper kommer under press.

Ser du forskjellen?

Sakte men sikkert er Orban i full gang med å stilne enhver som stiller seg kritisk til styresmaktene.
Å snu et land om til et diktatur skjer ikke over natta, men gjennom ulike tiltak som stadig begrenser enkeltindividets rettigheter i et samfunn, det er denne veien Ungarn går nedover akkurat nå.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Daltrey skrev: man apr 04, 2022 9:35 pm
Så har jeg da aldri sagt at jeg støtter Putin, hverken før eller etter invasjonen. Det er det du som har antydet.
Nei, men du bor og kan ytre deg i et fullstendig fritt land. Det kan de ikke i Russland. Ei heller i Ungarn. ABSOLUTT ALLE tendenser til dekonstruksjon av demokratiet må bekjempes, også det som skjer i Norge. Jeg var f.eks imot innføring av DLD i Norge, var imot deler av coronalovene og var ekstremt imot Liv Signe Navarsete som kom med idiotforslaget om å blåse liv i blasfemiparagrafen i Norge for et drøyt tiår siden. Jeg er også imot kanselleringskultur, selv om dette er mer på den uformelle og ikke den lovmessige siden.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

peraleks skrev: man apr 04, 2022 9:35 pm
ehall skrev: man apr 04, 2022 9:13 pm
fargeblind skrev: man apr 04, 2022 2:03 pm I Ungarn, derimot, har Orban på samme måte som Putin innført LOVER som gjør det straffbart å ytre seg.
Det er for å kontrollere media og forme folk slik at folk skal bli like......og hylle herskeren.

Så det du skriver henger ikke på greip, siden det er en selvmotsigelse.
Vær glad du skriver i et forum i Norge.
Her i landet kan du skrive hva du vil, i motsetning til i de landene du ser ut til å foretrekke.
I Norge har vi også lover med straffbare ytringer. Vet du ikke det?
I Norge er hatefulle ytringer/samt trusler på bakgrunn av kjønn, etnisitet, religion eller livssyn, nedsatt funksjonsevne eller seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk forbudt.

-------------------------------------

I 2018 sikret Orbáns parti seg over to tredelers flertall i Parlamentet. Dette gjorde det mulig for dem å endre landets grunnlov. Flere tunge registrerings- og rapporteringskrav for ikke-statlige organisasjoner (NGOer) ble opprettet, og mange NGOer ble ulovlig ransaket av politiet. I tillegg ble det i sommeren 2021 vedtatt en lov som begrenser unges adgang til informasjon om homofili og transpersoner. Denne loven vakte stor bekymring og kritikk fra verdenssamfunnet. Som svar på myndighetenes innstramminger har en rekke demonstrasjoner funnet sted.

I Ungarn har flere radiostasjoner som er kritisk til regjeringen blitt fratatt lisensen.

Organisasjonen Reportere uten grenser (RSF) rangerer verdens land etter graden av pressefrihet. Norge er på første plass i 2020. Slovenia er nummer 32, Polen nummer 62 og Ungarn nummer 89. På fem år har Tsjekkia falt fra 13. til 40. plass. Felles for disse landene er at de har regjeringer som på ulike vis forsøker å svekke uavhengige medier. Det skjer gjennom økonomisk press, trakassering av journalister og endringer i lovverket. Også uavhengige borgerrettighetsgrupper kommer under press.
Dette har helt klart en smittende effekt. Det er liten tvil om at mange tidligere Warszawa-pakt-land har latt seg imponere over hvordan Putin har konsentrert makta i Russland. Nå har Polen og Ungarn også vist vei fra et mer demokratisk utgangspunkt enn Russland. Tsjekkia virker å følge på. Til og med da jeg var en tur i Slovenia nylig, en stat som kanskje er noe av det mest liberale man har i sentral-øst-Europa, så kom jeg over en luguber skallet statsminister med tilnavnet "Slovenias Donald Trump".

Det er nesten så man kan snakke om en slags ny øst-europeisk modell, der makt monopoliseres gradvis, opposisjonen blir en evig valg-taper og der institusjonene og media knyttes stadig tettere til en høyrepopulistisk sterk leder.

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

KongOlav2 skrev: man apr 04, 2022 9:39 pm
Daltrey skrev: man apr 04, 2022 9:35 pm
Så har jeg da aldri sagt at jeg støtter Putin, hverken før eller etter invasjonen. Det er det du som har antydet.
Nei, men du bor og kan ytre deg i et fullstendig fritt land. Det kan de ikke i Russland. Ei heller i Ungarn. ABSOLUTT ALLE tendenser til dekonstruksjon av demokratiet må bekjempes, også det som skjer i Norge. Jeg var f.eks imot innføring av DLD i Norge, var imot deler av coronalovene og var ekstremt imot Liv Signe Navarsete som kom med idiotforslaget om å blåse liv i blasfemiparagrafen i Norge for et drøyt tiår siden. Jeg er også imot kanselleringskultur, selv om dette er mer på den uformelle og ikke den lovmessige siden.
Ok, så er vi i det minste enige om noe. Kanselleringskultur er det jeg oppfatter at EU - med alle midler - forsøker å spre utover sine medlemsland, og noe som Polen og Ungarn yter motstand mot.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Daltrey skrev: man apr 04, 2022 9:48 pm
Ok, så er vi i det minste enige om noe. Kanselleringskultur er det jeg oppfatter at EU - med alle midler - forsøker å spre utover sine medlemsland, og noe som Polen og Ungarn yter motstand mot.
Grunnen til at Ungarn og Polen får sterk kritikk har ingenting med det å gjøre. Det er at de dekonstruerer demokratiet, og gjør de tingene jeg har nevnt flere ganger nå. Dessuten må det gå an å balansere bevaring av egen kultur uten den voldsomme demoniseringen av alle som ikke har samme legning og levesett som en selv. Slikt kommer bare fra folk med usedvanlig dårlig selvtillit og selvkontroll. Litt som muslimske menn som skal kontrollere damene sine ved å dekke dem til. Har de så dårlig selvkontroll at de ikke tåler å se det minste av hud eller hår? Omtrent som det virker som at det konservative ytre høyre i Øst-Europa tror alle blir outrerte homoer og lesber om de ikke bekjempes med illegitime midler.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

fargeblind skrev: man apr 04, 2022 9:35 pm
ehall skrev: man apr 04, 2022 9:13 pm
fargeblind skrev: man apr 04, 2022 2:03 pm I Ungarn, derimot, har Orban på samme måte som Putin innført LOVER som gjør det straffbart å ytre seg.
Det er for å kontrollere media og forme folk slik at folk skal bli like......og hylle herskeren.

Så det du skriver henger ikke på greip, siden det er en selvmotsigelse.
Vær glad du skriver i et forum i Norge.
Her i landet kan du skrive hva du vil, i motsetning til i de landene du ser ut til å foretrekke.
I Norge har vi også lover med straffbare ytringer. Vet du ikke det?
Tenker du på ting som forbud mot å fremsette trusler, ærekrenkelser, privatlivskrenkelser, trakassering og grovt pornografiske, diskriminerende og hatefulle utsagn?
Er ikke det straffbare ytringer?

peraleks

Legg inn av peraleks »

Folk_flesk skrev: man apr 04, 2022 9:46 pm
peraleks skrev: man apr 04, 2022 9:35 pm
ehall skrev: man apr 04, 2022 9:13 pm

I Norge har vi også lover med straffbare ytringer. Vet du ikke det?
I Norge er hatefulle ytringer/samt trusler på bakgrunn av kjønn, etnisitet, religion eller livssyn, nedsatt funksjonsevne eller seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk forbudt.

-------------------------------------

I 2018 sikret Orbáns parti seg over to tredelers flertall i Parlamentet. Dette gjorde det mulig for dem å endre landets grunnlov. Flere tunge registrerings- og rapporteringskrav for ikke-statlige organisasjoner (NGOer) ble opprettet, og mange NGOer ble ulovlig ransaket av politiet. I tillegg ble det i sommeren 2021 vedtatt en lov som begrenser unges adgang til informasjon om homofili og transpersoner. Denne loven vakte stor bekymring og kritikk fra verdenssamfunnet. Som svar på myndighetenes innstramminger har en rekke demonstrasjoner funnet sted.

I Ungarn har flere radiostasjoner som er kritisk til regjeringen blitt fratatt lisensen.

Organisasjonen Reportere uten grenser (RSF) rangerer verdens land etter graden av pressefrihet. Norge er på første plass i 2020. Slovenia er nummer 32, Polen nummer 62 og Ungarn nummer 89. På fem år har Tsjekkia falt fra 13. til 40. plass. Felles for disse landene er at de har regjeringer som på ulike vis forsøker å svekke uavhengige medier. Det skjer gjennom økonomisk press, trakassering av journalister og endringer i lovverket. Også uavhengige borgerrettighetsgrupper kommer under press.
Dette har helt klart en smittende effekt. Det er liten tvil om at mange tidligere Warszawa-pakt-land har latt seg imponere over hvordan Putin har konsentrert makta i Russland. Nå har Polen og Ungarn også vist vei fra et mer demokratisk utgangspunkt enn Russland. Tsjekkia virker å følge på. Til og med da jeg var en tur i Slovenia nylig, en stat som kanskje er noe av det mest liberale man har i sentral-øst-Europa, så kom jeg over en luguber skallet statsminister med tilnavnet "Slovenias Donald Trump".

Det er nesten så man kan snakke om en slags ny øst-europeisk modell, der makt monopoliseres gradvis, opposisjonen blir en evig valg-taper og der institusjonene og media knyttes stadig tettere til en høyrepopulistisk sterk leder.

Jeg kan bare ikke legge skjul på hvor sjukt det egentlig er at dette seriøst skal være en posisjon man er i, i 2022.
Samtlige av disse 3 landene har hatt en enorm økning i velstand helt siden muren falt og etter hvert som landene ble innlemmet inn i spesielt EU, nå ser man ut til å være på god vei inn i en mørk tid hvor i særpreg disse 3 minner mer og mer om Russland med tilhørende autoritære ledere.

Sånn på sikt blir det jo og vanskelig å beholde disse landene i både EU og NATO og forsvinner EU med utgangspunktet i det at de holder på å utvikle seg til fullverdige diktaturer så trekker samtidig det som er av utenlandske investorer seg ut av landet. Med andre ord, hei hei til fattigdom og elendighet igjen.

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

For meg kan en person hevde å være gris, elefant, lesbisk eller hva som helst, men det blir jo ikke så enkelt å henvende seg til vedkommende når man ikke vet hvilket modus hen er i fra den ene dagen til den andre. Er ikke grønt favorittfargen din i dag, sier du? Å, unnskyld, jeg mente å huske at du likte marsipankake.
Å forvente at barn og unge skal forholde seg til dette, samt dystre spådommer om en klode som koker, skaper ikke noe godt samfunn. For vår del har vi en utdanningsminister med 2 i matte, og ja, dette strider i mot mine verdier. Utdanning er for viktig til det. Men vær den du vil, jeg hopper ikke opp på en altan for å rive ned prideflagget, men jeg slukker heller ikke lyset på earth hour for å bli en del av klubben med de riktige meningene.

Nettopp slike ting tror jeg skremmer polakker og ungarere, de slapp ut av et klamt grep for 30 år siden, og de ser konturene av at en ny klam union er i ferd med å oppstå. Og dette tror jeg at de ser på som et forsøk på å dekonstruere sine nasjonalstater.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Daltrey skrev: man apr 04, 2022 10:21 pm For meg kan en person hevde å være gris, elefant, lesbisk eller hva som helst, men det blir jo ikke så enkelt å henvende seg til vedkommende når man ikke vet hvilket modus hen er i fra den ene dagen til den andre. Er ikke grønt favorittfargen din i dag, sier du? Å, unnskyld, jeg mente å huske at du likte marsipankake.
Å forvente at barn og unge skal forholde seg til dette, samt dystre spådommer om en klode som koker, skaper ikke noe godt samfunn. For vår del har vi en utdanningsminister med 2 i matte, og ja, dette strider i mot mine verdier. Utdanning er for viktig til det. Men vær den du vil, jeg hopper ikke opp på en altan for å rive ned prideflagget, men jeg slukker heller ikke lyset på earth hour for å bli en del av klubben med de riktige meningene.

Nettopp slike ting tror jeg skremmer polakker og ungarere, de slapp ut av et klamt grep for 30 år siden, og de ser konturene av at en ny klam union er i ferd med å oppstå. Og dette tror jeg at de ser på som et forsøk på å dekonstruere sine nasjonalstater.
Hvis de er så redde for nasjonalstatene, får de melde seg ut av EU da. Men det vil de vil ikke, for da mister de mye penger.

Og det er NADA som gjør at de trenger å innskrenke domstolenes uavhengighet og kneble media. Akkurat dette er utelukkende for å beholde makten de har per dags dato. Grep som dette handler absolutt aldri om noe annet enn konsolidering av makten på så få hender som mulig. Og akkurat det er en jævla skremmende utvikling.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»